Permalänk
Medlem

Jag letar efter en panna av stål ( tror jag,) som har små gropar vill jag minnas, sades vara riktigt bra. Fastnar inte osv.

Behöver hjälp att minnas märke/modell

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Jag letar efter en panna av stål ( tror jag,) som har små gropar vill jag minnas, sades vara riktigt bra. Fastnar inte osv.

Behöver hjälp att minnas märke/modell

Satake?

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/sat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag köpte två Scanpan CTX, en liten och en stor, p.g.a. att de har fått bra recensioner. Har inte haft dem i sex månader än, så jag får se hur länge de håller..

Hur har det gått med Scanpan? Vår leif mannerström teflon panna har visat sig värma ojämt och börja bli sliten. Kanske är Scanpan ett bra komplement till kolstål pannorna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hur har det gått med Scanpan? Vår leif mannerström teflon panna har visat sig värma ojämt och börja bli sliten. Kanske är Scanpan ett bra komplement till kolstål pannorna.

Jodå, de håller än så länge. På den panna som jag använder mest ser man tecken på användning när den är torr om ljuset ligger på rätt. Det ser inte ut som repor eller som att beläggningen har släppt, utan det är mer att färgen liksom skiftar på några ställen. Men den funkar som när den var ny.

De två Scanpan-pannorna låter jag dock aldrig bli tokvarma, alltså riktigt, riktigt varma, och jag slår heller aldrig kallt vatten i dem när de kommer direkt från spisen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Tack, får kanske bli en sådan i 28. Är det CTX du har?

Förövrigt, när använder ni lock på era pannor?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tack, får kanske bli en sådan i 28. Är det CTX du har?

Förövrigt, när använder ni lock på era pannor?

  • När man smälter ost på burgare,

  • Ställer köttfärsåsen på "långkok" 3 isch timmar (rödvin och lite rotfrukter som ska få puttra ihop i lugnan ro

  • När man stekt fläskfile/fläskkoteller eller dylikt, gjort en gräddsås och sänker värmen och låter de gå klart. (även oxfile i pepparsås)

  • Mamma-Scan köttbullar (hög värme i starten, sen typ 1/2an och lock med liten skvätt vatten och värma upp dem ordentligt så fettet rinner ut

  • Köttbullar i gräddsås som får puttra till sig mot slutet

Update:
Svarade en gång på första sidan, körde då Teflon (Jamie Oliver) och gjutjärn.
Har idag kvar motsvarande Teflonpanna för nödfall, men använder i övrigt uteslutande kolstål av två storlekar eller gjutjärn beroende på vad man ska göra.
Gjutjärnen är lite trögare i värme, och goare för att steka på stadiga bitar på hög värme där man vill ha lite värmetröghet i pannan, kolstålen är lite känligare för behandling/tåla stryk, men har numera såpass beläggning att lite diskmedel inte spelar någon roll i dem heller, att de svarar lite snabbare i temperaturändringar är rätt trevligt med beroende på vad som lagas.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Jag letar efter en panna av stål ( tror jag,) som har små gropar vill jag minnas, sades vara riktigt bra. Fastnar inte osv.

Behöver hjälp att minnas märke/modell

Min Skeppshult gjutjärn är rugglig i ytan, även nu, 12isch år senare om man går på med stålborste.
Men ruggligheten försvinner rätt snabbt när man har lite beläggning.
Tänker rent spontant att större gropar snarare blir besvärligt att hålla rent, eller väldigt mycket beläggning som blir kvar i groparna och den blir i slutändan "slät" oavsett, men beror ju givetvis på hur du tänkt använda den.

Den Satake som länkades verkar utifrån hur jag tolkar beskrivningen mest vara en gropig teflonpanna.
Kanske är the shit, osäkert.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Den Satake som länkades verkar utifrån hur jag tolkar beskrivningen mest vara en gropig teflonpanna.
Kanske är the shit, osäkert.

Den är i lättviktsgjutjärn. Första intrycket va wow, men efter en tids användning så inser man att de är ojämna i värmen, att beläggningen också släpper osv.

Haft alla möjliga stekpannor genom åren, Skeppshult, Scanpan, De Buyer, Mauviel, Fiskars, Teflonpannor etc.
De enda jag är riktigt nöjd med är Demeyere Proline. Bra stekyta, kan köras riktigt varma, helt jämna i värmefördelningen, lätta att rengöra och rostfritt så man behöver inte bry sig så mycket om redskapen. Kostar en slant men det är väl värt investeringen.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Inaktiv

Letar efter nya pannor och grytor - gillar att hålla mig till en och samma tillverkare/serie, för att inte få omatchade grejer i skåpen (ja, jag är en stolle, jag vet).

Vill inte ha något med plastbeläggning längre, dels slits det ju och ser skit ut (slutar funka helt och hållet tillslut, osv), och sedan allt det här snacket med hormonstörande ämnen i sådana här beläggningar gör en ju tveksam. Även om tillverkaren påstår att beläggningen är PFAS-fri, om den är av plast är det säkert någon snarlik fluoriserad polymer istället som också orsakar cancer och skit, och är rent allmänt miljöskadligt som fan vid tillverkning.

Är förmodligen för tummen i handen för att hantera ren gjutjärn bra (även om grejerna ser assnygga ut - skeppshult, mmm!), men kanske Fiskars Norden skulle vara något att ha? Gjutjärn med keramisk ytbeläggning, lättskött och rostskyddat. Ser snyggt som fan ut också, otvetydigt gediget (25 års garanti, plus fiskars saxar rockar fett), tillverkat i Finland, finsk björk i handtagen... Vad finns det att inte gilla?

Rostfria kastrullerna och knivarna ser inte dumma ut de heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Letar efter nya pannor och grytor - gillar att hålla mig till en och samma tillverkare/serie, för att inte få omatchade grejer i skåpen (ja, jag är en stolle, jag vet).

Vill inte ha något med plastbeläggning längre, dels slits det ju och ser skit ut (slutar funka helt och hållet tillslut, osv), och sedan allt det här snacket med hormonstörande ämnen i sådana här beläggningar gör en ju tveksam. Även om tillverkaren påstår att beläggningen är PFAS-fri, om den är av plast är det säkert någon snarlik fluoriserad polymer istället som också orsakar cancer och skit, och är rent allmänt miljöskadligt som fan vid tillverkning.

Är förmodligen för tummen i handen för att hantera ren gjutjärn bra (även om grejerna ser assnygga ut - skeppshult, mmm!), men kanske Fiskars Norden skulle vara något att ha? Gjutjärn med keramisk ytbeläggning, lättskött och rostskyddat. Ser snyggt som fan ut också, otvetydigt gediget (25 års garanti, plus fiskars saxar rockar fett), tillverkat i Finland, finsk björk i handtagen... Vad finns det att inte gilla?

Rostfria kastrullerna och knivarna ser inte dumma ut de heller.

Jag har inga specifika tips, men vill man inte ha glaslock på grytor så man ser vad som händer? Fiskars Norden har bara solida lock.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Letar efter nya pannor och grytor - gillar att hålla mig till en och samma tillverkare/serie, för att inte få omatchade grejer i skåpen (ja, jag är en stolle, jag vet).

Vill inte ha något med plastbeläggning längre, dels slits det ju och ser skit ut (slutar funka helt och hållet tillslut, osv), och sedan allt det här snacket med hormonstörande ämnen i sådana här beläggningar gör en ju tveksam. Även om tillverkaren påstår att beläggningen är PFAS-fri, om den är av plast är det säkert någon snarlik fluoriserad polymer istället som också orsakar cancer och skit, och är rent allmänt miljöskadligt som fan vid tillverkning.

Är förmodligen för tummen i handen för att hantera ren gjutjärn bra (även om grejerna ser assnygga ut - skeppshult, mmm!), men kanske Fiskars Norden skulle vara något att ha? Gjutjärn med keramisk ytbeläggning, lättskött och rostskyddat. Ser snyggt som fan ut också, otvetydigt gediget (25 års garanti, plus fiskars saxar rockar fett), tillverkat i Finland, finsk björk i handtagen... Vad finns det att inte gilla?

Rostfria kastrullerna och knivarna ser inte dumma ut de heller.

Kört den här 1år nu och sjukt nöjd!

https://www.clasohlson.com/se/Kockums-Jernverk-kolståls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Är förmodligen för tummen i handen för att hantera ren gjutjärn bra (även om grejerna ser assnygga ut - skeppshult, mmm!),

Gjutjärn är ju inget man behöver vara rädd för. Jag har gjort ett antal misstag med min stekpanna men fördelen är att det "värsta" som händer är att din beläggning blir lite dålig och den börjar rosta eller maten börjar fastna extra mkt. Nu har jag fått till en riktigt bra beläggning, vilket jag misslyckats med många ggr innan. Denna gång körde jag bara tunt lager matolja och sen i ugnen i någon timme. Körde först med speciell olja typ linfröolja men den höll riktigt kass så kör jag bara på vilken olja som helst som när jag bränner in den, som står tillgängligt i skåpet. Funkar bra.

Permalänk
Medlem

Ja! Den ja , tackar.

Är väldigt nyfiken på om den är bra. Funderar på att köpa den och testa.

Någon som har haft den?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Den är i lättviktsgjutjärn. Första intrycket va wow, men efter en tids användning så inser man att de är ojämna i värmen, att beläggningen också släpper osv.

Haft alla möjliga stekpannor genom åren, Skeppshult, Scanpan, De Buyer, Mauviel, Fiskars, Teflonpannor etc.
De enda jag är riktigt nöjd med är Demeyere Proline. Bra stekyta, kan köras riktigt varma, helt jämna i värmefördelningen, lätta att rengöra och rostfritt så man behöver inte bry sig så mycket om redskapen. Kostar en slant men det är väl värt investeringen.

Jahopp där sket sig den iden att hitta pannan som håller länge utan att det fastnar

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Ja! Den ja , tackar.

Är väldigt nyfiken på om den är bra. Funderar på att köpa den och testa.

Någon som har haft den?

Det är en helt ok panna om man ser till priset.
Men det går ju absolut inte jämföra värmefördelning jämfört med dyrare pannor. Och beläggningen är inte så hållbar. (dock bättre än som ex nedan "Jamie Oliver Tefal", Ikea non-stick pannor osv). Den tåler även högre värme skulle jag säga än pannor som de ovan.

Men tack vare håldesignen så blir det lite nonstick även om beläggningen blir sämre.
Sen ibland är det kanske inte så önskvärt och ha massa "prickar" i sina ägg osv (rent estetiskt).

Sett till priset (28cm har ju funnits för ner till 300-350kr lr något sådant ibland) så är det absolut prisvärt. Betydligt bättre än typ "Jamie oliver Tefal" osv som ofta är runt detta priset på erbjudande typ 350kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Jahopp där sket sig den iden att hitta pannan som håller länge utan att det fastnar

Kika runt på loppisar efter en skeppshult, de uppfyller exakt det kravet
Snubblade över en mindre sån stekpanna för ett tag sen, bra att komplettera den stora med, på med stålborsten en stund, i med lite olja och sen var det bara att köra på

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kör inte bara en typ av panna!

Vi använder kolstål till så gott som allt, de få livsmedel som inte fungerar lika väl(ex potatis, falukorv, pyttipanna) kör vi i teflonpanna. Vi har 1x28cm teflon, 2x26 cm kolstål, 1x32 cm kolstål, 1x20 Ultralight gjutjärn, 1x28 Ultralight gjutjärn. De 2 senare kom jag aldrig så väl överens med så de används sällan men det kan vara något annat i ditt fall. Iallafall så behöver vi inte byta teflonpanna så ofta eftersom den används ganska sällan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rwxr:

Jag har inga specifika tips, men vill man inte ha glaslock på grytor så man ser vad som händer? Fiskars Norden har bara solida lock.

Jag kan lyfta på locket för att se om det puttrar där nere eller ej... Föräldrarnas grytor från barndomen hade ju inte heller glaslock gubevars. Dessutom brukar ju kondens göra det svårt att se igenom lik förbaskat, men visst. Visst kan det va skoj. Men inte så kritiskt för mig.

Skrivet av bovinejoni:

Kört den här 1år nu och sjukt nöjd!

Kockumspannan ser ju sjukt gedigen ut, såg den i en matlagningsaffär (ingen aning om att den också finns på klasohlson... jösses!), men som jag fattade det finns det inga matchande grytor och kastruller till den. Så det föll, tyvärr! Men den är allt fin måste jag säga.

Skrivet av sandos:

Gjutjärn är ju inget man behöver vara rädd för.

Hm, okej heheh, men tror ändå du underskattar lite exakt hur tummen mitt i handen jag faktiskt har. Blir lite väl dyrt experiment att köpa en sån uppsättning kokredskap och sedan upptäcka att det funkar dåligt för mig... Rena gjutjärnsgrytor gillar ju dessutom inte syrligt käk heller typ tomat osv, så emaljerat känns ju överlag enklare helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bovinejoni:

Kockum bränner dessutom sina egna (och andras) pannor

Skrivet av moire:

Jahopp där sket sig den iden att hitta pannan som håller länge utan att det fastnar

Köp en högkvalitativ rostfri panna. Om det fastnar är det för att du kör med för hög värme. En bra rostfri panna som ex Demeyere, Scanpan mfl har inte det problemet. Visst det funkar lite som gjutjärn att maten fastnar först men sen släpper den när porerna stängs.

Skrivet av anon132576:

Hm, okej heheh, men tror ändå du underskattar lite exakt hur tummen mitt i handen jag faktiskt har. Blir lite väl dyrt experiment att köpa en sån uppsättning kokredskap och sedan upptäcka att det funkar dåligt för mig... Rena gjutjärnsgrytor gillar ju dessutom inte syrligt käk heller typ tomat osv, så emaljerat känns ju överlag enklare helt enkelt.

Samma tips som ovan. Är bara att ta en sväng i ett restaurangkök och kika. Man kan ju ha en gjutjärn eller kolstål som komplement till sina rostfria

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Ni som kör rostfritt och ingen teflon, hur steker ni ex Felix pyttipanna, falukorv, potatis utan att dränka det i olja och fett? Jag provat ett par gånger i inarbetade kolstål men det fastnar alltid vilket innebär att det aldrig får någon yta. I teflonpannan blir det perfekt alltid och man behöver i regel bara tillsätta tesked smör om ens det.

Förövrigt hur skiljer sig rostfritt från kolstål? Får uppfattningen att det fastnar än lättare i rostfritt men att man kan diska helt rent med lite yes.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jag har för stunden en Satake lättviktsgjutjärnspanna. Har inte använt den så mycket än men nöjd hittills.

Den har visserligen Xylan som är en nonstick-beläggning liknande teflon. Men enligt beskrivningen ska pannan vara tåligare. De säger exempelvis att det funkar med alla typer av material i redskapen tillsammans med pannan.

Edit: Finns att köpa för runt 400:-

Min Satake panna har nu efter 1 år redan börja släppa beläggningen på sidorna.
Vet inte om vi gör något fel. Men steker på högst 5/9 och diskar den för hand.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ni som kör rostfritt och ingen teflon, hur steker ni ex Felix pyttipanna, falukorv, potatis utan att dränka det i olja och fett? Jag provat ett par gånger i inarbetade kolstål men det fastnar alltid vilket innebär att det aldrig får någon yta. I teflonpannan blir det perfekt alltid och man behöver i regel bara tillsätta tesked smör om ens det.

Förövrigt hur skiljer sig rostfritt från kolstål? Får uppfattningen att det fastnar än lättare i rostfritt men att man kan diska helt rent med lite yes.

Du är har troligtvis för hög värme i pannan. De flesta som steker hemma tenderar att ha det. Jag kör i princip aldrig mina rostfria på högre än medel. Ofta medel för att värma upp och sen sänker man.
Steker man kött eller fisk så ska det fastna i början men släpper sen när porerna stängs, precis som på en grill

Skrivet av ronz:

Min Satake panna har nu efter 1 år redan börja släppa beläggningen på sidorna.
Vet inte om vi gör något fel. Men steker på högst 5/9 och diskar den för hand.

Vet inte om det är att förvänta sig av den stekpannan men min höll inte ett år. Snarare 6 mån.
Är överlag emot alla sådana här ”trendiga” nya pannor. Obelagda pannor i rostfritt, gjutjärn och kolstål fungerar alldeles ypperligt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Den är i lättviktsgjutjärn. Första intrycket va wow, men efter en tids användning så inser man att de är ojämna i värmen, att beläggningen också släpper osv.

Haft alla möjliga stekpannor genom åren, Skeppshult, Scanpan, De Buyer, Mauviel, Fiskars, Teflonpannor etc.
De enda jag är riktigt nöjd med är Demeyere Proline. Bra stekyta, kan köras riktigt varma, helt jämna i värmefördelningen, lätta att rengöra och rostfritt så man behöver inte bry sig så mycket om redskapen. Kostar en slant men det är väl värt investeringen.

Låter ungefär som min upplevelse av keramiska pannor, guld i början, hala som tusan och alldeles underbara, men satan vad griniga att hålla rent efter ett tag.

Har en rostfri traktörpanna, och det enda som får mig att dra mig lite för just rostfritt är den (typ ofarliga) mängd Chromium och Nickel de tydligen släpper ifrån sig, iaf av billigare varianter såvitt jag vet.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Låter ungefär som min upplevelse av keramiska pannor, guld i början, hala som tusan och alldeles underbara, men satan vad griniga att hålla rent efter ett tag.

Har en rostfri traktörpanna, och det enda som får mig att dra mig lite för just rostfritt är den (typ ofarliga) mängd Chromium och Nickel de tydligen släpper ifrån sig, iaf av billigare varianter såvitt jag vet.

Hmm att de släpper chromium och nickel har jag aldrig hört talas om, men det låter logiskt.
Inget att oroa sig för dock. Jag jobbar i branschen (köksutrustning) och jag vill lova att om det varit ett bekymmer hade mina kollegor som säljer gjutjärn osv pratat om detta 😅

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Du är har troligtvis för hög värme i pannan. De flesta som steker hemma tenderar att ha det. Jag kör i princip aldrig mina rostfria på högre än medel. Ofta medel för att värma upp och sen sänker man.
Steker man kött eller fisk så ska det fastna i början men släpper sen när porerna stängs, precis som på en grill

Hehe jo det där har man ju hört några gånger och tro mig, jag har testat men felix pytt ska inte ta många några minuter att tillaga. En kompis till mig förstod inte hur jag inte kunde misslyckas med Felix pytt i gjutjärnet så han skulle minsann visa. Vad händer? Ju såklart, pytten blev aldrig färdig eftersom ytan blev kvar i pannan. Alternativet är att ösa på med mer olja men vem vill det, på teflon pannan kan man steka det helt utan fett om man så önskar, tar inte många minuter.

En intressant sak är att man följer ju en del matlagnings kanaler och större delen av dessa kockar köra på non-stick pannor. Visst använder de metallredskap men det märks att många av dem har en inövad teknik att undvika repa ytan. Något folk ofta gör är att man "hackar" maten i panna, ex köttfärs eller ihopfrusen pytt, detta kommer givetvis förkorta livslängden på ytbeläggningen. Lär man sig bara använda redskapen rätt så tror jag egentligen inte det spelar så stor roll om man kör med plast eller metall i teflonpannor.

Alla typer av pannor kräver sin kunskap och sin hantering samtidigt som de alla har sina för- och nackdelar. Visst kan man använda en panna till allt men jag är övertygad om det finns livsmedel\rätter där en annan panna hade givet ett "bättre" resultat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Olja är värdelöst i gjutjärn och kolstål. Du behöver smör. En blandning funkar också, men aldrig bara olja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

En intressant sak är att man följer ju en del matlagnings kanaler och större delen av dessa kockar köra på non-stick pannor. Visst använder de metallredskap men det märks att många av dem har en inövad teknik att undvika repa ytan. Något folk ofta gör är att man "hackar" maten i panna, ex köttfärs eller ihopfrusen pytt, detta kommer givetvis förkorta livslängden på ytbeläggningen. Lär man sig bara använda redskapen rätt så tror jag egentligen inte det spelar så stor roll om man kör med plast eller metall i teflonpannor.

Alla typer av pannor kräver sin kunskap och sin hantering samtidigt som de alla har sina för- och nackdelar. Visst kan man använda en panna till allt men jag är övertygad om det finns livsmedel\rätter där en annan panna hade givet ett "bättre" resultat.

Jag säljer inte stekpannor själv men har alla större restauranggrossister som kunder och eftersom jag är intresserad av matlagning själv brukar jag diskutera lite med inköparna. Teflon verkar ovanligt i restaurangkök.
Jag har inga problem att steka pyttipanna i mina rostfria. Sen är det absolut så att vissa pannor passar bättre till viss mat men jag har inte upptäckt nåt som de rostfria inte löser, därför tycker jag de är en bra bas. Sen kan man addera en gjutjärn eller kolstål men just kolstål är lite mer jobb och lämpar sig dåligt för vissa ingredienser så som grädde etc

Belagda pannor (som teflon) har en tendens att släppa ifrån sig beläggningen och håller inte lika länge. Personligen tycker jag det är en dålig investering både för plånbok och miljö.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Okay, om du skulle tipsa om en rimlig rostfri som man inte kan gå fel med, vilken skulle du rekommendera?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Olja är värdelöst i gjutjärn och kolstål. Du behöver smör. En blandning funkar också, men aldrig bara olja.

Hear hear.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Okay, om du skulle tipsa om en rimlig rostfri som man inte kan gå fel med, vilken skulle du rekommendera?

Det är ju lite en smaksmak hur man gillar handtag osv men jag är barnsligt förtjust i Demeyeres Proline-serie. De har även några billigare serier också om man tycker prislappen är hög. Jag tyckte själv det va lite mycket tills jag fick en i present. Då vart det bara att gå ut och köpa en till i en annan storlek.

Annars har du Scanpan som också är ett schysst alternativ.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5