MSI 1080ti Gaming X håller inte klocken vid belastning

Permalänk

[quote postid="17650946" userid="147700" name="macmann1"]
Tack för att ni fortsätter pumpa ut förslag, det uppskattas!

Tror mer och mer på detta

-Ingen Vsync på. Har testat med tre olika skärmar enskilt och tre olika typer av kablar. Allt för att efterlikna situationen hos kompisen.
-BIOS på moderkort är uppdaterad och nollställd. BIOS på GPU är uppdaterad. Även annat moderkort (från MSI) är testat.

Jag kommer idag att åka förbi Netonnet och plocka upp ny CPU, nytt RAM och ytterligare ett nytt nätagg för att testa. Jag kommer även att testa datorn i ett helt annat rum för att se så det inte är strömgudarna som bråkar med mig.

Fråga: Netonnet har icke-K varianten av 8700 samt en Celeron G4900 i lager här. Skulle sistnämnda funka OK för test eller är det någon begränsning med PCI-lanes eller liknande? Helt jäkla vansinnigt vad priset på 8700k har gått upp för övrigt. Om det nu mot förmodan är CPU som strular och jag måste köpa ny ordentlig CPU blir det nog inte Intel som plattform, för summan av en ny 8700k får jag ju nästan 2700X och nytt moderkort...

Visst kan gå över till amd. Men du behöver ju bara en ny cpu ju med ditt msi 390 mobo kan du köra med 8700k så du har redan allt för en 8700k eller 9xxx. Eller har du lämnat tillbaka den? Men har du den kvar så kan du ju fortsätta med Intel känns meningslös att byta till amd när du bara behöver en cpu när man har modekort för dem ny gen (8xxx-9xxx).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Shadow666: Jag har lämnat tillbaka moderkortet redan så jag har ett z370 nu. Ingen av processorerna i lager på Netonnet känns som ett alternativ, men duger för test. Om jag sen måste skaffa en ny CPU "på riktigt" lockar inte direkt en ny 8700k för 4500kr :/

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Någonting får uppenbarligen GPUn att gå på halvfart men om det inte är stömmen (PSU), om det inte är moderkortet, om det inte är Windows eller felaktiga drivrutiner (DDU + de senaste), då är det förmodligen en förbannelse Du får tillkalla en shaman.

Angående drivrutiner och greppa efter halmstrån, har du testat en ren version (endast drivis, ljud och PhysX) av de senaste drivisarna?
https://forums.guru3d.com/threads/416-94-whql-clean-version.4...
Kör en DDU i felsäkert läge och installera dessa.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skumt, psu'n är det första jag tänker på men ett klurigt fall, på overclock.net tråden för mitt Aorus 1080 ti kort står det följande rekommendation men ingen aning om hur kinkigt just ditt kort kan vara.

"It is highly recommended to use a PSU with a single 12v rail. If you are already stuck with a PSU with multiple rails then I would look up your PSU and connect each power cable to it's own individual rail instead. If the problem still persists, buy a new PSU with a single 12v rail."

Permalänk
Medlem

Måste säga att ni är väldigt trigger happy med felsökningprocessen i denna tråd.

Drivrutinsproblemet skulle jag börja med att testa följande drivrutin:
https://www.geforce.com/drivers/results/138341
Den har en användare med samma problem fått när han kontaktade nvidias kundtjänst. Se forumtråd.

För att felsöka varför kortet klockar ner skulle jag börja med att läsa anledningen i GPU-z.
Grafen perfcap reason säger just detta.

Citat:

vRel = Reliability. Indicating performance is limited by voltage reliability.
VOp = Operating. Indicating performance is limited by max operating voltage(Hardware Limit).
Pwr = Power. Indicating performance is limited by total power limit.
Thrm = Thermal. Indicating performance is limited by temperature limit.
Util = Utilization. Indicating performance is limited by GPU utilization.

I din gpu-z-graf visas grönt, om jag inte minns fel betyder grönt Pwr, alltså att kortet är begränsat av sin power limit.
Testa gärna igen och dubbelkolla anledningen genom att hålla över grafen.

Om du installerar msi afterburner (eller annan överklockningsprogramvara), kan du se vad din power limit står inställd på.

Bildexemplet visar en power limit på 125%

När du sett detta kan du köra tester och titta på GPU-z igen. Vilken power consumtion har kortet när perfcap pwr inträffar?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom: Jo, det står ju pwr som perfcap reason i min skärmdump om jag inte tänker fel. Jag har ställt frågan på MSI's forum och även där tyckte man att det såg ut som det var begränsat i strömmatningen. Jag har tidigare testat att via MSI Afterburner ställa upp powerlimit till max som går där. Har dock för mig att det var mindre än 125% som din bild visar. Har även testat att ställa ner frekvensen en aning. Jag får dubbelkolla siffrorna men jag har för mig att power consumption sjönk till ungefär hälften mot när det fungerar som det ska.

Det är lite därför jag testat med olika nätagg. Som jag förstår det så har EVGA Supernova G2 en singel 12v rail som @makatech var inne på. Har nosat i det träsket tidigare. Har dock aldrig använt grafikkort med det nätagget tidigare så med lite oflyt är det kasst redan från kartong.

Nätagget som satt i kompisens burk är ett AX860 har jag för mig.

Drivrutinsproblemet löstes btw genom att koppla bort nätet efter DDU så att inte windows letade upp egna.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

@sniglom: Jo, det står ju pwr som perfcap reason i min skärmdump om jag inte tänker fel. Jag har ställt frågan på MSI's forum och även där tyckte man att det såg ut som det var begränsat i strömmatningen. Jag har tidigare testat att via MSI Afterburner ställa upp powerlimit till max som går där. Har dock för mig att det var mindre än 125% som din bild visar. Har även testat att ställa ner frekvensen en aning.

Dubbelkolla så du är säker, innan du börjar pilla på alla inställningar, byta komponenter och skicka kortet på RMA. Eftersom GPU-z kan visa förutsättningar för när kortet klockar ner, bör du få god koll på vad som faktiskt visas, innan du gör vidare felsökning.

När jag kör GPU-z med benchmarks, brukar jag passa på att köra coretemp, samt något som grafar CPU-användning samtidigt. På detta sätt kan jag enkelt se om något händer med CPUns frekvens, temperatur, strömuttag eller användning som skulle kunna påverka resultatet.

Här är en bra början;
1. Öppna MSI Afterburner, anteckna vad din power limit står på.
2. Starta GPU-z
3. Starta Furmark
*Dubbelkolla att perfcap reason verkligen är "pwr" när kortet throttlar ner, så du vet.
*Kolla vad TDP står på när kortet kör full fart, respektive när det klockar ner. Stämmer det överens mot Afterburner?

Skrivet av macmann1:

Drivrutinsproblemet löstes btw genom att koppla bort nätet efter DDU så att inte windows letade upp egna.

Det är en obekräftad workaround, om nvidia har en patchad drivrutin bör det vara din utgångspunkt.

Hur kan vi vara säkra på att din fulinstallerade drivrutin inte är vad som skapar problemet?
Håll felsökningen så simpel som möjligt.

Skrivet av macmann1:

Har iväll testat kortet hos en kompis. Kunde inte framkalla felet en enda gång. Den matade igenom Fire Strike med stabila 30k+ poäng gång på gång på gång på gång..

Eftersom både din kompis och komplett lyckas köra kortet utan problem, får vi anta att det är något problem med din installation/inställningar (troligast), övrig hårdvara eller kompatibilitet mellan grafikkort och dator (minst troligt).

För att kunna nyttja jämförelsen du gjorde, behöver vi se vad som skiljer och vad som är samma;
Vilken drivrutinsversion kördes?
Vilken windowsversion kördes?
Hur såg GPU-z ut när firestrike snurrade?
Vilken hårdvara har din kompis?

Då komplett redan tagit sig tiden att titta på ditt kort, skulle jag dra iväg ett mail och fråga vad de kör för hårdvara, windowsversion och drivrutiner i sin testrigg, så har du ytterligare en konfiguration att jämföra mot.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Dubbelkolla så du är säker, innan du börjar pilla på alla inställningar, byta komponenter och skicka kortet på RMA. Eftersom GPU-z kan visa förutsättningar för när kortet klockar ner, bör du få god koll på vad som faktiskt visas, innan du gör vidare felsökning.

När jag kör GPU-z med benchmarks, brukar jag passa på att köra coretemp, samt något som grafar CPU-användning samtidigt. På detta sätt kan jag enkelt se om något händer med CPUns frekvens, temperatur, strömuttag eller användning som skulle kunna påverka resultatet.

Här är en bra början;
1. Öppna MSI Afterburner, anteckna vad din power limit står på.
2. Starta GPU-z
3. Starta Furmark
*Dubbelkolla att perfcap reason verkligen är "pwr" när kortet throttlar ner, så du vet.
*Kolla vad TDP står på när kortet kör full fart, respektive när det klockar ner. Stämmer det överens mot Afterburner?

Gör detta efter jobbet.

Skrivet av sniglom:

Det är en obekräftad workaround, om nvidia har en patchad drivrutin bör det vara din utgångspunkt.

Hur kan vi vara säkra på att din fulinstallerade drivrutin inte är vad som skapar problemet?
Håll felsökningen så simpel som möjligt.

Jag har testat även med versionen du länkat då jag själv hittade den tråden. Samma problem där. Jag har även installerat senaste drivrutiner via geforce experience, och upplevt problem. Jag har inte haft problemet i trådstarten på ett antal drivrutinsinstallationer nu dock.

Skrivet av sniglom:

Eftersom både din kompis och komplett lyckas köra kortet utan problem, får vi anta att det är något problem med din installation/inställningar (troligast), övrig hårdvara eller kompatibilitet mellan grafikkort och dator (minst troligt).

Så för att kunna nyttja jämförelsen du gjorde, behöver vi kunna se vad som skiljer och vad som är samma;
Vilken drivrutinsversion kördes?
Vilken windowsversion kördes?
Hur såg GPU-z ut när firestrike snurrade?
Vilken hårdvara har din kompis?

Vilken drivrutinsversion kördes?
Senast tillgängliga igår; 416.94  

Vilken windowsversion kördes?
Windows 10, närmare än så kontrollerades inte. Får återkomma.

Hur såg GPU-z ut när firestrike snurrade?
Vi körde inte GPU-Z eftersom kortet inte visade några tendenser att missköta sig öht, inte en enda dip i fpsen.

Vilken hårdvara har din kompis?
Har tyvärr inte mer detaljer än att det är 4670 med tillhörande moderkort och ram, samt ett corsair AX860. Men det går väl att få tag i resterande info också om det skulle vara så.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har testat även med versionen du länkat då jag själv hittade den tråden. Samma problem där. Jag har även installerat senaste drivrutiner via geforce experience, och upplevt problem. Jag har inte haft problemet i trådstarten på ett antal drivrutinsinstallationer nu dock.

När du skriver samma problem, menar du att drivrutinen inte går att installera eller menar du prestandaproblemen med ditt grafikkort?

Jag har hittils hittat två anledningar till felmeddelandet;
*Icke-aktiverat Windows som därför bara fått kritiska uppdateringar.
*Ny Windowsversion som behöver den patchade drivrutinen.
Är ditt Windows aktiverat?

Skrivet av macmann1:

Vilken drivrutinsversion kördes?
Senast tillgängliga igår; 416.94  

Kan du installera samma version på din burk, så kan vi utesluta att det har något med drivrutinsversionen att göra.

Skrivet av macmann1:

Vilken windowsversion kördes?
Windows 10, närmare än så kontrollerades inte. Får återkomma.

Kanon, kör ni båda samma version och alla tillgängliga uppdateringar, kan vi utesluta att det har med Windows version eller uppdateringsnivå att göra.

Skrivet av macmann1:

Hur såg GPU-z ut när firestrike snurrade?
Vi körde inte GPU-Z eftersom kortet inte visade några tendenser att missköta sig öht, inte en enda dip i fpsen.

Gör det om du testkör hos kompisen igen. Och titta på CPU med. Även om det fungerar klockrent, kan vi få en uppfattning om vad som ser annorlunda ut i mätvärdena när det är normalt respektive krånglar.

Skrivet av macmann1:

Vilken hårdvara har din kompis?
Har tyvärr inte mer detaljer än att det är 4670 med tillhörande moderkort och ram, samt ett corsair AX860. Men det går väl att få tag i resterande info också om det skulle vara så.

Jag tror iofs inte på kompatibilitetsstrul än, men kanske kan man dra någon slutsats här, särskilt om man kan få specs från komplett också.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

När du skriver samma problem, menar du att drivrutinen inte går att installera eller menar du prestandaproblemen med ditt grafikkort?

Ursäkta otydligheten, menade i det sammanhanget prestandaproblemet med grafikkortet.

Skrivet av sniglom:

Jag har hittils hittat två anledningar till felmeddelandet;
*Icke-aktiverat Windows som därför bara fått kritiska uppdateringar.
*Ny Windowsversion som behöver den patchade drivrutinen.
Är ditt Windows aktiverat?

Yes, genuint och aktiverat.

Skrivet av sniglom:

Kan du installera samma version på din burk, så kan vi utesluta att det har något med drivrutinsversionen att göra.

Yes, det är den jag kör för närvarande.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@sniglom (och andra)

Jag har nu kollat Perfcap reason under körning. Den ligger och pendlar mellan pwr och idle hela tiden, även dom få gångerna som kortet ligger och kör i full hastighet. TDP ligger oftast mellan 20 och 60% och då mellan 70-180W. När den är uppe och nosar på 100% är det ca 280W.

Pwr limit i MSI Afterburner står på 100%
Temp limit står på 84C

Eftersom jag är trigger happy som du själv uttryckte det har jag trots allt nu också testat följande:

Datorn i ett annat rum
Ny CPU (8700)
Nya RAM-minnen (Corsair Vengeance)
Nytt nätagg (EVGA Supernova G2 650W)
Installation av en annan windows-version (Windows 10 Enterprise).
Senaste drivrutin från Nvidia (inga installationsfel)

Jag glömde be om kompletterande uppgifter från kompisens dator dock.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

@Grillm: Nej inte i annan dator tyvärr. Däremot fyra olika nätagg. Och visst, ska man lyfta på varje sten så KAN det vara något fel på samtliga nätag:

Corsair RM750 (daily driver): Det är första versionen, börjar bli till åren, kanske inte pallar.
Corsair HX650: Riktigt gammalt nu, så kan mycket väl vara föråldrat och inte nätagg nog
FD Newton R2: Samma som ovan
EVGA Supernova G2: Har aldrig använts till grafikkort innan då det sitter i en server, KAN vara dåligt på PCI-e delen.

Samtliga nätagg fungerar dock med mitt 1070Ti och jag tycker det är lite långsökt, men vem vet...

Sluta !. PSU kan inte orsaka det där. Om PSU inte kan leverera tillräckligt med ström eller ström av tillräckligt bra kvalité utan för mycket rippel så kommer datorn sluta fungera. Det finns ingen intelligens där PSU talar om för GPU att nu är strömmen slut vänligen klocka ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

@sniglom (och andra)

Jag har nu kollat Perfcap reason under körning. Den ligger och pendlar mellan pwr och idle hela tiden, även dom få gångerna som kortet ligger och kör i full hastighet. TDP ligger oftast mellan 20 och 60% och då mellan 70-180W. När den är uppe och nosar på 100% är det ca 280W.

Pwr limit i MSI Afterburner står på 100%
Temp limit står på 84C

Eftersom jag är trigger happy som du själv uttryckte det har jag trots allt nu också testat följande:

Datorn i ett annat rum
Ny CPU (8700)
Nya RAM-minnen (Corsair Vengeance)
Nytt nätagg (EVGA Supernova G2 650W)
Installation av en annan windows-version (Windows 10 Enterprise).
Senaste drivrutin från Nvidia (inga installationsfel)

Jag glömde be om kompletterande uppgifter från kompisens dator dock.

Kortet är kass. Skicka på service. Det finns ingen annan rimlig förklaring. Du har testat allt som man bör testa och mer än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Sluta !. PSU kan inte orsaka det där. Om PSU inte kan leverera tillräckligt med ström eller ström av tillräckligt bra kvalité utan för mycket rippel så kommer datorn sluta fungera. Det finns ingen intelligens där PSU talar om för GPU att nu är strömmen slut vänligen klocka ner.

Skrivet av Magnus112233:

Kortet är kass. Skicka på service. Det finns ingen annan rimlig förklaring. Du har testat allt som man bör testa och mer än det.

Kortet har ju redan varit en vända till Komplett där man inte hittar något fel eller kunnat återskapa problemet, och jag lyckades själv inte framkalla felet på en annan dator heller. Tillfälligheter? När det just nu krånglar för mig konstant. Komplett har ju kört det ett antal timmar utan dippande frekvenser enligt dem:

* Stresstest, FurMark Stability Test, Xtreme Burning mode i 17 timmar - OK
* Stresstest, MSI Kombustor v4 i 17h5min – OK
* Stresstest, Unigine Valley Benchmark i 16h15min - OK

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Magnus112233:

Kortet är kass. Skicka på service. Det finns ingen annan rimlig förklaring. Du har testat allt som man bör testa och mer än det.

Men det riktigt konstiga är ju att @macmann1 provat kortet i en annan dator och där har det fungerat fin-fint. Hur fasen går det till?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Eftersom kortet har fungerat i en annan dator SAMT hos Komplett känns det som att felet sitter någonstans i TS dator..

Eftersom det gamla kortet fungerar bra i befintlig dator är det ju dock svårt att säga vad. Oförutsedda kompatibilitetsproblem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Eftersom kortet har fungerat i en annan dator SAMT hos Komplett känns det som att felet sitter någonstans i TS dator..

Eftersom det gamla kortet fungerar bra i befintlig dator är det ju dock svårt att säga vad. Oförutsedda kompatibilitetsproblem?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja frågan är bara vad. Rent hårdvarumässigt finns som sagt inga ytterligare delar att byta ut, och vad i mjukvara som kan orsaka det vet jag ej.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Nu ska jag erkänna att jag är på gränsen av min kunskapsnivå vad det gäller hårdvara och överklockning men har du testat att justera ditt korts klockfrekvens med Core voltage-kurvan i MSI Afterburner (man öppnar den med CTRL+F men eventuellt måste man även låsa upp funktionaliteten någonstans).

Ett test skulle ju kunna vara att ställa in klockfrekvensen till exempelvis 1800 MHz vid ett flertal olika voltsteg från ca 1.06v upp till max 1.093v för att se ifall kortet då klarar av att hålla spänning- och klockfrekvens konstant i ett test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Eftersom kortet har fungerat i en annan dator SAMT hos Komplett känns det som att felet sitter någonstans i TS dator..

Eftersom det gamla kortet fungerar bra i befintlig dator är det ju dock svårt att säga vad. Oförutsedda kompatibilitetsproblem?

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, jag tyckte jag läste igenom alla inlägg men måste missat detta.

Permalänk
Medlem

Det här låter far out, men något jag skulle börja med är att se över USB-enheter. Koppla ur allt utom det mest nödvändiga, mus/tbord. Går det att byta mus/tbord, gör det. Använd enbart usb-portarna på moderkortet baktill. Jag har läst och själv varit med om så många oförklarliga datorproblem som sen har löst genom att bara avlägsna en usb-dongle för bluetooth t ex.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har läst hela tråden en gång till nu och detta är onekligen märkligt.

Men rent logiskt tänker jag såhär. Det fungerar med 1070ti, men 1080ti puttar ju ut bra mycket med fps.

Vad händer om du drar upp inställningarna i spelet till max och kanske supersamplar 4k för att på så vis ta bort risken med att CPU eller annat av någon anledning inte orkar med. Då borde 1080ti om nu CPU ställer till det visa tecken på att jobba hårdare.

Hade du ordentlig koll på att CPU inte steppar ner multipeln i samband med att GPU steppar ner?

Permalänk
Medlem

En sak till kom jag på nu. Och det gäller temp på övriga komponenter på GPU förutom själva processorn som vi ju har koll på. Om vi ponerar att datorn på komplett (förmodigen öppen bänk) och annan dator du testat i har bättre ventilation och datorn det inte fungerar i har sämre ventilation så kanske dessa komponenter blir för varma att GPU av denna anledningen steppar ner.

Har du testat sätta GPU fläktar manuellt på max och testat?

Permalänk

Grafikkortet är allergisk mot din burk xd hehe skät åsido hehe..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det här låter far out, men något jag skulle börja med är att se över USB-enheter. Koppla ur allt utom det mest nödvändiga, mus/tbord. Går det att byta mus/tbord, gör det. Använd enbart usb-portarna på moderkortet baktill. Jag har läst och själv varit med om så många oförklarliga datorproblem som sen har löst genom att bara avlägsna en usb-dongle för bluetooth t ex.

Tyvärr, har testat med andra enheter och har inte ens frontportarna inkopplade för stunden.

Skrivet av Magnus112233:

Har läst hela tråden en gång till nu och detta är onekligen märkligt.

Men rent logiskt tänker jag såhär. Det fungerar med 1070ti, men 1080ti puttar ju ut bra mycket med fps.

Vad händer om du drar upp inställningarna i spelet till max och kanske supersamplar 4k för att på så vis ta bort risken med att CPU eller annat av någon anledning inte orkar med. Då borde 1080ti om nu CPU ställer till det visa tecken på att jobba hårdare.

Hade du ordentlig koll på att CPU inte steppar ner multipeln i samband med att GPU steppar ner?

Högre inställningar ger inget bättre resultat. CPU håller sig klockad.

Skrivet av Magnus112233:

En sak till kom jag på nu. Och det gäller temp på övriga komponenter på GPU förutom själva processorn som vi ju har koll på. Om vi ponerar att datorn på komplett (förmodigen öppen bänk) och annan dator du testat i har bättre ventilation och datorn det inte fungerar i har sämre ventilation så kanske dessa komponenter blir för varma att GPU av denna anledningen steppar ner.

Har du testat sätta GPU fläktar manuellt på max och testat?

Borde ha likvärdigt flöde som hos kompisen och kör med öppen sida just för tillfället. GPU-fläkt på 100% gör ingen skillnad.

Skrivet av Scrangle:

Nu ska jag erkänna att jag är på gränsen av min kunskapsnivå vad det gäller hårdvara och överklockning men har du testat att justera ditt korts klockfrekvens med Core voltage-kurvan i MSI Afterburner (man öppnar den med CTRL+F men eventuellt måste man även låsa upp funktionaliteten någonstans).

Ett test skulle ju kunna vara att ställa in klockfrekvensen till exempelvis 1800 MHz vid ett flertal olika voltsteg från ca 1.06v upp till max 1.093v för att se ifall kortet då klarar av att hålla spänning- och klockfrekvens konstant i ett test.

Här börjar det bli lite intressant. Jag testade att ställa in fast core voltage på 1093mV, men inte ens då lägger det sig på den nivån. Eller ja, vid ett tillfälle låg den faktiskt på det, samt klockfrekvens på inställda 1800, tills dess att jag startade Furmark, då började det hoppa. När jag sen stängde av Furmark klockade det upp igen. Efter ett par tester fram och tillbaka slutade det bete sig så och hoppade hela tiden. Men men.

Det jag ser när jag kör Furmark är att voltage ligger fortfarande på under 800mV. Så det verkar ju som att det inte får ström som den ska trots allt, eller är det för att den inte klockar som den ska som den inte heller matas med mer ström? Vad kom först, klocken eller volten?

Jag har nu kikat igenom BIOS efter alla tänkbara inställningar som kan påverka strömmatning till PCIe, men ingen av dom ändringar jag gjorde har avhjälpt problemet.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

OK, nya tester. Kände att jag var tvungen att testa kortet i en annan dator på hemmaplan så jag lättare kan jämföra. Slet ut delarna ur min htpc och kör dessa på köksbordet. Även här tycks det fungera bra.

Komponenter:
MSI AM1I (MS-7865)
AMD Athlon 5350
8GB DDR3 ADATA Gaming series
Samsung F80 SSD
Corsair HX650

Windows 10 1803
Nvidia driver 416.94

MSI Afterburner
Power limit: 100
Klock:1700-1750MHz
Voltage: ca 900mV
GPU-Z TDP: 100% / 280W

Power limit: 117 (max)
Klock:1800-1850MHz
Voltage: 950mV
GPU-Z TDP: 115% / 330W

Firestrike hölls tillbaka av den långsamma cpun, men kortet jobbade som det skulle hela tiden.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Hade du testat att plocka ut delarna ur chassit från din main och kört dessa på skrivbordet? Gärna även med minimalt antal andra komponenter anslutna, ram, hdd etc.

Eftersom gpu:n bevisligen fungerar bra i flera andra setups så måste det nästan vara något i styrning av strömtillförsel som gör att det får "spel" i din aktuella dator. Det känns dock som ett makalöst osannolikt fel iom att ditt 1070 ti har fungerat som förväntat.. detsamma gäller ju fel på cpu eller kortslutningar..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Hade du testat att plocka ut delarna ur chassit från din main och kört dessa på skrivbordet? Gärna även med minimalt antal andra komponenter anslutna, ram, hdd etc.

Eftersom gpu:n bevisligen fungerar bra i flera andra setups så måste det nästan vara något i styrning av strömtillförsel som gör att det får "spel" i din aktuella dator. Det känns dock som ett makalöst osannolikt fel iom att ditt 1070 ti har fungerat som förväntat.. detsamma gäller ju fel på cpu eller kortslutningar..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte gjort det tidigare men jag har det utplockat just nu, och om det nu inte är så att jag jobbar med fler tillfälliga tur-resultat så fungerar det faktiskt just nu! Klocken lägger sig på stabilt 1900+ och strömmatningen på 1050mV genom hela firestrike och poängen blir korrekt. I furmark lägger det sig lite lägre men fortfarande konsekvent. Inga doppar.

Jag ska fortsätta att testa nu ett tag och om det fortsätter fungera ska jag byta tillbaka till min 8700k och mina ramminnen. Därefter testa igen. Fortsätter det fungera ska jag montera in det i chassit igen med exakt samma saker inkopplade, dvs typ ingenting. Jag är ganska säker på att jag gjort det tidigare men det får bli igen.

Jag tror mig vara närmare en lösning, om det nu inte helt plötsligt slutar funka och det är tillfälligheter.. håller tummarna!

EDIT* Har nu kört 10 rundor FireStrike utan ett enda tecken på fel. Byter tillbaka till min gamla CPU och ram och kör 10 till

EDIT2* Kört 10 till med min CPU och ram utan problem. Chassi here i come.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ropa hej helt än men... Jag tror det äntligen är löst! Eller inte helt löst, men felet hittat.

Efter att ha stoppat tillbaka sakerna i chassit, och testat med det liggandes på köksbordet så fungerade det. Efter att jag skruvade fast grafikkortet i chassit så testade jag en runda till, för jag hade någon liten misstanke i bakhuvudet. Pang, fungerade inte. Då tänkte jag att antingen så är det något jordfel, eller så flyttas grafikkortet lite lite ur pci-e slotten. Efter att ha fått det stabilt även med skruvar i så flyttade jag datorn till sin rätta plats där den står upp. Där fortsatte den krångla.

Under en runda Firestrike bestämde jag mig för att ge kortet stöd med handen, och då klockade kortet upp. När jag släppte klockade det ner. Ställde en liten kartong som tryckte upp kortet en aning och efter det så har jag fortsatt köra Firestrike utan problem.

Det är ju inte helt säkert än, men det verkar alltså som att allt jävelskap beror på att det inte sitter ordentligt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag vill inte ropa hej helt än men... Jag tror det äntligen är löst! Eller inte helt löst, men felet hittat.

Efter att ha stoppat tillbaka sakerna i chassit, och testat med det liggandes på köksbordet så fungerade det. Efter att jag skruvade fast grafikkortet i chassit så testade jag en runda till, för jag hade någon liten misstanke i bakhuvudet. Pang, fungerade inte. Då tänkte jag att antingen så är det något jordfel, eller så flyttas grafikkortet lite lite ur pci-e slotten. Efter att ha fått det stabilt även med skruvar i så flyttade jag datorn till sin rätta plats där den står upp. Där fortsatte den krångla.

Under en runda Firestrike bestämde jag mig för att ge kortet stöd med handen, och då klockade kortet upp. När jag släppte klockade det ner. Ställde en liten kartong som tryckte upp kortet en aning och efter det så har jag fortsatt köra Firestrike utan problem.

Det är ju inte helt säkert än, men det verkar alltså som att allt jävelskap beror på att det inte sitter ordentligt.

Bra gjort, du har jobbat hårt med detta.

Permalänk
Medlem

Återkom gärna om några dagar och bekräfta i fall allting fortsättningsvis funkar!

Instämmer med föregående att det är mycket välförtjänt om det fungerar med tanke på hur hårt du jobbat på att felsöka!

Skickades från m.sweclockers.com