Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Finns faktiskt en del saker som inte är skräp och som inte hittas på andra ställen där.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen hindrar dig att köpa därifrån. Däremot får du betala lite mer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Hur länge har ni andra väntat på tullklareringen? Har haft ett paket sen 12/3 utan att höra ifrån postnord hittills.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av supercarl:

Hur länge har ni andra väntat på tullklareringen? Har haft ett paket sen 12/3 utan att höra ifrån postnord hittills.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett paket som ankom till tullen den 8/3, och jag fick ett SMS ifrån PostNord den 16/3, så lite mer än en vecka tog det.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Postnord är ett skämt såsom tullavgifterna dom har fört in

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Postnord är ett skämt såsom tullavgifterna dom har fört in

Du vet väl att tullavgift inte är något Postnord infört? Utan att det är något staten införde redan 1992 som sedan Postnord bara skitit att efterfölja?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du vet väl att tullavgift inte är något Postnord infört? Utan att det är något staten införde redan 1992 som sedan Postnord bara skitit att efterfölja?

Speditionsavgifter har funnits längre än så. Moms från första kronan infördes däremot och började gälla 1 juli 1992. Tull/importdeklarationer har varit krav sedan dess på all postorderförsäljning från tredje land. Speditörens avgifter har de bara tagit ut när de faktiskt gjort tulldeklarationen däremot. EU-direktivet från 2009 som standardiserade 10-22 EUR tröskelvärde (som undantag) skriver också uttryckligen att det är tillåtet att kräva moms på postorder utan tröskelvärde, förutom Sverige så saknar Polen och Frankrike något tröskelvärde för postorder från tredje land. Planen är att möjligheten att ha tröskelvärde för moms ska försvinna i hela EU från och med 2021, då de också ska ha ordnat det de kallar MOSS för moms på varor – något som idag redan finns för elektroniska varor och tjänster.

Vissa verkar kräva att PostNord Sverige ska agera på helt annat sätt än andra speditörer och påstår att de inte alls är som alla andra. Dels har inte svenska staten majoriteten av rösterna (de delas jämt med Danmark) och dels finns det ingen anledning att de skulle agera annorlunda än andra statliga postbolag. Post Danmark som numera går under PostNords namn och ägs av PostNord Group tar 160 DKK i speditionsavgift (deras gräns är 80 DKK) och Posten Norge som är helägt av norska staten tar 158 NOK i speditionsavgift. Tjänster tar vinstdrivande verksamheter betalt för oavsett ägare. Vore konstigare om så inte var fallet. Det är dessutom en avreglerad och konkurrensutsatt marknad där statsstöd måste godkännas av EU-kommissionen och inte vara konkurrenshämmande.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett paket från Aliexpress med ett värde på ca 8 USD.
Den 14 mars ankom paketet Sverige och enligt tracking stoppades det för tullhantering.
Dagen efter, alltså den 15 mars kunde jag hämta ut paketet utan att betala några avgifter.
Enligt information på paketet var värdet 2 USD och den var märkt som gift.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Jag fick ett sms idag från PostNord om att jag ska betala 78kr. Men det skumma är att jag väntar på ett 2 paket som är köpta via amazon.co.uk samt ebay.co.uk som inte bör påverkas av avgift då det är inom EU.

Ska ringa posten imorgon

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

@ante_ante: Beror var den skickas ifrån, tex från ebay.uk Kan säljas som från Asien.
Aamzon.uk är inga problem, köpt flera saker se nya reglerna. Utan några avgifter etc.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av AxxT:

@ante_ante: Beror var den skickas ifrån, tex från ebay.uk Kan säljas som från Asien.
Aamzon.uk är inga problem, köpt flera saker se nya reglerna. Utan några avgifter etc.

Ja det har jag koll på men väljer alltid från England och denna gång location Portsmouth.
De kollinummer jag fick i mitt sms börja på RL och sluta på EE.
De andra kollinummer börjar på 0035 och går via Danmark.
Kanske bäst att pröjsa den lilla summan och sen bestrida om de går

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av AxxT:

@ante_ante: Beror var den skickas ifrån, tex från ebay.uk Kan säljas som från Asien.
Aamzon.uk är inga problem, köpt flera saker se nya reglerna. Utan några avgifter etc.

Även varor köpta på Amazon.co.uk kan komma från Asien om man inte köper något som säljs av Amazon. Åtminstone tidigare sade reglerna att säljaren måste skicka förtullat om mottagaren finns inom EU, men det kanske slarvas med det.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Det skulle vara smart om moms kunde tas ut direkt vid köpet som vid köp från säljare inom EU. Problemet är att det finns en massa butiker utanför EU som säljer väldigt lite till EU-länder och därför ogärna momsregistrerar sig eftersom det medför extra byråkrati. Dessutom dröjer det några år innan MOSS-systemet finns på plats, så om det överhuvudtaget funkar idag, måste väl företagen momsregistrera sig i alla 28 EU-länder.

Tullverket verkar också bekymrat över felaktiga belopp på CN22-blanketter och att det importeras sådant som inte ska importeras (främst piratkopior och osäkra elprodukter antar jag).

Skrivet av ante_ante:

Ja det har jag koll på men väljer alltid från England och denna gång location Portsmouth.
De kollinummer jag fick i mitt sms börja på RL och sluta på EE.
De andra kollinummer börjar på 0035 och går via Danmark.
Kanske bäst att pröjsa den lilla summan och sen bestrida om de går

EE betyder Estland. Det har tidigare i tråden skrivits om någon kinesisk speditör som skickar saker via Estland där försändelsen får nytt kolli-id. Eftersom Estland är med i EU, måste momskravet betyda att Estland inte är ursprungslandet för försändelsen utan att den kommer från något annat land, t.ex. Kina. Står det att försändelsen skickas från Storbritannien (Portsmouth), ska du helt klart bestrida avgiften.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har inte sett att Fyndiq faktiskt säljer produkter direkt från Asien, marknadsplatsen säljer inkl moms så jag vet inte riktigt vad de syftar på. Kan inte se hur säljare i Asien skulle uppfylla villkoren för att få sälja på sidan. De som säljer på Fyndiq har ingen anledning att skicka varor via Nederländerna för att de ska förbli oförtullade om de ändå säljer från lagerplats i Sverige, de har ingen anledning att beställa enskilda varor upp till 22 EUR som är gränsen i Nederländerna. Varor med ett par dagar leveranstid skickas såklart inte från Kina. Avgiften på 75/125 kr gäller dessutom bara privatpersoner och inte företagare som ofta får betala mer. Jag vet inte vad Fyndiq menat med sina artiklar i Breakit och Ehandel.se förutom att vinna billiga poäng hos kunderna.

såg precis att dom förklarade det lite mer, men jag förstår verkligen inte.

Magnus: Kan ni förklara hur ni lyckas komma runt PostNords avgifter? Har ni allt i EU innan ni skickar?
Fyndiq: Hej Magnus! Kul fråga. Alla Superbilligt-paket skickas från Kina via Holland! Då det är inom EU så kan PostNord inte ta ut den avgiften!

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Skrivet av Cordinator:

såg precis att dom förklarade det lite mer, men jag förstår verkligen inte.

Magnus: Kan ni förklara hur ni lyckas komma runt PostNords avgifter? Har ni allt i EU innan ni skickar?
Fyndiq: Hej Magnus! Kul fråga. Alla Superbilligt-paket skickas från Kina via Holland! Då det är inom EU så kan PostNord inte ta ut den avgiften!

Det där är ingen fullständig förklaring. Skickar man med DHL Express från Asien till Sverige, mellanlandar försändelsen i Östtyskland och ibland även i Västtyskland. Försändelsen är dock fortfarande lika momspliktig i Sverige för det; det faktum att försändelsen skickas via ett annat EU-land gör ingen skillnad. Den enda lösning som skulle kunna få bort avgiften är om man har någon i Nederländerna som köper varorna av säljaren i Kina och sedan säljer den vidare till köparen i Sverige. Man får fortfarande betala moms, men man slipper Postnords avgift. Hur Fyndiq gör har jag inte riktigt förstått.

Permalänk
Medlem

@Cordinator: Då är man ju nyfiken på och veta hur dom lyckas få kineserna att skicka allt via Holland.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Nån som kan läsa artikeln och kan säga vad det står?

https://www.sydsvenskan.se/2018-03-18/postnordsraseriet

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Det var inte vad som diskuterades, speditionsavgifter är inget handelshinder och något som Kina också har.

EU kommer tillåta säljare att registrera sig i valfritt EU-land och sköta all moms via ett land istället för att man behöver vara momsregistrerad i alla länder, och det kommer öppnas upp för säljare som vill delta och som sköter sig när EU tar bort möjligheten till tröskelvärdet. Istället för speditionsavgiften så kommer de alltså själva redovisa och betala till ett EU-land – vilket också medför en viss kostnad. De som inte kommer registrera sig kommer fortsättningsvis (eller deras kunder då) drabbas av speditionsavgifter. Innan dess kommer det knappast hända något. Innan 2021 kan man nog glömma en lösning alltså, om det var det du hoppades på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

såg precis att dom förklarade det lite mer, men jag förstår verkligen inte.

Magnus: Kan ni förklara hur ni lyckas komma runt PostNords avgifter? Har ni allt i EU innan ni skickar?
Fyndiq: Hej Magnus! Kul fråga. Alla Superbilligt-paket skickas från Kina via Holland! Då det är inom EU så kan PostNord inte ta ut den avgiften!

Goddag yxskaft! Här gör de inget mer än att de trollar. Se nedan.

Skrivet av Kommenterande:

Det där är ingen fullständig förklaring. Skickar man med DHL Express från Asien till Sverige, mellanlandar försändelsen i Östtyskland och ibland även i Västtyskland. Försändelsen är dock fortfarande lika momspliktig i Sverige för det; det faktum att försändelsen skickas via ett annat EU-land gör ingen skillnad. Den enda lösning som skulle kunna få bort avgiften är om man har någon i Nederländerna som köper varorna av säljaren i Kina och sedan säljer den vidare till köparen i Sverige. Man får fortfarande betala moms, men man slipper Postnords avgift. Hur Fyndiq gör har jag inte riktigt förstått.

Läs DI och Ehandel.se-artikeln bara – https://digital.di.se/artikel/e-handlaren-postnords-avgift-pa... och http://www.ehandel.se/Kinaavgiften-slar-till-i-morgon---sa-ga...

Gäller vad jag förstår bara varorna i appen, ser inte hur säljare från tredje land skulle kvalificera sig för att sälja på hemsidan. Sen nej, det kommer inte hamna någon moms i Nederländerna om de använder en mellanhand i Nederländerna för varor under 22 EUR.

Mindre speditörer som Yun Express ska visst erbjuda detta till säljare i Kina hur som helst, har uppmärksammats av någon i tråden tidigare.

Hade någon i Nederländerna korrekt importerat varorna och sålt vidare hade Fyndiqs säljare (de säljer inget själv) med svenska momsregistreringsnummer helt enkelt betalat svensk moms när de köper grejerna via omvänd skatteskyldighet, och självklart tagit ut svensk moms vid försäljningen. Då frakten från Nederländerna till Sverige och då att ompaketera paketen i Nederländerna inte är gratis så finns det däremot ingen vinst i att göra det, då det hamnar kring 75 kr vilket som, om det inte är så att man skippar momsen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Innan 2021 kan man nog glömma en lösning alltså, om det var det du hoppades på.

Lär inte bli någon lösning 2021 heller eftersom det kommer att vara alldeles för få säljare som säljer så mycket till EU att det är värt mödan att momsregistrera sig. Storföretag som Amazon kommer säkert att ordna med momsregistrering för egen räkning så att de får fler fraktsätt att välja på, men i övrigt blir det nog inte många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

såg precis att dom förklarade det lite mer, men jag förstår verkligen inte.

Magnus: Kan ni förklara hur ni lyckas komma runt PostNords avgifter? Har ni allt i EU innan ni skickar?
Fyndiq: Hej Magnus! Kul fråga. Alla Superbilligt-paket skickas från Kina via Holland! Då det är inom EU så kan PostNord inte ta ut den avgiften!

Det där stämmer dock inte. Var paketet mellanlandar är helt irrelevant utan det viktiga är var företaget är registrerat och var det sänds ifrån. Med andra ord... vet inte om "Fyndiq" är seriösa eller okunniga men det som skrivs stämmer inte. Den enda vägen att komma "runt" denna avgift är om ett kinesiskt företag säljer en produkt till säg ett Tyskt företag som sedan säljer det vidare till dig. Då betalar du bara moms för paketet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Det där låter bara konstigt. Det är nog något som inte stämmer.

Skrivet av Ehandel.se:

När en vara kommer från ett utomeuropeiskt land till EU, är det det första landet den kommer till som får samla in momsen. Inom EU färdas varorna momsfritt, vilket innebär att Sverige blir utan moms med Fyndiqs modell.

Mina beställningar från japanska Amazon brukar följa någon av dessa rutter:

  • JP - CN - DD - SE

  • JP - DE - DD - SE

  • JP - HK - DD - SE

Hur försändelserna skickas framgår av spårningssidan. Av spårningen framgår det att försändelserna passerar tullen i Sverige, vilket verkar riktigt eftersom det är Sverige som försändelserna ska till. Nere på kontinenten passerar de ingen tull. Av någon obegriplig anledning passerar dock försändelserna tullen i Hongkong i de fall de skickas via Hongkong. Vanliga postförsändelser kan gå via en massa länder utan att mottagaren har någon aning. Att en försändelse skickas via ett eller flera andra länder spelar ingen som helst roll; det är först i mottagarlandet som skatter och speditionsavgifter tillkommer.

För övrigt färdas försändelser inte alls momsfritt inom EU; man betalar antingen moms i avsändarlandet eller i mottagarlandet. Undantag görs bara i specialfall, främst om man handlar av en privatperson.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Den enda vägen att komma "runt" denna avgift är om ett kinesiskt företag säljer en produkt till säg ett Tyskt företag som sedan säljer det vidare till dig. Då betalar du bara moms för paketet.

Detta medför dock extra problem. T.ex. får inte det tyska företaget sälja varan till dig om det är en elektrisk produkt som inte uppfyller EU:s krav på elsäkerhet. Det blir dyrt för det tyska företaget att granska produkter innan de kan säljas vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Lär inte bli någon lösning 2021 heller eftersom det kommer att vara alldeles för få säljare som säljer så mycket till EU att det är värt mödan att momsregistrera sig. Storföretag som Amazon kommer säkert att ordna med momsregistrering för egen räkning så att de får fler fraktsätt att välja på, men i övrigt blir det nog inte många.

Självklart blir det bara vissa säljare som registrerar sig – tycker det säger sig självt – men det kommer finnas vissa, även andra än jättarna som själva säljer till EU. Dessutom öppnar det upp för fler lösningar likt Ebay Global Shipping Program från staterna när den administrativa bördan lättas.

Någon i Sverige kanske 2021 kommer kunna registrera en egen firma i t.ex. Hongkong. Skicka alla sina varor till Hongkong och sen skicka de direkt till konsumenter i Sverige med svensk moms direkt från Hongkong. Om det nu fungerar skattetekniskt. Så visst kommer fler möjligheter öppnas upp, men speditionsavgifter kommer som sagt finnas kvar för de som inte registrerar sig eller inte sköter sig och blir av med den förmånen.

Hur affärerna görs kommer förändra sig med tiden helt naturligt hur som helst, idag med massor subventioner lönar det sig visst att bara skicka varor från handelsplatser direkt till kund med flera mellanhänder, i framtiden kanske man måste vända sig direkt till riktiga leverantörer och tillverkare och importera själv om man ska ha någon vinst helt oberoende vad EU och Sverige gör.

De som fuskar och säljer momsfritt (och paketerar om varorna) lär inte börja sälja med moms hur som helst, deras konkurrensfördel är ju just att de säljer varor momsfritt och det är ofta varor mycket dyrare än lågvärdesförsändelserna. Någon som säljer en vara för 2500-4000 kr kan betala ganska mycket för olagliga upplägg innan det blir mer värt att registrera sig och betala moms. Det problemet kommer inte lösa sig på annat sätt än att de får skaka galler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det där låter bara konstigt. Det är nog något som inte stämmer.Mina beställningar från japanska Amazon brukar följa någon av dessa rutter:

  • JP - CN - DD - SE

  • JP - DE - DD - SE

  • JP - HK - DD - SE

Hur försändelserna skickas framgår av spårningssidan. Av spårningen framgår det att försändelserna passerar tullen i Sverige, vilket verkar riktigt eftersom det är Sverige som försändelserna ska till. Nere på kontinenten passerar de ingen tull. Av någon obegriplig anledning passerar dock försändelserna tullen i Hongkong i de fall de skickas via Hongkong. Vanliga postförsändelser kan gå via en massa länder utan att mottagaren har någon aning. Att en försändelse skickas via ett eller flera andra länder spelar ingen som helst roll; det är först i mottagarlandet som skatter och speditionsavgifter tillkommer.

För övrigt färdas försändelser inte alls momsfritt inom EU; man betalar antingen moms i avsändarlandet eller i mottagarlandet. Undantag görs bara i specialfall, främst om man handlar av en privatperson.

Fungerar som så att de skickar varorna till en adress i Nederländerna, är de under eller upp till 22 EUR så går de förbi tullen/speditören momsfritt och utan speditionsavgifter. Yun Express specifikt skickar sedan med DHL från Nederländerna (eller Deutche Post från Belgien) till mottagaren. Eftersom det aldrig bokförs som en försäljningen från Nederländerna till Sverige så går det momsfritt, och det bokförs aldrig som en import i Nederländerna heller p.g.a. det deklarerade värdet. Givetvis är det olagligheter det rör sig om. Den som begår bokförings och skattebrott finns ju däremot varken i Sverige eller Nederländerna.

Givetvis låter det konstigt att Fyndiq hjälper säljare att begå brott, men det är ju detta de varit så bombastiska över!

Det är dessa upplägg som finns att tillgå om man vill fuska, men det är inte mycket dyrare att göra det lagligt med lågvärdesförsändelser! PostNord erbjuder DDP från Kina och Hongkong för den delen.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.ehandel.se/PostNord-lar-datorn-att-sortera-Kinapos...

"Under hösten 2017 ska PostNord ha genomfört tester med machine learning på Årstaterminalen utanför Stockholm och resultatet ska ha varit positivt. Innan kunde bolaget maskinsortera 10-15 procent av paketen men med det nya smartare systemet ska över 60 procent gå att sortera automatiskt. PostNord ska specifikt ha bett Lockheed Martin att lösa inflödet av Kinapaket."

Nu blir det nya metoder i kampen mot Kina-paketen!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Till alla som är sugna på att förstöra för postnord genom att beställa för att låta det ligga kvar så det kan skickas tillbaka.

Jag hoppas att ni förstår att det förstör mer för oss än för postnord då avsändarna kommer sluta skicka till Sverige pga det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har säkert redan klargjorts i tråden flera gånger men svårt att söka på och de flesta artiklar tjatar bara om Kina, Kina, Kina: gäller de här nya reglerna/rutinerna alltså alla paket som kommer från utanför EU eller är det något specifikt för Kina?

Beställer en del filmer från Amazon.com (oftast 1-3 gånger i taget) och var säkert 2-3 år sedan jag sist åkte på att betala något extra, är det alltså över med det nu? Nu är man garanterad tull/moms/avgift på varje paket oavsett värde?

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Har säkert redan klargjorts i tråden flera gånger men svårt att söka på och de flesta artiklar tjatar bara om Kina, Kina, Kina: gäller de här nya reglerna/rutinerna alltså alla paket som kommer från utanför EU eller är det något specifikt för Kina?

Gäller alla beställningar från länder utanför EU:s momsområde.

Skrivet av Pyoko:

Beställer en del filmer från Amazon.com (oftast 1-3 gånger i taget) och var säkert 2-3 år sedan jag sist åkte på att betala något extra, är det alltså över med det nu? Nu är man garanterad tull/moms/avgift på varje paket oavsett värde?

Amazon.co.jp (och troligvis även Amazon.com) brukar skicka så att avsändaren debiteras på momsen. I sista steget i bokningen finns det en post som kallas för förbetalning av importskatt som används till att betala momsen. På så vis slipper man betala något extra vid leverans, men man får ändå betala för detta fast på ett annat sätt än om det skickas med Postnord. Amazon brukar inkludera speditörsavgiften i frakten så att man inte behöver bekymra sig över vilken speditör Amazon väljer eller vad speditören har för avgift för förtullning.

Permalänk
Master of Overkill

Tycker kan höja avgiften till lätt 250kr
Miljö förstöring på riktigt när folk köper plast muggar för 5kr

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240