EA: "Inte säkert att mikrotransaktioner återkommer till Battlefront II"

Permalänk
Melding Plague

EA: "Inte säkert att mikrotransaktioner återkommer till Battlefront II"

Efter debaclet kring Star Wars: Battlefront II och titelns mikrotransaktioner stängdes dessa av temporärt. Nu visar det sig att det kan bli en permanent lösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow! Är det verkligen EA? har de blivit uppköpta av några andra?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Det här är nog ett av dom bästa affärsidéer dom har haft på länge, att dumpa MTX. Tyvärr så var det spelarna som fick påtala något EA och DICE skulle ha haft vet till att själva klura ut. Jag spelar flera timmar varje dag och älskar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Det här är nog ett av dom bästa affärsidéer dom har haft på länge, att dumpa MTX. Tyvärr så var det spelarna som fick påtala något EA och DICE skulle ha haft vet till att själva klura ut. Jag spelar flera timmar varje dag och älskar det.

Har ratat de flesta EA titlarna på sistone just för att när man väl köpt spelet för sådär 700kr på lanseringsdagen så tar de högst en månad innan du måste pumpa in flera hundratals kronor för att hänga med online eller ha tillgång till alla vapen/bilar/prylar osv.. säger inte att andra är bättre på detta eftersom nästan alla större titlar publicerade på steam / uplay lider av samma problem, gav t.ex. upp på min favoritserie av racing spel vilket är Colin Mcrae DiRT serien och väntar nu ut tills spelet får en "complete edition" innan jag köper dem eller tills de är kraftig rabatt på spelet + alla dlc's...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

BRA! Räcker med att dom tar ordentligt betalt för spelet!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av EA:

Enligt bolaget handlar det om en lärandeprocess

Å andra sidan kan man ju tycka att de borde lärt sig något vid det här laget istället för att upprepa misstag efter misstag...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Wow! Är det verkligen EA? har de blivit uppköpta av några andra?

Troligtvis är det Disney som trycker på. Disney har ju rättigheterna till Star Wars samt är huvudsakligen riktat till barn - då är det inte bra att det finns gambling i de produkter man har sitt märke på! Minns att det var mycket snack när Disney köpte Star Wars, men det gällde snarare filmerna. Att det skulle komma att medföra en sån här effekt kunde nog ingen tro

Tyvärr lär det dock fortsätta i andra spel som inte har en part som Disney då EA redovisat enorma vinster tillskrivna mikrotransaktioner i spelen.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@Vinolik:
De specificerade inte vad de lär sig, konsumenternas toleransnivå är vad de lär sig.

Permalänk
Medlem

De mjölkar ännu mer i de andra spelen istället. Fuck EA.

Permalänk
Medlem

Kunde personligen inte bry mig om det kommer tillbaka eller inte.
Har inte lagt en enda krona på microtransaktioner i SW:BF2, och då har jag redan ändå låst upp alla hjältarna samt köpt och uppgraderat alla starcards jag tycker är vettiga till klasserna jag spelar.

Det enda jag kan göra för min in-game valuta nu (den man får av att spela, inte den man tidigare kunde köpa för pengar) är att ...you guessed it, köpa lootboxes.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Att mjölka folk på pengar och släppa skit fungerar ett tag men inte i längden.
Samma sak med WoW där folk tröttnade för de tappade fokus på vad som gjorde ett spel bra och satsade på snabba cash.

Som chef är det bra att företaget tjänar mycket pengar men i längden tröttnar folk och slutar köpa spelen så det är inte hållbart att försöka ta så mycket betalt för en värdelös produkt i längden.

Permalänk
Inaktiv

Hurra för Disney allt var deras förtjänst, de är några riktiga hjältar. (ironi, med tanke på att de ska ta bort deras filmer från andra filmtjänster)

Jag tror att konsumenterna vann denna klagokamp genom att de framförallt består av ungdomar i en viss ålder och de då får passa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har ratat de flesta EA titlarna på sistone just för att när man väl köpt spelet för sådär 700kr på lanseringsdagen så tar de högst en månad innan du måste pumpa in flera hundratals kronor för att hänga med online eller ha tillgång till alla vapen/bilar/prylar osv.. säger inte att andra är bättre på detta eftersom nästan alla större titlar publicerade på steam / uplay lider av samma problem, gav t.ex. upp på min favoritserie av racing spel vilket är Colin Mcrae DiRT serien och väntar nu ut tills spelet får en "complete edition" innan jag köper dem eller tills de är kraftig rabatt på spelet + alla dlc's...

De största titlarna på steam har bara microtransactioner när det gäller cosmetics och inget annat. PUBG/DOTA/CS

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Oavsett om man kan köpa lådor eller inte, så finns de väl fortfarande kvar i spelet - alltså man kan ha tur att få det där odödlighetskortet som ställde till så mycket bråk? Rätta mej om jag har fel, ni som spelar det. Men om det är sant, så för min del är spelet ganska ointressant om vissa tack vare slumpen kan ha rejäla fördelar gentemot andra.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

så för min del är spelet ganska ointressant om vissa tack vare slumpen kan ha rejäla fördelar gentemot andra.

Det är det som folk har fått om bakfoten; korten ger inte "rejäla" fördelar, det ger "små" fördelar.
Vill du själv äga sagda kort så kan du lätt crafta och uppgradera det själv.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vad jag läste:

"Tydligen så uppskattar inte kunder att vi förstör gigantiska varumärken med Pay2Win modeller för att tjäna enorma mängder pengar på en stor andel barn som kommer spela spelet, och det har vi lärt oss nu"

Avgå.

Permalänk
Medlem

- Tja har du spelat se senaste EA spelet?
- Jag har Köpt spelet. Men har inte kunnat spela det än.
- Hurså? Varför inte?
- Jag har inte råd att spela det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är det som folk har fått om bakfoten; korten ger inte "rejäla" fördelar, det ger "små" fördelar.
Vill du själv äga sagda kort så kan du lätt crafta och uppgradera det själv.

https://www.windowscentral.com/star-wars-battlefront-2-star-c...

Jag tycker inte det verkar som "små" fördelar men det är väl en tolkningsfråga.

Permalänk
Medlem

"Inte säkert" vilken jävla målgrupp vill ens??

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av nling:

https://www.windowscentral.com/star-wars-battlefront-2-star-c...

Jag tycker inte det verkar som "små" fördelar men det är väl en tolkningsfråga.

Där står ju inte ens hur mycket korten påverkar, så hur ska folk som inte ens har spelat spelet kunna bilda sig en uppfattning?

"Reduces cooldown on abilities" låter ju jättebra, sen ser du att kortet typ reducerar med 10%. Väldigt gamebreaking.

Nu ska jag inte vara sån, vissa starcards är väldigt bra, men som sagt så behöver man inte spela särskillt längre för att kunna crafta kortet själv.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Troligtvis är det Disney som trycker på. Disney har ju rättigheterna till Star Wars samt är huvudsakligen riktat till barn - då är det inte bra att det finns gambling i de produkter man har sitt märke på! Minns att det var mycket snack när Disney köpte Star Wars, men det gällde snarare filmerna. Att det skulle komma att medföra en sån här effekt kunde nog ingen tro

Tyvärr lär det dock fortsätta i andra spel som inte har en part som Disney då EA redovisat enorma vinster tillskrivna mikrotransaktioner i spelen.

Hoppas det för de körde en av de bästa mmorpg spelen jag testat rakt ner i avgrunden... SWTOR. då kanske vi får se ett SWTOR 2.0 senare framöver med uppdaterade texturer och annat finlir samt ordentligt med end-game direkt vid launch

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Där står ju inte ens hur mycket korten påverkar, så hur ska folk som inte ens har spelat spelet kunna bilda sig en uppfattning?

"Reduces cooldown on abilities" låter ju jättebra, sen ser du att kortet typ reducerar med 10%. Väldigt gamebreaking.

Nu ska jag inte vara sån, vissa starcards är väldigt bra, men som sagt så behöver man inte spela särskillt längre för att kunna crafta kortet själv.

Yup, gamebreaking Som sagt tolkningsfråga.

Jag är kanske lite cs/sport skadad men jag förstår vekligen inte den här typen av multiplayer. Om du ska använda vinsten som bevis att ni är bätte än motståndarna behöver alla gå in med samma förutsättningar. Och om det inte är poängen så förstår jag inte vrf ni spelar.

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Troligtvis är det Disney som trycker på. Disney har ju rättigheterna till Star Wars samt är huvudsakligen riktat till barn - då är det inte bra att det finns gambling i de produkter man har sitt märke på! Minns att det var mycket snack när Disney köpte Star Wars, men det gällde snarare filmerna. Att det skulle komma att medföra en sån här effekt kunde nog ingen tro

Tyvärr lär det dock fortsätta i andra spel som inte har en part som Disney då EA redovisat enorma vinster tillskrivna mikrotransaktioner i spelen.

Du har helt rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De hade lätt kunnat tjäna hur mycket som helst om de gjorde bara kosmetiska mtx men de gapade efter lite för mycket

Permalänk
Medlem

Lätt att ge EA skit för allt detta men kom ihåg att det är konsumenterna som betalar för alla in-game prylar i andra spel som orsakat att dom ville ha MTX i Battlefront 2. Vi röstar med plånböckerna och hade ingen köpt in-game saker så hade det tagits bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Wow! Är det verkligen EA? har de blivit uppköpta av några andra?

www.vg247.com/2017/11/29/ea-stock-value-takes-a-3-1-billion-h...

Känns som dom försöker reparera skadan

Permalänk
Medlem

De hade räknat med att sälja 14 miljoner kopior. De lär inte nå det målet inom snar framtid, nog därför dom gör såhär drastiska åtgärder (+Disney). Detta var ju dice version av Fifa kassakon, bra de gick!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Har ratat de flesta EA titlarna på sistone just för att när man väl köpt spelet för sådär 700kr på lanseringsdagen så tar de högst en månad innan du måste pumpa in flera hundratals kronor för att hänga med online eller ha tillgång till alla vapen/bilar/prylar osv.. säger inte att andra är bättre på detta eftersom nästan alla större titlar publicerade på steam / uplay lider av samma problem, gav t.ex. upp på min favoritserie av racing spel vilket är Colin Mcrae DiRT serien och väntar nu ut tills spelet får en "complete edition" innan jag köper dem eller tills de är kraftig rabatt på spelet + alla dlc's...

Jag förstår frustrationen, verkligen. För mig är det inget problem om det finns en in-game butik där man kan handla kosmetiska förändringar, men som inte förändrar förutsättningarna för spelet i sig. Det vill säga man kan köpa skins till vapen / karaktärer / rustning, men inte saker med högre stats än dom man kan få i spelet självt. Assassins Creed gjorde något liknande med Unity om jag inte missminner mig, och jag totalvägrade köpa sådant. Däremot blev det lite skins av olika slag och tidssparar paket till kartan.

Jag hoppas att fler utvecklare förstår att spelare inte vill ha påtvingade MTX för att få tillgång till det spelet har att erbjuda, eller erbjuda oförtjänade fördelar. Eller nackdelar rent ut sagt, om man väljer att inte spendera riktiga pengar. Med lite tur kanske debatten om hur EA har hanterat MTX kan få andra utvecklare att tänka till hur dom själva implementerar detta.

Permalänk
Medlem

Tänk om EA skulle komma ut med ett rejält långt singleplayerspel med en bra story, tänk, och sedan vaknade jag upp från den drömmen.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Jag hoppas att fler utvecklare förstår att spelare inte vill ha påtvingade MTX för att få tillgång till det spelet har att erbjuda, eller erbjuda oförtjänade fördelar.

De flesta utvecklare förstår nog redan det men de vill testa gränserna för hur mycket spelare tillåter. EA gick lite för långt och åkte på ett bakslag. Det betyder bara att de tar halvt steg tillbaka för att hitta andra utvägar. Vi har tyvärr tillåtit dem att göra på det här viset alldeles för länge och nu ser vi konsekvenserna.