Inverted mouse eller inte

Permalänk
Medlem

Intressant att läsa era tankar. Jag har alltid kört inverted. Fått återfall till gaming och kört mycket pubg och det blir mycket sniping och där känns det faktiskt mindre naturligt med inverted. Också börjat fundera om det är lättare ett möta en recoil uppåt eller nedåt med musrörelsen. Har kört inverted i ca 20 år minst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Sötast

"Inverterad musstyrning i spel är ett ständigt omdebatterat ämne." - 1998

Permalänk
Medlem

I vissa spel förstår jag definitivt att man kan vilja köra inverted, såsom många nämnt tidigare. Men trots att jag läst många svar så blir det inte tydligt. Är det folk som verkligen lirar CS:GO, Overwatch eller PUBG med inverted mouse?

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniz:

Intressant att läsa era tankar. Jag har alltid kört inverted. Fått återfall till gaming och kört mycket pubg och det blir mycket sniping och där känns det faktiskt mindre naturligt med inverted. Också börjat fundera om det är lättare ett möta en recoil uppåt eller nedåt med musrörelsen. Har kört inverted i ca 20 år minst.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig känns det iallafall naturligt att ifall siktet åker uppåt pga rekyl så ska jag göra motsatt, dvs, dra ner siktet. PUBG med inverted asså, respekt!

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av elkeR:

För mig känns det iallafall naturligt att ifall siktet åker uppåt pga rekyl så ska jag göra motsatt, dvs, dra ner siktet. PUBG med inverted asså, respekt!

Aimen sviker ibland men för det mesta sitter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Inverted sedan Q1 dagarna i plugget.

Tror att det var Last of Us remastred där jag inte hade möjlighet att ändra detta och det förstörde till en början spelupplevelsen för mig.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | Corsair SF600 V2 | ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3 | AMD Ryzen 5 3600 | G.Skill Sniper X Urban Camo 3400MHz | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Arctic Liquid Freezer II 280 | PowerColor Radeon RX 5700 XT Dual Fan | Steelseries Rival 3 | Steelseries Apex 150 | Razer Leviathan 5.1 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Wait WHAT? Inverterat i FPS? Man skulle ju bli tokig, ingen känsla eller logik alls. Men man kanske vänjer sig så det är blir en personlig preferens.. men förstår inte hur man tänkte första gången man testar? Siktar man upp så drar man väl musen upp liksom xD

Skickades från m.sweclockers.com

Njae det är en inlärningsfråga. Inverted i flygsimulatorer skulle nog många säga är det mest logiska men det är en fråga om inlärning och vana - du säger det själv egentligen när du skriver att sikta uppåt så drar du musen uppåt - vilket är fel eftersom du inte lyfter musen utan för den framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Tja, det beror ju på om framstocken vilar mot något eller om du står upp och håller i bössan. Man får helt enkelt ändra från normalt till inverterat när man lägger sig ner och använder bipod

On topic: Icke inverterat till allt. Utom flyg/rymdsimulator då. Men då är det ju joystick som gäller

Det har fortfarande ingen betydelse
Man skjuter inte uppåt eller nedåt så länge pipan är parallell med marken. Så fort man skall skjuta upp/ned så måste pipan vinklas och då går stocken åt det motsatta hållet. Per definition så är himmelen uppåt och marken nedåt, spelar ingen roll om man ligger på rygg.
Säg att du skjuter rakt, ståendes på marken. Du vill träffa 2 m högre upp och har då två alternativ. Antingen skjuter du uppåt genom att vinkla pipan åt det hållet (stocken går ner) eller så springer du och hämtar en 2 m hög stege som du sedan skjuter rakt ifrån. Du skjuter inte uppåt i det sista fallet men skottet kommer att träffa högre upp då du står på ett högre plan.

Är det jag som har en konstig uppfattning om vad som är upp och ner? =P
I rymden antar jag att man får ha sin egen kropp som referenspunkt...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Kört invert mouse sen slutet på 90-talet.
Kommer faktiskt inte ihåg varför jag började så.
Tror på mycke Q1 rocket-jump. snabbare reflex.
Tusan vad tiden går fort.

Permalänk
Medlem

Hah.

Flygplan/Rymdskäpp: Inverted
3rd Person Camera: Inverted
3rd Person Aim: Standard
1st Person Aim: Standard

Permalänk
Medlem

Jag kör inte inverterat.
Musen är inte en joystick.

Musen har ju inte någon rotations-axis undertill. Jag tycker att icke-inverted funkar bäst för mig både FPS och i flygspel. Om nu inte flygspelet skulle ha en virtuel joystick som man ser framför sig och den styrs av musens rörelser. Då skulle jag nog kunna tänka mig att invertera Y.

Men en joystick så är mest naturligt att styra den i relation till vart rotations-axis sitter. Tryck spaken frammåt och du roterar frammåt, dra spaken bakåt och du roterar bakåt.
Skulle man sätta joystick upp-och-ned i en sorts mountad lösning, då skulle det såklart vara naturligast att invertera Y-axis så att rörelsemönstret i spelet följer spakens rörelse i relation till axis.

Men eftersom musen inte har nån sådan rotations-axis varken ovanför eller under eller någon annanstans (förutom mushjulet då kanske) så bör ju muspekar-style vara mest logiskt tycker jag.
Siktet på ditt vapen är din muspekare. Typ.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Jag saknar en poll i den här tråden!
Kör inte inverted själv men jag har provat (av misstag) och jag höll på att få en hjärnblödning.

Edit: Jag har dock inte alls lika mycket problem att navigera runt med touchpads som är inverted som det är på en del. Stör mig såklart vid tillfället jag byter men där vänjer jag mig ganska snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

... lika lätt att tänka sig att du mappar musmattan mot skärmen, sedan blir det uppenbart för mig vad som är upp och vad som är ner.

1. Menar du i windows? Det är förhållandevis logiskt. Men det är fortfarande teoretiskt möjligt att tänka sig olika mappningar (för att illustrera att logiken ändå kan implementeras olika)
a) Det kan vara att man "fäller musmattan 90 grader framåt" och håller armen ner längs med kroppen med handflatan bakåt. Det skulle innebära "inverted" y-axel.
b) Samma sak med handflatan framåt ger även inverterad x-axel.

2. Menar du i first-person? Då är sanningen att det är uppenbart vad som är upp & ner för dig. För som sagt så är det bilden som flyttas, inte cross-hair.
Tänk dig att spela på mobilen genom att dra på skärmen.
Man kan lösa det så att man drar siktet uppåt till vänster och med viss fördröjning så justerar kameravinkeln in sig så att siktet till slut är i mitten igen.
Eller så skulle man kunna lösa det så att man drar hela bilden tills målet når centrum på skärmen (inverted båda axlarna).
Men det skulle enligt mig verkligen inte kunna bli logiskt med motsvarande "inverted mouse" enbart på y-axeln i det fallet - så man får vara glad att man inte behöver spela något sånt

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Fast då tycker jag det är lika lätt att tänka sig att du mappar musmattan mot skärmen, sedan blir det uppenbart för mig vad som är upp och vad som är ner. Förstår heller inte riktigt skillnaden du gör på blick och vapen? Varför blir vapen fram = upp menar du? (du skrev "ner" men jag antar att du menade upp)

Mus bör inte jämföras med spak, om du nu inte menar musflygning.

Jag säger inget om vad som är rätt eller fel, logiskt eller ologiskt, det är enbart om hur man upplever det. Vad är skillnaden mellan "flymode" i ett FPS, mot spectator camera, mot ett flygplan? För mig styr jag enligt bilden ovan i tråden, om jag vinklar ett huvud, flygplan, kamera är ingen skillnad. Det är så vi med inverted mouse upplever det. Alternativet, är att man rör vapnet eller siktet och då håller jag med att framåt är uppåt, men det är inte så vi upplever det.

Permalänk
Medlem

Senast man körde inverted var säkert för 12 år sedan eller något. Känns galet onaturligt numera.

Permalänk
Medlem

@Igelkott: Jag menade både och.

1. Fast det köper jag inte alls. Jag är med på hur du menar, men det vore ju som att vända på en klocka och påstå att den går moturs.

2. Jo, "för mig" var vad jag sa. Det må vara bilden som flyttas rent grafikmässigt, men som spelare tror jag det är självklart att det är sig själv man styr och inte omvärlden, oavsett i vilken riktning det resulterar.

Skrivet av Vact:

Alternativet, är att man rör vapnet eller siktet och då håller jag med att framåt är uppåt, men det är inte så vi upplever det.

Jag respekterar att ni tänker annorlunda, men jag är fortfarande inte med på varför du menar att ett vapen skulle göra skillnad? Kan man inte lika gärna tänka sig att ögonen är ett sikte? Eller rentav ett par glasögon? Hade vapnet varit bortkopplat från ens blick så hade jag kunnat köpa det, men jag känner inte till några spel där det fungerar så.

Som jag skrev tidigare så minns jag faktiskt inte om jag brukar köra flygplan inverterat med mus, men som sagt så ska mus inte jämföras med styrspak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Poll

Inverterad mus eller inte

In och rösta!

Själv röstar jag för gammal hederlig mus.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Back in the day när jag började spela Quake mot polare lärde en kompis mig att köra inverted. Sen körde jag det hur länge som helst. Sen bytte jag tillbaka av någon anledning. Nu kör jag vanligt.

Märkligt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

upp med en poll! (inverted här)

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Kör inte inverterad mus men alltid inverterad styrspak på Xboxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Njae det är en inlärningsfråga. Inverted i flygsimulatorer skulle nog många säga är det mest logiska men det är en fråga om inlärning och vana - du säger det själv egentligen när du skriver att sikta uppåt så drar du musen uppåt - vilket är fel eftersom du inte lyfter musen utan för den framåt

Jo, men tänkte främst på FPS spel. Men i flygsimulatorer har jag full förståelse.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Inverterad mus fattar jag inte, men inverterad joystick,kontroll kan jag fatta. Flygsim, flyg i battlefield,battlefront och gta går inte att spela med mus ändå.

Kommer inte ihåg om jag körde golden eye/ timesplitters med inverted när det begav sig...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

1. Fast det köper jag inte alls. Jag är med på hur du menar, men det vore ju som att vända på en klocka och påstå att den går moturs.

2. Jo, "för mig" var vad jag sa. Det må vara bilden som flyttas rent grafikmässigt, men som spelare tror jag det är självklart att det är sig själv man styr och inte omvärlden, oavsett i vilken riktning det resulterar.

Ja klockan går moturs om man vänder på den. Och man själv rör sig moturs jämfört med visaren. Båda två alternativa uppfattningar illustrerar poängen att logiken är densamma, men man upplever det olika. Sen kommer frågan hur detta skall styras med ett totalt ologiskt verktyg och representeras på ett tvådimensionellt plan som är låst i förhållande till ens verkliga ögon.

Om man (återigen) skulle spela på mobilen och ha möjlighet att flytta hela mobilen framför sig, siktet är kvar i centrum och bilden bakom så att säga följer med à la augmented reality. Ja då säger det sig självt. Mobilen/skärmen befinner sig mellan våra fysiska ögon och den presenterade världen. Där finns inga alternativa sätt vad jag kan komma på.

Jag skulle nog kunna spela typ CS med AWP med icke-inverted om jag alltid hanterade siktet som en muspekare och verkligen blixt-reagerade twitchy twitchy varje gång. [Flytta siktet][Pang]. Nu har ju siktet bara flyttats i min fantasi. Så när jag sedan ska bearbeta att siktet är kvar i mitten behöver hjärnan nollställa helt och hinna göra detta inför nästa twitch.

Att däremot ha en flytande rörelse där jag styr kroppen i spelet som om den vore min egna, där har jag bara accepterat att siktet alltid kommer vara på samma plats i förhållande till kroppen. Så när jag rör kroppen så kommer siktet att följa med. Det är lite som någon beskrev med att hålla i ett gevär. Man vrider och böjer hela torson och geväret liksom bara följer med.

Skrivet av moonblase:

tänk att du håller en filmkamera för tv produktion (sån på axeln), inte fan pekar du filmkameran nedåt för att filma uppåt?

Nej man pekar filmkameran neråt för att filma neråt. Ingen påstår något annat.
Jag som spelar med inverted mouse skulle då t ex hävda att man också "vrider" kameran framåt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Alltid inverted, sen mitten av 90-talet... kan inte utan... Antagligen tidigare än så också. Top Gun till NES och Red Baron till 286 lär jag ha spelat med inverted y. Därifrån det troligen kommer ifrån från början för mig.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja klockan går moturs om man vänder på den.

Det måste testat nästa gång jag är sen ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kommer inte på fråga. Musen är inte en joystick som mycket riktigt påtalats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Men vart är logiken i de? Rör musen åt höger, tittar åt höger. Rör musen upp, tittar nedåt!

Du rör väl ändå inte musen uppåt? Du rör musen framåt. Böjer man sig framåt så tittar man ner. Hur logiskt som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Tror det är mycket vana. Kör icke inverted, men om jag flyger med musen så vill jag ha inverted.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det har fortfarande ingen betydelse
Man skjuter inte uppåt eller nedåt så länge pipan är parallell med marken. Så fort man skall skjuta upp/ned så måste pipan vinklas och då går stocken åt det motsatta hållet.

Om du ser mitten på vapnet som rotationspunkt ja. Däremot så är ju faktiskt som oftast bakkappan som är stöd mot axeln rotationspunkten, för du böjer ju knappast på knäna för att avtryckaren ska vara i samma läge oavsett. Men detta är off-topic