Intel Core i9-7900X "Skylake-X"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Hur kommer det sig att den fick utmärkt produkt?
Priset för cpun/platformen borde göra en stor del utav betyget eller pris/prestandan tycker jag.

Skyhög effektförbrukning

Priset

Dyr plattform

Varför har ni inte med temp? Står inte heller vilken kylare ni har använt er utav.
Med tanke på att ljudnivåer annars är viktigt så borde ni ha med temps/ljudnivåer.

Ryzen 7 1700 eller i7 7700k är båda ett mycket bättre val för 99% av alla användarna så jag förstår inte eran betygsättning även om den är den snabbaste.
Lite som att säga att en bil skulle vara ett utmärkt köp så länge den var jättesnabb rakt fram men tar slut på tanken på 5 minuter och kostar 3 miljoner..

Skrivet av Mange43:

Ja jisses med ström.
Hur fasen kunde den få utmärkt produkt betyg????

Skrivet av VadSaDu:

Det kan man undra..

Chipset är inte ens fastlödd till värmespridaren..

Jag förstår inte heller. Jag är å andra sidan inte förvånad, Sweclockers har verkligen sänkt ribban i år och är inte särskilt tillförlitlig längre med de dåliga grafikkortstesterna, russinplockade tramsnyheter om Vega och så detta som spiken i kistan.

Skrivet av Ratatosk:

Den är trots allt snabbast.
Törstig, dyr och het, men snabbast.

Ja, men då är den inte "utmärkt" eftersom den inte är bra på alla plan, utan bara vissa. Då skulle det bli "bra produkt" istället.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Den måste inte vara bättre. 109 eller 112 fps är det ingen som kommer märka skillnad på. Det är ett par % vid samma frekvens vi pratar om.
Om det hade varit 90 mot 120 visst då är det en sak men nu är det inte så mer än i kanske nån enstaka titel som har intel favör.

Enstaka titel? kollade vi på samma test, nuvarande ryzen låg typ som närmast 5 platser efter efter, även om det handlade om några få fps.

Detta är dock knappast en gaming cpu, jag tror 7820X kommer vara en fin blandning mellan multitrådat och bra fps i spel.

Dock snacka om en energi törstig cpu, nu kommer det börja sälja 1000W agg som smör igen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Ja, men då är den inte "utmärkt" eftersom den inte är bra på alla plan, utan bara vissa. Då skulle det bli "bra produkt" istället.

"Bra produkt" kan det inte heller bli, för till det priset så duger inget annat än en produkt som verkligen är "topplkass".

Förvirrad lansering, minst sagt.

Och det är ett svek mot de som gillar intel att IHS inte ens är fastlödd. Med fastlödd IHS skulle ju processorn säkerligen gå svalare och då kunna kicka igång turbo-boost oftare eller under längre stunder, och troligtvis klocka bättre.

Det här duger inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag förstår inte heller. Jag är å andra sidan inte förvånad, Sweclockers har verkligen sänkt ribban i år och är inte särskilt tillförlitlig längre med de dåliga grafikkortstesterna, russinplockade tramsnyheter om Vega och så detta som spiken i kistan.

Ja, men då är den inte "utmärkt" eftersom den inte är bra på alla plan, utan bara vissa. Då skulle det bli "bra produkt" istället.

Samtidigt fick 6950X med ett pris på 18 lökar "utmärkt" så de är ju iaf konsekventa.

Tycker det har varit en förvirring med detta ända sen de bytte betygsystem.

(sen tycker jag nog det är mer utmärkt än bra produkt, prestandan är onekligen utmärkt, hur vida det är en bra produkt är väl mer diskuterbart)

edit. Vad är det dåliga med grafikkortstesterna förresten? Tycker nog att det är en av de få grejerna som de fortfarande gör riktigt bra

edit2 ... skärmtester... skärmtester gör de (Thomas) också riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite över "Bra överklockningspotential", jag vill minnas att det i förklaringen om ryzens överklockning förklarades att det räknas från turbo lägets frekvens.
Om turbo 3.0 har frekvens 4,5 och den kunde överklockas till 4,7 så undrar jag om 0,2 anses vara bra överklockningspotential?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Enstaka titel? kollade vi på samma test, nuvarande ryzen låg typ som närmast 5 platser efter efter, även om det handlade om några få fps.

Detta är dock knappast en gaming cpu, jag tror 7820X kommer vara en fin blandning mellan multitrådat och bra fps i spel.

Dock snacka om en energi törstig cpu, nu kommer det börja sälja 1000W agg som smör igen

Syftade på att det är enstaka test där det är större dvs märkbara skillnader. Om du får 97 eller 103 fps är irrellevant. Bara för det det inte toppar listan behöver det ju inte "inte" vara en gaming cpu men att den är ämnad för enthusiaster och för mer än spel.

Om vi ska ta vad som "behövs" är 7700k i överkant det också. Det räcker det med nån stackars 5 år gammal oklockad i5 i de flesta fall när upplösningen är på normala nivåer..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag undrar lite över "Bra överklockningspotential", jag vill minnas att det i förklaringen om ryzens överklockning förklarades att det räknas från turbo lägets frekvens.
Om turbo 3.0 har frekvens 4,5 och den kunde överklockas till 4,7 så undrar jag om 0,2 anses vara bra överklockningspotential?

4.7 överklock är väl på alla kärnorna och 4.5 på typ en eller två kärnor? Har inte läst testet än så kanske står.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Varför är I7 58-serien inte med? Är serien irrelevant idag eller?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag undrar lite över "Bra överklockningspotential", jag vill minnas att det i förklaringen om ryzens överklockning förklarades att det räknas från turbo lägets frekvens.
Om turbo 3.0 har frekvens 4,5 och den kunde överklockas till 4,7 så undrar jag om 0,2 anses vara bra överklockningspotential?

Skrivet av ClintBeastwood:

4.7 överklock är väl på alla kärnorna och 4.5 på typ en eller två kärnor? Har inte läst testet än så kanske står.

"Processorn landar slutligen på en stabil klockfrekvens på 4,7 GHz med alla kärnor, upp från 3,3 GHz i basfrekvens och 4,0 GHz i turboläget. För att kunna hålla den frekvensen krävs det att spänningen ökas, vilken nu landar runt 1,313 V." dvs 700Mhz

Sen med tanke på att den slår i effekt/värme gräns och inte rakt in i frekvensgräns så lär den ju även vara rolig ur ett entusiast-perspektiv, då får man ju helt plötsligt nytta av overkill moderkort och får de-lida (old-school känsla på det) osv.

Permalänk
Medlem

Utmärkt produkt? Tveksam produkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Och det är ett svek mot de som gillar intel att IHS inte ens är fastlödd. Med fastlödd IHS skulle ju processorn säkerligen gå svalare och då kunna kicka igång turbo-boost oftare eller under längre stunder, och troligtvis klocka bättre.

Fast hur är det överhuvudtaget relevant om IHS är lödd, limmad, tejpad eller ditsatt med eko-klassad hästskit? Om kretsen blir -100C, +800C är också totalt irrelevant. Det enda som spelar roll är om den är stabil och om den trottlar, ingen verkar ha problem med något av det i stock-clock. Här, precis som i många andra fall, verkar man kunnat dra upp den till ~4,7 GHz och resultaten pekar på att det inte trottlar.

Problemet är att effekten startar på en väl hög nivå och blir vansinnig i överklockat läge. Så enda man egentligen skulle få med t.ex. lödd IHS är möjligheten att köra CPUn på en frekvens där det nog inte är speciellt roligt att vistas i samma rum som datorn.

Detta är den första HEDT-generationen med SpeedShift. En negativ egenhet SpeedShift medför är att effekten kan variera från < 1 W till i detta fall väl över 100 W på tiotals mikrosekunder, något som ställer extrema mekaniska krav på paketeringen. Så är det ens säker att en lödd IHS är en bra idé här?

Som jag förstår det kommer Xeon fortfarande sakna SpeedShift då tekniken inte har jättestor poäng utanför interaktiv användning. Så är faktiskt fullt rimligt att Skylake Xeon använder lödd IHS just för att SpeedShift saknas. I valet mellan lödd IHS och SpeedShift på en plattform som kommer köra interaktiva applikationer tycker i alla fall jag att prioriteringen är rätt självklar.

Men kan absolut se att om man överklockar som sport ger ju SpeedShift absolut noll i värde. Är man ute efter maximal frekvens lär man köra utan P-state skalning och utan det är SpeedShift meningslöst.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Frågan är väl om priset ska påverka helhetsbetyget och vilka kriterier man i så fall ska tillämpa.
Vid biltester t ex så får ofta BMW och Mercedes toppbetyg men på minussidan noteras att bilarna är dyra i inköp och att extrautrustningen ofta drar upp priset ordentligt. Detta bör dock inte påverka helhetsomdömet eftersom pris och kvalitet hänger ihop - åtminstone när det gäller bilar. Dålig bränsleekonomi och dåligt andrahandsvärde bör dock ge avdrag.
När det gäller Core i9-7900X kan konstateras att den inte är billig (men inte så dyr som Core i7-6950X). Jag tycker inte det ska dra ned helhetsbetyget. Många trodde väl att Skylake-X skulle ligga högre i pris (tack AMD).
Energiförbrukningen kan möjligtvis få en och annan att fundera men å andra sidan behövs nu för tiden bara ett grafikkort så många klarar sig säkert med sitt befintliga nätaggregat.
Värmeutvecklingen och möjligheten till kylning är däremot en viktigare synpunkt eftersom detta påverkar prestandan.
Jag är också fundersam kring signalerna om X299-plattformen som helhet.
Inget runt X299 och Skylake-X har framkommit hittills som får mig att ta på mig shoppingskorna närmaste halvåret. Det är bäst att sitta still i båten ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"Processorn landar slutligen på en stabil klockfrekvens på 4,7 GHz med alla kärnor, upp från 3,3 GHz i basfrekvens och 4,0 GHz i turboläget. För att kunna hålla den frekvensen krävs det att spänningen ökas, vilken nu landar runt 1,313 V." dvs 700Mhz

Jag undrar mest om det räknas lika.
Jag vill bestämt minnas att det när ryzen dåliga överklockningspotential diskuterades förklarades att överklockningspotentialen skulle räknas från turbo läget och inte basfrekvensen.
Jag diskuterar inte hur mycket den klockar över basfrekvens utan undrar snarast om metodiken.

Permalänk
Master of Overkill

Det är bästa CPUn som finns just nu om du ska ha den till att göra allt.
4.7GHz på 10 cores är helt cp bra.

Tro fan den får utmärkt snälla nån.
Priset har noll med att göra om den är bra eller inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag undrar mest om det räknas lika.
Jag vill bestämt minnas att det när ryzen dåliga överklockningspotential diskuterades förklarades att överklockningspotentialen skulle räknas från turbo läget och inte basfrekvensen.
Jag diskuterar inte hur mycket den klockar över basfrekvens utan undrar snarast om metodiken.

Du får nog läsa om citatet. Ja de räknar från boost i bägge fallen, denna nådde ju 700Mhz över boost då den bara boostar i 4Ghz normalt på alla kärnor. 1800X boostar tex till 3.7 och kom upp 4Ghz, så man kan ju se det som att denna överklockar mer än dubbelt så högt.

Permalänk
Medlem

Frågan är om "problem"-spelen går bättre när man överklockar, dvs skiter i boost. Känns som de rullar på någon kärna med alldeles för låg klock.

Permalänk
Medlem

Fint test. Men saknar konsumentens synvinkel, och då den konsument som inte har guldtackor under sängen. Ett "bang-for-the-buck" index hade jag funnit intressant.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dalton Sleeper:

Frågan är om "problem"-spelen går bättre när man överklockar, dvs skiter i boost. Känns som de rullar på någon kärna med alldeles för låg klock.

4GHz 10 cores eller 3 +
2 cores 4.5Ghz funkar utmärkt testat på Xeon som har Turbo boost 3.0

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

De som klagar på utmärkt produkt, vad för vettig cpu har Intel för de konsumenter som gör annat än att enbart spela på datorn? Så allt är relativt, för min del är ej fastlödd IHS det avgörande varför jag ej skaffar en. Visst kan man argumentera till att den ej blir så varm, men jag håller ej med om detta.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

De som klagar på utmärkt produkt, vad för vettig cpu har Intel för de konsumenter som gör annat än att enbart spela på datorn? Så allt är relativt, för min del är ej fastlödd IHS det avgörande varför jag ej skaffar en. Visst kan man argumentera till att den ej blir så varm, men jag håller ej med om detta.

Bah delida 11k CPU

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Samma..Intel använder samma TIM som på alla de andra enda sen Ivy Bridge..tyvärr.

Broadwell-E är fastlödd.
Men ja det är galet av Intel att inte lödda 79xx serien.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

4.7 överklock är väl på alla kärnorna och 4.5 på typ en eller två kärnor? Har inte läst testet än så kanske står.

Men har/hade inte dom flesta moderkorts tillverkare en egen turboboost som AMD bad stänga av för att den drog upp alla kärnor/trådar till turbo boost hastighet , detta var jö något AMD fick skit för , för dom bad reviewers stänga av något för att göra så att deras produkt skulle se bättre ut. Det är inte så att moderkorten har denna på och kör upp alla kärnor och trådar till max turbo som 3.0 visar på bara 2 kärnor, eller har dom tagit bort denna inställning?

Permalänk
Medlem

Varnade Sweclockers för xx40 modellerna? De har bara 16x PCI-E vilket inte är okej för en entusiastplattform.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fatty:

Men har/hade inte dom flesta moderkorts tillverkare en egen turboboost som AMD bad stänga av för att den drog upp alla kärnor/trådar till turbo boost hastighet , detta var jö något AMD fick skit för , för dom bad reviewers stänga av något för att göra så att deras produkt skulle se bättre ut. Det är inte så att moderkorten har denna på och kör upp alla kärnor och trådar till max turbo som 3.0 visar på bara 2 kärnor, eller har dom tagit bort denna inställning?

Du måste själv slå på turbo boost 3.0 beroende på moderkorts tillverkare.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Garderoben:

Enstaka titel? kollade vi på samma test, nuvarande ryzen låg typ som närmast 5 platser efter efter, även om det handlade om några få fps.

Detta är dock knappast en gaming cpu, jag tror 7820X kommer vara en fin blandning mellan multitrådat och bra fps i spel.

Dock snacka om en energi törstig cpu, nu kommer det börja sälja 1000W agg som smör igen

Den drar mindre än överklockad 3930k och andra extreme CPUs så.
^min 3930k i 5.2Ghz drog över 400W single det är 6 cores.
Tänk 10 i 5.2!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Som många andra är jag intresserad av hur detta kyldes. 400W måste resultera i en hel del värmespill.

Permalänk
Medlem

Prestanda! omnom

Permalänk
Medlem

Med tanke på att din gpu borde ligga i pris på 2-3ggr högre för din cpu för en speldator är denna inte värd priset. cpu ger inte så stor skillnad som gpu ger, så om du inte bygger något annat specifikt så skulle jag avråda från att spendera så pass mycket pengar på en cpu.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Benchmaskin 🍞

För att kyla Core i9-7900X använde vi oss Corsair H110, som fick jobba något extra vid överklockningen. Processorn (enligt HWinfo) nådde då en temeperatur runt 90 grader. Grilla någon?

Permalänk
Medlem

När kan man förvänta sig Trreadripper tester om någon vet?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.