Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Inga fraktbolag sitter och ringer sina kunder innan dom levererar. Finns varken tid eller råd till det.

Har både av DHL, UPS och FEDEX blivit uppringd under åren.
Även lyckats få SMS ibland.
(Dom vettigaste har ringt redan på morgonen och sagt "är hos dig kring XX:XX", näst bäst är dom som försöker ringa/smsa nån halvtimme innan).

I min mening så borde det vara bättre att ringa/sms:a med en ETA, istället för att åka dit och inte komma in, eftersom dom i så fall åker på ett nytt leveransförsök, alternativt behöver få paketet till någon form av utlämningsställe eller terminal.
Dvs: Både kundnöjdhet, leveranstidsstatistik och interna kostnader borde ju vinna på att första utkörningen lyckas.

Problemet är att paket-leverans-branschen lever kvar i tron om att allt "ska" levereras 9-17 till företag med bemannade receptioner.

Dom är extremt dåliga på att ställa om sig till förutsättningarna för privatperson.
100% av alla porten-var-låst-så-jag-kunde-inte-leverera under dom senaste 15 åren jag har fått stå ut med hade löst sig om dom bara tagit upp mobilen och ringt mig.
Tiden det tar att ringa måste vara försumbar jämfört med att sitta i köer genom halva Stockholm för att komma fram till min port.

Permalänk
Skrivet av Pentagram:

Inga fraktbolag sitter och ringer sina kunder innan dom levererar. Finns varken tid eller råd till det.

jo då DHL gör det visst.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Pentagram:

Inga fraktbolag sitter och ringer sina kunder innan dom levererar. Finns varken tid eller råd till det.

Skrivet av BasseBaba:

Har både av DHL, UPS och FEDEX blivit uppringd under åren.
Även lyckats få SMS ibland.
(Dom vettigaste har ringt redan på morgonen och sagt "är hos dig kring XX:XX", näst bäst är dom som försöker ringa/smsa nån halvtimme innan).

I min mening så borde det vara bättre att ringa/sms:a med en ETA, istället för att åka dit och inte komma in, eftersom dom i så fall åker på ett nytt leveransförsök, alternativt behöver få paketet till någon form av utlämningsställe eller terminal.
Dvs: Både kundnöjdhet, leveranstidsstatistik och interna kostnader borde ju vinna på att första utkörningen lyckas.

Problemet är att paket-leverans-branschen lever kvar i tron om att allt "ska" levereras 9-17 till företag med bemannade receptioner.

Dom är extremt dåliga på att ställa om sig till förutsättningarna för privatperson.
100% av alla porten-var-låst-så-jag-kunde-inte-leverera under dom senaste 15 åren jag har fått stå ut med hade löst sig om dom bara tagit upp mobilen och ringt mig.
Tiden det tar att ringa måste vara försumbar jämfört med att sitta i köer genom halva Stockholm för att komma fram till min port.

Skrivet av Grönahunden:

jo då DHL gör det visst.

Som ett flertal har intygat de ringer oftast får jag ringa på morgonen med speciella anvisningar men de ringer alltid och jag går ut och hämtar. UPS, DPD-paket/PostNord, DHL etc.

DHL sms:ar med för att ta reda på hur de kan leverera. Nu hittar de de t o m min dörr så jag slipper gå ut med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommypeters:

DHL Express.

Fedex också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Största problemet jag hade med Postnord är att de varken skickade faktura, påminnelser, eller inkasso krav flera gånger men fick brev från krongofden att man hade 7 dagar på sig betala beloppet för slippa betalningsanmärkningar.

Så då fick man faktura beloppet + påminnelse belopp + inkasso beloppen + kronofoden 600:-+ i avgifter, hände flera gånger tills man valde att gå all in på E-Faktura, Autogiro, problemet kvarstår dock med vissa ställen inte erbjuder någon av dem bland annat landstinget här jag bor.

Skulle gå hyper om man fick betalningsanmärkningar för postnord inte kan leverera brev.

Och ringer man till Postnord kräver pengar för påminnelse, inkasso beloppen, kronofogden avgifter då man ansåg att de var deras fel man fick dessa avgifter så svarade dem bara att jag kunde ha ringt företaget fråga om man hade några obetalda räkningar, så de skulle inte ersätta något.

Men jag tycker inte folk ska behöva ringa kanske 20 olika företag hyresvärden etc varje dag fråga om de har påbörjad med sina fakturor, sedan prenumerationer och likande om det är någon faktura som ska betalas denna månad, ISP betalar man typ var 3 månad har man valt så var inte så lätt komma ihåg vilken månad den räkningen skulle utfalla på

Jag hade tagit upp det med ARN för att få juridisk rådgivning av någon med hög kompetens. Känns ju rent spontant som att det är uppenbart brottsligt beteende.

Själv har jag varit nära på några gånger då de flera gånger genom status på kolit har uppgett mina paket som levererade trots att de i själva verket kommer fram en dag eller två dag senare. Läroboksexempel på bedrägeri.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Säg det till DHL och Schenker. Ringde t.ex. brorsan när han skulle få paket levererade.

I princip alla förutom posten ringer alltid innan leverans här uppe i Norrlands skogarna, gissar att det helt enkelt inte är ekonomiskt försvarbart att åka ut till folk som inte är hemma och tar emot.

Det händer tom att posten ringer och frågar när jag får större paket via DPD (verkar alltid levereras hem till dörren)
gissar att det beror på platsbrist i dom vanliga postbilarna. Lite lustigt att man får hemleverans för paket från Europa som kostat 150-200~ i frakt men ska man annars ha det inom Sverige via postnord kostar det skjortan.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av KalBumling:

I princip alla förutom posten ringer alltid innan leverans här uppe i Norrlands skogarna, gissar att det helt enkelt inte är ekonomiskt försvarbart att åka ut till folk som inte är hemma och tar emot.

Det händer tom att posten ringer och frågar när jag får större paket via DPD (verkar alltid levereras hem till dörren)
gissar att det beror på platsbrist i dom vanliga postbilarna. Lite lustigt att man får hemleverans för paket från Europa som kostat 150-200~ i frakt men ska man annars ha det inom Sverige via postnord kostar det skjortan.

DPD paket är egentligen för företag till företag enligt PostNord och de delar inte ut till privatpersoner via dörr.
Men jag får ändå DPD paket till min dörr. Sist fick jag ringa till PostNord och välja företag för att de skulle lämna det vid min dörr de sa att de delar inte ut till privatpersoner.

Tyvärr hade jag en annan incident ett EMS brev/paket från Tyskland var på Arlanda i 7-8 dagar innan det rörde på sig ingen kunde spåra eller hitta det under denna tid. Jag betalade 4€ för frakt då säljaren hade redan ett företag så det var väl inga pengar men paket från USA kommer fram snabbare än tyska

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

I princip alla förutom posten ringer alltid innan leverans här uppe i Norrlands skogarna, gissar att det helt enkelt inte är ekonomiskt försvarbart att åka ut till folk som inte är hemma och tar emot.

Det händer tom att posten ringer och frågar när jag får större paket via DPD (verkar alltid levereras hem till dörren)
gissar att det beror på platsbrist i dom vanliga postbilarna. Lite lustigt att man får hemleverans för paket från Europa som kostat 150-200~ i frakt men ska man annars ha det inom Sverige via postnord kostar det skjortan.

Det skulle behövas ett konkurrerande företag till Postnord, dom skiter i allt vad kundservice heter.
nån som ger samma eller bättre service borde ju göra att dom anstränger sig lite extra, som det är nu är det kört i botten.

var det inte nån här på sweclockers som hade fått fram att dom markerar ditt paket som "hämtat" efter 5dagar bara så statistiken ska se bättre ut.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Snusfri

Ev av mina f.d chefer jobbar numera på Postnord som region-chef.

Hon är totalt empatilös, tex så vägrade hon ge en kollega ledigt för begravning av kollegans mor så kollegan fick gå genom facket för att få det beviljat.

Hon var väldigt illa omtyckt, både av "arbetarna" och de andra cheferna, så det är inte så konstigt att Postnord är skit när man anstället sådana personer som chefer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

DPD paket är egentligen för företag till företag enligt PostNord och de delar inte ut till privatpersoner via dörr.

Verkar ju dock vara en del nationella postombud som kontrakterat DPD för sina internationella försändelser, har för mig vissa större grejer jag beställt som först gått via Royal mail i England sen har skickats via DPD.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av KalBumling:

Verkar ju dock vara en del nationella postombud som kontrakterat DPD för sina internationella försändelser, har för mig vissa större grejer jag beställt som först gått via Royal mail i England sen har skickats via DPD.

Stämmer bra det har fått DPD-paket från England som jag egentligen inte ska få hemlevererade.
DPD från Tyskland har jag fått med de har en internationell sida för DPD spårning som i sin tur PostNord tar hand om och oftast skiter de att köra ut dem till privatpersoner.

Permalänk
Medlem

@Tiamat: Nästan så att jag föredragit om dom lämnat det direkt till utlämningsstället, timingen gör att jag får grejerna en dag senare när dom väljer att köra ut grejerna. Sen är inte alltid nån hemma vid 11:00~ när dom dyker upp heller.

Permalänk
Medlem

@Pentagram UPS har ringt mig varenda gång dom senaste 15 gångerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

@Pentagram UPS har ringt mig varenda gång dom senaste 15 gångerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok.
Kör själv för UPS och deras egna chaufförer har inte ens alltid telefoner.
Men jag vet att de senaste månaderna har Ups kundtjänst börjat kontakta kunder i ett försök att få folk att hämta sina paket på utlämningsställen istället för att få dem hemlevererade.

Mitt område har precis fått sitt första utlämningsställe.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Ok.
Kör själv för UPS och deras egna chaufförer har inte ens alltid telefoner.
Men säger du det så.

Då ringer han antagligen från sin egen, alltid samma kille som kör i örebro trakten. Haft en och samma snubbe mer än 10 gånger.
Vilken ort kör du i?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Vilken ort kör du i?

Skickades från m.sweclockers.com

Uddevalla.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@Pentagram: Kan nog handla en hel del om områdena där man kör ut paket. Skulle dom inte ringa här uppe när dom kan behöva köra omvägar på 10-20 min för enstaka paket blir det sjukt ineffektivt om ingen finns hemma och tar emot paketet när dom måste ha underskrift osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Uddevalla.

Då skiljer det uppenbarligen mycket mellan depåer och ort, killen hos mig har headset på sig.
Alltid en trevlig upplevelse
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

När det gäller UPS så har de blivit kraftfullt förbättrade de senaste 2 åren här i Sverige och Europa överlag. De var ju absolut sämst av kurirerna men de har gjort en satsning och blivit kanske bäst nu istället. Kan rekommendera att signa upp för deras UPS My Choice tjänst: https://www.ups.com/se/sv/services/tracking/mychoice.page

Då kan man tex omdirigera försändelsen till en av deras UPS Access Points/ombud där de ligger kvar upp till 10 dagar. Man kan även lämna fullmakt om att de får lämna av försändelsen utanför dörren på adressen utan kvittens vilket kan vara ett bekvämt alternativ om ingen är hemma och man bor så till att stöldrisken är mycket låg. Det finns även andra möjligheter tex att en försändelse kvarhålls på UPS terminal i upp till 2 veckor innan leveransförsök görs vilket är bra om man tar emot något när man är på semester utomlands eller att man får leveransen på en annan dag eller annan adress(kan i vissa fall kosta extra dock).

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Har haft tur, aldrig nåt som varit mer än en dag sent eller så. Har ett paket från NetOnNet på väg nu. Sen iofs lite saker från Kina som dragit ut på tiden, men det är en kompis som beställt dem, så är inte säker på om problemet ligger i Kina eller Sverige. Delar av dem har kommit, men de skulle skickas lite efterhand, då inte allt fanns i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

När det gäller UPS så har de blivit kraftfullt förbättrade de senaste 2 åren här i Sverige och Europa överlag. De var ju absolut sämst av kurirerna men de har gjort en satsning och blivit kanske bäst nu istället. Kan rekommendera att signa upp för deras UPS My Choice tjänst: https://www.ups.com/se/sv/services/tracking/mychoice.page

Då kan man tex omdirigera försändelsen till en av deras UPS Access Points/ombud där de ligger kvar upp till 10 dagar. Man kan även lämna fullmakt om att de får lämna av försändelsen utanför dörren på adressen utan kvittens vilket kan vara ett bekvämt alternativ om ingen är hemma och man bor så till att stöldrisken är mycket låg. Det finns även andra möjligheter tex att en försändelse kvarhålls på UPS terminal i upp till 2 veckor innan leveransförsök görs vilket är bra om man tar emot något när man är på semester utomlands eller att man får leveransen på en annan dag eller annan adress(kan i vissa fall kosta extra dock).

Håller helt med dig. Har använt mig av dom över 15 gånger genom åren, aldrig varit något som helst problem. Har jag inte varit hemma har jag helt enkelt frågat speditören om han kan tänka sig att leverera till min arbetsplats istället då jag bor typ 4min från jobbet, fungerat galant. Vissa gånger har jag lämnat en lapp vid dörren med samma meddelande, och han dyker alltid upp.

Är signad på deras My choise tjänst, använt mig en gång av den då jag testade att omdirigera leveransen därifrån istället. Nemas problemas.
Har inte behövt använda mig av så många andra bolag som FedEx, DHL osv så kan inte uttala mig, men har aldrig haft problem med UPS. Även om jag ser i en viss tråd att många har det tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Ibland verkar det gå snabbt iaf. Beställde ett grafikkort från NetOnNet igår, var framme på under ett dygn. (Mypack express, vet inte om det är postnord som håller i det eller om de är helt separata?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Ibland verkar det gå snabbt iaf. Beställde ett grafikkort från NetOnNet igår, var framme på under ett dygn. (Mypack express, vet inte om det är postnord som håller i det eller om de är helt separata?)

Skickades från m.sweclockers.com

Mypack är en del av Postnord.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ska man ansluta sig till den arga massan kanske, har en försändelse från EK som kom till Sverige den 3e och sen har det varit tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Ska man ansluta sig till den arga massan kanske, har en försändelse från EK som kom till Sverige den 3e och sen har det varit tyst.

Beställde du från deras europeiska shop? I så fall skulle jag definitivt hört av mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Beställning från Inet.se
Trackar man försändelse ID står det:
"PostNord har fått elektronisk information om din leverans som nu är hos avsändaren eller på väg till PostNords terminal. Spårningsinformationen uppdateras när leveransen har ankommit terminal"

Stått så sedan måndag 8 januari. Dvs över 48 timmar. Enligt Inets kundservice så är den på post terminalen men inte hanterad. Enligt posten så är den kvar på inets lager.
Min order bestod av tre kollin, det mystiska är att det ena kollit kom fram till ombud igår, det andra idag och det tredje är alltså det som är nämnt ovan. Och ingen vill hjälpa mig förens 5 dagar gått..

Vet inte vad man ska tro i detta fall, är det postnord eller inet som gjort bort sig?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

@RVX: Ja, tror jag väntar veckan ut sen får man väl höra av sig till EK om inget händer.

Permalänk
Medlem

Grov höjning av porto sedan 1 januari 2018. Om jag inte minns fel så ökade dem portot för inte så länge sedan. Cheferna måste gotta sig med högre lön så klart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Grov höjning av porto sedan 1 januari 2018. Om jag inte minns fel så ökade dem portot för inte så länge sedan. Cheferna måste gotta sig med högre lön så klart..

Aftonbladet skriver att det beror på sjunkande brevvolymer och att Sverige dessutom ligger lågt i porto jämfört med PostNords europeiska motsvarigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Grov höjning av porto sedan 1 januari 2018. Om jag inte minns fel så ökade dem portot för inte så länge sedan. Cheferna måste gotta sig med högre lön så klart..

Då kanske de kan ta in lite mer folk, så de kan styra upp eländet..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD