Mozilla släpper Firefox 57 "Quantum"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Finns det nått sätt att ta bort Pocket?

Skrivet av Durkadur:

Mozilla har köpt Pocket och är nu en del av Firefox Account. Du kan ta bort det lika lite som du kan ta bort Google Account från Chrome. Däremot kan du bara höger-klicka och ta bort Pocket-ikonen och aldrig använda det.

Skrivet av HappyPie:

högerklick --> remove from toolbar. Om jag minns rätt

Pocket kan inaktiveras på föjande sätt:

URL: about:config
extensions.pocket.enabled -> false

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LURKOVIC:

Bara av allmän intresse, vad gör ni med alla flikar? Varför kan ni inte stänga en och ladda den igen senare när ni vill använda den igen? :S

Inte kommer jag upp i ens hundra flikar då jag kontinuerligt gallrar, fast jag har säkert ca 30-50. Varför? Flera skäl:

- påbörjat en inte akut felsökning och hittat en del information jag inte hinner testa
- utvärderar någon ny lösning eller förändring av konfigurationer
- något helt annat, som ny musik och annat, som jag inte hinner kolla upp men vill göra när jag får tid över

För allt detta tycker jag öppna och sorterade flikar är smidigare. Det är en långsamt pågående process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Hade också svårt att vänja mig i början men nu tycker jag det är riktigt smart med tabbarna längst upp. Det sparar värdefulla pixlar på höjden. Nu senaste håller jag på och vänja mig vid att ha Start-menyn på vänster sida. Även det ger mer pixlar och tillsammans gör sånt rätt stor skillnad

Pixlar på höjden har jag gott om då jag kör 5:4-skärm (jodå jag har testat Widesccreen men tycker bara det blir väldigt rörigt och känns "fel" liksom) För min del så är det väldigt "ointuitivt" att behöva dra musen adressfältet för att komma till tabbarna. Jag är ju mer och hoppar mellan tabbar än jag är och baltar i adressfältet och jag tycker att det man gör mest ska ligga närmasr, det är god UI-design. Men det är ju tur att man har alternativ så man kan välja hur man vill ha det

Skrivet av Frejoh466:

Vet inte om about:config fungerar fortfarande, men annars ändra userChrome.css filen.

http://kb.mozillazine.org/userChrome.css

@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul"); /* only needed once */ /* tabs on bottom */ #navigator-toolbox toolbar:not(#nav-bar):not(#toolbar-menubar) {-moz-box-ordinal-group:10} #TabsToolbar {-moz-box-ordinal-group:1000!important}

source

Jag körde så ett tag men det blev tradigt. Man kände sig inte välkommen när browsern liksom aktivt motarbetar det man trivs bäst med. Sen testade jag pale moon och trivdes även bra med filosofin som PM har att det skall vara optimerat för nutidens datorer. I alla fall på den tiden så var det så att FF kompromissade en hel del vid kompileringen bara för att "några stycken" liksom satt med skitgamla system. De personerna skiter väl jag i liksom? Jag vill ju bara ha en browser som ser ut och beter sig så som jag vill samt är kompilerad med flaggor som gör att den utnyttjar moderna instruktionsuppsättningar i min moderna processor.

Nu har det väl blivit aningens bättre men när det begav sig så var FF endast 32-bit vilket man blev spyfärdig av så omodernt det var.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Bland de stora är FF ändå överlägsen konkurrenterna på att hantera enorm mängd flikar utan att det påverkar minnesanvändningen nämnvärt. Chrome har i det fallet gått andra hållet och blivit en ganska oregerlig RAM-ätare.

Håller med. Visst finns det en gräns på hur många man aktivt kan ha och fortfarande ha vettig stabilitet och funktion, men det är klart förbättrat.

Skrivet av KimTjik:

Men tja, tyvärr lär FF successivt fasas ut i min hemma-/arbetsmiljö då det trots allt visat sig att tillägg som Vimperator inte klarar övergången. Parallellt flyttar jag nu över mer och mer till Pale Moon + Pentadactyl.

Detta är problemet ja.
Man har offrat en del av FF fördel (totalt anpassningsbart) för att få denna prestandan. Återstår att se om det var värt det eller inte. Det kan hända man får hitta alternativa tillägg dock.

Skrivet av Lehto:

Hehe vet inte om jag håller med, fast jag har iofs säkerligen mer än vad det är tänkt, har strax över 500 flikar och måste starta om firefox efter ca 3-7 dar pga att den ätit upp ALLT minne (inte ovanligt att den ligger kring 3.2GB) fast jag egentligen bara tittat på kanske 5-8 flikar.

Men har hopp på denna uppdatering, kunde direkt känna att den blivit otroligt mycket rappare än föregående version, får se om den lyckas hantera minnet också efter några dagars uptime.

Ärligt.
Du kör 500 st instanser av ett program, och undrar varför det inte fungerar?

Win XP kunde du krascha hela OSet genom att starta 100 program... tom små som anteckningar.
Win2k var mer stabilt och kunde klara 200-300...
Win 7 och senare klarar mer, men kan också säcka ihop med så här mycket.

Mao.. det är inte FF du kör i botten, det är hela sabla OSet, där av att folk ofta får helt OS crash, eller måste starta om hela datorn. Nu har de gjort på lite annat sätt i FF, så man kan dela på instanser och styra det. Detta gör att man har en chans att bara tappa "en instans" om något blir fel, men med säg 8 instanser och 400 flikar är det ändå 50 st, i en perfekt värld.

Om du på allvar tror att detta är så det är tänkt man ska surfa, eller använda en dator, lever du i en fantasivärld. Jag är mer imponerad av att den ens klarar 500 flikar öht. Du kan testa detta på Chrome så ska vi se hur det går. Eller för den delen... starta 500 ex av andra program?

Så både till dig och @Ureet... sök hjälp. Eller lär er använda bokmärken ffs.
Vill inte se hur ert skrivbord eller verkstad ser ut hemma... 500 samtidiga projekt spridda över hela stället. Det måste finnas en vettig gräns på galenskapen här.

Skrivet av ajp_anton:

Så hur gör vi som behöver fungerande add-ons, men vill ta del av Quantum? Waterfox/Pale moon?

Väntar till add-ons fungera med ny kod, eller ta alternativen, ja. Jag har valt att låsa all FF på jobbet på 56.02 då vi behöver ordna och testat detta först.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade aldrig FireFox av flera skäl. Och det fanns perioder för webbläsaren där den kändes groteskt segkörd och det verkligen var väntetid på att den skulle göra saker. Men HOLY SHIT vilket lyft Quantum är! Natt och dag! FireFox anser jag nu on par med både Opera och Chrome.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer nog aldrig kunna gå ifrån chrome, så van vid utseendet (provat skins osv med firefox men blir inte samma), och tja det fungerar bra så

Får prova denna för skojs skull ändå

Permalänk
Medlem

Något kändes väldigt fel, insåg att det var de ickerunda hörnen på flikarna. Går det att få tillbaka dem på något vis?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Bra att Firefox fortsätter utvecklas då jag principiellt är för fri mjukvara.

Dock blev hysterin kring dessa minimalistiska användargränssnitt för mycket för mig. Jag bytte till Vivaldi och kan nu få alla funktioner jag någonsin kan tänkas behöva utan att installera och hålla mängder med tillägg uppdaterade.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så både till dig och @Ureet... sök hjälp. Eller lär er använda bokmärken ffs.
Vill inte se hur ert skrivbord eller verkstad ser ut hemma... 500 samtidiga projekt spridda över hela stället.

Du missuppfattar mig. Jag har 500 flikar öppna i Firefox. Räknar man med de flikar jag har öppna i andra webbläsare så blir det ju några hundra till.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Pepperflame:

Quantum är faktiskt sjukt snabbt, gillar det! Men Firefox för android är slött som fan, hoppas de fixar till det så att man kan använda Firefox på både datorn och mobilen.

Wannemo, det kommer de nog. Men inte det första på agendan tror jag.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Pixlar på höjden har jag gott om då jag kör 5:4-skärm (jodå jag har testat Widesccreen men tycker bara det blir väldigt rörigt och känns "fel" liksom) För min del så är det väldigt "ointuitivt" att behöva dra musen adressfältet för att komma till tabbarna. Jag är ju mer och hoppar mellan tabbar än jag är och baltar i adressfältet och jag tycker att det man gör mest ska ligga närmasr, det är god UI-design. Men det är ju tur att man har alternativ så man kan välja hur man vill ha det

Jag körde så ett tag men det blev tradigt. Man kände sig inte välkommen när browsern liksom aktivt motarbetar det man trivs bäst med. Sen testade jag pale moon och trivdes även bra med filosofin som PM har att det skall vara optimerat för nutidens datorer. I alla fall på den tiden så var det så att FF kompromissade en hel del vid kompileringen bara för att "några stycken" liksom satt med skitgamla system. De personerna skiter väl jag i liksom? Jag vill ju bara ha en browser som ser ut och beter sig så som jag vill samt är kompilerad med flaggor som gör att den utnyttjar moderna instruktionsuppsättningar i min moderna processor.

Nu har det väl blivit aningens bättre men när det begav sig så var FF endast 32-bit vilket man blev spyfärdig av så omodernt det var.

Ja då förstår jag att det inte är så viktigt för dig. Men jag tror att de flesta, som jag, kör med wide-screen både mobilt och stationärt.

God UI-design är spännande. Det handlar inte bara om avstånd. I detta fallet går det att hävda att i fullskärmsläge är det bättre att ha tabbar i toppen även om avståndet blir längre. Detta för att det blir lättare att nå tabbar. Användaren drar helt enkelt muspekaren mot toppen av skärmen och där den stannar är tabbarna. Iom att användaren inte behöver vara lika precis i rörelserna och "sikta" blir det enklare att nå tabbarna även om avståndet är lite längre. Detta gäller dock bara vid fullskärm.

I slutändan är det som du säger att det är bra med valmöjligheter. Att skapa ett gränssnitt som fungerar för alla och till alla enheter är mycket svårt. Jag tror faktiskt inte det är möjligt. Du får ett scenario där minsta gemensamma nämnare råder och oftast ett gränssnitt som fungerar för alla men som inte gör någon nöjd. Det är därför som alla företag som ger sig på Convergence misslyckas.

Permalänk
Medlem

Såå, firefox drar mindre ram säger folk hm.

Har bara facebook igång med en live stream på Firefox, ublock origin, magic actions installerade som addons bara.

I chrome har jag samma facebook igång med samma livestream och betydligt fler addons samt typ 9 flikar.
Ändå mindre ram usage samt mindre gpu usage.

Vad jag än har uppe drar firefox mer.
Ex reddit laddat med show pictures med reddit enhancement suite, betydligt mer ram usage än chrome.

Bryr mig inte direkt om ram usage, men eftersom många säger att firefox är bättre på detta så, kanske bara gäller om man har 500 flikar vilket dom flesta normala inte har.

Tror jag stannar med chrome då jag gillar designen mer på det, och märker ingen direkt skillnad mellan ladda sidor när jag jämför dom två.

Permalänk
Medlem

Wow! Grattis till ett grymt arbete Mozilla! Var länge sedan man övergav Firefox för Chrome då det bara blev trögare och trögare. Har saknat Firefox, så skönt att kunna använda denna webbläsare igen. Personligen vad jag har testat så tycker jag firefox laddar sidor snabbare än Chrome, känns mer rappt.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Epic:

Jag gjorde samma sak. Sjukt jobbigt Hoppas utvecklarna tar sig tid att uppdatera sina tillägg.

Haha ja, verkar som FF ställt nya krav på tillägg och därför slängt masa addons i "legacy" som måste uppdateras av utvecklarna.

En sak måste jag säga nu i efterhand, sjuk förbättring i prestandan!

Sitter mkt i google docs, och att ha flera sådana flikar (10+) öppna gör programmet (v.56) väldigt segt trots stark burk (i7, 32gb, gtx1080, ssd), men nu (v.57) är det som att skära smör med en kniv, mkt snabbt och smidigt!

Bra jobbat FF! FF är "folkets webbläsare" imho.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jaha... hojta till när det går att se Netflix i över 720p. Då kan jag tänka med prova denna version.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@AplAy:
FF har bytt till exakt samma system som Chrome/Edge har, WebExt eller vad det nu än kallas. Det är extremt limiterat och går knappt att göra någonting alls med.

Utvecklarna kan inte uppdatera sina tillägg längre, det är inte så att de inte vill. FF har tagit bort möjligheten helt enkelt. Och det är inte så att de är lata eller så om du missförstår, det är så att det inte går att ens återskapa tilläggen i det nya systemet. Funktionalitet saknas och kommer aldrig att läggas till.

Vill du ha något i FF 57+ får du skicka en suggestion till Mozilla och hoppas att det implementeras i någon framtida version av webbläsaren. Eller uppgradera till 54.0.1 (sista funktionella versionen) och använda tillägg.

Permalänk
Medlem

Den enda addon jag egentligen saknar nu är SessionManager, men det går ju att klara sig utan. Innan jag lät Firefox uppgradera till 57:an så laddade jag därför in och slog ihop alla mina sparade sessioner, och landade på 65 fönster med totalt ca 800 flikar. Det går tungt att ladda allt detta, men Firefox hanterar det utan problem.

Viktigast för mig är uMatrix, uBlock Origin och en kakmördare (Cookie AutoDelete är en bra WebExtension-ersättare för Self-Destructing Cookies), och de funkar fint.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Waay Ahead of ya...kört Betan ett tag, väldigt kvick, snygg & som vanligt väldigt konfigurationsvänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@kaput: Alla addons, Firefox har helt låst ned addon systemet och gjort det externt. Det går inte att återskapa populära addons med det nya systemet. Det går inte att ändra bookmark funktionen, multirow, roomy bookmarks. Alla de är döda och går inte att göra med nya systemet, det är slutlinjen nu.

Däremot går det att ladda ned gammal version av firefox, dra ur nätverkskabeln, installera, stäng av automatisk uppdatering, koppla i nätverkskabeln.

Skrivet av Frejoh466:

Typ alla då de har bytt till WebExt vilket man inte kan ändra på mycket. Det är googles API och Firefox har lagt till lite själva för att det ska bli bättre.

Mjo, förstod det sedan. Drygt. Får bli att vänta lite med uppdatering då, behöver en addon som nog inte uppdaterats på snart ett år. Kanske kommer en uppdatering nångång, eller så kanske man kan sätta hoppet till att någon meckar en kompatibilitetsplugin om det ens går

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Mjo, förstod det sedan. Drygt. Får bli att vänta lite med uppdatering då, behöver en addon som nog inte uppdaterats på snart ett år. Kanske kommer en uppdatering nångång, eller så kanske man kan sätta hoppet till att någon meckar en kompatibilitetsplugin om det ens går

Vilket addon väntar du på? Kör på uBlock, uMatrix, Cookie Autodelete, och LastPass. Kört på Chrome i 9 månader, med bytt tillbaka till FF nu (mest för att Windows 10 fall uppdateringen förstörde Chrome) och saknar NoScript. Skulle komma under veckan så får väl se hur den blir.

Jag vet att NoScipt dev har arbetat med FF för att kunna få bättre API så den fungerar som den brukar, de sa att all funktionalitet kommer att fungera som småningom om. Fast det skulle ju kräva ganska hård modifiering av WebExt för att ens basfunktionen ska fungera. Så får väl se.

Permalänk
Medlem

Använder FF endast p.g.a alfons stöd. Utan addons som jag vill ha, kvittar det hur snabbt webbläsaren är.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Varför finns inga bra webbläsare för powerusers kvar längre? Varför ska alla utvecklare av webbläsare tänka att det är our way or the highway. Vill du ha något en aning annorlunda mot vad vi tycker så FUCK YOU!!!!!

Detta var droppen som fick mig att överge FF. Bryter kompatibilitet med alla deras gamla add-ons som om man använder tillräckligt många så går det i viss mån att få en skaplig men seg webbläsare av FF. Och utan de så är FF ungefär lika rolig att använda som IE.

Opera 12 var sista bra webbläsaren, där man inte behövde använda några add-ons för att få det som man ville. Men Presto gick i graven, och Opera bytte till WebKit och blev en dålig Chrome-klon.

Antar att det är dags att ge Chrome med 47000 add-ons en chans igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Varför finns inga bra webbläsare för powerusers kvar längre? Varför ska alla utvecklare av webbläsare tänka att det är our way or the highway. Vill du ha något en aning annorlunda mot vad vi tycker så FUCK YOU!!!!!

Men sluta klaga och börja utveckla. Eller är du kommunalare?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Vilket addon väntar du på? Kör på uBlock, uMatrix, Cookie Autodelete, och LastPass. Kört på Chrome i 9 månader, med bytt tillbaka till FF nu (mest för att Windows 10 fall uppdateringen förstörde Chrome) och saknar NoScript. Skulle komma under veckan så får väl se hur den blir.

Jag vet att NoScipt dev har arbetat med FF för att kunna få bättre API så den fungerar som den brukar, de sa att all funktionalitet kommer att fungera som småningom om. Fast det skulle ju kräva ganska hård modifiering av WebExt för att ens basfunktionen ska fungera. Så får väl se.

Copy URLs Expert. Ganska obskyrt tillägg, men extremt användbart i ett åtagande jag har.

Har kört FF i alla år, sen den blev bättre än IE typ. Sveptes aldrig med i Chromestormen. Har med andra ord tyvärr inget annat att falla tillbaka på riktigt, så får bli kvar på FF 56 tills det kommer någon slags möjlighet att köra CUE på nyare versioner. Tio månader är ju ändå ingen jättelång tid för en utvecklare att vara inaktiv, så ger inte upp hoppet än

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse Laserman:

Jag skulle gärna gå tillbaka till Firefox men det känns som om jag har grävt ner mig för djupt i Google-träsket. Finns det någon elegant lösning för att växla mellan Google-konton i Firefox?

Firefox 57 har numera stöd för kontainrar så du kan en container för ditt privata gmail, ett för jobbmail på gmail.
Håll ner musknappen någon sekund när du trycker på Plus-ikonen (+) för att skapa en ny tabb.

Skrivet av LeVvE:

Finns det nått sätt att ta bort Pocket?

Pocket är tyvärr en del av Firefo men förhoppningsvis skriver om om det så att det blir en WebExtension som går att avinstallera.
Du kan högerklicka för att ta bort ikonen från toolbar.
Samt sätta "extensions.pocket.enabled" till false om du skriver about:config i addressfältet.

Skrivet av Ozzed:

Tyvärr. Firefox tappade mig som "kund" när de tvingade fram tabs on top. Visst, man kan köra cpu-tunga addons som "återställer" funktionaliteten, men varför, när Pale Moon finns?

Firefox erbjuder mycket annat som inte Pale Moon gör, som väsentliga prestanda förbättringar med Projekt Quantum.

Skrivet av AplAy:

Fuck, uppdaterade utan att tänka, nu förstördes flera addons, bland annat MultiRow T_T ajja fixar väl sig om någon vecka

Vänta lite så fixar sig nog många extensions när dom uppdaterats.
Bland annat NoScript är på gång och släpps idag eller iaf i veckan.
Annars kan du fortsätta att köra Firefox ESR som är Extended Support Release som är bra för företag, skolor, myndigheter och så dom behöver en stabil, förutsägbar miljö utan förändringar.
Den är baserad på version 52.

Skrivet av KimTjik:

Men tja, tyvärr lär FF successivt fasas ut i min hemma-/arbetsmiljö då det trots allt visat sig att tillägg som Vimperator inte klarar övergången. Parallellt flyttar jag nu över mer och mer till Pale Moon + Pentadactyl.

Du kan vänta så kanske dina tillägg uppdateras. Alla tillägg kan inte uppdateras pga av APIer saknas, men Firefox utökas antaligen med fler WebExtensions APIer framöver i uppkommande version.
Annars finns Firefox ESR baserad på version 52 som fortfarande stöds och som du kan fortsätta att använda.

Skrivet av ajp_anton:

Så hur gör vi som behöver fungerande add-ons, men vill ta del av Quantum? Waterfox/Pale moon?

Många extensions fungerar redan. Andra är på gång och uppdateras snart.
Skriver man about:config i addresfältet så kan man slå extensions.legacy.enabled till true, och då kan vissa gamla add-ons fortsätta att fungera.

Skrivet av kaput:

Haha, och så infinner sig den vanliga nojan vid större FF-uppdatering; vilka addons fockas den här gången?

Adblock Plus, uBlock Origin, mfl finns redan.
Andra som NoScript släpps i veckan.
Prova. Annars kanske gamla fortfarande fungerar om du slår extensions.legacy.enabled till true i about:config.

Skrivet av Pepperflame:

Quantum är faktiskt sjukt snabbt, gillar det! Men Firefox för android är slött som fan, hoppas de fixar till det så att man kan använda Firefox på både datorn och mobilen.

Firefox 57 for Android ska nog också använda Quantum så den kan nog också ha snabbats upp en del.

Skrivet av str8forthakill:

De må ha förbättrat prestanda, men nu är Firefox bara ett reskinnat Chrome där addon systemet är externt. Man kan inte ha favicon bookmarks som expanderar vid mouseover längre. Man kan inte lägga till eller ändra någon funktionalitet överhuvudtaget. De har rånat oss på all frihet och låst ned browsern helt och hållet, är det värt det? Att ladda en sida en halv millisekund snabbare i utbyte mot möjligheten att skräddarsy sin personliga webbläsare?

Nej, Firefox är inte ett reskinnat Chrome.
Chrome bygger på Blink motorn som härstammar från WebKit som härstammar från KHTML. Kombinerat med JavaScript motorn V8.
Firefox bygger på Gecko motorn med teknik från Project Quantum som implementerades i den experimentella motorn Servo. Kombinerat med JavaScript motorn IonMonkey. Firefox nyttjar även kod skriven i Rust.

Firefox är inte bara snabbare än förut. Den är även snyggare och säkrare. Samt erbjuder ny modernare funkioner som CSS grids och AR, mfl.

Många addons kommer uppdateras allt eftersom. Samt kommer väl API att expanderas i uppkommande version av Firefox för att exponera mer funktionalitet.

Skrivet av Frejoh466:

Typ alla då de har bytt till WebExt vilket man inte kan ändra på mycket. Det är googles API och Firefox har lagt till lite själva för att det ska bli bättre.

Google skapade ett extension system för Chrome.
Microsoft och Mozilla samarbetar och tog fram WebExtensions som en standard baserad på APIt från Chrome. Det implementeras i Firefox och Edge.
Så nu kan man använda samma extensions på Chrome, Edge och Firefox.
WebExtensions är även lite förbättrat då det använder moderna saker som asynkrona JavaScript anrop istället för metodanrop där en callback metod anges som parameter.

Permalänk
Medlem

Har varit mycket skit runt FF på sista tiden för mig, och nu kan jag inte ens använda Google drive med den nya updaten, blir att byta webbläsare. Känns tråkigt då jag använt FF sedan 2008. Men men, allt gott har ett slut.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men sluta klaga och börja utveckla. Eller är du kommunalare?

Seriöst? Det där var nog det dummaste jag hört hela året. På alla punkter verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Hehe vet inte om jag håller med, fast jag har iofs säkerligen mer än vad det är tänkt, har strax över 500 flikar och måste starta om firefox efter ca 3-7 dar pga att den ätit upp ALLT minne (inte ovanligt att den ligger kring 3.2GB) fast jag egentligen bara tittat på kanske 5-8 flikar.

Men har hopp på denna uppdatering, kunde direkt känna att den blivit otroligt mycket rappare än föregående version, får se om den lyckas hantera minnet också efter några dagars uptime.

Jag tror inte du har någon bra koll på hur extremt mycket ram chrome äter
Ett par hundra flikar i chrome (<500) => slurkar i sig 8GB efter ett litet tag.

(Eftersom chrome delar upp sig i massa små instanser kan det vara jobbigt att räkna ut hur mycket chrome drar. Det enklaste är att titta på total minnesanvändning, stänga chrome, och titta igen. I mitt fall brukar det röra sig om som minst 5GB, upp till 9GB om jag har extremt mycket stuff öppnat.)

Men chrome har varit stabilare (för 100+ tab usage) än FF, och jag har ram, så har blivit mestadels chrome användning på senaste tiden. Är rätt nyfiken på att se om Quantum kan ändra på det.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@kelthar: och vad är det för fel med att vara kommunalare?

Alla har vi våra olika roller och att bygga en webläsare kanske inte är hans/hennes.. Det är klart att man kan få klaga ifall produkten inte går åt det hållet man vill.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Märkte ingen skillnad i prestanda och designen är katastrofal, eftersom classic theme restorer inte fungerar så fick det bli att nedgradera till 55.0.3 igen. Varför ska alla envisas med att göra allt så platt och "användarvänligt" med stora knappar.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance