Allvarligt säkerhetshål upptäckt i Intels processorer

Permalänk
Avstängd

Vad är det egentligen för fara för mig som spel och hobby användare att inte köra uppgraderingen?
Är det en tvingad uppgradering så kan ni bortse från att svara på fråga 1?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Von_OttO:

Läste på andra forum att säkerhetshålet är riktigt allvarligt med...
https://www.wired.com/story/critical-intel-flaw-breaks-basic-...

Påverkar även AMD och ARM enligt artikeln.

Alla Intel prollar har risk och kan hackas.
stämmer inte för amd.
prestanda sänkningen i att fixa den verkliga faran med Meltdown för intel kan kosta 30% prestanda.......

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7o2i91/technical_analys...

Skrivet av Stefflo:

De har ju tydligen vetat om detta problem ett tag. Samtidigt bra att inte gå ut med det innan man har en lösning på problemet. Sen är det alltid trist om processorn funkar sämre. Kanske ska rikta in sig mot AMD nästa gång.

INTEL
VD UPPGES HA SÅLT AKTIER EFTER INFO OM SÄKERHETSPROBLEM (Direkt)
2018-01-04 11:17

STOCKHOLM (Direkt) Chiptillverkaren Intels vd Brian Krzanich sålde hundratusentals aktier i bolaget efter att i juni ha fått information om de allvarliga säkerhetsproblem som nu har blivit offentliga.

Det rapporterar Marketwatch.

Enligt besked i november hade Brian Krzanich minskat sitt innehav i Intel till 250.000 aktier, vilket är den lägsta nivå som han måste ha i maj 2018 enligt Intels regler.

En talesperson för Intel uppger att innehavsminskningen inte hade något med information om säkerhetsproblemen att göra.

Intel-aktien sjönk på onsdagen 3,4 procent efter uppgifterna om att bolagets chip är sårbara för attacker från hackare. Konkurrenten AMD gynnades av Intel-oron och avancerade 5,2 procent.

An anledning till att Intel inte offentliggjorde säkerhetsproblemen är att bolaget anser att det kan vara säkrare att inte låta hackare få reda på dem innan säkerhetsåtgärder har hunnit vidtas.

Kan ge en class action suit ifall det påvisas att hackare använt sig och gett intrång med Intel chips

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Det roliga är att AMD Zen Pro verkar säkrast just nu eftersom den har krypterat cache, det tråkiga med Zen Pro är att nästan ingen har sett en på riktigt, verkar lite svåra att köpa.

Däremot är det ytterst få operativsystem som har stöd för detta, så tyvärr är användarbasen minst sagt liten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Jag tyckte den här artikeln förklarade saken väldigt bra:

https://arstechnica.com/gadgets/2018/01/meltdown-and-spectre-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej, det hade han ju inte om han svarade igår, men inlägget råkar vara korrekt. Meltdown påverkar endast Intel, och patchen som skäl prestanda är för Meltdown, så då knappar ju AMD in lite om man vill se det så. Sen är bägge utsatta för Spectre (även om AMD indikerar att Zen klarar sig bättre även där), men där kommer skademinimeringen att ske på applikationsnivå och drabba alla lika mycket. Inte klart hur mycket den ändringen skadar prestanda.

Oavsett vad så drabbas även AMD vilket inlägget som jag kommenterade gav intrycket av att enbart INTEL drabbas vilket ej var sant..Själv har jag lärt mig genom åren att inte vara för snabb med uttalanden likt det jag kommenterade.Sen vet ju vi inte med säkerhet hur mycket prestanda intel tappar gentemot AMD..Sånt spelar ju in det med.
Så hur korrekt är då inlägget..Står inget om vilket av dom det gällde Meltdown eller Spectre i nyheten.Eller är jag helt blind?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

The mother of all bugs... with a killer performence.

Wow...
Antar att AMD vinner lite fler speltester nu då?

Faktiskt verkar inte spel påverkas nämnvärt, inom felmarginal. Värre om du har en databas eller hemsida eller massa beräkningar, men just för spel kommer nog ingen märka skillnad eller knappt kunna mäta skillnad. Phoronix har benchmarkat en del

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fermia:

Oavsett vad så drabbas även AMD vilket inlägget som jag kommenterade gav intrycket av att enbart INTEL drabbas vilket ej var sant..Själv har jag lärt mig genom åren att inte vara för snabb med uttalanden likt det jag kommenterade.Sen vet ju vi inte med säkerhet hur mycket prestanda intel tappar gentemot AMD..Sånt spelar ju in det med.
Så hur korrekt är då inlägget..Står inget om vilket av dom det gällde Meltdown eller Spectre i nyheten.Eller är jag helt blind?

AMD drabbas högst obetydligt, Intel försöker sprida ut rökridåer.
Man har ännu inte kunnat köra Spectre variant 2, med framgång på en AMD processor.

Google Project Zero (GPZ)

Research Title

Details

Variant One

Bounds Check Bypass

Resolved by software / OS updates to be made available by system vendors and manufacturers. Negligible performance impact expected.

Variant Two

Branch Target Injection

Differences in AMD architecture mean there is a near zero risk of exploitation of this variant. Vulnerability to Variant 2 has not been demonstrated on AMD processors to date.

Variant Three

Rogue Data Cache Load

Zero AMD vulnerability due to AMD architecture differences.

https://www.amd.com/en/corporate/speculative-execution

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Faktiskt verkar inte spel påverkas nämnvärt, inom felmarginal. Värre om du har en databas eller hemsida eller massa beräkningar, men just för spel kommer nog ingen märka skillnad eller knappt kunna mäta skillnad. Phoronix har benchmarkat en del

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag vet, inlägget skrevs igår, innan info om saker fanns.

Dock är en hel del av dessa tester gjorda på 8700k eller liknande värsting CPUer.. som lätt kan dra runt spel, oavsett. Väntar fortfarande på tester med tex 6700k, 4670k, 2600k.

- Detta då 6700k är 8-trådar med PCID funktion som bör påverkas lite, men ändå är på gränsen för vissa spel i vad den klarar.
- 4670k för den är 4-trådar och för lite för många spel idag och kommer vara flask redan utan patch, men den bör ha PCID funktionen den med, och inte försämras så mycket.
- 2600k då den har 8-trådar men saknar PCID funktionen, så kommer ev påverkas mer.

Med det sagt, jag tror inte spelprestandan kommer "dyka"... men för tex 2500k/2600 eller andra i5or kan det nog bli någon FPS eller två iaf, om de redan är på gränsen.

Permalänk
Medlem

En av dom liten mer pedagogiska beskrivningarna! Bara för att..
https://nakedsecurity.sophos.com/2018/01/03/fckwit-aka-kaiser...

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Tråkigt..

Men är det spikat att de måste permanent sänka prestandan på processorerna eller kommer de kunna utveckla detta och göra det mindre smärtsamt i framtiden?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus Torvalds:

A *competent* CPU engineer would fix this by making sure speculation
doesn't happen across protection domains. Maybe even a L1 I$ that is
keyed by CPL.

I think somebody inside of Intel needs to really take a long hard look
at their CPU's, and actually admit that they have issues instead of
writing PR blurbs that say that everything works as designed.

.. and that really means that all these mitigation patches should be
written with "not all CPU's are crap" in mind.

Or is Intel basically saying "we are committed to selling you shit
forever and ever, and never fixing anything"?

Because if that's the case, maybe we should start looking towards the
ARM64 people more.

Please talk to management. Because I really see exactly two possibibilities:

- Intel never intends to fix anything

OR

- these workarounds should have a way to disable them.

Which of the two is it?

Linus

Gav han som svar på ett mejl från Intel... :=)

https://www.spinics.net/lists/kernel/msg2688875.html

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam

Han går väldigt mycket på Intels linje.

Vad håller du på med Ryan?

Skrivet av Ryans Smith:

Things We Know
These are local attacks:
Both Meltdown and Spectre are local attacks that require executing malicious code on a target machine. This means that these attacks are not (directly) remote code execution attacks – think Nimda or Code Red – and that systems cannot be attacked merely by being connected to a network. Conceptually, these are closer to privilege escalation attacks, a class of attacks that help you get deeper into a system you already have access to. With that said however, researchers have shown that they can perform Spectre-based attacks using JavaScript, so it is possible for a web browser to pull a malicious JavaScript file and then attack itself in that fashion.

These are read-only (information disclosure) attacks:
Along with not directly being remotely exploitable, even if Meltdown and Spectre attacks are executed on a local system, the nature of the exploit is that these are read-only attacks. That is, they can only read information from a system. They cannot directly force code execution in the OS kernel, in other virtual machines, or other programs. These sort of information disclosure attacks can still be devastating depending on what information is leaked – and there is always the risk of using that information to then chain it into a code execution attack – which is why they’re still concerning. But the real risk is in hostile parties using these attacks to steal information, not to control a system.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Installerade fixen via Windows Update tidigare idag och har gjort lite snabbkontroller med program och spel jag använder datorn till.

Märker ingen skillnad i FPS i spel med min i7 8700. Får till och med högre poäng nu i Cinebench? 206 cb entrådat mot 202 innan fast det kanske är inom felmarginalen och något annat som ändrats sedan förra veckan.

Kör inga databaser med hög last eller annat som skapar många systemanrop vad jag vet.

Får man gissa att detta inte påverkar de flesta här på Swec?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo jag vet, inlägget skrevs igår, innan info om saker fanns.

Dock är en hel del av dessa tester gjorda på 8700k eller liknande värsting CPUer.. som lätt kan dra runt spel, oavsett. Väntar fortfarande på tester med tex 6700k, 4670k, 2600k.

- Detta då 6700k är 8-trådar med PCID funktion som bör påverkas lite, men ändå är på gränsen för vissa spel i vad den klarar.
- 4670k för den är 4-trådar och för lite för många spel idag och kommer vara flask redan utan patch, men den bör ha PCID funktionen den med, och inte försämras så mycket.
- 2600k då den har 8-trådar men saknar PCID funktionen, så kommer ev påverkas mer.

Med det sagt, jag tror inte spelprestandan kommer "dyka"... men för tex 2500k/2600 eller andra i5or kan det nog bli någon FPS eller två iaf, om de redan är på gränsen.

i5 2500 belastas väldigt hårt i t.ex. Battlefield 1 och andra moderna spel, så jag vill verkligen se hur den påverkas av updateringen innan jag drar en lättnadens suck

Tvivlar på att någon sida kommer testa Core 2 Quad eller ens i5 750, men på de processorerna skulle ju ett prestandatapp på bara 10% räcka för att bli väldigt märkbart.

Permalänk
Medlem

Det enda jag har upptäckt än så länge är att den senaste uppdateringen gör att man inte kan starta AI Suite 3 korrekt. Jag gjorde en lite tråd om det här.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

@fermia: Right back at you "Meltdown påverkar till stor del endast Intel-processorer, samt ett fåtal av ARM:s Cortex-modeller. Enligt AMD kan variant 1 av Spectre åtgärdas med hjälp av uppdateringar från operativsystemsutvecklare och väntas ha en marginell påverkan på prestandan. När det kommer till variant 2 och Meltdown behöver dessa inte åtgärdas då skillnaden i arkitektur gör att AMD-processorer inte påverkas."

Permalänk
Hjälpsam

"INTC INVESTOR ALERT: Law Offices of Howard G. Smith Commences Investigation on Behalf of Intel Corporation Investors"
https://www.businesswire.com/news/home/20180103006309/en/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

"INTC INVESTOR ALERT: Law Offices of Howard G. Smith Commences Investigation on Behalf of Intel Corporation Investors"
https://www.businesswire.com/news/home/20180103006309/en/

Stod inte såvitt jag kunde se men är den utredningen på grund av att Intels VD ska ha sålt mängder med aktier nyligen?

Vilken jävla soppa det här har blivit. Med all rätt får jag väl tillägga, även om jag inte förstår så mycket av det tekniska.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Stod inte såvitt jag kunde se men är den utredningen på grund av att Intels VD ska ha sålt mängder med aktier nyligen?

Vilken jävla soppa det här har blivit. Med all rätt får jag väl tillägga, även om jag inte förstår så mycket av det tekniska.

Tror mest att det handlar om hur mycket Intel visste sedan tidigare.
Ja CO:n sålde rejält i Höstas, men jag tror inte att det har med detta att göra, aktien har stigit sedan han sålde och jag har svårt att tro att han är så dum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Intressant diskussion det här! Håller med om det allra mesta du skriver, men jag måste påpeka de ställen där jag inte håller med.

Nej, nu är det du som blandar ihop två termer. Det du beskriver ovan är macro-op fusion: det gör att man kan slå ihop två instruktioner (en test-instruktion eller en beräkning och en villkorad branch) innan avkodningen och köra dessa två genom en dekoder (numer går det genom vilken dekoder som helst). På så sätt kan man alltså få igenom fem x86-instruktioner genom dekodern från Conroe till Broadwell, och sex i Haswell. Detta kom i Conroe för ett enda par instruktioner, och expanderades till något mycket mer generellt i Nehalem. Skylake förbättrade funktionen ytterligare något. Jag ignorerade det i genomgången, för vi talade inte så mycket om x86-instruktionerna.

Micro-op fusion är äldre. Det kom i Pentium M. Poängen är att de enkla dekodrarna under vissa sammanhang kan ta en instruktion som blir två micro-ops, koda av dessa, låta de passera OoOE-maskinen som en instruktion för att sedan sprängas i schedulern och skickas ut till två olika exekveringsenheter. Detta fungerar på två typer av instruktioner: en instruktion som både beräknar en adress och sedan lagrar data till den, och en instruktion som först laddar data och sedan modiferar den. Detta var en smart detalj i Pentium M eftersom det gjorde att den enda komplexa dekodern inte blev överlastad. Det har blivit relevant igen beroende på att det också sparar bandbredd i ROBben. Denna kan bara hantera fyra micro-ops per cykel, men två "fused" (ihopklistrade?) micro-ops räknas som en i det här läget. Enda sättet att få sex micro-ops per cykel fram till schedulern är att fyra av dem är ihopklistrade i två par. Jag har svårt att tro att Intel lade till en extra dekoder i Skylake om det bara är i det specialfallet som det faktiskt gör någon nytta. Därför tror jag att de jobbar på att öka bandbredden i ROBben till sex micro-ops i nästa design.

(OK, den extra dekodern hjälper till med annat. Den gör att man kan fylla på micro-op cachen i högre tempo än den kan tömmas - i medeltal - vilket gör att man snabbare kan stänga av hela det energikrävande dekoderblocket, och använda den energin till något mer värdefullt. Om mixen är att det ofta är enbart enkla x86-instruktioner så lönar det sig nog. Men ändå.)

Det är riktigt. Ännu viktigare är att micro-op cachen täcker in väldigt många fall, och då behöver man inte köra dekodern alls efter det första varvet igenom. Nämnde det mest för att belysa att optimeringarna för AMD och Intel är olika - AMD vill gärna ha lite mer komplexa x86-instruktioner.

Mycket och mycket, 5-7% tror jag att det stannade på.

Intel har sakta ökat bredden på sin design steg för steg. Den här gången tog de dekodrarna och retire rate (fast var den verkligen bara 4 i Haswell? Orkar inte kolla, du har säkert rätt), vilket gör reorder till flaskhalsen i Skylake. Därför tror jag att det är nästa sak de tittar på att göra bredare.

Jag vet inte om vi talar förbi varandra. När jag säger bandbredden i ROB så menar jag själva bredden på rename. Skylake kan döpa om 4 register per cykel, vilket är flaskhalsen. Detta har varit konstant sen Conroe. Under samma tid har vi fått fler exekveringsportar (från 6 till 8), fler dekodrar (4 till 5), större PRF, bredare vektorenheter, bredare vägar för att förse dem med data, mer bandbredd från cachen, HT, etc... Allt detta gör att konstruktionen blir bredare, och det är dags att uppgradera den enda biten som inte blivit bredare på tio år.

Håller med här, AMD vet nog inte om de skall skratta eller gråta. Om Intel nu löser problemet i Ice Lake så är det säkert helt OK för dem, då kommer folk att optimera som innan och be kunderna att byta processorer om de vill ha mer prestanda, men om de inte kan göra det, och vi får vänta till nästa tock (som jag tror heter Sapphire Rapids), då är det mycket smolk i bägaren för AMD.

Helt rätt, menade macro-op fusion ökar antalet x86-instruktioner som kan avkoda med ett. Tycker ändå att "rätt" sätt att räkna är faktiska antal avkodare (d.v.s. fyra st, inte fem).

Är micro-op fusion som gör det möjligt att load+op bara är en micro-op fram till execute, när man väl kör en load+op måste ju load utföras i en exekveringsport som hanterar minnesoperationer och "op" måste utföras i någon av de exekveringsportar som kan hantera operationen.

Skylake har ganska stor IPC-ökning på vissa saker. Kolla in t.ex. SweC spel-tester vid samma frekvens. Jämför man i7-4790K och i7-6700K (Haswell mot Skylake, hoppar den CPU jag själv har i spelburken, i7-5775C, då den är lite speciell med sin L4$).

Här jämför man alltså två st 4C/8T modeller körandes i 2,8 GHz. D.v.s. vi borde få någon form av mått på IPC.

  • Skylake är 18 % snabbare i BF1 1280x720

  • Skylake är 14 % snabbare i Witcher 3 1280x720

Håller själv på med lite beräkningar som passar både GPGPU samt även AVX riktigt bra. På pappret är det samma kapacitet per cykel hos Haswell till Skylake, i praktiken presterar Skylake ofta 20-30 % bättre per cykel i den här typen av program (spekulationen här är att L2$ bandbredd tenderar bli flaskhals, Skylake har rejält mycket högre bandbredd där).

Tittar man däremot på Cinebench eller andra renderingsbenchmarks som har skalära flyttal som flaskhals, ja då är det kanske ~5 % fördel för Skylake i IPC.

Jaja, detta är OT. Försöker hänga med i nyheterna kring säkerhetsbuggen, men det har inte riktigt högsta prio denna vecka (skidsemester).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hoppas inte det kommer påverka nå mycket för har precis byggt en ny dator med i5 8600k och vill gärna behålla den prestandan då jag kör cpu krävande spel/program (BF1 och P3D mest. Dåligt intel om det förstör min upplevelse

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av albeld:

Hoppas inte det kommer påverka nå mycket för har precis byggt en ny dator med i5 8600k och vill gärna behålla den prestandan då jag kör cpu krävande spel/program (BF1 och P3D mest. Dåligt intel om det förstör min upplevelse

Skickades från m.sweclockers.com

Eller hur, känns som man får ett inbyggt DRM eller vad det kallas i systemet..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Får man gissa att detta inte påverkar de flesta här på Swec?

Jag har inte hunnit läsa (och än mindre förstått) hela pappret som länkas nedan, men Spectre, som inte är Intel-specifik och inte har någon patch, verkar gå att implementera i Javascript, vilken då kan läsa i alla fall delar av webbläsarens (Chrome) minne. Jag tycker det verkar obehagligt eftersom det i så fall kan läcka lösenord, browserhistorik och annat. Hur Chromes process-isolering av tabbar påverkar detta framgår vad jag ser inte av pappret.

Spectre Attack

Permalänk
Avstängd

tydligare

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Installerade fixen via Windows Update tidigare idag och har gjort lite snabbkontroller med program och spel jag använder datorn till.

Märker ingen skillnad i FPS i spel med min i7 8700. Får till och med högre poäng nu i Cinebench? 206 cb entrådat mot 202 innan fast det kanske är inom felmarginalen och något annat som ändrats sedan förra veckan.

Kör inga databaser med hög last eller annat som skapar många systemanrop vad jag vet.

Får man gissa att detta inte påverkar de flesta här på Swec?

Antar att detta inte kommer påverka någon "vanlig hemanvändare"?

Sedan... hur kommer det sig att detta uppdagades först nu, om det varit en bugg som funnits i x antal år?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Antar att detta inte kommer påverka någon "vanlig hemanvändare"?

Sedan... hur kommer det sig att detta uppdagades först nu, om det varit en bugg som funnits i x antal år?

Det beror på vad man menar med vanlig hemanvändare, 92% av sveriges 10 miljoner invånare har en dator:
http://www.soi2016.se/sammanfattning/
Genom att enbart hänga här på sweclockers så gör man sig till en mer nischad användare. Och börjar man utveckla något så blir man riktigt unik ifrån ursprungsgruppen 10 miljoner.

Men om man tar databaser och virtuella maskiner etc så var det något de flesta inom jobbar inom IT lekte med hemma för 10 år sedan i liten skala, nu finns visserligen molnet. Så jag vill påstå att man inte på något sätt behöver vara unik bland gruppen dataintresserade personer. Det är heller inget som kräver extrema saker, för 10 000kr får man en dator som kan köra väldigt mycket.

Varför säkerhetshållen har funnits ouptäkta så länge, så beror det på att smarta personer nu har lagt ner mycket tid på att fundera ut hål. Det är inga säkerhetshål som man av ren slump dyker på när man kodar sin websida.

Snygg bild, jag hade planer på att själv testa men såg att det var svårt att avinstallera uppdateringen.

Min nuvarande ramdisk på en Intel presterar såhär: http://i.imgur.com/U4LeLWb.png
Och jag är fundersam på om säkerhetspatchen kan försämra resultaten? Men ska jag behöva formatera om systemdisken efteråt, så har jag ej den tid.

Sedan det är så svårt att mäta riktig prestanda, det är därför jag inte har sett något bra test ännu. Alltså system har fluktuationer, stänger man ner något större så kan det ta timmar innan alla processer är normala.

*edit*
Angående typ av användare, tar man gymnasieelever så är det nog ytterst vanligt med att folk har igång mängder med VM, databaser och annat. Och då kan man säga att det drabbar inga vanliga användare. Men ser man till folk som jobbar inom IT på en liten mer avancerad nivå, så får det snarare att det blir ovanligt att man inte alls kör några vms hemma.

Permalänk
Medlem

Att hitta sådana här buggar är enormt svårt och allt kan startas med en ingivelse som ingen har tänkt på innan för att man kanske sitter i ett specifikt problem, och när man väl sätter fingret på det så spricker hela dragkedjan och en helt ny familj av buggar väller ut och alla slår sig för pannan och muttrar 'hur kunde vi missa detta'

Hitta buggar av den här typen är som uppfinningar - skitsvåra att tänka ut första gången och därefter när det väl är gjort, är det 'enkelt' och' hur kunde man missa det' - för att man helt enkelt lärt sig ett nytt sätt att tänka...

Om det har gått obemärkt > 10 år så är det ingen lättfunnet problem och jag tycker det är fel (men väldigt engelskt) som många nu sysselsätter sig populistiskt , att göra så mycket 'blame' mot Intel så mycket man kan, istället för att bidra med något konstruktivt. Med andra ord gillar man det inte - gör det bättre själv, om man kan - annars håll mun!!.

Eller mer pragmatiskt: "shit happen" - lös det, gå vidare!!.

Permalänk
Medlem

Apples officiella uttalande:

https://support.apple.com/en-us/HT208394

Meltdown är redan patchat i MacOS och - och detta är intressant - i iOS och tvOS. Det sista implicerar att Apple egna ARM-kärnor lider av samma svaghet som Intels. Lite förvånande, faktiskt.

Spectre kommer att patchas i Safari inom de närmast dagarna, men det är bara steg ett och de jobbar vidare på fler.

Det sägs inte där, men det cirkulerar en patch till LLVM som kan stoppa det ena av de två angreppsmetoderna i Spectre redan i kompilatorn, dock i utbyte mot försämrad prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT