Mozilla släpper Firefox 57 "Quantum"

Permalänk
Melding Plague

Mozilla släpper Firefox 57 "Quantum"

Efter en lång tids arbete och testande lanserar nu Mozilla Firefox 57 i en stabil version, där prestandaförbättringar står främst på agendan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte haft FF på länge, för den har känts fel. Något har varit off. Men fy fan, Quantum är bra än så länge. Responsiv, snabb, UI:t är klockrent när man tagit bort alla knappar. Och så är det något nytt också, det är alltid härligt.

Den tog under idle 7-8% CPU någon gång, men sedan lugnade den sig. Chrome ligger på 0,4% per instans och FF ligger på runt 1-1.9%. Det är något dem kan förbättra, men det kvittar också när är det är så pass lite.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna gå tillbaka till Firefox men det känns som om jag har grävt ner mig för djupt i Google-träsket. Finns det någon elegant lösning för att växla mellan Google-konton i Firefox?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Finns det nått sätt att ta bort Pocket?

Permalänk
Medlem

Kommer nog aldrig byta ifrån FF.
Gillat den sedan första början och kommer fortsätta med den läsarn.

Permalänk
Medlem

Använder främst Firefox privat men Chrome i jobbet. Inte hunnit använda Quantum någon längre stund men än så länge är det en mycket trevlig upplevelse. Den känns snabb som attan

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Tyvärr. Firefox tappade mig som "kund" när de tvingade fram tabs on top. Visst, man kan köra cpu-tunga addons som "återställer" funktionaliteten, men varför, när Pale Moon finns?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Fuck, uppdaterade utan att tänka, nu förstördes flera addons, bland annat MultiRow T_T ajja fixar väl sig om någon vecka

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Jag skulle gärna gå tillbaka till Firefox men det känns som om jag har grävt ner mig för djupt i Google-träsket. Finns det någon elegant lösning för att växla mellan Google-konton i Firefox?

Du kan använda Containers för att ha flera flikar med olika konton.

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/multi-account-...

Skrivet av LeVvE:

Finns det nått sätt att ta bort Pocket?

Mozilla har köpt Pocket och är nu en del av Firefox Account. Du kan ta bort det lika lite som du kan ta bort Google Account från Chrome. Däremot kan du bara höger-klicka och ta bort Pocket-ikonen och aldrig använda det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Fuck, uppdaterade utan att tänka, nu förstördes flera addons, bland annat MultiRow T_T ajja fixar väl sig om någon vecka

Jag gjorde samma sak. Sjukt jobbigt Hoppas utvecklarna tar sig tid att uppdatera sina tillägg.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Hedersmedlem

Bland de stora är FF ändå överlägsen konkurrenterna på att hantera enorm mängd flikar utan att det påverkar minnesanvändningen nämnvärt. Chrome har i det fallet gått andra hållet och blivit en ganska oregerlig RAM-ätare.

Men tja, tyvärr lär FF successivt fasas ut i min hemma-/arbetsmiljö då det trots allt visat sig att tillägg som Vimperator inte klarar övergången. Parallellt flyttar jag nu över mer och mer till Pale Moon + Pentadactyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Bland de stora är FF ändå överlägsen konkurrenterna på att hantera enorm mängd flikar utan att det påverkar minnesanvändningen nämnvärt. Chrome har i det fallet gått andra hållet och blivit en ganska oregerlig RAM-ätare.

Men tja, tyvärr lär FF successivt fasas ut i min hemma-/arbetsmiljö då det trots allt visat sig att tillägg som Vimperator inte klarar övergången. Parallellt flyttar jag nu över mer och mer till Pale Moon + Pentadactyl.

Hehe vet inte om jag håller med, fast jag har iofs säkerligen mer än vad det är tänkt, har strax över 500 flikar och måste starta om firefox efter ca 3-7 dar pga att den ätit upp ALLT minne (inte ovanligt att den ligger kring 3.2GB) fast jag egentligen bara tittat på kanske 5-8 flikar.

Men har hopp på denna uppdatering, kunde direkt känna att den blivit otroligt mycket rappare än föregående version, får se om den lyckas hantera minnet också efter några dagars uptime.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

@Lehto: Måste bara fråga för att jag är nyfiken. Varför har man 500 flikar uppe? Jag har högst uppe 20 st och då tycker jag att det är för mycket haha.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Dumpade firefox efter en lång tid att plåga med långsamma sidor och annat krångel, men chrome kändes aldrig riktigt rätt, det gjorde inte som jag ville. Men laddade ner firefox nightly för ett tag sen med quantum och herregösses så bra de fått till det.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

har strax över 500 flikar och måste starta om firefox efter ca 3-7 dar

Jag har ett liknande antal, och jag har skrivit ett script så att jag kan stänga ned Firefox utifrån med en knapptryckning, eftersom det brukat hänga sig flera gånger om dagen och bli totalt ickeresponsivt; hade jag inte haft scriptet så hade jag fått boota om datorn varje gång det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Hehe vet inte om jag håller med, fast jag har iofs säkerligen mer än vad det är tänkt, har strax över 500 flikar och måste starta om firefox efter ca 3-7 dar pga att den ätit upp ALLT minne (inte ovanligt att den ligger kring 3.2GB) fast jag egentligen bara tittat på kanske 5-8 flikar.

Men har hopp på denna uppdatering, kunde direkt känna att den blivit otroligt mycket rappare än föregående version, får se om den lyckas hantera minnet också efter några dagars uptime.

Skrivet av livsnjutaren:

@Lehto: Måste bara fråga för att jag är nyfiken. Varför har man 500 flikar uppe? Jag har högst uppe 20 st och då tycker jag att det är för mycket haha.

Skrivet av Ureet:

Jag har ett liknande antal, och jag har skrivit ett script så att jag kan stänga ned Firefox utifrån med en knapptryckning, eftersom det brukat hänga sig flera gånger om dagen och bli totalt ickeresponsivt; hade jag inte haft scriptet så hade jag fått boota om datorn varje gång det händer.

Bara av allmän intresse, vad gör ni med alla flikar? Varför kan ni inte stänga en och ladda den igen senare när ni vill använda den igen? :S

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Så hur gör vi som behöver fungerande add-ons, men vill ta del av Quantum? Waterfox/Pale moon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr. Firefox tappade mig som "kund" när de tvingade fram tabs on top. Visst, man kan köra cpu-tunga addons som "återställer" funktionaliteten, men varför, när Pale Moon finns?

Hade också svårt att vänja mig i början men nu tycker jag det är riktigt smart med tabbarna längst upp. Det sparar värdefulla pixlar på höjden. Nu senaste håller jag på och vänja mig vid att ha Start-menyn på vänster sida. Även det ger mer pixlar och tillsammans gör sånt rätt stor skillnad

Skrivet av ajp_anton:

Så hur gör vi som behöver fungerande add-ons, men vill ta del av Quantum? Waterfox/Pale moon?

Letar alternativ eller väntar på att utvecklare ska uppdatera eller ta fram nya addons. Dyker upp nya hela tiden. Nyligen släppte LastPass en webextension t.ex.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr. Firefox tappade mig som "kund" när de tvingade fram tabs on top. Visst, man kan köra cpu-tunga addons som "återställer" funktionaliteten, men varför, när Pale Moon finns?

Vet inte om about:config fungerar fortfarande, men annars ändra userChrome.css filen.

http://kb.mozillazine.org/userChrome.css

@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul"); /* only needed once */ /* tabs on bottom */ #navigator-toolbox toolbar:not(#nav-bar):not(#toolbar-menubar) {-moz-box-ordinal-group:10} #TabsToolbar {-moz-box-ordinal-group:1000!important}

source

Permalänk
Skrivet av Ureet:

Jag har ett liknande antal, och jag har skrivit ett script så att jag kan stänga ned Firefox utifrån med en knapptryckning, eftersom det brukat hänga sig flera gånger om dagen och bli totalt ickeresponsivt; hade jag inte haft scriptet så hade jag fått boota om datorn varje gång det händer.

boota om???
killall firefox ???

Permalänk
Medlem

Haha, och så infinner sig den vanliga nojan vid större FF-uppdatering; vilka addons fockas den här gången?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Quantum är faktiskt sjukt snabbt, gillar det! Men Firefox för android är slött som fan, hoppas de fixar till det så att man kan använda Firefox på både datorn och mobilen.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

De må ha förbättrat prestanda, men nu är Firefox bara ett reskinnat Chrome där addon systemet är externt. Man kan inte ha favicon bookmarks som expanderar vid mouseover längre. Man kan inte lägga till eller ändra någon funktionalitet överhuvudtaget. De har rånat oss på all frihet och låst ned browsern helt och hållet, är det värt det? Att ladda en sida en halv millisekund snabbare i utbyte mot möjligheten att skräddarsy sin personliga webbläsare?

@kaput: Alla addons, Firefox har helt låst ned addon systemet och gjort det externt. Det går inte att återskapa populära addons med det nya systemet. Det går inte att ändra bookmark funktionen, multirow, roomy bookmarks. Alla de är döda och går inte att göra med nya systemet, det är slutlinjen nu.

Däremot går det att ladda ned gammal version av firefox, dra ur nätverkskabeln, installera, stäng av automatisk uppdatering, koppla i nätverkskabeln.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Haha, och så infinner sig den vanliga nojan vid större FF-uppdatering; vilka addons fockas den här gången?

Typ alla då de har bytt till WebExt vilket man inte kan ändra på mycket. Det är googles API och Firefox har lagt till lite själva för att det ska bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Finns det nått sätt att ta bort Pocket?

högerklick --> remove from toolbar. Om jag minns rätt

Permalänk
Medlem

Min font ser förjävlig ut i Firefox så kan inte använda det. Typ skitsmala bokstäver.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hedersmedlem

Firefox utveckling senaste åren, med ständiga onödiga förändringar och försämringar (saker som gjorde FF unikt) gjorde att jag gick över till Chrome. Tåget har gått vad mig beträffar iaf. Kör Pale Moon när jag vill ha lite tillfällig förändring.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@Lehto: Måste bara fråga för att jag är nyfiken. Varför har man 500 flikar uppe? Jag har högst uppe 20 st och då tycker jag att det är för mycket haha.

Det undrar jag med

Spontant gissar jag på att de använder flikar istället för att lägga in bookmarks. Jag har en jäkla massa bookmarks sparade som jag inte gärna vill bli av med, tycker det vore lite risky att bara ha dom som flikar.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Är den snabbare än Opera 49?

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

Bästa: Valigaste url är tillbaks.. numera är sweclockers överst om man skriver s (istlt för sveriges radio).
Sämsta: runda hörnen? Fyrkantsfrustration over 9000!