Teknikutvecklings påverkan på arbetsmarknaden

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Problemet är ju bara att mycket den videon tar upp och annan media tar upp då, är sånt som skett av helt andra anledningar än maskininlärning och AI, t.o.m. helt andra anledningar än traditionell automation. Biltillverkarna har exempelvis flyttat mycket av produktionen utomlands och det produceras faktiskt färre bilar i USA än tidigare, särskilt personbilar av de traditionella amerikanska märkena. Producerar du inget behöver du varken människor eller maskiner. Att det ser ut så har till stor del med dollarns övervärdering att göra, och den är maskiner knappast ansvarig för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Fast vad ska personen göra om denne är för korkad för att utföra mer krävande uppgifter? Bara leva på bidrag?

Tycker för det första att du har en väldigt tråkig syn på medmänniskor. Låter som hubris i mina öron. För det andra så behöver inte "göra något annat" vara likställt med "göra något mer krävande". Det kan till och med vara det omvända, att man kan göra något mindre krävande.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

För varje person som frigörs från en simpel arbetsuppgift tack vare automation öppnas nya möjligheter för samma person att göra någonting bättre, mer meningsfullt med sitt liv, vilket gör hela samhället nytta. Vem vet, en vacker dag kanske vi kan gå ner till sex timmars arbetsdag, eller kanske till och med fyra timmar, vilket på stenåldern var tillräckligt för att försörja både en själv och ens familj. Tror de flesta skulle må bättre av det och tack vare automation så behöver inte produktiviteten gå ner. Den som är orolig för att tappa sitt jobb till en robot har helt fel inställning.

Precis. Jag tror att det är det som det hänger på i slutändan, inställning. Tiden det tar för ny teknik i allmänhet att mogna och implementeras i samhället beror till stor del på allmänhetens inställning. Om vi är positivt inställda till mer automation och hjälper till att utveckla och tillämpa det i våra liv, så kommer teknikutvecklingen få en kraftig skjuts framåt. En ny teknologisk revolution. Fast om det ska hända och framförallt gynna alla, måste alla ha rätt inställning och vara delaktiga i utvecklingen. Att vara blåögd och förvänta sig att allt bara kommer att fungera smärtfritt, eller att vara negativ och motsätta sig förändringar kommer inte att hjälpa.

För att få alla delaktiga tror jag att ett viktigt verktyg är kommunikation. Vi borde samla och dela med oss av kunskap mer, prata mer om möjligheterna med automatisering och hur vi ska använda det på bästa möjliga sätt istället för att alltid ta upp hur många jobb som "försvinner". För övrigt förstår jag inte varför frågan om jobb och sysselsättning ens är ett problem. Jag menar, de flesta skulle gärna ta emot en lottovinst på 100 miljoner och aldrig arbeta en dag till i sitt liv, men när ens jobb ska automatiseras är det plötsligt en fråga om "Vad ska jag göra då med min tid?". Gör vad du vill! Vill du inte hellre vara med din familj, syssla med en hobby eller utforska världen istället för att spendera din tid i liv på jobb? Med automation kan vi alla vinna på lotto, om alla är med på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Baxtex: Problemet är ju bara att mycket den videon tar upp och annan media tar upp då, är sånt som skett av helt andra anledningar än maskininlärning och AI, t.o.m. helt andra anledningar än traditionell automation. Biltillverkarna har exempelvis flyttat mycket av produktionen utomlands och det produceras faktiskt färre bilar i USA än tidigare, särskilt personbilar av de traditionella amerikanska märkena. Producerar du inget behöver du varken människor eller maskiner. Att det ser ut så har till stor del med dollarns övervärdering att göra, och den är maskiner knappast ansvarig för.

Japp den har sina hål, helt klart. Men det är ändå viss skillnad från hur det är nu och hur det har varit förr.

Skrivet av anon78208:

Tycker för det första att du har en väldigt tråkig syn på medmänniskor. Låter som hubris i mina öron. För det andra så behöver inte "göra något annat" vara likställt med "göra något mer krävande". Det kan till och med vara det omvända, att man kan göra något mindre krävande.

Korkad var kanske fel men poängen kvarstår. Säg att vi har en person som jobbat i kassan på Ica i 40 år utan någon högre utbildning, vad ska de göra när det inte finns några lätta jobb längre? Befolkningen ökar medans jobben minskar. Sen att vi ska leva som grottmänniskor håller inte riktigt, det är inte samma förutsättningar nu som för 10 000 år sedan.

För övrigt så läste jag något om en potentionell robot skatt i framtiden, vet inte om det var Bill Gates som föreslog det? I vart fall kan det sakta ner utvecklingen rejält genom att göra robotar ohyggligt dyra jämfört med människor. Sen finns ju förslagen på bidragssamhälle där i princip ingen jobbar och bara lever på bidrag. Eller att människan uppnår någon slags ny nivå och avskaffar pengar helt som i Star Trek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast vad ska personen göra om denne är för korkad för att utföra mer krävande uppgifter? Bara leva på bidrag?

Jag jobbar själv med automatisering och bidrar till denna utveckling, så har inget emot det, men det finns ju vissa frågeställningar som blir intressanta.

Det är o andra sidan fler (av befolkningen) som jobbar idag än för 100 år eller 50 år sedan. Det är inte så att vi låg på 80-talets nivå från stenåldern fram till 80-talet. 1970 hade vi färre som jobbade av befolkningen, men färre arbetslösa... Kunde vi ha hemmafruar förr (idag arbetar ju bägge i ungefär lika stor utsträckning) kan vi nog se till att de som inte har familj att leva på och inte kan skaffa sig arbete inte svälter ihjäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp den har sina hål, helt klart. Men det är ändå viss skillnad från hur det är nu och hur det har varit förr.

Korkad var kanske fel men poängen kvarstår. Säg att vi har en person som jobbat i kassan på Ica i 40 år utan någon högre utbildning, vad ska de göra när det inte finns några lätta jobb längre? Befolkningen ökar medans jobben minskar. Sen att vi ska leva som grottmänniskor håller inte riktigt, det är inte samma förutsättningar nu som för 10 000 år sedan.

För övrigt så läste jag något om en potentionell robot skatt i framtiden, vet inte om det var Bill Gates som föreslog det? I vart fall kan det sakta ner utvecklingen rejält genom att göra robotar ohyggligt dyra jämfört med människor. Sen finns ju förslagen på bidragssamhälle där i princip ingen jobbar och bara lever på bidrag. Eller att människan uppnår någon slags ny nivå och avskaffar pengar helt som i Star Trek.

Någon som jobbat i kassan på ICA i 40 år är minst 58 år gammal om de gick tvåårig linje på gymnasiet. Många av dessa har redan svårt att hitta jobb, men fler i den åldersgruppen arbetar idag än för 50 år sedan. Den gruppen har idag bättre förutsättningar att faktiskt jobba än för 25 eller 35+ år sedan. Ungdomsarbetslösheten var mycket värre under 90-talet än idag t.o.m. så det är inte så att allt blir värre, inte om vi i.a.f. tittar på Sverige eller t.o.m. Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är o andra sidan fler (av befolkningen) som jobbar idag än för 100 år eller 50 år sedan. Det är inte så att vi låg på 80-talets nivå från stenåldern fram till 80-talet. 1970 hade vi färre som jobbade av befolkningen, men färre arbetslösa... Kunde vi ha hemmafruar förr (idag arbetar ju bägge i ungefär lika stor utsträckning) kan vi nog se till att de som inte har familj att leva på och inte kan skaffa sig arbete inte svälter ihjäl.

Skrivet av Petterk:

Någon som jobbat i kassan på ICA i 40 år är minst 58 år gammal om de gick tvåårig linje på gymnasiet. Många av dessa har redan svårt att hitta jobb, men fler i den åldersgruppen arbetar idag än för 50 år sedan. Den gruppen har idag bättre förutsättningar att faktiskt jobba än för 25 eller 35+ år sedan. Ungdomsarbetslösheten var mycket värre under 90-talet än idag t.o.m. så det är inte så att allt blir värre, inte om vi i.a.f. tittar på Sverige eller t.o.m. Europa.

Japp, fast nu handlar det ju framtiden, blir mycket intressant att se hur samhället ser ut om 50 år. Sverige har ju en relativt liten befolkning. Man undrar ju hur det blir i Inden och liknande rikt befolkade länder när lätta lågavlönade jobb försvinner helt åt maskinerna. Kanske blir det massarbetslös, kanske blir det generationer av människor som lyckas ta sig ur fattigdom och skaffa högavlönade jobb. Vi får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp, fast nu handlar det ju framtiden, blir mycket intressant att se hur samhället ser ut om 50 år. Sverige har ju en relativt liten befolkning. Man undrar ju hur det blir i Inden och liknande rikt befolkade länder när lätta lågavlönade jobb försvinner helt åt maskinerna. Kanske blir det massarbetslös, kanske blir det generationer av människor som lyckas ta sig ur fattigdom och skaffa högavlönade jobb. Vi får väl se.

Fast du pratar om historiska trender som målas upp som inte riktigt finns, t.o.m. i USA har sysselsättningen ökat jämfört med 50 år sedan.

Efterfrågan och resurser har betydelse, maskiner måste producera något som har något värde också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Min frågan är vilka jobb tror ni försvinner? Tror ni att de överdriver hur fort det går? Känner ni att ert jobb kan ersättas av en robot? För min del inom IT så kommer självklart det jag gör nu effektiveras, så att en arbetare gör kanske 3 arbetares jobb i framtiden.

Transportsektorn kommer att decimeras kraftigt. Butiksjobben kommer också att decimeras, städjobb kommer inte att decimeras samma utsträckning men dock något. Antalet lagerarbeten kommer också att minska, liksom antalet pappersvändarjobb (det vill säga administrativa yrken som enkelt kommer att kunna automatiseras). Antalet renhållningsarbeten kommer också att minska. Bara för att nämna några yrken.

Sen är det alltid problematiskt att tala i termer av ökning och minskning av antalet arbetande inom olika yrken. Först och främst tänker jag att en minskning av ovanstående gäller procentuellt sett. Det kan ju vara så att antalet jobb minskar procentuellt i förhållande till produktiviteten samtidigt som antalet jobb ökar i absoluta tal. En annan faktor som gör det svårt att sia om ökningar och minskningar av antalet arbeten och yrken är att arbetsuppgifterna kommer att förändras gradvis vilket gör att det blir oklart att säga när ett yrke försvinner eller minskar kontra när yrket bara byter vissa arbetsuppgifter.

Ett annat problem är återigen ekonomin. Anledningen till att vissa arbeten automatiseras kontra manualiseras är en fråga om vilket som är mest ekonomiskt lönsamt och det varierar delvis oberoende av den teknologiska utvecklingen. Även om jag tror att det här gäller globalt gäller det också i olika hög grad och i olika takt i olika länder. I låglöneländer kommer det knappast att vara lika ekonomiskt försvarbart att automatisera olika arbetsuppgifter som det är att automatisera motsvarande arbetsuppgifter i höglöneländer (som också kan ha möjligheten att exportera jobben).

Det jag dock tror är att fler personer med lägre intelligens kommer att få svårare att konkurrera på arbetsmarknaden, i och med att vi tycks vara inne i ett paradigmskifte där marknaden kommer att ändras snabbare än samhället hänger med. Detta tror jag kommer att skapa ökade klyftor och en situation där färre jobbar mer och fler blir utan arbete. Detta kommer bara delvis att kunna lösas av att de som arbetar mer delar med sig av sina arbetsuppgifter. Resten kommer förhoppningsvis att kunna lösas genom ett nytt sätt att se på vikten av arbete och statens möjligheter att få in skatt. Med andra ord hoppas jag att vissa "problem" kommer att lösas genom en acceptans att vissa är utan arbete. Ytterligare en faktor som kommer att mildra problematiken är nya jobb. Det lär skapas ett antal nya eller nygamla jobb som passar våra behov för tillfället. Hursomhelst tror jag att mindre intelligenta människor kommer att få det svårare de närmsta tjugo åren. Beroende på genteknikens utveckling kommer det nog också att födas färre mindre intelligenta människor också men det är en fråga som går utanför trådens ämne.

(OBS! Detta är en grovt förenklad skiss baserad på ett fåtal källor och är nedtecknad under trötthet. Förhoppningsvis duger den ändå som ett diskussionsunderlag. )

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp, fast nu handlar det ju framtiden, blir mycket intressant att se hur samhället ser ut om 50 år. Sverige har ju en relativt liten befolkning. Man undrar ju hur det blir i Inden och liknande rikt befolkade länder när lätta lågavlönade jobb försvinner helt åt maskinerna. Kanske blir det massarbetslös, kanske blir det generationer av människor som lyckas ta sig ur fattigdom och skaffa högavlönade jobb. Vi får väl se.

Nästa skifte kommer inom medelklass jobb, finans, programmeringsjobb, jurister, revisorer etc. Stor bankerna är idag redan ganska pressade, de banker som har alldeles för många traditionella kontor förlorar i lönsamhet mot nya uppstickare som förvisso har svag kapitalgrund.

Sen ska vi nog inte ens prata om alla de "tech" bolag på first north och även small cap/mid cap som inte tjänar några pengar och troligtvis aldrig kommer tjäna mer pengar än de kostar i arvode, det är "dead money".

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Transportsektorn kommer att decimeras kraftigt. Butiksjobben kommer också att decimeras, städjobb kommer inte att decimeras samma utsträckning men dock något. Antalet lagerarbeten kommer också att minska, liksom antalet pappersvändarjobb (det vill säga administrativa yrken som enkelt kommer att kunna automatiseras). Antalet renhållningsarbeten kommer också att minska. Bara för att nämna några yrken.

Sen är det alltid problematiskt att tala i termer av ökning och minskning av antalet arbetande inom olika yrken. Först och främst tänker jag att en minskning av ovanstående gäller procentuellt sett. Det kan ju vara så att antalet jobb minskar procentuellt i förhållande till produktiviteten samtidigt som antalet jobb ökar i absoluta tal. En annan faktor som gör det svårt att sia om ökningar och minskningar av antalet arbeten och yrken är att arbetsuppgifterna kommer att förändras gradvis vilket gör att det blir oklart att säga när ett yrke försvinner eller minskar kontra när yrket bara byter vissa arbetsuppgifter.

Ett annat problem är återigen ekonomin. Anledningen till att vissa arbeten automatiseras kontra manualiseras är en fråga om vilket som är mest ekonomiskt lönsamt och det varierar delvis oberoende av den teknologiska utvecklingen. Även om jag tror att det här gäller globalt gäller det också i olika hög grad och i olika takt i olika länder. I låglöneländer kommer det knappast att vara lika ekonomiskt försvarbart att automatisera olika arbetsuppgifter som det är att automatisera motsvarande arbetsuppgifter i höglöneländer (som också kan ha möjligheten att exportera jobben).

Det jag dock tror är att fler personer med lägre intelligens kommer att få svårare att konkurrera på arbetsmarknaden, i och med att vi tycks vara inne i ett paradigmskifte där marknaden kommer att ändras snabbare än samhället hänger med. Detta tror jag kommer att skapa ökade klyftor och en situation där färre jobbar mer och fler blir utan arbete. Detta kommer bara delvis att kunna lösas av att de som arbetar mer delar med sig av sina arbetsuppgifter. Resten kommer förhoppningsvis att kunna lösas genom ett nytt sätt att se på vikten av arbete och statens möjligheter att få in skatt. Med andra ord hoppas jag att vissa "problem" kommer att lösas genom en acceptans att vissa är utan arbete. Ytterligare en faktor som kommer att mildra problematiken är nya jobb. Det lär skapas ett antal nya eller nygamla jobb som passar våra behov för tillfället. Hursomhelst tror jag att mindre intelligenta människor kommer att få det svårare de närmsta tjugo åren. Beroende på genteknikens utveckling kommer det nog också att födas färre mindre intelligenta människor också men det är en fråga som går utanför trådens ämne.

(OBS! Detta är en grovt förenklad skiss baserad på ett fåtal källor och är nedtecknad under trötthet. Förhoppningsvis duger den ändå som ett diskussionsunderlag. )

Det finns dock svar på exporten av jobb och det är helt enkelt att strypa handen som föder dem genom höga tariffer och liknande. Ungefär som Trump gör, du slår helt enkelt mot deras kvartalsrapporter och vinstmarginaler genom att stänga av dem från en del av marknaden.

Funkar dock bäst om du har en stor marknad, med hyffsad köpkraft bland befolkningen. Då kan du sätta otrolig press och även göra inhemsk produktion lönsam igen.

Visa signatur

=)

Permalänk

Slås av att många skriver att utvecklare kommer försvinna.
Har arbetat ett par år med webbutveckling men förstår inte hur det skulle automatiseras.
Idag kan man inte enkelt outsorcea arbete till andra länder (verkligen inte hands off).

Visst kan man automatisera bort sådan som att provisiona instanser och databaser i AWS eller Azure men att AI ska kunna skriva den koden och dessutom applikationskoden känns avlägset.

Precis som inom alla yrken så automatiseras delar men att yrket skulle vara totalt annorlunda om 5 år har jag svårt att tro. Utvecklarna jag jobbar med sitter inte och göra samma sak flera gånger vilket det finns andra yrken som gör där automatisering eller AI snabbare kan appliceras.

Med det sagt att det inte ser likadant ut överallt men att ta steget idag från att AI inte ens kan använda en på förhand bestämd applikation till att den ska skriva applikationen är ett stort steg i min värld.

Permalänk
Medlem

@LaoLao: Kommer aldrig vara intelligens som avgör om du får jobb eller inte. De med grova funktionsnedsättningar blir redan mer eller mindre automatiskt med aktivitets- och senare sjukersättning sedan länge, den gruppen har i regel inte arbetat och får därför bara lägsta möjliga ersättning, lär inte förändras särskilt mycket där. Alla arbetslösa har inte rätt till någon ersättning som det är idag heller. Det skapar stora och växande klyftor, men det är en fråga om politik och inte resurser eller att fler hamnar utanför arbetsmarknaden. Det finns ingen trend mot sjunkande sysselsättning, sysselsättningen är t.ex. högre än under 90-talskrisen och bättre än under 00-talet, så det är inte som att skatteunderlaget försvinner. Politiskt är det inte okej att vara långtidsarbetslös, så på sina håll minskas ersättningarna eller låter bli att höjas med samhällets kostnadsökningar.

Ett bra tag hade vi lösdriveriförbud i Sverige, ett tag var det t.o.m. brottsligt att inte ha arbete, självklart var då sysselsättningen mycket mycket lägre än idag. Alternativet förr var att låsa in de som inte kunde behålla jobb eller döma dom tills tvångsarbete. Allt det där lättnade såklart, men sedan 80-talet eller så har attityden hårdnat igen mot svagare grupper och för den delen vanliga arbetslösa, arbetsförmedlingen har mer eller mindre gett upp om svåra grupper av långtidsarbetslösa, samma grupp har också mycket låga ersättningar, de som är beroende av ekonomiskt bistånd från kommunen för hela eller del av deras försörjning har i praktiken flyttförbud (som i till annan kommun) också. Man kan göra mycket för att förbättra för de med svagast ekonomi utan att för den delen höja ersättningar och bistånd, gäller att politiken väljer att göra så bara. Närmsta 20 åren bör inte sysselsättningsmässigt bli särskilt mycket sämre än idag, på så lång tid bör vi hunnit gå igenom en märkbar lågkonjunktur igen såväl som högkonjunktur. Lite av problemet vi har idag är att vi har otroligt stark sysselsättning samtidigt som vi har arbetslöshet, och den kommer inte försvinna. Som du ser har dock detta väldigt lite med teknikutveckling att göra. Kvinnor började först förvärvsarbeta ganska nyligen i större utsträckning, många av de jobben som kvinnor flödade in till på 60, 70 och t.o.m. 80-talet finns inte längre, men sysselsättningen har ändå vuxit dramatiskt (bland kvinnor) sedan kvinnor i bred utsträckning började förvärvsarbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det finns dock svar på exporten av jobb och det är helt enkelt att strypa handen som föder dem genom höga tariffer och liknande. Ungefär som Trump gör, du slår helt enkelt mot deras kvartalsrapporter och vinstmarginaler genom att stänga av dem från en del av marknaden.

Funkar dock bäst om du har en stor marknad, med hyffsad köpkraft bland befolkningen. Då kan du sätta otrolig press och även göra inhemsk produktion lönsam igen.

För Sverige är det i dagsläget inte aktuellt och det ska till stora globala förändringar (som förvisso kan ske men likväl är svåra att ha med i beräkningen) innan det kan bli aktuellt.

@Petterk: Det var ett långt svar och trots att jag ogillar att bryta ner svar till mikrobitar men här blir jag nödgad då jag tycker att helheten låter som att du inte håller med min analys medan delarna var för sig inte är helt relevanta eller också närmast bygger vidare på mina tankar. Ursäkta nedbrytningen.

Skrivet av Petterk:

@LaoLao: Kommer aldrig vara intelligens som avgör om du får jobb eller inte. De med grova funktionsnedsättningar blir redan mer eller mindre automatiskt med aktivitets- och senare sjukersättning sedan länge, den gruppen har i regel inte arbetat och får därför bara lägsta möjliga ersättning, lär inte förändras särskilt mycket där.

Det där är dåtid och samtid. Dessutom syftar jag inte på förståndshandikappade utan på idag fullt fungerande människor med en intelligensnivå något lägre än medel. De kommer helt enkelt att konkurrera om färre jobb.

Skrivet av Petterk:

Alla arbetslösa har inte rätt till någon ersättning som det är idag heller. Det skapar stora och växande klyftor, men det är en fråga om politik och inte resurser eller att fler hamnar utanför arbetsmarknaden.

Jag ser det som en samhällsfråga och då är politiken nästan alltid med på ett hörn, frågan är bara i vilken utsträckning. Det är heller inte en fråga jag diskuterar i mitt inlägg.

Skrivet av Petterk:

Det finns ingen trend mot sjunkande sysselsättning, sysselsättningen är t.ex. högre än under 90-talskrisen och bättre än under 00-talet, så det är inte som att skatteunderlaget försvinner. Politiskt är det inte okej att vara långtidsarbetslös, så på sina håll minskas ersättningarna eller låter bli att höjas med samhällets kostnadsökningar.

Det är också dåtid och samtid. Som någon i klippen trådskaparen länkar till säger, märks inte skiftet lika mycket när det är högkonjunktur men när det blir lågkonjunktur försvinner många jobb för att sedan inte komma tillbaka till nästa högkonjunktur.

Skrivet av Petterk:

Ett bra tag hade vi lösdriveriförbud i Sverige, ett tag var det t.o.m. brottsligt att inte ha arbete, självklart var då sysselsättningen mycket mycket lägre än idag. Alternativet förr var att låsa in de som inte kunde behålla jobb eller döma dom tills tvångsarbete. Allt det där lättnade såklart, men sedan 80-talet eller så har attityden hårdnat igen mot svagare grupper och för den delen vanliga arbetslösa, arbetsförmedlingen har mer eller mindre gett upp om svåra grupper av långtidsarbetslösa, samma grupp har också mycket låga ersättningar, de som är beroende av ekonomiskt bistånd från kommunen för hela eller del av deras försörjning har i praktiken flyttförbud (som i till annan kommun) också.

Det här är också en dåtids- och samtidsbeskrivning men det faktum att Arbetsförmedlingen "mer eller mindre har gett upp om svåra grupper" tyder väl på att det blir svårare att komma in på arbetsmarknaden?

Skrivet av Petterk:

Man kan göra mycket för att förbättra för de med svagast ekonomi utan att för den delen höja ersättningar och bistånd, gäller att politiken väljer att göra så bara. Närmsta 20 åren bör inte sysselsättningsmässigt bli särskilt mycket sämre än idag, på så lång tid bör vi hunnit gå igenom en märkbar lågkonjunktur igen såväl som högkonjunktur.

Enligt en rapport från Stiftelsen för framtidsforskning (troligen den M3 stödjer sig på) kommer ungefär hälften av dagens jobb att försvinna inom 20 år men rapporten har enbart tittat på vad som är tekniskt möjligt och inte på de ekonomiska faktorerna. Liksom du tror jag inte att den prognosen stämmer. Det tar alltid en tid innan tekniken har införlivats i olika verksamheter. Därtill lär det dyka upp nya jobb under tiden. Så i absoluta tal kanske det inte händer så mycket på tjugo år men på sikt är det orimligt att sysselsättningsgraden kan bibehållas utan en fundamental samhällsförändring.

Skrivet av Petterk:

Lite av problemet vi har idag är att vi har otroligt stark sysselsättning samtidigt som vi har arbetslöshet, och den kommer inte försvinna. Som du ser har dock detta väldigt lite med teknikutveckling att göra. Kvinnor började först förvärvsarbeta ganska nyligen i större utsträckning, många av de jobben som kvinnor flödade in till på 60, 70 och t.o.m. 80-talet finns inte längre, men sysselsättningen har ändå vuxit dramatiskt (bland kvinnor) sedan kvinnor i bred utsträckning började förvärvsarbeta.

Visst har sysselsättningen ökat men som du också antyder i ett annat inlägg här ovan kan inte produktionen av varor och tjänster öka i oändlighet. Hur ska sysselsättningsgraden bibehållas om produktiviteten automatiseras och effektiviseras utan att varken resurser eller efterfrågan ökar?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

För Sverige är det i dagsläget inte aktuellt och det ska till stora globala förändringar (som förvisso kan ske men likväl är svåra att ha med i beräkningen) innan det kan bli aktuellt.

@Petterk: Det var ett långt svar och trots att jag ogillar att bryta ner svar till mikrobitar men här blir jag nödgad då jag tycker att helheten låter som att du inte håller med min analys medan delarna var för sig inte är helt relevanta eller också närmast bygger vidare på mina tankar. Ursäkta nedbrytningen.

Det där är dåtid och samtid. Dessutom syftar jag inte på förståndshandikappade utan på idag fullt fungerande människor med en intelligensnivå något lägre än medel. De kommer helt enkelt att konkurrera om färre jobb.

Många med funktionsnedsättningar har säkert IQ över snittet, man anställs inte efter intelligens och kommer knappast så göras i framtiden heller. Mensa är inget rekryteringsverktyg eller merit.

Funktionsnedsättningar har inte bara med intellektuell funktionsnedsättning eller begåvning att göra. Många skulle klara sig med några mindre anpassningar och har egentligen inga hinder för att utgöra själva arbetsuppgiften, men blir istället hänvisade till sjukersättning.

Skrivet av LaoLao:

Jag ser det som en samhällsfråga och då är politiken nästan alltid med på ett hörn, frågan är bara i vilken utsträckning. Det är heller inte en fråga jag diskuterar i mitt inlägg.

Det är också dåtid och samtid. Som någon i klippen trådskaparen länkar till säger, märks inte skiftet lika mycket när det är högkonjunktur men när det blir lågkonjunktur försvinner många jobb för att sedan inte komma tillbaka till nästa högkonjunktur.

Det här är också en dåtids- och samtidsbeskrivning men det faktum att Arbetsförmedlingen "mer eller mindre har gett upp om svåra grupper" tyder väl på att det blir svårare att komma in på arbetsmarknaden?

Mycket av det hela är diskriminering, skulle du anställa någon som varit arbetslös i fem år? Även om denna person har universitetsutbildning och flera år i arbetslivet bakom sig så skulle du nog aldrig göra det. Du har säkert fått en bild av hur en långtidsarbetslös person är via medier och rykten.

Skrivet av LaoLao:

Enligt en rapport från Stiftelsen för framtidsforskning (troligen den M3 stödjer sig på) kommer ungefär hälften av dagens jobb att försvinna inom 20 år men rapporten har enbart tittat på vad som är tekniskt möjligt och inte på de ekonomiska faktorerna. Liksom du tror jag inte att den prognosen stämmer. Det tar alltid en tid innan tekniken har införlivats i olika verksamheter. Därtill lär det dyka upp nya jobb under tiden. Så i absoluta tal kanske det inte händer så mycket på tjugo år men på sikt är det orimligt att sysselsättningsgraden kan bibehållas utan en fundamental samhällsförändring.

Det hela bygger på massor antaganden, sen kommer medier och pratar om fenomen vi redan sett och antyder att sysselsättningen dykt och folk slagits ut, att det är en utveckling som kommer fortsätta, riktigt så är det helt enkelt inte. Du kommer själv och påstår att försörjningsbördan ökar till följd av att färre jobbar, medan sysselsättningen för de i arbetsålder snarare ökat eller ligger hyfsat stabilt. Äldre och barn tar betydligt mer resurser än arbetslösa och icke arbetsföra och där finns det betydligt större utmaningar. Demografi-problemet (fler äldre) är dessutom något som verkligen är en trend, vi är t.ex. 1 miljon fler över 65 än för 50 år sedan samtidigt som befolkningen i helhet bara växt med 2 miljoner. Antalet långtidsarbetslösa idag är straxt under 100k och långt ifrån alla dessa är hopplösa fall, långtidsarbetslöshet räknas alla in till som har varit arbetslösa i över sex månader trotts allt.

Skrivet av LaoLao:

Visst har sysselsättningen ökat men som du också antyder i ett annat inlägg här ovan kan inte produktionen av varor och tjänster öka i oändlighet. Hur ska sysselsättningsgraden bibehållas om produktiviteten automatiseras och effektiviseras utan att varken resurser eller efterfrågan ökar?

Det är mycket längre bort än 20 år och här i väst kan vi effektivisera väldigt mycket innan vi ser någon brist som skulle drabba oss. Det finns naturresurser att ta till vara på som vi idag slösar bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Många med funktionsnedsättningar har säkert IQ över snittet, man anställs inte efter intelligens och kommer knappast så göras i framtiden heller. Mensa är inget rekryteringsverktyg eller merit.

Funktionsnedsättningar har inte bara med intellektuell funktionsnedsättning eller begåvning att göra. Många skulle klara sig med några mindre anpassningar och har egentligen inga hinder för att utgöra själva arbetsuppgiften, men blir istället hänvisade till sjukersättning.

Jag har medvetet valt det något vagare begreppet "låg/lägre intelligens" för att just inte snäva in på IQ, eftersom det är är ett otillräckligt mått på en persons förmåga. Med det sagt är IQ fortfarande det bästa måttet vi har för att förutse en persons karriär. Därtill nämner du "intellektuell funktionsnedsättning" medan jag inte diskuterar personer med diagnostiserat låg intelligens. Jag pratar om normalfungerande, arbetande, vanliga människor med något lägre intelligens än snittet. Dessutom blandar dessutom in andra former av funktionsnedsättningar, som jag inte har diskuterat.

Skrivet av Petterk:

Mycket av det hela är diskriminering, skulle du anställa någon som varit arbetslös i fem år? Även om denna person har universitetsutbildning och flera år i arbetslivet bakom sig så skulle du nog aldrig göra det. Du har säkert fått en bild av hur en långtidsarbetslös person är via medier och rykten.

Jag har själv varit långtidsarbetslös och arbetar numera dessutom med personer som står långt ifrån arbetsmarknaden så hur jag skulle välja är inte intressant. Det jag kan köpa är att delar av arbetslösheten kan förklaras med diskriminering men sett ur ett företags perspektiv är det någonstans ändå rationellt att hellre välja en person som inte kräver någon form av anpassning än en som behöver. Rätt eller fel är en annan fråga.

Skrivet av Petterk:

Det hela bygger på massor antaganden, sen kommer medier och pratar om fenomen vi redan sett och antyder att sysselsättningen dykt och folk slagits ut, att det är en utveckling som kommer fortsätta, riktigt så är det helt enkelt inte. Du kommer själv och påstår att försörjningsbördan ökar till följd av att färre jobbar, medan sysselsättningen för de i arbetsålder snarare ökat eller ligger hyfsat stabilt. Äldre och barn tar betydligt mer resurser än arbetslösa och icke arbetsföra och där finns det betydligt större utmaningar. Demografi-problemet (fler äldre) är dessutom något som verkligen är en trend, vi är t.ex. 1 miljon fler över 65 än för 50 år sedan samtidigt som befolkningen i helhet bara växt med 2 miljoner. Antalet långtidsarbetslösa idag är straxt under 100k och långt ifrån alla dessa är hopplösa fall, långtidsarbetslöshet räknas alla in till som har varit arbetslösa i över sex månader trotts allt.

Det är mycket längre bort än 20 år och här i väst kan vi effektivisera väldigt mycket innan vi ser någon brist som skulle drabba oss. Det finns naturresurser att ta till vara på som vi idag slösar bort.

Här är du återigen tillbaka i nutid. Att sysselsättningen är hög idag betyder inte att den kommer att vara det imorgon. Att barn och äldre skulle vara ett större problem är irrelevant i förhållande till frågan om hur många jobb som kommer att finnas i framtiden. Dessutom är det väl så att om (vilket du förnekar) det skulle bli färre jobb är det väl ändå att i så fall lägga sten på börda.

Skillnaden mellan dagens utveckling mot framtidens arbetsmarknad jämfört med 1800-talets och 1900-talets är att då ersatte maskinerna muskelkraft, uthållighet, monotont fokus och precision. Dagens utveckling mot framtiden ersätter i allt högre grad intelligens. Av den anledningen tror jag att det är svårt att förutse sysselsättningsgraden baserat på tidigare utveckling. Det som ännu tycks ha svårt att ersätta är social kompetens och sociala yrken. Det är också så att vi i Sverige lever mer och mer ensamma så där kan det finnas en öppning för nya jobb.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag har medvetet valt det något vagare begreppet "låg/lägre intelligens" för att just inte snäva in på IQ, eftersom det är är ett otillräckligt mått på en persons förmåga. Med det sagt är IQ fortfarande det bästa måttet vi har för att förutse en persons karriär. Därtill nämner du "intellektuell funktionsnedsättning" medan jag inte diskuterar personer med diagnostiserat låg intelligens. Jag pratar om normalfungerande, arbetande, vanliga människor med något lägre intelligens än snittet. Dessutom blandar dessutom in andra former av funktionsnedsättningar, som jag inte har diskuterat.

Du som tog upp intellektuell funktionsnedsättning inte jag, du tog upp det eftersom du blandade ihop förståndshandikapp (som idag heter intellektuell funktionsnedsättning) med funktionsnedsättning. Jag tog inte upp funktionsnedsättningar för att en del i den gruppen har intellektuella funktionsnedsättningar utan för att det är en grupp som om diagnosen ses som ett funktionshinder hamnar utanför arbetsmarknaden som det är idag. De är egentligen inget mer än ett exempel på några som har garantinivåerna när det gäller aktivitets- och sjukersättning.

Rekryterare har inget vetenskapligt sätt att mäta intelligens och många som inte är lämplig för jobbet de söker kommer ha över normal intelligens. Gott om nobelpristagare har inte över normal intelligens, så jag vet inte riktigt varför du vill sålla bort folk. Finns inte riktigt några argument.

Skrivet av LaoLao:

Här är du återigen tillbaka i nutid. Att sysselsättningen är hög idag betyder inte att den kommer att vara det imorgon. Att barn och äldre skulle vara ett större problem är irrelevant i förhållande till frågan om hur många jobb som kommer att finnas i framtiden. Dessutom är det väl så att om (vilket du förnekar) det skulle bli färre jobb är det väl ändå att i så fall lägga sten på börda.

Skillnaden mellan dagens utveckling mot framtidens arbetsmarknad jämfört med 1800-talets och 1900-talets är att då ersatte maskinerna muskelkraft, uthållighet, monotont fokus och precision. Dagens utveckling mot framtiden ersätter i allt högre grad intelligens. Av den anledningen tror jag att det är svårt att förutse sysselsättningsgraden baserat på tidigare utveckling. Det som ännu tycks ha svårt att ersätta är social kompetens och sociala yrken. Det är också så att vi i Sverige lever mer och mer ensamma så där kan det finnas en öppning för nya jobb.

Fast nu får du väl ge dig? Jag vänder mig mot att du och andra skriver att trenden mot mindre sysselsättning redan börjat. Jag vänder mig mot att vi om några år (inom 20 år) skulle förlorat 2,5 miljoner jobb i Sverige. Jag vänder mig inte mot att vi kommer förlora arbetstillfällen i vissa yrken och att det så småning om kan vara svårt att hitta på nya jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du som tog upp intellektuell funktionsnedsättning inte jag, du tog upp det eftersom du blandade ihop förståndshandikapp (som idag heter intellektuell funktionsnedsättning) med funktionsnedsättning.

Det får du gärna citera mig på, för det kan jag inte se att jag har skrivit. Möjligen var jag otydlig i första inlägget där jag skrev "med lägre intelligens" och "mindre intelligenta" men innebörden förtydligade jag redan i mitt andra inlägg.

Skrivet av Petterk:

Rekryterare har inget vetenskapligt sätt att mäta intelligens och många som inte är lämplig för jobbet de söker kommer ha över normal intelligens. Gott om nobelpristagare har inte över normal intelligens, så jag vet inte riktigt varför du vill sålla bort folk. Finns inte riktigt några argument.

Jag har aldrig påstått att rekryterare har något vetenskapligt sätt att mäta intelligens på. Inte har jag heller alltid påstått att mer intelligenta alltid gör ett bättre arbete.

Vad menar du med att jag "vill" sålla bort folk? Jag har ingen tydlig önskan om hur arbetsmarknaden ska se ut, jag spekulerar bara i hur den kan komma att se ut.

Skrivet av Petterk:

Fast nu får du väl ge dig? Jag vänder mig mot att du och andra skriver att trenden mot mindre sysselsättning redan börjat. Jag vänder mig mot att vi om några år (inom 20 år) skulle förlorat 2,5 miljoner jobb i Sverige. Jag vänder mig inte mot att vi kommer förlora arbetstillfällen i vissa yrken och att det så småning om kan vara svårt att hitta på nya jobb.

Det här får du gärna citera mig på också, för det har jag inte heller skrivit. I alla fall inte om "trenden mot mindre sysselsättning redan börjat" ska tolkas som att sysselsättningsgradens minskande pågår redan nu och kommer att fortsätta att minska.

Det verkar som att du läser in mer i mina inlägg än vad som faktiskt står.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det får du gärna citera mig på, för det kan jag inte se att jag har skrivit. Möjligen var jag otydlig i första inlägget där jag skrev "med lägre intelligens" och "mindre intelligenta" men innebörden förtydligade jag redan i mitt andra inlägg.

I #17720708 tog jag upp funktionsnedsättningar och arbetslösa som exempel på klyftor i samhället. Du svarade i #17720899 med att använda begreppet förståndshandikapp. Förståndshandikapp är det äldre ordet för intellektuell funktionsnedsättning.

Svag begåvning är någonstans i 70-85-området, 90-109 är normalt, kanske är runt 15 % av befolkningen som har IQ under 85. Samtidigt är det också bara runt 68 % av befolkningen i 15-74 år som sysselsatta, eller ~78 % av 16-64 år. Räknar vi bara de som faktiskt är anställda så ska ca 4,5 miljoner försörja resterande 10. Många av de med svagare begåvning jobbar alltså inte redan sedan tidigare, men problemet för framtiden kommer bli hur vi ska behandla de som är kroniskt arbetslösa, de med funktionsnedsättningar, sjuka eller äldre alldeles oavsett hur sysselsättningen kommer utvecklas. Men allt sånt är politiska frågor och inte en fråga om teknikutveckling. Ska vi använda teknik till att utöka diskrimineringen eller inte är ett politiskt val.

Skrivet av LaoLao:

Jag har aldrig påstått att rekryterare har något vetenskapligt sätt att mäta intelligens på. Inte har jag heller alltid påstått att mer intelligenta alltid gör ett bättre arbete.

Vad menar du med att jag "vill" sålla bort folk? Jag har ingen tydlig önskan om hur arbetsmarknaden ska se ut, jag spekulerar bara i hur den kan komma att se ut.

Du som är övertygad om att intelligenskvot kommer avgöra om folk får jobb eller inte och pratar om att med genteknik sålla bort folk innan de föds. Någon värdering i det lägger jag inte in.

Skrivet av LaoLao:

Det här får du gärna citera mig på också, för det har jag inte heller skrivit. I alla fall inte om "trenden mot mindre sysselsättning redan börjat" ska tolkas som att sysselsättningsgradens minskande pågår redan nu och kommer att fortsätta att minska.

Det verkar som att du läser in mer i mina inlägg än vad som faktiskt står.

Här skulle jag nog inte skrivit "du" utan bara andra, du är inne på detta i mycket mindre grad än andra i tråden.

Man har ersatt tankeverksamhet med maskiner sedan i.a.f. tidigt 1900-tal, så man får nog hitta på bättre argument för just vad som är annorlunda idag jämfört med några år sedan.

Skrivet av LaoLao:

Jag har själv varit långtidsarbetslös och arbetar numera dessutom med personer som står långt ifrån arbetsmarknaden så hur jag skulle välja är inte intressant. Det jag kan köpa är att delar av arbetslösheten kan förklaras med diskriminering men sett ur ett företags perspektiv är det någonstans ändå rationellt att hellre välja en person som inte kräver någon form av anpassning än en som behöver. Rätt eller fel är en annan fråga.

Fast nu antyder du väl att den kanske normal eller över normalbegåvade långtidsarbetslösa behöver anpassat arbete? En del av de långtidsarbetslösa kan ju inte ta sig ut det hela just för att de är långtidsarbetslösa, inte p.g.a. utbildning eller tidigare arbetslivserfarenhet. Diskriminering förklarar såklart inte arbetslöshet i stort, men det är en delförklaring till varför vissa fastnar där. Vi gör nog bra i att inte använda teknik för att fortsätta diskriminera i framtiden och nöja oss med att folk som vill och kan arbeta inte gör det som någon form av permanent tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I #17720708 tog jag upp funktionsnedsättningar och arbetslösa som exempel på klyftor i samhället. Du svarade i #17720899 med att använda begreppet förståndshandikapp. Förståndshandikapp är det äldre ordet för intellektuell funktionsnedsättning.

Hakar du upp dig på ordvalet nu istället?

Skrivet av Petterk:

Svag begåvning är någonstans i 70-85-området, 90-109 är normalt, kanske är runt 15 % av befolkningen som har IQ under 85. Samtidigt är det också bara runt 68 % av befolkningen i 15-74 år som sysselsatta, eller ~78 % av 16-64 år. Räknar vi bara de som faktiskt är anställda så ska ca 4,5 miljoner försörja resterande 10. Många av de med svagare begåvning jobbar alltså inte redan sedan tidigare, men problemet för framtiden kommer bli hur vi ska behandla de som är kroniskt arbetslösa, de med funktionsnedsättningar, sjuka eller äldre alldeles oavsett hur sysselsättningen kommer utvecklas. Men allt sånt är politiska frågor och inte en fråga om teknikutveckling. Ska vi använda teknik till att utöka diskrimineringen eller inte är ett politiskt val.

Frågan om hur vi ska behandla olika grupper i samhället är en annan fråga än vilka jobb och hur många som kommer att ha jobb i framtiden men visst har de beröringspunkter. Sysselsättningsgrad är dessutom ett luddigt begrepp som du har fört in utan att förtydliga. Ordet är vagt och öppnar för var och en att definiera utifrån syfte.

Skrivet av Petterk:

Du som är övertygad om att intelligenskvot kommer avgöra om folk får jobb eller inte och pratar om att med genteknik sålla bort folk innan de föds. Någon värdering i det lägger jag inte in.

Haken är att du tillskriver mig en värdering: att jag skulle "vilja" sålla bort folk. Det har jag aldrig påstått.

Skrivet av Petterk:

Man har ersatt tankeverksamhet med maskiner sedan i.a.f. tidigt 1900-tal, så man får nog hitta på bättre argument för just vad som är annorlunda idag jämfört med några år sedan.

Ska vi vara petnoga har väl tankeverksamhet ersatts redan med införandet av skriftspråk eftersom det minskade behovet av ett bra minne men vilken tankeverksamhet som ersattes på tidigt 1900-tal tycker du är att jämföra med den tankeverksamhet vi försöker ersätta idag?

Skrivet av Petterk:

Fast nu antyder du väl att den kanske normal eller över normalbegåvade långtidsarbetslösa behöver anpassat arbete?

Nej, du feltolkar mig igen och fastnar i något annat än trådens ämne. Du tycks hela tiden vilja föra in diskussionen på frågan om vilka samhällsklyftor vi har idag och varför de existerar. Jag vet inte riktigt vad du är ute efter men det senaste som riktigt berör ämnet citerar jag här nedan:

Skrivet av Petterk:

Jag vänder mig mot att vi om några år (inom 20 år) skulle förlorat 2,5 miljoner jobb i Sverige. Jag vänder mig inte mot att vi kommer förlora arbetstillfällen i vissa yrken och att det så småning om kan vara svårt att hitta på nya jobb.

Här tycks du alltså hävda att det finns risk att antalet jobb kommer att minska i framtiden. Ett antagande som i så fall tycks ligga ganska nära min egen gissning.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Hakar du upp dig på ordvalet nu istället?

Frågan om hur vi ska behandla olika grupper i samhället är en annan fråga än vilka jobb och hur många som kommer att ha jobb i framtiden men visst har de beröringspunkter. Sysselsättningsgrad är dessutom ett luddigt begrepp som du har fört in utan att förtydliga. Ordet är vagt och öppnar för var och en att definiera utifrån syfte.

Ordet används inom statistik och är definierat av SCB.

Jobb kan finnas av många anledningar, t.ex. jobbar det hundratusentals i sjukförsäkringsindustrin i USA. De har bara dessa jobb p.g.a. politiska beslut. Många ser ytterligare automatisering som domedagen, men det krävs mer än ekonomisk konkurrens med maskiner för att det ska vara drastiskt. Väljer man bort arbetstillfällen dock måste man såklart också se till att försörja de som av olika anledningar inte längre kan försörja sig på arbete.

Skrivet av LaoLao:

Haken är att du tillskriver mig en värdering: att jag skulle "vilja" sålla bort folk. Det har jag aldrig påstått.

Ska vi vara petnoga har väl tankeverksamhet ersatts redan med införandet av skriftspråk eftersom det minskade behovet av ett bra minne men vilken tankeverksamhet som ersattes på tidigt 1900-tal tycker du är att jämföra med den tankeverksamhet vi försöker ersätta idag?

Mycket av automatiseringen vi pratar om att införa idag har funnits i över 50 år. Datorer har kunnat läsa text och ta beslut långt innan det var tal om neuronnät o.s.v.

TS pratade själv om pizzarobotar och dylikt, och mycket i matproduktion och livsmedelsberedning har man kunnat automatisera och tagit bort manuella steg i (i mycket längre utsträckning än vad som är vanligt förekommande) under väldigt lång tid. Kaffemaskiner gör inte att folk inte efterfrågar en barista, inte heller gör det kaffet billigare än om du brygger din egen kopp, måste nog till mer än att kaffebryggaren kan prata med dig för att t.ex. baristor ska försvinna.

Skrivet av LaoLao:

Nej, du feltolkar mig igen och fastnar i något annat än trådens ämne. Du tycks hela tiden vilja föra in diskussionen på frågan om vilka samhällsklyftor vi har idag och varför de existerar. Jag vet inte riktigt vad du är ute efter men det senaste som riktigt berör ämnet citerar jag här nedan:
Här tycks du alltså hävda att det finns risk att antalet jobb kommer att minska i framtiden. Ett antagande som i så fall tycks ligga ganska nära min egen gissning.

Trådens titel är "Teknikutvecklings påverkan på arbetsmarknaden". Teknikutvecklingen kan givetvis göra så att vissa yrkesgrupper drabbas, men för att jobb ska försvinna (från arbetsmarknaden i helhet) och människor bli överflödiga krävs det samhällsförändringar som beror på annat än teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jobb kan finnas av många anledningar, t.ex. jobbar det hundratusentals i sjukförsäkringsindustrin i USA. De har bara dessa jobb p.g.a. politiska beslut. Många ser ytterligare automatisering som domedagen, men det krävs mer än ekonomisk konkurrens med maskiner för att det ska vara drastiskt. Väljer man bort arbetstillfällen dock måste man såklart också se till att försörja de som av olika anledningar inte längre kan försörja sig på arbete.

Mycket av automatiseringen vi pratar om att införa idag har funnits i över 50 år. Datorer har kunnat läsa text och ta beslut långt innan det var tal om neuronnät o.s.v.

[...]

Trådens titel är "Teknikutvecklings påverkan på arbetsmarknaden". Teknikutvecklingen kan givetvis göra så att vissa yrkesgrupper drabbas, men för att jobb ska försvinna (från arbetsmarknaden i helhet) och människor bli överflödiga krävs det samhällsförändringar som beror på annat än teknik.

Jag har svårt att tro att automatiseringsförmågan kommer att stå stilla. Bara för att mycket automatisering redan har skett betyder inte det att den inte kommer att utvecklas och förbättras och därmed även ta över fler arbetsuppgifter.

Sedan är jag helt enig med dig om att det är mer än bara teknikutveckling som påverkar arbetsmarknaden. Det tycker jag dock att jag har vidrört i mina tidigare inlägg.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag har svårt att tro att automatiseringsförmågan kommer att stå stilla. Bara för att mycket automatisering redan har skett betyder inte det att den inte kommer att utvecklas och förbättras och därmed även ta över fler arbetsuppgifter.

Sedan är jag helt enig med dig om att det är mer än bara teknikutveckling som påverkar arbetsmarknaden. Det tycker jag dock att jag har vidrört i mina tidigare inlägg.

Gör den givetvis inte, men idag handlar det om att återuppfinna hjulet några tusen gånger om i första hand. Mycket som ännu inte rullats ut hos företag och myndigheter eller bara fått begränsad användning och inte integrerats med alla tänkbara system hade redan kunnat rullats ut på 70-talet om viljan fanns. En "pizzarobot" kan du bygga helt utan transistorer för den delen, det var inte tillräcklig hype för att dra in riskkapital för att göra motsvarande på t.ex. 40-talet bara. Det är ännu ingen restaurangtrend, och deras pizzor är bra mycket dyrare än en handgjord pizza i Sverige trotts att de lever på investerares pengar och inte kundernas. TS dröm om billigare mat får man nog lösa på annat vis. Kunderna som har möjligheten kanske prövar p.g.a. uppståndelsen, men det är ju inte en gimmick som att baka pizza i små lastbilar som avgör om en verksamhet är konkurrenskraftig eller inte, och vad som är inne kommer ju växla med tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Gör den givetvis inte, men idag handlar det om att återuppfinna hjulet några tusen gånger om i första hand. Mycket som ännu inte rullats ut hos företag och myndigheter eller bara fått begränsad användning och inte integrerats med alla tänkbara system hade redan kunnat rullats ut på 70-talet om viljan fanns. En "pizzarobot" kan du bygga helt utan transistorer för den delen, det var inte tillräcklig hype för att dra in riskkapital för att göra motsvarande på t.ex. 40-talet bara. Det är ännu ingen restaurangtrend, och deras pizzor är bra mycket dyrare än en handgjord pizza i Sverige trotts att de lever på investerares pengar och inte kundernas. TS dröm om billigare mat får man nog lösa på annat vis. Kunderna som har möjligheten kanske prövar p.g.a. uppståndelsen, men det är ju inte en gimmick som att baka pizza i små lastbilar som avgör om en verksamhet är konkurrenskraftig eller inte, och vad som är inne kommer ju växla med tiden.

Problemet med automatiken är att den ofta kräver stora volymer, tar jag närmsta pizzeria för så är den säkert full. Men om de ska börja med robot kanske de skulle behöva säg 20 gånger så mycket mer kunder än nu. Detta blir extremt tufft, speciellt när man bara behöver gå några 100m till nästa pizza, sedan finns korvkiosk osv. Så utvecklingen kommer gå sakta för dem.

Tar vi de mest centrala ställen, Nordstan i Göteborg, Gallerian i Stockholm och vad de heter. Så är det frågan om det är lönekostnaderna eller om det är hyran som är det dyraste? Och där gäller det att verkligen kunna producera många måltider per timma.
Tar vi många arbetsplatser, säg Lindholmen vid göteborg. Så hur många äter inte ute där mellan kl 11-13? Men övrig tid är det ganska tomt. Och en robot ska arbeta helst gå nästan 24h om dygnet..

Så det är tufft för automatiseringen, men det är inte alltid det tar jättekliv. Alltså man kan effektivisera diverse processer lite. När självkörande bilar blir vanligare, så kan de göra så att leveransen blir billigare och det blir då lättare att ha en riktigt stor matställe som levererar till väldigt många personer.
https://www.youtube.com/watch?v=hANXIPxN1ME

*edit*
En effektivisering som väl alla hamburgerkedjor har börjat med är betalterminaler, där de skulle kunna ersätta den med en App. Där de tillslut ger kunderna ett val, antagligen får ni köpa genom appen/terminalen eller genom kassan för ett prispålägg. Precis samma system som SJ har haft sedan tidigt 90 tal om inte ännu tidigare. Samma gäller beställningar, när jag besöker en pizzeria ser jag ständigt den anställda bli störd av ett telefonsamtal, ibland av en person som ej vet vad den vill ha. Och samma gäller såklart alla butiker, även elektronikbutiker vilket på sätt och vis redan finns. Alltså man kan köpa en ny tv på nätet sedan gå att hämta ut den i många butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Tycker för det första att du har en väldigt tråkig syn på medmänniskor. Låter som hubris i mina öron. För det andra så behöver inte "göra något annat" vara likställt med "göra något mer krävande". Det kan till och med vara det omvända, att man kan göra något mindre krävande.

Menar du att det inte finns korkade människor? Är väl bara att kolla på hur IQ-spektrat ser ut, det vill säga att det finns.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frong:

Menar du att det inte finns korkade människor? Är väl bara att kolla på hur IQ-spektrat ser ut, det vill säga att det finns.

Du skrev till någon annan.
Men min åsikt är att man får se lite mänskligheten lite som evolutionen fungerar i naturen. Med detta sagt så är det inte så enkelt som att den personen, som kan räkna upp flest decimaler på pi som alltid är förstahandsvalet till ett jobb. Utan det är personliga egenskaper som de ser på, där personer som kanske för 100år sedan skulle ha setts som svaga individer som inte dög till så mycket, idag kanske är personer briljerar på arbetsmarknaden för de har en egenskap som idag efterfrågas.

Och vårt skolsystem, var man bor etc påverkar såklart, där vissa personer kan komma utanför systemet. Detta problem finns redan idag och beroende på politiska åsikter har man olika förslag på lösningar. Ser man på teknikutvecklingen så tycker jag detta problem ser ut och bli större, men det är bara att politikerna får göra deras åtgärder mer. (där den beror på vilken politiker man frågar)

Ett traditionellt jobb många män inkl mig har haft är att ha gjort enkelt jobb på fabrik, där man kunde vara för sig själv. Man behövde inte prata så mycket med andra, om man ville skulle man kunna jobba en vecka utan att säga ett ord.
Idag slåss dessa jobb ut och det drabbar stenhårt personer med mindre socialkompetens och detta är ett megaproblem, som politiker borde fundera på. Där åtgärden är olika beroende på politiska åsikt.

Som ni kanske märker vill jag ej göra det till en politisk debatt, så undvik politiska lösningar på problemet.

*edit*
Om vi tar intelligens så tycker jag teknikkunskap är coolt. Jag vet tekniker som är extremt kompetenta, ledande i landet inom vissa teknikområden. De sitter vid datorn dygnet runt på jobbet och kodar.
Men om man skulle be dem välja komponenter till en gamingdator så kan de absolut inte ett skvatt. De har aldrig hört talas om företaget Nvida etc, vet inte ens om att grafikkort är en viktig komponent.
Med detta sagt gillar jag inte att prata om intelligens etc, för personer som kan sess vara dåliga på något kan ändå briljera på ett område som inte är långt därifrån.
En polare till mig som får anses vara duktig inom datateknik (har doktorsexamen m.m) är lite åt hållet. På ett gaming forum hade han anses vara okunnig inom datorer.

En klassiker: Why Linus Torvalds doesn't use Ubuntu or Debian? Där han sa att den var för svår att installera en gång...
https://www.youtube.com/watch?v=qHGTs1NSB1s

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Problemet med automatiken är att den ofta kräver stora volymer, tar jag närmsta pizzeria för så är den säkert full. Men om de ska börja med robot kanske de skulle behöva säg 20 gånger så mycket mer kunder än nu. Detta blir extremt tufft, speciellt när man bara behöver gå några 100m till nästa pizza, sedan finns korvkiosk osv. Så utvecklingen kommer gå sakta för dem.

Tar vi de mest centrala ställen, Nordstan i Göteborg, Gallerian i Stockholm och vad de heter. Så är det frågan om det är lönekostnaderna eller om det är hyran som är det dyraste? Och där gäller det att verkligen kunna producera många måltider per timma.
Tar vi många arbetsplatser, säg Lindholmen vid göteborg. Så hur många äter inte ute där mellan kl 11-13? Men övrig tid är det ganska tomt. Och en robot ska arbeta helst gå nästan 24h om dygnet..

Så det är tufft för automatiseringen, men det är inte alltid det tar jättekliv. Alltså man kan effektivisera diverse processer lite. När självkörande bilar blir vanligare, så kan de göra så att leveransen blir billigare och det blir då lättare att ha en riktigt stor matställe som levererar till väldigt många personer.
https://www.youtube.com/watch?v=hANXIPxN1ME

Alltid lönekostnaderna som kommer vara en av de största utgifterna, ingen restaurang betalar hundratusentals i hyra varje månad. Du kan kolla upp boksluten på de där centralt placerade restaurangerna, särskilt om de bara finns på ett ställe, då kommer du se vad de betalar i löner, hur många anställda de har, omsättning, rörelsens kostnader och eventuell vinst.

Investeringskostnaden för en automatiserad restaurang kan man nog ta, men vad ska du göra när det inte är inne med maskintillverkad mat längre? Vad som är trendigt kommer ju variera.

Ett tag var det trendigt med kaféer där du köpte maten i varuautomater, har i princip helt försvunnit. Folk vill ha någon mån av service. Verksamheter kommer ju också se olika ut, när jag ringer och beställer pizza är samtalet sällan längre än 10 sekunder, för att matcha den tidsåtgången måste jag prata med en dator, att gå via en app tar ju mycket längre tid. Så var ska man automatisera verksamheten?

Lunchrestauranger är lönsamma, är inga problem att de står tomma stor del av dygnet. I industrin står robotar stilla stor del av dygnet om de bara kör ett eller två-skift för den delen.

Zume Pizzas koncept blir dock ganska dyrt skulle jag tro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Alltid lönekostnaderna som kommer vara en av de största utgifterna, ingen restaurang betalar hundratusentals i hyra varje månad. Du kan kolla upp boksluten på de där centralt placerade restaurangerna, särskilt om de bara finns på ett ställe, då kommer du se vad de betalar i löner, hur många anställda de har, omsättning, rörelsens kostnader och eventuell vinst.

Du har rätt.

Skrivet av Petterk:

Investeringskostnaden för en automatiserad restaurang kan man nog ta, men vad ska du göra när det inte är inne med maskintillverkad mat längre? Vad som är trendigt kommer ju variera.

De måste konkurrera med pris/öppettider/snabbhet/smak. Problemet med fryst microungsmat är att det kanske var roligt i början, men folk tröttnade på den sämre kvaliten.
Tar vi min närmsta pizzeria utanför, så har de förutom enstaka saker ändrat en enda rätt på 20år. Exakt samma sak gäller korvkiosken.

Skrivet av Petterk:

Ett tag var det trendigt med kaféer där du köpte maten i varuautomater, har i princip helt försvunnit.

Om vi tar kaffemaskin och bryggar helt vanligt kaffe, med samma kvalite som en vanlig selecta kaffemaskin. Så är det en fråga om om butikscenterägare vill att såna ska finnas eller att dessa går och köper en kaffe och bulle för mycket mer.

Skrivet av Petterk:

Folk vill ha någon mån av service. Verksamheter kommer ju också se olika ut, när jag ringer och beställer pizza är samtalet sällan längre än 10 sekunder, för att matcha den tidsåtgången måste jag prata med en dator, att gå via en app tar ju mycket längre tid. Så var ska man automatisera verksamheten?

För många, gå till webben leta upp pizzan de vill ha ringa telefonnumret och beställa. Jobbet att beställa direkt är inte så mycket krångligare.
Nå jag var på burgerking för något vecka sedan med en person som är extremt petig i maten. Det stod 4 automater att beställa ifrån. Jag skulle beställa och det var hopplöst att få ihop denna petiga persons rätt, allt var precis tvunget att ha det namn han ville ha etc. Så jag bad han gå till kassan och där var det ingen före i kön.

Nå detta ledde till att den där petiga personen med knepiga önskemål fick iväg sin beställning före mig. En vinst för kassan kan tyckas, men det var ingen kö var för att alla andra stod vid automaterna som man egentligen skulle göra.
Nå SJ har sedan 90 talet ekonomisk tagit mer betalt för dem som går till deras kassa och inte fixar det vid automaterna och jag ser det som en tidsfråga innan samma sak kan hända på restauranger. Men det hör ihop med missbruket, är det bara enstaka som går till kassan för att slippa automaten så är det inget problem.
Mitt busskort med tåget är det nu, vi som kör med app och då inte belastar kassapersonal får resa billigare. Sedan är det superineffektivt på tåget, vilket borde göras något åt.

Skrivet av Petterk:

Lunchrestauranger är lönsamma, är inga problem att de står tomma stor del av dygnet. I industrin står robotar stilla stor del av dygnet om de bara kör ett eller två-skift för den delen.

Zume Pizzas koncept blir dock ganska dyrt skulle jag tro.

Såklart robotar kan stå stilla, men det är när de jobbar väldigt mycket som det går att tjäna mycket pengar på den. Det är just detta som är ett stort problem för utvecklingen.
Närmsta korvkiosken hos mig kan det gå flera timmar utan att en enda kund kommer, ja då gäller det inte att ha en massa fasta kostnader för dyr utrustning.

*edit*
Ej fri konkurrens får mig att tänka på när jag var liten. Jag var på mässor där folk sålde gamla saker. Säljare kom dock på att sälja dricka, godis och liknande gav mer pengar än de gamla bröte de sålde. Men oj vad mässarrangörerna blev förbannade. Det handlade ej om något med hälsa på den tiden, utan att några hade betalat väldigt mycket pengar för att få ha oligopol på att sälja dricka och ätbara saker där.
Tar vi då ett köpcenter, så är det frågan om ägarna till denna vill att någon säljer väldigt god mat billigt? Ikea har den strategin, vilket kanske gynnar dem.

Permalänk
Medlem

För den delen så köper folk handskalade räkor, även om maskinskalade är billigare. Efterfrågan finns så produkten finns.

Beställ/betalterminalerna på hamburgerkedjorna har nog inte med effektiviseringar att göra bara, det är något som är inne bara. Skulle gå snabbare att beställa av kassapersonal med en vettig kassa och kontaktlös kortläsare, personalen står fortfarande där då de fortfarande måste flytta maten från stationerna i köket fram till disken. Själv gillar jag dock självservice, även om det är en smärre katastrof på t.ex. McD, hos Max har det däremot varit smidigt i hur många år som helst nu.

Människor är fördomsfulla och är de som bygger maskiner, AI-programvaran, så de blir också fördomsfulla. Kommer hela tiden nya teorier om hur vi ska göra saker, och det kommer appliceras på det vi automatiserar också, oavsett hur vetenskapen kring det hela ser ut. Folk hoppas i det längsta på att dessa teorier ska fungera som de vill att de ska fungera och att de är helt rätt och absolut bäst. Sen är det först kanske 20 år senare vi ser alla snedsteg som den blinda tilltron gav Hur ska ett datorprogram veta vad som är evidensbaserat och vad som är pseudovetenskap som leder till avgrunden?

Nå mat pratas det mycket om. Självkörande bilar kanske är något för storköket i kommunen för att köra ut mat till alla förskolor och skolor. Serveringsköken kommer ha personal som kan hjälpa till och lasta av. Men för hemleverans av mat till folk i bebyggda områden, vad ska vitsen vara? Poängen är väl ändå att få maten enda fram till dörren, inte att gå ut till gatan och plocka maten ur en bil själv och det absolut snabbaste för många kommer ju vara att gå till restaurangen själv. Att också lägga till en robot som ska kunna ringa på porttelefonen och gå upp för trappan kanske blir lite överdrivet och hur snabbt kommer inte roboten bli vandaliserad och rånad på maten

Den där fabrikstillverkade maten där maskiner sköter i stort sett allt kan man väl för den delen kyla/frysa ner och istället för hemleverans kan jag traska till ICA och köpa den kyld/frusen. Cook and chill används ju redan i storkök och restauranger. Uppvärmning kan ske i hemmet när det passar. Resultatet behöver ju bara matcha det där robotköket på hjul. Att vi inte har det så är väl för att folk inte vill ha det så vilket som.

Permalänk
Avstängd

Nu får ni tänka på att utvecklingen inte står still... funktionsnedsättning är inte längre ordet för dagen utan det heter funktionsvariation. Bara så det inte blir fel i tråden och någon variant blir förfördelad