"Effektbox" med 95 Oktan, motorlampa lyser

Permalänk
Avstängd

"Effektbox" med 95 Oktan, motorlampa lyser

Hallå!

Har en BMW 330E 2018, alltså en Hybrid 2,0 184hk bensinare + elhästar a total 252HK.
Inhandlade en effektbox som drar upp den till 300HK (varav 232 är från bensin).

Nu när jag blåste ner till skåne i inte allt för humana hastigheter nattetid (från stockholm) så iom 40-liters tanken så var jag tvungen att stanna för att tanka och givetvis fanns bara 95 oktan.

Åkte sedan en full tank med full kareta neråt och fick mig en fin gul varningslampa strax innan ankomst.

Nu är frågan, har detta skadat bilen mycket? Den bör givetvis gå på 98 oktan men nu blev läget som sådant.
Vad bör jag tänka på framöver, bör jag lämna in den? Har nämligen planer på 2v ner i europa redan imorgon.

Permalänk
Medlem

Oktanhalten skadar inte motorn. Du får lägre effekt och mindre effektiv förbränning som kan ge högre bränsleförbrukning. Varningslampan kommer av något annat.

Hur justerades motorn med effektboxen? Var det PnP eller kalibrerades faktiskt styrenheten om på ett serviceställe? Att bara höja motoreffekten utan kalibrering kan vara skadligt för motorn.

Rekommenderar att du tar bilen till stället där du köpte effektboxen så dom får kika på allt då jag antar du fick med 1 års motorgaranti?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Man brukar väl rekommendera 98oktan för maximal effekt, men alla moderna bilar ska funka med 95oktan med. Men alla former av "effektboxar" är väl kända för att skapa trubbel.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Som upplysning, oktanhalten anger hur lätt bränslet självantänder. Dvs högre oktan medger desto högre kompression du kan ha på motorn utan att bränslet självantänder (lite förenklat). Och det blir väl ffa aktuellt på trimmade motorer att man kör med tillräckligt hög oktanhalt. Även om 95 är lägsta kvalitet numera vill jag minnas att jag i sydeuropa en tid tillbaka har sett 90/92 (minns ej exakt). Vi undvek dock den soppan... Så för vanliga motorer så nej bör det inte vara någon fara så länge man håller sig till minsta rekommenderade oktanhalt. Har man trimmat så kanske man bör hålla sig högre (är lite osäker på hur påverkan är på en modern turbomotor). Sedan så finns det väl numer nästan alltid 98 att tanka, även om man bilar i europa...