Nvidia avtäcker Titan RTX med 24 GB GDDR6 – kostar 28 490 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@Cyberz: Bara att prisdumpa om amd ens skulle komma i närheten. Innan den dagen kommer kan nvidia njuta av härliga 30k per kort.

Som ingen kommer att köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, det stämmer inte.

Inte? https://www.datacenterknowledge.com/machine-learning/nvidia-w...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Som ingen kommer att köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så många gamers kanske. De flesta av dessa kort kommer nog att hamna i arbetsstationer.

Permalänk
Medlem

Snäälla tomten... *blink blink*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte så farligt. De som köpte 2080TI är ju täta som satan och har lätt råd att byta upp sig till detta med tanke på att de faktiskt lade ~13 papp på ett graffekort. Har man den mentaliteten så är inte 15K extra något att orda om-

Underligt inlägg, är du bitter, avundsjuk eller bara besviken på att grafikkorten blivit överdrivet dyra?

Det finns självklart många entusiaster som lägger mer pengar på denna hobby än vad de kanske borde? Alla som lägger 40-60 lapp på en vass dator är inte rika per automatik, tvärtom.

Permalänk
Medlem

Och vad är värdet på denna efter 3-4 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Och vad är värdet på denna efter 3-4 år?

Egentligen inte speciellt mycket.

Men det är väl inget en entusiast/hårdvarunörd bryr sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag blir själv förvånad över hur många som gnäller på saker de inte förstår. Jag försvarar inte Nvidia, jag försvarar tekniken. De kan inte böja på fysikens lagar bara för att folk tycker det. De kan skita i att pressa på gränserna om du skulle må bättre av det?

Jag förstår inte varför folk blir så upprörda över att det finns dyra grafikkort? Det finns dyra saker av allting, men nu när det kommer grafikkort, så jävlar blir det liv i lådan.

Så med andra ord så tycker du att nästa genaration ska kosta 30-50% mer än 20XX?
Och sen nästa, sen nästa........................

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Så med andra ord så tycker du att nästa genaration ska kosta 30-50% mer än 20XX?
Och sen nästa, sen nästa........................

Läser du ens vad jag skriver? Fattar du ens varför de kostar massor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Läser du ens vad jag skriver? Fattar du ens varför de kostar massor?

Gör du? Förutom den uppenbara orsaken "Bara för att Nvidia kan" då?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Entusiaster jag träffat ägnar sig åt Hi-Fi, mountainbikes, klockor, whiskey, lego, d.v.s. saker som oftast håller sitt värde. Trots det har de fortfarande ramar och gränser på sina inköp. Prisfrågan lär väl inte bli mindre relevant när det man tänkt köpa har en "half-life" på runt 1,5 år?

Som vi redan vet får man efter en viss gräns betala mer för mindre vilket inte gör dessa grafikkort särskilt prisvärda (diminishing returns). Kombinera detta med att de är förbrukningsvaror och alla dessa kronor över smärtgränsen blir desto svårare att motivera.

Det handlar om att faktiskt dra nytta av kortets fulla potential under dess livslängd i det här fallet, och jag tror det kan bli svårt (om man nu bryr sig om pengar överhuvudtaget!) även om man är entusiast. Det tål ju en funderare åtminstone, något man absolut inte sett med RTX preorder trådarna på forumet.

Linus från Linus Tech Tips är ju imo kanske en av de största PC-entusiasterna som de flesta känner till om, men även han lyckas komma med kloka uttalanden om t.ex. hur dumt gaming i 4K faktiskt är www.youtube.com/watch?v=ehvz3iN8pp4

Jag kan inte svara om köpet är rätt för alla, det får man väl hoppas om man ska lägga ut så mycket pengar... men jag vill inte höra ursäkter till att vara dumsnål åt det andra hållet bara för att man är hårdvarunörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Gör du? Förutom den uppenbara orsaken "Bara för att Nvidia kan" då?

Oh, my sweet summer child. Om det skulle vara så lätt, varför gör inte alla andra det då? Som sagt, om ni nu vet hur man tillverkar feta kretsar med bra yield så finns det enorma pengar att hämta hos valfritt bolag. Konstigt att inte dessa stora bolag redan vet om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Oh, my sweet summer child. Om det skulle vara så lätt, varför gör inte alla andra det då? Som sagt, om ni nu vet hur man tillverkar feta kretsar med bra yield så finns det enorma pengar att hämta hos valfritt bolag. Konstigt att inte dessa stora bolag redan vet om det?

Och där kom det. Den obligatoriska "Kan ni göra det bättre själv då?" argumentet. Det enda konstiga här är att du verkar vilja förneka att ett företag utnyttjar marknaden när de har en monopolliknande situation på den. Säg mig.. Hur kommer det sig att Nvidia successivt ökat priserna för varje släpp? Hur kommer det sig att Titankorten ökat varje generation i pris? En ökning som magiskt började när AMD misslyckades med att leverera? För du kan ju inte vara så naiv att du tror att priserna beror enbart på "yielden"?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Vem är dessa kort riktade till egentligen?

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Vem är dessa kort riktade till egentligen?

Medlemmar i klubben för inbördes beundran (e-penis).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Transistorerna finns ju där trots att man stängt av delar av kretsen.

Inte säkert, nvidia kan i 2080ti ha bytt ut vissa av dem mot socker utan att nån har en chans att märka det.

Ärligt talat, det är en fråga om hur man presenterar data och hur man undviker att göra det vinklat. Att undvika att ta med en potentiellt klart fördyrande faktor när man försöker plocka poäng på en stor prisskillnad är rätt taffligt.

Att 80+ på Swec inte tänker så långt förvånar dock ej...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Vem är dessa kort riktade till egentligen?

Främst företag, vi har både P100 och Titan V i våra beräkningskluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ärligt talat, det är en fråga om hur man presenterar data och hur man undviker att göra det vinklat. Att undvika att ta med en potentiellt klart fördyrande faktor när man försöker plocka poäng på en stor prisskillnad är rätt taffligt.

Att 80+ på Swec inte tänker så långt förvånar dock ej...

"Taffligt försök att plocka poäng"?

Jag utgick bara från Sweclockers egen artikel där det står att Titan RTX och RTX 2080 Ti har lika många transistorer (18,6 miljader.)

Menar du att Sweclockers ljuger eller har fel? Isåfall står det dig fritt att skicka en rättelse.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Gör du? Förutom den uppenbara orsaken "Bara för att Nvidia kan" då?

Ja inte är det kvalitetskontroller iaf

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag fattar att dessa "high end" korten är inriktat på en nischad marknad men även denna måste väl ha en gräns, eller???

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk

känns som att man måste ha en threadripper eller liknande för att inte få flakhalls på processorn med denna

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Eurojackpot har dragingar på fredagar

Hade Lördag i Söndags, blev en liten chock när man skulle jobba på en "Söndag"

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Countdown till 8+8+6 pin snart?

Finns redan på mitt 2080 Ti Gaming trio och så vitt jag vet även på EVGA FTW3. Eventuellt fler kort?

Skrivet av makatech:

Underligt inlägg, är du bitter, avundsjuk eller bara besviken på att grafikkorten blivit överdrivet dyra?

Det finns självklart många entusiaster som lägger mer pengar på denna hobby än vad de kanske borde? Alla som lägger 40-60 lapp på en vass dator är inte rika per automatik, tvärtom.

Han skriver likadana inlägg i alla trådar som handlar om Nvidia. Bitter och sorglig person som verkar lägga stora delar av sin tid på att klanka ner på andra som köper state of the art-prylar. Själv köper han enligt egen utsago enbart begagnade grafikkort och tänker fortsätta med det tills man kan få topp-modellen av senaste grafikkretsen för 3000:-. Ingen att bry sig om men ganska rolig att skratta åt

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mill:

Främst företag, vi har både P100 och Titan V i våra beräkningskluster.

Det var väl inget svar. Att P100 och Titan V vet väl alla?

Titan RTX tråden handlar om. Ett gamingkort för närapå 30k.

Eller tänkte bolaget du jobbar för köpa in Titan RTX också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och där kom det. Den obligatoriska "Kan ni göra det bättre själv då?" argumentet. Det enda konstiga här är att du verkar vilja förneka att ett företag utnyttjar marknaden när de har en monopolliknande situation på den. Säg mig.. Hur kommer det sig att Nvidia successivt ökat priserna för varje släpp? Hur kommer det sig att Titankorten ökat varje generation i pris? En ökning som magiskt började när AMD misslyckades med att leverera? För du kan ju inte vara så naiv att du tror att priserna beror enbart på "yielden"?

Du är medveten om att Titan V kostar 34000:-? Hur är detta en höjning?

Sedan ligger priserna högt på grund utav giriga människor som skulle tjäna snabba stålar i mining boomen. Både Nvidia och AMD har uttnytttjat (och uttnyttjar fortfarande) detta och marknaden återhämtar sig sakta.

Sedan säkert jag inte att DU ska göra det bättre, jag säger att INGET företag kan göra det som folk tycker att de ska klara av. Varför är det så svårt att acceptera att dessa grafikkort får inte att tillverka med hög yield? Jag skulle de möjligtvis kunna uppnå med att få slänga massa kretsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

känns som att man måste ha en threadripper eller liknande för att inte få flakhalls på processorn med denna

Det är med threadripper du får flaskhals

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det var väl inget svar. Att P100 och Titan V vet väl alla?

Titan RTX tråden handlar om. Ett gamingkort för närapå 30k.

Eller tänkte bolaget du jobbar för köpa in Titan RTX också?

Förmodligen ja, det är sån brist på kort att vi köper in vad vi hittar.

Btw, vad gör detta kort mer gamingkort än Titan V? Det intressanta med det här kortet är ju tensorkärnorna, vet inte hur mycket de snabbar upp maskininlärning men kanske ger en nice boost över Titan V.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Underligt inlägg, är du bitter, avundsjuk eller bara besviken på att grafikkorten blivit överdrivet dyra?

Det finns självklart många entusiaster som lägger mer pengar på denna hobby än vad de kanske borde? Alla som lägger 40-60 lapp på en vass dator är inte rika per automatik, tvärtom.

Ingetdera. Jag konstaterar bara att det krävs en viss mentalitet för att ens tycka det är rimligt att överväga att lägga 13K på ett grafikkort, och har man den mentaliteten så är inte steget så långt till 28K heller så det är nog inte så farligt att det här kostar som det gör.

Sedan har du sådanna som mig, som tycker att anständighetens gräns passerades när toppkorten gick över 7000Kr.

För min del är det ingen skillnad ifall det här kortet kostar 28 000Kr eller 2 400 000Kr, jag tycker inget av det är rimligt alls.

Men det är ju smart det Nvidia gör, rent affärsmässigt, för nu vet de att det finns en kundgrupp vars gräns för vad som kan anses skäligt för vad ett grafikkort får kosta är ordentligt högt uppskruvad, och i det läget är det självklart rimligt att se hur långt man kan gå innan även den målgruppen tycker att det blir för mycket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Så företag = datacenter? Snygg klassifiering du har där.

Sen vet jag inte ens om du läste den artikeln du länkade.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jämfört med RTX 2080 Ti:

0% fler Transistorer.
6% fler CUDA-kärnor.
6% fler Texturenheter.
10% fler Rastenheter.
0% högre klockfrekvens.
8% högre GPU boost.
9% bättre Minnesbuss.
118% mer Minnesmängd.
0% mer Minnesfrekvens.
9% mer Minnesbandbredd.

För 120% högre pris.

Vilket kap!

(För Nvidia då dvs.)

Jag trodde att jag var den enda som tänkte att det bara var marginellt mer än 2080 Ti. Tack. (Förutom minnet)

Men jag är inte målgruppen

Visa signatur

Hur många datorer är för många?