MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@Sh4d0wfi3nd: Allt funkar på grus om man lär sig. Det är en annan körstil och teknik. Rekommenderar en gruskurs med SMC. Gick en L1-L2 förra året och det var svinkul xD

Planen är ju absolut att gå med i nån eller flera kurser för att utöka kunskaperna på metallhingsten. Inte minst för min egna säkerhet men också för att det lär bli kul.

Det kan också vara bra att nämna att jag idag kör en lånad 1993 Honda NX 650 (Dominatorn) som storleksmässigt funkar bra. Den känns något klen men den är ju såklart 1 cylindrig på 44 häst när den var ny.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Planen är ju absolut att gå med i nån eller flera kurser för att utöka kunskaperna på metallhingsten. Inte minst för min egna säkerhet men också för att det lär bli kul.

Folk är inte medvetna hur lite man lär sig i vanlig trafik. En dags kurs typ knix, avrostning eller dyl ger ungefär like mycket MC-kontroll kunskap som 2 år motorvägs körning.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tjena alla Mc-tokiga! Äntligen kan jag ansluta mig till tråden. Har längtat efter att ta A-kortet länge så nu tänkte jag ta språnget.

Språnget innebar att jag köpte mig en sprillans ny Aprilia Tuono v4 factory(årsmodell 2020). Kommer bli leverans nästa vecka om allt klaffar. Sen kommer den få stå där tills jag tagit kortet. Kanske ska övningsköra med ngn lämplig polare men vi får se.

frågan är: Ska man ta sån intensivkurs o få det avklarat eller ska man ta ngt paket för att komma igång? Jag hade tänkt mig Mårtenssons i västra frölunda/göteborg. Eller är intensivkurs mer för såna som har MC vana och övningskört mycket privat?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd

Då kanske du inte ska köpa ny adv hoj än. Ta kortet först, sen provkör du dem alla. Det är ju en livskamrat och fru 2.0 du ska skaffa dig, då vill man ju provköra och kolla om alla ingångar är välsmorda och har bra toloreanser! Samt att frun skänker dig livsglädje. Vstrom känns inte som livsglädjegivare på samma nivå som de vi andra debattörer nämnt. Lycka till

Permalänk
Medlem

@OceanK: ingen dålig morot för att ta kortet, grattis till en otroligt rå hoj

Skulle säga att det beror på din körvana sen tidigare. Har du aldrig kört mc så tycker jag inte intensiv är det bästa. Det tar tid att öva in muskelminne. Det är mycket som måste sitta i ryggmärgen för att du ska kunna köra säkert.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Tjena alla Mc-tokiga! Äntligen kan jag ansluta mig till tråden. Har längtat efter att ta A-kortet länge så nu tänkte jag ta språnget.

Språnget innebar att jag köpte mig en sprillans ny Aprilia Tuono v4 factory(årsmodell 2020). Kommer bli leverans nästa vecka om allt klaffar. Sen kommer den få stå där tills jag tagit kortet. Kanske ska övningsköra med ngn lämplig polare men vi får se.

frågan är: Ska man ta sån intensivkurs o få det avklarat eller ska man ta ngt paket för att komma igång? Jag hade tänkt mig Mårtenssons i västra frölunda/göteborg. Eller är intensivkurs mer för såna som har MC vana och övningskört mycket privat?

Köpt en ny Tuono utan att ens börjat köra?.... Känns inte som du börjat i fel håll?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@kim_82: ingen dålig morot för att ta kortet, grattis till en otroligt rå hoj

Skulle säga att det beror på din körvana sen tidigare. Har du aldrig kört mc så tycker jag inte intensiv är det bästa. Det tar tid att öva in muskelminne. Det är mycket som måste sitta i ryggmärgen för att du ska kunna köra säkert.

Tjena! tack för snabbt svar! Jo jag ser fram emot detta äventyret Jag har kört mycket cross och ATV ute i öknen(bott utomlands en del år). Men vet inte om det räcker som träning?

Får testa och höra med Mårtenssons se vad dem säger. Alternativt kanske ta ngn lektion och sen se vad dem säger, vad jag har för alternativ så att säga.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Köpt en ny Tuono utan att ens börjat köra?.... Känns inte som du börjat i fel håll?

hahaha, visste att ngn skulle kommentera denna ordning. Mjae pengar var inte bekymret och i mitt fall så fungerar jag så att jag drivs hårdare om jag har ngt som lockar. Förstår det kanske ser märkligt ut men antar alla är olika. Sen kan jag ju alltid övningsköra med den då jag och en vän gått kurs osv.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Köpt en ny Tuono utan att ens börjat köra?.... Känns inte som du börjat i fel håll?

Skrivet av OceanK:

hahaha, visste att ngn skulle kommentera denna ordning. Mjae pengar var inte bekymret och i mitt fall så fungerar jag så att jag drivs hårdare om jag har ngt som lockar. Förstår det kanske ser märkligt ut men antar alla är olika. Sen kan jag ju alltid övningsköra med den då jag och en vän gått kurs osv.

Tänkte precis skriva samma men sen tänkte jag att allas förutsättningar är olika. För mig är 60K maxtak medan för dig kanske ca 180-190k är rimligt.
Det är nog den MCn jag hört allra bäst om från alla som kört den så lycka till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OceanK:

hahaha, visste att ngn skulle kommentera denna ordning. Mjae pengar var inte bekymret och i mitt fall så fungerar jag så att jag drivs hårdare om jag har ngt som lockar. Förstår det kanske ser märkligt ut men antar alla är olika. Sen kan jag ju alltid övningsköra med den då jag och en vän gått kurs osv.

Det är nog inte nödvändigtvis pengarna som är det konstiga, utan vilken hoj som är den första. Man är inte på något sätt speciellt duktig bara för att man tagit kortet. Att köpa en så stark hoj som första hoj utan att kunna provköra den tycker jag visar på lite dålig mognad om du inte haft tidigare erfarenhet i banracing eller liknande som gör att du vet att du klarar den. Du kommer då inte kunna utnyttja den i närheten av vad den klarar och det är mer sannolikt att den kommer slänga av dig.

Den här kan också vara läsvärd: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242703-Konsekve...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

hahaha, visste att ngn skulle kommentera denna ordning. Mjae pengar var inte bekymret och i mitt fall så fungerar jag så att jag drivs hårdare om jag har ngt som lockar. Förstår det kanske ser märkligt ut men antar alla är olika. Sen kan jag ju alltid övningsköra med den då jag och en vän gått kurs osv.

Har inte ett dyft med pengarna att göra. Jag respekterar absolut folk som har deg att köpa sig något fint. Men du vill inte vara en nybörjare när du skall tukta en Tuono...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Tjena alla Mc-tokiga! Äntligen kan jag ansluta mig till tråden. Har längtat efter att ta A-kortet länge så nu tänkte jag ta språnget.

Språnget innebar att jag köpte mig en sprillans ny Aprilia Tuono v4 factory(årsmodell 2020). Kommer bli leverans nästa vecka om allt klaffar. Sen kommer den få stå där tills jag tagit kortet. Kanske ska övningsköra med ngn lämplig polare men vi får se.

frågan är: Ska man ta sån intensivkurs o få det avklarat eller ska man ta ngt paket för att komma igång? Jag hade tänkt mig Mårtenssons i västra frölunda/göteborg. Eller är intensivkurs mer för såna som har MC vana och övningskört mycket privat?

Rimligt eller inte, kan inte säga annat än att jag är otroligt avundsjuk på ditt hojköp, grattis!

För att vara lite on-topic också, jag tycker att du ska skippa intensivkursen och skynda långsamt. Även om du kört hoj förr i öknen är det något annat att köra en Tuono, du vill verkligen ha en bra grundkunskap för att kunna framföra den säkert.

Lycka till hur du än väljer att göra!

Visa signatur

Dator: Knappt
Skärm: Monoprice Dark Matter 49",5120x1440p,120Hz (drivs av ett GTX 660Ti,
heh)
Mus: Steelseries Rival 700, Dickbutt GIF i skärmen naturligtvis
T-bord: Func kb-460

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Razze_:

Rimligt eller inte, kan inte säga annat än att jag är otroligt avundsjuk på ditt hojköp, grattis!

För att vara lite on-topic också, jag tycker att du ska skippa intensivkursen och skynda långsamt. Även om du kört hoj förr i öknen är det något annat att köra en Tuono, du vill verkligen ha en bra grundkunskap för att kunna framföra den säkert.

Lycka till hur du än väljer att göra!

Hej!

tack för att du svarade på frågorna jag var ute efter. Skulle förmodligen skippat o skriva vilken hoj man köpte(visste att det skulle hagla kommentarer). Men har kört mycket motorfordon innan men inte i sverige som sagt. Låter som ett sunt tänkt att ta det bra från början med grunderna. Som sagt är inte behov av att ha kortet direkt utan det får ta den tid det tar.

åter tack för inputen.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är nog inte nödvändigtvis pengarna som är det konstiga, utan vilken hoj som är den första. Man är inte på något sätt speciellt duktig bara för att man tagit kortet. Att köpa en så stark hoj som första hoj utan att kunna provköra den tycker jag visar på lite dålig mognad om du inte haft tidigare erfarenhet i banracing eller liknande som gör att du vet att du klarar den. Du kommer då inte kunna utnyttja den i närheten av vad den klarar och det är mer sannolikt att den kommer slänga av dig.

Den här kan också vara läsvärd: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242703-Konsekve...

tack för input. Jo jag vet hur stark denna hoj är. Som sagt har kört hoj förut men inte i Sverige och inte med kort. Men det är ju inget jag kan stå o säga. Alla har man väll varit ung o dum. hade såklart aldrig köpt en sån hoj om jag inte visste hur man skulle köra den. Skillnaden är att jag inte är varken ung eller dum nu utan laglig. Nu har jag gett förklaring iaf.

Sedan förstår jag länken du har skickat. Har jobbat en del på akuten och IVA med MC olycksfall. Så respekten för MC har jag. Lätt att döma folk på nätet när man inte har hela bilden förmodar jag.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OceanK:

tack för input. Jo jag vet hur stark denna hoj är. Som sagt har kört hoj förut men inte i Sverige och inte med kort. Men det är ju inget jag kan stå o säga. Alla har man väll varit ung o dum. hade såklart aldrig köpt en sån hoj om jag inte visste hur man skulle köra den. Skillnaden är att jag inte är varken ung eller dum nu utan laglig. Nu har jag gett förklaring iaf.

Sedan förstår jag länken du har skickat. Har jobbat en del på akuten och IVA med MC olycksfall. Så respekten för MC har jag. Lätt att döma folk på nätet när man inte har hela bilden förmodar jag.

Jag är verkligen inte ute efter att döma dig, det är snarare en uppmaning att tänka efter. Bakgrunden du ger är inte speciellt motiverande för att du ska klara en sån här hoj. Cross och ATV ger inte förberedelse för en kraftig landsvägshoj, de beter sig inte alls likadant och miljön är annorlunda. Vet inte om du hänger på Sporthoj men det finns en tråd där folk försöker samla olyckor som dyker upp i media. Det är inte ovanligt med relativt unga(läs: nytt kort) som hamnar i singelolyckor och omkommer. Det behövs heller ingen hoj med 170+ hästar för att lyckas med en allvarlig olycka.

Jag är endast ute efter att du ska tänka efter och vara säker på att du gör ett smart val och inte bara drivs av lockelsen av att köra en cool hoj. Det går att köra coola hojar och göra det säkert.

Permalänk
Medlem

Tycker kritiken är lite överdriven över hojvalet. Som nybörjare, om man inte har känsla och självbehärskning så kan det fort sluta i katastrof. Men allt handlar om hur mogen man är som person.

Tuono V4 är knappast svårare att köra än vilken annan hoj som helst. Nu har jag visserligen inte kört just den, men testat Yamaha MT10, Ducati Monster 1200r och BMW s1000r, som alla är liknande typ av hojar. De går fint att cruisa med, relativt lätta och upprätt körställning som gör dem lättkörda.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

En BMW S1000R och MT-10 gör inte att horna växer ut En Tuono är helt annourlunda, körställning och hur du lägger den i kurvor, belönar den dig på ett helt annat sätt.

Dom som pratar "motoreffekt" har inte kört hoj och vet inte vad dom pratar om.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@AkUs:

Håller med om att olika typer av hojar inviger till en viss typ av körning och "hornen" kommer fram. Jag köpte mig en förhållandevis gammal och stor hoj för två årsedan, en bmw k1200s, inte alls som de snabbaste sporthojarna, men den uppmanar att bara gasa mer, kör hårdare osv. Ingen hoj jag kan säga är bra för en nybörjare vilket jag inte heller var när jag köpte den. Men pga det kommer jag troligtvis byta till en lite mer upprätt hoj men som man fortfarande kan ta ner ordentligt i kurvor osv. Men som inte manar på att ligga långt över vad man borde och vad som är lagligt Drömhoj på profilbilden, utseendemässigt iallafall..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Vill man förstå detta själv när man har A-kort. Ordna en provkörning samma dag. Ta t.ex. en Street Tripple och en VFR1200F.

Street Tripple = 170kg, 100hk... får en att vilja kräma ur allt ur motorn, rasslet i luftinsuget, hela viktbalansen blir en fröjd när man pressar den till gränsen. Det är som en sån glasboll med vatten och motiv i, skakar man börjar det snöa o ser levande ut. Hela poängen med farkosten.

VFR1200F = 180hk... går som ett godståg. Samma känsla i 50kmh som i 200kmh. Du bestämmer tempot.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@OceanK välkommen till motorcykelklubben! Finns inget bättre. Det spelar ingen roll vilken sorts literkrubba man köper för det är ganska inbjudande till att hålla höga farter med sporthojar oavsett om du kör Panigale -20 eller R1 från -00. Jag själv körde upp på sporthojstuk, Suzuki SV650S och det är genomförbart. Däremot när jag hade kortet i handen så insåg jag att det framlutade ergonomin inbjöd mig till att ha marschfart på 160 kmh oavsett var jag än körde. Så jag sålde den och köpte upprättsittande hoj och då sjönk min marschfart betydligt, samtidigt som jag njuter!

Lycka till, bara kör på så förarkortsförättaren får ståpäls när du ska ta dig an högfartsprovdelen 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

@kim_82 välkommen till motorcykelklubben! Finns inget bättre. Det spelar ingen roll vilken sorts literkrubba man köper för det är ganska inbjudande till att hålla höga farter med sporthojar oavsett om du kör Panigale -20 eller R1 från -00. Jag själv körde upp på sporthojstuk, Suzuki SV650S och det är genomförbart. Däremot när jag hade kortet i handen så insåg jag att det framlutade ergonomin inbjöd mig till att ha marschfart på 160 kmh oavsett var jag än körde. Så jag sålde den och köpte upprättsittande hoj och då sjönk min marschfart betydligt, samtidigt som jag njuter!

Lycka till, bara kör på så förarkortsförättaren får ståpäls när du ska ta dig an högfartsprovdelen 😎

Haha... finns många olika förrättare...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

@kim_82 välkommen till motorcykelklubben! Finns inget bättre. Det spelar ingen roll vilken sorts literkrubba man köper för det är ganska inbjudande till att hålla höga farter med sporthojar oavsett om du kör Panigale -20 eller R1 från -00. Jag själv körde upp på sporthojstuk, Suzuki SV650S och det är genomförbart. Däremot när jag hade kortet i handen så insåg jag att det framlutade ergonomin inbjöd mig till att ha marschfart på 160 kmh oavsett var jag än körde. Så jag sålde den och köpte upprättsittande hoj och då sjönk min marschfart betydligt, samtidigt som jag njuter!

Lycka till, bara kör på så förarkortsförättaren får ståpäls när du ska ta dig an högfartsprovdelen 😎

tackar för info! Jo precis jag antar att man får kolla vilken MC som passar den körstilen man är ute efter sedan. Men intressant iaf o höra från andra. jajamän här ska tas mc-kort! Får återkomma när jag har det i handen

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag är lite smårädd för effekten som ligger på 66 häst i v-twin motorn kanKd är lite lågt i längden.

66hk på 220kg ger motsvarande acceleration som en bil med 450hk på 1500kg. Du kör ifrån de flesta plåtlådor på våra vägar. Du kommer att byta hoj fler än en gång i ditt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

66hk på 220kg ger motsvarande acceleration som en bil med 450hk på 1500kg. Du kör ifrån de flesta plåtlådor på våra vägar. Du kommer att byta hoj fler än en gång i ditt liv.

Det är väll mer känslan när man kör som är avgörande, hur bra den går på olika växlar, och hur mycket den varvar och vart vridet sitter. Vill man accelerera på sexan på motorvägen så känns den rätt trögt även en bit över 100 hästar, beroende på hoj och utväxling förstås.

Det bästa är ju att prova...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det bästa är ju att prova...

Ju fler desto bättre! Själv har jag så jäkla svårt att sälja av dem. Står nu fem hojar i garaget och förmodligen blir det även en corona-tröst-hoj innan sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

66hk på 220kg ger motsvarande acceleration som en bil med 450hk på 1500kg. Du kör ifrån de flesta plåtlådor på våra vägar. Du kommer att byta hoj fler än en gång i ditt liv.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är väll mer känslan när man kör som är avgörande, hur bra den går på olika växlar, och hur mycket den varvar och vart vridet sitter. Vill man accelerera på sexan på motorvägen så känns den rätt trögt även en bit över 100 hästar, beroende på hoj och utväxling förstås.

Det bästa är ju att prova...

Skrivet av hasenfrasen:

Ju fler desto bättre! Själv har jag så jäkla svårt att sälja av dem. Står nu fem hojar i garaget och förmodligen blir det även en corona-tröst-hoj innan sommaren.

Japp. Jag tog era tips och köpte inte den. Avvaktar till jag har kortet och ska försöka provköra en del.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Körde en vända idag, och måste säga att jag inte förstår hur en hoj med lika lite klen motor som min kan upfattas som trist? Jag hade det väldigt roligt och vart nästan rädd under färden Men jag lyckades iaf hålla rygg på min handledare nästan hela tiden! Dock så körde han en 250cc hoj ^^
(Och nej, det gick inte "bli-av-med-lappen" fort, och det var knappt nån trafik på vägen)

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nauie:

Körde en vända idag, och måste säga att jag inte förstår hur en hoj med lika lite klen motor som min kan upfattas som trist? Jag hade det väldigt roligt och vart nästan rädd under färden Men jag lyckades iaf hålla rygg på min handledare nästan hela tiden! Dock så körde han en 250cc hoj ^^
(Och nej, det gick inte "bli-av-med-lappen" fort, och det var knappt nån trafik på vägen)

Vad körde du för hoj?

Permalänk
Medlem

Beställde käk för avhämtning och självklart tar man då MCn. Allt för en ursäkt att åka lite

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Tjena alla Mc-tokiga! Äntligen kan jag ansluta mig till tråden. Har längtat efter att ta A-kortet länge så nu tänkte jag ta språnget.

Språnget innebar att jag köpte mig en sprillans ny Aprilia Tuono v4 factory(årsmodell 2020). Kommer bli leverans nästa vecka om allt klaffar. Sen kommer den få stå där tills jag tagit kortet. Kanske ska övningsköra med ngn lämplig polare men vi får se.

frågan är: Ska man ta sån intensivkurs o få det avklarat eller ska man ta ngt paket för att komma igång? Jag hade tänkt mig Mårtenssons i västra frölunda/göteborg. Eller är intensivkurs mer för såna som har MC vana och övningskört mycket privat?

asså allt handlar om vad du har tid för. kan du avvara en vecka eller två och köra en intensivkurs (om dom ens har dom nu mera med tanke på covid19). Sen om det är en bra körskola så är en intensivkurs lika bra för en erfaren körare som för en nybörjare

jag själv tog mitt kort lite från ingenstans 2018, sålde dator och alla tillbehör. köpte en gammal honda från 83 och sen 3 lektioner och 3 dagsturer med farsan så va det klart. och då har jag bara kört EXTREMT mycket moped som yngre. så har man erfarenhet av att köra på två hjul å kan hantera det plus vana i trafiken så krävs det inte alls mycket för att ta kortet och just intensivkurserna kan bli lite av ett slöseri på pengar. Men är pengar inget större problem och man vill få det gjort så fort som möjligt så är nog intensivkurserna att föredra då du får förtur på prov och själva uppkörningen om du tar via körskolan.

Visa signatur

here we go!