Låter detta som en bra nybörjardator för en 13-åring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

@sleepyoh: ok, så vad rekommenderar du? SSD? HDD? Eller båda?

Beror väl på, för 200kr mer får du en ssd 2.5 med 1/4 del av lagringen, 250gb räcker för det mesta men inte allt om man har många spel, funkar ju men men om budgeten har en betydelse och sonen vill kunna spara alla sina spel och lite skit på det, så ser jag inga fel med att köra den disk du valt och om man vill kan man ju alltid lägga till en ssd efter ett år. Jag menar, visst datorn blir lite trevligare med ssd startar lite snabbare spelen laddar några sekunder snabbare, men sonen kommer väl gissningsvis starta ett spel och köra några timmar.

Sen Ram: 16gb Börjar också bli sweetspot, mer värt med 16 än 8 och hdd vs ssd, om man tar den jämförelsen. Tycker din dator i första posten är en av dom vettigaste, nyare amd 2600 är väl typ samma pris och bättre val iof, men ser sjysst ut oavsett.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Just nu spelar jag endast Dirt Rally och Payday 2 och det är för att jag lånar min mammas dator med en GT630 som grafikkort.
Men när jag köper en ny dator så kommer jag troligen skaffa nya spel genom tiden och då kan jag klara mig med en 240 GB SSD i början och köpa mer därefter om det behövs.

Permalänk

500 GB SSD räcker nog väldigt långt, kan du hitta en för ett bra pris så röstar jag på det. Om du väntar en månad eller två borde du ju kunna skrapa ihop ca 500kr till en HDD på 1TB om behovet finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@bandyarvid123: Ok, men de kostar cirka 1000kr som minst så jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Tror ni detta vore en bra SSD?

Kingston SSDNow A400 SA400S37 240GB

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4249477

Permalänk
Medlem

Mini Pc

Skulle man kunna ha en mindre dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

@Samlooh: Det handlar om att man kan enkelt hacka in sig i datorn och rensa all information enkelt i datorer som har Intel cpuer och det är väldigt allvarligt, när de ska fixa problemet så kommer ungefär 35%* av all prestanda gå till det enorma felet i deras processorer.

Så välj inte det så om du är såpass orolig? Då blir väl valet rätt enkelt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

Skulle man kunna ha en mindre dator?

http://i65.tinypic.com/28vc2gw.png

Visst - men välj ett B350 moderkort och lite snabbare minnen.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: oki, men är det något negativt med att ha en midre dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

@Samlooh: oki, men är det något negativt med att ha en midre dator?

Inte mer än att man kan bli begränsad på hur pass stora/långa komponenter man kan ha - samt att man kan få lite högre temperaturer i ett mindre chassi. Det kan också vara lite jobbigare att dra kablar då man har mindre utrymme.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Du kan inte ha ett vanligt ATX moderkort i det där chassit tror jag. Men annars är det inte så stora skillnader. @samlooh nämner de flesta tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Ja men jag tänkte att chassit är mycket billigare och man skulle spara pengar men tycker du att det är värt det?

Permalänk
Medlem

@bandyarvid123: Ja det är ju micro atx.

Permalänk
Medlem

@ElmoTLK: Köp datorn på Black Friday. Då hittar du billigare delar och hinner spara mer pengar.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Jag orkar inte vänta tills Black Friday och sedan när det är Black Friday så kan jag köpa nya delar om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

@Samlooh: Ja men jag tänkte att chassit är mycket billigare och man skulle spara pengar men tycker du att det är värt det?

Det är ju inte billigare än t.ex det jag hade i min korg? 100kr dyrare faktiskt.
Däremot är ofta mATX-kort billigare - men du kan ju sätta in detta i ett större chassi också.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

@Cybrus En SSHD är faktiskt ganska billig och snabb, det låter faktiskt ganska bra, har du några rekommendationer?

Det finns bara en modell som jag själv stött på och som jag har erfarenhet av, och det är Seagate Firecuda 1TB. För övrigt kan jag inte uttala mig om andra modeller men det jag kan säga är att jag var otroligt nöjd med den. Det går inte att jämföra med den SSD som jag använder nu men om man kikar på prestanda per krona så kan jag i min erfarenhet säga att Firecuda är en vinnare. Skillnaden mellan en HDD och SSHD är dock inte avsevärd och man skulle kunna säga att det är en HDD+.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Är budgeten hårddragen så förlorar du ju inga "frames" på en mekanisk disk. Har du tålamodet så finns det ingenting som hindrar dig från att avvakta med ssd och köra mekaniskt tills nästa lön kommer in. Köper du 1tb hdd så är inte det någonting du kommer slänga sen.

240gb kan du klara dig på. Det är inge skojj om det verkligen är allt du har. Men det går ett tag.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@viktorslow: Är lite otålig så det blir nog SSD ;).

Permalänk
Medlem

Budget Cpu

Tror ni detta bygge skulle vara snabbare?

Permalänk

Möjligt att du får några bonusframes i spel med sista konfigurationen. Men du förlorar i allt annat.
En one-trick-pony som inte gör sitt "one-trick" nämnvärt bättre än grannen skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

@viktorslow: Så du tycker det är bättre med en ok processor med ett ok grafikkort.

Permalänk

@ElmoTLK: Jaa, det tycker jag. Det öppnar för utforskande på fler fronter, foto/video redigering, programmering, 3d-modellering etc. Datorer är inte bara gaming, finns massa skojj att utforska

Permalänk
Medlem

@viktorslow: Oki, då vet jag.

Permalänk
Medlem

Har ni några rekommendationer för moderkort? Har kontaktat Webhallen och de kan tyvärr inte fixa en cpu som man kan låna och uppdatera BIOS med. Finns det någon annan butik än Inet som fixar det och om det inte finns har ni några tips för ett moderkort som kostar drygt 1000kr från Inet?

Permalänk
Medlem

Låter detta som en bra nybörjardator åt en 13 åring? (del 2)

Ingen svarade efter ett fåtal dagar på ett inlägg i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1523829-later-detta-so... tråden så jag tänkte göra en ny för fler svar.

Så vad tycker ni? AMD eller Intel? Är lite osäker.

Permalänk
Medlem

Här är AMD bygget

Permalänk
Medlem

@ElmoTLK: Och här är Intel bygget