Vardagsidioter (saker du stör dig på)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedZi:

@Verdurakh: Vi har helt enkelt olika uppfattningar. 9 av 10 gånger jag handlar så lägger personen framför mig dit pinnen efter varorna, det borde säga nånting om vad som är mest rätt.

Härligt resonemang,
så om du är ute på stranden en sommardag, och du möter en person som bjuder dig på glass, sen möter du en till person som bjuder dig på glass. Senare möter du en 3e person som INTE bjuder dig på glass, då börjar du gapa och skrika och slåss med person nr3? istället för att ödmjukt tacka person 1 och 2 som gjorde dig en tjänst?

Inte konstigt vårat land är som det är

Permalänk
Medlem

@SwedZi: Hur verkligheten ser ut och vad som är rätt kan vara väldigt skilda saker, rätt är att det ligger en pinne där oavsett vem som har lagt den då den i kassan inte bryr sig om vem som la den där, jag tror att de flesta lägger dit den bakom sig för att gardera mot ev avvikelser som skulle uppstå och slippa hantera det. Men ur ett logiskt perspektiv så anser jag att det är upp till den som kommer bakom att lägga dit den. Annars skulle det alltid ligga en pinne sist även om det bara står en kund i kassan och det är onödigt.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Härligt resonemang,
så om du är ute på stranden en sommardag, och du möter en person som bjuder dig på glass, sen möter du en till person som bjuder dig på glass. Senare möter du en 3e person som INTE bjuder dig på glass, då börjar du gapa och skrika och slåss med person nr3? istället för att ödmjukt tacka person 1 och 2 som gjorde dig en tjänst?

Inte konstigt vårat land är som det är

Alltså va? Det var bland det sämsta exempel jag hört. Om 9 av 10 personer gör en sak så är det med störst sannolikhet mest rätt. Nej, det är verkligen inte konstigt att vårt land är som de är.

Jag kan inte minnas när 9 av 10 personer på stranden bjöd mig på glass, skulle någon bjuda mig på glass så är det tvärtom 1/10 och då gör han alltså "fel".

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Så när det kommer en ny person efter så uppkommer behovet av att DU går tillbaka och lägger dit en pinne, varför det är enklast att göra det redan från början, även om det riskerar att medföra arbete för kassapersonalen.

När en ny person kommer så skapades behovet av en pinne, inte behovet av att jag lägger dit en pinne utan att det behövs en pinne, det är den nya personen som triggade det därför kan den lägga dit pinnen.

Fantastiskt hur stor grej man kan göra av små saker

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

När en ny person kommer så skapades behovet av en pinne, inte behovet av att jag lägger dit en pinne utan att det behövs en pinne, det är den nya personen som triggade det därför kan den lägga dit pinnen.

Fantastiskt hur stor grej man kan göra av små saker

Sant. Behovet uppkom. Om då personen efter inte gör det, så får vi se vem som blir mest irriterad

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Verdurakh: Vi har helt enkelt olika uppfattningar. 9 av 10 gånger jag handlar så lägger personen framför mig dit pinnen efter varorna, det borde säga nånting om vad som är mest rätt.

Din anekdot säger något om vad som är mest rätt? Nja.

Jag synar din anekdot med att ha suttit i kassan i X antal år, och kan efter tusentals kunder med stor säkerhet konstatera att förhållandet är närmre 50/50. Kort och gott har båda precis lika stort ansvar att underlätta och se till att det blir rätt.

Hur mycket du än vill så finns det ingen regel, oskriven eller inte, om att det är den först kommande personen som måste lägga dit pinnen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Sant. Behovet uppkom. Om då personen efter inte gör det, så får vi se vem som blir mest irriterad

troligen stackaren i kassan

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran: Vi säger så.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Trist med allt skräp. Det mesta verkar komma av att bilister använder bilfönstren som sopnedkast. Jag håller rent närmast huset där jag bor. Sedan har jag en motionsväg på ca 5 Km. där jag ploggar varannan dag. Där blir alltid en påse med skräp. Märkligt nog har mängden minskat. Jag tror att bilister har sett mej plocka skräp och skämts över sitt eget beteende. Så lärdomen är att inte skälla på folk för då gör dom tvärtemot vad man säger. Bara föregå med gott exempel fungerar bättre.
Men jag gitter bara ta rätt på en bråkdel av allt skräp som finns i stan där jag bor. Har turistat lite i Sverige i sommar och det är lika illa överallt. Det behövs idéer hur man skall få snyggt i städerna och utefter vägarna.

Permalänk
Medlem

Kanske borde döpa om tråden till "Kassapinnen - Den totala katastofen"

Kunde inte bry mig mindre om pinnjäveln. Om det inte ligger ngn där så lägger jag dit en. Lägger förövrigt alltid en pinne efter mina varor. Ställer också upp alla saker med koden rättvänd. Drar bonuskort och sätter i kortet och slår koden innan kassörskan är klar, kan ibland störa mig på att kassörskan tar en 10sek paus eller ngt och "väntar" på mig innan den uppfattar att jag väntar på att den ska trycka på "Konto" knappen eller ngt så jag kan "ok" summan.

Trafikvett:

Tex semesterfirare som kör med rutorna nere på landsvägarna, händerna ute och kör i typ 55 på 70/80 väg och blockerar min framfart.

Folk som ställer sig överallt runt badplatser, har hand om diverse reningsverk/pumpstationer och när folk parkerat framför dem (typ litet rött hus på 2x2 meter) så kan jag inte utföra mitt jobb och får köra vidare. Dessutom blockerar dem för tankbilarna/spolbilarna.

Folk som inte visar vart dem ska i rondeller, både höger och vänster blink.

Folk som tycker det är gött att ligga i 80 (personbil) bakom lastbilar, släp etc på motorvägen.

Folk i allmänhet som kör för sakta utan giltig orsak.

Cyklister som cyklar i bredd

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@KingCobra "Detta ändrades 2014 så nu har cyklister i praktiken ALLTID företräde, precis som fotgängare."

Varför finns det i så fall två stycken olika skyltar när det kommer till övergångsställe? Här i Umeå har vi typ 99% "vanliga" övergångsställen och sedan har vi typ 2 st "Cykelövergångsställen".

Jag undrar faktiskt seriöst varför detta finns om du säger att cyklister har företräde. Därför känns det ju som att de inte har företräde på "vanliga" övergångsställen om vi har skapat en helt ny skylt just för cyklister. Notera att jag är dålig på ämnet utan försöker bara resonera logiskt här! =D

Permalänk
Medlem

Folk som lägger polarbröd med fel sida upp! (let the games begin)

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Folk som lägger polarbröd med fel sida upp! (let the games begin)

Haha verkligen ett stort problem vi måste ta i tu med omedelbums

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hur kan det vara personen bakom som skapar behovet av pinnen? Jag tror inte personen bakom har något emot ifall du betalar hens varor. Det är ju du som har behovet av att lägga ut pinnen om du inte vill betala för varorna åt personen bakom.

Se de såhär, är där ingen pinne är du inte välkommen att lägga saker på bandet, för det är upptaget av personen framför dig, han har saker där. Vill du lägga på saker på bandet får du lägga en avgränsare, pinne, så bandet blir ledigt från den punkten. Eller vänta tills hela bandet är tomt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

@KingCobra "Detta ändrades 2014 så nu har cyklister i praktiken ALLTID företräde, precis som fotgängare."

Varför finns det i så fall två stycken olika skyltar när det kommer till övergångsställe? Här i Umeå har vi typ 99% "vanliga" övergångsställen och sedan har vi typ 2 st "Cykelövergångsställen".

Jag undrar faktiskt seriöst varför detta finns om du säger att cyklister har företräde. Därför känns det ju som att de inte har företräde på "vanliga" övergångsställen om vi har skapat en helt ny skylt just för cyklister. Notera att jag är dålig på ämnet utan försöker bara resonera logiskt här! =D

Har skrivit det tidigare, men som jag förstått det så har cyklister väjningsplikt mot bilar vid ett vanligt övergångsställe, förutsatt att man sitter på cykeln. Kliver man av och leder så har bilister väjningsplikt mot dig då är gående.

Skylten för cykelöverfart (det du kallar för cykelövergångsställen) är intressant nog inte till för cyklisterna. Som cyklist får du ingen upplysning om vad det är för typ av överfart du färdas på och vet alltså inte om det är du eller bilisterna som har väjningsplikt, det är endast bilisterna som informeras om det via skyltar och markeringar i vägbanan

Permalänk
Medlem

Folk som brer smör på fel sida av knäckebrödet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Folk som lägger polarbröd med fel sida upp! (let the games begin)

Some men just want to watch the world burn...

Och den platta sidan är GIVETVIS den som ska vara upp! Vem vill ha gropar fulla med smör på mackan?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
  • Folk som går 5-6 personer i bredd på trottoaren och cykelvägen så att ingen annan kommer fram.

  • Folk som går mot rött eller korsar gatan (ej övergångsställe) och förväntar sig att jag som bilist ska sakta ned för att de lata jävlarna inte orkar vänta lite eller gå till närmsta övergångsställe.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@Frispel: Det är exakt så jag har förstått det också samt blivit lärd. Så jag är ju glad att det låter som att jag inte är helt ute och cyklar (too much?)!

Permalänk
Avstängd

Folk som stannar mitt i gången i affären med vagnarna och börjar prata med den där gamle kompisen.. stopp i avloppet..

Barnfamiljer som låter sina barn göra precis vad de vill..

Cyklister som cyklar på bredkö.

Kunder som går ut på bredsida istället för på led genom utgångarna, eller ingångarna.

Bilister som parkerar framför cykelstället.

Bilister som ej vet hur man signalerar om de ska svänga höger, vänster.

PS4 fanbois, varje nytt spel samma sak hela tiden ''damn this game looks so freakn good!''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

- Folk som inte har respekt för traditioner, somliga må kalla mig gammalmodig.

- Folk som jämnt och ständigt ska lyssna på musik trots att det kanske finns andra i ens omgivning som inte vill höra.

- Folk som blockerar vägen i trånga korridorer och dylikt, därför att de måste konversera just där.

- Folk som hela tiden reser utomlands och inte uppskattar det som finns i ens närhet. Sverige är ett fint land.

- Folk som hela tiden räknar kalorier och pratar om kroppsideal.

- Ovårdat språk i allmänhet. Man behöver inte inkludera svordomar och slang i precis varenda mening!

TILLÄGG:

- Folk som ständigt är "tvungna" att uppdatera sin status på sociala medier.

- Dåligt bordsskick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är ingen fara det finns värre problem för kassörskor. Tex kunder som skäller ut kassörskor för att priset har gått upp eller att köerna är långa.

Skickades från m.sweclockers.com

Värsta måste ju ändå vara när kön är så lång att priset hunnit gå upp lagom tills man kommer fram? xD

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Folk som ligger nära bakom min bil. Finns absolut inget som provocerar mig mer än detta.

Folk som måste skriva sina statusuppdateringar på engelska så fort dom är utomlands, eller personer som bott några månader utomlands och tydligen helt tappat förmågan att kommunicera på sitt modersmål.

Folk som fegar för mycket vid rondeller, är halva rondellen tom så tror jag nog man hinner ut, poängen är att den ska skapa ett flyt i trafiken, inte fungera som bromskloss.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

* Cyklister som inte inser att de framför ett fordon och ska rätta sig efter allmänna trafikregler, skyltar, trafikljus osv.
* Folk med serviceyrken som kör kompissnack inbördes instället för att ägna kunder uppmärksamhet.
* Folk som tror att bara för att man har en stor tysk bil är det ok att parkera hur som helst.

/GC

*Bilförare som inte inser att en cykel räknas som ett fordon när den är på vägbanan och att man som bilförare har samma skyldigheter mot cyklisten på vägbanan som mot en annan bilförare

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk

Jag stör mig en jävla massa..Men för att nämna några få "heavy hitters"

1. Folk som försöker kliva på tex ett tåg INNAN dom som ska kliva av får chansen att göra det.
2. Folk som "strosar" i mataffärer..I sakta mak..Glider fram med händerna på ryggen.
3. Folk som helt och hållet saknar "feeling" när man kör bil.
4. Uttrycket "cash is king", myntas oftast av gubbar som har en helt onödigt stor plånbok ( helt i onödan )

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Alltså va? Det var bland det sämsta exempel jag hört. Om 9 av 10 personer gör en sak så är det med störst sannolikhet mest rätt. Nej, det är verkligen inte konstigt att vårt land är som de är.

Jag kan inte minnas när 9 av 10 personer på stranden bjöd mig på glass, skulle någon bjuda mig på glass så är det tvärtom 1/10 och då gör han alltså "fel".

Som tidigare kassapersonal stör jag mig på sådana som du som av outgrundlig anledning måste skapa ett missförstånd för att du tror det finns någon oskriven regel om vem och när en pinne ska stoppas på bandet. Så istället för att bara tänka på dig själv, tänk på alla andra som står bakom dig då du kan göra så att det blir ett mindre stopp i kön eftersom jag kanske hinner dra in 1-3 av dina produkter i kassasystemet och måste därefter hämta tillbaka varorna och radera de från den andra personens köp.
Så din "ståndpunkt" kan leda till att jag i kassan måste reda ut ett missförstånd och köerna blir längre, tack.

Så mitt tips till dig är att sluta störa dig på småsaker som påverkar endast dig och ingen annan.

Ontopic:
Personligen så finns det mycket som stör mig hos andra människor, men är de små saker suckar jag bara inombords och går vidare med mitt liv.
Däremot så kan jag vädra mig lite om vad jag verkligen stör mig som bör även upplysas, när personer gör något som sätter andras liv i spel!

- Vanligtvis handlar det om trafiken där folk kör som idioter som t.ex. ska göra omkörningar i kurvor och backkrön. Hänt nu två gånger på kort tid som höll på att sluta i frontalkrock, en av situationerna slutade t.om. att jag körde om samma bil ungefär en mil senare för att denne som skulle prompt förbi i ett backkrön helt plötsligt skulle börja köra efter hastighetsskylten (körde själv inte lagligt, 90 på 80 väg med farthållare även när jag blev omkörd).

- Eller folk som tycker det är helt okej att blåsa på i samhällen där det är max 50km/h. Är en BMW snubbe med en E39 som låter som ett jävla åbäke i samhället där jag bor som tycker vägen förbi mitt hus är en bra plats att prova hur många hästar som finns kvar under huven. Senast backade en bil ut från grannens gård bara drygt en minut före han kom blåsandes förbi i garanterat 100-120km/h. Hade han kommit en minut tidigare hade det smält utan tvekan då det är ett backkrön med lätt kurva så en olycka på ett eller annat sätt hade varit ett faktum.

- Håll för fan distansen bakom mig! Om du som läser det här är en rövsniffare, observera att det tar drygt en sekund för en person att reagera från händelseförloppet, d.v.s. om jag tvärnitar och du ligger 1-2 sekunder bakom mig så hinner du JUST börja reagera innan du åker rakt in i baken på mig och med stor sannolikhet ger mig och min familj skador som kan följa med resten av livet eller i värsta fall plocka våra liv. Gå inte och tro att "det händer inte mig" och att du är någon Mika Häkkinen bakom ratten för en olycka sker ofta av den orsaken där något oväntat händer. Hur svårt ska det vara att förstå? Har ni aldrig behövt tvärnita för vilt? Jag vill då varken ha en älg genom rutan eller en idiot i baken.

Om ni fortfarande inte fattar hur allvarligt det kan vara med vad jag försöker säga med mitt ovanstående gnäll, titta på det här klippet:

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite lustigt att majoriteten stör sig mest på saker som rör trafik och bilkörning.

själv stör jag mig mest på högljudda grannar som inte kan låta bli att sätta ner hälarna så hårt att det låter som att en elefant går ovanför en. och folk som tuggar och smaskar högt, hur svårt ska det vara att hålla munnen stängd så att det inte låter så jäkla kladdigt och slemmigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Jag stör mig en jävla massa..Men för att nämna några få "heavy hitters"

1. Folk som försöker kliva på tex ett tåg INNAN dom som ska kliva av får chansen att göra det.

Detta är extremt störande är väl samma typ av personer inte flyttar på sig när man ska gå av tåget eller hissen visar ingen hänsyn till andra.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Cyklister på vägbanan som totalt ignorerar trafikregler.
Övriga mänskligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk

@SwedZi:

Det beror väll på hur man ser på det? Är det bäst att lägga pinne efter sina varor eller före sina varor? Jag lägger nog hellre en pinne före mina varor än efter! Lägger alla en pinne före sina varor än efter så minimerar du risken att kassörpersonalen får merarbete med att lägga undan pinnen efteråt som inte behövdes då där inte var någon kund efteråt?