Kryptovalutor deklaration

Permalänk
Skrivet av Takyon:

@TheReal1980: Du behöver skapa en personal_details.json enligt guiden på github. Sedan behöver du ladda upp den och trades.csv (nedladdad från cointracking) till cryptotaxsweden/data-mappen på hemsidan. Vet ej hur man gör detta då jag inte använt hemsidan, men enligt @bitsofwinter så ska det gå att ladda upp filer där. Efter det så ska det gå att köra scriptet hur som.

Gjorde det men det skapade andra problem verkar det som. Ladda upp filer är enkelt på sidan dock.

Trades.csv filen är här om någon vill hjälpa, betalar en slant också om ni vill:
https://ufile.io/13s4k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Först och främst; tack för att du delar med dig av koden @bitsofwinter!

Hur lägger ni in FIAT <-> Cryptos om ni använd marknader som inte har SEK (Kraken, Coinbase, etc)?
Kör ni;
Trade SEK/EUR (bank) -> Withdrawal EUR (bank) -> Deposit EUR (Kraken) -> Trade EUR/Crypto (Kraken)?
Eller bara låtsas som att Kraken tar SEK och kör;
Trade SEK/Crypto (kraken)? (vilket kan bli knas om man bara använder en del av den fiaten man skicka över).

Om man kör första alternativet, känner scriptet av att EUR är en FIAT? Eller kommer den läggas in i rapporten precis som vilken annan krypto som helst?

Jag testade att köra; Deposit EUR (Kraken) -> Trade EUR/Crypto (Kraken) och struntade i att fylla i konverteringen mellan SEK/EUR som sker på banken. Men detta säger så klart scriptet ifrån eftersom att den inte ser att EUR blivit "köpt", vilket även får mig att tro att scriptet känner av EUR som en kryptovaluta.

Hur är rekommenderade sättet att föra in transaktionerna i Cointracking för att få det att fungera?

Tack!

EDIT: Jag la in alla EUR transaktioner enligt följande;
Trade SEK/EUR (bank) -> Withdrawal EUR (bank) -> Deposit EUR (market) -> Trade EUR/Crypto (market)
Och kan nu köra scriptet utan problem, frågan kvarstår dock hur scriptet hanterar SEK/EUR trading?

Så här ser felmeddelandet ut;
Traceback (most recent call last):
File ".\report.py", line 43, in <module>
coin_report_filename=os.path.join(opts.out, "coin_report.csv") if opts.coin_report else None
File "C:\Users\User\cryptotaxsweden\tax.py", line 62, in compute_tax
sell_coin = get_sell_coin(trade)
File "C:\Users\User\cryptotaxsweden\tax.py", line 51, in get_sell_coin
raise Exception(f"Selling currency {trade.sell_coin} which has not been bought yet")
Exception: Selling currency EUR which has not been bought yet

Permalänk
Medlem

Korrekt

Skrivet av aacclex:

Först och främst; tack för att du delar med dig av koden @bitsofwinter!

Hur lägger ni in FIAT <-> Cryptos om ni använd marknader som inte har SEK (Kraken, Coinbase, etc)?
Kör ni;
Trade SEK/EUR (bank) -> Withdrawal EUR (bank) -> Deposit EUR (Kraken) -> Trade EUR/Crypto (Kraken)?
Eller bara låtsas som att Kraken tar SEK och kör;
Trade SEK/Crypto (kraken)? (vilket kan bli knas om man bara använder en del av den fiaten man skicka över).

Om man kör första alternativet, känner scriptet av att EUR är en FIAT? Eller kommer den läggas in i rapporten precis som vilken annan krypto som helst?

Jag testade att köra; Deposit EUR (Kraken) -> Trade EUR/Crypto (Kraken) och struntade i att fylla i konverteringen mellan SEK/EUR som sker på banken. Men detta säger så klart scriptet ifrån eftersom att den inte ser att EUR blivit "köpt", vilket även får mig att tro att scriptet känner av EUR som en kryptovaluta.

Hur är rekommenderade sättet att föra in transaktionerna i Cointracking för att få det att fungera?

Tack!

EDIT: Jag la in alla EUR transaktioner enligt följande;
Trade SEK/EUR (bank) -> Withdrawal EUR (bank) -> Deposit EUR (market) -> Trade EUR/Crypto (market)
Och kan nu köra scriptet utan problem, frågan kvarstår dock hur scriptet hanterar SEK/EUR trading?

Så här ser felmeddelandet ut;
Traceback (most recent call last):
File ".\report.py", line 43, in <module>
coin_report_filename=os.path.join(opts.out, "coin_report.csv") if opts.coin_report else None
File "C:\Users\User\cryptotaxsweden\tax.py", line 62, in compute_tax
sell_coin = get_sell_coin(trade)
File "C:\Users\User\cryptotaxsweden\tax.py", line 51, in get_sell_coin
raise Exception(f"Selling currency {trade.sell_coin} which has not been bought yet")
Exception: Selling currency EUR which has not been bought yet

Ja scriptet lägger in Valutor rätt i K4 automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fel

Skrivet av TheReal1980:

Gjorde det men det skapade andra problem verkar det som. Ladda upp filer är enkelt på sidan dock.

Trades.csv filen är här om någon vill hjälpa, betalar en slant också om ni vill:
https://ufile.io/13s4k

Skickades från m.sweclockers.com

Hej, kollade på denna och du har ETH som det inte finns nåt köp för. Det måste du lägga till i cointracking.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheReal1980:

Gjorde det men det skapade andra problem verkar det som. Ladda upp filer är enkelt på sidan dock.

Trades.csv filen är här om någon vill hjälpa, betalar en slant också om ni vill:
https://ufile.io/13s4k

Skickades från m.sweclockers.com

Som @delco76 säger så saknas inköp av ETH. Jag gissar att dina Deposits av ETH från BTCX egentligen ska vara Trades (SEK mot ETH).

Ändrar man raderna:

"","Deposit","0.50000000","ETH","0.02441425","1180.47","-","","-","-","-","BTCX","","23.10.2017 08:19" "","Deposit","1.69200000","ETH","0.10485349","4103.86","-","","-","-","-","BTCX","","10.10.2017 08:19" "","Deposit","0.18690000","ETH","0.01259202","469.05","-","","-","-","-","BTCX","","09.10.2017 08:19"

till:

"","Trade","0.50000000","ETH","0.02441425","1180.47","1180.47","SEK","0.02441425","1180.47","0.0%","BTCX","","23.10.2017 08:19" "","Trade","1.69200000","ETH","0.10485349","4103.86","4103.86","SEK","0.10485349","4103.86","0.0%","BTCX","","10.10.2017 08:19" "","Trade","0.18690000","ETH","0.01259202","469.05","469.05","SEK","0.01259202","469.05","0.0%","BTCX","","09.10.2017 08:19"

i trades.csv så får man en K4 rapport om man kör scriptet. Detta kan du ändra från cointracking genom att byta dessa deposits mot trades. Dock så är värdena jag fyllde i bara en direkt omvandling med 0.0% spread. Om du vill ha en korrekt rapport så behöver du fylla i dina köp av ETH med korrekta värden så som dom egentligen skedde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delco76:

Ja scriptet lägger in Valutor rätt i K4 automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för bekräftelsen!

En annan fråga till er som haft att göra med ICOs;
Vad är rätt sätt att lägga in köp av tokens genom ICOs i Cointracking för att senare köra i scriptet?
Är det bara att lägga in det som vanlig trade? Hur gör ni med datum?
Säg att jag skickar in ETH i September för en ICO och får tokens i November? När ska man lägga in traden? Lägger man in traden i September när ETH skickades så får token value på 0, eftersom att den token inte fanns så långt tillbaka. Men om jag lägger traden i November när jag fått tokens så lär det bli fel value på ETH som skickas?

Det är väl i så fall om man lägger ETH som Withdrawing och senare tokens som Deposit. Men jag antar att Skatteverket klassar köp av tokens genom ICO som vilken annan trade som helst?

Permalänk
Skrivet av Takyon:

Som @delco76 säger så saknas inköp av ETH. Jag gissar att dina Deposits av ETH från BTCX egentligen ska vara Trades (SEK mot ETH).

Ändrar man raderna:

"","Deposit","0.50000000","ETH","0.02441425","1180.47","-","","-","-","-","BTCX","","23.10.2017 08:19" "","Deposit","1.69200000","ETH","0.10485349","4103.86","-","","-","-","-","BTCX","","10.10.2017 08:19" "","Deposit","0.18690000","ETH","0.01259202","469.05","-","","-","-","-","BTCX","","09.10.2017 08:19"

till:

"","Trade","0.50000000","ETH","0.02441425","1180.47","1180.47","SEK","0.02441425","1180.47","0.0%","BTCX","","23.10.2017 08:19" "","Trade","1.69200000","ETH","0.10485349","4103.86","4103.86","SEK","0.10485349","4103.86","0.0%","BTCX","","10.10.2017 08:19" "","Trade","0.18690000","ETH","0.01259202","469.05","469.05","SEK","0.01259202","469.05","0.0%","BTCX","","09.10.2017 08:19"

i trades.csv så får man en K4 rapport om man kör scriptet. Detta kan du ändra från cointracking genom att byta dessa deposits mot trades. Dock så är värdena jag fyllde i bara en direkt omvandling med 0.0% spread. Om du vill ha en korrekt rapport så behöver du fylla i dina köp av ETH med korrekta värden så som dom egentligen skedde.

Uppdaterade filen nu.
https://ufile.io/rkl1n

Vad ska du ha för besväret?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheReal1980:

Uppdaterade filen nu.
https://ufile.io/rkl1n

Vad ska du ha för besväret?

Skickades från m.sweclockers.com

Skickade PM. Du behöver fylla i personlig information.

Permalänk
Medlem

Hej alla glada. Först och främst, tack som fan @bitsofwinter!

Körde skriptet precis och fick
Section D
Summed profit (box 7.5): 334390
Summed loss (box 8.4): 6004
Section D Tax: 99056

Borde inte skatten vara nästan exakt en tredjedel här? Orimligt resultat? Snabba svar hade uppskattats, börjar bli panik x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyvell:

Hej alla glada. Först och främst, tack som fan @bitsofwinter!

Körde skriptet precis och fick
Section D
Summed profit (box 7.5): 334390
Summed loss (box 8.4): 6004
Section D Tax: 99056

Borde inte skatten vara nästan exakt en tredjedel här? Orimligt resultat? Snabba svar hade uppskattats, börjar bli panik x)

(334390-(6004*0.7))*0.3 = 99056.16 kr skatt, så det verkar ju stämma. Man drar av 70% av förlusten på vinsten, och sedan blir skatten 30% av resultatet.

Permalänk
Medlem

@Takyon: Tack för svar. Skönt att allt verkar stämma och att allt är avklarat.

Permalänk
Medlem

Tack!

@bitsofwinter Skapade ett konto för att säga tack, mycket uppskattat! Säg till när du startat en svensk Cointracking!

En fundering - så länge mina trades i Cointracking står kvar som de gjorde i 2017 års CSV-fil kommer jag väl få rätt omkostnadsbelopp även för 2018? Vill ju för allt i världen inte gå mist om de högre omkostnadsbelopp som ska vara invärden 2018 efter att jag skattat på stor del av uppgången under 2017.

Permalänk
Skrivet av yoj1mbo:

@bitsofwinter Skapade ett konto för att säga tack, mycket uppskattat! Säg till när du startat en svensk Cointracking!

En fundering - så länge mina trades i Cointracking står kvar som de gjorde i 2017 års CSV-fil kommer jag väl få rätt omkostnadsbelopp även för 2018? Vill ju för allt i världen inte gå mist om de högre omkostnadsbelopp som ska vara invärden 2018 efter att jag skattat på stor del av uppgången under 2017.

Ja, så länge du laddar ner din kompletta tradinghistorik på cointracking så kommer omkostnadsbeloppen från föregående år att användas.

Tack för peppen!

Permalänk
Medlem

Hjälp (mot betalning)

Jag har sen in med deklarationen men är mån om att göra rätt för mig.
Jag är inget vidare på terminalhantering eller python (kan det inte alls)
Jag har laddat hem mina trades från cointracking och scriptet men sen är det stopp i min kompetensnivå.
Startat terminal men vet inte vad eller hur jag ska göra sen.

Någon som vill förbarma sig?

Permalänk
Medlem

Jag går och funderar på hur en tjänst som www.shrimpy.io som automatiskt ombalanserar användarens portfölj efter en inställd procentsats av hur man vill allokera olika kryptovalutor i portföljen och sedan köper och säljer så att man alltid har den procentfördelningen (läs på deras hemsida så kan de förklara det betydligt bättre, samt fördelarna med detta tillvägagångssätt).

Skulle ett sådant automatiskt säljande och köpande över en mängd olika kryptovalutor kunna påverka hur en sedan ska betala skatt till det negativa? Finns det risk att en får betala betydligt mer skatt även om det inte skulle ge en betydligt större vinst vid slutet av året jämfört med att bara hodla krypton om man använder tjänsten?

Det görs ju en hel del trades för att alltid ha inställd procent av ens olika kryptovalutor (man kan tex ha det att balansera en gång i timmen, vilket enligt deras statistik skall vara att föredra jämfört med att endast hodl:a, det ger om man har 20 olika kryptovalutor potentiellt 20*24*(2 eftersom man skall via btc oftast) trades per dygn)

Kan det innebära att man får högre skatt om man använder tjänsten eftersom man endast får kvitta 70% av förluster och tjänsten i princip säljer av alla kryptovalutor som går upp för att köpa de som ännu inte gjort det, vilket ger en hiskelig mängd trades med små vinster.

Eftersom man inte kan kvitta vinster och förluster mellan olika kryptovalutor helt av menar jag... eller har jag förstått rätt? (säg att jag tjänar 10000kr i bitcoin, men förlorar tiotusen i ethereum, då kan jag inte räkna det som
man gör med aktier och bara kvitta det helt då jag gått plus minus noll, eller?)

Kan någon som är bättre på skatteregler förklara för mig hur det fungerar? Man skulle liksom inte vilja stå där med en förlust då all ens krypto gått ner i värde totalt över året men trots det skatta som om att man gjort en vinst. Finns det en risk att det kan hända om man gör tillräckligt många trades? Det känns viktigt att det blir rätt redovisat också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ecki: Som du säger själv får man bara kvitta 70% av förlusterna i Sverige, och det gör precis som du misstänker att i snitt efter många trades, vissa till vinst, vissa till förlust, så har man dragit på sig mer skatt än man möjligen ens gjort i vinst. En sån här strategi lönar sig alltså inte i Sverige med dessa regler. Vidare bör man vara försiktig med att realisera vinster utan att ta ut en del för att täcka skatterna.

Intressant att det enligt deras statistik är mer lönsamt att följa en sån här strategi för crypto. Jag har alltid kört på något liknande för mitt traditionella sparande, men har varit blyg över att implementera detsamma för crypto. Jag har inga goda argument varken för eller emot, jag tänker bara på hur volatiliteten gör att man nästan måste ombalansera väldigt ofta, men då förlorar man hårt på när någon enstaka verkligen sticker iväg .. jag antar att det stämmer att man statistiskt gör bättre ifrån sig, men man missar kanske dessa moon-shots. Beroende på ens strategi kanske det är något att ha i åtanke.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

det som gör mig extra förvirrad är att de på sin hemsida skriver: "Du som har gjort en vinst beskattas för hela vinsten. Du betalar 30 procent i skatt på din vinst.

Har du gjort en förlust är den avdragsgill till 70 procent.

Mer om hur kvittning och kvotering av vinster och förluster fungerar" och länkar till https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/deklar...

där det står "Om du sålt t.ex. marknadsnoterade aktier med vinst och under samma år sålt andelar i marknadsnoterade aktiefonder med förlust får du kvitta vinst mot förlust. Om vinsten inte räcker till för att kvitta bort förlusten, får resten av förlusten dras av med 70 % (kvotering)."

Är det andra regler för krypto, eller är det jag som inte förstår detta korrekt? borde inte det betyda att jag skattar om jag går plus (vilket jag verkligen tänker göra om det blir någon vinst), men om jag går minus så kan jag tom göra avdrag från min totala skatt iom att det står att jag får dra ifrån 70% om: "vinsten inte räcker till för att kvitta bort förlusten, får resten av förlusten dras av med 70% (kvotering)"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det står även: "Vinsten tas upp till 100 procent och förlusten är avdragsgill till 70 procent. Det sker ingen kvittning på bilaga K4, avsnitt D. Skatteverket reducerar automatiskt förlusten till 70 procent"

... är det inte konstigt att de hänvisar till en sak för att klargöra, och sen skriver något annat längre ner på sidan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ecki: Welp, det har du rätt i. Det var inte helt tydligt ur skatteverkets hemsida. Stryk det jag sa innan, det låter väl då som att det bara är den totala eventuella förlusten på slutet av året som du får dra av med 70%. De säger alltså att du inte behöver ta hänsyn till detta när du raporterar dina vinster och förluster, men vid en total förlust så dras 70% av. Det gör ju saken betydligt bättre vad gäller strategin du nämnde.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

det är det som jag tycker är oklart: kvitterar de först mina vinster i olika kryptovalutor mot mina förluster, så om jag går plus minus noll på alla mina kryptovalutor totalt så betalar jag ingen skatt, eller: viktar de redan från början innan en kvittning av vinster/förluster görs att vinsten är värd 100% och förluster 70%?

Det blir ju rätt stor skillnad mellan dessa alternativ kan man tänka sig?

Säg att jag först tjänar 1000kr i btc, och sen förlorar 1000kr i btc en vecka senare, dvs varken vinst eller förlust totalt på min investering.

Konmer Skatteverket räkna ut efter att jag redovisar mina vinster samt förluster att jag då ska betala:

1: 0kr i skatt, (att de kvittar min vinst på 1000kr i btc mot min förlust på 1000kr i btc), eller:

2: 1000*0.3=300kr i skatt för första btc vinsten, och sen dra av 0.7*1000kr: 700kr i skatt för min 1000kr btc förlust? dvs 300-700= minus 400kr på skatten?

3. jag gör vinst på 1000kr i btc, och en förlust på 1000kr i btc, Skatteverket viktar vinsten som 100% alltså 1000kr, och förlusten som 70%,
0.7*1000kr=700kr och tycker därmed att jag skall betala skatt på: 1000-700kr=300kr vinst trots att jag gått plus minus noll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ecki: Min tidigare uppfattning var att varje förlust bara tillgodoräknas till 70%, vilket hade varit galenskap, men skatteregler är ofta galna så varför inte. Lyckligtvis ser det nu ut som en missuppfattning efter länken du skickade till hur kvittning och kvotering fungerar.
Se det såhär, under året genererar varje avyttring ett skatte-event. Vare sig du förlorade eller vann spelar ingen roll för nu. På slutet av året har du antingen gjort en total vinnst som du skattar 30% på, eller en total förlust, varav 70% av förlusten kan dras av på summan du i övrigt skattar på.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

det står även så här i exemplet om förenklad redovisning (alltså om man gjort många försäljningar och köp och redovisar total vinst samt total förlust separat:

"Vinsten tas upp till 100 procent och förlusten är avdragsgill till 70 procent. Det sker ingen kvittning på bilaga K4, avsnitt D. Skatteverket reducerar automatiskt förlusten till 70 procent"

just "Det sker ingen kvittning på bilaga K4, avsnitt D" gör en förvirrad!?" Görs det en kvittning av vinst - förlust av Skatteverket, eller reducerar de först förlusten till 70% och kvittar det sen mot vinsten ? (vilket hade varit ganska konstigt, men som sagt konstiga skatteregler finns väl?) för aktier och aktiefonder tycks det inte fungera så här i alla fall.

Kunde de inte förklarat det här bättre, det tycks inte finnas tillräcklig information för att veta vad som avses?

Måste man fråga Skatteverket kanske? Är det någon annan som vet vad som gäller?
/J

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ecki:

det står även så här i exemplet om förenklad redovisning (alltså om man gjort många försäljningar och köp och redovisar total vinst samt total förlust separat:

"Vinsten tas upp till 100 procent och förlusten är avdragsgill till 70 procent. Det sker ingen kvittning på bilaga K4, avsnitt D. Skatteverket reducerar automatiskt förlusten till 70 procent"

just "Det sker ingen kvittning på bilaga K4, avsnitt D" gör en förvirrad!?" Görs det en kvittning av vinst - förlust av Skatteverket, eller reducerar de först förlusten till 70% och kvittar det sen mot vinsten ? (vilket hade varit ganska konstigt, men som sagt konstiga skatteregler finns väl?) för aktier och aktiefonder tycks det inte fungera så här i alla fall.

Kunde de inte förklarat det här bättre, det tycks inte finnas tillräcklig information för att veta vad som avses?

Måste man fråga Skatteverket kanske? Är det någon annan som vet vad som gäller?
/J

Skickades från m.sweclockers.com

Först kvittas vinsten bort, sedan om det uppstår en förlust fixar SKM till de 70% som du kan dra mot tex inkomst av tjänst. Har du andra kapitalinkomster kvittas först dessa mot förlusten innan 70%.

Permalänk
Medlem

@ecki: Det är den totala vinsten/förlusten på slutet av året det rör sig om, inte varje försäljning genom året. Varje trade till förlust kvitteras inte till 70% emot vinsterna under året. Jag var påväg att säga att nu tycker jag du gör det svårare för dig än det behöver vara, men efter att ha läst exemplet om förenklad redovisning blev jag bara frustrerad på skatteverket igen.. Justering 2 då: Vad jag sa tidigare, men var krypto för sig. Alltså, på slutet av året har du gjort en total vinst på Dogecoin men en förlust på Monacoin och Bitcoin. Du betalar skatt på Dogecoin-vinsten för sig, får avdrag för 70% av Monacoin-förlusterna för sig, och avdrag för 70% av Bitcoin-förlusterna för sig. Phew.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

eller hur är det onödigt komplicerat uttryckt?
Men, summa summarum och återigen till min ursprungliga fråga:

kan jag använda shrimpy och ombalansera en portfölj säg en gång var tredje timme över säg tjugo tillgångar, eller kommer det att göra att jag får betala betydligt mer skatt, så att det inte är lönt att göra? (förutsätt att totala portföljvärdet är detsamma vid årsskiftet som utan ombalansering för argumentationens skull).

Sen är det en annan diskussion om huruvida balansering ökar den totala mängden kryptoinnehav eller ej, det vore intressant om någon annan läser deras undersökning och säger vad de tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ecki: Med shrimpy skulle du inte nödvändigtvis behöva betala mer skatt, särskilt inte med tanke på den här 70%-regeln. Dock påtvingas du att realisera vinster och förluster väldigt frekvent. Efter ett gott år skulle du ha mycket skatter att betala, och då kan du behöva casha ut lite crypto för att kunna betala den skatten. (därav vad jag sa tidigare, var försiktig med att realisera vinster utan att ta ut pengar för att tecka skatten i samma veva) Efter ett dåligt år som detta så skulle du realisera en total förlust, som du bara får dra av med 70%, vilket kan svida en del med.

Väljer du själv när du vill ombalansera så har du större kontroll över dina skatter. Tex. kanske du gjort en del vinst, men du har en orealiserad förlust. Då kan du realisera den förlusten för att kvitta vinsten och vipps så behöver du inte betala någon skatt.

..möjligen skulle en strategi som shrimpys lämna tillräckligt orealiserat att man fortfarande kan göra sånna manuella justeringar.

Vad gäller strategins nytta så anspråkar jag för att den i snitt ökar ditt totala innehav, precis som på börsmarknaden, men den neutraliserar potentiella moon-shots. Vill man ha ett stadigt ökande innehav .. då kanske man inte ska kolla på crypto öht. Men ser man det mer som ett gamble och accepterar risken för eventuel reward, då kanske det är bättre än låta bli shrimpy. Mina 4.56kr.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

här är ett annat inlägg som tar upp hur konstigt formulerat det är på Skatteverkets hemsida. https://cornucopia.cornubot.se/2018/09/oklarheter-om-beskattn...

Det hade varit ganska bra att veta vad som gäller, för om resultatet av att en person köper och säljer, säg: bitcoin 1000gånger under ett år, och den personen går med vinst och gärna vill skatta korrekt för den vinsten och rimligtvis också gå plus efter att staten fått sina pengar, så kan ju detta inte stämma? speciellt eftersom det enligt bör gälla samma regler som för aktier och andra kapitalplaceringstillgångar?

Isåfall så skulle det i princip göra det omöjligt att handla med kryptovalutor och gå med vinst efter skatt om det görs många köp och sälj (ex shrimpy)

Samtidigt skriver en person på Ernst and young här: https://skattenatet.ey.se/2018/05/08/forhandsbesked-om-bitcoi...

"Vinst ska tas upp till 100% och beskattas med 30% om man får ett totalt överskott av kapital
Förlust är avdragsgill till 70% och ger en skattereduktion på 21-30% om man får ett totalt underskott av kapital"

Vilket låter mer rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ecki: Japp, det stämmer. Exemplet som nämns i artikeln är här. Möjligen är det då som jag sa först, vilket är total galenskap. Men summa summarum, ingen vet. Vilken tur för mig att jag inte behöver följa dessa jävla regler.

Rimligtvis är det väl som texten kan tolkas, att en förlust kvittas totalt inom en valuta tills dess att man gjort en netto-förlust, och då får man avdrag om 70% .. men det går inte att lita på för nu. Är det så att var enskilda förlust-byte bara kvittas om 70%, då bör man egentligen inte röra crypto öht, än mindre göra day-trades eller följa en strategi som shrimpy kör på.

"Lyckligtvis" behöver man inte känna till dessa regler om 70% för att fortfarande fylla i sin deklaration korrekt, men utkomsten kan bli mycket värre än man räknat på själv.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Det börjar närma sig deklarationstider igen. Är detta verktyg fortfarande uppdaterat och korrekt gentemot skatteverkets regler?

Permalänk
Medlem

@PontusLSE: Om du syftar till cryptotaxsweden så har det inte sett några väsentliga uppdateringar sen förra året, men det har inte skattereglerna gjort heller. Om verktygen är "korrekt" är en annan fråga, och jag har efter egen review avgjort att det finns en drös problem som bör åtgärdas, då resultatet blir en felaktig skatterapport. Jag meddelande @bitsofwinter om detta för drygt ett halvår sen, men jag vet inte om han tog något av vad jag sa till hjärta.

Med det sagt skulle jag bara vilja seriöst avråda folk från att använda verktyget om de har lekt med större summor. Det är klart man inte bör göra medvetet fel av sig även vid mindre belopp, men å andra sidan finns det inte mycket i väg av hjälp i det här området, så kanske vissa föredrar att bara skicka in något halv-rätt helre än att skippa det totalt eller att jobba arslet av sig för att få det rätt.

PS. CoinTracking.info, som verktyget ovan beror på, erbjuder nu att räkna ut skatten enligt metoden som skatteverket använder sig av. (AVCO) Använd absolut inte den funktionen, då de fått något totalt om bakfoten. Väldigt pinsamt av dem, men deras beräkningar är helt off.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell