Garantiärende gällande ASUS skärm MG248Q

Permalänk
Medlem

Garantiärende gällande ASUS skärm MG248Q

Skulle gärna vilja ha ett besked från er om vilka krav ni sätter på återförsäljare vid garantiärende?

Saken är att jag tagit kontakt med återförsäljare då skärmen har fått ett lodrätt streck på vänstersidan, att det är skärmen har bekräftats genom att det försvinner om man lätt trycker ihop skärmkanten på vänster sida ovanför strecket. Kan inte heller se att det skulle vara något annat eftersom det är en pixelrad som är blå och alltid på samma ställe.
Skärmen köptes under black friday förra året, dvs ca 7 månader sedan, och har en garanti på 3 år.
Besked från återförsäljaren vara att den var tvungen att skickas till ASUS, även om dom kan bekräfta felet, och kunde inte bytas till ny förrän ASUS tittat på den, allt detta var enligt ASUS instruktioner enligt återförsäljaren.

För mig är det helt befängt att man skall behöva vara utan skärm i minst 1 vecka, förmodligen längre, om det är inom garantitid och återförsäljare kan bekräfta felet.

Ytterligare en sak är att jag fått en annan ASUS skärm utbytt över disk drygt 1 år efter inköpet hos annan återförsäljare, så frågan är ju då om de gjort fel och brutit mot ASUS instruktioner gällande garantier?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är helt i sin ordning att en reparation tar en vecka och att du inte får byta skärm direkt så det är inget att klaga på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MacAllan: Inget är utanför praxis. Att få grejer bytt direkt över disk är trevlig men är absolut inget krav varken från myndigheter, förbund, återförsäljare eller tillverkare.

Praxis för hemelektronik:
3-4 arbetsveckor bör anses "skälig tid" enligt konsumentverket samt ARNs vägledande domar.
ÅF får åtaga sig reparation istället för utbyte enligt konsumentköplagen.

När det kommer till Asus, Acer med flera och skärmar sker ALLTID reparation förutom i mycket mycket få undantagsfall. Detta medför att byte direkt över disk är goodwill från ÅF och resulterar i att ÅF får en produkt utan förpackning i begagnat skick som skall krängas på fyndhörnan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är helt i sin ordning att en reparation tar en vecka och att du inte får byta skärm direkt så det är inget att klaga på.

Skrivet av DavidtheDoom:

@MacAllan: Inget är utanför praxis. Att få grejer bytt direkt över disk är trevlig men är absolut inget krav varken från myndigheter, förbund, återförsäljare eller tillverkare.

Praxis för hemelektronik:
3-4 arbetsveckor bör anses "skälig tid" enligt konsumentverket samt ARNs vägledande domar.
ÅF får åtaga sig reparation istället för utbyte enligt konsumentköplagen.

När det kommer till Asus, Acer med flera och skärmar sker ALLTID reparation förutom i mycket mycket få undantagsfall. Detta medför att byte direkt över disk är goodwill från ÅF och resulterar i att ÅF får en produkt utan förpackning i begagnat skick som skall krängas på fyndhörnan.

Ok jag är kanske fel på det, men jag har för mig att fel på panelen inte lagas utan bytts mot ny skärm, det var även den indikationen jag fick hos återförsäljaren.
Har svårt för att se det vara lönsamt att byta panel på en skärm då det oftast är den som är den kostsamma delen i en skärm, helt enkelt lönsammare att bara byta hela skärmen.
Detta är min 3:e skärm som gått sönder genom åren, de andra 2 byttes ut till nya skärmar utan lagning.

Men visst, görs en reparation så får man kanske vänta ett tag.

Permalänk
Inaktiv

@MacAllan:

Om skärmen är innanför garanti behöver du inte gå via återförsäljaren(om du inte föredrar det givetvis), då kan du anmäla felet till Asus Kundservice och sen skapa ett ärende här:
ASUS RMA
Då byts skärmen ut på plats istället hos dig så slipper du vara utan skärm. Bud kommer med ersättningsskärm och tar med din defekta.
Men hör gärna med kundtjänsten först för att bekräfta att felet är inom garanti och få ett ärendenummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

@MacAllan:

Om skärmen är innanför garanti behöver du inte gå via återförsäljaren(om du inte föredrar det givetvis), då kan du anmäla felet till Asus Kundservice och sen skapa ett ärende här:
ASUS RMA
Då byts skärmen ut på plats istället hos dig så slipper du vara utan skärm. Bud kommer med ersättningsskärm och tar med din defekta.
Men hör gärna med kundtjänsten först för att bekräfta att felet är inom garanti och få ett ärendenummer.

Tack för svaret David, tyvärr har jag redan lämnat skärmen hos återförsäljaren.
Frågan jag egentligen hade var dock inte besvarad i sin hel het, skärmen är ju inom garantiperiod eftersom den endast är 7 månader gammal. Jag misstänker även att felet som sådant, blått streck lodrätt på skärmen, är ett fel som täcks av garantin.
Då borde ju även återförsäljaren kunnat byta den över disk för att sedan skicka den till ASUS som i sin tur ersätter återförsäljaren med ny skärm alternativt kreditfaktura.

Eller tolkar jag dig fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tack för svaret David, tyvärr har jag redan lämnat skärmen hos återförsäljaren.
Frågan jag egentligen hade var dock inte besvarad i sin hel het, skärmen är ju inom garantiperiod eftersom den endast är 7 månader gammal. Jag misstänker även att felet som sådant, blått streck lodrätt på skärmen, är ett fel som täcks av garantin.
Då borde ju även återförsäljaren kunnat byta den över disk för att sedan skicka den till ASUS som i sin tur ersätter återförsäljaren med ny skärm alternativt kreditfaktura.

Eller tolkar jag dig fel?

Problemet är väl att ÅF helst vill slippa krångla med Asus och ev. bli ersättningsskyldiga ifall Asus inte anser det vara ett garantiärende. För det låter på beskrivningen som att du enbart har testat skärmen hemma och att ÅF inte har haft den inne för felsökning? Fast det spelar kanske ingen större roll om de redan i förväg har sagt att de måste skicka iväg skärmen ändå även om de lyckas verifiera felet.

Jag har ingen vidare koll men jag har för mig att man har rätt att begära en låneprodukt när man t.ex. lämnar in mobiltelefoner eller bärbara datorer för reparation (fast det kanske bara tillämpas av butiker som en form av goodwill?) så det kan vara värt att kolla upp. Du kanske inte får en X34 eller någon motsvarande monsterskärm men du slipper i alla fall sitta helt avskärmad, höhö.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Problemet är väl att ÅF helst vill slippa krångla med Asus och ev. bli ersättningsskyldiga ifall Asus inte anser det vara ett garantiärende. För det låter på beskrivningen som att du enbart har testat skärmen hemma och att ÅF inte har haft den inne för felsökning? Fast det spelar kanske ingen större roll om de redan i förväg har sagt att de måste skicka iväg skärmen ändå även om de lyckas verifiera felet.

Jag har ingen vidare koll men jag har för mig att man har rätt att begära en låneprodukt när man t.ex. lämnar in mobiltelefoner eller bärbara datorer för reparation (fast det kanske bara tillämpas av butiker som en form av goodwill?) så det kan vara värt att kolla upp. Du kanske inte får en X34 eller någon motsvarande monsterskärm men du slipper i alla fall sitta helt avskärmad, höhö.

Självklart skall endast ett byte över disk ske om återförsäljaren kan verifiera felet, så dom inte hamnar i en sådan situation, skärmen har även lämnats till ÅF så att dom kunnat bekräfta felet men dom menade att dom trotts det vara tvungna att skicka skärmen eftersom ASUS kräver detta.
Sen vet jag att en del ÅF gärna säger dom måste skicka in saker för att få ny vara från tillverkaren, för att slippa lämna ut ny vara över disk och det är för mig bara ett tecken på dålig customer service.

Det var av den anledningen jag ville ha svar från ASUS om dom verkligen ställer det kravet på en ÅF.
Hade jag fått en 144 Hz låneskärm under tiden hade jag inte heller sagt ett dugg.

Eftersom ASUS tydligen byter skärmen på plats utan att först felsöka har jag lite svårt att tro dom ställer krav på att varan måste skickas in även om ÅF kan verifiera felet.

Permalänk
Inaktiv

@MacAllan:

Den utbytes skärmen som ASUS kommer med och byter vid dörren kommer levererad i en sk "brown-box", dvs den skulle inte ÅF kunna sälja som en ny skärm efter bytet.
Däremot kan ÅF begära service från ASUS och sköta bytet åt dig såklart. Många känner mer trygghet att låta ÅF hantera service ärenden t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

@MacAllan:

Den utbytes skärmen som ASUS kommer med och byter vid dörren kommer levererad i en sk "brown-box", dvs den skulle inte ÅF kunna sälja som en ny skärm efter bytet.
Däremot kan ÅF begära service från ASUS och sköta bytet åt dig såklart. Många känner mer trygghet att låta ÅF hantera service ärenden t ex.

Tack för svaret igen, du svara på mycket men inte på frågan jag ställde.

Den är enkel och kan besvaras med ett ja eller nej, ställer ni kravet på återförsäljare att dom måste skicka in skärmen till er även om dom kan konstatera felet?

Permalänk
Inaktiv

@MacAllan:

Vi ställer inge krav, vi tillhandahåller en service vilket är utbyte på plats.
ÅF skickar inte skärmen till oss, oavsett slutkund eller ÅF så kommer ett bud med en utbytes-skärm och byter på plats.
Budet tar med den defekta tillbaka och ÅF /slutkund får den nya utbytesskärmen i handen.

Hoppas det svarade din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

@MacAllan:

Vi ställer inge krav, vi tillhandahåller en service vilket är utbyte på plats.
ÅF skickar inte skärmen till oss, oavsett slutkund eller ÅF så kommer ett bud med en utbytes-skärm och byter på plats.
Budet tar med den defekta tillbaka och ÅF /slutkund får den nya utbytesskärmen i handen.

Hoppas det svarade din fråga.

Tack David, ja det svarar på frågan.

Måste dock ställa en annan fråga med tanke på att du skriver "utbytes-skärm" och "brown box" i inläggen.
Är dessa utbytes-skärmar nya eller reparerade reklamationer, samt hur påverkar det den framtida garantin?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Tack David, ja det svarar på frågan.

Måste dock ställa en annan fråga med tanke på att du skriver "utbytes-skärm" och "brown box" i inläggen.
Är dessa utbytes-skärmar nya eller reparerade reklamationer, samt hur påverkar det den framtida garantin?

Tja!
Det påverkar inte din garanti, garantin baseras på ditt ordinarie köp. Jag vet bara att det är utbytes skärmar i brownbox som ska hålla nyskick.
För detaljer rekommendera jag att prata med vård RMA kundtjänst, dem kan nog svara mer exakt på vad det är för typ. Vi här på forumet jobbar inte på kundtjänsten så för att undvika något missförstånd är det isf bättre dem får förklara. Hoppas det e lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Tja!
Det påverkar inte din garanti, garantin baseras på ditt ordinarie köp. Jag vet bara att det är utbytes skärmar i brownbox som ska hålla nyskick.
För detaljer rekommendera jag att prata med vård RMA kundtjänst, dem kan nog svara mer exakt på vad det är för typ. Vi här på forumet jobbar inte på kundtjänsten så för att undvika något missförstånd är det isf bättre dem får förklara. Hoppas det e lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, jag kan kontakta kundtjänsten om jag har fler frågor.
Tack för svaren jag fått här.