AMD lanserar Ryzen 2 "Pinnacle Ridge" med Zen+ på 12 nanometer april 2018

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Ryzen 2 "Pinnacle Ridge" med Zen+ på 12 nanometer april 2018

Inför CES 2018 avtäcker AMD kommande Ryzen 2000-serien "Pinnacle Ridge" med Zen+, som med smärre arkitektoniska förbättringar och högre klockfrekvenser släpps till våren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jahap, bara att slänga ut sin nuvarande ryzen till försäljning då

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

@Ohdear: Samma här.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv

Som förväntat och det blir en riktigt bra processor. Man får hoppas på att de får till någon billig cpu.

Det mest tragiska är dock dessa ssd och rampriser som gör att budgetdattorer på sätt och vis ej blir prisvärdiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så något högre IPC och högre klockfrekvenser = Hoppet till Intel blir betydligt mindre.

Låter helt okej. Så länge som priset blir lika attraktivt som Ryzen 1.0 hade. För då kommer framtiden se ljus ut för AMD. Och oss konsumenter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Om det går att pusha till 4,5ghz och några % på IPC så kommer zen2 bli otroligt bra för AMD.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Spännande.. Får se om man byter ut sin i7 4930k eller om den får tills nån generation till.. Så segt att byta moderkort bara...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Gillar inte hur den nya turbon och xfr funkar, det är för likt intel och ger ingen garanterad prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Håller alla tummar och tår!

Go AMD!

Permalänk
Medlem

4,5GHz, något bättre IPC. Låter trevligt!
Jag borde inte byta ut min 1800x, men det kan bli svårt att låta bli.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Skulle inte denna ha inbyggd grafikdel? Eller var det något jag fick för mig?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Spännande, blir till att slänga ut 7700k

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att avboka min i5 8400 med moderkort, nu har jag väntar i två månader så kanske skulle vänta lite till och se hur dessa presterar.

Permalänk
Medlem

Om många av de här kommande modellerna lätt rullar på 4.2–4.5 Ghz med lite bios-pill så har AMD's chansning som Ryzen faktiskt varit verkligen gått hem! För det var ju ändå en chansning att lansera sprillans ny arkitektur på sprillans ny tillverkningsprocess Redan nu är Ryzen ett episkt budget eller multitasking-val.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Om många av de här kommande modellerna lätt rullar på 4.2–4.5 Ghz med lite bios-pill så har AMD's chansning som Ryzen faktiskt varit verkligen gått hem! För det var ju ändå en chansning att lansera sprillans ny arkitektur på sprillans ny tillverkningsprocess Redan nu är Ryzen ett episkt budget eller multitasking-val.

Toppmodellerna kommer troligtvis rulla på i uppåt 4,4 GHz från fabrik.
4GHz x1,1=4,4.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Thomaseron:

Toppmodellerna kommer troligtvis rulla på i uppåt 4,4 GHz från fabrik.
4GHz x1,1=4,4.

Inte nödvändigtvis. Förmodligen över 4GHz men om IPC är förbättrad 5% räcker det långt för att undvika att höja klockfrekvenserna alltför mycket.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Inte nödvändigtvis. Förmodligen över 4GHz men om IPC är förbättrad 5% räcker det långt för att undvika att höja klockfrekvenserna alltför mycket.

Förvisso, men om processorn är effektivare vid en given klockfrekvens varför skulle de då sänka frekvensen?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Thomaseron:

Förvisso, men om processorn är effektivare vid en given klockfrekvens varför skulle de då sänka frekvensen?

Det är väldigt ovanligt med Ryzen-processorer som klarar över 4,1GHz så det är inte så sannolikt att de får ut 4-500MHz extra. Så de sänker inte direkt frekvenserna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ser mycket lovande ut! Kommer att invänta överklockningstester från diverse användare, men om det visar sig att R5 1600 v2 (eller vad det nu kommer att få för namn, men syftar på 6c 12t modellen) klarar av 4.4-4.5 GHz core eller högre så blir det definitivt ett köp! Coffee Lake var det jag siktade mot sommaren, men med dess högre pris och hela Meltdown fiaskot verkar det inte riktigt lockande längre.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Sedär! Jag sa ju att det skulle bli ökningar i IPC! ^^

Härligt!

En 2700, eller vad det nu blir, kommer sitta som en smäck i mitt befintliga AM4-kort

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Skulle inte denna ha inbyggd grafikdel? Eller var det något jag fick för mig?

Det kommer båda. Denna video gick igenom det bra
https://youtu.be/5VY0v6X9-mo
Ryzen 2200g och 2400g apuer på typ uppdaterad ryzen 1200 respektive 1400.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se prestanda siffror på "2800X" kanske blir ett byte

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

Väntar med spänning! Just nu kan jag inte bestämma om jag vill ha ryzen 1600 eller i5 8400. Inte för att jag behöver nytt, men ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är väldigt ovanligt med Ryzen-processorer som klarar över 4,1GHz så det är inte så sannolikt att de får ut 4-500MHz extra. Så de sänker inte direkt frekvenserna.

Första generationen, ja det har du rätt i. Andra generationen som kommer snart vet vi inte än, men detta står i nyheten:
"Nya 12LP har förbättrad energieffektivitet jämfört med 14LPP, vilket innebär lägre spänning och strömförbrukning vid en given klockfrekvens. Samtidigt ska den nya tekniken leverera åtminstone 10 procent bättre prestanda, vilket bör innebära en motsvarande ökning i maximal klockfrekvens."

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD Pinnacle Ridge tillverkas på 12 nanometer Low Power (12LP) som är en vidareutveckling av 14 nanometer Low Power Plus (14LPP), vilken används av Summit Ridge och första generationens Ryzen. Namnet till trots handlar det inte om en krympning av transistorer utan förbättringarna syns på annat håll.

Äääh, kan tillverkarna sluta med det här namnfuskandet på transistorstorlekarna nu?
Rena falska marknadsföringen ärligt talat.

Detta inte riktat mot AMD alltså, utan generellt mot transistortillverkarna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Första generationen, ja det har du rätt i. Andra generationen som kommer snart vet vi inte än, men detta står i nyheten:
"Nya 12LP har förbättrad energieffektivitet jämfört med 14LPP, vilket innebär lägre spänning och strömförbrukning vid en given klockfrekvens. Samtidigt ska den nya tekniken leverera åtminstone 10 procent bättre prestanda, vilket bör innebära en motsvarande ökning i maximal klockfrekvens."

Fast 10% bättre prestanda kan ju vara 7% högre klockfrekvens + 3% bättre IPC...typ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det kommer båda. Denna video gick igenom det bra
https://youtu.be/5VY0v6X9-mo
Ryzen 2200g och 2400g apuer på typ uppdaterad ryzen 1200 respektive 1400.

Skickades från m.sweclockers.com

Aah, tack för länk ^^

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Fast 10% bättre prestanda kan ju vara 7% högre klockfrekvens + 3% bättre IPC...typ....

Från artikeln:
"Arkitekturen Zen har också polerats en smula. På det stora hela är det samma historia som tidigare, men optimeringar i kislet gör att AMD ökat hastigheten på såväl cacheminne, som minnesbussen som kommunicerar mot DDR4-minnet samt latenser. Dessa tre ska tillsammans ge Zen+ en viss ökning i prestanda vid en given klockfrekvens (IPC) jämfört med ursprungliga Zen."

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Om det visar sig att prestandan kan lyftas med 10% så är det väldigt intressant. Lite trött på Intels cpu där man "måste" delidda. Å andra sidan är det tråkigt med enbart 24 pcie lanes. Märkte hos plattformen Z370 med liknande begränsade Pcie lanes med mina 3 pcie ssds att det ibland går väldigt långsamt vid flytt/kopiering av filer mellan enheterna fastän temperaturen är Ok.
Med Threadripper var det klockrent.

Kanske blir det Threadripper 2 eller nästa Intels plattform snart?😊
Finns det någon möjlighet att Intels Z390 har gott om Pcie lanes eller är det önsketänkande?

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Avstängd

Kommer de hinna fixa spectre?

Visa signatur