Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

Köp nu, betala senare. Klarna har kort sagt fått otroligt många Svenskar att ta lån vid varje köp. Lånen blåser upp bubblan ytterligare för att Svensken inte orkar vänta. Klarnas affärsmodell bygger på ränta, de stora räntepengarna tjänar man i dag på att låna ut folkets tillgångar.

De privata bankerna använder inte sina egna tillgångar. De använder insättarnas resurser för att tjäna pengar. Bankerna drivs för att maximera utdelningen till sina ägare. När krashen kommer så är det lagstadgat att staten ska betala. Ett riskfritt system som låter de privata bankerna att lägga ränta hundra gånger om på samma pengar.

Jupp. 14kr för att vänta en månad. Inte en helt dålig deal. Om vi bortser från bubbeleffekten. Ingen dum nisse bakom det företaget inte.

Mhmm. Det blir intressant att se följderna den här gången. Själv gissar jag på betydligt värre än 90talet. Någon gissning själv? Lite nyfiken sådär "skeptiker" till "skeptiker"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

Jupp. 14kr för att vänta en månad. Inte en helt dålig deal. Om vi bortser från bubbeleffekten. Ingen dum nisse bakom det företaget inte.

Mhmm. Det blir intressant att se följderna den här gången. Själv gissar jag på betydligt värre än 90talet. Någon gissning själv? Lite nyfiken sådär "skeptiker" till "skeptiker"

Systemet är i dag byggt för att smälla hårt. Våra politiker som inte längre tjänar det svenska folket kommer att lösa smällarna med att ta bort alla sedlar och mynt i samhället. Ekonomin kan då bubbla vidare utan att smälla. Bubblan kommer att forsätta höja priserna och Svensken kommer ta lån på lån för att ha råd med ett boende.

Det blir en nergående spiral där det Svenska folket bara blir fattigare och fattigare. Staten får in mindre och mindre pengar och tvingas konstant höja skatterna för att ha råd. Vinnarna blir de som får högre och högre utdelning av de privata bankerna.

Den riktiga lösningen är att avskaffa alla privata banker som lånar ut befolkningens besparningar. Så att riksbanken som ägs och styrs av folket kan sköta utlåningen. Då har vi en bank som lånar ut sina egna pengar, där all vinst går till tillväxt i Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

Systemet är i dag byggt för att smälla hårt. Våra politiker som inte längre tjänar det svenska folket kommer att lösa smällarna med att ta bort alla sedlar och mynt i samhället. Ekonomin kan då bubbla vidare utan att smälla. Bubblan kommer att forsätta höja priserna och Svensken kommer ta lån på lån för att ha råd med ett boende.

Det blir en nergående spiral där det Svenska folket bara blir fattigare och fattigare. Staten får in mindre och mindre pengar och tvingas konstant höja skatterna för att ha råd. Vinnarna blir de som får högre och högre utdelning av de privata bankerna.

Den riktiga lösningen är att avskaffa alla privata banker som lånar ut befolkningens besparningar. Så att riksbanken som ägs och styrs av folket kan sköta utlåningen. Då har vi en bank som lånar ut sina egna pengar, där all vinst går till tillväxt i Sverige.

Intressant. Låter egentligen inte helt osannolikt när man räknar in att de t o m diskuterar "e-kronan". Hoppas du har fel, men ja.. De verkar ju tävla om vem som kan kvadda mest.

Mja. Det går ju att undvika att hamna i en sådan trend, även med privata banker. Problemet blir väl att en sådan lösning är något som kommer slå massivt mot folket. Och som vi kan tyda från röstandet så väljer sällan folket det som gynnar dem i längden.

Förvisso så skulle avskaffandet nog göra det svårt att belåna sig i sådan utsträckning som idag, men nog hade det blivit liknande beslut i övrigt.

Men men, vi får se hur det blir. Hoppas som sagt att de inte är så oerhört dumma som du spekulerar. Då flyr jag nog landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det är betydligt bättre att ha företag som lånar av riksbanken. För då slipper vi krasher som uppstår när de privata bankerna lånar ut våra besparingar. All vinst som riksbanken gör går till tillväxt i hemlandet.

Historien har dock gång på gång visat att det funkar i teorin men inte i praktiken. Systemen blir för stelbenta, ineffektiva och tlll slut korrumperade. Läs gärna rapporten om Sovjetunionens banksystem som jag länkat till tidigare. Se bara på Venezuela, som på rekordtid gått från kommunistisk dröm till en diktatur i upplösningstillstånd med en totalhavererad ekonomi trots att det är ett land med stora naturtillgångar. Det är nästan snudd på imponerande.

Edit:
Den som inte håller med får gärna ge exempel på länder där det fungerat bra med en stat som sköter och bestämmer allt och obefintligt privat näringsliv

Permalänk
Medlem

Det kanske inte behöver vara svart/vitt?
Vi kan väl enas om att det finns utrymme för förbättring utan att vilja förvandla Sverige till Sovjet?

Permalänk
Skrivet av Nestor:

Och av ren nyfikenhet, vart i konstitutionen och/eller dess tillägg är det reglerat att pengar ska vara garanterade av just nämnda guld eller silver?

Artikel 1 Sektion 8 tillsammans med Artikel 1 Sektion 10.
Lyssna gärna från 15:07 och fortsätt 1-2 minuter framåt på detta klipp, tycker han förklarar det bra och logiskt.
Ep. 265: What It Means To Be An American

Skrivet av anon185723:

Order 11110 by John F. Kennedy skulle ge USA förmågan att skapa sina egna pengar med silver som reserv. Befolkningen som styr USA skulle där med få makt att skapa sina egna pengar.

Det vill säga privata banker har rätten att utfärda egna pengar med en uppbackning av guld?

Skrivet av anon185723:

Du minimerar statens makt, vilket är befolkningens makt över sina egna liv. För att ge en minoritet som äger företag mer makt och frihet. All makt som försvinner från den Svenska staten är makt som försvinner från det Svenska folket.

Det Svenska folket ska ha makten över sina egna pengar. En makt som du vill ge bort till privata bankägare.

Ok, så ifall staten har mer makt så betyder det också att folket har mer makt. Det betyder alltså att folket i Nordkorea eller i Venezuela har mycket makt. Förstår verkligen inte din logik här. Ett företag kan aldrig göra någonting emot dig, de kan inte tvinga dig att du ska köpa deras produkt medan staten kan tvinga dig att göra saker via polis/militär/våld.

Skrivet av anon185723:

Köp nu, betala senare. Klarna har fått otroligt många Svenskar att ta lån vid varje köp. Lånen blåser upp bubblan ytterligare för att Svensken inte orkar vänta. Klarnas affärsmodell bygger på ränta, de stora räntepengarna tjänar man i dag på att låna ut folkets tillgångar.

Klarna tvingar aldrig någon att skuldsätta sig, det är konsumenter som skuldsätter sig själva.

Skrivet av anon185723:

De privata bankerna använder inte sina egna tillgångar. De använder insättarnas resurser för att tjäna pengar. Bankerna drivs för att maximera utdelningen till sina ägare. När krashen kommer så är det lagstadgat att staten ska betala. Ett riskfritt system som lägger ränta hundra gånger om på samma pengar.

Det gör dåliga risker för att det vet att staten kommer att rädda dem och detta är jag helt emot. Är också emot all form av insättningsgaranti kan jag också påpeka då det skapar en moralisk fara.

Skrivet av anon185723:

Det är betydligt bättre att ha företag som lånar av riksbanken. För då slipper vi krasher som uppstår när de privata bankerna lånar ut våra besparingar. All vinst som riksbanken gör går till tillväxt i hemlandet.

Om inte bankernas vinster räknas som tillväxt, vad är då tillväxt får jag fråga?

Skrivet av anon185723:

Systemet är i dag byggt för att smälla hårt. Våra politiker som inte längre tjänar det svenska folket kommer att lösa smällarna med att ta bort alla sedlar och mynt i samhället. Ekonomin kan då bubbla vidare utan att smälla. Bubblan kommer att forsätta höja priserna och Svensken kommer ta lån på lån för att ha råd med ett boende.

Jag tror precis som dig här att vi är i en bubbla och det kommer att smälla hårt, frågan är bara när. Lösningen är avreglering och minska staten och inte tvärt om. Problemet att folk ens kan ta lån idag är på grund av riksbankens artificiella låga räntor.

Skrivet av anon185723:

Det blir en nergående spiral där det Svenska folket bara blir fattigare och fattigare. Staten får in mindre och mindre pengar och tvingas konstant höja skatterna för att ha råd. Vinnarna blir de som får högre och högre utdelning av de privata bankerna.

Och då är ditt svar att öka staten när den får in mindre pengar och när befolkningen blir fattigare? Vi behöver riktig tillväxt och välstånd och inte ett fortsatt utveckling åt ditt håll med mera stat då privata sektorer som är effektiva blir mindre. Jag säger det återigen, problemet är inte privata bankerna utan problemet är riksbanken och staten som bidrar till en mindre fri marknad.

Skrivet av anon185723:

Den riktiga lösningen är att avskaffa alla privata banker som lånar ut befolkningens besparningar. Så att riksbanken som ägs och styrs av folket kan sköta utlåningen. Då har vi en bank som lånar ut sina egna pengar, där all vinst går till tillväxt i Sverige.

Kan du förklara hur ett folkstyre av riksbanken skulle se ut?

Skrivet av anon186252:

Men men, vi får se hur det blir. Hoppas som sagt att de inte är så oerhört dumma som du spekulerar. Då flyr jag nog landet.

Man ska alltid ställa frågan varför det gör riskfyllda affärer just nu och inte bara skylla på bankernas girighet då den alltid har funnits.

Skrivet av improwise:

Historien har dock gång på gång visat att det funkar i teorin men inte i praktiken. Systemen blir för stelbenta, ineffektiva och tlll slut korrumperade. Läs gärna rapporten om Sovjetunionens banksystem som jag länkat till tidigare. Se bara på Venezuela, som på rekordtid gått från kommunistisk dröm till en diktatur i upplösningstillstånd med en totalhavererad ekonomi trots att det är ett land med stora naturtillgångar. Det är nästan snudd på imponerande.

Varför skulle det funka i teorin exakt? Aldrig förstått mig på det påståendet.

Skrivet av lorgix:

Det kanske inte behöver vara svart/vitt?
Vi kan väl enas om att det finns utrymme för förbättring utan att vilja förvandla Sverige till Sovjet?

Så vart exakt går gränsen menar du, först nationalisera bankerna och sen?

Visa signatur

-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Man ska alltid ställa frågan varför det gör riskfyllda affärer just nu och inte bara skylla på bankernas girighet då den alltid har funnits.

Varför skulle det funka i teorin exakt? Aldrig förstått mig på det påståendet.

Absolut. Det ligger ibland lite mer vett i besluten än man kan tro. Jag brukar oftast försöka vända och vrida så mycket jag kan. Det är något av en hobby. Jag ser dock många beslut som är så otroligt skadade. Men.. Om inget annat så blir det ju lite underhållande att klura på

Ehmm.. Alltså det har väl mer blivit ett sätt att snällt säga att folk är lite naiva/optimistiska. Använde det själv i tråden för marxismen. Och ja, den är ju söt. Men den ideologin räknar bort faktumet att folk är giriga, osv. Därför fungerade den inte. Och därför avlade den istället fram komunismen. Som jag kan tänka mig att du verkligen älskar (ironi)
Edit: Något som saknar verklighetsförankring, är nog en bättre beskrivning.

Permalänk
Avstängd

Riktiga pengar är guld och det har det alltid varit och kommer alltid vara.
Då menar jag metallen guld och inte ett påhittat papper det står att du äger guld på.

Vår benzotorsk till finansminister påstår att USAs ekonomi är fantastisk och samma sak säger Trump så det måste stämma och om det mot förmodan inte gör det kan man dra igång ett krig till som tidigare fungerat som en lösning på sådana problem.

Permalänk

I mina ögon skapas pengar genom tomma intet. Kriminella bankfamiljer som gjort det lagligt att begå brott mot mänskligheten. Krediter som aldrig kommer betalas tillbaka o.s.v. The Creature From Jekyll Island.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Varför skulle det funka i teorin exakt? Aldrig förstått mig på det påståendet.

Därför att i teorin är människor perfekta och helt objektiva och alltid fattar alla beslut utifrån samhällets bästa (både viljan och förmågan), eller iaf antas dom vara det för att den typen av teser inte ska spricka redan på idéstadiet. I praktiken är vi långt ifrån detta och därför kommer den typen av idéer aldrig fungera i praktiken.

Finns andra exempel också, t.ex. har väl flera människor genom historien varit så övertygade om att dom kunde flyga att dom typ kastat sig ut för ett stup eller liknande men på vägen ner upptäckt att även där var teori och praktik inte kompisar

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Riktiga pengar är guld och det har det alltid varit och kommer alltid vara.
Då menar jag metallen guld och inte ett påhittat papper det står att du äger guld på.

Vår benzotorsk till finansminister påstår att USAs ekonomi är fantastisk och samma sak säger Trump så det måste stämma och om det mot förmodan inte gör det kan man dra igång ett krig till som tidigare fungerat som en lösning på sådana problem.

Jag håller med dig i att guld är pengar, men varför inte ha ett system där sedlar kan representera en guldbit som ligger i ett valv? Det blir enklare att göra affärer så och så slipper man gå runt med massa guld i fickan. Det bästa skulle vara ett digitalt system som exempelvis Goldmoney är för ett effektiv system.

På tal om finansministrar, våran förra finansminister har visat sitt inre djur
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QV67V/uppgifter-anders-bo...

Skrivet av TheDude2k6:

I mina ögon skapas pengar genom tomma intet. Kriminella bankfamiljer som gjort det lagligt att begå brott mot mänskligheten. Krediter som aldrig kommer betalas tillbaka o.s.v. The Creature From Jekyll Island.

Det känns som att dagens skulder kommer vara extremt svåra att betala tillbaka.

Skrivet av anon186252:

Absolut. Det ligger ibland lite mer vett i besluten än man kan tro. Jag brukar oftast försöka vända och vrida så mycket jag kan. Det är något av en hobby. Jag ser dock många beslut som är så otroligt skadade. Men.. Om inget annat så blir det ju lite underhållande att klura på

Ehmm.. Alltså det har väl mer blivit ett sätt att snällt säga att folk är lite naiva/optimistiska. Använde det själv i tråden för marxismen. Och ja, den är ju söt. Men den ideologin räknar bort faktumet att folk är giriga, osv. Därför fungerade den inte. Och därför avlade den istället fram komunismen. Som jag kan tänka mig att du verkligen älskar (ironi)
Edit: Något som saknar verklighetsförankring, är nog en bättre beskrivning.

Skrivet av improwise:

Därför att i teorin är människor perfekta och helt objektiva och alltid fattar alla beslut utifrån samhällets bästa (både viljan och förmågan), eller iaf antas dom vara det för att den typen av teser inte ska spricka redan på idéstadiet. I praktiken är vi långt ifrån detta och därför kommer den typen av idéer aldrig fungera i praktiken.

Finns andra exempel också, t.ex. har väl flera människor genom historien varit så övertygade om att dom kunde flyga att dom typ kastat sig ut för ett stup eller liknande men på vägen ner upptäckt att även där var teori och praktik inte kompisar

Men i min teori ska äpplen inte falla ner till marken utan de ska åka upp i rymden och bli regnbågsfärgade noshörningar. Och anledningen till att det inte blir såhär i praktiken är för att det inte är perfekta förhållanden. Det funkar alltså i teorin. Självklart så funkar det inte såhär . Man gör en teori och testar ifall den funkar i verkligheten och gör den inte det så är det fel i teorin, annars så skulle man aldrig komma fram till någon slutsats.
Teori: 1 äpple + 3 äpplen = 3 äpplen
Praktik: 1 äpple + 3 äpplen = 4 äpplen
-> Fel i teorin.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Men i min teori ska äpplen inte falla ner till marken utan de ska åka upp i rymden och bli regnbågsfärgade noshörningar. Och anledningen till att det inte blir såhär i praktiken är för att det inte är perfekta förhållanden. Det funkar alltså i teorin. Självklart så funkar det inte såhär . Man gör en teori och testar ifall den funkar i verkligheten och gör den inte det så är det fel i teorin, annars så skulle man aldrig komma fram till någon slutsats.
Teori: 1 äpple + 3 äpplen = 3 äpplen
Praktik: 1 äpple + 3 äpplen = 4 äpplen
-> Fel i teorin.

Fast nu förenklar du för mycket. Dels kan det vara så att en teori kan vara svår att bevisa i praktiken, typ "jag anser att det på Mars bor rosa Noshörningar" och dels kan det också vara så att olika personer ha olika uppfattningar om huruvida något lyckats i praktiken eller inte, t.ex. om det nu var kommunismens fel att Sovjetunionen brakade samman eller bara otur med vädret.

Du är mer inne på vedertagna fakta, typ som att om man står på jorden och släpper en sten så faller den nedåt. Dessutom bygger de flesta teorier på ett antal antaganden, t.ex. att det måste finnas noshörningar på mars för att dom ens ska kunna ha en viss färg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Jag håller med dig i att guld är pengar, men varför inte ha ett system där sedlar kan representera en guldbit som ligger i ett valv? Det blir enklare att göra affärer så och så slipper man gå runt med massa guld i fickan.

Så här var det förr i tiden när det fanns resurser.

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Kan du förklara hur ett folkstyre av riksbanken skulle se ut?

Du behöver ta en tit på dagens system där folket väljer sin regering.

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Ok, så ifall staten har mer makt så betyder det också att folket har mer makt. Det betyder alltså att folket i Nordkorea eller i Venezuela har mycket makt. Förstår verkligen inte din logik här.

Staten består och styrs av folket. All makt hör till folket och folket utövar sin makt igenom staten. Att vara emot ett samhälle där folket styr med sin rösträtt är befängt.

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Ett företag kan aldrig göra någonting emot dig, de kan inte tvinga dig att du ska köpa deras produkt medan staten kan tvinga dig att göra saker via polis/militär/våld.

Konsumentverket får in över tusentals anmälningar varje år om företag som lurar handlare. Majoriteten av befolkningen kan om de vill rösta igenom ett statlig tvångsövertagande. Att få majoritetens vilja ingenom är poängen med vårat demokratiska system.

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Om inte bankernas vinster räknas som tillväxt, vad är då tillväxt får jag fråga?

Sverige växer när fler produkter och tjänster skapas i Sverige. Sverige växer inte när de privata bankerna får in mer ränta på lånen.

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Jag tror precis som dig här att vi är i en bubbla och det kommer att smälla hårt, frågan är bara när. Lösningen är avreglering och minska staten och inte tvärt om.

Dina avregleringar kommer inte att fixa de bubblor som de privata bankerna skapar igenom att låna ut befolkningens pengar. Dina statliga nedskärningar på Polis, Brandkår, Sjukvård, Skola och Infrastruktur kommer bara att förstöra Sveriges framtid.

En avsaknad av stat leder bara till anarki. Ett okontrollerat kaossamhälle där våra medborgare saknar makt över sina liv.

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Jag säger det återigen, problemet är inte privata bankerna utan problemet är riksbanken och staten som bidrar till en mindre fri marknad.

Problemet är att de privata bankerna lånar ut folkets besparingar. Insättarnas pengar som lånas ut kommer in på banken under en annan ägare. Denna oändliga cirkel bubblar upp våran ekonomi. Tills den lilla reserven av riktiga pengar inte räcker till, då krashar ekonomin.

En fri marknad har inga regler. Ingen arbetstidslag, miljöregler, arbetsskydd och många fler lagar som skyddar vårat samhälle. Att låta de privata bankerna ta över riksbankens jobb att kontrollera valutan, kommer bara sluta med att de privata bankägarna utnyttjar valutan för att göra vinst på alla andras bekostnad.

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Och då är ditt svar att öka staten när den får in mindre pengar och när befolkningen blir fattigare? Vi behöver riktig tillväxt och välstånd och inte ett fortsatt utveckling åt ditt håll med mera stat då privata sektorer som är effektiva blir mindre.

Mitt svar på Sveriges ekonomiska problem är att förbjuda de privata banker som lånar ut folkets besparingar. Så att Riksbanken kan ta över arbetet och låna ut sina egna pengar. Tillväxt och välstånd uppstår när folket använder sin rösträtt för att spenderas Riksbankens vinst.

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Så vart exakt går gränsen menar du, först nationalisera bankerna och sen?

Gränsen för vad? Allt som krävs för att fixa ekonomin är att ta bort de privata bankerna som lånar ut folkets besparningar.

Skrivet av improwise:

Den som inte håller med får gärna ge exempel på länder där det fungerat bra med en stat som sköter och bestämmer allt och obefintligt privat näringsliv

Som jag skrev tidigare så räcker det med att man ta bort de privata bankerna som lånar ut folkets besparingar.

Skrivet av lorgix:

Det kanske inte behöver vara svart/vitt?
Vi kan väl enas om att det finns utrymme för förbättring utan att vilja förvandla Sverige till Sovjet?

Extremister kan inte ordet lagom. De ser bara höger och vänster för att sedan skrika kommunist och corporationalist. Istället för deras religiösa tro på ideologier så ska man tänka själv. Allt du behöver göra är att ändra i leden för att nå det resultat du vill ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Jag håller med dig i att guld är pengar, men varför inte ha ett system där sedlar kan representera en guldbit som ligger i ett valv? Det blir enklare att göra affärer så och så slipper man gå runt med massa guld i fickan. Det bästa skulle vara ett digitalt system som exempelvis Goldmoney är för ett effektiv system.

På tal om finansministrar, våran förra finansminister har visat sitt inre djur
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QV67V/uppgifter-anders-bo...

En sedel kan representera en guldbit idag och en påse skit imorgon.
Guldpriset är redan manipulerat idag av idioter som handlar med.

Att folket har kontroll över sina egna pengar är ett problem för då har folket makten och inte bankerna.

Det har faktiskt funnits ett sådant system tidigare och då tog man temporärt bort det permanent för alltid.

Till folk som nämner bitcoin så är det en bubbla, bra för att köpa knark med men sätter man regleringar på inväxlingskontoren kommer avtifterna bli så höga att det inte kommer gå att använda och inte heller kunna användas anonymt.

Tekniken bakom bitcoin är fantastisk och transperent och lyckas man på något sätt få in den så skulle det vara fantastiskt men våra korrupta politiker är livrädda för att det ska hända eftersom man kan se hur mycket fula pengar de får in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Så här var det förr i tiden när det fanns resurser.

Du behöver ta en tit på dagens system där folket väljer sin regering.

Staten består och styrs av folket. All makt hör till folket och folket utövar sin makt igenom staten. Att vara emot ett samhälle där folket styr med sin rösträtt är befängt.

Konsumentverket får in över tusentals anmälningar varje år om företag som lurar handlare. Majoriteten av befolkningen kan om de vill rösta igenom ett statlig tvångsövertagande. Att få majoritetens vilja ingenom är poängen med vårat demokratiska system.

Sverige växer när fler produkter och tjänster skapas i Sverige. Sverige växer inte när de privata bankerna får in mer ränta på lånen.

Dina avregleringar kommer inte att fixa de bubblor som de privata bankerna skapar igenom att låna ut befolkningens pengar. Dina statliga nedskärningar på Polis, Brandkår, Sjukvård, Skola och Infrastruktur kommer bara att förstöra Sveriges framtid.

En avsaknad av stat leder bara till anarki. Ett okontrollerat kaossamhälle där våra medborgare saknar makt över sina liv.

Det är så mycket faktafel här att jag måste kommentera. Du mantrar hela tiden "de privata bankerna" och det hela låter som missinformerat kommunistsvammel.
För det första så är den största boven i dagens lånebubbla statliga SBAB. Så din "lösning" med att staten skall reglera är totalt trasig.

Citat:

Problemet är att de privata bankerna lånar ut folkets besparingar. Insättarnas pengar som lånas ut kommer in på banken under en annan ägare. Denna oändliga cirkel bubblar upp våran ekonomi. Tills den lilla reserven av riktiga pengar inte räcker till, då krashar ekonomin.

"Insättarna"? Det finns inga insättare. Man kan inte sätta in pengar på en bank. Och banker kan ej "låna ut insättarnas pengar".
När du "sätter in pengar" på banken så tecknar banken ett lån och det som syns på ditt konto är en skuldnota banken är skyldig dig.
Banken lånar heller inte vidare dina besparingar.
Ekonomier kraschar ej för att någon "reserv" tar slut, krascher beror på avstannad tillväxt och handlar om spekulation. Inte att det tar slut på pengar-

Citat:

En fri marknad har inga regler. Ingen arbetstidslag, miljöregler, arbetsskydd och många fler lagar som skyddar vårat samhälle. Att låta de privata bankerna ta över riksbankens jobb att kontrollera valutan, kommer bara sluta med att de privata bankägarna utnyttjar valutan för att göra vinst på alla andras bekostnad.

Världsekonomin styrs redan av en privat bank. Federal reserve. Riksbanken och alla andra banker för den delen dansar redan balansgång efter FED. Det spelar ingen roll om det är statlig eller privat bank vi pratar om.

Citat:

Mitt svar på Sveriges ekonomiska problem är att förbjuda de privata banker som lånar ut folkets besparingar. Så att Riksbanken kan ta över arbetet och låna ut sina egna pengar. Tillväxt och välstånd uppstår när folket använder sin rösträtt för att spenderas Riksbankens vinst.

Löser ingenting. Riksbanken har infört minusränta och du vill ge dem mer makt?
Och åter igen. Banker lånar ej ut folkets besparingar! Riksbanken lånar heller ej ut sina egna pengar. Lån är tillverkning av kapital i form av skuld.

Citat:

Gränsen för vad? Allt som krävs för att fixa ekonomin är att ta bort de privata bankerna som lånar ut folkets besparningar.

Som jag skrev tidigare så räcker det med att man ta bort de privata bankerna som lånar ut folkets besparingar.

Extremister kan inte ordet lagom. De ser bara höger och vänster för att sedan skrika kommunist och corporationalist. Istället för deras religiösa tro på ideologier så ska man tänka själv. Allt du behöver göra är att ändra i leden för att nå det resultat du vill ha.

Du verkar ha fastnat i vinkelvolten och förstår inte hur en bank fungerar. Nej att ta bort de privata bankerna löser inget.
Och läs på hur banksystemet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Konsumentverket får in över tusentals anmälningar varje år om företag som lurar handlare. Majoriteten av befolkningen kan om de vill rösta igenom ett statlig tvångsövertagande. Att få majoritetens vilja ingenom är poängen med vårat demokratiska system.

Väntade på att förstatligande av företagen skulle komma

Denna verklighetsbaserade artikel rekommenderas för den som tror på att allt blir bättre om staten tar över verksamheten. Med risk att avslöja för mycket...det blev det inte här heller och sedelpressarna går varma för att försöka dölja det

https://www.fokus.se/2017/02/arvet-efter-chavez/

Men bidra gärna med exempel från verkligheten där det fungerat bra med förstatligande av privata företag, det måste väl finnas om det är en bra idé?

Skrivet av anon185723:

Som jag skrev tidigare så räcker det med att man ta bort de privata bankerna som lånar ut folkets besparingar.

Samma problem som ovan, staten är inte lämpad att driva företag, det slutar lätt som i Venezuela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Här bevisar du klart och tydligt att Svenskarna får betala för varje bankkrasch. Skyddet innebär att du får ersättning av staten. Den Svenska staten som finansieras av skattebetalare.

Visst är det så. Staten kliver in och räddar den enskilde småspararen i händelse av att en bank går omkull.

Skrivet av anon185723:

Vem som helst kan se att systemet bubblar upp våran ekonomi. Det är bara en fråga om när nästa krash kommer. Stabilt och välfungerande är rena rama skitsnacket. Krashen på 90-talet visar klart och tydligt att detta pyramidspel inte fungerar.

Tvärtom, krascher stärker systemet genom att tvinga fram regleringar som bättre rustar mot framtida kriser samt plockar bort banker som inte är välskötta.

Skrivet av anon185723:

Avregleringen av kreditmarknaden 1985 var allt annat än demokratisk. Riksbanken utförde avregleringen utan folkets eller regeringens godkänande.

Nej. Eftersom de lagar som styr riksbanken är antagna av den lagstifrande församlingen så är det i högsta grad demokratiskt genomfört.
Representativ demokrati fungerar så.

Skrivet av anon185723:

Dessa privata banker gör inte samhället en tjänst. De höjer priserna igenom att bubbla upp våran ekonomi. Befolkningen måste ta nya lån för att ha råd med de konstant ökade bostadspriserna.

Folk har alltid behövt ta lån för att köpa sin bostad. Det är i mångt och mycket den största affären många gör i sina liv.

Bankväsendet är en viktig och användbar del av hur den västerländska demokratiska staten fungerar.
Planekonomi, med förbud mot privatägda banker, kan man annars ta del av i socialistiska länder såsom Nordkorea, Kina, Vietnam och Venezuela.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nestor:

Visst är det så. Staten kliver in och räddar den enskilde småspararen i händelse av att en bank går omkull.

Tvärtom, krascher stärker systemet genom att tvinga fram regleringar som bättre rustar mot framtida kriser.

Nej. Eftersom de lagar som styr riksbanken är antagna av den lagstifrande församlingen så är det i högsta grad demokratiskt genomfört.
Representativ demokrati fungerar så.

Folk har alltid behövt ta lån för att köpa sin bostad. Det är i mångt och mycket den största affären många gör i sina liv.
Plus att banken är en säker plats att förvara värdesaker.

Så är det ju dock inte längre? Det du förvarar i en värdebox i banken är inte försäkrat och utöver det så skär dom ner på antalet värdeboxar med motivationen att det är få som vill ha sådant numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det är så mycket faktafel här att jag måste kommentera. Du mantrar hela tiden "de privata bankerna" och det hela låter som missinformerat kommunistsvammel.
För det första så är den största boven i dagens lånebubbla statliga SBAB. Så din "lösning" med att staten skall reglera är totalt trasig.

"Insättarna"? Det finns inga insättare. Man kan inte sätta in pengar på en bank. Och banker kan ej "låna ut insättarnas pengar".
När du "sätter in pengar" på banken så tecknar banken ett lån och det som syns på ditt konto är en skuldnota banken är skyldig dig.
Banken lånar heller inte vidare dina besparingar.
Ekonomier kraschar ej för att någon "reserv" tar slut, krascher beror på avstannad tillväxt och handlar om spekulation. Inte att det tar slut på pengar-

Världsekonomin styrs redan av en privat bank. Federal reserve. Riksbanken och alla andra banker för den delen dansar redan balansgång efter FED. Det spelar ingen roll om det är statlig eller privat bank vi pratar om.

Löser ingenting. Riksbanken har infört minusränta och du vill ge dem mer makt?
Och åter igen. Banker lånar ej ut folkets besparingar! Riksbanken lånar heller ej ut sina egna pengar. Lån är tillverkning av kapital i form av skuld.

Du verkar ha fastnat i vinkelvolten och förstår inte hur en bank fungerar. Nej att ta bort de privata bankerna löser inget.
Och läs på hur banksystemet fungerar.

Håller med om mycket du skriver förutom att Federal Reserv som tidigare konstaterats inte är någon privat bank, men gissar att du kanske skrev fel här?

Jag tycker att fxFighter har en del tankvärda resonemang och åsikter även om jag inte delar så många av dom. Men då hen verkar faktaresistent och vid ett flertal tillfällen kommit med påståenden som i bästa fall är grundlösa men i andra fall är rena faktafel så gör det tyvärr att trovärdigheten i resten påverkas klart negativt i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Så är det ju dock inte längre? Det du förvarar i en värdebox i banken är inte försäkrat och utöver det så skär dom ner på antalet värdeboxar med motivationen att det är få som vill ha sådant numera.

Att det inte är försäkrat beror väl på att banken inte vet vad som finns i värdeboxarna, annars skulle alla hävda att dom hade 20 miljoner i diamanter liggande där om det blev ett rån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Så är det ju dock inte längre? Det du förvarar i en värdebox i banken är inte försäkrat och utöver det så skär dom ner på antalet värdeboxar med motivationen att det är få som vill ha sådant numera.

Mjo. Den tjänsten tas ju över i högre och högre grad av andra aktörer.
Men när det kommer till pengar så är banken bra mycket bättre än att förvara dem i madrassen.
Men jag skulle ändå inte dra mig för att förvara värdesaker hos en bank om jag hade behovet. Är det fysiska skyddet av stor betydelse, så är banker rätt lämpliga för det ändamålet.
Om man nu inte bygger ett valv i källaren. Vilket i sig skulle vara rätt fränt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

Visst är det så. Staten kliver in och räddar den enskilde småspararen i händelse av att en bank går omkull.

Det kan vara värt att påpeka att staten inte går in och ersätter aktieägarna i det fall en bank går omkull utan det är just kundernas pengar som ersätts. De stora bankerna är dock klassade som systemhotande om de skulle gå i konkurs, så där är det snarare så att staten förhindrar en konkurs, och då blir det lite mer gränsland. Fast vad jag minns, men kan minnas fel här, så tar staten ut en rätt bra avgift för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det kan vara värt att påpeka att staten inte går in och ersätter aktieägarna i det fall en bank går omkull utan det är just kundernas pengar som ersätts.

Vilket är fullt rimligt. Aktieägarna tar ju en risk när de köper en andel av banken. Spararna däremot använder ju enbart en tjänst som banken tillhandahåller.

Skrivet av improwise:

De stora bankerna är dock klassade som systemhotande om de skulle gå i konkurs, så där är det snarare så att staten förhindrar en konkurs, och då blir det lite mer gränsland. Fast vad jag minns, men kan minnas fel här, så tar staten ut en rätt bra avgift för detta.

Också fullt rimligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Håller med om mycket du skriver förutom att Federal Reserv som tidigare konstaterats inte är någon privat bank, men gissar att du kanske skrev fel här?

Jag tycker att fxFighter har en del tankvärda resonemang och åsikter även om jag inte delar så många av dom. Men då hen verkar faktaresistent och vid ett flertal tillfällen kommit med påståenden som i bästa fall är grundlösa men i andra fall är rena faktafel så gör det tyvärr att trovärdigheten i resten påverkas klart negativt i mina ögon.

FED är privat, sen att styrelsen är offentlig är en annan sak. Och att reda ut vem eller vilka som egentligen styr världsbanken kommer trilla ut i ett foliehatt diskussion i båda riktningar :).

Det som gjorde att jag ville kommentera är att fxFighter inte verkar ha en susning om hur banksystemen fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

FED är privat, sen att styrelsen är offentlig är en annan sak. Och att reda ut vem eller vilka som egentligen styr världsbanken kommer trilla ut i ett foliehatt diskussion i båda riktningar :).

Det som gjorde att jag ville kommentera är att fxFighter inte verkar ha en susning om hur banksystemen fungerar.

Är det möjligtvis så att du blandar ihop USAs Centralbank (Federal Reserve) med Världsbanken (World Bank Group) eller Internationella Valutafonden (International Monetary Fund)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det kan vara värt att påpeka att staten inte går in och ersätter aktieägarna i det fall en bank går omkull utan det är just kundernas pengar som ersätts. De stora bankerna är dock klassade som systemhotande om de skulle gå i konkurs, så där är det snarare så att staten förhindrar en konkurs, och då blir det lite mer gränsland. Fast vad jag minns, men kan minnas fel här, så tar staten ut en rätt bra avgift för detta.

Staten har insättningsgaranti upp till 950000kr per person ifall banken går omkull, ja. Lite ironiskt eftersom man inte kan "sätta in" pengar på en bank. Personligen har jag ej mina pengar utlånade till bank annat än lönekontot, utan har mitt kapital hos nätmäklare.
Nu tyvärr har ju de flesta nätmäklare kommit på att de kan rida vågen genom att bli bank också. Och på så vis nyttja det trasiga banksystemet.
Även om staten tar en avgift för insättningsgaranti så är det knappast värt det, då det kommer bli extremt kostsamt för skattebetalarna nästa gång det smäller. Särskilt nu när Socialdemokraterna vill ta pengar ur Riksbankens valutareserv. (blir aldrig förvånad för hur massivt Socialdemokraterna alltid misslyckas att tänka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det möjligtvis så att du blandar ihop USAs Centralbank (Federal Reserve) med Världsbanken (World Bank Group) eller Internationella Valutafonden (International Monetary Fund)?

Nej jag syftar på FED. Men för enkelhets skull så kan jag lägga mig i den diskussionen då risken finns att den aldrig skulle ta slut om den drar igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Nej jag syftar på FED. Men för enkelhets skull så kan jag lägga mig i den diskussionen då risken finns att den aldrig skulle ta slut om den drar igång.

Gissar att du inte läste sidan innan denna där just detta diskuteras och slutsatsen var att Federal Reserve inte var privat. Iaf de slutsatser som baserades på fakta

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att du inte läste sidan innan denna där just detta diskuteras och slutsatsen var att Federal Reserve inte var privat. Iaf de slutsatser som baserades på fakta

Helt missat

Permalänk
Avstängd

IMF Head Foresees the End of Banking and the Triumph of Cryptocurrency
https://fee.org/articles/imf-head-predicts-the-end-of-banking...

"In the long run, the technology itself can replace national monies, conventional financial intermediation, and even "puts a question mark on the fractional banking model we know today."