Den senaste tiden har Star Wars: Battlefront II varit i blåsväder, efter att spelare rasat mot titelns implementation av mikrotransaktioner. Det gick så långt att EA tillsammans med DICE valde att temporärt stänga av funktionen, där den senare skulle återkomma i uppdaterad form.

Nu visar det sig att så nödvändigtvis inte är fallet, då en representant från EA i ett investerarsamtal avslöjar att mikrotransaktioner eventuellt inte kommer tillbaka. Det handlar om ekonomichefen Blake Jorgensen, som gav svaret efter en fråga kring hur EA kommer hantera den negativa publiciteten som mikrotransaktionerna orsakat.

Over time we'll address how we will want to bring the MTX either into the game or not and what form we will decide to bring it into. But it's been a great learning experience for us; we consider ourselves a learning organisation. If we're not learning, that means we're failing in some way and we're constantly trying to watch what people do and how they play and listen to them to decide what's the best way to build great games.

Enligt bolaget handlar det om en lärandeprocess, där spelare ger kritik och återkoppling för spelet, varpå EA sedan lyssnar och agerar därefter. Mycket fokus läggs nu på speltitelns system för att nå högre nivåer och låsa upp ny utrustning samt hjältar. Avslutningsvis meddelar Blake Jorgensen att en statusuppdatering för bland annat mikrotransaktionernas framtid är att vänta inom kort.

Clearly we are very focused on listening to the consumer and understanding what the consumer wants and that's evolving constantly. But we're working on improving the progression system. We turned the MTX off as an opportunity to work on the progression system inside the game. We're continuing to do that. I think there's an update this week and again next week.

Star Wars: Battlefront II släpptes den 17 november, och finns tillgängligt till PC/Windows, Xbox One samt Playstation 4.