AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Jag tror något är på gång, nu rear Mindfactory ut Ryzen 2600x och 2700x
Ex 2600x för 169€
https://www.mindfactory.de/product_info.php/AMD-Ryzen-5-2600X...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Jag tror något är på gång, nu rear Mindfactory ut Ryzen 2600x och 2700x
Ex 2600x för 169€
https://www.mindfactory.de/product_info.php/AMD-Ryzen-5-2600X...

Skickades från m.sweclockers.com

279 Euro för Ryzen 7 2700X Mindstar Price.

Riktigt bra erbjudanden

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att 1000 serien försvinner när 3000 serien kommer. Annars kan du räkna med att AMD kommer börja göra som Intel/Apple. Mjölka marknaden så mycket man bara kan där de som inte vill/har råd får välja "gamla serier av RYZEN cpuer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vi får hoppas att 1000 serien försvinner när 3000 serien kommer. Annars kan du räkna med att AMD kommer börja göra som Intel/Apple. Mjölka marknaden så mycket man bara kan där de som inte vill/har råd får välja "gamla serier av RYZEN cpuer.

Beror väl på hur man ser det. Om de har sådanna överlager av 1000-serien att de kan sälja dem för kaffepengar så är det ju ett extremt bra och finurligt verktyg för att dra ner brallorna på Intel. Gör de så så tvingar de ju Intel att svara med något.

Tittar man exempelvis på 7700K så kostar den ju inom felmarginalen samma som när den släpptes. Priset har inte rört sig ett skvatt, och då är det ändå "gammal skit". Tittar man däremot på 1800X så har ju den rasat i pris sedan den släpptes, så jag tycker inte de skall ta bort dem "bara för att" utan om de har stora lager så är det ett fantastiskt fint verktyg för att trycka till Intel med

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En fördel med att ha en väldigt statisk prissättning är att man inte uppmuntrar till ett "jag väntar och köper när det blir rea"-tänk. Se bara hur det är på Steam. Jag har inte köpt ett enda spel till "ordinarie" pris, tror jag. Passar på när det är rea. Så om kunderna vet att äldre processorer inte kommer att sjunka nämnvärt i pris, så är det mer lockande att köpa de senaste modellerna i stället för nåt som är 2-3 år gammalt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Så vad tycker ni? Är det bra att tex slå till på 2600x för 169 euro, eller ska man vänta på 3600? Det lär ju bli bättre prestanda med 3600, men priset lär ju nog vara ca 30% högre än dessa erbjudanden också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sando:

Så vad tycker ni? Är det bra att tex slå till på 2600x för 169 euro, eller ska man vänta på 3600? Det lär ju bli bättre prestanda med 3600, men priset lär ju nog vara ca 30% högre än dessa erbjudanden också.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du vänta lite till och har en budget som tillåter köp av en helt ny CPU med ett högre pris vid lansering så kan det vara värt att vänta. Men behöver du en ny CPU nu och/eller har en tightare budget så är nog priset på 2600X ändå riktigt bra. Hur plattformen presterar, kompatibilitet med moderkort och minnen vet vi i de flesta fall väl hur de redan är.

Även om det skulle visa sig att prestandan för Zen 2 slår förväntningarna så har du ändå fått din Zen+ CPU för ett bra pris. Men hade du köpt för fullpris/ordinarie pris hade det varit större risk att ångra köpet.

Hoppas det kan ge någon form av vägledning/råd iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Så vad tycker ni? Är det bra att tex slå till på 2600x för 169 euro, eller ska man vänta på 3600? Det lär ju bli bättre prestanda med 3600, men priset lär ju nog vara ca 30% högre än dessa erbjudanden också.

Skickades från m.sweclockers.com

Beroende på morderkort så kan du ju alltid sälja 2600X och uppgradera om 3000-serien skulle ha en sådan prestandafördel att du tycker det är värt det. Det blir ju inte så fasligt dyrt att uppgradera om man säljer sin gamla prolle.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Beror väl på hur man ser det. Om de har sådanna överlager av 1000-serien att de kan sälja dem för kaffepengar så är det ju ett extremt bra och finurligt verktyg för att dra ner brallorna på Intel. Gör de så så tvingar de ju Intel att svara med något.

Tittar man exempelvis på 7700K så kostar den ju inom felmarginalen samma som när den släpptes. Priset har inte rört sig ett skvatt, och då är det ändå "gammal skit". Tittar man däremot på 1800X så har ju den rasat i pris sedan den släpptes, så jag tycker inte de skall ta bort dem "bara för att" utan om de har stora lager så är det ett fantastiskt fint verktyg för att trycka till Intel med

7700k e gammal skit å därför har det ett högt pris i de affärer som har kvar dem, de tänker att det finns en och annan nisse som sitter på en rigg med lga1151 sockel och vill uppgradera från säg en i3a, i5a till en i7a för det är billigare att köpa en 7700k än att köpa en ny cpu och moderkort. om du minns så kostade en i7 7700k under 3k så visst har priset rört sig men gammal hårdvara som råkar vara kvar säljs ju oftast till rätt odrägligt höga priser för att utnyttja de som vill just åt den gamla hårdvaran.

Hurvida 1000 serien kommer säljas för kaffepengar vet jag itne men om zen2 inte kommer prestera nämnvärt bättre så kommer de nog inte sänka priset på 1000 serien.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

7700k e gammal skit å därför har det ett högt pris i de affärer som har kvar dem, de tänker att det finns en och annan nisse som sitter på en rigg med lga1151 sockel och vill uppgradera från säg en i3a, i5a till en i7a för det är billigare att köpa en 7700k än att köpa en ny cpu och moderkort. om du minns så kostade en i7 7700k under 3k så visst har priset rört sig men gammal hårdvara som råkar vara kvar säljs ju oftast till rätt odrägligt höga priser för att utnyttja de som vill just åt den gamla hårdvaran.

Hurvida 1000 serien kommer säljas för kaffepengar vet jag itne men om zen2 inte kommer prestera nämnvärt bättre så kommer de nog inte sänka priset på 1000 serien.

Du missar poängen. Ryzen 1000 är också "gammal skit", men de verkar ju fylla på lagren allt eftersom och priset på t. ex 1800X har ju sjunkit drastiskt sedan release, vilket inte alls är fallet med t. ex 7700K.

AMD har ju fördelen att gamla moderkort är kompatibla med nya processorer och vice versa, så att sluta saluföra 1000-serien "bara för att" vore ett misstag. Då är det bättre att ha kvar dem till ett lågt pris eftersom intel inte kommer ha möjlighet att tävla med dem vad gäller pris/prestanda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du missar poängen. Ryzen 1000 är också "gammal skit", men de verkar ju fylla på lagren allt eftersom och priset på t. ex 1800X har ju sjunkit drastiskt sedan release, vilket inte alls är fallet med t. ex 7700K.

AMD har ju fördelen att gamla moderkort är kompatibla med nya processorer och vice versa, så att sluta saluföra 1000-serien "bara för att" vore ett misstag. Då är det bättre att ha kvar dem till ett lågt pris eftersom intel inte kommer ha möjlighet att tävla med dem vad gäller pris/prestanda.

7700k funkar enbart på lga1151 medans hela ryzen 1000 serien funkar på alla am4 mobos vilket gör att om de har höga priser på dessa modeller så kommer ingen att köpa dem då det finns 2000 och snart 3000 serien att köpa istället, men kabylake cpuer har inte det problemet så att säga.

Om zen2 inte presterar då kommer inte zen/+ att gå ner nämnvärt ändå. Bara om zen2 presterar som AMD försökt hypa med sin jämförelse mot 9900k då lär vi se prissänkningar för då har AMD inget att oroa sig att de gamla cpuerna tar kunderna ifrån zen2 cpuerna. Handlar inte om intel, utan att de får inte konkurrera med sina gamla redan sålda cpuer, Amd vill ju att retailerna ska köpa in så mycket som det bara går istället för att sälja slut sina gamla cpuer först.

Att 1000serien är kompatibel med nyare mobos är inte en fördel för AMD, de vill så klart ha det som intel har gjort.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

7700k funkar enbart på lga1151 medans hela ryzen 1000 serien funkar på alla am4 mobos vilket gör att om de har höga priser på dessa modeller så kommer ingen att köpa dem då det finns 2000 och snart 3000 serien att köpa istället, men kabylake cpuer har inte det problemet så att säga.

Om zen2 inte presterar då kommer inte zen/+ att gå ner nämnvärt ändå. Bara om zen2 presterar som AMD försökt hypa med sin jämförelse mot 9900k då lär vi se prissänkningar för då har AMD inget att oroa sig att de gamla cpuerna tar kunderna ifrån zen2 cpuerna. Handlar inte om intel, utan att de får inte konkurrera med sina gamla redan sålda cpuer, Amd vill ju att retailerna ska köpa in så mycket som det bara går istället för att sälja slut sina gamla cpuer först.

Att 1000serien är kompatibel med nyare mobos är inte en fördel för AMD, de vill så klart ha det som intel har gjort.

Ingen fördel? Det är ju ett av de bästa säljargumenten. Jag är inte med på hur du tänker. Intel har marknadsdominans idag, så AMD behöver alla verktyg de kan få för att etablera en ökad marknadsandel. Att det skulle vara målet för AMD att kunna låsa in sina kunder så som Intel gör tror jag inte heller. Socketkompatibilitet är en styrka och en fördel. Du får ha i åtanke att varje gång man måste köpa "allt nytt" så är det ju ett helt öppet fält, och man kan lika gärna välja konkurrenten, men sitter man med ett moderkort som kommer funka så är det ju inte så särskillt troligt alls att man väljer att "byta sida" så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ingen fördel? Det är ju ett av de bästa säljargumenten. Jag är inte med på hur du tänker. Intel har marknadsdominans idag, så AMD behöver alla verktyg de kan få för att etablera en ökad marknadsandel. Att det skulle vara målet för AMD att kunna låsa in sina kunder så som Intel gör tror jag inte heller. Socketkompatibilitet är en styrka och en fördel. Du får ha i åtanke att varje gång man måste köpa "allt nytt" så är det ju ett helt öppet fält, och man kan lika gärna välja konkurrenten, men sitter man med ett moderkort som kommer funka så är det ju inte så särskillt troligt alls att man väljer att "byta sida" så att säga.

Inget företag i världen vill att man ska köpa deras äldre produkter istället för deras nya. Ur företagsperspektiv är detta superdåligt och amd vill så klart göra såsom intel. Kompatibiliteten är ju mer som en goodwill från amd just nu för att kunna som du säger ta in marknadsdelar från intel men detta är verkligen inget de gillar. Du får gärna tänka hur du skulle göra om du ledde företaget och inte hur vi konsumenter vill ha det.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Inget företag i världen vill att man ska köpa deras äldre produkter istället för deras nya. Ur företagsperspektiv är detta superdåligt och amd vill så klart göra såsom intel. Kompatibiliteten är ju mer som en goodwill från amd just nu för att kunna som du säger ta in marknadsdelar från intel men detta är verkligen inget de gillar. Du får gärna tänka hur du skulle göra om du ledde företaget och inte hur vi konsumenter vill ha det.

Återigen så missar du poängen helt och hållet.

Om valet står mellan att köpa AMD's gamla produkter eller deras nya så vill de självklart att de köper deras nya, MEN

Om valet däremot står mellan att köpa en gammal AMD-produkt eller en Intel-produkt så vill de självklart att kunden väljer AMD.

Att socketkompatibiliteten skulle vara någon slags nödlösning för att knapra marknadsandelar är inte ett uns av sanning i då AMD haft samma princip även när marknadsandelarna var mer jämna.

Sen är det ju inte heller så att de går med förlust på att sälja 1000-serien. Det är en produkt som redan är tillverkad, packad och skickad så det är klart att det är självklart att det är bättre att sälja den än att låta bli, och tröskeln är som sagt lägre då Intel saknar möjligheten att göra så eftesom de mjukvarubegränsat möjligheten att köra gamla processorer på nya moderkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Återigen så missar du poängen helt och hållet.

Om valet står mellan att köpa AMD's gamla produkter eller deras nya så vill de självklart att de köper deras nya, MEN

Om valet däremot står mellan att köpa en gammal AMD-produkt eller en Intel-produkt så vill de självklart att kunden väljer AMD.

Att socketkompatibiliteten skulle vara någon slags nödlösning för att knapra marknadsandelar är inte ett uns av sanning i då AMD haft samma princip även när marknadsandelarna var mer jämna.

Sen är det ju inte heller så att de går med förlust på att sälja 1000-serien. Det är en produkt som redan är tillverkad, packad och skickad så det är klart att det är självklart att det är bättre att sälja den än att låta bli, och tröskeln är som sagt lägre då Intel saknar möjligheten att göra så eftesom de mjukvarubegränsat möjligheten att köra gamla processorer på nya moderkort.

Kommer ihåg AMD K6, började med 200MHz prolle och slutade med 500MHz till samma dator. Köpte väl totalt 4 K6:or till samma burk. Nu blev de gamla inte arbetslösa utan hamnade som uppgradering till några pentium-mmx maskiner.
Det var på den tiden man kunde köra både Intel o AMD på samma moderkort.

Så helt klart kommer man få sälja fler CPU:er om det går att bara uppgradera CPU:n än om man måste köpa allt nytt. Moderkortstillverkarna ser väl dock helst att man måste köpa allt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kommer ihåg AMD K6, började med 200MHz prolle och slutade med 500MHz till samma dator. Köpte väl totalt 4 K6:or till samma burk. Nu blev de gamla inte arbetslösa utan hamnade som uppgradering till några pentium-mmx maskiner.
Det var på den tiden man kunde köra både Intel o AMD på samma moderkort.

Så helt klart kommer man få sälja fler CPU:er om det går att bara uppgradera CPU:n än om man måste köpa allt nytt. Moderkortstillverkarna ser väl dock helst att man måste köpa allt nytt.

Hette väll socket 7 va? Happy days. I framtiden kanske vi har mobos med 2 socklar, en intel för bra enkeltrådsprestanda och en amd för stor mängd trådar 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kommer ihåg AMD K6, började med 200MHz prolle och slutade med 500MHz till samma dator. Köpte väl totalt 4 K6:or till samma burk. Nu blev de gamla inte arbetslösa utan hamnade som uppgradering till några pentium-mmx maskiner.
Det var på den tiden man kunde köra både Intel o AMD på samma moderkort.

Så helt klart kommer man få sälja fler CPU:er om det går att bara uppgradera CPU:n än om man måste köpa allt nytt. Moderkortstillverkarna ser väl dock helst att man måste köpa allt nytt.

Så är det ju. Men varken Intel eller AMD har i sina affärsuppdrag att hålla moderkortstillverkarna om ryggen, utan de är ju egna företag som får stå på egna ben. De brukar ju lösa det genom att sluta med UEFI-uppdateringar efter ett tag till äldre moderkort. Undantaget var väl Intel som ett tag hade egna moderkort (hade ett sådant själv till min gamla PII:a) så där fanns ju absolut incitament att få folk att köpa nytt.

Sen får man väl ge Intel att de faktiskt lyckats vagga in sin trogna kunkrets i mantrat att ny CPU = Nytt moderkort. Det kan ju vara så att de får bra med licenspengar för sina chipsets, vilket kanske inte är fallet för AMD? Men nu killgissar jag bara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Hur kan det vara fakta det du säger ang samma prestanda när Ryzen cpuer inte riktigt hänger med intel när upplösningen sänks och cpun spelar större roll i spel?
När AMD verkligen kan match intel i alla lägen då kan man säga att man betalade hälften för samma prestanda när man valde AMD, men så är inte fallet nu dvs det är din personliga subjektiva åsikt.

Vi får hoppas att zen2 verkligen infriar det du pratar om men så är ju inte fallet idag.

Nu tycker jag ändå du gör samma fel som den du kritiserar. "Får samma prestanda för halva pengen" är lika subjektivt som att säga "Jag tycker AMD är bäst". Allt beror på användningsområde etc.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

27 May har Gigabyte Aurous något spännande att visa.

http://imgur.com/gallery/jeiovBt

X570 moderkort mest logiska

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

27 May har Gigabyte Aurous något spännande att visa.

http://imgur.com/gallery/jeiovBt

X570 moderkort mest logiska

Är det bara jag som tycker moderkort är sjukt ospännande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Hur kan det vara fakta det du säger ang samma prestanda när Ryzen cpuer inte riktigt hänger med intel när upplösningen sänks och cpun spelar större roll i spel?

Det är ett extremt edgecase skulle jag vilja säga eller åtminstone så håller det på att bli det. De flesta som köper något nytt stannar inte kvar på 720p. Det är knappt att någon jag känner är kvar på 1080p. Det senaste året har en efter en hoppat upp till 1440p eller i ett fåtal fall 2160p.

Vem fan spelar på 720p nuförtiden på modern hårdvara?

Och att de är kvar på samma socket i stället för att mjölka kunderna är så jävla nice. Man kan uppgradera till en ny generation om man vill, eller inte. Utan att behöva byta brädan också. Hur kan det vara en nackdel någonstans? Din vinkel är helt sned.

Skrivet av Nioreh83:

Är det bara jag som tycker moderkort är sjukt ospännande?

Nej, jag drar mig varje gång jag ska köpa ny dator för att kolla moderkort. Och även minnen. Det är som ett nödvändigt, men extremt ointressant, ont.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Finns det några tester där man kan se om prestanda skiljer mellan tex x370 vs x470? tänk om x570 ger markant bättre prestanda? kan då bero på mer ström till cpu så den kan boosta mer? har min egna misstanke om att x370 kanske inte kommer klara mer än 8 kärnor, men det är som sagt min egna misstanke bara.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Bara kolla på GamersNexus video
https://www.youtube.com/watch?v=jIkQCszgW5Q

I snitt ca 0%, men det varierade ca +-10% åt bägge hållen

Permalänk
Medlem

Har inte följt tråden nåt speciellt, men enligt rykte så kommer kanske inte äldre moderkort att funka med Ryzen 3000 serien

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Är det bara jag som tycker moderkort är sjukt ospännande?

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkort är spännande, men det krävs att de kommer med nytt som PCI 4.0, 10Gbit ethernet, ECC stöd och annat.
Annars blir de lite som lansering av ett nytt nätdel, vilket man kanske inte precis köar i timmar utanför en butik för att få köpa och vara först med.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Nioreh83:

Är det bara jag som tycker moderkort är sjukt ospännande?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med! Nyheter om grafikkort och processorer väcker intresset då nya komponenter ofta flyttar gränserna för vad vi kan åstadkomma grafiskt/beräkningsmässigt. Moderkort är liksom... bara där. Det blir sällan att man läser tester på moderkort. Oftast filtrerar man fram de moderkort som har tillräckligt många portar och de funktioner man söker. Sen sorterar man på pris och tar det billigaste

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Är det bara jag som tycker moderkort är sjukt ospännande?

Skickades från m.sweclockers.com

Viktig del av datorn, och tyvärr ofta den som ger upp först (och ger det underbara problemet med att få tag i nytt moderkort (mindre problem med AM4 förstås)). Kolla kompatibilitet med moderkort, RAM och kylning är också sådär lagomt roligt.

Men det kanske största problemet, i mitt tycke, som dödar mycket av intresset är att det släpps en miljon olika modeller i varje serie från varje moderkortstillverkare och där de ändå ofta är i princip identiska bortsett från någon enstaka liten detalj. De billigaste moderkorten håller ändå rätt bra priser men så fort man vill stega upp lite så är det ofta 2000-5000kr. I vissa fall kan moderkortet bli dyrare än CPU.

Nu lär det vara en rätt trist existens som moderkortstillverkare, helt låst till vad AMD och Intel vill göra och med drösvis med konkurrenter. Man vill behålla och ta marknadsandelar och alltid ha en modell som ska kunna bräcka någon konkurrents specifika modell och såklart gå med fin vinst så ett "rimligt" pris vill de ju också ha.

Något jag själv hoppas på, likt personen ovanför, är att vi får se 10GBe på fler moderkort. Är något jag gärna ser för X570 men egentligen samtliga lite mer påkostade modeller.

Det sagt ser jag ändå fram emot vad moderkortstillverkarna tänker visa upp, och framförallt lansera.

Första Anniversary Edition-processorn har skymtats. Men det är tyvärr en 2700X. Men jag ser det mer som ett tecken på att vi nog får se något sådant med Zen 2 med.
https://www.notebookcheck.net/AMD-Ryzen-7-2700X-50th-Annivers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Moderkort är spännande, men det krävs att de kommer med nytt som PCI 4.0, 10Gbit ethernet, ECC stöd och annat.
Annars blir de lite som lansering av ett nytt nätdel, vilket man kanske inte precis köar i timmar utanför en butik för att få köpa och vara först med.

ECC-stöd, ligger det enbart på chipset/moderkortsnivå, eller måste även processorn vara anpassad för det?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

ECC-stöd, ligger det enbart på chipset/moderkortsnivå, eller måste även processorn vara anpassad för det?

Cpun måste stödja ECC och vad jag förstår så gör väl typ alla cpuer det idag förutom intels som medvetet väljer att spärra detta på flera av derad cpuer. Och då stöder bara ecc på pentium och xeon cpuerna.

Nå som sagt moderkort kan vars mycket intressant om de kommer med något nytt., där det nya bör vara något mer än fler leds.