Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det har jag verkligen gjort, men aldrig varit så omdömmeslös att jag har brutit mot några lagar som riskerar ditt eller andras liv och hälsa. Vad är det för ett dumt argument? Bättre kan du

Det var menat som sarkasm då jag tyckte att det var onödigt att du"läxade" upp TS, maktspel klingar inte väl tack. I slutändan är det regler/lagar som gäller

Permalänk
Skrivet av deegan:

Har inte läst igenom alla inlägg så du kanske redan fått svar på detta, dom flesta jag läst verkar skriva att du måste göra om Risk1 och Risk2, men dom är ju giltiga i 5år. Så rimligtvis behöver du inte göra dom dom, hittar inget som påvisar att man på grund av indraget körtkort eller så skulle behöva göra om kurserna, bara att dom är giltiga i 5år.

Risk 1 & 2 "förbrukas" i samband med att körkortet utfärdas, man behöver gå om dom vid "återkallelse med prövotidskrav" som det så fint heter i facktermer (jobbar på Transportstyrelsen).

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det må så vara. Men sättet som du och resten av mobben i den här tråden gör det är inte direkt något som SweClockers som forum kan vara stolt över.

Jag tycker jag var ganska vänlig i ärlighetens namn, men härligt att du valde ut mig som ledare för mobben.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håll hastigheten, finns inga ursäkter.

Permalänk
Medlem

Otur. Jag har också kört för fort men inte åkt fast. Skulle skämmas som en hund...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag tycker jag var ganska vänlig i ärlighetens namn, men härligt att du valde ut mig som ledare för mobben.

Skickades från m.sweclockers.com

Ursprungligen adresserade jag ju hela tråden, men det var du som valde att svara - så tycker du det är orimligt att det är dig jag adresserar nu? Jag har aldrig pekat ut någon "ledare", så jag vet inte varför du tog på dig offerkoftan när du skrev det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ursprungligen adresserade jag ju hela tråden, men det var du som valde att svara - så tycker du det är orimligt att det är dig jag adresserar nu? Jag har aldrig pekat ut någon "ledare", så jag vet inte varför du tog på dig offerkoftan när du skrev det där.

Jag har ingen kofta på mig, inte ens en t-shirt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Haszan:

Inatt körde jag 150 på motorvägen där hastighetsgränsen var 110 km/h och lyckades då köra om en civilpolis, märkte att han la sig tätt efter mig och körde och följde efter mig ända in i stan så jag saktade ner ganska fort, till slut så stoppade dem mig och bad mig kliva ur bilen och sen tog dem körkortet och jag fick böter på 4000 kr. Detta var alltså runt halv 1 på natten, det var väldigt lite bilar ute på vägen just då, och jag gjorde inte direkt något farligt förutom att köra för fort, så hur stor är risken att transportstyrelsen väljer att återkalla mitt körkort?

Polisen sa även att transportstyrelsen kommer att höra av sig till mig så att jag har möjlighet att beskriva hur jag ser på saken och att om jag har en bra anledning så kan dem korta ner spärrtiden beroende på mitt behov av körkort, vad ska man då säga till dem för att få kortast möjliga spärrtid?

EDIT: Kan tillägga att jag hade fortfarande körkortet på prövotid.

En tankeställare från någon som körde på ett rådjur i 70km/h samma dag som han hade tagit körkort(och inte körde för fort):
Om du hade kört 150km/h konstant hela sträckan(vilket man sällan gör) gentemot 110km/h och om du skulle ha åkt 15mil så tjänade du bara cirka 22min.
Är det värt att ta chansen att förlora sitt körkort, sitt eget och andras liv, öka risken för olycka avsevärt, för 22min?

Om du MÅSTE ha bilen i din vardag, tex i ditt arbete så säg det till TS, annars var ärlig det kommer du längst med.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Risk 1 & 2 "förbrukas" i samband med att körkortet utfärdas, man behöver gå om dom vid "återkallelse med prövotidskrav" som det så fint heter i facktermer (jobbar på Transportstyrelsen).

Ja men där ser man. Då är den frågan död och begraven.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Det finns inga civila polisbilar på en tom motorväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Klockren kommentar

Permalänk
Medlem

Ha, ha! Seriöst! Hur orkar ni tjata på grabben för att han kört lite för fort på en nästan tom motorväg på natten?

Ingen av er som svarat i tråden som kör sporthoj förstår jag. Med den fete cykel jag hade tidigare så kändes det som om man kunde kliva av i 150 km/h. Hojen gjorde 280 riktiga och det kändes lagom att pendla längre sträckor i 235 km/h...

Så jag har rätt svårt att förstå den hårda kritik som han får. Visst, han har gjort fel men han har ju inte på något sätt idiot kört.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Ha, ha! Seriöst! Hur orkar ni tjata på grabben för att han kört lite för fort på en nästan tom motorväg på natten?

Ingen av er som svarat i tråden som kör sporthoj förstår jag. Med den fete cykel jag hade tidigare så kändes det som om man kunde kliva av i 150 km/h. Hojen gjorde 280 riktiga och det kändes lagom att pendla längre sträckor i 235 km/h...

Så jag har rätt svårt att förstå den hårda kritik som han får. Visst, han har gjort fel men han har ju inte på något sätt idiot kört.

Trådens vinnare?

Skrämmande vilka individer som tillåts ta körkort...

Tycker synd om era föräldrar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För övrigt är det intressant att vi i Sverige har sådan moralpanik över just hastigheten men inte över mycket annat som påverkar trafiksäkerheten.

Vi har t.ex. en av Europas äldsta bilparker med allt vad det för med sig, slitna bilar med sämre bromssträckor, sämre strålkastare, ingen nödbroms eller kollisionsvarning, färre eller sämre säkerhetssystem som antisladd osv, sämre skydd för fotgängare vid kollision osv.

Våra högtider firas oftast med en hel del alkohol för en stor del av befolkningen och det är inte så att folk låter bilen stå på midsommardagen även om de fått i sig en del alkohol dagen efter, de skall ju åka hem från kompisens landställe. Även om man blåser 0.0 är man inte lämplig bilförare dagen efter. Detsamma gäller ju kl 23 på kvällen om man tog ett glas vin eller öl till maten, det påverkar även om man inte skulle fastna vid kontroll.

Det är ju mer eller mindre omöjligt att bli av med körkortet när man blir äldre och olämplig i trafiken om inte de anhöriga går in och gör det. Detsamma gäller vid sjukdom eller efter operation, mycket som borde medföra förbud och uppföljning gör det inte.

Tycker man helt enkelt bör se nyktert (pun intended) på det hela och inte bara fokusera på en aspekt som påverkar risken vid bilkörning. Jag själv avstod från bilkörning under en lång period efter en operation eftersom jag själv tyckte att jag inte fungerade optimalt.

Väldigt bra poänger i ditt inlägg.

Jag kanske kör för fort runt kanske 30% av tiden jag kör bil, övrig tid kör jag enligt skyltarna eller om det krävs betydligt långsammare. Väglag, sikt, antal och typ av medtrafikanter och andra variabler får avgöra. Vissa sträckor i Stockholm under rusningstrafik så ligger man alltid 10-20% över hastighetsbegränsning om man följer trafikrytmen.

Jag kör minst 10 mil halkkörning varje år på avlyst bana. Jag kör konbana, banträffar på riktiga banor (Mantorp, Gelleråsen etc) och känner min bil till 100%. Bilen är alltid någon form av prestandabil (just för tillfället en AMG med alla extra säkerhetsfunktioner, typ varning för fotgängare, knack i ratten om man närmar sig mittlinje etc), alltid perfekta däck, alltid perfekt skick på drivlina och bromsar, bilen är ren med fräscha torkarblad och rätt spolarvätska.

Jag har varit inblandad i två incidenter. Blev påkörd bakifrån (när jag stod still) i en rondell av en dåre som sedan försökte smita och köra ifrån mig (lycka till att köra ifrån en trimmad STi i en trött gammal SAAB, blev lite tråkigt för den personen..). Sen har jag kört på en älg i Orsa Finnmark. Älgen klarade sig eftersom jag hade anpassat hastigheten till rådande omständigheter, jag körde 70 på 90 väg eftersom det började skymma och såg ut att vara marker där vilt skulle kunna korsa vägen och det saknades viltstängsel. Jag kunde få ner hastigheten ordentligt innan det small (med hjälp av ABS och bra däck). Blev glad när jägaren sedan ringde mig för att berätta att älgen klarat sig såpass bra att dom inte behövde skjuta den.

I vilket fall som helst. Jag anser mig vara en säkrare förare än genomsnittet eftersom jag är extremt noga med att anpassa hastighet (och övriga delar av bilkörningen) till situationen. Visst, nån gång kanske jag gör en felaktig bedömning och mina 20+ år med körkort utan något riktigt allvarligt kan ju vara bortblåst på en sekund, men jag tror "mitt koncept" funkar.

Tänker att det finns betydligt farligare saker än att köra 150 på 110 väg mitt i natten..
Typ gamla gubben som konstant kör 50 oavsett om det är 30 eller 70. Typ stressade föräldern som fokuserar på barnen i baksätet och inte ser situationen framför bilen. Typ unga föraren med iPhonen i högsta hugg. Typ idioten som drar heldraget, åker mot "gulrött", struntar i utfartsregeln, högerregeln etc. Folk som kör runt med sommardäck i vinterväglag, med överlastade bilar, med oförsäkrade bilar, med dåligt servade gamla skitbilar som inte fungerar som dom ska, på fyllan etc etc..

Med det sagt, åker jag fast för fortkörning tar jag mitt straff, det är liksom med i kalkylen när jag bryter mot lagen.

Permalänk

Hellre 10 minuter för sent än 50 år för tidigt...

Permalänk
Medlem

Inte farligt? I 150km/h kan det hända mycket. Om inte något är det en fara för dig själv... Ta ansvar och bit i det sura äpplet säger jag.

Permalänk
Medlem

Sex sidor av inlägg för en person som begått ett brott och hoppas han slipper undan lindrigt... Dagens skämt xD

Trist att du åkte fast, men om man inte kan reglerna så bör man fundera om man ska ha körkort. Och har man prövotid är man ännu dummare om man kör så fort...

Max 30 km/t över hastighetsbegränsningen om man vill behålla kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Inte farligt? I 150km/h kan det hända mycket. Om inte något är det en fara för dig själv... Ta ansvar och bit i det sura äpplet säger jag.

Punktering t.ex.

En bil som precis hade kört om mig på motorvägen fick punktering en bit längre fram... tänkte bara vilken tur att han inte råkade ut för det precis när han körde om.

Permalänk
Medlem

Grattis till att börja plugga till nytt körkort. Ibland blir läxan onödigt dyr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Punktering t.ex.

En bil som precis hade kört om mig på motorvägen fick punktering en bit längre fram... tänkte bara vilken tur att han inte råkade ut för det precis när han körde om.

Moderna bilar får inte punktering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Ha, ha! Seriöst! Hur orkar ni tjata på grabben för att han kört lite för fort på en nästan tom motorväg på natten?

Ingen av er som svarat i tråden som kör sporthoj förstår jag. Med den fete cykel jag hade tidigare så kändes det som om man kunde kliva av i 150 km/h. Hojen gjorde 280 riktiga och det kändes lagom att pendla längre sträckor i 235 km/h...

Så jag har rätt svårt att förstå den hårda kritik som han får. Visst, han har gjort fel men han har ju inte på något sätt idiot kört.

Kör du förbi mig i såna hastigheter så lovar jag att slänga upp dörren i nyllet på dig

MC-förare är vägarnas absoluta värsta avskum.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Ha, ha! Seriöst! Hur orkar ni tjata på grabben för att han kört lite för fort på en nästan tom motorväg på natten?

Ingen av er som svarat i tråden som kör sporthoj förstår jag. Med den fete cykel jag hade tidigare så kändes det som om man kunde kliva av i 150 km/h. Hojen gjorde 280 riktiga och det kändes lagom att pendla längre sträckor i 235 km/h...

Så jag har rätt svårt att förstå den hårda kritik som han får. Visst, han har gjort fel men han har ju inte på något sätt idiot kört.

Är du en av de där stackars utsatta motorcyklisterna som alla elaka bilister inte uppmärksammar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Kör du förbi mig i såna hastigheter så lovar jag att slänga upp dörren i nyllet på dig

MC-förare är vägarnas absoluta värsta avskum.

Personligen tycker jag rattfulla yrkesförare är betydligt värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Moderna bilar får inte punktering.

Hahaha , dagens garv
Självklart kan du få punktering med en modern bil med " punkteringsfria däck "
Om du nu får punktering på ett sånt däck vilket jag har fått så rekommenderar tillverkaren att köra i max 24mil och i max 80km/h.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Klaga inte. Du har gjort fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Moderna bilar får inte punktering.

Jo det var nog precis vad denne föraren tänkte. Var förresten en nyare BMW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

OM du ska köra för fort, sakta ner vid omkörningar, kolla efter tecken på civilpolis:
- Ofta tonade rutor
- Ingen reklam på regplåten
- Ibland en extrabackspegel på höger sida
- Backljus bak under bilen
- Ibland antenner på taket
- Vanliga märken är volvo, Saab och Volkswagen, men t.ex. nyare BMW förekommer också.
Ser du ett eller flera av dessa tecken så öka inte farten igen, gå in på biluppgifter.se eller i deras app och slå in regnumret, så ser du om det faktiskt är en civilpolis eller inte.

Rekommenderar inte någon att köra för fort, men jag kan tycka att en gräns på 80km/h på bred fin motorväg i optimala förhållanden är löjligt.

Att först köra för fort och sedan fippla med mobilen framför en civilpolis måste väl vara ett ännu säkrare sätt att bli av med lappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För övrigt är det intressant att vi i Sverige har sådan moralpanik över just hastigheten men inte över mycket annat som påverkar trafiksäkerheten.

Vi har t.ex. en av Europas äldsta bilparker med allt vad det för med sig, slitna bilar med sämre bromssträckor, sämre strålkastare, ingen nödbroms eller kollisionsvarning, färre eller sämre säkerhetssystem som antisladd osv, sämre skydd för fotgängare vid kollision osv.

Våra högtider firas oftast med en hel del alkohol för en stor del av befolkningen och det är inte så att folk låter bilen stå på midsommardagen även om de fått i sig en del alkohol dagen efter, de skall ju åka hem från kompisens landställe. Även om man blåser 0.0 är man inte lämplig bilförare dagen efter. Detsamma gäller ju kl 23 på kvällen om man tog ett glas vin eller öl till maten, det påverkar även om man inte skulle fastna vid kontroll.

Det är ju mer eller mindre omöjligt att bli av med körkortet när man blir äldre och olämplig i trafiken om inte de anhöriga går in och gör det. Detsamma gäller vid sjukdom eller efter operation, mycket som borde medföra förbud och uppföljning gör det inte.

Tycker man helt enkelt bör se nyktert (pun intended) på det hela och inte bara fokusera på en aspekt som påverkar risken vid bilkörning. Jag själv avstod från bilkörning under en lång period efter en operation eftersom jag själv tyckte att jag inte fungerade optimalt.

Om du verkligen tror att Sverige ligger dåligt till i trafiksäkerhet har du verkligen tappat greppet helt. Jag har varit i ca ett dussin länder främst i europa, och inga av dessa kan mäta sig med den svenska trafiken, kanske möjligen våra nordiska grannar. Vi har otroligt säkra förare, bilar, vägar och lagar. Även statistiken bekräftar det jag säger

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Vi har otroligt säkra förare, bilar, vägar och lagar. Även statistiken bekräftar det jag säger

Hmm, jag har för mig att Sverige har en av Europas äldsta bilparker. Brukar bara vara Finland som har en äldre genomsnittsålder på bilarna. Äldre bilar är betydligt mer osäkra av en rad anledningar och det finns det bra forskning och statistik på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackis:

@NylanderJohannes Vilken utrustning använde dom för att mäta din hastighet?

Trip Track

Permalänk
Medlem

Riktigt synd att det är du som åker på det här.. Jag menar inte att det du gjorde var rätt men jag vet människor som kör i över 200 och aldrig blir påkomna av polisen och då dessutom när solen fortfarande är uppe.

Visa signatur

7800X3D//4090