Teknikutvecklings påverkan på arbetsmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

*edit*
Ej fri konkurrens får mig att tänka på när jag var liten. Jag var på mässor där folk sålde gamla saker. Säljare kom dock på att sälja dricka, godis och liknande gav mer pengar än de gamla bröte de sålde. Men oj vad mässarrangörerna blev förbannade. Det handlade ej om något med hälsa på den tiden, utan att några hade betalat väldigt mycket pengar för att få ha oligopol på att sälja dricka och ätbara saker där.
Tar vi då ett köpcenter, så är det frågan om ägarna till denna vill att någon säljer väldigt god mat billigt? Ikea har den strategin, vilket kanske gynnar dem.

Fast sånt är ju inte bara för att mässägare/arrangörer vill vara onda, utanför att det finns regler kring livsmedel och inte är möjligt att få mer än vissa utrymmen godkända.

Måste tillbaka till skolmatsbespisningen, det är där du har billig mat.

Skulle 500 eller 1000 personer 20-22 dagar i månaden äta på en tilldelad bespisning kanske måltiden kan kosta 40 kr inkl personal och lokalhyra. För att det ska fungera måste du ha fast antal gäster varje dag, inte intelligenta maskiner i köket.

Vi har helt enkelt valt att inte ha det så, och då får väl de som vill äta billigt laga sin egen mat. Kan inte direkt se någon teknisk innovation som gör det möjligt att när som helst få billig nytillagad mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nu får ni tänka på att utvecklingen inte står still... funktionsnedsättning är inte längre ordet för dagen utan det heter funktionsvariation. Bara så det inte blir fel i tråden och någon variant blir förfördelad

Heter funktionsnedsättning, funktionsnedsättning och funktionshinder är de begrepp som Socialstyrelsen använder. Så de är de begreppen som gäller när det gäller vård och omsorg, och vad det gäller svenska myndigheter som folk kommer i kontakt med. Det är de begreppen som är mest neutrala och som har tydliga definitioner, funktionsvariation är inte synonymt med något utan kan betyda vad som helst och syftar ofta på alla människor. Funktionsvariant är ett annat begrepp (som är lite mer bestämd) än funktionsvariation som vissa har börjat använda Vill man vara otydlig kan man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gör den givetvis inte, men idag handlar det om att återuppfinna hjulet några tusen gånger om i första hand. Mycket som ännu inte rullats ut hos företag och myndigheter eller bara fått begränsad användning och inte integrerats med alla tänkbara system hade redan kunnat rullats ut på 70-talet om viljan fanns. En "pizzarobot" kan du bygga helt utan transistorer för den delen, det var inte tillräcklig hype för att dra in riskkapital för att göra motsvarande på t.ex. 40-talet bara. Det är ännu ingen restaurangtrend, och deras pizzor är bra mycket dyrare än en handgjord pizza i Sverige trotts att de lever på investerares pengar och inte kundernas. TS dröm om billigare mat får man nog lösa på annat vis. Kunderna som har möjligheten kanske prövar p.g.a. uppståndelsen, men det är ju inte en gimmick som att baka pizza i små lastbilar som avgör om en verksamhet är konkurrenskraftig eller inte, och vad som är inne kommer ju växla med tiden.

Du gillar att hacka på den där pizzamaskinen som om det vore min idé. Förvisso är du medveten om att det är TS idé men vänd inte den emot mig. Och du skriver mycket om vad det handlar om idag. Vad kommer det att handla om om femton år? Vad kommer det att handla om om 30 år? Kommer vi att uppfinna samma hjul ytterligare några tusen gånger då menar du? Eller kan tekniken ha förbättrats så mycket att den kan implementeras smidigare då?

Som en anekdot skulle jag vilja hävda att tidigare matautomater och annat du har tagit upp med stor sannolikhet har skapat äckligare och/eller mindre nyttig mat än sina konkurrenter. Med det sagt tror inte jag heller att restaurang- och kafébranschen är mest hotade för tillfället. Däremot tror jag att betalstationerna på snabbmatskedjorna är mer än bara gimmickar. De har frigjort kassapersonal som istället kan fixa maten. För säg 15 år sen eller så stod det fyra fem personer vid kassan samtidigt under rusningstiderna medan det idag högst sporadiskt står en eller två vid kassorna. Det här är dock anekdotiskt eftersom jag inte har varit på tillräckligt många olika donken tillräckligt ofta för att ha vetenskapliga belägg.

Det är intressant att du kommer med anekdoter från mitten av förra seklet. Det visar helt klart att det finns en tröghet i moderniseringen. Det bortser dock från att priset på automatiseringen har gått ner inom många områden. Därtill missar det att teknikomfamning handlar om vana. Idag växer barnen upp med teknik på ett helt annat sätt. Tekniken skiftar mycket snabbare idag än den gjorde för 50 år sedan, det gör att människor blir mindre skeptiska till ny teknik.

Människor vill ha kontakt skriver du som argument för att fler matställen inte är automatiserade. Flyttar vi blicken till banksektorn stänger många kontor eftersom kontakt inte är så viktigt. Är det omöjligt att tänka sig en liknande förändring inom andra områden? En annan sektor är telefonister. För länge sen hade vi växeltelefonister, de ersattes av företagens kontorstelefonister som kopplade en rätt. Idag är de ersatta av knappval. Och när jag lyssnar på den döende generationen (80+) är det mycket kritik mot knappval. I början var det också många som skarpt ogillade att prata med automatiska system i telefonen, både för att det kändes konstigt och för att det så ofta blev fel. Idag "lider" många istället av "telefonfobi" (många unga tycker att det är obehagligt att prata i telefon, särskilt med människor de inte känner). Hur lång tid tog det här? Det beror på när man börjar räkna men när det väl började fungera relativt smidigt gick det fort.

Att ringa och beställa pizza tror jag faktiskt är på väg ut. Idag finns onlinepizza och även om det inte har slagit ut telefonkontakten med de lokala pizzeriorna tror jag att liknande system kommer att införas. Du skrev att det tar 10-15 sekunder att beställa en pizza och det är snabbare än någon app någonsin kan klara av. Det förutsätter att du på förhand vet vilken pizza du vill ha och att pizzerian svarar direkt. Jämför istället den totala tiden att hämta menyn, välja pizza, slå numret, vänta på svar och beställ. Då ligger inte appen långt efter.

Kom ihåg vad jag har skrivit tidigare, om tid, arbetssektorer och andra faktorer, innan du tolkar inlägget som att jag tror att vi kommer att ha personallösa matställen och robotpizzerior inom tjugo år. Lägg också märke till vad jag skriver om matställen i det här inlägget.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@LaoLao: Det är inget hackande, men det du kommer med nu är inget som säger något om hur saker kommer förändras. Att jobb ersätts om vi vill ersätta dem är en självklarhet, att vi skulle sluta skapa jobb är det inte. Det jobbar trotts allt många fler i finanssektorn idag än för 40 år sedan. Bland restauranger/kaféer har vi redan haft flera vågor av att kunden ska servera sig själv o.s.v. Hade det varit någon självklarhet att ta bort kassapersonalen hade det redan skett i mycket bredare utsträckning. Nej hamburgerkedjorna klarar inte av att göra samma jobb med mindre personalstyrka. Max har inte mindre personal per restaurang idag än tidigare.

Om en tårtbit står i en kyld varuautomat eller en konditorikyl vid kassa/serveringspersonalen har ingen inverkan på kvalité. Teknik och genomförande är olika saker, genomförande blir inte automatiskt bättre för att vi försöker om och om igen för ibland lär vi oss inte, självutcheckningskassor hade kunnat varit vanligt i livsmedelsbutiken för 25 år sedan och säkert i hamburgerhaken också. Det tar tid med mycket och går som allt annat i vågor. Tonval tog drygt 30 år att bli vanligt, hände mycket annat under tiden också.

Många växte upp med varuautomater också, de försvann ändå.

Blir säkert möjligt att beställa pizza via röstassistent smidigt innan Onlinepizza och dylikt börjar fungera smidigt som hemsida/app tyvärr.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Hackande eller ej blir konsekvensen att du argumenterar mot andras argument medan du adresserar svaren till mig. Det blir en skev diskussion.

Var det den lokala konditorns tårta de satte in i kylautomaten?

Du missar poängen med min donkenanekdot. Den totala mängden anställda var aldrig relevant. Min poäng var att jag misstänker att de hinner göra fler burgare på kortare tid när fler kan laga maten istället för att stå vid kassan. Ja, det finns en maxgräns för hur många som får plats i köket men före detta kassapersonal måste ha tagit vägen någonstans i restaurangen om personalmängden inte ska ha minskat.

Jag citerar mig själv igen för att tydliggöra min ståndpunkt:

Skrivet av LaoLao:

Med det sagt tror inte jag heller att restaurang- och kafébranschen är mest hotade för tillfället. Däremot tror jag att betalstationerna på snabbmatskedjorna är mer än bara gimmickar. De har frigjort kassapersonal som istället kan fixa maten.
[...]
Kom ihåg vad jag har skrivit tidigare, om tid, arbetssektorer och andra faktorer, innan du tolkar inlägget som att jag tror att vi kommer att ha personallösa matställen och robotpizzerior inom tjugo år. Lägg också märke till vad jag skriver om matställen i det här inlägget.

Jag gör ett försök att börja om med mitt ursprungliga inlägg som grund:
Jag tror att transportsektorn kommer att bli av med många jobb inom 20 år. Jag tror också att butiksjobben kommer att minska. Butiker är dock känsliga för mer än bara teknologisk effektivitet och rationell lönsamhet vilket gör det svårare att se hur branschen kommer att se ut. Därtill betyder minskningen av en viss sorts butiksarbete att färre kommer att arbeta i butik men i så fall med andra arbetsuppgifter.

Jag tror inte att vi hade kunnat införa lika smidiga självutcheckningssystem för 25 år sedan som de vi kan komma att se de närmsta 20 åren men du är inne på en sak när du tvivlar på "teknikens under" och det är att vår förmåga att komma på hur vi ska använda den teknologiska utvecklingen inte ändras lika snabbt som den teknologiska utvecklingen själv.

Antalet lagerarbeten kommer också att minska, liksom antalet pappersvändarjobb (det vill säga administrativa yrken som enkelt kommer att kunna automatiseras). Antalet renhållningsarbeten kommer också att minska. Bara för att nämna några yrken.
Värt att notera är att jag återigen inte talar om absoluta tal men för att bibehålla antalet måste arbetsuppgifterna ändras.

Skrivet av LaoLao:

Anledningen till att vissa arbeten automatiseras kontra manualiseras är en fråga om vilket som är mest ekonomiskt lönsamt och det varierar delvis oberoende av den teknologiska utvecklingen.

Till det senare kan det också läggas vad människor är villiga att acceptera men det rör främst olika former av serviceyrken där den sociala biten är en del av upplevelsen.

Däremot tror jag att framtidens AI kommer att arbeta jäkligt annorlunda än den vi ser till vardags idag. Därför tror jag att det kommer att komma ett antal nya jobb och/eller arbetsuppgifter de närmsta tjugo åren.

@Petterk: Jag vet inte om det är sättet du läser på eller sättet du svarar på men sättet du svarar mig på får det att låta som att du vill påstå att du har en tydligt annan åsikt än jag. Min uppfattning är att vi båda hela tiden har varit mer överens än vi har varit oense. Där vi är oense tror jag heller inte att vi kommer att kunna övertyga varandra.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@LaoLao: Jag säger bara att vi idag inte ser någon effektivisering som innebär färre jobb per t.ex. restaurang i samband med självbetjäningskassor/beställningsterminaler. Allt sånt bygger på att haka på trender och vad de tror kan innebära förbättringar. Sånt som inte riktigt är realiserat än är svårt att säga exakt vad de kommer ha för påverkan på längre sikt. Vad folk i olika branscher tror är mest effektivt kommer som allt annat ändra sig över åren och nya eller nygamla trender kommer och ersätter de tidigare. Du säger att det kommer att folks ersätts och hamnar utanför, andra tror det redan är här, förändringar kommer alltid.

Skrivet av LaoLao:

Du missar poängen med min donkenanekdot. Den totala mängden anställda var aldrig relevant. Min poäng var att jag misstänker att de hinner göra fler burgare på kortare tid när fler kan laga maten istället för att stå vid kassan. Ja, det finns en maxgräns för hur många som får plats i köket men före detta kassapersonal måste ha tagit vägen någonstans i restaurangen om personalmängden inte ska ha minskat.

Hur det går för McD är svårt att säga då allt går som franchise. Kassapersonalen är ju däremot fortfarande den som tar maten från stationerna fram till kunden där och kan knappast springa längre in i köket och börja flippa burgare. De var redan organiserade så att kassapersonalen inte bara skötte kassorna.

Ekonomiska fenomen vi redan har observerat är sånt som att löner släpar efter produktivitetstillväxt. Svårt att översätta vad det kommer betyda för sysselsättningen i framtiden däremot, då det inte hänger ihop med sysselsättning. Det ihop med en ny våg av automatisering får dock vissa att oroa sig.

Skrivet av LaoLao:

Var det den lokala konditorns tårta de satte in i kylautomaten?

Om de bakar tårta har de väl en konditor?

Edit:

Måste säga att jag inte konservativ på något sätt, men vilken roll teknik får i olika verksamheter har inte riktigt med vad tekniken möjliggör och vad den kostar att göra. Måste finnas en affärsidé eller koncept som bär sig. Skulle inte de där utmärkta maskinskalade räkorna sälja även fast det är mycket billigare för att de inte efterfrågas så får man helt enkelt skala de för hand.

Permalänk
Medlem

Nu närmar jag mig en förståelse för vad du vill åt. Jag har pekat ut en grupp som jag tror kommer att få det svårare i framtiden och varför. Där håller du inte med.

I andra branscher än restaurang- och kafébranschen (som jag tar upp lite mer nedan) tror jag definitivt att jobb kommer att försvinna på sikt. Det har du också hållit med om i åtminstone ett inlägg:

Skrivet av Petterk:

Jag vänder mig inte mot att vi kommer förlora arbetstillfällen i vissa yrken och att det så småning om kan vara svårt att hitta på nya jobb.

Anledningen till att jag tror att det "så småningom" kan bli svårt för främst en grupp (men inte bara den) är att jag tror att det finns en politisk tröghet som gör att politiken kommer att tvingas reagera på en förändrad arbetsmarknad snarare än att politiken proaktivt kan förändra arbetsmarknaden.

Skrivet av Petterk:

Måste säga att jag inte konservativ på något sätt, men vilken roll teknik får i olika verksamheter har inte riktigt med vad tekniken möjliggör och vad den kostar att göra. Måste finnas en affärsidé eller koncept som bär sig. Skulle inte de där utmärkta maskinskalade räkorna sälja även fast det är mycket billigare för att de inte efterfrågas så får man helt enkelt skala de för hand.

Det är precis det jag har varit inne på från början. Det räcker inte att tekniken finns där, det måste vara ekonomiskt lönsamt att nyttja den också. Ekonomiskt lönsamt i praktiken alltså, inte bara vad som hypotetiskt skulle kunna öka produktionen per krona; någon måste vilja betala också. Däremot tror jag att ny teknik skapar nya möjligheter och när någon har kommit på vilka möjligheter som är värda att utveckla kommer förändringarna att ske. På så sätt är tekniken definitivt nödvändig för förändring, om än sällan också tillräcklig.

Låt säga såhär om min donkenanekdot: På de restauranger jag har sett har antalet kassörskor minskat. Det händer att det är samma person som friterar som också ställer fram matbrickorna. Antalet personer som är upptagna med att göra i ordning matbrickorna och stå i kassorna idag tycks inte uppgå till samma antal som förut gjorde i ordning matbrickorna och stod i kassorna. Hur personalstyrkan ser ut vet jag dock inte.

Du skrev om kylautomater med tårta kontra den lokala konditorns kyldisk. Det framgick aldrig var kylautomaten stod. Stod den i konditoriet? Jag tänkte mig nämligen en fristående automat utan koppling till platsen där den bakades.

Med det har jag inget mer att tillägga om restaurang- och kafébranschen. Vad jag tror om den branschen hoppas jag framgår av tidigare inlägg.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Du skrev om kylautomater med tårta kontra den lokala konditorns kyldisk. Det framgick aldrig var kylautomaten stod. Stod den i konditoriet? Jag tänkte mig nämligen en fristående automat utan koppling till platsen där den bakades.

Alla varianter fanns.

Grejen i Sverige och varför vi hade så många varuautomater på t.ex. 50- och 60-talet var bland annat för att affärstiderna inte var fria. Så många var utomhus. Varuautomaterna som fanns blev omoderna ungefär samtidigt som affärstiderna blev fria och försvann kort därefter. Möjligheten att betala med sedlar kom lite för sent samtidigt som de hade fått prispressad konkurrens. Restauranger där allt serveras genom varuautomater har varit ett fenomen sedan i.a.f. slutet av 1800-talet och har på de flesta håll i världen försvunnit. Spridning hade det däremot. Idag har vi inte ens läsk och godis-automaterna på offentliga platser i regel längre. Nu när man kan betala med klockan, svepa telefonen vid betalterminalen eller köra det kontaktlösa kortet (utan pin för lägre summor) så kan man knappt hitta varuautomater och absolut inte utbudet som fanns förr. Hängde med ganska länge ändå, men det var inte längre inne, istället går vi och köper ett äpple för alldeles för mycket pengar på Pressbyrån.

Permalänk
Avstängd

Re: funktionsvariationer.

Ojdå, då kanske man ligger i framkant för en gångs skull. Fast, för att väga upp det hela så använder jag fortfarande uttrycket "rullstolsbunden" vilket nog skulle göra mig till ett hatobjekt bland just rullstolsbundna. Hmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alla varianter fanns.

Grejen i Sverige och varför vi hade så många varuautomater på t.ex. 50- och 60-talet var bland annat för att affärstiderna inte var fria. Så många var utomhus. Varuautomaterna som fanns blev omoderna ungefär samtidigt som affärstiderna blev fria och försvann kort därefter. Möjligheten att betala med sedlar kom lite för sent samtidigt som de hade fått prispressad konkurrens. Restauranger där allt serveras genom varuautomater har varit ett fenomen sedan i.a.f. slutet av 1800-talet och har på de flesta håll i världen försvunnit. Spridning hade det däremot. Idag har vi inte ens läsk och godis-automaterna på offentliga platser i regel längre. Nu när man kan betala med klockan, svepa telefonen vid betalterminalen eller köra det kontaktlösa kortet (utan pin för lägre summor) så kan man knappt hitta varuautomater och absolut inte utbudet som fanns förr. Hängde med ganska länge ändå, men det var inte längre inne, istället går vi och köper ett äpple för alldeles för mycket pengar på Pressbyrån.

Sånt här är roligt att läsa om. Den vardagliga historien, särskilt 1900-talets, har jag lite dålig koll på.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Kaffemaskinerna (kaffeautomaterna) är nog de som klarat sig bäst

De är de enda som verkligen hela tiden varit med sedan de kom till marknaden. Eftersom de mest står inne på arbetsplatser idag är det nog däremot inte så ofta man betalar för koppen däremot. Råkar ju vara okej att bjuda på kaffe och fika upp till en viss om än ospecificerad gräns utan att det blir fråga om någon förmånsbeskattning och momsen får de dra av. Kan vara precis samma maskiner som de man får betala på däremot, betalsystemen brukar vara modulära.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att det är lätt att fokus hamnar på fysisk automation, som industrirobotar, varuautomater och självutcheckning och visst är det intressant, men det är inte där paradigmskiftet med digitalisering ligger. Det omvälvande är snarare att vi idag har en ekonomi där väldigt många människor arbetar med att i huvudsak behandla information, snarare än något fysiskt och informationsbearbetning är väldigt mycket enklare att automatisera än fysiska processer.

Permalänk
Medlem

Det finns många olika studier och analyser av automatiseringens påverkan på jobben. Eftersom jag själv skrivit 2 magisteruppsatser om AI-utvecklingen och samhällskonsekvenser så har jag läst de flesta. Några exempel:

I en 2013 studie som fick stort genomslag kom Frey och Osborne fram till att 47 % av de amerikanska arbetstillfällena var hotade av automatisering inom 20 år, och när Fölster gjorde motsvarande analys av den svenska arbetsmarknaden kom han fram till att 53 % av de svenska jobben är hotade. Alla är långt ifrån eniga om dessa siffror – ex argumenterade en grupp OECD-ekonomer att endast 9 % jobben inom OECD är hotade. Personligen uppfattar jag dock argumenteringen i OECD-rapporten som ganska svag – som att man på förhand bestämt sig för ett resultat och sedan letar efter argument som passar, utan att exempelvis ta hänsyn till utvecklingstakten i de bakomliggande tekniker som driver utvecklingen.

McKinseys A future that works är kanske den rapport som i mina ögon kanske ger den mest nyanserade synen på automatisering och arbetstillfällen. De noterar att automatiseringen kommer att slå mycket olika mellan olika yrken och att några yrken därför kommer att försvinna helt framöver, medan andra knappt kommer att påverkas alls. Sammantaget räknar man med att 60 % av alla arbetstillfällen kan automatiseras till åtminstone 30 %.

Källor:
https://www.oxfordmartin.ox.ac.uk/downloads/academic/future-o...
https://strategiska.se/app/uploads/varannat-jobb-automatisera...
https://www.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/...
https://www.mckinsey.com/featured-insights/digital-disruption...

/M

Permalänk
Medlem

Att blanda självkörande bilar med mänskliga förare tror jag är omöjligt. Tänk er stressade förare som hamnar bakom en självkörande bil/lastbil/långtradare/buss som följer alla lagar och inte bryr sig om annat än att ta sig från punkt a-b på ett säkert sätt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hantverksarbete kommer alltid finnas.
Ex Snickare, VVS, Elektriker.
Vill man ha ett bra betalt jobb så är något utav dessa den bästa vägen.
Men de flesta idag vill sitta på kontor dock och inte använda kroppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Att blanda självkörande bilar med mänskliga förare tror jag är omöjligt. Tänk er stressade förare som hamnar bakom en självkörande bil/lastbil/långtradare/buss som följer alla lagar och inte bryr sig om annat än att ta sig från punkt a-b på ett säkert sätt.

Vad spelar det för roll om bilen kör själv? Sådana förare hamnar bakom mig hela tiden.

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Tänkte mer på 50/50 och vem ska den stressiga bilisten bli förbannad på om bilen framför inte har någon förare

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]