Låter detta som en bra nybörjardator för en 13-åring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

@bandyarvid123: Men om du söker på t.ex. loading time in games SSD vs HDD så ser man ganska stor skillnad.

Visst kan det vara så! Men du får betala ordentligt mycket mer pengar för en stor SSD än vad du göt för en lika stor HDD. Personligen tycker jag inte det är värt det - särskilt om man har en budget att hålla. Men att ha en ssd tillräckligt stor för Windows tycker jag personligen är ett måste. Jag har en på 250gb nu och räcker för Windows och ett par stycken spel. Ifall man har en budget att hålla kan jag tycka det är en ganska bra storlek.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Visst kan det vara så! Men du får betala ordentligt mycket mer pengar för en stor SSD än vad du göt för en lika stor HDD. Personligen tycker jag inte det är värt det - särskilt om man har en budget att hålla. Men att ha en ssd tillräckligt stor för Windows tycker jag personligen är ett måste. Jag har en på 250gb nu och räcker för Windows och ett par stycken spel. Ifall man har en budget att hålla kan jag tycka det är en ganska bra storlek.

@samlooh

Men om jag börjar med en SSD på 240/250 gb så kan jag köpa en HDD när det börjar bli fullt i SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@ElmoTLK Ja, men köper du en HDD får du 1TB för 470 kr så det passar bra om man har en budget. Då kan man lägga pengar på viktigare komponenter och uppgradera till en SSD lite senare om man vill ha det. Vet att det är skillnad men det var alltså ett tips om man vill spara lite pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig att ingen nämnt SSHD ännu, en bra blandning mellan HDD och SSD. Fungerar utmärkt att installera operativsystem och spel på, utan några onödigt långa laddningstider. Seagate Firecuda är ett bra exempel och en som jag själv har bra erfarenhet av.

Permalänk
Medlem

@Cybrus: Hmm, har inte hört talas om SSHD men det verkar bra, ska undersöka nu.

Permalänk
Medlem

@Cybrus En SSHD är faktiskt ganska billig och snabb, det låter faktiskt ganska bra, har du några rekommendationer?

Permalänk

Jag tycker det ser ypperligt ut som första gaming burk.
Min förståelse av SSHD är tyvärr att flashdelen ofta är för liten för att användas till ngt vettigt.
8gb flash med 32gb os och 40gb spel? :/

Jag skulle vilja slå ett slag för att man idag, mellan netflix och youtube, klarar sig ganska bra med mindre än tidigare. På 500gb får jag in alla spel jag mäktar att spela samtidigt i alla fall.
Med steam är ominstallationer inte heller ett speciellt jobbigt företag. Dubbelklicka och gör något annat en stund.
Visst, det händer att jag inte gör det där spontandyket in i säg Skyrim för att jag 40 minuter senare ändå inte var speciellt sugen. Men sådana infall har aldrig haft någon genomslagskraft även när spelet funnits från.

MVH VG

Permalänk
Medlem

Alltså jag har 2 datorer har Wow -Diablo installerat på bägge . På den ena ligger spelen på en 7200 varvare och på den nya datorn på SSD och ladd tider är som dag och natt . Man kan nästan gå och sätta på kaffe under tiden på den med hd

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

@samlooh

Men om jag börjar med en SSD på 240/250 gb så kan jag köpa en HDD när det börjar bli fullt i SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Zipparn: För mycket.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: OK! men är SSHD bättre?

Permalänk
Medlem

@viktorslow: Så vad rekommenderar du?

Permalänk
Medlem

Ryzen 2400G, 250GB
4 791 Kr

FPS i CS:GO och Fortnite i 1920x1080:

Dold text
Permalänk

@ElmoTLK:
SSD 500gb. De flesta stora tillverkare verkar hålla ungefär samma standard.

En sån här sitter i min laptop; https://www.inet.se/produkt/4300582/corsair-force-le200-480gb och har fungerar fläckfritt i snart 24 månader.

Edit:

När jag kikar lite på m.2 priserna så ser jag att dem kommit ikapp och ligger bara någon hundralapp efter 2.5" sata diskarna i samma storlek.
Men jag skulle fortfarande tro att mest pang för pengarna ligger i en sata ssd. Det finns fler begränsande faktorer för laddtider i spel än läshastigheten, sett från tester är det ganska liten tidsförtjänst mellan en m.2 och en sata, inte alls det gap som finns mellan mekanisk och statisk teknik.

Jag tror inte att en 120gb disk är relevant för gaming idag. Det är ett spel åt gången som gäller mer eller mindre. Och har man då ett eller ett par esport titlar man spelar alltid + något singelplayer blir det trångt fort.

250gb ssd; 900kr + 1tb hdd; 600kr = 1500:-
250gb m.2; 1000kr + 1tb hdd; 600kr = 1600:-
500gb ssd= 1400:-

m.2 är förstås det prestandamässigt sett bästa alternativet. Men ingen jätteskillnad.
Inget som är solklart rätt eller fel i min mening.

Combo-lösningen ser faktiskt lite bättre ut när allt står uppradat

MVH Viktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

@Samlooh: OK! men är SSHD bättre?

Vad menar du med bättre? En SSD kommer att vara snabbare - men en SSHD är antagligen bättre att installera Windows på än en vanlig HDD. Jag tycker dock fortfarande att man bör satsa på en SSD. Man kan ju alltid köpa mer lagring senare.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorslow:

En sån här sitter i min laptop; https://www.inet.se/produkt/4300582/corsair-force-le200-480gb och har fungerar fläckfritt i snart 24 månader.

Tölp! Varför tipsar du folk om jättedyra komponenter?
SSD 480GB till mycket bättre pris: Kingston SSDNow A400 SA400S37 480GB 947 Kr och fri frakt på CDON

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

@Samlooh: OK! men är SSHD bättre?

9100kr. Både SSD och HDD. Flertalet saker på rea.

Ta bort HDD:n ifall du tycker det är för dyrt. Köp sedan till det vid senare tillfälle om behov finns och pengar finns.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Rösta

SSD, HDD, eller SSHD (och hur mycket lagring ska det vara)
Gtx 1060 6 GB eller Radeon RX 570 8 GB
AMD eller Intel (Skriv gärna ett namn på CPUn)

Permalänk

@Zipparn: Tanken var inte att tipsa om den. Berättade vad jag hade i min.
Min tanke var att samsung, corsair, kinston eller crucial är sak samma, hitta den som är billigast just nu. För 24 månader sen var det tro det eller ej boven här i dramat som var billigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandyarvid123:

@ElmoTLK Ja, men köper du en HDD får du 1TB för 470 kr så det passar bra om man har en budget. Då kan man lägga pengar på viktigare komponenter och uppgradera till en SSD lite senare om man vill ha det. Vet att det är skillnad men det var alltså ett tips om man vill spara lite pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har ju MS förbättrat starttiderna för Win10 väsentligt. På min core2-duo med W10 så tar det ca 12 sekunder från POST till login-rutan, sen ytterligare 10 sek för att logga in. Detta med en 500GB HDD.

Så har man inte installerat en massa dritt och inte har jättebråttom så går det ju med enbart HDD.
Klart bättre än tidigare windows som kunde ta minuter för att komma igång. (Sen har vi ju automatic-updates "buggen" på XP som gjorde att det kunde ta timmar)

Permalänk

AMD 2600x (Skit i x ifall du kan/vill överklocka själv)
Nvidia 1060 6gb
500gb ssd (Gör en kombo av det när det behövs)

min röst.

Permalänk
Medlem

@viktorslow: Går det inte med ett lite mindre SSD för jag kommer ha lite mer än 8000 efter jag har jobbat färdigt på mitt sommarjobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

SSD, HDD, eller SSHD (och hur mycket lagring ska det vara)
Gtx 1060 6 GB eller Radeon RX 570 8 GB
AMD eller Intel (Skriv gärna ett namn på CPUn)

Nu har jag gett dig två alternativ. Dags att bestämma lite själv. 1060 är ett bättre grafikkort - och också den komponent som är viktigast i en speldator. Intel är i dagsläget något bättre i spel - men Ryzen är kanske mer framtidsvänlig (och även överklockningsbar). Jag hade valt en SSD för att sedan köpa till mer lagring sen. Oftast spelar man ju inte fler än några spel åt gången ändå - och det räcker 240gb till. Jag hade valt korgen nedan (med Intel) ifall du inte har mer pengar.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Det ser ut som ett bra bygge men jag tänkte också på den allvarliga säkerhetsbristen som har pågått över 10 år i Intel cpuer. För att fixa det skulle det ta 15% av Intels cpuers prestanda.

Permalänk
Medlem

Gör så här. Köp en 120gb ssd till os/en viktig spel, samt en 1tb 7200rpm HDD. Köpa en Ryzen 1600x, och en b350 moderkort med 16gb 2666mhz+ ram. Och en gtx 1060 6gb.
Man behöver inte större ssd för Windows, och spel är inte särskilt långsamma på en HDD. Skillnaden i priset mellan Ryzen 1 och 2 kan vara märkbara, men prestanden är inte, så köpa den som är billigare. Och grafikkorten är en självklar val.
Har du tänkt på att köpa begagnad? Man kan spara lite pengar, samt få en bättre system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

@Samlooh: Det ser ut som ett bra bygge men jag tänkte också på den allvarliga säkerhetsbristen som har pågått över 10 år i Intel cpuer. För att fixa det skulle det ta 15% av Intels cpuers prestanda.

Sålänge man inte har en massa att dölja så spelar det väl inte så stor roll (?). Välj annars då korgen jag gjorde med Ryzen 2600. Vi kan inte välja åt dig.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Det handlar om att man kan enkelt hacka in sig i datorn och rensa all information enkelt i datorer som har Intel cpuer och det är väldigt allvarligt, när de ska fixa problemet så kommer ungefär 35%* av all prestanda gå till det enorma felet i deras processorer.

Permalänk
Medlem

Det är väl klart som fan en ssd är roligare, trevligare, bla bla what ever. Spel spelar ingen roll generellt, om det laddar på 15 eller 21 sekunder är vem bryr sig, ingen skillnad i prestanda. 240gb räcker till en hel del spel, har ni dessutom bra internet kan man ju alltid ladda ner fort som tusan om man vill. 500gb är nog sweetspot, då får man plats med det mesta med gällande spel. Inga fel att köra en 1tb snurrande rost om man har mindre pengar, men även vanliga 2.5ssd känns billigare idag.

Jag har spelat typ varje spel jag har i mitt steambibliotek på en virtuell maskin med lagring på en 1tb disk över 1gbit nätverk, låång laddning typ gta 5 men fungerar felfritt att spela så i min värld är spel och ssd-religion överskattat, visst alltid Nice men verkligen inget krav..

Tycker förövrigt att datorn ser helt ok ut och han blir nog kungen bland vännerna när det gäller bäst maskin.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: ok, så vad rekommenderar du? SSD? HDD? Eller båda?