Permalänk
Avstängd
Skrivet av majje:

Hur går det för alla? Bara vi som har problem med att folk slutar och att det är för många guilds så borderline omöjligt att rekrytera?... Detta trots server 4th Cthun och strax över 1h30m clear.

Det är likadant som på privatservrar, spelare börjar såhär i slutskedet tröttna på spelet då det inte finns mer innehåll, nästan allt är ju avklarat. Det som gäller nu är att slå ihop guilder.

Permalänk
Medlem

Vi har problem att få tag i hunters.. Har 1 som raidar med oss.. Man kan ju i princip lova en nydingad bis direkt för den andra har redan allt 😂 fattar inte det och mages saknar vi. Borde vara enklast att fylla

Permalänk
Medlem

@Alrik:

Vi saknar också hunters och Mages. Kanske inte så konstigt med tanke på att Mages var tråkiga att spela fram till AQ (PVE frost iaf) och hunters har tappat i dps vs övriga samt får knappt gear i AQ (bytte själv från Hunter till Fury war).

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Hur ser läget ut för folk nu? Vi tappade några till shadowlands.. Så är det någon som söker svensk guild till naxx så hör av er 😂 satan va kul naxx är dock!

Permalänk
Medlem

Classic har väl allt eftersom fått färre spelare och Shadowlands gjorde ju inte det bättre. Min guild blev dock inte så hårt drabbad (än). Jo Naxx är kul. Misstag straffar sig rejält. Dock jobbigt värre med alla consumes som ska användas.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Naxx rensat och klart dag 2, blev för sent för att fortsätta på dag 1 -.-
Men det är svårt att hålla kvar folk, inte p.g.a. shadowlands utan mer för att målet för många var att rensa Naxx.
Men många söker sig även till oss då vi dominerat både speed och progression sedan dag 1 på servern.
Håller hus på den största PVE servern i EU.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat @Svensktiger . Min casual guild var tydligen taktlösa och fixade inte dansandet på Heigan (4% bästa) men tar nya tag ikväll

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Ska också fortsätta där idag. Dock inte ens full raid tyvärr. Kanske inte behövs för spiderwing och plaguewing iofs.

Permalänk
Medlem

Vi har inte heller problem med folk... än. Har haft ganska sund rekrytering sedan dag 1 vilket har hållit uppe ruljansen på spelare. Vi har också haft typ samma 25 corespelare sedandag 1, och vi har över 93% attendance över hela raidlaget, (vilket är helt sjukt och jag har aldrig varit med om det tidigare när jag spelat).

Något som hjälpte mig och min guild mycket var att vi plockade ihop ett helt lag till. Så vi kör 2x 40 manna raidlag och då har vi inte "ett sämre" lag, utan de är ungefär lika bra, rensar allt och gjorde AQ på mellan 42 och 47 minuter innan P6. Att ha 2 lag hjälper inte bara med att vi kan låna spelare/alts mellan varandra, men vi blir också större på servern och får lättare att rekrytera.

Shadowlands påverkade inte oss nämnvärt. Jag skulle säga att kostnaden att raida i Naxxramas med alla consumes är den största anledningen. Jag satsade tidigt på att bygga en bank så att vi nu skulle kunna hjälpa raiders med saker som titans för att underlätta.

Allt jag kan säga är att driva en Classic Guild som ska vara aktiv är för fasen ett halvtidsjobb. Det trodde jag INTE när vi startade guilden för snart ett och ett halvt år sedan.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Ska också fortsätta där idag. Dock inte ens full raid tyvärr. Kanske inte behövs för spiderwing och plaguewing iofs.

Loatheb kan vara lite tuff. Se till att alla har med 3x GSPP per försök för att hjälpa till och ha välorganiserade spore-groups så alla kan pumpa så går det vägen. Vi gjorde det med 36 personer.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Nån som kör på Dreadmist Alliance och behöver en mage?
Vår guild tappade folk efter AQ pga för casual och ~15 pers som inte "orkade" fixa consumes så nu letar jag nån ny att köra med fram till (förhoppningsvis) TBC släpps.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Hade hoppats att classic skulle vara utan expansioner, eller att det kunde få ta en egen väg med expansioner i samma gameplay-anda som classic.
Nu när det mer verkar bli som en retail-redux tappar jag intresset på samma sätt som hände första omgången.
TBC ... Tycker de går fel väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Hade hoppats att classic skulle vara utan expansioner, eller att det kunde få ta en egen väg med expansioner i samma gameplay-anda som classic.
Nu när det mer verkar bli som en retail-redux tappar jag intresset på samma sätt som hände första omgången.
TBC ... Tycker de går fel väg.

Va menar du nu? Blizzard har ju inte sagt hur de ska göra med tbc. De skickade ut och frågade spelare men de har ej sagt något om det än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Va menar du nu? Blizzard har ju inte sagt hur de ska göra med tbc. De skickade ut och frågade spelare men de har ej sagt något om det än?

Ja jag kanske hoppade lite väl snabbt efter att ha skannat runt på internet. Blev lite små-upprörd.
(Hoppas mer på ngn slags classic+ än något annat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ja jag kanske hoppade lite väl snabbt efter att ha skannat runt på internet. Blev lite små-upprörd.
(Hoppas mer på ngn slags classic+ än något annat)

Blizzard lär ju ta den enkla vägen. Och det är tyvärr släppa tbc. Men vi får se.

Permalänk
Lego Master

Nu minns jag kanske detta dåligt, men påverkade TBC Azeroth i nån större utsträckning, annat än att det dök upp en del quester osv?
Eller tänker vi mest gameplay changes nu?

Jag kan inte minnas att jag tyckte TBC var ett stort nerköp, däremot expansionerna efter det ställde till det mer och mer.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nu minns jag kanske detta dåligt, men påverkade TBC Azeroth i nån större utsträckning, annat än att det dök upp en del quester osv?
Eller tänker vi mest gameplay changes nu?

Jag kan inte minnas att jag tyckte TBC var ett stort nerköp, däremot expansionerna efter det ställde till det mer och mer.

Enda ändringen i Azeroth är väl kring portalen vad jag minns.
Däremot var ju gearen ett jätteskutt redan på första questen i hellfire.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Nu minns jag kanske detta dåligt, men påverkade TBC Azeroth i nån större utsträckning, annat än att det dök upp en del quester osv?
Eller tänker vi mest gameplay changes nu?

Jag kan inte minnas att jag tyckte TBC var ett stort nerköp, däremot expansionerna efter det ställde till det mer och mer.

Alltså vissa saker öppnades ju i azeroth för att folk inte helt skulle överge den gamla världen, som t.ex. caverns of time i Tanaris osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Hade hoppats att classic skulle vara utan expansioner, eller att det kunde få ta en egen väg med expansioner i samma gameplay-anda som classic.
Nu när det mer verkar bli som en retail-redux tappar jag intresset på samma sätt som hände första omgången.
TBC ... Tycker de går fel väg.

Att Blizzard skulle göra nya expansioner för enbart Classic+ har nog aldrig varit mer än önsketänkande/rykten.
Tror inte Blizzard hade kunnat göra någon expansion för Classic-spelare som spelarna själva hade varit nöjda med om de ens försökte, då folket på Blizzard som gjorde original WoW och de tidigare expansionerna är borta sedan länge.
Blizzard gör inte expansioner som BfA och Shadowlands (överlag illa omtyckta av äldre WoW-spelare/Classic-spelare) för att jävlas med sin playerbase; Blizzard gör expansioner som BfA och Shadowlands för att de a) tror att deras playerbase kommer gilla det och b) för att de helt enkelt inte kan bättre.

Med det i åtanke så tror jag att återanvändning av TBC för Classic (precis som Classic i sig själv bara är en återanvändning av den gamla koden) är den rätta vägen att gå. Folk som gillade TBC (eller vill testa då de aldrig fick chansen 2006-2008) kommer spela det för dom vet precis vad dom får. Ju mer Blizzard ändrar, desto sämre kommer det bli.

Att låta Classic stanna där det är nu utan expansioner kommer bara leda till att servrarna dör ut på sikt: Folk kommer lämna i brist på kontent, och nya spelare kommer vara försiktiga med att börja då de kommer bli överkörda av folk i Naxx-gear vid lvl 60 i PvP, och det kommer bli problem (för många, inte alla) att hitta folk till de äldre raidsen som MC och BWL när nya lvl 60's ska geara upp inför Naxx.

Sen kommer där ju alltid att finnas en viss playerbase kvar (för privatservrar var ju en grej av en anledning), men frågan är hur många av dessa som är villiga att betala månadsvis för att spela, och om det är tillräckligt många kvar för att Blizzard ska orka bibehålla servrarna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag sitter och väntar på ett besked om hur de ska hantera TBC release iallafall, blir det "tbc servers"där man börjar på 58 eller 1 så känns allt jobb på min druid ovärt då jag enbart mainade druid i classic för att kunna ha kul som druid framöver för i classic är ju typ bara resto viable i raiding miljöer.

bestämt mig för att lira draenei shaman i TBC som elemental

blir att lira vidare på Pyrewood Village PvE och kommer börja farma mining material för JC när det är bekräftat att tbc kommer och hur det kommer levereras.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Att Blizzard skulle göra nya expansioner för enbart Classic+ har nog aldrig varit mer än önsketänkande/rykten.
Tror inte Blizzard hade kunnat göra någon expansion för Classic-spelare som spelarna själva hade varit nöjda med om de ens försökte, då folket på Blizzard som gjorde original WoW och de tidigare expansionerna är borta sedan länge.
Blizzard gör inte expansioner som BfA och Shadowlands (överlag illa omtyckta av äldre WoW-spelare/Classic-spelare) för att jävlas med sin playerbase; Blizzard gör expansioner som BfA och Shadowlands för att de a) tror att deras playerbase kommer gilla det och b) för att de helt enkelt inte kan bättre.

Med det i åtanke så tror jag att återanvändning av TBC för Classic (precis som Classic i sig själv bara är en återanvändning av den gamla koden) är den rätta vägen att gå. Folk som gillade TBC (eller vill testa då de aldrig fick chansen 2006-2008) kommer spela det för dom vet precis vad dom får. Ju mer Blizzard ändrar, desto sämre kommer det bli.

Att låta Classic stanna där det är nu utan expansioner kommer bara leda till att servrarna dör ut på sikt: Folk kommer lämna i brist på kontent, och nya spelare kommer vara försiktiga med att börja då de kommer bli överkörda av folk i Naxx-gear vid lvl 60 i PvP, och det kommer bli problem (för många, inte alla) att hitta folk till de äldre raidsen som MC och BWL när nya lvl 60's ska geara upp inför Naxx.

Sen kommer där ju alltid att finnas en viss playerbase kvar (för privatservrar var ju en grej av en anledning), men frågan är hur många av dessa som är villiga att betala månadsvis för att spela, och om det är tillräckligt många kvar för att Blizzard ska orka bibehålla servrarna.

Nåja, nog för att koden ish är samma, men allt är upplyft för att fungera på nya hårdvaran, så jag gissar att vissa ändringar har gjorts. Detsamma gäller viss buggrättning som gjorts, så nog tror jag att de har "koll på sin skit" så att säga.
Men jag håller med dig om att Classic+ och nya expansioner till classic är mer rykten än verklighet, jag har inte sett några posts eller information alls från Blizzard att det någonsin varit aktuellt.

Sen ryktas det om lite olika vägar som "Classic" kan/kommer ta, Blizzard har själva i sina utskick dels pratat om TBC, men även en form av Season på classic servrarna. Att de helt enkelt återställs och de börjar om på Phase 1 igen. Detta skulle göra spelet fungerar mer som D3 och D2, vilket jag tror skulle kunna locka guilder, speciellt i början när det verkligen handlar om att så snabbt som möjligt både levla och rensa content.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom åtminstone gör en mer linjär progress istället för det jätteskutt som var i och med varje expansion. Eller helt enkelt bara lägger till nya instanser, det borde ju kräva ganska lite insats.

Så synd, så som det var tidigare, att tex allt lvl55-60 content över en natt blir helt irrelevant och öde.

Aja så länge inget är bekräftat får man drömma

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

blir att lira vidare på Pyrewood Village PvE och kommer börja farma mining material för JC när det är bekräftat att tbc kommer och hur det kommer levereras.

Trevligt med fler på pyrewood! Får man fråga om du spelar allt/horde sant vilken guild om du spelar ally?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Trevligt med fler på pyrewood! Får man fråga om du spelar allt/horde sant vilken guild om du spelar ally?

ally. är med i replica men har inte varit aktiv på... sen jag joinade i princip xD

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Så synd, så som det var tidigare, att tex allt lvl55-60 content över en natt blir helt irrelevant och öde.

Jag tycker de är något på spåret med timewalking i retail. Hoppas de expanderar det istället för att göra om alla expansioner i classic.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag tycker de är något på spåret med timewalking i retail. Hoppas de expanderar det istället för att göra om alla expansioner i classic.

Retail är inget alternativ.
Har loggat in på retail en gång sedan classic släpptes, och det var ett felklick.
Det är otroligt skönt att kunna spela World of Warcraft igen, istället för vad det nu kan kallas numera.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag tycker de är något på spåret med timewalking i retail. Hoppas de expanderar det istället för att göra om alla expansioner i classic.

Nä, det är långt ifrån samma eftersom alla klasser är omgjorda från grunden, hela grunden av WoW förstördes i samband med cataclysm när inofficiella "2.0" lanserades med nya eastern kingdoms och kalimdor.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Retail är inget alternativ.
Har loggat in på retail en gång sedan classic släpptes, och det var ett felklick.
Det är otroligt skönt att kunna spela World of Warcraft igen, istället för vad det nu kan kallas numera.......

Skrivet av Oliver91:

Nä, det är långt ifrån samma eftersom alla klasser är omgjorda från grunden, hela grunden av WoW förstördes i samband med cataclysm när inofficiella "2.0" lanserades med nya eastern kingdoms och kalimdor.

Givetvis är det inte samma sak, men jag testade classic och orkade till lvl 25 typ innan mina rosa glasögon trillade av.
Kör hellre retail och återupplever gammalt content än nöter mig igenom det som det var förr i tiden.
Har dock full förståelse för att inte alla tycker det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Givetvis är det inte samma sak, men jag testade classic och orkade till lvl 25 typ innan mina rosa glasögon trillade av.
Kör hellre retail och återupplever gammalt content än nöter mig igenom det som det var förr i tiden.
Har dock full förståelse för att inte alla tycker det.

Spelar retail med, har redan 4st lvl 60s med mellan 170-185 ilvl och renown 10-13 och på classic 3st 60s i t1/t2 epics

Min main: https://worldofwarcraft.com/en-gb/character/eu/ravencrest/uva...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

ally. är med i replica men har inte varit aktiv på... sen jag joinade i princip xD

Härligt! Själv lirar jag i bracelet battlegroup på allysidan 🙂