Hur förklara för "folk" att du inte kan se i "3D"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det har ingenting att göra med huruvida människor är olika eller inte. Med endast ett perspektiv kan du bara se 2D, och därför inte uppfatta djup utan hjälpmedel. I den bilden, precis som i tidigare länkad bild, har du som sagt både ett referenssystem och förkunskap om objektens storleksordningar.

Det finns gott om exempel på bilder med illusioner där avsaknaden av djupseende utnyttjas. Alla semesterbilder där man låtsas hålla upp lutande tornet i Pisa tex.

Yes, https://en.wikipedia.org/wiki/Forced_perspective

Du kan dock givetvis manipulera perspektivet även i 3D-film och i verkligheten.
Som nämns i artikeln är Potemkin Stairs (finns även i stockholm på kungsgatan vid "korsningen" malmskillnadsgatan) ett exempel där man i verkligheten använder forced perspective. Det är alltså inget unikt för "2D"-bilder.

--

Jag förstår inte alls varför du argumenterar emot detta koncept att det är möjligt att uppfatta djup med endast ett öga när du själv refererar till bland annat "Familiar size" och "Motion parallax"

https://en.wikipedia.org/wiki/Depth_perception

--

För övrigt itnressant att du tidigare hänvisade till Lidar. Då det är definitivt en tvådimensionell metod för att registrera djup.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PlogarN97:

Yes, https://en.wikipedia.org/wiki/Forced_perspective

Du kan dock givetvis manipulera perspektivet även i 3D-film och i verkligheten.
Som nämns i artikeln är Potemkin Stairs (finns även i stockholm på kungsgatan vid "korsningen" malmskillnadsgatan) ett exempel där man i verkligheten använder forced perspective. Det är alltså inget unikt för "2D"-bilder.

--

Jag förstår inte alls varför du argumenterar emot detta koncept att det är möjligt att uppfatta djup med endast ett öga när du själv refererar till bland annat "Familiar size" och "Motion parallax"

https://en.wikipedia.org/wiki/Depth_perception

--

För övrigt itnressant att du tidigare hänvisade till Lidar. Då det är definitivt en tvådimensionell metod för att registrera djup.

Det gör jag inte, med hjälpmedel går det att få information om djupet (det var precis vad vi gjorde i examensarbetet tex., med enbart en kamera) , du missförstår bara vad som skrivs.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det finns gott om exempel på bilder med illusioner där avsaknaden av djupseende utnyttjas. Alla semesterbilder där man låtsas hålla upp lutande tornet i Pisa tex.

Jag är medveten om att det går att lura människor på olika vis.
Bl.a. genom synvillor.
Magiker som använder distraktion.
Människor som håller på att frysa ihjäl känner sig varma och kan börja ta av sig kläder för de tror de är varma.

Jag hade själv en gång över 40 grader feber. Jag var påklädd, inomhus, låg i sängen med täcke och filt.
Jag hade inte låg kroppstemperatur.
Ändå så upplevde jag att jag frös så mycket att jag skakade.

Så ja, jag är medveten om att det går att lura människor (både med synintryck och andra sätt).

Skrivet av Dunder:

Med endast ett perspektiv kan du bara se 2D, och därför inte uppfatta djup utan hjälpmedel. I den bilden, precis som i tidigare länkad bild, har du som sagt både ett referenssystem och förkunskap om objektens storleksordningar.

Skrivet av pre-dator:

omöjligt

När någon skriver omöjligt så låter det som att det inte skulle vara möjligt...

Som att om pre skulle stå ute på gatan och se med sin perfekta stereosyn att en parkerad bil är 19,78 meter ifrån pre.
Sen om pre blundar med ett öga så blir pre helt desorienterad och har ingen aning om samma parkerade bil är 20centimeter eller 20meter bort.
Som att om man blundar med ett öga någon sekund så ser hela världen plötsligt ut som Papermario.
Tidigare minnen och synintryck är som helt bortblåsta.

Jag skulle snarare säga att hjärnan tar det den vet (eller tror sig veta) och använder för att fylla i det den inte vet.

Exempel:
Du kn nte lsa dnna menng fr at dn r ofllsndig.

En "omöjlig" mening.

Uttryck som:
omöjlig
du kan inte

Är provocerande.

Läs detta uttryck:
En döv person kan inte tala eller sjunga ordentligt eftersom de inte kan höra sin egen röst.

Se sen denna video
Mandy Harvey: Deaf Singer - America's Got Talent 2017 (YouTube)

En mans omöjlighet är en annan mans möjlighet (eller kvinna).

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av GuessWho:

Jag är medveten om att det går att lura människor på olika vis.
Bl.a. genom synvillor.
Magiker som använder distraktion.
Människor som håller på att frysa ihjäl känner sig varma och kan börja ta av sig kläder för de tror de är varma.

Jag hade själv en gång över 40 grader feber. Jag var påklädd, inomhus, låg i sängen med täcke och filt.
Jag hade inte låg kroppstemperatur.
Ändå så upplevde jag att jag frös så mycket att jag skakade.

Så ja, jag är medveten om att det går att lura människor (både med synintryck och andra sätt).

När någon skriver omöjligt så låter det som att det inte skulle vara möjligt...

Som att om pre skulle stå ute på gatan och se med sin perfekta stereosyn att en parkerad bil är 19,78 meter ifrån pre.
Sen om pre blundar med ett öga så blir pre helt desorienterad och har ingen aning om samma parkerade bil är 20centimeter eller 20meter bort.
Som att om man blundar med ett öga någon sekund så ser hela världen plötsligt ut som Papermario.
Tidigare minnen och synintryck är som helt bortblåsta.

Jag skulle snarare säga att hjärnan tar det den vet (eller tror sig veta) och använder för att fylla i det den inte vet.

Exempel:
Du kn nte lsa dnna menng fr at dn r ofllsndig.

En "omöjlig" mening.

Uttryck som:
omöjlig
du kan inte

Är provocerande.

Läs detta uttryck:
En döv person kan inte tala eller sjunga ordentligt eftersom de inte kan höra sin egen röst.

Se sen denna video
Mandy Harvey: Deaf Singer - America's Got Talent 2017 (YouTube)

En mans omöjlighet är en annan mans möjlighet (eller kvinna).

Nej, du missförstår bara vad som skrivs, som sagt. Det jag påpekade i första inlägget var bara att det inte räcker med ett öga. Det räcker inte med ett perspektiv. Jag märkte alltså ord (vilket kanske var lite onödigt) , och detta spann iväg totalt då det den missförstods.

Det är som att stirra på en pixel på skärmen och försöka uppskatta hur djup den är. Du kommer inte lyckas hur mycket din hjärna än försöker, eller hur annorlunda du är som person. Eller att titta på änden på ett rep, och uppskatta hur långt repet är. Det var allt jag försökte få fram.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Säg att du inte har djupseende bara.

Får jag fråga vad du fått för diagnos?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Går jag på 3D-bio och har på mig 3D-glasögonen ser det ut som en helt vanlig film utan 3D-effekter, men jag får också fruktansvärd huvudvärk av det så det är ingen idé.

Antar att länken nedan kanske löser huvudvärken..
Men finns det 2D version så är detta onödigt, men endel filmer har första veckan endast i 3D.
http://www.2d-glasses.com/

Permalänk
Medlem

Ta längre tid på dig att göra uppgiften och säg att det är det enda sättet att göra det på ett säkert sätt. Om det tar mycket längre tid och det inte går att lösa med tekniska hjälpmedel/erfarenhet är det nog fel yrke.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Antar att länken nedan kanske löser huvudvärken..
Men finns det 2D version så är detta onödigt, men endel filmer har första veckan endast i 3D.
http://www.2d-glasses.com/

Haha sjukt bra tips, jag beställer mig ett par direkt. Tusen tack!

edit: Nej, det gör jag inte, slut i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

När någon skriver omöjligt så låter det som att det inte skulle vara möjligt...

Som att om pre skulle stå ute på gatan och se med sin perfekta stereosyn att en parkerad bil är 19,78 meter ifrån pre.
Sen om pre blundar med ett öga så blir pre helt desorienterad och har ingen aning om samma parkerade bil är 20centimeter eller 20meter bort.
Som att om man blundar med ett öga någon sekund så ser hela världen plötsligt ut som Papermario.
Tidigare minnen och synintryck är som helt bortblåsta.

Jag skulle snarare säga att hjärnan tar det den vet (eller tror sig veta) och använder för att fylla i det den inte vet.

/.../

En mans omöjlighet är en annan mans möjlighet (eller kvinna).

No offense, men det känns som om du blev lite stött av jag påpekade en felaktighet i ditt resonemang och därför överdriver (headbang), och medvetet misstolkar ("omöjligt").

Jag ber dig att vänligen läsa mitt inlägg minst en gång till, då det du skriver är fullständigt orelaterat till vad jag skrev. Att du kan använder andra saker, som perspektiv, referensramar osv för att få en djupuppfattning har jag redan skrivit.

Här är mitt inlägg igen, vänligen sluta feltolka:
#17103476

Vad som var, och fortfarande är, omöjligt, är att uppleva specifikt den djupeffekt som 3d-glasögon medför, med endast ett öga. Då effekten som sagt bygger på två separata bilder, en till vardera öga, med en vinkelförskjutning som skapar ett djup. Men det utesluter naturligtvis inte andra tekniker.

En jämförelse skulle kunna vara att jag sagt att det är omöjligt att trebollsjonglera med två bollar. Varav du reagerar: "Det går visst att jonglera!"

"Guppandet" nämnde jag som exempel för något som går att använda när referensramar saknas, alltså inte som i din bild. Utan när t.ex. en boll kommer farandes mot en med enbart blå himmel som bakgrund. Att enbart gå på bollens ökande storlek är i det fallet väldigt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Haha sjukt bra tips, jag beställer mig ett par direkt. Tusen tack!

edit: Nej, det gör jag inte, slut i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Annars kan du ju sätta ihop ett par egna glasögon med "högerlinser" från två vanliga.

Permalänk
Medlem

Provade att bedöma avstånd med ena ögat täckt av handen.
Gissade hela tiden fel på avståndet till skärmen men fysiska grejer på skrivbordet gick bättre.
Missade bara avståndet till strömbrytaren på en skrivbordslampa.

Känner till några färgblinda på jobbet men inga enögda.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hej!

Jag har ett synfel som gör att jag bara ser med ett öga i taget. Detta gör att jag ej kan se på 3D bio/filmer och att avgöra avstånd till saker är svårt. Längre avstånd = svårare för mig. Det finns INGEN operation som kan fixa detta.

Det är OERHÖRT svårt förklara detta för andra! Så det skapar ofta problem för mig. Så hur ska jag tackla detta? Hur gör ni som har samma "problem"? Hur ska jag framföra detta problem så andra förstår det?

Jag lider av samma problem att inte kunna se 3D. Har däremot inte haft problem att förklara för folk att jag inte kan det. Jag är blind på mitt högeröga och när man väl förklarat det och att 3D inte fungerar då så är det ju inget mer med det.

Inget och haka upp sig på.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Eftersom det spekuleras och diskuteras en del kring synfel och seende i tråden kan jag inte låta bli att försöka reda ut begreppen lite. Jag är optiker med en MSc i klinisk optometri. Bland mina specialintressen finns bland annat samsyn och träning av samsynen. Jag har under en del år arbetat på vår egen klinik och på andra tillsammans med ögonläkare och ortoptister med behandling av denna typen av problem. Jag representerar också ett företag som tillhandahåller ett välbeprövat datorprogram för samsynsträning så att det är sagt. Med allt "skryt" avklarat vågar jag alltså påstå att jag har ganska bra koll på den delen av ämnet.

Ett par saker är viktiga att komma ihåg.
1. Stereoseende blandas lätt ihop med "djupuppfattning". Precis som flera varit inne på är ett krav för stereoseende två ögon.
2. Djupuppfattning kan man mycket riktigt ha med ett öga men det är helt beroende av andra ledtrådar som ljussättning, skuggor, storlek på objekten i bilden, skärpedjup etc. etc. Denna förmåga kan tränas upp men ger inte ett äkta stereoseende.
3. Stereoseende kan ha olika "upplösning". Ögonens förmåga att urskilja ett äkta djup i en bild kan mätas och uttryckas som en vinkel. Måttenheten som används vid dessa tester är bågsekunder. En person med reducerad syn på ett öga kan som exempel förväntas ha en något reducerad förmåga att urskilja de två ögonens olika bilder vilket medför sämre kvalitet på stereosynen. Bilderna måste alltså ha en större vinkel mellan varandra för att personen ska kunna se att det är två olika bilder som ska läggas samman till en "3d-bild". En vanlig test för att testa stereosyn/stereopsis är "Stereo Fly test". Den "lättaste" bilden är har en vinkel på 3200 bågsekunder. Testbilderna fortsätter sen gradvis ända ner till 40''.
4. Stereoseendet hos personer kan variera inte bara i upplösning utan i kvalitet, uthållighet och hastighet bland annat.

Det finns en rad felaktiga påståenden eller åtminstone olyckligt uttryckta beskrivningar av färgseende, brytningsfel, blindhet och synfel i tråden men vi börjar med stereoseende och djupperception.

Mitt syfte är inte att vara dryg utan snarare att hjälpa till att reda ut frågetecken som gäller syn och ögon så att fler kan förstå hur det fungerar, vilka problem det kan medföra och vilka eventuella lösningar som kan finnas.

Vad gäller trådskaparens kärnproblem är det bara att bestämma sig. Om du är trygg med att köra truck ska du göra det, om inte ska du undvika det. Det viktiga är hur du själv upplever synsituationen. Tänk på "staplerfahrer Klaus" innan du sätter dig bakom ratten.

Permalänk
Medlem

Ordet djupseende är nog lättare att förstå för dom än 3d så använd det också.

Skickades från m.sweclockers.com