Permalänk

Intressant! Har kört Rift sedan det kom men stör mig på den låga upplösningen!

Funderar skarpt på att köpa deras 5K! Någon som har testat både det och Oculus ?

Permalänk
Skrivet av Markus1991:

Intressant! Har kört Rift sedan det kom men stör mig på den låga upplösningen!

Funderar skarpt på att köpa deras 5K! Någon som har testat både det och Oculus ?

Ja visst, vad vill du veta?

5kn får ungefär samma (praktiska) upplösning som Vive Pro, så bara där är den mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Ja visst, vad vill du veta?

5kn får ungefär samma (praktiska) upplösning som Vive Pro, så bara där är den mycket bättre.

Vad menar du med praktiska upplösningen?

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Skrivet av T-Fork:

Vad menar du med praktiska upplösningen?

Båda PImax headsetsen har en högre upplösning än Vive Pro som har en 1440x1600 per öga, 5k tar 2560×1440 per öga och 8k uppskalar till 3,840 by 2,160 per öga.

Men, man måste räkna in hur man optiskt visar skärmarna i ett VR headset.

Efter som skärmen visas över en mycket större yta i en 5k så ser det ut som att 5k och Vive Pro har ungefär samma "praktiska" upplösning.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Skrivet av T-Fork:

Typ, fast ppi är också inte något användbart mått att jämföra vrglasögon med, pixels per degree brukar man räkna om man vill ha ett verkligt mått. Då får man antal pixlar som visas för användaren per grad av synfältet.

Permalänk
Medlem

Idag ska de börja skeppas heter det. Knapphändigt med information dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Sitter själv och är Väldigt sugen på VR, typ nu.. och jag snubbla på denna videon där han råka "nämna just denna produkt som jag inte känt till många timmar.
https://www.youtube.com/watch?v=Gx5DV5zFKlU
Ni kan börja vid 6:00 och vid 06:50 nämner han kort denna, kanske inte det ni vill höra (varning)

Permalänk
Medlem

Linus har ju otroligt mycket fel ofta även i sina recensioner inte bara förtittar så det är ingen person jag följer men han sa ungefär det han sagt förut

Ifall någon beställt och fått notis om att de skeppas posta gärna här. Eller om någon har tips vart man får senaste notiserna?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Och så var det en tidig version han testat med sa han så atteh.. får se vad folk säger här om det snart nu är dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Och så var det en tidig version han testat med sa han så atteh.. får se vad folk säger här om det snart nu är dags.

Finns ju en del som hoppa på kickstarters som har rätt så utförliga genomgångar. Sweviver har en del monstergenomgångar ex
Prototyperna är ju absolut inte felfria men verkar gå åt rätt håll åtminstone. Blir klart spännande att se.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Ludde72:

Sitter själv och är Väldigt sugen på VR, typ nu.. och jag snubbla på denna videon där han råka "nämna just denna produkt som jag inte känt till många timmar.
https://www.youtube.com/watch?v=Gx5DV5zFKlU
Ni kan börja vid 6:00 och vid 06:50 nämner han kort denna, kanske inte det ni vill höra (varning)

Alternativt kan man ju lyssna på vad han säger om pimax nu.

https://www.youtube.com/watch?v=DhcMQTB3XvQ

Permalänk
Medlem

Det var ju liiite skildnad på tonen nu
Jag hitta nu Sweviver med och Primax 5K+ blev där emot väldigt intressant, för mig.
Om det fanns I butik hos ElGiganten eller what ever så hade jag fanimaj spontanat mig imorrn.

Permalänk
Medlem

Fick en pimax 5k+ för några dagsr sen! Är grymt nöjd, så sjukt mycket bättre än vive pro! Bytte från 8k då jag gillade skärpan med 5k+ bättre!

Det enda meckiga är pitool. Men man lär sig ganska snabbt hoppas jag.

Permalänk

@Cadaver: Har själv en 8K X beställd. Förhoppningsvis släpps den senare i år någon gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla:

8kx blir nog grymt bra kan jag tänka mig... men samtidigt tror jag den blir försenad tyvärr. Hinner nog få min xtal consumer ed innan

Permalänk

@Cadaver: Yes det är lite kvar. De har en helt fungerande prototyp som teoretiskt skulle kunna produceras och skeppas direkt. Dock kräver den 2st display-kablar vilket inte är helt optimalt. Det jobbar därför på en ensladdslösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadaver:

Fick en pimax 5k+ för några dagsr sen! Är grymt nöjd, så sjukt mycket bättre än vive pro! Bytte från 8k då jag gillade skärpan med 5k+ bättre!

Det enda meckiga är pitool. Men man lär sig ganska snabbt hoppas jag.

Var du med på kickstartern? Fick du någon information eller något innan den skeppades?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: jag var med på ks. Backade fullt 8k. Ingen info innan den skickades. Men fick tracking nr från DPD uk samt postnord.

Permalänk
Medlem

Ok så får epost iaf om de skickas. Fick något luddigt email om ofullständiga adressuppgifter och inget svar från supporten så man är lite nervös.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kalla 2x 4k för 8k. Är inte det falsk marknadsföring?
Men kul att det kommer fler med högre upplösning. Välkomnas givetvis

Skickades från m.sweclockers.com

Alla gör ju så, även HTC skriver ut sina kombinerande värden i sälj broschyrerna, sen står ibland per eye upplösningen där, annars får man kolla specifikationer/datasheet.
https://www.vive.com/us/product/vive-pro/
Tekniskt sett är det ju inte fel. Hade kunnat lösas genom att man fortsatt med de vertikala pixlarna även efter 1440p. Men då skulle man gå in o skriva på samma sätt som DCI. Inte alls förvirrande.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Kan konstatera att den nya firmwaren som kom ut i går är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inga nyheter om de börjat skeppa ut februsri batchen. Om man kör sittande hur bra klarar man sig utan kamera? FInns de någon billigare sensor än vives om man inte har krav på bra motiontracking för roomscale?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

@oqvist: Menar du preorders gjorda i februari? De har skeppat ett antal preorders samnt mer eller mindre alla 5k headsets för kickstarters. Men 8k är försenade.

Det är ett steamvr headset, så du kör antingen med LH men den klarar även 3dof tracking med enbart headsetet. Så om du bara ska spela seated så "funkar ju det", fast jag skulle ändå rekommendera en basstation för 6dof.

Permalänk
Medlem

Tackar. Vart hittar du info? Jag beställde 5k+ den 18 januari

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har förbeställt 5k jag å. Beställde den 8 februari och ännu har jag inte hört något.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Tackar. Vart hittar du info? Jag beställde 5k+ den 18 januari

Skrivet av Wasp:

Har förbeställt 5k jag å. Beställde den 8 februari och ännu har jag inte hört något.

För kickstarters har de en excellista med status.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1vXyWcP9c7yUf1zmFw8wbA...

För preorders har de sagt att man kan logga in på deras sida och se sin status där?

Jag vet bara om att vissa har postat om att de fått sina förbeställda headsets men de är nog inte särskilt många ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

För kickstarters har de en excellista med status.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1vXyWcP9c7yUf1zmFw8wbA...

För preorders har de sagt att man kan logga in på deras sida och se sin status där?

Jag vet bara om att vissa har postat om att de fått sina förbeställda headsets men de är nog inte särskilt många ännu.

Hmm, det blir svårt för mig iaf då jag inte har något inlogg på pimax's sida

Edit: Nvm, jag skapade ett inlogg och där dök direkt min order upp.

https://imgur.com/a/CEzMU9P

Permalänk
Medlem

Fick svar nu några veckor senare att de har fått min adressuppdatering så det är måhända på gång

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hur ska det gå till att slipa rätt själv?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x