Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmmm, det märks att vi har en röd regering. En ny skatt införs, då de passar på att roffa åt sig mer än vad man betalar nu.
Detta kommer att bli en sanslös mediakarusell.

Det här är något som det svenska folket har efterfrågat i decennier. Klart att våra politiker ger vika nu när TV:n börjar försvinna ut ur de svenska hushållen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Gött, nu kan ni inte smita längre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mm, eller Avpixlat, Fria tider, Nyheter idag... Ingen som helst vinkling där inte utan de är ju "neutrala"

Skulle du vara ok med att tvingas betala för dem?

:>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad tycker du om staten skulle lägga på en extra skatt på 1300kr för liknande medier?

Om det innebar att de tvingades följa samma pressetiska regler som SVT och kunde fällas av PON och granskningsnämnden på samma sätt som SVT så gärna för mig. Ju fler medier som har krav på opartiskhet och inte kan arbeta utefter en populistisk agenda med uppgift att elda på hat och hot i samhället desto bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det här är något som det svenska folket har efterfrågat i decennier. Klart att våra politiker ger vika nu när TV:n börjar försvinna ut ur de svenska hushållen.

Snarare så att det efterfrågades för decennier sedan, när folk fortfarande inte insett vilken indoktrineringsapparat sk public service är.

Permalänk
Medlem

Lite kul med alla som kallar detta "kommunistiskt" o.s.v. när samtliga partier, inklusive M och SD var för det. Är ni missnöjda, gå till ert parti och klaga.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Statens kärnuppgift är att upprätthålla sitt våldsmonopol. Staten behöver EN radiokanal och EN TV-kanal för att kunna få ut samhällsviktig information (farligt utsläpp/invasion/terroristattack etc). Helt ok att lägga det på skatten om PS var så nerslimmat men som det är nu så är PS ett rent slöseri med begränsade resurser (medborgarnas).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ptah:

Internetleverantören levererar inte media utan din internetanslutning. Tv-avgiften omfattar sändningar via radio tv och men mycket sändningar kan ses via internet. Barnen tittar varje dag på bolibomba och jag tycker det är skönt att slippa kontrollera barnprogrammen för att det inte ska vara propaganda och våld etc. Ingen som uppskattar sändning av Esport och vissa lokala evenemang som visas via SVT?

Du får nog läsa på lite. Vi får regelbundet brev från dem årligen att de sitter i nya förhandlingar om olika kanaler och måste öka priset.
Stod nyligen att miljoner förlorar tv 5 m.m för att de just inte kommer överens om priset. Inte bara en kontakt man betalar för. De sitter och styr våra kanaler som vi betalar för.

Permalänk

Utsugande parasiter

Permalänk
Medlem

Som student tycker jag detta är jättebra, för jag slipper betala 2300 om årets med pengar jag lånat från staten. Samtidigt förstår jag absolut er som inte gillar det eftersom att själv inte använder SVT alls, och tycker inte att man ska vara tvingad att betala för det.

Nu är det som det är och då tycker jag skatten är bättre än hur vi har det idag.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectSnow:

Tycker du alltså att Melodifestivalen, brittiska deckare och annan underhållning är detsamma som samhällsfunktioner som polisen, skolan och brandkåren?

Nope, men väl Rapport, Aktuellt, Dokument Utifrån. Reklamfritt.
Nöjesdelen måste vara bredare, vissa tycker om Mello, andra dokusåpor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan du i så fall ge exempel på nyhetsmedia du anser vara neutrala?

Det finns nog inte. Men jag vill fan att SVT skall vara det. Oberoende, ej dömmande, ovinklade. Alt måste höras. Allt måste upp till debatt. Att folk är rädda för att säga vad de tycker är fan förtryck. Man kan inte möta dåliga åsikter om de hålls inom folk. Allt skall upp till ytan. Precis som information, så måste åsikter få vara fria. Om någon inte gillar vad någon tycker, så diskuttera tills någon av de två ändrar sin åsikt. Fast det är ju idealism. När jag skriver detta så inser jag att jag själv skulle vilja "ta bort" alla "onda"/orättvisa/våldsutövande/förtryckande människor.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det innebar att de tvingades följa samma pressetiska regler som SVT och kunde fällas av PON och granskningsnämnden på samma sätt som SVT så gärna för mig. Ju fler medier som har krav på opartiskhet och inte kan arbeta utefter en populistisk agenda med uppgift att elda på hat och hot i samhället desto bättre.

SVT fälls nästan aldrig, kanske för att granskningsnämnden inte granskar om det SVT påstår är sant eller falskt:

Only in Kafkanistan...

Permalänk

Oj vad folk klagar på detta, och missförstår hur skatt fungerar, och missförstår syftet med SVT och pengarna denna skatt ska gå till. Flera i tråden har skrivit bra inlägg om hur det fungerar, så jag ska inte upprepa, men man blir lite rädd när man ser vad en del här skriver. Noll koll på verkligheten (vilket kan hända) men ändå värre är att flera av dem som inte har koll inte verkar vilja ta åt sig alls när bra och tydlig fakta presenteras bara för att det motsätter det ni sagt/tror.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Billigt jämfört med nu. Men antar att man kompenserar på att det inte längre finns några smitare då. Sålänge varenda peng går till SVT/SR/UR och inte det minsta lilla till staten, så är jag helt OK med detta.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om någon kunde sammanfatta hur mycket fattigare svenska folket blivit efter att dessa skatter har införts med nuvarande regering. Till exempel bara 2017 har vi fått en kemikalieskatten, höjd moms på biobiljetter, höjd skatt på vissa varor och nu TV-avgift. Nu snackar vi kanske om några tusen per år och min inkomst har inte höjts för att reflektera detta. Får ju inte glömma att de har ju sänkt skatt också men inget jag får nytta av förrän jag är 85.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre att lägga SL-avgiften på skatten i Stockholms kommun. Tänk vad trevligt att slippa alla kontrollanter, alla spärrar och dylikt! Plus att SL hade fått mer pengar att lägga på trafikstabilitet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

Men skolan vill du gå i, gratis.
Men serru, den vill inte jag betala för, jag har ingen nytta av den.

Vad har skola med SVT's propaganda..visst, en del propaganda lärs ut till eleverna redan idag..men att hjärntvätta familjerna på ledig tid..det är som att slå under bältet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KRUSSIDULL:

Skulle vara intressant om någon kunde sammanfatta hur mycket fattigare svenska folket blivit efter att dessa skatter har införts med nuvarande regering. Till exempel bara 2017 har vi fått en kemikalieskatten, höjd moms på biobiljetter, höjd skatt på vissa varor och nu TV-avgift. Nu snackar vi kanske om några tusen per år och min inkomst har inte höjts för att reflektera detta. Får ju inte glömma att de har ju sänkt skatt också men inget jag får nytta av förrän jag är 85.

Men, enligt SVT och Aftonbladet/Expressen gör Sverige vinster efter vinster..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan du i så fall ge exempel på nyhetsmedia du anser vara neutrala?

Nu ska SVT vara neutrala andra nyhetssidor säger vart det står politiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nope, men väl Rapport, Aktuellt, Dokument Utifrån. Reklamfritt.
Nöjesdelen måste vara bredare, vissa tycker om Mello, andra dokusåpor

Nöjesdelen måste vara mindre, då varje slösad skattekrona är en stöld från folket. -Socialdemokraten Gustav Möller.

Om nöjesdelen blir mindre blir kostnaden mindre och folk kan själva välja vilken nöje som de gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Barnen tittar varje dag på bolibomba och jag tycker det är skönt att slippa kontrollera barnprogrammen för att det inte ska vara propaganda och våld etc.

Detta håller jag till 1000% med om. Barnutbudet är väl bra, förutom möjligtvis barnnyheterna. De vet jag inte riktigt hur jag ställer mig till än.

Jag tycker att det är för jävligt att de tvingar på kostnaden med en så pass hög skatt. Det enda som är bra att det är en egen skatt, så det inte går under regeringens budget.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Skillnad på tv-underhållning och grundläggande livskunskaper som utbildning.

Ja och nej.
En oönskad tjänst är en oönskad tjänst oberoende av tjänstens innehåll.
Att dom flesta är överens om att utbildning är viktigare än underhållning är bara nyanser.
Du kan ta subsidieringen av offentlig kommunikation i stället för skola som exempel.
Antalet "onödiga" tjänster är nästan obegränsad i ett modernt civiliserat samhälle.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Lysande för oss som betalar den nuvarande avgiften, blir ju halva priset framöver!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

;). Nej SVT har aldrig haft hela arkivet komplett tillgänglig via vanlig linjeTV heller ;).
Det jag menar är att man inte är begränsad i åtkomst av utbud för att man inte har en TV hemma. Allt du kan se på TV från SVT kommer du även åt från nätet då de strömmar ut sina kanaler på nätet också.
Dessutom kommer du ju åt en del av arkivet som inte är åtkomligt från en vanlig TV.

Jag kommer endast åt SVTs aktuella utbud (Fortfarande inte hela utbudet..) OM jag befinner mig i Sverige. Även om jag är verksam och betalar inkomstskatt i Sverige men befinner mig utomlands nästan halva året så får jag inte ta del utav utbudet som jag betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här byter du frågeställning. Det jag har tagit upp har enkom handlat om åtkomst och möjlighet till tillgång av utbudet.
Det du frågar efter här handlar om intresse för nuvarande utbud. Den delen har jag inte berört

Jag kan inte använda ett annat ord för detta men det nästan glofierades av dig att allt finns tillgänligt - via Internet och Radio, att de är mer än TV... Som att det är BRA att det finns för allmänheten, men garanterar att de kan rätt lätt köra solo på dem som är intresserade utav SVT och radio och ändå köra runt hela verksamheten?
Det undgår tyvärr mitt förnuft att behöva bli tvingad till det, det må gynna Gunilla 85 på pension-hemmet, och om pensionärerna inte får det bättre så är nog ändå detta en bra utgift...

Så, i skrivande stund kan det accepteras för de äldres skull på sina hem... men hade hellre lagt mina 1300 på att Gunilla får en riktig måltid och bättre vård än att ha dumburk att glo på.

Vart kan man skicka in förslag på detta, vet någon?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cjal:

Lite synd det där med hushållen, tycker det borde finnas något tak där. Jag och min syster har bott hemma hos min mamma och hennes sambo. Alla av oss jobbar så med nya förslaget betalar alltså vårt hushåll 5200:- i månaden.

Endera skrivfel eller så blir du lättad nu: 5200 kr per år.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Blir lite avis på de som har försörjningsstöd. I det här "kommunistiska" landet så lönar det sig verkligen inte att arbeta och vara produktiv. Sverige blir alltmer ett land som bör undvikas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Nu ska SVT vara neutrala andra nyhetssidor säger vart det står politiskt.

Att andra nyhetsmedia "tar ställning politiskt" brukar innebära att ledarsidan har en viss politisk inriktning. Inte att nyheterna i sig vinklas åt ena eller andra hållet. Då är det inte längre nyhetsrapportering utan opinionsbildning/propaganda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nope, men väl Rapport, Aktuellt, Dokument Utifrån. Reklamfritt.
Nöjesdelen måste vara bredare, vissa tycker om Mello, andra dokusåpor

Nej för fan. Det finns ju överallt annars. Melodifestivalen kanske är ett undantag eftersom det är lite av en tradition, jag vet inte. Inga inköpta serier eller annat skit. Bara saker som är producerade i sverige, gärna med tyngd på undersökande journalistik som plockar sönder samhället och dess nuvarande mekanik i dess minsta beståndsdelar och avslöjar korruption och kriminella element. Belyser svårigheter och utmaningar som vårt samhälle står inför och visar flera lösningar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?