Kryptovalutor deklaration

Permalänk
Medlem

@bitsofwinter: Du som är master-programmerar kan säkert hjälpa mig.
Eller om någon annan har koll, hur räknar jag ut det genomsnittliga omkostnadsbeloppet efter att man har sålt en delmängd.

Att räkna ut genomsnittligt omkostnadsbelopp om man säljer allt är inte svårt . "Summa sek"/"Antal Coins". Men hur ser formeln ut om du har ett omkostnadsbelopp som du ska ta med dig till nästa köp efter att sålt en andel.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

@bitsofwinter: Du som är master-programmerar kan säkert hjälpa mig.
Eller om någon annan har koll, hur räknar jag ut det genomsnittliga omkostnadsbeloppet efter att man har sålt en delmängd.

Att räkna ut genomsnittligt omkostnadsbelopp om man säljer allt är inte svårt . "Summa sek"/"Antal Coins". Men hur ser formeln ut om du har ett omkostnadsbelopp som du ska ta med dig till nästa köp efter att sålt en andel.

Genomsnittliga omkostnadsbeloppet påverkas inte av försäljning, bara av köp.

Permalänk
Medlem

Hur skrev ni kommentarer till Skatteverket gällande avrundningen?
Typ:
"Nollbelopp på K4 är decimaltal avrundade till närmaste heltal då det inte verkar finnas stöd för decimaler."
Eller angav ni något mer?

Permalänk

Hmmm... den här regeln för just sektion D på K4an riskerar ju orsaka hög skatt även om man inte gjort någon vinst, ännu större risk om man handlar regelbundet under en marknad som går mycket upp och ner under året eftersom man ju då riskerar ackumulera en total vinst och förlust som överstiget beloppet man har investerat. Eller tänker jag fel? Hoppas det.

"Kapitalförluster på alla andra onoterade värdepapper (utom aktier), såsom onoterade konvertibler, aktieoptioner, aktieindexobligationer och liknande samt alla slags onoterade fonder, deklareras på blankett K4 under avsnitt D. Vinstsumman förs därifrån direkt till Inkomst­deklarationen och räknas samman med de belopp som ska anges i ruta 7.5. Den oreducerade förlusten under avsnitt D på blankett K4 förs direkt över till Inkomstdeklarationens ruta 8.4. Skatteverket minskar sedan dessa förluster till 70 procent innan de kvittas mot dina kapitalinkomster. Observera att här sker minskningen av förlusten till 70 procent för varje förlustaffär. Inte ens förluster på samma onoterade värdepapper får dras av till 100 procent mot vinster."

Saxat från https://www.aktiespararna.se/Artikelarkiv/Repotage/2017/april...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitsofwinter:

Hmmm... den här regeln för just sektion D på K4an riskerar ju orsaka hög skatt även om man inte gjort någon vinst, ännu större risk om man handlar regelbundet under en marknad som går mycket upp och ner under året eftersom man ju då riskerar ackumulera en total vinst och förlust som överstiget beloppet man har investerat. Eller tänker jag fel? Hoppas det.

"Kapitalförluster på alla andra onoterade värdepapper (utom aktier), såsom onoterade konvertibler, aktieoptioner, aktieindexobligationer och liknande samt alla slags onoterade fonder, deklareras på blankett K4 under avsnitt D. Vinstsumman förs därifrån direkt till Inkomst­deklarationen och räknas samman med de belopp som ska anges i ruta 7.5. Den oreducerade förlusten under avsnitt D på blankett K4 förs direkt över till Inkomstdeklarationens ruta 8.4. Skatteverket minskar sedan dessa förluster till 70 procent innan de kvittas mot dina kapitalinkomster. Observera att här sker minskningen av förlusten till 70 procent för varje förlustaffär. Inte ens förluster på samma onoterade värdepapper får dras av till 100 procent mot vinster."

Saxat från https://www.aktiespararna.se/Artikelarkiv/Repotage/2017/april...

Ja, ett ex. Du har gjort vinster på 100 000kr och förluster på 100 000kr. Då får du inte dra av mer än 70% av 100 000kr.
Alltså 100 000kr- 70 000=30 000 -30%=9000kr i skatt trots att du inte tjänat en krona.

Permalänk
Medlem

Observerar, jag har varit i kontakt med skatteverket och ni kan inte skriva 0 i antal på K4. Oavsett hur mycket/liten vinst ni har gjort (detta syns på omkostnadsbelopp och avyttring) så ska man som minst 1 om något har sålts. Oavsett om det endast är en fraktion på 0,001 som sålts.

Dvs. 0 betyder att inget har sålts....

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icermann:

Genomsnittliga omkostnadsbeloppet påverkas inte av försäljning, bara av köp.

Det är jag med på, men jag lyckas inte sätta en formel i excel som gör att omkostnadsbeloppet blir 37.97 på mitt första köp efter sälj se postat exempel. Bilden i excelarket är tagen från skatteverkets beräkningshjälp.

Testberäkning

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Det är jag med på, men jag lyckas inte sätta en formel i excel som gör att omkostnadsbeloppet blir 37.97 på mitt första köp efter sälj se postat exempel. Bilden i excelarket är tagen från skatteverkets beräkningshjälp.

Testberäkning

Omkostnadsbeloppet påverkas då du betalar courtage på försäljningen.
Så ta föregående (omkostnad*aktier+försäljnings courtage)/aktier.

Skriv ut omkostnadsbeloppet efter sälj sen räkna fram ett nytt på samma sätt som efter varje köp.
(Gamla Omkostnadsbeloppet*aktier+courtage+pris*antal köpta)/nya antalet aktier

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering som gett mig lite ångest senaste dagarna.
Stämmer det att hela värdeökningen för 2017 ska beskattas, även om jag inte sålt av något under 2017?
Jag hade en ordentlig värdeökning under året, men i dagsläget är det ju inte värt lika mycket på långa vägar.
Åker jag på att skatta på den värdeökningen jag hade fram till 23:59 den 31 dec?

Jag har gjort många transaktioner mellan fiat-krypto och krypto-krypto.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beonoba:

Jag har en fundering som gett mig lite ångest senaste dagarna.
Stämmer det att hela värdeökningen för 2017 ska beskattas, även om jag inte sålt av något under 2017?
Jag hade en ordentlig värdeökning under året, men i dagsläget är det ju inte värt lika mycket på långa vägar.
Åker jag på att skatta på den värdeökningen jag hade fram till 23:59 den 31 dec?

Jag har gjort många transaktioner mellan fiat-krypto och krypto-krypto.

Skickades från m.sweclockers.com

Varje enskild avyttring ska deklareras - så i princip ja. Varje gång du växlat krypto->krypto och varje gång du växlat krypto->fiat ska ha egen rad på deklarationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beonoba:

Jag har en fundering som gett mig lite ångest senaste dagarna.
Stämmer det att hela värdeökningen för 2017 ska beskattas, även om jag inte sålt av något under 2017?
Jag hade en ordentlig värdeökning under året, men i dagsläget är det ju inte värt lika mycket på långa vägar.
Åker jag på att skatta på den värdeökningen jag hade fram till 23:59 den 31 dec?

Jag har gjort många transaktioner mellan fiat-krypto och krypto-krypto.

Skickades från m.sweclockers.com

Du skattar vid försäljning av kryptovalutor, dvs du behöver inte skatta för att kurserna har stigit under året ifall du inte har sålt något.
Har du däremot sålt krypto, även transaktioner krypto->krypto räknas som försäljning och ska beskattas, kan det tyvärr innebära höga belopp med tanke på den utveckling vi hade under 2017.
I bästa fall kan du deklarera försluster och få tillbaka en del pengar vid nästa deklaration som gäller för 2018.
Sammanfattningsvis, ja du deklarerar och skattar för kalenderåret 1 januari 2017 - 31 dec 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icermann:

Du skattar vid försäljning av kryptovalutor, dvs du behöver inte skatta för att kurserna har stigit under året ifall du inte har sålt något.
Har du däremot sålt krypto, även transaktioner krypto->krypto räknas som försäljning och ska beskattas, kan det tyvärr innebära höga belopp med tanke på den utveckling vi hade under 2017.
I bästa fall kan du deklarera försluster och få tillbaka en del pengar vid nästa deklaration som gäller för 2018.
Sammanfattningsvis, ja du deklarerar och skattar för kalenderåret 1 januari 2017 - 31 dec 2017.

Det blir alltså som dubbel beskattning då?

Jag tvingas ju sälja min krypto för att ha råd att betala skatten för 2017års värdeökning. Sedan ska jag även skatta för de pengar jag växlade över till Fiat för att kunna betala skatten?
:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Det är jag med på, men jag lyckas inte sätta en formel i excel som gör att omkostnadsbeloppet blir 37.97 på mitt första köp efter sälj se postat exempel. Bilden i excelarket är tagen från skatteverkets beräkningshjälp.

Testberäkning

Borde väl bli såhär då:

Formlerna:

Man kan säkert fiffa till det med villkorade beräkningar så man kan ha samma formler genomgående, men det blir ju svårare att se vad som händer då.

Permalänk
Medlem

@SAFA, Tack! Ditt svar är guld värt.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

En till felkod

Hej, @bitsofwinter

får detta felmeddelande nu när jag försöker använda "cryptotaxsweden".

"Traceback (most recent call last):
File "report.py", line 29, in <module>
File "taxdata.py", line 53, in read_from
File "taxdata.py", line 53, in <listcomp>
File "c:\users\thomas\cryptotaxsweden\venv\lib\codecs.py", line 321, in decode
UnicodeDecodeError: 'utf-8' codec can't decode byte 0xa0 in position 35: invalid start byte
[4960] Failed to execute script report"

Vad kan det bero på?
Kör windows 10

Permalänk
Skrivet av bitsofwinter:

Sitter själv i samma båt och valde att gå vägen via cointracking.info i kombination med ett eget script eftersom cointracking.info inte ännu stödjer att beräkna med "average cost basis" som krävs av Skatteverket. Scriptet genererar även K4-blanketter i både SRU och PDF-format. cointracking är väldigt kraftfullt för att sammanställa all trading, speciellt om man använt ett flertal olika exchanges. Har laddat upp scriptet på github om någon vill dra nytta av det.

https://github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden

Har också något problem:

C:\Users\user\Desktop\cryptotaxsweden>report.exe 2017 Traceback (most recent call last):  File "report.py", line 29, in <module>  File "taxdata.py", line 63, in read_from IndexError: list index out of range [19328] Failed to execute script report

Kör via kommandotolken på windows 10, hade uppskattat om du eller någon annan som kan programmera kunde försöka hjälpa till. Har försökt googla och ändra lite men inget har hjälpt.

Permalänk
Medlem

https://www.di.se/nyheter/sa-andrar-skatteverket-reglerna-for...

Hittade detta, måste man logga in för att läsa allt?(Vet dock inte vad ändringen är eller om det är legit)

Kom ut för 2 timmar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

https://www.di.se/nyheter/sa-andrar-skatteverket-reglerna-for...

Hittade detta, måste man logga in för att läsa allt?(Vet dock inte vad ändringen är eller om det är legit)

Kom ut för 2 timmar sedan.

Här är själva pressmeddelandet:

https://www.skatteverket.se/omoss/press/pressmeddelanden/2018...

Alla enskilda transaktioner med kryptovalutor behöver inte längre redovisas

Permalänk
Skrivet av delco76:

Hej, @bitsofwinter

får detta felmeddelande nu när jag försöker använda "cryptotaxsweden".

"Traceback (most recent call last):
File "report.py", line 29, in <module>
File "taxdata.py", line 53, in read_from
File "taxdata.py", line 53, in <listcomp>
File "c:\users\thomas\cryptotaxsweden\venv\lib\codecs.py", line 321, in decode
UnicodeDecodeError: 'utf-8' codec can't decode byte 0xa0 in position 35: invalid start byte
[4960] Failed to execute script report"

Vad kan det bero på?
Kör windows 10

Hinner inte göra en patch just nu. Testa att installera Notepad++ och öppna och spara om filerna under data/ som UTF-8.

Permalänk
Skrivet av Oneoff:

Observerar, jag har varit i kontakt med skatteverket och ni kan inte skriva 0 i antal på K4. Oavsett hur mycket/liten vinst ni har gjort (detta syns på omkostnadsbelopp och avyttring) så ska man som minst 1 om något har sålts. Oavsett om det endast är en fraktion på 0,001 som sålts.

Dvs. 0 betyder att inget har sålts....

Det här är ju jätteintressant med tanke på att jag själv ringde Skatteverket och frågade hur jag skulle hantera detta och det var de som sa att jag skulle avrunda till 0 i dessa fall.

Får väl ringa dem igen och fråga helt enkelt. De verkar ju inte ha koll på sina egna regler.

Edit:

Såg nu att de skriva på sin hemsida att man kan avrunda till noll och skriva under övriga upplysningar vilka de riktiga beloppen är. Hur man skall få plats med all den informationen under övriga upplysningar om man har väldigt många trades är ju en annan fråga.

https://www.skatteverket.se/omoss/press/pressmeddelanden/2018...

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Här är själva pressmeddelandet:

https://www.skatteverket.se/omoss/press/pressmeddelanden/2018...

Alla enskilda transaktioner med kryptovalutor behöver inte längre redovisas

Hur tolkar ni detta? Tycker det låter som att man fortfarande måste räkna ut vinst och förlust enligt samma regler med average cost basis även för affärer crypto-crypto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitsofwinter:

Hur tolkar ni detta? Tycker det låter som att man fortfarande måste räkna ut vinst och förlust enligt samma regler med average cost basis även för affärer crypto-crypto?

Yes jag tolkar det också så. Beräkningen måste ske på samma sätt som tidigare, så du måste fortfarande själv ha koll på din exakta vinst och förlust (i svenska kronor) vid varje trade för att det ska bli rätt, men du behöver bara inte redovisa alla trades

EDIT: Tror fortfarande det är oklart hur man gör med hardforks dock?

Permalänk
Medlem

"Alla kostnader som är nödvändiga för att kunna driva verksamheten är avdragsgilla. Det betyder att du får dra av alla kostnader som har anknytning till den verksamhet du bedriver." - Skatteverket

Vet inte hur Skatteverket ser på "mining" men kräver man skatt av någon bör ju denna person få dra av på de kostnader de haft för att generera denna vinst eller?

Hade skatteverket varit lite smarta hade dom hamrat ut riktlinjer och gjort detta mycket enklare för dem som vill redovisa, typ en schablonskatt eller liknande och på så sätt fått in massa mer intäkter och färre som omedvetet begår fel och får sina liv/privatekonomi krossade i efterhand.

Själv kör jag Kapitalförsäkring och handel med bitcoin certifikat, mindre vinst men mycket mindre tjafs.

Permalänk
Skrivet av bitsofwinter:

Hinner inte göra en patch just nu. Testa att installera Notepad++ och öppna och spara om filerna under data/ som UTF-8.

Jag har testat att koda/konvertera till UTF-8 både med och utan BOM, inget funkar tyvärr.

Men bara så att jag inte gör något fel med tradesen jag importerar, det är den här listan: https://cointracking.info/trade_prices.php jag ska exportera som CSV, med värdet i SEK vid varje transaktion? (Ändrat i inställningar till SEK. "A list of all trades with the respective converted trade price in BTC and SEK on the time of each transaction. Useful for miners to get the Fiat prices for each deposit.")

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Yes jag tolkar det också så. Beräkningen måste ske på samma sätt som tidigare, så du måste fortfarande själv ha koll på din exakta vinst och förlust (i svenska kronor) vid varje trade för att det ska bli rätt, men du behöver bara inte redovisa alla trades

EDIT: Tror fortfarande det är oklart hur man gör med hardforks dock?

Läst på ett annat forum att hardforks redovisas med inköpspris som noll när de avyttras, alltså skatt på hela beloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swollenraspberry:

Läst på ett annat forum att hardforks redovisas med inköpspris som noll när de avyttras, alltså skatt på hela beloppet.

Ja det låter ju som det mest rimliga, men vad jag vet har inte skatteverket själva gått ut med hur man ska göra, och det är ju det som räknas tänker jag

EDIT: Och om man läser några poster upp så verkar det ju som att man inte direkt kan lita på skatteverket om man ringer dem då folk uppenbarligen har fått helt olika svar gällande andra frågor. Det jag skulle vilja se är ett dokument som beskriver alla dessa möjliga scenarion och hur man ska göra, gärna med räkneexempel. (eller ska jag vara helt ärlig hade jag allra helst velat se att de gjorde om reglerna totalt så att man bara behöver skatta på vinsten när man tar ut det i svenska kronor, då det hade varit brutalt mycket enklare och med största sannolikhet även gjort så att fler faktiskt deklarerade)

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Ja det låter ju som det mest rimliga, men vad jag vet har inte skatteverket själva gått ut med hur man ska göra, och det är ju det som räknas tänker jag

Detta var infon en person hade fått efter ett telefonsamtal. Men som du skriver så är det ju inte säkert att det stämmer. Och håller verkligen med om att det lär bli fler som deklarerar om det hade varit enklare=mer pengar till staten.

Permalänk
Medlem

Enligt skatteverket pressmeddelande:

"Avseende kryptovalutor får Skatteverket också en hel del frågor om hur decimaltal redovisas.

– Avrunda till närmaste heltal, i många fall noll, och skriv hur stor andel du har sålt under övriga upplysningar, berättar Johan Schauman."

Dvs helt tvärt emot vad damen på skatteverket sa när jag ringde för att rådfråga dem. Det är tydligt att skatteverket själva inte vet 100% hur saker och ting ska hanteras.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Skatteverkat har även updaterat sina instruktioner och exempel på hur man ska deklarera kryptovalutor (ja, instruktionerna kallar det numera kryptovalutor istället för virtuella valutor).
Jag tycker att det ser tydligare ut nu än vad det gjort tidigare. Förenklingen att man inte behöver redovisa varje transaktion och avrundningsexempel finns med.
Rekommenderad läsning:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Permalänk
Medlem

Nästa

Skrivet av bitsofwinter:

Hinner inte göra en patch just nu. Testa att installera Notepad++ och öppna och spara om filerna under data/ som UTF-8.

Detta löste det aktuella felet , men då fick jag detta istället:

"Traceback (most recent call last):
File "report.py", line 29, in <module>
File "taxdata.py", line 58, in read_from
IndexError: list index out of range
[11732] Failed to execute script report"

Med vänlig hälsning Micke