Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Hmm, jag har för mig att Sverige har en av Europas äldsta bilparker. Brukar bara vara Finland som har en äldre genomsnittsålder på bilarna. Äldre bilar är betydligt mer osäkra av en rad anledningar och det finns det bra forskning och statistik på.

Jag tycker att det snackas mycket utan uppbackning av fakta. Det "finns" statistik på - vart är den då?

Rapporten som står att läsa här säger i alla fall emot dig: http://www.google.se/url?q=http://europa.eu/rapid/press-relea...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Visste inte att det fanns så många moralpoliser här

Tycker inte att 150 Km/h på en tom motorväg nattetid är så farligt jämfört med idioter som blåser på i tätbebyggt område förbi övergångsställen och dagis och allt vad det kan vara.

Eller sådana som ligger nära bakom, fyfan. Där blir man ju förbannad på riktigt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vems subjektiva bild av vad som är farligt skall vi gå på då?
Inte för att jag håller gränserna alltid, men att köra i 150 med prövotid är väl en rätt stark indikation på att man inte är mogen att fatta bra beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Visste inte att det fanns så många moralpoliser här

Tycker inte att 150 Km/h på en tom motorväg nattetid är så farligt jämfört med idioter som blåser på i tätbebyggt område förbi övergångsställen och dagis och allt vad det kan vara.

Eller sådana som ligger nära bakom, fyfan. Där blir man ju förbannad på riktigt!

Ett brott är ett brott är ett brott.... om du inte håller dig inom lagens gränser. Så ser det ut i ett civiliserat samhälle..
Kör man för fort, så är det bara att ta smällen som en man/kvinna, om man åker dit. Oavsett om man kör 10km/t eller 100km/t för fort...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Om du verkligen tror att Sverige ligger dåligt till i trafiksäkerhet har du verkligen tappat greppet helt. Jag har varit i ca ett dussin länder främst i europa, och inga av dessa kan mäta sig med den svenska trafiken, kanske möjligen våra nordiska grannar. Vi har otroligt säkra förare, bilar, vägar och lagar. Även statistiken bekräftar det jag säger

Var skrev jag att vi har dålig trafiksäkerhet? Läs om, läs rätt.

Permalänk
Inaktiv

Under rådande lagar så är det ju vårdslöst att köra 150km/h på en 110 väg. Det är även bevis på omognad på föraren.

Samtidigt är det ju flera diskussioner här men två av dom tar jag upp (den ena var ju ang. lagen).

Det är bevisat sedan länge att hastighet förvisso dödar, och det är enkel matematik som ligger bakom kraften i samband med kollision. Dock är det inte hastigheten i sig som är den farliga biten i körandet. Det är slöfockar som inte följer rytmen. Flera tunga studier har sedan flera år visat att de förare som inte kör i den hastighet som är satt är de som orsakar olyckorna. Singelolyckor finns i alla former av hastigheter därför har man inte tagit med den i studien.

Dessutom så bidrar de som kör sakta till en ojämn trafik. Det märker jag själv när jag kör till större städer och ansluter till de större vägarna. Generellt dåliga förare är de som orsakar olyckor.

Jag har inga källor tyvärr då det är flera år sedan jag läst studien och sett diverse kortdokumentärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Inatt körde jag 150 på motorvägen där hastighetsgränsen var 110 km/h och lyckades då köra om en civilpolis, märkte att han la sig tätt efter mig och körde och följde efter mig ända in i stan så jag saktade ner ganska fort, till slut så stoppade dem mig och bad mig kliva ur bilen och sen tog dem körkortet och jag fick böter på 4000 kr. Detta var alltså runt halv 1 på natten, det var väldigt lite bilar ute på vägen just då, och jag gjorde inte direkt något farligt förutom att köra för fort, så hur stor är risken att transportstyrelsen väljer att återkalla mitt körkort?

Polisen sa även att transportstyrelsen kommer att höra av sig till mig så att jag har möjlighet att beskriva hur jag ser på saken och att om jag har en bra anledning så kan dem korta ner spärrtiden beroende på mitt behov av körkort, vad ska man då säga till dem för att få kortast möjliga spärrtid?

EDIT: Kan tillägga att jag hade fortfarande körkortet på prövotid.

Det är kört för din del.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag tycker att det snackas mycket utan uppbackning av fakta. Det "finns" statistik på - vart är den då?

Rapporten som står att läsa här säger i alla fall emot dig: http://www.google.se/url?q=http://europa.eu/rapid/press-relea...

Nu förstår jag inte? Vad säger den rapporten om kopplingen ålder på bilar och säkerhet? Vilket ju var det jag skrev om.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte förstår tanken med att åberopa "jag behöver faktiskt bilen i tjänsten" som ett argument för att få en kortare spärrtid på sitt körkort?
Med det argumentet borde man vara ännu mer noggrann med att hålla sig på rätt sida lagen och hastighetsbegränsningarna, det hade jag iallafall varit om mitt arbete och inkomst hängde på att jag hade körkortet kvar.
Omdömeslöst...

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ett brott är ett brott är ett brott.... om du inte håller dig inom lagens gränser. Så ser det ut i ett civiliserat samhälle..
Kör man för fort, så är det bara att ta smällen som en man/kvinna, om man åker dit. Oavsett om man kör 10km/t eller 100km/t för fort...

Ja självklart. Jag kan inte argumentera emot det.

Men fokus borde ligga högre på trafiken vid skolor, dagis och där folk i allmänhet rör sig extra mycket. Jag personligen oroar mig inte ett dugg om en ensam person cruisar fram i natten efter en tom motorväg lite för fort. Självklart ett trafikbrott och han får ta smällen vad det nu än är helt enkelt. Men kör personen som en idiot, eller bara för fort där barn och självklart vuxna rör sig så ska straffet mångdubblas. Mina barn måste gå över ett övergångsställe för att komma till skolan, och bilar stannar ibland inte och blir ibland helt chockad att nån måste använda övergångsstället, ibland nästan förbannad. Vissa trycker full gas och drar i launchcontrollen så fort dom kan för dom tappade ju 10s på att släppa över...

Man kan ju dra lagen hur långt som helst, utan gråzoner. Många här på forumet som tjatar om vpn hit och dit. Är det för att kunna ladda hem i smyg? Är inte det ett lagbrott i så fall?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra, synd att inte alla som kör som du åker dit.

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Bra, synd att inte alla som kör som du åker dit.

Undra hur många det skulle bli per dag? Bara i Stockholmsområdet är det ca 320 tusen som tar bilen till jobbet varje vardag. Skulle bli förvånad om det var mindre än 10% av dessa som kör exempelvis 25 för fort på 70-väg nån gång under pendlingen. Så säg 32 tusen personer som skulle lagföras en vanlig vardag då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Nu förstår jag inte? Vad säger den rapporten om kopplingen ålder på bilar och säkerhet? Vilket ju var det jag skrev om.

Kan hända att jag citerade fel. Det börjar bli många inlägg nu.

Poängen var någonstans att Sverige ligger rätt bra till i trafiksäkerhet, så att försöka argumentera emot de saker som gör Sverige så trafiksäkert är då meningslöst.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Kan hända att jag citerade fel. Det börjar bli många inlägg nu.

Poängen var någonstans att Sverige ligger rätt bra till i trafiksäkerhet, så att försöka argumentera emot de saker som gör Sverige så trafiksäkert är då meningslöst.

Ja, du citerade helt åt skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Undra hur många det skulle bli per dag? Bara i Stockholmsområdet är det ca 320 tusen som tar bilen till jobbet varje vardag. Skulle bli förvånad om det var mindre än 10% av dessa som kör exempelvis 25 för fort på 70-väg nån gång under pendlingen. Så säg 32 tusen personer som skulle lagföras en vanlig vardag då.

Oavsett hur möjligt eller omöjligt det är, så är det fortfarande synd.
Men då menar du alltså att man ska ta alla 32 tusen samtidigt? Det skulle nog räcka med att ta 3200 av dom under kanske 1 år, eller 4 kanske, inte vet jag. Man behöver inte sätta dit alla för att folk ska bli rädda för att åka fast.

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Inatt körde jag 150 på motorvägen där hastighetsgränsen var 110 km/h och lyckades då köra om en civilpolis, märkte att han la sig tätt efter mig och körde och följde efter mig ända in i stan så jag saktade ner ganska fort, till slut så stoppade dem mig och bad mig kliva ur bilen och sen tog dem körkortet och jag fick böter på 4000 kr. Detta var alltså runt halv 1 på natten, det var väldigt lite bilar ute på vägen just då, och jag gjorde inte direkt något farligt förutom att köra för fort, så hur stor är risken att transportstyrelsen väljer att återkalla mitt körkort?

Polisen sa även att transportstyrelsen kommer att höra av sig till mig så att jag har möjlighet att beskriva hur jag ser på saken och att om jag har en bra anledning så kan dem korta ner spärrtiden beroende på mitt behov av körkort, vad ska man då säga till dem för att få kortast möjliga spärrtid?

EDIT: Kan tillägga att jag hade fortfarande körkortet på prövotid.

Ok.
1: Dumt att köra så fort.
2: Ännu dummare att köra så fort med prövotid kvar.
Dom kommer troligen yrka på vårdslöshet i trafik, om det går hänger på om det fanns annan trafik på vägen och hur vägen såg ut.
Var det gott om andra trafikanter så ryker lappen.
Var det på en helt öde väg så finns det en liten chans att du kan klara dig då du bara framkallade fara för dig själv.
Men eftersom du körde om en polisbil är ju chansen för det mikroskopisk.
Och det faktum att du inte tycker att 150km/t är farligt gör ju att du kanske behöver lite mer tid innan ett körkort är en bra ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Ja, du citerade helt åt skogen.

Jag citerade lika bra som du länkar fakta

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Visste inte att det fanns så många moralpoliser här

Tycker inte att 150 Km/h på en tom motorväg nattetid är så farligt jämfört med idioter som blåser på i tätbebyggt område förbi övergångsställen och dagis och allt vad det kan vara.

Eller sådana som ligger nära bakom, fyfan. Där blir man ju förbannad på riktigt!

Fast argumentet "men dom där borta gör ju ännu värre saker!" är ju knappast nånting ett rättssamhälle skall använda sig av.
I så fall vore man ju tu-fri med det mesta så länge det förekommer mord och liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

...

"Det kunde ha varit mitt i stan"? Hur lyckas man köra mitt i stan i 150km/h?

...

Inte svårt alls faktiskt, har en bekant som körde 160 på 30 väg, högsta uppmäta fortkörningen på Åland vid den tidpunkten.

Fick betala dagsböter och fick indraget körkort i 3 månader. Lågt bötesbelopp ca 4000kr pga av låg inkomst samt att när väl pappret kom från transportstyrelsen här i Sverige så hade redan 6 veckor gått. Vilket resulterade i att han egentligen bara blev av med kortet i de kvarvarande 6 veckorna.

Edit: För moralpoliser som tycker att man borde köra prick hastigheten så tror ni att er hastighetsmätare visar exakt vad bilen går? Den visar ca. 5km/h för snabbt med lite felmarginal för olika däckdimensioner osv. Dessutom stannar polisen sällan någon som kör 5km/h för fort (undantag 30-väg) så det går att ligga +10 på mätaren på de flesta vägar utan problem.

Till TS: Polisen har som skyldighet att ta kortet vid uppmätt hastighet på +30 (oavsett om det är tomt på vägen eller ej). Som tidigare nämnt så går det få kortare spärrtid om man kan bevisa att det kan leda till förlorad inkomst (lämna barn på dagis funkar inte), men du kommer ändå garanterat bli av med det minst 1 mån. Eftersom att du även har prövotid så kommer du få göra om allt (!).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Oavsett hur möjligt eller omöjligt det är, så är det fortfarande synd.
Men då menar du alltså att man ska ta alla 32 tusen samtidigt? Det skulle nog räcka med att ta 3200 av dom under kanske 1 år, eller 4 kanske, inte vet jag. Man behöver inte sätta dit alla för att folk ska bli rädda för att åka fast.

Nja, jag menar mer att det är väldigt vanligt att folk gör hastighetsöverträdelser på runt 30-40%. Tror också att det räcker att sätta dit en bråkdel av dom för att det ska få en rejäl effekt.

Men jag tror mer på att punktbevaka vissa trafiksituationer mer än andra. Min personliga åsikt är att TS inte är en idiot för att han kört 150 på 110 väg. Däremot, exempelvis gubben som blev helt galen vid ett vägbygge som jag stod och väntade vid igår och bara kör rakt igenom det fast det är fullt med folk som flyttar en maskin över gatan, typ 10 cm från att köra över en vägarbetare.. en sån jävel skulle fan få fängelse..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast argumentet "men dom där borta gör ju ännu värre saker!" är ju knappast nånting ett rättssamhälle skall använda sig av.
I så fall vore man ju tu-fri med det mesta så länge det förekommer mord och liknande

Och så är det ju tyvärr i bland annat Stockholm idag. Vet flera fall av rätt allvarlig art där Polisen bara säger "vet hut" och släpper det för att dom måste prioritera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Är det bara jag som inte förstår tanken med att åberopa "jag behöver faktiskt bilen i tjänsten" som ett argument för att få en kortare spärrtid på sitt körkort?
Med det argumentet borde man vara ännu mer noggrann med att hålla sig på rätt sida lagen och hastighetsbegränsningarna, det hade jag iallafall varit om mitt arbete och inkomst hängde på att jag hade körkortet kvar.
Omdömeslöst...

Om en person måste ha bilen för att utföra sina arbetsuppgifter så kan den personen inte jobba under tiden körkort är indraget, och kanske blir tvingad att ta tjänstledigt, eller i värsta fall tappar jobbet.

Troligen räknas detta in i straffvärdet eftersom den reella påföljden blir högre än för en person som inte behöver körkort i sitt arbete.

Men det räcker så vitt jag vet inte med att säga "jag behöver den i jobbet", utan din arbetsgivare behöver skriftligt intyga detta.
Så var det i alla fall för en vän som körde mycket för fort för ett antal år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Ja självklart. Jag kan inte argumentera emot det.

Men fokus borde ligga högre på trafiken vid skolor, dagis och där folk i allmänhet rör sig extra mycket. Jag personligen oroar mig inte ett dugg om en ensam person cruisar fram i natten efter en tom motorväg lite för fort. Självklart ett trafikbrott och han får ta smällen vad det nu än är helt enkelt. Men kör personen som en idiot, eller bara för fort där barn och självklart vuxna rör sig så ska straffet mångdubblas. Mina barn måste gå över ett övergångsställe för att komma till skolan, och bilar stannar ibland inte och blir ibland helt chockad att nån måste använda övergångsstället, ibland nästan förbannad. Vissa trycker full gas och drar i launchcontrollen så fort dom kan för dom tappade ju 10s på att släppa över...

Man kan ju dra lagen hur långt som helst, utan gråzoner. Många här på forumet som tjatar om vpn hit och dit. Är det för att kunna ladda hem i smyg? Är inte det ett lagbrott i så fall?

Fokus bör ligga lika högt överallt... De har kontroller vid skolor, precis som de har kontroller på landsvägar och motorvägar.

Ser själv ofta folk som ligger 50-60km/t vid skolor och blir förbannad jag med.. men för den skull tycker jag inte att de ska strunta i att bevaka motorvägarna.
Var ute en sväng idag och låg i 95 på en 90-väg. Lång bilkö och folk som bara skulle om och gjorde ena självmords-omkörningen efter den andra i skymda kurvor och backkrön med noll sikt. Flera bilar som gick in 0,5-1m framför, trots att det fanns gott om utrymme till framförvarande och tvingade en annan att bromsa.
3 mil senare så var jag ändå ikapp de flesta, utan att ha höjt farten något.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag citerade lika bra som du länkar fakta

Jag kan inte påminna mig om att jag länkat fakta?

Men okej, vill du ha fakta på mitt påstående att äldre bilar är mer osäkra? (som är väldigt enkelt att googla) Okej här kommer det:

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/i-trafiken/vara-te...
https://24kalmar.se/rapporten-sa-mycket-farligare-ar-det-att-... <- Här står för övrigt också att Sveriges fordonsflotta har en en genomsnittsålder innan skrotning på 17 år, vilket jag inte påstått var fakta.

Och här kommer lite om genomsnittsåldern Finlands fordonsflotta, som jag iofs inte heller påstod var fakta:
https://www.autokierratys.fi/sv/aktuellt/finlandarna_behover_...

Permalänk
Medlem

Oh en ganska intressant tråd som jag faktiskt kan tänka mig svara i.
.
.
.
675 inlägg redan svarade.. eh pass.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Aktsu: Och avd är bra väglag då? Nattkörning? Is? Regn? Kanske är bra väglag på dagen vid torr vägbana? Är det optimala förhållanden kanske?

"Ja man bryter mot lagen om man kör för fort vilket ju inte är rätt, men varför är just den riskvariabeln den vi som samhälle moraliserar över när det gäller bilkörningen?"

Sedan så har det fortfarande inget med moral att göra. Varför börjar ni tjata om moral så fort ni inte får bryta mot lagen som ni vill utan att få konsekvenser? Hastigheten är den variabel som vi kan lätt kontrollera och begränsa. Det går inte ha att olika bilar ska ha individuella hastighetsbegränsningar. Alltså får man ta det som är gångbart och då blir det hastigheten för att begränsa antalet olyckor och hur allvarliga dessa blir om det sker en olycka.

Hastighetsgränserna i detta land är inte satta efter optimala förhållanden!

Det skulle betyda att det bara är tillåtet att följa vägens högsta tillåtna i fullt dagsljus, torrt väglag, helt trafiktomt, med en ny bil med hög säkerhet samt helt nya däck. Föraren ska dessutom vara 100% utvilad och inte ha några störande element i bilen så som barn, partner, radio/stereo/navigation/mobil, etc (som kan avleda förarens uppmärksamhet). och framförallt ska föraren antagligen vara en kvinna i medelåldern (då statistik talar för att de är minst inblandade i olyckor).

Så med ditt resonemang kan polisen stå och bötfälla/plocka körkort av trafikanter vid 99% av alla resor, då det inte är särskilt ofta allt detta sammanfaller (och man därmed i stort sett aldrig får köra efter den satta hastighetsbegränsningen). Men nu vet både du, jag och alla som läser detta att så inte är fallet. Alltså kan bevisligen inte hastighetsgränserna vara satta efter helt optimala förhållanden! Däremot så finns det givetvis situationer som gör att man bör sänka sin hastighet, till exempel vid dåligt väglag, dålig sikt, mycket trafik, etc. (alltså inte för allt som inte är optimalt).

Jag är inte av den uppfattningen att höga hastigheter är det största problemet på våra vägar. Det är snarare påverkade förare, förare med bristfällig uppmärksamhet, samt förare som agerar vårdslöst (med det så menar jag alltså inte förare som kör 10 km/h för fort, utan förare som gör omkörningar i blinda kurvor, ligger 1 meter i från bilen framför, etc.).

Permalänk
Medlem

@Esseboy:

Dödligheten vid kollision ökar ENORMT vid ökad hastighet, så jo?

Att det typ aldrig händer i Tyskland är en annan femma.

men när & om = förmodligen död

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Och när nästa olycka inträffar kan din hastighetsöverträdelse vara det som dödar dig eller någon annan.

Det är dock mycket större sannolikhet att det beror på att föraren är påverkad, ouppmärksam, trött, sjuk, eller att fordonet är undermåligt...

Permalänk
Medlem

Trist som fan, speciellt sommartid. Blir något att betänka dock!

Jag låg typ +5 under prövotiden (förutom möjligen vid omkörningar), med glädjemätare inräknat så ligger man rätt närma skylten. Efter prövotiden så får du väl välja själv, beroende på hur ekonomin ser ut och böterna du kan ta, dock smart att ALDRIG ligga mer än +30.

Hoppas att allt går bra, alla gör vi misstag ibland och vi lär oss och omvärderar saker genom livet...

Permalänk
Medlem

Vet inte varför jag läser såna här trådar på sweclockers. De ger min enorm huvudvärk.

Den dyker upp 100 gånger på förstasidan och nu måste jag ventilera det jag kände.

Hejsvejs.