Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Melding Plague

Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Alltmer pekar mot att Radio- och TV-avgiften är på väg att skrotas, för att istället ersättas av en skatt där alla med en årsinkomst väl under snittet får betala det maximala beloppet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmmmm, det märks att vi har en röd regering. En ny skatt införs, då de passar på att roffa åt sig mer än vad man betalar nu.
Detta kommer att bli en sanslös mediakarusell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmmm, det märks att vi har en röd regering. En ny skatt införs, då de passar på att roffa åt sig mer än vad man betalar nu.
Detta kommer att bli en sanslös mediakarusell.

Men det står ju att samtliga partier i riksdagen står bakom förslaget. Och pengarna går väl inte till någon regering utan SVT o grejer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmmm, det märks att vi har en röd regering. En ny skatt införs, då de passar på att roffa åt sig mer än vad man betalar nu.
Detta kommer att bli en sanslös mediakarusell.

Och så har förslaget stöd av samtliga 8 partier i riksdagen.

Alltid lika roligt med de ignoranta som väljer att skylla allt på regeringen utan att ha någon som helst koll på vad deras "eget" parti har sagt.

För de som inte är helt politiskt tappade, så blir ju den intressanta frågan: Hur pass orolig bör man vara för politiskt inflytande på skatten? En regering som hotar SVT med sänkningar om de inte gör som regeringen vill, det är skräckscenariot. De åtgärder som ska tas för att förhindra detta, hur pass bra är de egentligen?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vafan, har ju kunnat hålla mig undan Radiotjänst fram tills nu.. Segt. :/

Permalänk
Medlem

Så tv avgiften blir 260kr dyrare per år med andra ord (för mig och alla andra som har sambo)?

Kommer "reglerna" vara samma som innan? Dvs har man ingen tv-utrustning så slipper man betala denna skatt?
De borde ju spara mängder med pengar på att de kan sluta ha sina kontrollanter och därför kunna sänka avgiften för hushållen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Härligt att man blir tvångsabonnent på propaganda som man aktivt väljer att inte ta del av...

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Avstängd

Ett solklart exempel på hur dålig journalistiken idag är och hur få "val" man har i vad man kallar demokrati.

Valen var Pepsi vs Coca cola, lägga det på skatten vs behålla systemet som det var.

Vart är valet som ger en möjlighet att de som inte vill ha SVT:s nöjes tjänster inte behöver påtvingas det?
SVT är ingen samhällsfunktion.

Detta är just frågor som borde ha ställts utav en grävande och kritisk journalistkår som vi inte har i detta land eller i övriga världen för den delen.

Det är helt klart ett vinstintresse som ligger bakom att frågan inte ens har ställts, detta är en stor seger för SVT/Radiotjänst som företag och en förlust för alla medborgare som inte vill ha denna tjänst och inte ens fick lov att välja detta själva eller rösta om det.

Permalänk
Medlem

Om man inte är vänsterextremist då och inte vill betala för fake news?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Mycket bra att radiotjänst försvinner, men jag tycker nog att avgiften bör bli lägre om alla hjälper till att betala. SVT bör sättas på diet omedelbart.

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Nu kan 130 personer göra något konstruktivt med sina liv istället för att jaga avgiftsskolkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra, tycker dock att det kunde vara billigare om "alla" betalar. Skulle vara intressant att se nuvarande inkomster vs vad denna skatt kommer att ge. För mig blir det billigare hursomhelst men taket borde varit satt på ca 1000:- istället.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Skönt att äntligen bli av med dessa jäkla paragrafryttare till avgiftskontrollanter!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att alla partier var med på förslaget om ökade intäkter till PS för att de var rädda att bli uthängda av PS?

Farligt när politik kommer för nära "oberoende" media...

Permalänk
Livsnjutare 😎

Allt bra och sådär va.
Men det kommer inte bli någon direkt skillnad i kostnad för gemene hushåll.

Håller helt med @Orisons att det borde vara billigare när alla betalar!
Där en familj bor och föräldrarna arbetar så kommer varje person nu få betala 1300kr/person = ~2600kr per år, vilket är högre än dagens 2340kr/år.

De som "vinner" på detta är ensamstående och singlar.
Så.. grattis till er

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Fuck you, regeringen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Så den blir dyrare med andra ord. Typiskt sosse tänk.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Så tv avgiften blir 260kr dyrare per år med andra ord (för mig och alla andra som har sambo)?

Kommer "reglerna" vara samma som innan? Dvs har man ingen tv-utrustning så slipper man betala denna skatt?
De borde ju spara mängder med pengar på att de kan sluta ha sina kontrollanter och därför kunna sänka avgiften för hushållen?

Skrivet av Hymer:

Så den blir dyrare med andra ord. Typiskt sosse tänk.

Avgiften skulle gått upp nästa år i vilket fall, så just det argumentet håller inte.

Dock går det att diskutera utformningen gällande de som har flera vuxna personer i hushållet.

@Hymer Märkligt att stämpla det som "sossetänk" när alla partier är överens. Bättre med lite seriösa uttalanden istället som kan leda till en vettig diskussion.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hwasser:

Om man inte är vänsterextremist då och inte vill betala för fake news?

Skickades från m.sweclockers.com

Som höger/högerextremist gör man precis som vänster/vänsterextremisterna och röstar exakt likadant som de andra partierna gjorde i frågan.

Det beundransvärda är att du verkligen anstränger dig för att vara en kliché när det gäller folk på "höger" kanten.

Fakta betyder ingenting, du läser inte igenom artiklarna utan endast rubriken.

Kolla upp det en gång till och inse att detta är en bred överenskommelse med ALLA partier.

Om inte för dig själv, så kommer folk ta dina kommentarer mycket mer seriöst om du iallafall ansträngt dig för att vara påläst i något du yttrar dig om.

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är riktigt mysigt är att samtliga partier är överens... Det betyder ju att det inte går att rösta sig ur det här om man röstar på ett riksdagsparti.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en skatt som förmodligen aldrig kommer att försvinna. Löneskatten är väl redan över 50%... Rent vansinne med tanke på vad vi (inte) får!

Permalänk
Medlem

Allihopa!

Vi kan sitta här och knyta näven och vara förbannade på att dårskap som SVT/SR får fortsätta att existera eller inte eller så kan vi börja påverka från rötterna. Vi går in i ett valår, varenda gång ni nu stöter på politiker på stan som vill svamla, tala om för dem i klartext och utan frustration att det här är fel! Jag kommer i alla fall göra det. Oavsett färg på politikern som raggar.

Efter internets intåg i samhället och en uppsjö av media blev tillgänglig så har SVT/SR spelat ut sin roll totalt. Riktigt röda naiva personer kommer hävda att det är tvärt om men nej. SVT/SR skulle kunna kalla jorden för platt och sedan granskar alla annan media detta och konstaterar bullshit. Min poäng? Att förlita sig på uttalandet om att det skulle vara helt fri media är vansinne. Det är en organisation som alla andra, de anställda kommer vända kappan efter den hand som stryker dem mest medhårs politiskt. För det är den som betalar lönen i slutändan hur många floskler man försöker gömma det bakom.

Det är här en mångfald av media är styrkan. Att förlita sig på några få källor idag räcker inte, vare sig vi vill eller ej så är det nödvändigt att läsa information från många källor, inklusive dem vi kan kalla dåliga personligen. Granskar dem alla varandra är det ännu svårare för dem att fara runt med bullshit.

"Men vi får massa serier och dokumentärer också". Jaha och det har du inte on demand på flera andra håll än du har fingrar att räkna på? Och dessa gör oftast det jobbet bättre. SVT/SR's egna produktioner håller ingen nivå ovan detta. Förutom nyheter vilket jag kan se som en källa bland flera som jag nämnt så är allt annat de gör fullständigt redundant.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Kul med tvångsbidrag till vänsterliberaler...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Citat:

Trots stark politisk förankring är inte alla nöjda, bland annat Kirunas kommunalråd Kristina Zakrisson (S) befarar att det blir ett hårt slag mot kommunen. Staden har i dagsläget låg arbetslöshet i stort tack vare dess gruvnäring, men försöker att bredda arbetsmarknaden på andra områden. Inklusive timvikarier har Radiotjänst 150 anställda, som således behöver söka sig till andra möjligheter.

Varför behöver dessa 150 anställda söka sig till andra möjligheter? Är de indrivare?

Permalänk
Medlem

Betalar inte tv-avgift idag.
Tittar inte på linjärtv.
Tycker som många andra att SR & SVT inte är speciellt opolitiska.

Blir 2600 kr mer per år för mig och min fru.
Känns ju lagom kul.

Synd att det inte finns mer information om det finns någon möjlighet att ansöka om utträde eller liknande från avgiften.

Permalänk
Medlem

***bort/moderator*** på SVT skall ha sina pengar, så är det

Olämpligt ordval /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Allihopa!

Vi kan sitta här och knyta näven och vara förbannade på att dårskap som SVT/SR får fortsätta att existera eller inte eller så kan vi börja påverka från rötterna. Vi går in i ett valår, varenda gång ni nu stöter på politiker på stan som vill svamla, tala om för dem i klartext och utan frustration att det här är fel! Jag kommer i alla fall göra det. Oavsett färg på politikern som raggar.

Efter internets intåg i samhället och en uppsjö av media blev tillgänglig så har SVT/SR spelat ut sin roll totalt. Riktigt röda naiva personer kommer hävda att det är tvärt om men nej. SVT/SR skulle kunna kalla jorden för platt och sedan granskar alla annan media detta och konstaterar bullshit. Min poäng? Att förlita sig på uttalandet om att det skulle vara helt fri media är vansinne. Det är en organisation som alla andra, de anställda kommer vända kappan efter den hand som stryker dem mest medhårs politiskt. För det är den som betalar lönen i slutändan hur många floskler man försöker gömma det bakom.

Det är här en mångfald av media är styrkan. Att förlita sig på några få källor idag räcker inte, vare sig vi vill eller ej så är det nödvändigt att läsa information från många källor, inklusive dem vi kan kalla dåliga personligen. Granskar dem alla varandra är det ännu svårare för dem att fara runt med bullshit.

"Men vi får massa serier och dokumentärer också". Jaha och det har du inte on demand på flera andra håll än du har fingrar att räkna på? Och dessa gör oftast det jobbet bättre. SVT/SR's egna produktioner håller ingen nivå ovan detta. Förutom nyheter vilket jag kan se som en källa bland flera som jag nämnt så är allt annat de gör fullständigt redundant.

Ptja, nu är det ju 100% av riksdagen som "stryker dem medhårs" som du uttrycker det. Allt från höger till vänster.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ptja, nu är det ju 100% av riksdagen som "stryker dem medhårs" som du uttrycker det. Allt från höger till vänster.

Och vad säger att det varar för evigt? Man kan börja mata på någonstans ifrån att folk är trött på det här sen får tiden avgöra om det hade effekt eller inte.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Kan jag som ej har en TV ta bort denna skatt? Eller är denna skatt obligatorisk för _alla_ i Sverige..vad ska SVT göra med överskottet? Åker detta ner till chefernas sexköp och feta bilar? Typ Maffia goes Sweden..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Så med andra ord ska det se billigare ut för folk men det som faktiskt händer är att det blir dyrare. Vilket trams. Antar att denna skatten är obligatorisk för alla?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I