Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Gäller alla beställningar från länder utanför EU:s momsområde.

OK, tack.

Citat:

Amazon.co.jp (och troligvis även Amazon.com) brukar skicka så att avsändaren debiteras på momsen. I sista steget i bokningen finns det en post som kallas för förbetalning av importskatt som används till att betala momsen. På så vis slipper man betala något extra vid leverans, men man får ändå betala för detta fast på ett annat sätt än om det skickas med Postnord. Amazon brukar inkludera speditörsavgiften i frakten så att man inte behöver bekymra sig över vilken speditör Amazon väljer eller vad speditören har för avgift för förtullning.

Det där är bara om man kör Amazon Global som fraktalternativ vilken är mycket dyrare. Har för mig det är det enda som erbjuds på Amazon.co.jp men på .com får man ofta välja billigare alternativ som fungerar som vanligt. Det som kommer vara sjukt osmidigt är att Amazon lite då och då kan få för sig att plötsligt skicka ut enstaka varor trots att man valt att gruppera allt = flera avgifter (t.ex. om någon av varorna inte kommer in på lager under en längre tid.) Får väl ta och kolla vad som blir billigare, betala avgifter eller använda Amazon Global...

Permalänk
Medlem

Hur räknar postnord och vad ingår egentligen i avgiften?
Beställde en poster från Ukraina (samma som inet visade upp för några veckor sedan). Totalkostnad med frakt $35. Den ska komma från Kiev så det bör rimligen inte vara några problem med EU-direktivet om Krim i det här fallet. Det är ju annars en helt annan härva.

Fick idag ett SMS om att jag skulle betala lite över 500 kronor för detta, utöver det jag redan betalt. Det låter i min värld orimligt högt även för moms och tulldeklaration. Jag kan inte hitta någon specifikation för avgifterna någonstans.

Även när jag räknar på de högsta möjliga kostnaderna stämmer det inte, känns som att jag missat något:
Produkt + frakt = 285 kronor
20 % tullavgift = 57 kronor
Produkt + frakt + tullavgift = 342 kronor
25% moms på 342 kronor= 85,5 kronor
Postnords avgift på 75 kronor

Det här borde ju då landa på 57 + 85,5 + 75 = 217 kronor. Istället får jag tydligen betala mer än det dubbla, vad beror detta på? Har inga problem med det utan är mest intresserad av hur det kommer sig och vilka avgifter som ingår. Antingen så har jag missat något eller så har något blivit galet på vägen.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Fått ett sms där Posten vill ha 365kr i moms+hanteringsavgift för en försändelse från Ukraina innehållande elektronrör vars värde ligger på 15 USD inkl frakt, dvs c:a 120kr.
Med anledning av ovanstående skulle jag vilja veta hur personal på PN går till väga för att beräkna försändelsens värde.

Permalänk
Medlem

@MH25 & @ludo: Troligtvis utgår Postnord ifrån det deklarerade varuvärdet. Om säljaren anger fel så kan det nog bli konstigt. Sen kan ju Postnord också göra fel.

Personligen undrar jag hur dom vet vad frakten kostar (då man ska betala moms på den också).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@MH25 & @ludo: Troligtvis utgår Postnord ifrån det deklarerade varuvärdet. Om säljaren anger fel så kan det nog bli konstigt. Sen kan ju Postnord också göra fel.

Personligen undrar jag hur dom vet vad frakten kostar (då man ska betala moms på den också).

Ja, jag funderade på det också. Men då uppstår ju frågan varför säljaren skulle deklarera ett högre värde än det faktiska. Vad jag vet finns det inget att tjäna på det (om man inte försöker få ut högre försäkringar etc. men det låter lite långsökt). Snarare förlorar man om det blir känt bland kunder att man får betala mer i moms och tullavgift. Angående tullavgift så är det ju också lite konstigt, så vitt jag vet så betalar man inte tullavgift på varor som är värda mindre än 1500 vilket tullverket också skriver här. Möjligen tillkommer avgiften för själva kontrollen i tullen. Men även med denna borde det inte bli en så hög siffra.

Jag får helt enkelt kolla när paketet kommer och därefter kontakta Postnord.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Vad gäller om man beställer från en affär som hävdar att de skickar från centrallager i Sverige. Men kollar man Postens tracking så kommer paketet från Norge som inte ingår i EU:s momsområde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@MH25 & @ludo: Troligtvis utgår Postnord ifrån det deklarerade varuvärdet. Om säljaren anger fel så kan det nog bli konstigt. Sen kan ju Postnord också göra fel.

Personligen undrar jag hur dom vet vad frakten kostar (då man ska betala moms på den också).

Det är värdet på produkten som bestämmer vad avgiften blir. Misstänker tullen att värdet är fel så kan de öppna paketet och göra en egen värdebedömning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Vad gäller om man beställer från en affär som hävdar att de skickar från centrallager i Sverige. Men kollar man Postens tracking så kommer paketet från Norge som inte ingår i EU:s momsområde?

De är säkert momsregistrerade i Sverige och har redan ordnat så kunden inte drabbas av speditionsavgifter, det är vad som normalt sker.

Permalänk
Medlem

Ni ska för övrigt kontakta Tullverket om ni ska rätta till deklarationen i efterhand, då PostNord inte kan betala tillbaka något.

Ser du inte på moms.postnord.se vad de tar ut @MH25?

Permalänk
Medlem

@MH25: Ring Postnord och hör med dem, de är nog bäst lämpade att ge svar på dina frågor om alla kostnader och avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ni ska för övrigt kontakta Tullverket om ni ska rätta till deklarationen i efterhand, då PostNord inte kan betala tillbaka något.

Ser du inte på moms.postnord.se vad de tar ut @MH25?

Nej, där syns bara att det är betalat. Innan jag betalade syntes bara var paketet befann sig.

Skrivet av Moshx:

@MH25: Ring Postnord och hör med dem, de är nog bäst lämpade att ge svar på dina frågor om alla kostnader och avgifter.

Ja, det ska jag göra när jag har paketet så jag har all information.

Tänkte bara kolla om någon hade koll på något jag har missat.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De är säkert momsregistrerade i Sverige och har redan ordnat så kunden inte drabbas av speditionsavgifter, det är vad som normalt sker.

Tack, det låter rimligt. Antar att Posten bara är försenad då...

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Det där är bara om man kör Amazon Global som fraktalternativ vilken är mycket dyrare. Har för mig det är det enda som erbjuds på Amazon.co.jp men på .com får man ofta välja billigare alternativ som fungerar som vanligt. Det som kommer vara sjukt osmidigt är att Amazon lite då och då kan få för sig att plötsligt skicka ut enstaka varor trots att man valt att gruppera allt = flera avgifter (t.ex. om någon av varorna inte kommer in på lager under en längre tid.) Får väl ta och kolla vad som blir billigare, betala avgifter eller använda Amazon Global...

Aha. Jag visste inte att Amazon.com erbjöd olika fraktalternativ där momsen bara ingår i vissa av dem. Amazon.co.jp erbjuder bara ett enda fraktalternativ, som inkluderar moms.

Som lösning på problemet att Amazon delar upp beställningar på flera försändelser, kan du se om det finns någon annan butik att använda istället som garanterar att det bara blir en försändelse. Om du väljer Amazon Global, är det Amazon som får stå för smällen med en extra speditionsavgift om beställningen delas upp i flera försändelser. Det är väldigt vanligt att Amazon.co.jp delar upp försändelsen, men eftersom Amazon inkluderar importdeklarationen i portokostnaden, blir enda nackdelen för mig att jag får gå till DHL-ombudet en extra gång.

Skrivet av MH25:

Hur räknar postnord och vad ingår egentligen i avgiften?
Beställde en poster från Ukraina (samma som inet visade upp för några veckor sedan). Totalkostnad med frakt $35. Den ska komma från Kiev så det bör rimligen inte vara några problem med EU-direktivet om Krim i det här fallet. Det är ju annars en helt annan härva.

Fick idag ett SMS om att jag skulle betala lite över 500 kronor för detta, utöver det jag redan betalt. Det låter i min värld orimligt högt även för moms och tulldeklaration. Jag kan inte hitta någon specifikation för avgifterna någonstans.

Även när jag räknar på de högsta möjliga kostnaderna stämmer det inte, känns som att jag missat något:
Produkt + frakt = 285 kronor
20 % tullavgift = 57 kronor
Produkt + frakt + tullavgift = 342 kronor
25% moms på 342 kronor= 85,5 kronor
Postnords avgift på 75 kronor

Det här borde ju då landa på 57 + 85,5 + 75 = 217 kronor. Istället får jag tydligen betala mer än det dubbla, vad beror detta på? Har inga problem med det utan är mest intresserad av hur det kommer sig och vilka avgifter som ingår. Antingen så har jag missat något eller så har något blivit galet på vägen.

Detta låter ju helt galet.

Tull ska inte tas ut om värdet understiger 1500 kr, såvida du inte köpt parfym eller liknande. För saker tryckta på papper, som t.ex. en plansch ("poster"), är det väl aldrig någon tull?

Bokmomsen är på 6% och denna momssats gäller väl för alla trycksaker?

Detta låter absolut som något som bör överklagas till Tullverket. Har du inte betalat Postnord ännu, kan du kanske få det rätt genom att deklarera själv om du har nära till en tullklareringsexpedition.

Skrivet av ludo:

Fått ett sms där Posten vill ha 365kr i moms+hanteringsavgift för en försändelse från Ukraina innehållande elektronrör vars värde ligger på 15 USD inkl frakt, dvs c:a 120kr.
Med anledning av ovanstående skulle jag vilja veta hur personal på PN går till väga för att beräkna försändelsens värde.

Detta låter också fel. Det ska bara vara 25% moms plus Postnords avgift på 75 kronor. Punktskatt på elektronik slipper du om det är för personligt bruk.

Skrivet av Petterk:

De är säkert momsregistrerade i Sverige och har redan ordnat så kunden inte drabbas av speditionsavgifter, det är vad som normalt sker.

I annat fall är det ett brott mot köpeavtalet och då kan du nog får extrakostnaderna ersatta av säljaren. Vänta tills försändelsen kommer fram innan du gör något så att du ser om det blir några extraavgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är värdet på produkten som bestämmer vad avgiften blir. Misstänker tullen att värdet är fel så kan de öppna paketet och göra en egen värdebedömning.

Postnord utgår från det deklarerade varuvärdet. Formellt sett är det varuvärdet plus frakt och ev. tull som avgör vad momsen blir. Om tullen fattar misstankar kan dom agera, men det är en helt annan sak, Postnord utgår fortfarande från det deklarerade varuvärdet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Detta låter ju helt galet.

Tull ska inte tas ut om värdet understiger 1500 kr, såvida du inte köpt parfym eller liknande. För saker tryckta på papper, som t.ex. en plansch ("poster"), är det väl aldrig någon tull?

Bokmomsen är på 6% och denna momssats gäller väl för alla trycksaker?

Detta låter absolut som något som bör överklagas till Tullverket. Har du inte betalat Postnord ännu, kan du kanske få det rätt genom att deklarera själv om du har nära till en tullklareringsexpedition.

Ja, det låter ganska galet. Har redan betalat Postnord så får se hur det står till när paketet kommer fram. Jag förväntar mig att det finns någon slags specifikation på detta.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av MH25:

Ja, det låter ganska galet. Har redan betalat Postnord så får se hur det står till när paketet kommer fram. Jag förväntar mig att det finns någon slags specifikation på detta.

För att kunna få beloppet rättat, behöver du veta tull-id för tulldeklarationen. Jag tar för givet att du får någon form av specifikation som innehåller tull-id. Så snart du fått ditt tull-id, kan du följa instruktionerna på Tullverkets hemsida under rubriken "Jag har betalat för mycket tull och moms".

Permalänk
Medlem

De hittar säkert en lösning och skickar via nått euland så går de runt denna avgift.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det värsta är tidsåtgången. Det tar längre tid för Postmord att tullklarera än frakten tar från Kina och hit. De kidnappade mitt paket från den 5/3 tills idag när SMS:et droppade in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Det värsta är tidsåtgången. Det tar längre tid för Postmord att tullklarera än frakten tar från Kina och hit. De kidnappade mitt paket från den 5/3 tills idag när SMS:et droppade in.

De har väl för få som jobbar med det här. Jag tar för givet att antalet försändelser kraftigt kommer att minska, så det kanske blir bättre om ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R8cker:

De hittar säkert en lösning och skickar via nått euland så går de runt denna avgift.....

Skickades från m.sweclockers.com

Om du läser längre upp så ser du snabbt att det inte går till på det sättet. Denna avgift läggs på beroende på var ifrån paketet ursprungligen sänds. Inte var det mellanlandar.

Skrivet av Dunde:

Det värsta är tidsåtgången. Det tar längre tid för Postmord att tullklarera än frakten tar från Kina och hit. De kidnappade mitt paket från den 5/3 tills idag när SMS:et droppade in.

Skickades från m.sweclockers.com

Så Posten har alltså kidnappat ditt paket genom att följa lagen som existerat i över 25 år? Att det tar länge att deklarera är väl för att folk fortfarande beställer skit från Kina och därför lägger antal paket på hög.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Vidrigt. Fick ett sms från postnord som ville ha 78kr för en sak värd 7kr från Kina. Nej tack. I vilket land ser get ens rimligt ut? Har inget emot moms men deras "hanteringsavgift" är ren *skit*. Någon jävla resonering moste det ändå finnas ***bort/mod***

Olämpligt ordval /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Hej,
Nu har jag inte följt tråden, men vad händer om man inte betalar och hämtar ut paketen som man köpt för 7kr som ovan post, och Postnord vill ha 78kr för avgiften?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hej,
Nu har jag inte följt tråden, men vad händer om man inte betalar och hämtar ut paketen som man köpt för 7kr som ovan post, och Postnord vill ha 78kr för avgiften?

Tack på förhand

Paketet ska returneras till avsändaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Paketet ska returneras till avsändaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Så köparen "förlorar" bara 7kr + produkt, och inget mer händer, stämmer det?

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hej,
Nu har jag inte följt tråden, men vad händer om man inte betalar och hämtar ut paketen som man köpt för 7kr som ovan post, och Postnord vill ha 78kr för avgiften?

Tack på förhand

Det är tyvärr detta som förstört för oss. När man beställer så små grejer för så små pengar som man säkert hade kunnat betalat 30-40 spänn för i Sverige. Det syns inte när en gör det men det är nog många fler som gör så.
Sedan vet man inte vad du beställt, det kanske inte ens finns i Sverige / EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Så köparen "förlorar" bara 7kr + produkt, och inget mer händer, stämmer det?

Ja det stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av huldu:

Vidrigt. Fick ett sms från postnord som ville ha 78kr för en sak värd 7kr från Kina. Nej tack. I vilket land ser get ens rimligt ut? Har inget emot moms men deras "hanteringsavgift" är ren *skit*. Någon jävla resonering moste det ändå finnas

ja suck det var precis det jag väntade mig, att billigt skit ska man behöva betala mer än 10 gånger mer.. jo tjena hur fan tänker posten alltså ?? i många EU länder är det tullfritt på värde runt 22 euro varför inte här?

Permalänk
Medlem

Fick mess från posten att betala 77:- för något jag beställde i början av februari. Kostnaden var typ 14:- för det jag beställde, så jag kommer inte betala. Jag skulle önska att alla människor beställde något för typ 1 krona och strunta i att betala avgiften hos posten. De förtjänar att gå back utav helvete på det här.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huldu:

Vidrigt. Fick ett sms från postnord som ville ha 78kr för en sak värd 7kr från Kina. Nej tack. I vilket land ser get ens rimligt ut? Har inget emot moms men deras "hanteringsavgift" är ren *skit*. Någon jävla resonering moste det ändå finnas

Och i vilket land ser det rimligt ut att beställa små skitsaker för några kronor från andra sidan världen med fri frakt?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fick mess från posten att betala 77:- för något jag beställde i början av februari. Kostnaden var typ 14:- för det jag beställde, så jag kommer inte betala. Jag skulle önska att alla människor beställde något för typ 1 krona och strunta i att betala avgiften hos posten. De förtjänar att gå back utav helvete på det här.

Gör inte så. Det kommer att bli värre. Det är inte posten som förlorar på det, det är vi. Kineserna kommer sluta skeppa hit grejer.

Skickades från m.sweclockers.com