AMD Radeon R9 290X mot Nvidia Geforce GTX 780 Ti – fem år senare

Permalänk
Medlem

Fick mitt 780 gtx ti gratis av en kompis för c:a 3 år sen. Är nöjd med kortet med det äter el som tusan och värmer upp rummet när det är igång. Bra när det är kallt inne och man snabbt ska värma upp så är det bara starta datorn och något grafikkrävande spel så funkar det som ett element 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Tay aint Tay without beer" - Gromnir

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

@Chris_Kadaver:

Mer oroväckande tycker jag gapet mellan fläns och vapor chamber är.
Verkar ju vara fabrisksdefekt, om flänsarna knappt rör vid basen så kommer det ju kyla extremt dåligt och låta mycket med.

Ja det är alltså en lånad bild som visar att det var ett problem med vissa vega 56-modeller. Så den defekten hade inget med det jag tog upp att göra. Men bra observerat där!

Skrivet av Nikodemous:

Jag såg nån video på Youtube där nån snubbe hade flashat om sitt 5700 kort till xt biosen och han menade på att han fick ner värmen mer via överklockningen än stock genom att undervolta kortet, samtidigt som han ökade frekvensen så han fick samma prestanda som ett xt kort.

Jag känner bara att när något låter för bra för att vara sant så är det troligen inte det. Jag menar, om det nu är så lätt att "göra om" 5700 till xt, varför skulle då AMD inte själva gjort detta och sålt korten lite dyrare? Och detta med att amd inte vill att 5700 korten ska komma nära xt modellen genom artificiell begränsning känns samtidigt lite konspiration över det hela. Samtidigt med facit i hand har man kunnat göra liknande saker med föregående modeller så det finns kanske en gnutta av sanning trots allt?

Med det sagt tror Jag att jag ska göra ett försök att trycka upp mitt kort mot xt modellens prestanda om 6 månader eller så när det finns mer beprövade sätt att gå tillväga 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Det som flashningen gör är egentligen bara att möjliggöra överklockning som annars är nedlåst av AMD. Segmentering är inget nytt och heller inget konspiratoriskt eftersom det är så pass vedertaget idag. Det är lite som att fråga sig; Varför säljer intel låsta processorer till lägre pris när de skulle kunna låsa upp alla och sälja dom till högre pris? Anledningen är att man vill komma åt alla prisgrupper. Ofta är det billigare för företag att göra en lite för bra produkt för att sedan på artificiella sätt göra den sämre för att komma åt ett lägre prissegment. Företag lägger till och med pengar aktivt på att försämra sina produkter för segmenteringens skull. Kolla på alla 4K-tv apparater i budget och mellansegmentet. Här har tillverkarna lagt pengar på och tagit fram egna operativsystem som är mer begränsade än android-motsvarigheterna som hittas på deras dyrare modeller, där androidbaserade OS för TV-apparater kostar dom mindre att ta fram än egna nerbantade versioner.

Jag har letat, utan att hitta någon youtube-video på någon som flashat om en referensmodell till XT för att sedan undervolta för att bibehålla en låg ljudnivå och lägre temperaturer. Jag hade en teori om att det kanske skulle gå att undervolta och samtidigt överklocka eftersom det gått med vega 56 mfl. Men här landar det ju på silikonlotteri huruvida det skulle gå eller ej. Men vad klart är, är ju att RX 5700 med högre spänning än i standardutförande kan nå mycket högre nivåer. Det är väl helt enkelt billigare för AMD att låsa ner detta i mjukvara, eftersom de flesta inte gör sig besväret att flasha om. För det är ju inte riskfritt. Sen kan man å andra sidan fråga sig varför referensmodellerna har en så pass påkostat kretskort. Det saknas bara en fas på vanliga RX 5700 jämfört med referensdesignen hos XT. Samtidigt som vissa icke-referensmodeller kommer med färre faser. Så referenskorten för både vanliga RX 5700 och XT är har bättre kretskort än merparten kort där ute.

Hur som helst, sjukt sugen är jag. Men samtidigt jävligt ekonomisk och spelar egentligen för lite för att det ska vara värt att uppgradera. Men tycker samtidigt det är sjukt kul med att få pilla med ny hårdvara.

Skrivet av SCORPIUS:

@Chris_Kadaver: Jag gjorde faktiskt så på ett R9 290 innan jag ersatte kylningen med en Arctic Accelero Extreme III.

Kylningen blev bättre på så vis att det blev tystare då kortets egna högljudda fläkt inte behövde kämpa så mycket.
Men svalt blev det inte.

Oh! Spännande! Satte du bara en fläkt över hela flänspaketet eller eller öppnade du upp den som jag funderade på att göra?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Tog en dremel och gjorde en fyrkant i plasten ovan och skruvade fast en fläkt hehe.
Jag visste redan på förhand att jag skulle byta kylare så småningom så jag sket i hur det blev. I värsta fall så hade jag tejpat fast biten igen bara

Det blev inte snygg, det blev inte bra, det funkade si sådär men kul var det

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worebit:

Fick mitt 780 gtx ti gratis av en kompis för c:a 3 år sen. Är nöjd med kortet med det äter el som tusan och värmer upp rummet när det är igång. Bra när det är kallt inne och man snabbt ska värma upp så är det bara starta datorn och något grafikkrävande spel så funkar det som ett element 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Drar överlag inte mer än mitt RX5700 enligt min UPS, RX5700 för mig ligger i enklare spel på 60-100W och runt 100-150W i tunga så mer typiskt 120W.

Så skulle säga det inte alls är så farligt, fins klart värre kort.
Det har högre TDP än mitt RX5700 men som sagt i samma benchmarks nästan på watten samma förbrukning av systemet.