AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Well om man utgår ifrån spelprestandan så var Zens spelprestanda allt annat än briljant. Tom AMD själva när de visade upp Zen så försökte de maskera spelprestandan med att köra i 4k.

Kommer ihåg än idag när en Ryzen 1800x med ett gtx 1070 presterade som en i7 med ett gtx 970 i bf1, dvs 20 fps lägre i snitt.
Visst blev det bättre, men aldrig bra nog. Zen blev en hit för att vi entusiaster spec vi som var med på 90 och mitten av 2000 talet välkomnade något nytt från Amd. Om du var med då som hårdvaro-entusiast på bla swec, nordic, xtremesystems m.m. så var det AMD sektionerna som var helt överfulla medan intel sektionerna var helt döa....

Dock måste jag säga att zen+ tog mig på sängen, minskade gapet i spelprestandan till intel, men är ändå ingen höjdare. Priset räddar AMD enormt, men om intel inte hade höjt sina prisar på 9serien så hade nog inte många köpt eller skribenterna för den delen gett Amd rekommendationerna som du nämner.

Vi får hoppas på Zen 2, men AMD produkter blir så fruktansvärt överhypade att det kommer alltid vara svårt för AMD att motsvara förväntningarna.

Om spelprestandan är lika bra som intels då är det enligt mig en hit annars en flopp även om de skulle vara billigare.

Håller med när Zen släpptes så valde jag min i7 7700 före pga pris/prestanda för 2 år sedan.

Idag med intels priser från hösten 2018 så är Zen+ bäst i pris/prestanda och Ryzen 5 2600X måste vara storsäljaren när man sett hur den presterar i spel och till dagens pris 1990 kr på Elgiganten.

i5 9600K är inte värd det mycket högre priset om man kolla på 1440P eller högre upplösningar som dom flesta väljer idag på sina skärmar.

Men när AMD med ZEN 2 blir först med 7 nm och chiplet teknik så tror jag verkligen dom kommer ta första försprånget mot Intel på lång tid.

Beroende på hur bra dom lyckas så kommer priset självklart öka markant på deras toppmodeller för öka vinsterna i företaget

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av sesese:

Vill höra ett svar

Vad är det för svar du är ute efter? Att jag trodde fel?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Var ju rätt många här på forumet som ansåg att Zen och Zen+ var fiaskon när de lanserades.
Nu med facit i hand så räcker det med att vi andra säger LUL!

Själv tror jag att Zen 2 kommer bli "bra", allt vi sett hittills pekar åt det hållet.
Med det sagt så förväntar jag mig inte en i9-9900k-mördare som presterar mycket bättre i både spel och workstations för en tredjedel av priset. Är det där man lägger ribban för Zen 2 så är det inte konstigt att man blir besviken och börjar prata om "fiasko". Sen att det totalt saknar verklighetsförankring är en helt annan femma...

Problemet är väl för att det ska bli ett fiasko så måste Ryzen sälja dåligt. Vilket inte varit fallet med varken Zen 1 eller Zen+ där de faktiskt sålt väldigt bra. Allt handlar egentligen om priset.. där AMD varit betydligt mer attraktiv än Intel på senare tid. De enda som får det till fiasko är de som antingen har ett bias mot AMD eller förväntade sig prestandan av Intel för halva priset. Alltså folk som inte riktigt är seriösa i sina krav.

Skrivet av DST:

Well om man utgår ifrån spelprestandan så var Zens spelprestanda allt annat än briljant. Tom AMD själva när de visade upp Zen så försökte de maskera spelprestandan med att köra i 4k.

Kommer ihåg än idag när en Ryzen 1800x med ett gtx 1070 presterade som en i7 med ett gtx 970 i bf1, dvs 20 fps lägre i snitt.
Visst blev det bättre, men aldrig bra nog. Zen blev en hit för att vi entusiaster spec vi som var med på 90 och mitten av 2000 talet välkomnade något nytt från Amd. Om du var med då som hårdvaro-entusiast på bla swec, nordic, xtremesystems m.m. så var det AMD sektionerna som var helt överfulla medan intel sektionerna var helt döa....

Dock måste jag säga att zen+ tog mig på sängen, minskade gapet i spelprestandan till intel, men är ändå ingen höjdare. Priset räddar AMD enormt, men om intel inte hade höjt sina prisar på 9serien så hade nog inte många köpt eller skribenterna för den delen gett Amd rekommendationerna som du nämner.

Vi får hoppas på Zen 2, men AMD produkter blir så fruktansvärt överhypade att det kommer alltid vara svårt för AMD att motsvara förväntningarna.

Om spelprestandan är lika bra som intels då är det enligt mig en hit annars en flopp även om de skulle vara billigare.

Tycker din analys är ganska bristfällig. AMD sålde bra pga. bra prestanda per krona och kärnor per krona. Inte pga. några nostalgiska orsaker. Just det argumentet är bara underligt. Och även om man låg bakom Intel i IPC så var prestandan BRA NOG för att folk skulle välja AMD. Att kalla Zen 2 för flopp för att man inte kan hålla steg med ett bolag som har 10 ggr mer budget för utvecklingen är även det bara underligt. Det säger väl sig själv att Intel har betydligt större förutsättningar att nå en nivå i sina segment än AMD har och att påstå att det skulle vara flopp är bara skrattretande. Dessutom vem överhypar AMD egentligen? Och var ser du denna överhypning?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tycker din analys är ganska bristfällig. AMD sålde bra pga. bra prestanda per krona och kärnor per krona. Inte pga. några nostalgiska orsaker. Just det argumentet är bara underligt. Och även om man låg bakom Intel i IPC så var prestandan BRA NOG för att folk skulle välja AMD. Att kalla Zen 2 för flopp för att man inte kan hålla steg med ett bolag som har 10 ggr mer budget för utvecklingen är även det bara underligt. Det säger väl sig själv att Intel har betydligt större förutsättningar att nå en nivå i sina segment än AMD har och att påstå att det skulle vara flopp är bara skrattretande. Dessutom vem överhypar AMD egentligen? Och var ser du denna överhypning?

Varför ska konsumenten bry sig hur mycket stålar företagen har att slänga på utveckling? Svensson skiter i det fullständigt. För oss är det ganska intressant dock, det håller jag med. När jag köpte min r5 1600 så kunde jag faktiskt köpa en i5 8400 och ett mobo för exakt samma pris på inet på dagen då coffeelake släpptes och en i5 8400 är fortfarande överlag en snabbare cpu än zen/+.

Jag var mer sugen på AMD än intel då jag själv hoppade över FX cpuerna helt, men när polaren köpte två i5:or en 8400 å en 8600 ja, då var skillnaden i spelen rätt så uppenbar. Visst man fick mer kärnor för pengarna men spelprestandan är inte riktigt på samma nivå än. Att AMD fansen var taggade på Ryzen var rätt uppenbart låååångt innan den släpptes. Minns de hetsiga samtalen alla hade med Yoshman i Zen trådarna, där han hävdade att i3orn skulle prestera bättre än r7 i spel och till en början så var det ju så oxå

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vad är det för svar du är ute efter? Att jag trodde fel?

👍😎
AMD går nu bananas enligt Jacob

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Varför ska konsumenten bry sig hur mycket stålar företagen har att slänga på utveckling? Svensson skiter i det fullständigt. För oss är det ganska intressant dock, det håller jag med. När jag köpte min r5 1600 så kunde jag faktiskt köpa en i5 8400 och ett mobo för exakt samma pris på inet på dagen då coffeelake släpptes och en i5 8400 är fortfarande överlag en snabbare cpu än zen/+.

Jag var mer sugen på AMD än intel då jag själv hoppade över FX cpuerna helt, men när polaren köpte två i5:or en 8400 å en 8600 ja, då var skillnaden i spelen rätt så uppenbar. Visst man fick mer kärnor för pengarna men spelprestandan är inte riktigt på samma nivå än. Att AMD fansen var taggade på Ryzen var rätt uppenbart låååångt innan den släpptes. Minns de hetsiga samtalen alla hade med Yoshman i Zen trådarna, där han hävdade att i3orn skulle prestera bättre än r7 i spel och till en början så var det ju så oxå

Var påstod jag något sådant? Däremot måste man kunna ta det i beräkningen om man ska kunna göra en konsekvent och faktaenlig analys av varför Zen inte presterar som Intels processorer. Det är tom. så att "Svensson" inte har en susning egentligen om hur AMD eller Intel presterar utan majoritet köper det utbud de får uppkört i ansiktet att köpa.

R5 1600? Nu sitter du och bara cherrypickar här. Jag kan använda samma argument och undra varför jag ska köpa en 8700K när jag kan få fler kärnor genom att köpa en 1800X och ändå spara en hel del pengar. Det är liksom inte givande. Att sedan 8400 inte har SMT medan 1600 har det samt att 8600 inte har SMT och 1700 har det är två argument som talar för mervärde hos Zen kontra i5. När det kommer till prestanda så har Intel en fördel men denna är inte nog stor för att försvara Intels prislapp.

AMD fansen säger du? Var såg du detta? Att folk var taggade på Ryzen eftersom det var AMDs tillbakatåg på marknaden efter mer eller mindre fyra år helt utanför den är väl inte så konstigt? Det bästa för kunder är konkurrens.. något AMD levde upp till. De överträffade även sina egna löften och den som trodde att det skulle innebära att en helt ny arkitektur skulle kunna konkurrera en fullständigt mogen och sönderoptimerad arkitektur som var inne på typ sin 8:e generation lurade bara sig själv. Låter mer som du sitter och medvetet skjuter upp dina förväntningar i skyn bara för att bli besviken.

Däremot att i3:orna skulle prestera bättre än R7 var lika lite sant idag som det var då. I spel som inte var optimerade för flertrådande applikationer var det självfallet så. CS Go är ett sådant exempel men du får det att låta som det skulle varit i majoriteten av spelen.. vilket inte alls stämmer. Majoriteten av Intels prestandaövertag mot AMD ligger dessutom i dess klockfrekvens. När man väl klockade ned Intels processorer till samma klockfrekvens så insåg man att skillnaden inte var så markant. På tal om Yoshman. Han påstod ju t.ex. att Ryzens IPC skulle ligga på SB prestanda från början. Något som visade sig inte stämma alls.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Var påstod jag något sådant? Däremot måste man kunna ta det i beräkningen om man ska kunna göra en konsekvent och faktaenlig analys av varför Zen inte presterar som Intels processorer. Det är tom. så att "Svensson" inte har en susning egentligen om hur AMD eller Intel presterar utan majoritet köper det utbud de får uppkört i ansiktet att köpa.

R5 1600? Nu sitter du och bara cherrypickar här. Jag kan använda samma argument och undra varför jag ska köpa en 8700K när jag kan få fler kärnor genom att köpa en 1800X och ändå spara en hel del pengar. Det är liksom inte givande. Att sedan 8400 inte har SMT medan 1600 har det samt att 8600 inte har SMT och 1700 har det är två argument som talar för mervärde hos Zen kontra i5. När det kommer till prestanda så har Intel en fördel men denna är inte nog stor för att försvara Intels prislapp.

AMD fansen säger du? Var såg du detta? Att folk var taggade på Ryzen eftersom det var AMDs tillbakatåg på marknaden efter mer eller mindre fyra år helt utanför den är väl inte så konstigt? Det bästa för kunder är konkurrens.. något AMD levde upp till. De överträffade även sina egna löften och den som trodde att det skulle innebära att en helt ny arkitektur skulle kunna konkurrera en fullständigt mogen och sönderoptimerad arkitektur som var inne på typ sin 8:e generation lurade bara sig själv. Låter mer som du sitter och medvetet skjuter upp dina förväntningar i skyn bara för att bli besviken.

Däremot att i3:orna skulle prestera bättre än R7 var lika lite sant idag som det var då. I spel som inte var optimerade för flertrådande applikationer var det självfallet så. CS Go är ett sådant exempel men du får det att låta som det skulle varit i majoriteten av spelen.. vilket inte alls stämmer. Majoriteten av Intels prestandaövertag mot AMD ligger dessutom i dess klockfrekvens. När man väl klockade ned Intels processorer till samma klockfrekvens så insåg man att skillnaden inte var så markant. På tal om Yoshman. Han påstod ju t.ex. att Ryzens IPC skulle ligga på SB prestanda från början. Något som visade sig inte stämma alls.

Konsumenter borde dessutom bry sig, väldigt mycket. Utan Ryzen hade 9700K med största sannorlikhet lanserats betydligt senare än den gjorde, och förmodligen med 4c/8t, att då fortsätta köpa Intel och endast åka snålskjuts på att det faktiskt är AMD som driver på utvecklingen ör minst sagt cyniskt.

Det är klart att det är självklart att hur mycket pengar man lägger på RnD kontra hur mycket prestanda man lyckas skaka fram för de pengarna spelar roll. Det är mycket svårare för AMD att få fram den prestanda de faktiskt har i Ryzen, givet den budget de har, så att kalla någon Ryzen-lansering för en "flopp" saknar helt perspektiv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Konsumenter borde dessutom bry sig, väldigt mycket. Utan Ryzen hade 9700K med största sannorlikhet lanserats betydligt senare än den gjorde, och förmodligen med 4c/8t, att då fortsätta köpa Intel och endast åka snålskjuts på att det faktiskt är AMD som driver på utvecklingen ör minst sagt cyniskt.

Det är klart att det är självklart att hur mycket pengar man lägger på RnD kontra hur mycket prestanda man lyckas skaka fram för de pengarna spelar roll. Det är mycket svårare för AMD att få fram den prestanda de faktiskt har i Ryzen, givet den budget de har, så att kalla någon Ryzen-lansering för en "flopp" saknar helt perspektiv.

Borde och gör är två skiljt olika saker. Människor generellt gillar att vara lata och lyssna på vad andra säger istället för att läsa på själv. Vilket t.ex. fixeringen vid Iphones där alla ska ha en bevisar. Detta pga. att människan är flockdjur och det är upphetsande om man är i mitten av alla nya trender och man är konstig om man inte är det. Det är alltså hipt och coolt att äga en Intel och man är en fyrkant om man äger en AMD.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Var påstod jag något sådant? Däremot måste man kunna ta det i beräkningen om man ska kunna göra en konsekvent och faktaenlig analys av varför Zen inte presterar som Intels processorer. Det är tom. så att "Svensson" inte har en susning egentligen om hur AMD eller Intel presterar utan majoritet köper det utbud de får uppkört i ansiktet att köpa.

R5 1600? Nu sitter du och bara cherrypickar här. Jag kan använda samma argument och undra varför jag ska köpa en 8700K när jag kan få fler kärnor genom att köpa en 1800X och ändå spara en hel del pengar. Det är liksom inte givande. Att sedan 8400 inte har SMT medan 1600 har det samt att 8600 inte har SMT och 1700 har det är två argument som talar för mervärde hos Zen kontra i5. När det kommer till prestanda så har Intel en fördel men denna är inte nog stor för att försvara Intels prislapp.

AMD fansen säger du? Var såg du detta? Att folk var taggade på Ryzen eftersom det var AMDs tillbakatåg på marknaden efter mer eller mindre fyra år helt utanför den är väl inte så konstigt? Det bästa för kunder är konkurrens.. något AMD levde upp till. De överträffade även sina egna löften och den som trodde att det skulle innebära att en helt ny arkitektur skulle kunna konkurrera en fullständigt mogen och sönderoptimerad arkitektur som var inne på typ sin 8:e generation lurade bara sig själv. Låter mer som du sitter och medvetet skjuter upp dina förväntningar i skyn bara för att bli besviken.

Däremot att i3:orna skulle prestera bättre än R7 var lika lite sant idag som det var då. I spel som inte var optimerade för flertrådande applikationer var det självfallet så. CS Go är ett sådant exempel men du får det att låta som det skulle varit i majoriteten av spelen.. vilket inte alls stämmer. Majoriteten av Intels prestandaövertag mot AMD ligger dessutom i dess klockfrekvens. När man väl klockade ned Intels processorer till samma klockfrekvens så insåg man att skillnaden inte var så markant. På tal om Yoshman. Han påstod ju t.ex. att Ryzens IPC skulle ligga på SB prestanda från början. Något som visade sig inte stämma alls.

Skrivet av Xinpei:

Att kalla Zen 2 för flopp för att man inte kan hålla steg med ett bolag som har 10 ggr mer budget för utvecklingen är även det bara underligt. Det säger väl sig själv att Intel har betydligt större förutsättningar att nå en nivå i sina segment än AMD har och att påstå att det skulle vara flopp är bara skrattretande. Dessutom vem överhypar AMD egentligen? Och var ser du denna överhypning?

Alltså du tappar bort mig med dina otroligt fientliga inlägg, varför verkar du ta allt så personligt? hmm...

Du gnällde på att man inte kan förvänta sig att ett företag som AMD som har så mycket sämre förutsättningar än intel när det gäller research and development å då svarade jag att det spelar ingen roll för den stora andelen konsumenter. Vadå cherry picka? r5 1600/x,2600/x presterar i princip lika bra som sina storebröder, tom högre om man får upp dem i bra frekvens. Va bla därför jag införskaffade mig en r5 då jag inte kunde motivera merkostnaden för en r7 då jag aldrig renderar/crunchar något ändå.

Amd överträffade löftena men du minns väl hur stora skrik det blev när swec å andra publikationer använde sig av termen presterar som en i7 i produktions applikationer och som en i5 i spel. Folket blev som tokiga.
Mm självklart borde inte en 8kärnig cpu prestera sämre än en dual core med ht, men som du säger i vissa spel så är det precis så och för mig betyder detta att amd har mycket att fila på än.

Jag hoppas att Amd kommer kunna spänna musklerna med Zen 2 men jag förväntar mig inget, och jag försöker låta bli att dras med hype tåget som AMD råkar ut för vid varje släpp av deras produkter.

Och om jag ska vara ärlig, 4-8 kärnor spelar ingen roll idag i spel. Dock när nya konsolerna kommer ut med vad som ryktas vara 8 kärniga zen cpuer med boost upp till 3.2 då lär vi se en boost för oss oxå när spelutvecklarna har en högre prestanda budget att leka med, men i dagsläget är ju i7 6700/7700 fortfarande super dugliga spelcpuer.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Alltså du tappar bort mig med dina otroligt fientliga inlägg, varför verkar du ta allt så personligt? hmm...

Du gnällde på att man inte kan förvänta sig att ett företag som AMD som har så mycket sämre förutsättningar än intel när det gäller research and development å då svarade jag att det spelar ingen roll för den stora andelen konsumenter. Vadå cherry picka? r5 1600/x,2600/x presterar i princip lika bra som sina storebröder, tom högre om man får upp dem i bra frekvens. Va bla därför jag införskaffade mig en r5 då jag inte kunde motivera merkostnaden för en r7 då jag aldrig renderar/crunchar något ändå.

Amd överträffade löftena men du minns väl hur stora skrik det blev när swec å andra publikationer använde sig av termen presterar som en i7 i produktions applikationer och som en i5 i spel. Folket blev som tokiga.
Mm självklart borde inte en 8kärnig cpu prestera sämre än en dual core med ht, men som du säger i vissa spel så är det precis så och för mig betyder detta att amd har mycket att fila på än.

Jag hoppas att Amd kommer kunna spänna musklerna med Zen 2 men jag förväntar mig inget, och jag försöker låta bli att dras med hype tåget som AMD råkar ut för vid varje släpp av deras produkter.

Fientlig? Personlig? Absolut inte. Jag gnällde inte heller utan bara noterade det faktum att AMD har en mindre budget och därför inte har samma förutsättningar som Intel. Den enda som verkar ta det personlig är du själv. Och självfallet kan en åttakärnig processor prestera sämre än en Dual-Core med HT (var du nu fått det ifrån eftersom en 8400 är en sexkärnig processor utan HT). Så länge som en applikation är väldigt enkeltrådig och utnyttjar en kärna så är hastigheten och prestandan i den kärnan som bestämmer din FPS (prestanda). Då spelar det ingen roll hur många kärnor som sitter i CPUn. Vi vänder lite på det. Hur tusan kan en 16 Kärnig Xeon-processor bli utpresterad av t.ex. en fyrkärnig i spel? Jo. Pga. att en 16 kärnig Xeon-processor oftast är lägre klockad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fientlig? Personlig? Absolut inte. Jag gnällde inte heller utan bara noterade det faktum att AMD har en mindre budget och därför inte har samma förutsättningar som Intel. Den enda som verkar ta det personlig är du själv. Och självfallet kan en åttakärnig processor prestera sämre än en Dual-Core med HT (var du nu fått det ifrån eftersom en 8400 är en sexkärnig processor utan HT). Så länge som en applikation är väldigt enkeltrådig och utnyttjar en kärna så är hastigheten och prestandan i den kärnan som bestämmer din FPS (prestanda). Då spelar det ingen roll hur många kärnor som sitter i CPUn. Vi vänder lite på det. Hur tusan kan en 16 Kärnig Xeon-processor bli utpresterad av t.ex. en fyrkärnig i spel? Jo. Pga. att en 16 kärnig Xeon-processor oftast är lägre klockad.

beror på vilken slags xenon jue, om det är de nya så är det ju pga de skippat ringbuss för mesh och att l3 är "victim" baserad som på zen istället för att l3 speglar det som l2 har vilket medför högre latenser och det straffas hårt i spel.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xinpei:

På tal om Yoshman. Han påstod ju t.ex. att Ryzens IPC skulle ligga på SB prestanda från början. Något som visade sig inte stämma alls.

Sa samma IPC som Ivy Bridge (gjordes i samband med att AMD presterande Zens mikroarkitektur ca 3 månader innan lansering), vilket visade vara exakt vad den hamnade på. IPC är prestanda klock-för-klock och CPU-tråd-för-CPU-tråd.

Innan det hade bara något enstaka benchmark läckt, extrapolerande man resultaten från läckorna hamnade man allt från under SB till över Haswell så gick inte egentligen att säga något.

Zen är lite före Ivy Bridge i BF1 och lite efter i Witcher 3, totalt sett helt jämt skägg

R5-1500X och i7-3770K presterar identiskt i spel om de klockas lika.

Rent generellt är IPC för heltal rätt likvärdig mellan Zen och Ivy Bridge.

Däremot är IPC för flyttal långt mer konkurrenskraftig hos Zen, är i princip helt i nivå med Skylake vilket man ser om man jämför Cinebench vid samma frekvens

Geekbench 4 visa precis samma sak om man grupperar testerna efter heltal/flyttal.

Du kan säkert hitta massor med andra saker jag gjort gissningar kring som inte riktigt blivit rätt.

Men hur gick det nu med alla utsagor om att t.ex. i7-7700K var helt värdelös då den inte skulle orka med nya spel? Vad som hänt så här långt är sedan lansering av 1800X är att avståndet upp till i7-7700K ökat i "normala" upplösningar som 1920x1080/2560x1400 då spel blivit mer CPU-bundna efter RTX-serien lanserades.

Har konsekvent undvikit att posta denna tråd då det känns som den primärt är en "hålla humöret upp för oss som av någon anledning identifierar sig med ett amerikanskt multinationellt företag samtidigt som vi avskyr andra amerikanska multinationella företag".

Enda orsaken till denna post är att det ändå är kul att se spekulationerna, vilket gör att jag brukar kolla in i tråden då och då.

Vad det gäller Zen 2 går det ju redan nu att ha en rätt bra bild av IPC (dels har AMD gett en del officiellt kring mikroarkitekturen men framförallt har man gett väldigt mycket inofficiellt via patchar till GCC).

Men då antalet CPU-kärnor och framförallt frekvensen är väldigt okänd i detta läge är känns rätt meningslöst att gissa om det blir flipp eller flopp.

Då jag sitter på ett B350 moderkort med 2700X just nu har jag inte några större förhoppningar om att kunna uppgradera till Zen 2 där. Men bara prestanda finns är det ett icke-problem, kostnaden för ett nytt moderkort är ju inget att bråka om.

Och för mig är prestanda = prestanda i heltal, då de program jag behöver kraft i uteslutande är heltalstunga alt. kan GPGPU-acclereras.

Edit: angående i3/Zen och spel. Än så länge håller faktiskt i3-8350K hyfsat mot 1800X, den förra är fortfarande snabbare i genomsnitt över de tiotalet spel TechPowerUp testar med.

Dold text

En orsak är i.o.f.s. att TPU använder DDR4-3200 minnen. Är en missuppfattning att bara Zen drar nytta av snabba minnen, en förutsättning för att RAM-hastighet ska spela roll är ju att CPU-delen är en flaskhals till att börja med.

i7-8700K och snabbare är ju i princip aldrig flaskhals i spel, det är däremot i3-8350K så den ser rätt bra boost från snabbt RAM. Något även SweClockers tester visar (RTX 2080 Ti i 1280x720 är tillräckligt för att göra alla dagens CPUer till flaskhals.).

Men vi börjar nu hamna i ett läge där fler än 4 CPU-trådar rätt konsekvent är en fördel i spel, så för spel är nu 4C/4T förpassat till GPU-er för mellan och budgetsegmentet där CPU-delen inte på långa vägar är flaskhals än.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Börjar spel använda sig av fler trådar eller är det bara jag? körde anthem demot och noterade att ca 8 av mina 16 trådar(antar att det var RIKTIGA trådarna som belastades mest?) hade en load på ca 80% vilket jag inte tror jag sett i något spel förut?
de andra trådarna vilka jag antar är SMT trådar(heter det så) hade låg eller ingen belastning alls.

så det kanske snart kommer börja löna sig med mer är 4 trådar i spel?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har konsekvent undvikit att posta denna tråd då det känns som den primärt är en "hålla humöret upp för oss som av någon anledning identifierar sig med ett amerikanskt multinationellt företag samtidigt som vi avskyr andra amerikanska multinationella företag".

Alright. Det är din åsikt. Jag känner mer att tråden är en positiv tråd för oss som gillar hårdvara och glädjs åt att det verkar komma ut en ny kraftfull bra produkt. Att sedan företaget i fråga har sålt deras produkter till ett vettigt pris tidigare gör också att man blir lite extra glad.

Jag kan inte på något sätt se att detta är en "hata Intel" tråd. Det är bara när fanboys med dålig attityd kommer in som stämningen blir lite tråkig.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Börjar spel använda sig av fler trådar eller är det bara jag? körde anthem demot och noterade att ca 8 av mina 16 trådar(antar att det var RIKTIGA trådarna som belastades mest?) hade en load på ca 80% vilket jag inte tror jag sett i något spel förut?
de andra trådarna vilka jag antar är SMT trådar(heter det så) hade låg eller ingen belastning alls.

så det kanske snart kommer börja löna sig med mer är 4 trådar i spel?

Det tror jag definitivt! Märker stora problem med min propp när fler och fler kliver på servern i Insurcency Sandstorm. Därför har jag beställt en R5 1600 nu.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

IPC är prestanda klock-för-klock och CPU-tråd-för-CPU-tråd.

Någon gång före Jesus födelse läste jag realtidsystem. Där var det Tentauppgifter som var typ hur lång tid tar denna funktion och exekvera, då tog man fram sin instruktonslista och kollade hur många klockcykler varje instruktion tog, sedan multiplicerade man med frekvensen.
På en persondator finns det dock en drös delade resurser och det är ej så enkelt. Men jag noterar att jag aldrig ser någon jämföra amd och Intel på instruktionsnivå och säga dessa instruktioner utklassar fabrik X, dessa är snarlik prestanda etc.
Sedan funderar man på vilka instruktioner man använder i sina applikationer och gör valet därefter.
Observera att jag inte menar att denna jämförelse ersätter programtester, bara att den kompletterar.

Hur jag kommer in på detta är att jag inte gillar allmänna IPC mätningar, då det varierar på instruktion. Och det blir ett kneppigt medelvärde baserat på den typ av applikation som man använder.
*edit*
Varför man behöver veta hur många millisekunder en funktion tar har med att räkna upp om den uppfyller ens hårda realtidskrav RTOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Det tror jag definitivt! Märker stora problem med min propp när fler och fler kliver på servern i Insurcency Sandstorm. Därför har jag beställt en R5 1600 nu.

Såg även nån snubbe på youtube som förbättrade sin fps ganska markant när han bytte cpu frå 4c/4t till 8c/16t i bf5 med 64 spelare.
Då är det nog inte bara jag som märkt detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Någon gång före Jesus födelse läste jag realtidsystem. Där var det Tentauppgifter som var typ hur lång tid tar denna funktion och exekvera, då tog man fram sin instruktonslista och kollade hur många klockcykler varje instruktion tog, sedan multiplicerade man med frekvensen.
På en persondator finns det dock en drös delade resurser och det är ej så enkelt. Men jag noterar att jag aldrig ser någon jämföra amd och Intel på instruktionsnivå och säga dessa instruktioner utklassar fabrik X, dessa är snarlik prestanda etc.
Sedan funderar man på vilka instruktioner man använder i sina applikationer och gör valet därefter.
Observera att jag inte menar att denna jämförelse ersätter programtester, bara att den kompletterar.

Hur jag kommer in på detta är att jag inte gillar allmänna IPC mätningar, då det varierar på instruktion. Och det blir ett kneppigt medelvärde baserat på den typ av applikation som man använder.
*edit*
Varför man behöver veta hur många millisekunder en funktion tar har med att räkna upp om den uppfyller ens hårda realtidskrav RTOS.

Är som du påpekar inte längre meningsfullt att räkna cykler, det blev rätt tveksamt samma sekund CPUer fick cache, rätt hopplöst när CPUerna blev superskalära och omöjligt när K6/PPro tog x86 in i "out-of-order" eran (som nu gett oss roliga saker som Spectre/Meltdown).

"IPC" idag är därför bara ett genomsnittlig värde på mängd utfört arbete per cykel och CPU-tråd. Går att mäta genomsnittlig IPC både på AMD och Intel m.h.a. av verktyg som "perf" i Linux (vet inte om det finns motsvarande för Windows).

Värdet av IPC är ju primärt att avgöra hur effektiva olika mikroarkitekturer är i förhållande till varandra. Nu är frekvens * IPC det som egentligen spelar roll, men då frekvensen för högpresterande desktop CPUer fastnat mellan 4-5 GHz räcker det ju rätt bra att jämföra IPC.

Andra saker som gör IPC intressant är när man jämför inkrementella förändringar. Om nu inte AMD trollat i sin GCC patch (finns absolut noll anledning för dem att göra så) kan man ju konstatera att sett till "back-end" är Zen 2 identiskt med Zen+ när det kommer till heltal medan det finns en del förändringar kring flyttals och primärt AVX (är ju redan officiellt att man går från 128-bitars SIMD-bredd i Zen+ till 256-bitars i Zen 2).

Enligt patchen är även storlek på L1D$ och L2$ oförändrat (kompilatorer bryr sig inte om LLC, d.v.s. L3$ för Zen, då den ligger för långt bort för att ha något relevant inverkan på ordningen instruktioner läggs ut, vidare varierar typiskt LLC mellan modeller) samt bredden på "front-end" är den samma (men det hindrar inte branch-predictor och mikro-op-cache för att ha ändrats, dessa modelleras inte av en kompilator, vi vet ju att branch-predictorn är uppdaterad i Zen 2).

Vad som inte går att uttala sig om än är hur mycket högre latensen mot RAM blir p.g.a. att minneskontroller flyttals från CPU-kretsen till en separat I/O-krets. Vad man kan säga är att utan rejäla förbättringar i cache eller bransch-predictor så kommer heltals IPC hos Zen 2 vara lika eller marginellt lägre än hos Zen+.

Om Clarkdale vs Westmere är något att gå efter (Clarkdale var en Westmere med minneskontroller och GPU i en separat krets medan Westmere hade en integrerad minneskontroller) är skillnaden allt från ingenting till upp mot 20 % i vissa applikationer. T.ex. spel gillade inte Clarkdales högre latens, fast nu hade Clarkdale även sämre bandbredd än Westmere så är nog inte en perfekt liknelse.

Å andra sidan. Om Zen 2 går att klocka till 5,0 GHz kompenserar det ju det mer än nog! Just att frekvensen är helt okänd just nu gör att jag inte tycker det är jättespännande att göra några spekulationer för tillfället.

Blir dock allt mer spännande att se frekvensen vid läckta resultat ju närmare släpp vi kommer. Är övertygad att det just är vilken frekvens man landar som avgör hur Zen 2 kommer mottas. Hamnar man bara strax över 4 GHz igen kommer man ligga precis lika långt efter Skylake i spel som idag, i värsta fall ännu längre efter p.g.a. förlust av integrerad minneskontroller.

Att AdoredTV gissade fel på minnes-kontrollern är väldigt lätt att förstå. För skrivbordsapplikationer visade både Athlon och Nehalem att den lägre latensen hos en integrerad minneskontroller är en fullt mätbar fördel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Här har vi med största sannolikhet all info om kommande RYZEN 3000 serien ink TR4 serienhttps://phantomcryptomining.com/wp-content/uploads/2018/12/A7Qkqm4.jpg

Som vi kan se så stämmer inte all info som är i första inlägget men det visar att det kommer att bli ett intressant CPU år 2019.

TR4 24/48 med max 5,175MHz
Att AMD börjar kalla sina snabbaste BLACK EDTION visar att man tror på sin produkt.

3600GX CPU med 20cu GPU för endast 239usd. En cpu som kommer att vara snabbare än dagens 2700X. Idealisk cpu för de som vill bygga en liten enkel spel dator med Mini ITX moderkort. Att DDR4 priserna är på väg ner gör nog att fler funderar på byte av dator.

Om dom där core antalen och frekvenserna samt priserna stämmer så blir det ett väldigt jobbigt år för Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta borde ju även tala för att om det kommer komma en 16-kärnig modell som kommer den lanseras från start, för den, eller de 16-kärniga modellerna bör ju vara högst marginaler på.

Hela grejen är lite nervös. om de inte släpper en 16-kärnog modell från start och inte heller nämner något om den, så vet man ju inte riktigt om man ska utgå ifrån att den inte finns, eller att den kommer släppas senare.

Det som inte får glömmas bort i diskussionen om antal kärnor är EPYC. EPYC kräver 8 chiplets, Ryzen 2. Det kan helt enkelt vara så att AMD inte får tillräckligt många kompletta chiplets för att kunna upprätthålla utbudet på en 16c Ryzen och samtidigt hålla EPYC-kanalen mättad.

Vad gäller ekonomin är det lätt räknat. EPYC har prio före allt, för där är marginalen högre. De chiplets som blir Ryzen borde rimligen bli de som inte kunde bli EPYC, varför chiplets med 1 defect kärna får bli 12c Ryzen.

När utbudet av fullt fungerande chiplets ökar med bättre produktionsmetoder/minskad efterfrågan på EPYC så kommer det en 16c Ryzen också, men inte förrän de har kretsar nog att mätta efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Börjar spel använda sig av fler trådar eller är det bara jag? körde anthem demot och noterade att ca 8 av mina 16 trådar(antar att det var RIKTIGA trådarna som belastades mest?) hade en load på ca 80% vilket jag inte tror jag sett i något spel förut?
de andra trådarna vilka jag antar är SMT trådar(heter det så) hade låg eller ingen belastning alls.

så det kanske snart kommer börja löna sig med mer är 4 trådar i spel?

BF:V nyttjar 6 kärnor fullt ut.
Även 7+ trådar "nyttjas" av spelet (syns om man har över 50% load men en 6C/12T-cpu), men verkar inte ge någon noterbar prestandaökning.

Skulle personligen aldrig köpa en CPU med färre än 6 kärnor idag.
HT/SMT verkar däremot inte göra så mycket i spel förutom att bara göra processorn noterbart varmare. (Edit: Om man har 6+ kärnor dvs.)
Streamar man är det en annan femma.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Det som inte får glömmas bort i diskussionen om antal kärnor är EPYC. EPYC kräver 8 chiplets, Ryzen 2. Det kan helt enkelt vara så att AMD inte får tillräckligt många kompletta chiplets för att kunna upprätthålla utbudet på en 16c Ryzen och samtidigt hålla EPYC-kanalen mättad.

Vad gäller ekonomin är det lätt räknat. EPYC har prio före allt, för där är marginalen högre. De chiplets som blir Ryzen borde rimligen bli de som inte kunde bli EPYC, varför chiplets med 1 defect kärna får bli 12c Ryzen.

När utbudet av fullt fungerande chiplets ökar med bättre produktionsmetoder/minskad efterfrågan på EPYC så kommer det en 16c Ryzen också, men inte förrän de har kretsar nog att mätta efterfrågan.

Det beror väl också på vilka SKU's de tänkt sig. Om de kör på min dröm, DVS att 16c också innehåller creme de la creme vad gäller kisel, och får satans hög klock, ja då lär det ju ta längre tid att vaska fram sådanna chip. Men om de istället går "all in" på att möta TDP är det väl troligt att det räcker med lite sämre chiplets som inte pallar lika hög frekvens.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: frågan är om det är värt det att brinna så hårt? Till att börja med så måste 1 topp-SKU + 3 #2-SKU ha minst lika hög marginal för AMD för att matcha en EPYC. Redan här börjar det bli svårt för oss entusiaster att hävda oss prismässigt.

Det är klart, om de har massor av fullt fungerande kisel så kommer ju serversidan vara mättad, men dessvärre verkar så inte vara fallet. Dels har vi ju fått höra att 7nm kostar att producera och dels att det varit problem med yields. Sedan är det längesen som release cykeln generellt sett börjar med den enklaste SKUn (jag kommer på rak arm bara på 750ti på rak arm, men finns säkert fler på ARM-sidan och andra näringar) för att arbeta sig uppåt i takt med att nya produkter tas fram. Det var vanligt runt 00-talet under Megahertz-kriget, men jämför releasen av en produkt som Intels 1,13Ghz med relesean av alla serier sedan Sandy Bridge? Sedan SB har seriens kraftigaste cpu släppts dag ett. Och att släppa en 12c I första releasen är för mig också tydligt tecken på att det är ont om fullt fungerande kretsar.

Istället tänker jag att vi får vara glada att inte alla kretsar är perfekta, så att det finns något för AMD att sälja där alternativvärdet är så lågt att vi vanliga dödliga kanske kan ha råd. För jag tror inte a första generationens 7nm kommer vara så billig initialt.

Permalänk
Medlem

Stämmer dessa tidiga gissningar på frekvenser så är R7 3700X eller R9 3800X Blackedition som är mest intressanta.

https://phantomcryptomining.com/wp-content/uploads/2018/12/A7...

Men känns aldeles för tidigt att tro att frekvenserna är slutgiltiga så tidigt för lansering

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Stämmer dessa tidiga gissningar på frekvenser så är R7 3700X eller R9 3800X Blackedition som är mest intressanta.

https://phantomcryptomining.com/wp-content/uploads/2018/12/A7...

Men känns aldeles för tidigt att tro att frekvenserna är slutgiltiga så tidigt för lansering

Kom det inte fram att den var fake?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Kom det inte fram att den var fake?

Jo, den är fake. Bilden länkades redan på första sidan i tråden, och skaparen av bilden har erkänt att den är fake.

Det är minst fyra månader kvar innan de förväntas lanseras, så det är inte säkert att ens AMD vet vad de exakta specifikationerna kommer bli ännu. De första ryktena på Sweclockers om första generationen Ryzen med korrekta klockfrekvenser kom t.ex. exakt en månad innan lanseringen.

Permalänk
Medlem

Fake i all ära men Zen2 blir ett frekvensmonster. Zen är en högfrekvensdesign vilket jag skrev 2016. 7nm HP nod+100% CPU core utan logik för SOC och numera ett hyffsat kvadratiskt smått chip=internt hyffsat jämna och korta ledningsbanor=hög frekvens. Att det inte kördes i hög frekvens under CES förstog man på dess strömkonsumtion. Det goda, det komma skall vid lansering

Jag satt också och gjorde en egen skiss mellan Zen och Zen2 och jag tar tillbaka att att det är en DRAM buffer i IO'n. Det var snabbt att låta sig luras av hur stor 14nm IO kretsen var i förhållande mot 7nm chipleten, men efter att själv ha räknat på densiteter och hur mycket varje del/kluster från ursprungliga Zen allokerar i yta så är jag rätt säker. Detta vägs upp utav en större L3 och att man kan cacha dubbelt så stora block lär göra sitt.

Får se hur spel gillar den större L3 cachen. +~10ns med en on-package minneskontroller kontra en on-die, men förbättrade subtimings, timing tables/presets iom AMP/XMP//AGESA optimeringar med moderkortstillverkarna som kompensation. Detta är långt mer inverkande än dom fjuttiga +~10ns ökad latens som den exkluderande minneskontrollern verkar ge. Dessutom är nu tillgång till RAM homogent för alla chiplets/CCX kluster=linjär konsistens/prestanda. Som grädde på moset förbättrad Infinity Fabric. Bussarna till och från samtlig cache är ju också dubblerad iom att dom ska kunna mata 2x mer flyttal.

Zen är och har varit stark nog hela tiden med sin IPC, men har som sagt bromsats utav lägre frekvens på grund av GF 14/12nm tillverkningsprocess, samt långtsamt RAM/bristfällig implementation utav optimala RAM/timingtables och AMP/XMP profiler i större skalor.

Också kul att vissa jämt ska såga AMD i heltal baserat på hur det presterar i spel när det som bromsat Zen i spel inte är INT kapacitet, utan snarare latenser och bråk med hur trådar ska spridas på Zen (CCX). Intel tjänar också mer på låglatens RAM, men långt ifrån samma boost som AMD får vilket det finns välgjorda tester på.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Intel kommer inte lägga sig platt OM AMDs 3000 serie toppar +4,8GHz. Frågan är vad de kommer att ta fram i rockärmen. blir det 10/20 eller en ny cpu på deras 10Nm? Något som hört några rykten om Intel?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Intel kommer inte lägga sig platt OM AMDs 3000 serie toppar +4,8GHz. Frågan är vad de kommer att ta fram i rockärmen. blir det 10/20 eller en ny cpu på deras 10Nm? Något som hört några rykten om Intel?

Enligt Intels senaste information så kommer 10 nm till desktop släppas tidigast 2020, så vi kan nog inte förvänta oss något svar från dem i år. Pressa fram högre frekvenser ur deras 14 nm kisel verkar inte heller vara möjligt (jämför Coffee Lake Refresh med Coffee Lake t.ex.).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Enligt Intels senaste information så kommer 10 nm till desktop släppas tidigast 2020, så vi kan nog inte förvänta oss något svar från dem i år. Pressa fram högre frekvenser ur deras 14 nm kisel verkar inte heller vara möjligt (jämför Coffee Lake Refresh med Coffee Lake t.ex.).

Då är det bara 10/20 alternativet kvar för Intel. Frågan kommer bli om AMDs 12/24 blir snabbare än intels 10/20 CPU? Tvivlar på att intel kommer nöja sig med 95W i tdp. Gissar mer på 130w för att slå AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090