Asus: "Intel Z270 kunde varit kompatibel med Coffee Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Måste åter igen länka till denna tråd så folk inte går på Asus lögner.

Vilka lögner refererar du till? Det som påstås i artikeln är att Intel skapat en inkompatibilitet som inte har en basis i faktiska nuvarande hårdvarukrav, inte att KL/CL har identisk pinlayout.
Börjar jag tillverka byxor med endast ett byxben och rumpan fram innebär det inte att tillverkningen baseras på rådande mänsklig fysiologi, bara på att jag velat tillverka byxor som är inkompatibla med människor. På samma sätt kan Intel om de så vill flytta om, lägga till, dra ifrån eller måla sina pinnar neonbruna utan att det baseras på kretsens fysiologi.

Inget som sägs i artikeln motsägs av eller säger emot din länkade tråd.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vilka lögner refererar du till? Det som påstås i artikeln är att Intel skapat en inkompatibilitet som inte har en basis i faktiska nuvarande hårdvarukrav, inte att KL/CL har identisk pinlayout.
Börjar jag tillverka byxor med endast ett byxben och rumpan fram innebär det inte att tillverkningen baseras på rådande mänsklig fysiologi, bara på att jag velat tillverka byxor som är inkompatibla med människor. På samma sätt kan Intel om de så vill flytta om, lägga till, dra ifrån eller måla sina pinnar neonbruna utan att det baseras på kretsens fysiologi.

Inget som sägs i artikeln motsägs av eller säger emot din länkade tråd.

Hahaha! Vilken uppfriskande jämförelse när man är så van att se folk som försöker hitta likheter med bilar hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Om det är exakt samma så köp inte ett nytt då?

Har du inte läst artikeln eller? Det förklarar ju varför du resonerar som du gör iaf.

Det sitter en artificiell begränsning i mjukvaran som inte tillåter att boota på nåt annat utom Coffee Lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Typisk kapitalism..

Skickades från m.sweclockers.com

Intel tjänar pengar på att sälja processorer. ASUS tjänar pengar på att sälja moderkort.

Nu har det hänt något som kommer leda till att folk köper fler moderkort och färre processorer, (översättning: ASUS tjänar mer pengar och Intel tjänar mindre pengar).

En anställd på ASUS hävdar att det är Intels fel. Slutsats: Jävla Intel som bara vill tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

Kan förvisso hålla med i en del resonemang men samtidigt är det ju lite av ett icke-problem.
Har man idag en Kaby Lake känns det väl ändå ganska ointressant att "uppgradera" till Coffee Lake. Och vill man nu verkligen göra det så köp en ny bräda för 1500:- så är problemet löst.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Intel tjänar pengar på att sälja processorer. ASUS tjänar pengar på att sälja moderkort.

Nu har det hänt något som kommer leda till att folk köper fler moderkort och färre processorer, (översättning: ASUS tjänar mer pengar och Intel tjänar mindre pengar).

En anställd på ASUS hävdar att det är Intels fel. Slutsats: Jävla Intel som bara vill tjäna pengar.

Intel tjänar även stora pengar på chipsets, så att påstå att det bara är Asus som tjänar pengar på moderkort för intelprocessorer är felaktigt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Förutom att samma person som äger två datorer hade lika gärna kunnat köpt två Z270 eller ett Z170 eller Z270 under andra omständigheter, Och ifall man ej har två datorer så har nu ett Z270 blivit sålt andrahands, och där förlorar Intel en försäljning som de vann på Z370 för att någon köper andrahands och genererar $0 till Intel. Så nej, jag köper inte det argumentet att bara för att folk köper Z370 moderkort så tjänar Intel mer pengar.

Och du ignorerar de faktum att de flesta inte köper nya moderkort datorere varje CPU generation heller.

Nu sitter du bara och spekulerar baserad på ingenting. Intel säljer mer chipset om de tvingar folk att uppgradera. Om personen ifråga har ett Z270 redan så kommer han självfallet inte köpa ett nytt moderkort eftersom han redan har ett men slopar man kompatibiliteten så måste ju personen köpa sig ett Z370 om han vill uppgradera.

Skrivet av Bloodstainer:

För varje chipset sålt så tjänar intel 10 gånger mer per Processor. Tro inte att chipset försäljning är någonting de ens skulle gå runt på

Priset spelar ingen roll. Om Intel kan få in inkomst både via CPU och chipset så försöker de självfallet göra detta. Du får det att låta som Intel skulle tacka nej till Chipsetskostnaden bara därför att..

Skrivet av Bloodstainer:

Moderkortstillverkare tjänar pengar på moderkort
Intel tjänar pengar på CPUer

Om ni tror att det ser annorlunda ut lägg gärna fram bevis

Nej! Intel tjänar pengar på både chipset och CPU:er. Hur svårt ska det vara att förstå?

Skrivet av Bloodstainer:

Men priset för Z170/Z270 är precis lika högt som för Z370? Och ditt argument är 100% baserat på att ALLA behöver uppgradera från Z270 till Z370

Du argumenterar som att Z370 licensavgift existerar i ett vakum, faktum är Intel tar exakt samma licenspriser för Z170/Z270 så nej jag köper inte det argumentet.

Hela ditt argument bygger på att folk annars skulle köpa flera moderkort.. vilket inte håller. Folk uppgraderar inte bara för att uppgradera och om Intel skulle föra in kompatibilitet för C-Lake till Z270 så skulle de gå miste om ganska höga summor pengar. FÖR FOLK SKULLE INTE KÖPA NYA MODERKORT!

Skrivet av Bloodstainer:

$47 är inte en summa Intel bryr sig om.

Det dummaste jag hört. Självfallet bryr sig Intel om $47 x 100.000. För annars skulle de ju ge bort chipsetet eller hur?

Skrivet av KimTjik:

Jag har ögnat igenom men inte sett om någon plockat fram siffror. Exakt hur Intel tjänar pengar på chipset kan jag inte förklara men däremot kan man ta fram ekonomiska siffror. Enligt Forbes rapporter för 2011 stod chipset för 20% av omsättningen Intel hade på PC-marknaden. Så oavsett vad sedan vinstmarginalen är, måste det ses som en stor och viktig del.

Om dessa siffror är detsamma som idag så är det inte så konstigt att Intel gör detta.. även om man som kund inte gillar det alls. 20% av deras totala inkomst på PC marknaden är en stor summa pengar.

Skrivet av ClintBeastwood:

Hahaha! Vilken uppfriskande jämförelse när man är så van att se folk som försöker hitta likheter med bilar hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som det är med en Volvo... Folk vill alltid....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tycker också det är förjävligt..

Meeen.. Kan det inte va så att, Om nu intel gått ut o sagt att det funkar prima på z270 - o sen visar det sig att det det strular för en jäkla massa pga småsaker, som strömmen o detdär, så blir det ju ett jäkla klabb för intel.

Better safe than sorry, typ... Dom kan ju inte skriva "det booooorde funka på ditt gamla moderkort"

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Tycker också det är förjävligt..

Meeen.. Kan det inte va så att, Om nu intel gått ut o sagt att det funkar prima på z270 - o sen visar det sig att det det strular för en jäkla massa pga småsaker, som strömmen o detdär, så blir det ju ett jäkla klabb för intel.

Better safe than sorry, typ... Dom kan ju inte skriva "det booooorde funka på ditt gamla moderkort"

Du tror seriöst inte att Intel kunnat få det att fungera felfritt på ett Z270 moderkort? Det är samma antal pins och samma socket. Alltså borde det fungera så länge som tillverkaren av moderkort uppdaterar firmwarekoden ordentligt..

Skrivet av THB:

Måste åter igen länka till denna tråd så folk inte går på Asus lögner.

Hur är det där ens relevant? Asus menar att det satts in en mjukvaruspärr för Coffe-lake och du börjar babbla om pins.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Länk på detta? har hört att hela konsumentmarknadens försäljning av CPUer står för mindre än 30% så misstänker att du läst rapporten fel. Är du säker på att det är chipset för kretskort och inte alla Intels chipset, SOC, CPUer etc?

Det är ju PC-marknaden du har skrivit om. Varför ska vi plötsligt ändra ämne och t ex tala om servermarknaden?

Siffrorna är för PC-marknaden. PC-marknaden ska enligt uppgifter för 2011 ha uppgått till 70% av Intels omsättning ($35 av totalt $51 miljarder). Vinstmarginalen inom server-marknaden är dock avsevärt högre.

Nej, SOC och andra CPUer ligger på sina respektive områden, så detta gäller bara PC-marknaden. Siffrorna var då att av de $35 miljarderna stod PC chipsets för $7.

Du kan läsa en sammanfattning här: https://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2013/01/04/a-r...

Sedan måste man se det i sitt perspektiv. En CPU är värdelös utan bra chipset. Detta var lite av AMD:s dilemma under den förra storhetstiden, då plattformar med bra CPUer ibland haltade p.g.a. sämre chipset. Det är ju inte så att chipset är något praktikanter slänger ihop när det "viktiga" är klart. Det är ju inte heller så att chipset är lika avlägset från CPUer som om Intel hade en avdelning med växthus för gurkor. Det hänger samman i Intels produktkatalog och affärsstrategi.

Jag förstår egentligen inte varför denna diskussion startade, då Intel varit erkänt duktiga på området under lång tid. Det enda jag ville var att bidra med lite torra siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du tror seriöst inte att Intel kunnat få det att fungera felfritt på ett Z270 moderkort? Det är samma antal pins och samma socket. Alltså borde det fungera så länge som tillverkaren av moderkort uppdaterar firmwarekoden ordentligt..

Hur är det där ens relevant? Asus menar att det satts in en mjukvaruspärr för Coffe-lake och du börjar babbla om pins.

Precis som Asus säger kan dom få Coffe lake att fungera på Z270 om dom vill.

Men dom får inte utan Intels godkännande.

Ändå dom som tillverkar moderkort och har koll på detta.

Bara hoppas att Intel tillåter detta nu när alla vet att så är fallet.

Att vi konsumenter världen över kräver detta annars händer inget

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

Jag tror många klagar här,för att dom känner att dom sitter inte på senaste moderkortet längre.
Andrahandsvärdet på deras rigg har rasat.
Inga likes,på mitt inlägg känns som jag har rätt.😁
Minns själv hur det var när 1150 inte var det senaste längre.🤔

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Som jag sagt förut att med Intel får man inte vad man betalar för och köper rebrandede moderkort och k/z är ofta identisk med dom utan k/z och man säljer samma sak som äpple och päron sen är det jävla innovativt att ändra pinout och byta en 2a till 3a... Nä fy fan det blir då amd I min nästa dator

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jag säger att Intel, tjänar några tiotusen dollar på försäljningen av dessa nya chipset efter man räknar in R&D kostnaden tror jag att de nog går back. Det är inte pengar de bryr sig om, de är ett miljard dollar företag.

Det är stora pengar, inget de lever på men extra vinst helt klart som gör aktieägarna nöjda.

Man behöver inte vara raketförskare när man kollar på typ identiska Amd/Intel socket brädor för att inse att Intel socket brädan är rejält dyrare och var mellan skillnaden hamnar.

Och i slutänden är Intels agerande båda bra och dåligt för under tillverkare, visst de får sälja mer brädor men riskerar även sitta kvar på stora lager.

Andra hands värdet är ju piss mot vad det kunnat vara.

Kontentan är endå att vi kunder får betala mer pengar till Intel om man väljer den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Som jag sagt förut att med Intel får man inte vad man betalar för och köper rebrandede moderkort och k/z är ofta identisk med dom utan k/z och man säljer samma sak som äpple och päron sen är det jävla innovativt att ändra pinout och byta en 2a till 3a... Nä fy fan det blir då amd I min nästa dator

Håller med detta är också största anledningen till att jag kommer köra AMD vid nästa uppgradering. Helt otroligt att behöva byta moderkort så ofta. Är rätt sugen på en r7 1800x

Permalänk
Avstängd

@lord_vasagos:
Håller med dig fullt ut.
Dock är det svårt att strunta i intel,om man vill ha bästa gaming prestanda tyvärr.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Liksom många andra stora märken folk följer blint för att de är "bäst" är Intel noga med att inte lämna kunden omjölkad på pengar! Man ska utnyttja sin ledande position på marknaden! Var aktsam med konkurrenter och muta helst återförsäljare att endast använda just dina produkter, så hålls du i ledande position.

Att folk inte ser igenom Intels och Nvidias fasoner är lite små kul. 10% prestanda hit och dit spelar ingen roll när man stöder ett företag som stödjer open source och billigare produkter!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Har velat lite över coffee eller ryzen men efter de här nyheterna blir det nog ryzen i nästa bygget. Bara köpa en lite billigare processor och klocka upp den lite så kanske Intel skärper sig inför nästa köp. Har inte intel gjort det är det bara uppgradera med en bättre ryzen, win/win.

För övrigt underhållande att se hur folk tidigare i tråden argumenterar att Intel inte tjänar pengar på att få folk att köpa z370.
Tror knappast att det är en ren slump att Intel medvetet satt ett artificiellt hinder för kompabilititen. Att sedan ASUS går ut med det här gör sannolikheten att Intel gjort det för moderkortstillverkarnas skull med någon slags deal känns ytterst liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Precis som Asus säger kan dom få Coffe lake att fungera på Z270 om dom vill.

Men dom får inte utan Intels godkännande.

Ändå dom som tillverkar moderkort och har koll på detta.

Bara hoppas att Intel tillåter detta nu när alla vet att så är fallet.

Att vi konsumenter världen över kräver detta annars händer inget

Verkar som det är fallet ja. Vore inte heller första gången som Intel gör detta.

Skrivet av Mange43:

Jag tror många klagar här,för att dom känner att dom sitter inte på senaste moderkortet längre.
Andrahandsvärdet på deras rigg har rasat.
Inga likes,på mitt inlägg känns som jag har rätt.😁
Minns själv hur det var när 1150 inte var det senaste längre.🤔

Nope. Har inga som helst planer på att sälja min rigg men samtidigt så borde även du se hur detta är förkastligt ur ett kundperspektiv..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokerproffset:

Håller med detta är också största anledningen till att jag kommer köra AMD vid nästa uppgradering. Helt otroligt att behöva byta moderkort så ofta. Är rätt sugen på en r7 1800x

Själv är jag mer sugen på 1200an som egentligen skulle duga åt mina behov som är basic spelprestanda och kan maxxa ett 1060 fast blir antagligen ett 1050 för min del en strömsnål enkel dator men kan bli 1600an + 1060 om jag är på det humöret den dagen ;D

Skrivet av Mange43:

@lord_vasagos:
Håller med dig fullt ut.
Dock är det svårt att strunta i intel,om man vill ha bästa gaming prestanda tyvärr.

Är egentligen ganska enkelt för dom flesta när dom kan matcha intels prestanda i verkliga test då gpu är bottleneck i dom flesta system och min filosofi är att klarar gpu 140fps spelar det mindre roll om cpu klarar 160 eller 200 så 1070 är inte något problem alls och 1080 /ti är utformad för högre upplösning som 1440p vilket syns på minnes mängden att det inte är tänkt för låga upplösnigar så amd är gångbart alla kategorier och som för 1050ti/1060 duger även 1200an gott nog med en 350 bräda

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Esseboy:

Liksom många andra stora märken folk följer blint för att de är "bäst" är Intel noga med att inte lämna kunden omjölkad på pengar! Man ska utnyttja sin ledande position på marknaden! Var aktsam med konkurrenter och muta helst återförsäljare att endast använda just dina produkter, så hålls du i ledande position.

Att folk inte ser igenom Intels och Nvidias fasoner är lite små kul. 10% prestanda hit och dit spelar ingen roll när man stöder ett företag som stödjer open source och billigare produkter!

Första stycket kanske är vettigt för privatpersoner, men om du använder datorn för att tjäna ditt levebröd så är det helt rationellt att välja det "bästa" om det ger en minsta ökad prestationsförmåga (eller ens ger illusionen av ökad prestationsförmåga, det ökar då kanske i alla fall välbefinnandet). Så ur ett rent själviskt perspektiv ska man därför gå på "bäst". Tänk på att en anställd kostar väldigt mycket pengar, 1000 kr i timmen är mycket lågt räknat för IT-experter.

Sista stycket säger nog inte vad du tror det gör... AMD pratar en massa om open source, men kollar man vad de konkret bidrar med är det extremt lite även om man väger in deras FoU-budget. Det medan Intel är topp tre vad det gäller faktiska bidrag för en lång rad kritiska open source projekt.

Till och med Microsoft har bidragit långt mer till Linux-kärnan än vad AMD någonsin gjort!

Nvidia kanske inte är de som står på barrikaderna vad det gäller open source, även om de lagt mer resurser på projekt som LLVM än vad AMD lagt på något open source projekt. Nvidia är ändå väldigt duktiga på att säkerställa att deras produkter går att använda ihop med open source, deras CUDA-miljö (som är helt proprietär) är en dröm att använda på Linux jämfört med att köra OpenCL på övriga GPU-tillverkare.

Så visst kan man gapa om att Intel och Nvidia är "giriga", men AMD är inte några som på något relevant sätt bidrar till open source utan den ryggdunken ska Intel om någon ha (specifikt Linux så är det Intel, Red Hat och ARM (Linaro) som ska ryggdunkas).

/ open-source-kramare

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av UncleDirty:

Det är stora pengar, inget de lever på men extra vinst helt klart som gör aktieägarna nöjda.

Man behöver inte vara raketförskare när man kollar på typ identiska Amd/Intel socket brädor för att inse att Intel socket brädan är rejält dyrare och var mellan skillnaden hamnar.

Och i slutänden är Intels agerande båda bra och dåligt för under tillverkare, visst de får sälja mer brädor men riskerar även sitta kvar på stora lager.

Andra hands värdet är ju piss mot vad det kunnat vara.

Kontentan är endå att vi kunder får betala mer pengar till Intel om man väljer den vägen.

Jo jag håller med, dock tror inte helt på att moderkortstillverkarna inte har blivit riktigt bra på att hålla tillgång.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Första stycket kanske är vettigt för privatpersoner, men om du använder datorn för att tjäna ditt levebröd så är det helt rationellt att välja det "bästa" om det ger en minsta ökad prestationsförmåga (eller ens ger illusionen av ökad prestationsförmåga, det ökar då kanske i alla fall välbefinnandet). Så ur ett rent själviskt perspektiv ska man därför gå på "bäst". Tänk på att en anställd kostar väldigt mycket pengar, 1000 kr i timmen är mycket lågt räknat för IT-experter.

Sista stycket säger nog inte vad du tror det gör... AMD pratar en massa om open source, men kollar man vad de konkret bidrar med är det extremt lite även om man väger in deras FoU-budget. Det medan Intel är topp tre vad det gäller faktiska bidrag för en lång rad kritiska open source projekt.

Till och med Microsoft har bidragit långt mer till Linux-kärnan än vad AMD någonsin gjort!

Nvidia kanske inte är de som står på barrikaderna vad det gäller open source, även om de lagt mer resurser på projekt som LLVM än vad AMD lagt på något open source projekt. Nvidia är ändå väldigt duktiga på att säkerställa att deras produkter går att använda ihop med open source, deras CUDA-miljö (som är helt proprietär) är en dröm att använda på Linux jämfört med att köra OpenCL på övriga GPU-tillverkare.

Så visst kan man gapa om att Intel och Nvidia är "giriga", men AMD är inte några som på något relevant sätt bidrar till open source utan den ryggdunken ska Intel om någon ha (specifikt Linux så är det Intel, Red Hat och ARM (Linaro) som ska ryggdunkas).

/ open-source-kramare

Men AMD har väl inte riktigt lika mycket extra pengar till projekt?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så man måste vara expert på något för att uttala sig? Man behöver bara grundläggande kunskap om ämnet för att se hur Intel faktiskt svinar sig.

Dessutom så borde Asus och Intel faktiskt räknas som experter på ämnet.. för... de är Intel och Asus.

Men nu har jag inte sett varken Intel eller Asus här inne som uttalat sig, för det var ju här jag sa att det fanns experter.
Och man behöver inte vara expert för att uttala sig, men jag råkade visst träffa en öm tå.

För övrigt räcker det inte med grundläggande kunskap för att veta vilka pinnar som behövs till vad på en cpu eller hur en styrkrets fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Men nu har jag inte sett varken Intel eller Asus här inne som uttalat sig, för det var ju här jag sa att det fanns experter.
Och man behöver inte vara expert för att uttala sig, men jag råkade visst träffa en öm tå.

För övrigt räcker det inte med grundläggande kunskap för att veta vilka pinnar som behövs till vad på en cpu eller hur en styrkrets fungerar.

Jo. Det räcker med grundläggande kunskap. Sedan har Intel citerats i denna tråd. Låter mer som du bara är ute för att ogiltigförklara folk för att de inte är "experter"..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Typisk kapitalism..

Skickades från m.sweclockers.com

För Sovjetunionen hade ju ett fantastiskt utbud av konkurrerande processortillverkare.... Så länge AMD fortsätter med sina mediokra processorer, kan Intel göra vad dom vill

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

[...]

[Till och med Microsoft har bidragit långt mer till Linux-kärnan än vad AMD någonsin gjort!]

[...]AMD är inte några som på något relevant sätt bidrar till open source[...]

[Företag som bidrar till Linux Kernel]: [url="https://www.linuxfoundation.org/blog/the-top-10-developers-an..."]

Microsoft deltar i flera projekt under ledning av Linux Foundation, ex Node & OCI, men vad Microsoft bidrar med till specifikt Linux-kärnan vet jag ej.

Att bidra till Linux Kernel handlar primärt om aktivering av funktioner, och det är således rimligt att marknadsledaren för CPUs så att säga vidare deltar genom bidrag med instruktionsset etc särskilt i kontext av Linux Kernel.

Linux Foundation värderar AMD högt vilket framgår av den rapport du länkar.

Generellt bidrar AMD mycket till Open Source och arbetet kan bland annat följas via Open Source Zone på AMD Developer Central.

Vad gäller Intel Ice Lake får vi ju anta att det stämmer som spekulationen i SC-artikeln att Intel förbereder för fler kärnor och därför vill att användarna köper nya moderbrädor med extra kontaktstift för att undvika komplikationer. Man kunde tolka det som att skiftet kommer och att det kunde genomföras nu eller senare. Intel valde nu, och det får visa sig framgent huruvida det är båg eller ej.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

AMD verkar ha det omvända förfarandet och undviker gärna att tvinga sina kunder att byta ut hela plattformen. Bara se Zen. De räknar med att kunna använda samma AM4-socket fram till 2020 eller liknande. Det innefattar två nästkommande generationer.

Fast samtidigt har AMD lyckats med konststycket att moderkort med samma sockel, varit inkompatibla med, och rent av skadliga för nya CPU'er. Spännings-detecteringen för vad CPU'n ska ha som vCore sattes genom ett par olika kombinationer av ben som var kortslutna med varandra, och tidiga moderkort, med sena CPU'er, levererade spänning i enlighet med sin konfiguration, det var bara det att det skilde en halv v mellan vad de båda ansåg var rätt spänning. (Socket A)
Många gånger hade det räckt med en BIOS uppdatering för att moderkortet skulle veta, och ge rätt spänning, problemet var att inte många tillverkare fortfarande uppdaterar BIOSen till 5-6 år gamla moderkort. Jag håller i sak med, Intel hade kunnat sköta det här bättre, mycket bättre, men Intel är av förståeliga skäl inte ett dugg intresserade av att någon som sitter med en Z170 baserad plattform ska stoppa i en 4 generationer nyare CPU i sin HP / Acer dator, och bränna CPU'n. Och gemene man fungerar så. Det passar i sockeln, alltså är det tillverkarens fel om något går sönder.

Skrivet av Triton242:

Varje kund av gamla Z170, Z270 kommer därför bli tvungen att byta moderkort med den "nya" styrkretsen på och då tjänar de alltså pengar.

Svårare är det inte.

Fast lite svårare är det allt. Folk som uppgraderar från sjunde, till åttonde generationens system är som regel entusiaster, som sitter på hårdvara de säljer av. Den som köper den begagnade sjunde generationens CPU, kommer fortfarande behöva ett moderkort, så Intel hade sålt i princip lika många moderkort i alla fall.

Skrivet av Triton242:

Som du ser är det inte små pengar intel tar betalt för sina chip (vid försäljning av över 1000 chip per gång)

Pris, ut till slutkund. Inte, pris till tillverkare. Om intel tog nästan 50 dollar av tillverkaren för ett chipset, och tillverkaren, efter att ha tillverkat moderkortet för övrigt helt utan material & licenskostnader, dubblar priset, för att göra lite vinst, är vi uppe i hundra dollar. Sedan ska både grossisten, och återförsäljaren ha lite vinst, och täcka sina kostnader. Ett moderkort skulle, bara baserat på "50" dollar i chipset pris kosta närmare 200 dollar, då helt utan alla övriga tillverkningskostnader. Trots det går det att köpa ett Z370 chipset baserat moderkort från 1200kr.

Skrivet av dpom86:

Jag tror inte du kollade dina egna länkar... ovan är ju saxat rakt från din länk. En bit över $50 per Z370 moderkort går rakt till Intel. ($47 för chip + sockel & nic)

Det är nu inte riktigt så det fungerar. Intels pris är det rekommenderade utpriset till kund, och inte det faktiska inköpspriset för tillverkarna av moderkort. Det innebär att 47dollar av priset för ett moderkort med Z370 chipset, är kostnaden för chipset, visst, men det är efter att varje led i handelns hantering tagit sin del av vinsten, och lagt på sina kostnader. Marginal + vinst "brukar" leda till en fördubbling i pris i varje led, 47/2/2/2, är strax under 6 dollar, vilket antagligen inte är speciellt långt ifrån vad moderkortstillverkarna faktiskt betalad för själva chipset IC'n.

Skrivet av Triton242:

Ja det tar exakt samma pris på Z270. Men de som redan har Z170/270 hade ju inte behövt uppgradera moderkortet och då tjänar de inga pengar på dem.

Fast CPU'n som satt i det moderkortet, och som hamnar i ett nytt hem, hade fortfarande behövt ett moderkort. Intel hade sålt lika många chipset i alla fall...

Skrivet av dpom86:

Scenario A:
Intel säljer 8700K + Z270.
Begagnat värdet på Z270 kort ökar => mer aktivitet på begagnatmarknaden.
Folk med en 7700K kan ploppa i en 8700K => får en lös cpu => fler 7700K på begagnatmarknaden.
Färre sålda moderkort => färre sålda chip.

Scenario B:
Intel säljer 8700K + Z370.
Lägre begagnat värde på Z270 kort => större chans att nya köpare plockar upp icke-begagnat (Z370 kort).
Folk som uppgraderar behöver byta både cpu+mobo => de bygger antagligen ett helt nytt system => större chans att de behåller det gamla systemet om det är komplett => färre 7700K på begagnatmarknaden (mot scenario A).
Fler sålda moderkort => fler sålda chip.

Ditt scenario tar inte hänsyn till att begagnade CPU'er behöver ett moderkort. Om du kan köpa och uppgradera din 7700K rig med en 8700K CPU, så kommer din 7700K CPU fortfarande behöva ett moderkort när du säljer, ger bort, elelr återanvänder den. Intel hade sålt lika många chipset i alla fall. Möjligen fler, för att primärköpare av 8700K CPU'er hade sett det som en mindre uppgraderingskostnad om de kunde köpa bara CPU'n, och sälja sin gamla till någon som köper ett nytt moderkort.

Skrivet av Jackbob:

Folk måste köpa nya moderkort vid inköp av ny processor. Det innebär att Intel säljet fler chipset istället för att konsumenten återanvänder det gamla. Vilket slutligen innebär att Intel tjänar mer pengar.

Exakt vad gör du med din entusiast nivå CPU när du uppgraderar med en ny CPU? Intrycket jag har är åtminstone att de säljs. Och säljs de gör det antagligen det för att någon annan vill ha en dator med den CPU'n i. Då behöver denna någon ett moderkort att stoppa den i. De flesta som uppgraderar till en "förra generationens entusiast CPU" gör ovanpå det från en flera generationer äldre plattform, så deras moderkort stödjer då absolut inte den nya CPU'n. Hade de haft en sockel som var kompatibel med den nya/begagnade CPU'n hade de precis som du även kunnat köpa den senaste generationen CPU, och inte varit intresserade av din i alla fall. Intel hade fortfarande sålt i princip lika många chipset.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är ju du som inte begriper den enkla ekvationen att Intel tjänar mer pengar varje gång du måste byta moderkort jämfört med om du inte behövt byta lika ofta.

Intel tjänar mer pengar på dig, om du måste uppgradera både CPU, och moderkort, men de tjänar inte mer totalt eftersom du säljer din CPU till mig, och jag måste fortfarande köpa ett moderkort, även om du hade kunnat använda ditt gamla. I dagsläget säljer du ju både moderkort och CPU till mig, så antalet CPU'er och moderkort i bruk är det samma även efter att båda scenariona utspelat sig.

Skrivet av Jonas79:

Tycker det är bra att Asus tagit fram sanningen om detta och att nya Firmware kanske kan komma pga detta nu är i det öppna.

Eftersom sockeln inte är pinkompatibel, så kommer det inte hända.

Skrivet av Xinpei:

Intel säljer mer chipset om de tvingar folk att uppgradera. Om personen ifråga har ett Z270 redan så kommer han självfallet inte köpa ett nytt moderkort eftersom han redan har ett men slopar man kompatibiliteten så måste ju personen köpa sig ett Z370 om han vill uppgradera.

Fast... Det gör de ju inte. Som jag redan skrivit hur många gånger som helst ovan, så... Intel säljer en CPU till dig. Du stoppar den i ditt gamla moderkort, och säljer din gamla. Den som köper din gamla, behöver fortfarande ett moderkort att köra den CPU'n i. Ett moderkort som även det måste ha ett Intel chipset. Eftersom chipset kostar ungefär samma, oavsett version, så skiter Intel faktiskt i vilken ända det köps nya moderkort.

Skrivet av Xinpei:

Priset spelar ingen roll. Om Intel kan få in inkomst både via CPU och chipset så försöker de självfallet göra detta. Du får det att låta som Intel skulle tacka nej till Chipsetskostnaden bara därför att..

Självklart tjänar Intel pengar på chipset. Men det gör i det här läget ingen skillnad. De hade sålt samma antal chipset i alla fall.

Skrivet av Xinpei:

Hela ditt argument bygger på att folk annars skulle köpa flera moderkort.. vilket inte håller. Folk uppgraderar inte bara för att uppgradera och om Intel skulle föra in kompatibilitet för C-Lake till Z270 så skulle de gå miste om ganska höga summor pengar. FÖR FOLK SKULLE INTE KÖPA NYA MODERKORT!

Killen har ju rätt. Åttonde generationen CPU'er och tillhörande chipset existerar inte i ett vakuum, gamla CPU'er hade kanske kunnat ersättas på samma moderkort, men de gamla CPU'erna hade bara hamnat hos nya ägare, som fortfarande behöver ett moderkort till sin CPU. Skillnaden blir bara vem som ska betala för det nya moderkortet, en skillnad som inte påverkar Intel speciellt mycket, och om alls, antagligen hade varit till deras fördel iom att fler hade uppgraderat till senaste generationen om de slapp även byta moderkort.

Skrivet av Xinpei:

Du tror seriöst inte att Intel kunnat få det att fungera felfritt på ett Z270 moderkort? Det är samma antal pins och samma socket. Alltså borde det fungera så länge som tillverkaren av moderkort uppdaterar firmwarekoden ordentligt..

Jag är helt övertygad om att Intel hade kunnat få det att fungera på ett Z270 chipset. Men jag är inte lika övertygad om att de CPU'er som ska dela plattform med åttonde generationen CPU'er, hade gått att få in här.

Skrivet av Xinpei:

Hur är det där ens relevant? Asus menar att det satts in en mjukvaruspärr för Coffe-lake och du börjar babbla om pins.

ASUS har antagligen inte skitbra insyn i vad Intel har för planer framöver, och om Intel håller fler kärnor, och mer teknik i en bakficka "just in case" AMD's Zen refresh ger en konkurrenskraftig prestanda höjning, så är det inte alls omöjligt att de nya CPU'erna, trots att de fortfarande är åttonde generationen, faktiskt kräver en ny sockel. Att Intel håller sig förberedda är inte speciellt oväntat.

Som jag skrev inledningsvis... Jag är helt övertygad om att orsaken till att Intel gör så här inte har något med chipset försäljning att göra. Säljer chipset gör de oavsett. De är bara inte ett dugg intresserade av att stå i samma sits som AMD gjorde när moderkortstillverkare inte uppdaterade BIOS till gamla socket A moderkort, vilket fick till effekt att sista generationen CPU'er gick varma, eller rent av tvärdog i första generationen moderkort.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast samtidigt har AMD lyckats med konststycket att moderkort med samma sockel, varit inkompatibla med, och rent av skadliga för nya CPU'er. Spännings-detecteringen för vad CPU'n ska ha som vCore sattes genom ett par olika kombinationer av ben som var kortslutna med varandra, och tidiga moderkort, med sena CPU'er, levererade spänning i enlighet med sin konfiguration, det var bara det att det skilde en halv v mellan vad de båda ansåg var rätt spänning. (Socket A)
Många gånger hade det räckt med en BIOS uppdatering för att moderkortet skulle veta, och ge rätt spänning, problemet var att inte många tillverkare fortfarande uppdaterar BIOSen till 5-6 år gamla moderkort. Jag håller i sak med, Intel hade kunnat sköta det här bättre, mycket bättre, men Intel är av förståeliga skäl inte ett dugg intresserade av att någon som sitter med en Z170 baserad plattform ska stoppa i en 4 generationer nyare CPU i sin HP / Acer dator, och bränna CPU'n. Och gemene man fungerar så. Det passar i sockeln, alltså är det tillverkarens fel om något går sönder.

Fast lite svårare är det allt. Folk som uppgraderar från sjunde, till åttonde generationens system är som regel entusiaster, som sitter på hårdvara de säljer av. Den som köper den begagnade sjunde generationens CPU, kommer fortfarande behöva ett moderkort, så Intel hade sålt i princip lika många moderkort i alla fall.

Pris, ut till slutkund. Inte, pris till tillverkare. Om intel tog nästan 50 dollar av tillverkaren för ett chipset, och tillverkaren, efter att ha tillverkat moderkortet för övrigt helt utan material & licenskostnader, dubblar priset, för att göra lite vinst, är vi uppe i hundra dollar. Sedan ska både grossisten, och återförsäljaren ha lite vinst, och täcka sina kostnader. Ett moderkort skulle, bara baserat på "50" dollar i chipset pris kosta närmare 200 dollar, då helt utan alla övriga tillverkningskostnader. Trots det går det att köpa ett Z370 chipset baserat moderkort från 1200kr.

Det är nu inte riktigt så det fungerar. Intels pris är det rekommenderade utpriset till kund, och inte det faktiska inköpspriset för tillverkarna av moderkort. Det innebär att 47dollar av priset för ett moderkort med Z370 chipset, är kostnaden för chipset, visst, men det är efter att varje led i handelns hantering tagit sin del av vinsten, och lagt på sina kostnader. Marginal + vinst "brukar" leda till en fördubbling i pris i varje led, 47/2/2/2, är strax under 6 dollar, vilket antagligen inte är speciellt långt ifrån vad moderkortstillverkarna faktiskt betalad för själva chipset IC'n.

Fast CPU'n som satt i det moderkortet, och som hamnar i ett nytt hem, hade fortfarande behövt ett moderkort. Intel hade sålt lika många chipset i alla fall...

Ditt scenario tar inte hänsyn till att begagnade CPU'er behöver ett moderkort. Om du kan köpa och uppgradera din 7700K rig med en 8700K CPU, så kommer din 7700K CPU fortfarande behöva ett moderkort när du säljer, ger bort, elelr återanvänder den. Intel hade sålt lika många chipset i alla fall. Möjligen fler, för att primärköpare av 8700K CPU'er hade sett det som en mindre uppgraderingskostnad om de kunde köpa bara CPU'n, och sälja sin gamla till någon som köper ett nytt moderkort.

Exakt vad gör du med din entusiast nivå CPU när du uppgraderar med en ny CPU? Intrycket jag har är åtminstone att de säljs. Och säljs de gör det antagligen det för att någon annan vill ha en dator med den CPU'n i. Då behöver denna någon ett moderkort att stoppa den i. De flesta som uppgraderar till en "förra generationens entusiast CPU" gör ovanpå det från en flera generationer äldre plattform, så deras moderkort stödjer då absolut inte den nya CPU'n. Hade de haft en sockel som var kompatibel med den nya/begagnade CPU'n hade de precis som du även kunnat köpa den senaste generationen CPU, och inte varit intresserade av din i alla fall. Intel hade fortfarande sålt i princip lika många chipset.

Intel tjänar mer pengar på dig, om du måste uppgradera både CPU, och moderkort, men de tjänar inte mer totalt eftersom du säljer din CPU till mig, och jag måste fortfarande köpa ett moderkort, även om du hade kunnat använda ditt gamla. I dagsläget säljer du ju både moderkort och CPU till mig, så antalet CPU'er och moderkort i bruk är det samma även efter att båda scenariona utspelat sig.

Eftersom sockeln inte är pinkompatibel, så kommer det inte hända.

Fast... Det gör de ju inte. Som jag redan skrivit hur många gånger som helst ovan, så... Intel säljer en CPU till dig. Du stoppar den i ditt gamla moderkort, och säljer din gamla. Den som köper din gamla, behöver fortfarande ett moderkort att köra den CPU'n i. Ett moderkort som även det måste ha ett Intel chipset. Eftersom chipset kostar ungefär samma, oavsett version, så skiter Intel faktiskt i vilken ända det köps nya moderkort.

Självklart tjänar Intel pengar på chipset. Men det gör i det här läget ingen skillnad. De hade sålt samma antal chipset i alla fall.

Killen har ju rätt. Åttonde generationen CPU'er och tillhörande chipset existerar inte i ett vakuum, gamla CPU'er hade kanske kunnat ersättas på samma moderkort, men de gamla CPU'erna hade bara hamnat hos nya ägare, som fortfarande behöver ett moderkort till sin CPU. Skillnaden blir bara vem som ska betala för det nya moderkortet, en skillnad som inte påverkar Intel speciellt mycket, och om alls, antagligen hade varit till deras fördel iom att fler hade uppgraderat till senaste generationen om de slapp även byta moderkort.

Jag är helt övertygad om att Intel hade kunnat få det att fungera på ett Z270 chipset. Men jag är inte lika övertygad om att de CPU'er som ska dela plattform med åttonde generationen CPU'er, hade gått att få in här.

ASUS har antagligen inte skitbra insyn i vad Intel har för planer framöver, och om Intel håller fler kärnor, och mer teknik i en bakficka "just in case" AMD's Zen refresh ger en konkurrenskraftig prestanda höjning, så är det inte alls omöjligt att de nya CPU'erna, trots att de fortfarande är åttonde generationen, faktiskt kräver en ny sockel. Att Intel håller sig förberedda är inte speciellt oväntat.

Som jag skrev inledningsvis... Jag är helt övertygad om att orsaken till att Intel gör så här inte har något med chipset försäljning att göra. Säljer chipset gör de oavsett. De är bara inte ett dugg intresserade av att stå i samma sits som AMD gjorde när moderkortstillverkare inte uppdaterade BIOS till gamla socket A moderkort, vilket fick till effekt att sista generationen CPU'er gick varma, eller rent av tvärdog i första generationen moderkort.

Gällande det du citeat mig om drar du en kraftig förenkling som egentligen helt saknar andra aspekter man bör ta hänsyn till. Varje år går en del av icke nya komponenter sönder, så att räkna med att begagnatmarknaden äter upp allas ”gamla” delar är felaktigt. Sedan har vi dem som alltid behöver det nyaste och slutligen dem som låter någon ärva sina gamla delar. Finns otaliga exempel som slår hål på din förenkling.

Tror du på fullaste allvar att Intel hade haft samma intäkter från chipsetförsäljning om man stannat kvar på samma socket längre perioder än nu?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti