Asus: "Intel Z270 kunde varit kompatibel med Coffee Lake"

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Vilken konstig fråga.... det är jätte enkelt att förklara: det vill dom inte.
Självklart vill företag sälja gårdagens produkter om de kan.
Vilken del av konkurrens och att sälja ett ha-begär vill du att jag förklarar mer specifikt?

Jag läste några poster högre upp att du gick med på att den totala volymen sålda chip ökade. Vad får du dina konstiga idéer ifrån? Är ju bara mer sålda enheter = mer vinst.

*Jätteenkelt
Du påstår att Intel säljer Z370 på grund av girighet, jag påstår att Z270 kostar precis lika mycket och att de hade fortsatt sälja de moderkorten om de velat. Om det du påstår stämmer så måste ju intel tjäna mer på Z370 än Z270 vilket helt enkelt inte stämmer.

Intel hade tjänar precis lika mycket om de sålt Z270 + 8700k än Z370 de enda som tjänar på den här tidiga launchen är moderkortstillverkare som får sälja dyra $130-150 moderkort oavsett hur billig coffee lake CPu Intel säljer.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Sen köper ju inte precis ASUS 10x av chipset licenser.
Eller HP så tror priserna är EXTREMT mycket lägre.

Folk vill gärna se ner på de här stora företagen med förakt och kalla de giriga, men de vägrar inse att Intel eller Nvidia inte är den enda spelarna som tjänar pengar i denna industri

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Ja, de suger att det är dyrt att byta till Coffee lake. Men ingen tvingar er att byta! Särskilt alla ni som köper Z370 + låsta i5or, det är inte ett dugg synd om er och era ogenomtänkta urgifter.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

*Jätteenkelt
Du påstår att Intel säljer Z370 på grund av girighet, jag påstår att Z270 kostar precis lika mycket och att de hade fortsatt sälja de moderkorten om de velat. Om det du påstår stämmer så måste ju intel tjäna mer på Z370 än Z270 vilket helt enkelt inte stämmer.

Intel hade tjänar precis lika mycket om de sålt Z270 + 8700k än Z370 de enda som tjänar på den här tidiga launchen är moderkortstillverkare som får sälja dyra $130-150 moderkort oavsett hur billig coffee lake CPu Intel säljer.

Scenario A:
Intel säljer 8700K + Z270.
Begagnat värdet på Z270 kort ökar => mer aktivitet på begagnatmarknaden.
Folk med en 7700K kan ploppa i en 8700K => får en lös cpu => fler 7700K på begagnatmarknaden.
Färre sålda moderkort => färre sålda chip.

Scenario B:
Intel säljer 8700K + Z370.
Lägre begagnat värde på Z270 kort => större chans att nya köpare plockar upp icke-begagnat (Z370 kort).
Folk som uppgraderar behöver byta både cpu+mobo => de bygger antagligen ett helt nytt system => större chans att de behåller det gamla systemet om det är komplett => färre 7700K på begagnatmarknaden (mot scenario A).
Fler sålda moderkort => fler sålda chip.

Jag tror Intel (och t.o.m. jag) har bättre koll på dynamiken i begagnatmarknaden än vad du har.

Skrivet av Bloodstainer:

Ja, de suger att det är dyrt att byta till Coffee lake. Men ingen tvingar er att byta! Särskilt alla ni som köper Z370 + låsta i5or, det är inte ett dugg synd om er och era ogenomtänkta urgifter.

Är det här något slags argument? Är det meningen att vi ska svara på det här?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Vive la liberté!

@Bloodstainer: Kan du få moderkortstillverkarna att köpa nya Z370 istället för att använda Z270 de har i lager så är det win för Intel.
-Du kan förhandla högre pris för Z370 för att den är nyare än Z270, även om listpriset är samma.
-Moderkortstillverkarna behöver nu fördela beställningarna mellan Z270 och Z370 och det går att använda som argument för sämre rabatter. (Du köper 250 Z270 och 300 Z370 istället för 550 Z270)

Framöver så kommer Q-, H-, serverderivat, laptopderivat osv, och kan man påtvinga byte där så är det extra vinst.

Marginalerna må vara bättre för moderkortstillverkana av Z370-korten, men sen har du masstilverkningsversionerna, och där kan Intel i princip bibehålla sin marginal, medan moderkortstillverkarna inte har samma möjligheter.

Permalänk

Jag lägger mig här, jag förstår hur kaptilaism funkar, jag skiter i om det står AMD eller intel på min dator så länge datorn ger mig mest prestanda för mina behov och pengar.

Intel gör mig mest bara frustrerad som konsument. Jag äger ett par intel burkar idag och en AMD, nvidia och amd/ati etc

Men ibland vill jag bara gå upp till intels styrelse och slå dom så jävla hårt dom är allt som vi konsumenter inte behöver.

Där finns ingen poäng att försvara något företag då det är just företag. Intel har förstort ego nu, vi måste fixa det annars blir det bara värre(med vi så menar jag i princip någon form av bojkott)

Inte för vad som är idag, utan för vad som kommer imorgon.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ajp_anton:

Ethernet-hårdvaran är inbyggd i chipsetet ja, men den får bara användas mot en licenskostnad, så resultatet är densamma.

Ethernet-stödet i Zx70 kretsarna har ingen extra kostnad utöver kostnaden att köpa chipset. Däremot är det endast Ethernet-kontroller man får, för att kunna använda Ethernet måste man komplettera med en PHY (Ethernet Physical Layer Transceiver). Det elektriska gränssnittet för PHY är idag normalt RMII (vilket är fallet för Zx70), så det är en standardkomponent som moderkortstillverkarna inte alls behöver köpa från Intel (tvivlar på att Intel ens tillverkar PHYs).

Och som redan påpekats är listpriset på ARK i de flesta fall bara ett tak, ingen betalar det pris som står på ARK för t.ex. server CPUer. Anekdotiskt exempel: vi betalande mindre för hela servern (RAM, diskar, chassi, moderkort etc) än listpriset för två E5 2699v4

Priset där är en utgångspunkt för prisförhandling, inget mer. Har däremot ingen aning om vad moderkortstillverkarna faktiskt betalar för Z370, mer än att det är <$47.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer

Du baserar alla dina påståenden på att folk måste välja mellan att köpa Z370, eller att köpa Z270.
Det finns många potentiella Coffee Lake -köpare som redan har ett Z270 (man kanske inte uppgraderar från en i7-7700k, men man kan lätt uppgradera från en i3-6100). Eller om man inte har en, så kan man nog komma över en sådan mycket billigare begagnat än en sprillans ny Z370.
För många är alltså alternativen att antingen köpa Z370+CPU, eller bara köpa en CPU. Intel vill tvinga dessa människor att välja det första alternativet.

slut på parentes
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ethernet-stödet i Zx70 kretsarna har ingen extra kostnad utöver kostnaden att köpa chipset. Däremot är det endast Ethernet-kontroller man får, för att kunna använda Ethernet måste man komplettera med en PHY (Ethernet Physical Layer Transceiver). Det elektriska gränssnittet för PHY är idag normalt RMII (vilket är fallet för Zx70), så det är en standardkomponent som moderkortstillverkarna inte alls behöver köpa från Intel (tvivlar på att Intel ens tillverkar PHYs).

Och som redan påpekats är listpriset på ARK i de flesta fall bara ett tak, ingen betalar det pris som står på ARK för t.ex. server CPUer. Anekdotiskt exempel: vi betalande mindre för hela servern än listpriset för två E5 2699v4

Priset där är en utgångspunkt för prisförhandling, inget mer. Har däremot ingen aning om vad moderkortstillverkarna faktiskt betalar för Z370, mer än att det är <$47.

Det kan nog förklara varför vi sett många fler Intel-ethernet de senaste åren jämfört med tidigare. För minns att förr så behövdes nån slags licens, vilket var anledningen till att man satte dit ett Realtek istället.

Att priset går att förhandla ner vet jag, men poängen jag ville få fram var att det inte är en försumbar summa som Intel får för att sälja chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Inte konstigt att ni vekar hata kapitalism när ni inte ens förstår hur pengar fungerar.

Men om ni vägrar vilja förstå och lära er är det din grej.

Det där låter mer som en beskrivning av dig själv. Lär dig förstå själv, Intel tjänar pengar på att sälja både chipsets, LAN samt licenskostnader (hur mycket det än kan vara) på moderkort som i praktiken inte hade behövts säljas alls. De som vill uppgradera till coffee lake från z170/270 är därför piskade till att köpa BÅDE ett moderkort samt processorn. Z370 är bara en nödlösning för Intel att berättiga att fortsättningsvis ALLTID sälja nya moderkort med nya processorer OAVSETT om det är tekniskt försvarbart eller inte.

Precis som du säger själv, det handlar om kapitalism där man som enormt företag försöker mjölka så mycket de kan. Det finns inga "småpengar" för ett företag som Intel. Intel är precis som alla andra företag, vinstdrivande, och de kramar nog stenen tills blodet rinner ur den om de kan. Konstigt att du inte förstår det, "kapitalismexpert" som du själv är. Mer vakna personer ser detta och misstycker och precis som marknadens oskrivna lagar föreskriver så köper man av annan leverantör ifall dessa försäljningsknep inte faller en i smaken.

Oavsett om det handlar om 47$ per moderkort eller 4,70€ per moderkort så är det pengar som Intel vill ha och också tar för sig. Om de sysslade med välgörenhet hade det varit en annan sak.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ajp_anton:

Det kan nog förklara varför vi sett många fler Intel-ethernet de senaste åren jämfört med tidigare. För minns att förr så behövdes nån slags licens, vilket var anledningen till att man satte dit ett Realtek istället.

Att priset går att förhandla ner vet jag, men poängen jag ville få fram var att det inte är en försumbar summa som Intel får för att sälja chipset.

Förut behövdes en extra krets då Intels PCH inte hade Ethernet-stöd. Vissa valde en krets från Intel, men nog ingen vågad gissning att Realtek var billigare.

Zx70 ger en Ethernet-port, moderkort som har flera Ethernet-portar måste därför ha en extra krets.

Råder nog inget tvivel om att Intel har hyfsad marginal på alla kretsar de säljer, ser inte att chipset skulle vara något undantag. Här kan de nog ändå kosta på sig lite lägre marginaler då chipset tillverkas i "gamla" fabriker, d.v.s. på noder som inte lägre används för de senaste CPU-modellerna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kunde mycket väl ha uppdaterat till ny processor med fler kärnor men inte moderkortet då senaste chipset tillför så lite mot vad man har nu och än mindre för de med Z270, tyvärr Intel men ni borde ha behållt kombabiliteten mot tidigare chipset då skillnaden är så liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Varför är det så många i den här tråden som är förvånade/chockade? Ganska tidigt avslöjade jag Intels bluff med sk speciella elbanor för 8700K då man kört 7700K vid extrem överklockning på 2.00V. Likaså så var det ingen som kunde svara mig på vilka funktioner som tagits bort från Z270 för de påstådda nya elbanorna Z370 som krävdes för 8700K.

Kanske talgdanken trillat ned hos vissa gällande när jag påstod att 8700K är världens snabbaste spelkonsol.

Nån (minns inte namnet) undrade varför jag köpte Ryzen 1600X....

Informationen den tråden handlar om sitter som ett smäck. En krocketklubba på skenbenet

Permalänk
Medlem

Minns ni när man hade CPU-adapters

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Jo absolut, det är ett argument jag kan stå bakom, men "Blö, onda kapitalister!" är något jag helt står emot. Förstår inte hur folk på ett forum som detta kan vara emot något utan att förstå det. Samma personer som står och käbblar emot kapitalism, sitter i en annan tråd och tycker att konkurrens från AMD är bra. Förlåt men de där två är olika sidor på samma mynt.

För att du och andra som du har gått på sagan om att kapitalismen är snäll och gör allt för att göra det bättre för dig när det är precis tvärtom. Monopolställning och missbruk av makt är vad kapitalismen handlar om. Suga ut den stora massa så att några få kan vara rika som troll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Så du menar alltså att Intel inte tog betalt för chipset INNAN Z370? Sluta vara löjlig. De tar precis lika mycket för den nya lga 1151 moderkorten som de äldre.

Vad snackar du ens nu om?

Folk måste köpa nya moderkort vid inköp av ny processor. Det innebär att Intel säljet fler chipset istället för att konsumenten återanvänder det gamla. Vilket slutligen innebär att Intel tjänar mer pengar.

Och innan du börjar snacka om nått strunt som "Intel bryr sig inte om blabla mängd $"

Uppenbarligen så gör dom det eftersom dom har precis släppt en identisk chipset helt utan teknisk kopplad anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo absolut, det är ett argument jag kan stå bakom, men "Blö, onda kapitalister!" är något jag helt står emot. Förstår inte hur folk på ett forum som detta kan vara emot något utan att förstå det. Samma personer som står och käbblar emot kapitalism, sitter i en annan tråd och tycker att konkurrens från AMD är bra. Förlåt men de där två är olika sidor på samma mynt.

Det är ju du som inte begriper den enkla ekvationen att Intel tjänar mer pengar varje gång du måste byta moderkort jämfört med om du inte behövt byta lika ofta.

Kapitalismen och många företag i sig har idag blivit väldigt kortsiktiga och bryr sig inte längre om att skapa långvariga relationer med kunde genom att premiera de som är trogna. Den kritiken är inte speciellt svår att förstå.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att Asus tagit fram sanningen om detta och att nya Firmware kanske kan komma pga detta nu är i det öppna.

Kanske man kan uppgradera till en Coffe lake och behålla moderkortet

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ögnat igenom men inte sett om någon plockat fram siffror. Exakt hur Intel tjänar pengar på chipset kan jag inte förklara men däremot kan man ta fram ekonomiska siffror. Enligt Forbes rapporter för 2011 stod chipset för 20% av omsättningen Intel hade på PC-marknaden. Så oavsett vad sedan vinstmarginalen är, måste det ses som en stor och viktig del.

Permalänk
Medlem

Vad säger man. Den som gapar efter mycket...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Snusfri

Måste åter igen länka till denna tråd så folk inte går på Asus lögner.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är ju du som inte begriper den enkla ekvationen att Intel tjänar mer pengar varje gång du måste byta moderkort jämfört med om du inte behövt byta lika ofta.

Kapitalismen och många företag i sig har idag blivit väldigt kortsiktiga och bryr sig inte längre om att skapa långvariga relationer med kunde genom att premiera de som är trogna. Den kritiken är inte speciellt svår att förstå.

Förlåt men jag köper inte det argumentet. Ja företag är kortsiktiga, för att det fungerar.

Alla ni som sitter och gnäller på Intel sitter ju samtidigt med Intel-system och belönar deras beteende.
Kritik i all ära, men ni kan inte argumentativt kritisera Intel medans ni på andra hållet ekonommiskt belönar deras beteende.
Och jag står fortfarande vid min argument:
Intel lägger ner massor av pengar på att utveckla chipset och nya CPUer, och deras dyra CPUer betalar tillbaka för det, inte chipset försäljningen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Intel lägger ner massor av pengar på att utveckla chipset och nya CPUer, och deras dyra CPUer betalar tillbaka för det, inte chipset försäljningen.

Ja gud, det kostar nog massvis att släppa ett exakt likadant chipset med nytt namn.

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Jag har ögnat igenom men inte sett om någon plockat fram siffror. Exakt hur Intel tjänar pengar på chipset kan jag inte förklara men däremot kan man ta fram ekonomiska siffror. Enligt Forbes rapporter för 2011 stod chipset för 20% av omsättningen Intel hade på PC-marknaden. Så oavsett vad sedan vinstmarginalen är, måste det ses som en stor och viktig del.

Länk på detta? har hört att hela konsumentmarknadens försäljning av CPUer står för mindre än 30% så misstänker att du läst rapporten fel. Är du säker på att det är chipset för kretskort och inte alla Intels chipset, SOC, CPUer etc?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Ja gud, det kostar nog massvis att släppa ett exakt likadant chipset med nytt namn.

Om det är exakt samma så köp inte ett nytt då?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är ju du som inte begriper den enkla ekvationen att Intel tjänar mer pengar varje gång du måste byta moderkort jämfört med om du inte behövt byta lika ofta.

Kapitalismen och många företag i sig har idag blivit väldigt kortsiktiga och bryr sig inte längre om att skapa långvariga relationer med kunde genom att premiera de som är trogna. Den kritiken är inte speciellt svår att förstå.

Vadå byta moderkort? INGEN GÖR DET.

Den stora majoriteten av människor köper helt nytt. Dvs en helt ny plattform med ny CPU etc, i stort sett en helt ny dator. Väldigt få hoppar från KBL till CFL. Och vet du, alla som köpte KBL när vi visste att Coffee lake antagligen skulle få 6 kärnor, får skylla sig själva.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Det vore ju märkligt om det stämmer. Finns väl en hel hög med folk som gärna stannar på Z270 men ändå skaffar Coffe Lake. Varför skulle Intel medvetet bajsa den kndgruppen i munnen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alltså en av anledningarna till dessa ständiga (och man kan tycka onödiga, z170->z270...) moderkortsbyten är ju för att moderkortstillverkarna skall kunna sälja mer.
Och sådana byten utan ny att behöva någon ny hårdvara i form av verktyg är ju mumma för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Förlåt men jag köper inte det argumentet. Ja företag är kortsiktiga, för att det fungerar.

Alla ni som sitter och gnäller på Intel sitter ju samtidigt med Intel-system och belönar deras beteende.
Kritik i all ära, men ni kan inte argumentativt kritisera Intel medans ni på andra hållet ekonommiskt belönar deras beteende.
Och jag står fortfarande vid min argument:
Intel lägger ner massor av pengar på att utveckla chipset och nya CPUer, och deras dyra CPUer betalar tillbaka för det, inte chipset försäljningen.

Enligt en av våra moderatorer stod chipsetförsäljningen för 20% av Intels vinst 2011. Om det stämmer är det inte några oansenliga summor. Tror nog att du också begriper detta egentligen men har argumenterat in dig själv i ett hörn du inte verkar vilja lämna.

Gällande den mindre relevanta delen av ditt inlägg vet du knappast något om vilka som köpt sina delar nya eller begagnade samt hur folk har handlat historiskt. Personligen har jag inte köpt en ny Intel CPU eller mobo med Intelkretsar på nästan 15 år.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Kan flika in min tråd om just detta:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1492429-hur-manga-uppg...
Ungefär 70% av de som svarat verkar inte ha nånting emot att byta mer än bara CPU.

Visserligen är det ju bland entusiaster, men å andra sidan har jag svårt att tänka mig att icke-intresserade skulle uppgradera enbart en CPU för att få en minimal prestandaökning