Ryzen 1000-serien (Zen) – Overclocks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

@Aka_The_Barf
@f1skarN
Låter bra. då låter det som om den håller ett tag tills jag skaffar andra saker : ) hoppades på att den var duglig nog att ha ett litet tag och det låter som om den är det ^^ kommer nog köra min i runt 3.7GHz beroende på vad min klarar av undertiden tills jag skaffar en annan, så den ej låter super mycket.

Väntar själv på nh d15 am4 edition. Verkar vara på väg till butiker nu iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Fatty:

Hur mycket låter stock kylaren som är med och hur hög fanspeed har ni på den?

Den låter förvånansvärt lite. Mitt RX480 låter väldigt mycket mera än vad spire kylarn gör.

Dock har jag beställt en 'Corsair Hydro H60' eftersom jag alltid kör datorn på 100% belastning pga Folding@Home. Kommer att kännas mycket bättre, och hoppas kunna dra upp frekvens och spänning några steg till.

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Dock har AMD beslutat att alla quad och hexcore's ska bli 2+2 config samt 3+3config av någon anledning.

Gissningsvis för att maximera yield, om man tittar på deliddade Ryzens är det ser det ut att vara två chip. Jag tror de helt enkelt de sorterar chip efter om de har 4, 3 eller 2 hela kärnor, sen sätts de samman två och två.
Edit: se inlägget under.

Vi får hoppas att det dyker upp singelchipp längre fram!

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@sniglom:

Det är ett chip.. det där är två bitar med indium som de fäster ihs med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@sniglom:

Det är ett chip.. det där är två bitar med indium som de fäster ihs med.

Tack, my bad.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lugnt. Är mest att jag ville se hur det faktiskt påverkar, då jag tror R5 1400 kommer bli en intressant CPU om den fungerar bättre med 1 CCX.

Nice, hade inte sett detta.
Snacka om intressanta resultat:
https://i.imgur.com/qrvnKy1.jpg

Plötsligt var det 7700k som var tvungen att OCas... Helt klart den effekten jag undrat över. Titta på vilken skillnad i tex BF1... Ryzens min FPS är nästan på väg mot 7700kn snitt FPS.

Tyckte inte det såg så spännande ut när pcgameshardware.de testade.

http://www.pcgameshardware.de/Ryzen-7-1800X-CPU-265804/Tests/...

Ser inte ut att vara några större skillnader mellan 2+2 och 4+0 här. Skiljer något i metodik tro?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

@Aka_The_Barf
@f1skarN
Låter bra. då låter det som om den håller ett tag tills jag skaffar andra saker : ) hoppades på att den var duglig nog att ha ett litet tag och det låter som om den är det ^^ kommer nog köra min i runt 3.7GHz beroende på vad min klarar av undertiden tills jag skaffar en annan, så den ej låter super mycket.

Jag väntar på bracket från corsair och jag är helnöjd med stockkylaren så kör på. tror man kan köra cpun i 3.8 till 3.9ghz utan problem om man inte ligger och belastar processern till 100% jämt.

Permalänk
Medlem

Så att den lila linjen nästan konstant är över den gula... trots samma mängd kärnor och frekvens... tycker du är ointressant? De flesta av oss ser nog "gratis prestanda" som något positivt.

Dessutom är det inte avg som är problemet med Ryzen... det är minimum. Den är ganska ostabil i prestandan i just spel pga trådhoppandet mellan CCX sker... slumpmässigt.

Min poäng är ju att när spel mm optimerats för Ryzen så är det ju den typen av boost man kan hoppas på, då den kommer använda dem korrekt. Sen naturligtvis vill man ju kunna använda alla 8 kärnor och 16 trådar när det är mer effektivt, men det kräver ju optimering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Vi får hoppas att det dyker upp singelchipp längre fram!

Skrivet av Trigger:

@sniglom:

Det är ett chip.. det där är två bitar med indium som de fäster ihs med.

Det är dock 2 CCX i alla fall 1800X till 1500X... utom vad man kan tro är just 1400... Titta på dens specs så ser ni inte 8+8MB cache, utan 8MB... den mao kan vara just ett komplett CCX kluster, med 4 kärnor och SMT.

Tänk dig denna, med ett 1500-2000krs pris, OCad... där han du den lila linjen som visades ovan (naturligtvis lite lägre pga frekvens), vilket sett till priset.. är oslagbart.

Permalänk
Medlem

Har tröttnat rejält på min 1700, jag måste ösa på 1,4 bara för att få den stabil i 3,8 GHz... Beställde en 1700X från cCDON iom dagens deal som jag hoppas kommer göra bättre ifrån sig. Sen kanske man provar sin lycka med R5 1600X när de kommer i April.

CPU: 1700
Moderkort: Asus Crosshair VI Hero
Memory: G.Skill TridentZ RGB DDR4-3600 (F4-3600C16D-16GTZR)
Kylare: EK based custom loop
Frekvens CPU (all core): 3828
Voltage CPU: 1.4
Frekvens Minne: 3402 15-15-15-36 2T
Coltage Mem: 1.4
Temp(idle): 34-38
Temp(full load): 68-72

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så att den lila linjen nästan konstant är över den gula... trots samma mängd kärnor och frekvens... tycker du är ointressant? De flesta av oss ser nog "gratis prestanda" som något positivt.

Dessutom är det inte avg som är problemet med Ryzen... det är minimum. Den är ganska ostabil i prestandan i just spel pga trådhoppandet mellan CCX sker... slumpmässigt.

Min poäng är ju att när spel mm optimerats för Ryzen så är det ju den typen av boost man kan hoppas på, då den kommer använda dem korrekt. Sen naturligtvis vill man ju kunna använda alla 8 kärnor och 16 trådar när det är mer effektivt, men det kräver ju optimering.

Nu tog du saker ur kontext. Jag menade att det såg ointressant ut jämfört mot bilden som länkats innan:
https://imgur.com/qrvnKy1

När jag tolkade den länkade bilden såg det ut som att under vissa scenarion kunde 1800x dra jämnt med 7700k om endast en CCX var aktiv: Detta skulle tyda på stora problem med schedulering.

När man sedan läser pcgameshardwares test ser det istället ut som att 4+0 aldrig är snabbare än 4+4 eller för den delen 3+3. Alltså inget enormt scheduleringsproblem. Däremot kan man se att 4+0 är bättre eller lika bra som 2+2, vilket inte är så förvånande i sig.

Det bådar gott för en framtida design med endast en CCX skulle vara något effektivare än en 2+2-design, men det är inte något magiskt prestandahopp där 4+0 eller bättre schedulering ser ut att kunna leda till drastiskt höjd prestanda.

O andra sidan förstod jag det som att samtliga spel pcgameshardware visade upp skalar väl med många trådar, kanske ser det annorlunda ut på en last som endast är gjord för 2-4 trådar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Hej har börjat överklocka lite grann men är nybörjare på detta:)
Så jag tänkte fråga om man ska ha volten på auto eller manuell? Kollar jag på volten nu ligger den på 1.32 med 3.5 gz. Har en amd ryzen 1700.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Nu tog du saker ur kontext. Jag menade att det såg ointressant ut jämfört mot bilden som länkats innan:
https://imgur.com/qrvnKy1

När jag tolkade den länkade bilden såg det ut som att under vissa scenarion kunde 1800x dra jämnt med 7700k om endast en CCX var aktiv: Detta skulle tyda på stora problem med schedulering.

Nja.. det var ju en 7700k @ 4Ghz, så mer som en stock 6700k. Att den just behöver frekvensen för att hänga med igen (då det nu är 4C8T på båda) visar ju att Ryzens effektivitet är där för att hänga med. Det som saknas är 0,5-1GHz...

Skrivet av sniglom:

När man sedan läser pcgameshardwares test ser det istället ut som att 4+0 aldrig är snabbare än 4+4 eller för den delen 3+3. Alltså inget enormt scheduleringsproblem. Däremot kan man se att 4+0 är bättre eller lika bra som 2+2, vilket inte är så förvånande i sig.

Det bådar gott för en framtida design med endast en CCX skulle vara något effektivare än en 2+2-design, men det är inte något magiskt prestandahopp där 4+0 eller bättre schedulering ser ut att kunna leda till drastiskt höjd prestanda.

Vi kanske ser det på olika sätt, för om det inte fanns något problem alls, borde ju 2+2 vara snabbare än 4+0, då du bör få lägre L3 Cache tex med ett CCX eller iaf vara identiska om inget annat. 4+0 borde inte vinna iaf, då det är exakt samma beräkningskraft.

Men graferna ovan visar ju att så länge som du har samma förutsättningar, dvs samma antal trådar, så gynnas mjukvaran av att köra på bara ett CCX, och när det i vissa fall är så mycket som tex BF1 men ca 105 vs 125 FPS (ca 20%) så är det rätt slående skillnad på bara denna lilla punkten.

Sen påverkas det naturligtvis olika på olika program, och troligen på olika körningar då det är slumpmässigt vilket CCX som får vad att göra... Sen att 12 trådar är mer nytta på en hel del ställen där de kan användas, är ju ingen tvekan.

Min tanke är inte att låsa hela CPUn på detta sätt, och förkasta dessa kärnor, utan mer att om mjukvaran optimeras att "tänka rätt" från början, så kan ju denna prestandan tas tillvara på utan något negativt. En enkel sak som att starta ett 4-trådigt spel med en körning till bara ett CCX, är ju något man kan tom göra med en genväg, tills det är löst. Utan att behöva stänga av resten av CPUn.

Skrivet av sniglom:

O andra sidan förstod jag det som att samtliga spel pcgameshardware visade upp skalar väl med många trådar, kanske ser det annorlunda ut på en last som endast är gjord för 2-4 trådar.

Lite så jag tänker också. De spel som kan använda 8+ trådar bättre vill ju helst använda just 8+ trådar, och även om man kan optimera även här så blir ju helt klart effekten större på spel med 2-4 trådar, som lätt kan jobba till 100% inom ett CCX.

Tycker att det är värt att testa och forska i iaf, för gratis prestanda med lite optimering är aldrig fel, oavsett om det är 1fps eller 20...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Nu tog du saker ur kontext. Jag menade att det såg ointressant ut jämfört mot bilden som länkats innan:
https://imgur.com/qrvnKy1

När jag tolkade den länkade bilden såg det ut som att under vissa scenarion kunde 1800x dra jämnt med 7700k om endast en CCX var aktiv: Detta skulle tyda på stora problem med schedulering.

När man sedan läser pcgameshardwares test ser det istället ut som att 4+0 aldrig är snabbare än 4+4 eller för den delen 3+3. Alltså inget enormt scheduleringsproblem. Däremot kan man se att 4+0 är bättre eller lika bra som 2+2, vilket inte är så förvånande i sig.

Det bådar gott för en framtida design med endast en CCX skulle vara något effektivare än en 2+2-design, men det är inte något magiskt prestandahopp där 4+0 eller bättre schedulering ser ut att kunna leda till drastiskt höjd prestanda.

O andra sidan förstod jag det som att samtliga spel pcgameshardware visade upp skalar väl med många trådar, kanske ser det annorlunda ut på en last som endast är gjord för 2-4 trådar.

Skrivet av Paddanx:

Nja.. det var ju en 7700k @ 4Ghz, så mer som en stock 6700k. Att den just behöver frekvensen för att hänga med igen (då det nu är 4C8T på båda) visar ju att Ryzens effektivitet är där för att hänga med. Det som saknas är 0,5-1GHz...

Vi kanske ser det på olika sätt, för om det inte fanns något problem alls, borde ju 2+2 vara snabbare än 4+0, då du bör få lägre L3 Cache tex med ett CCX eller iaf vara identiska om inget annat. 4+0 borde inte vinna iaf, då det är exakt samma beräkningskraft.

Men graferna ovan visar ju att så länge som du har samma förutsättningar, dvs samma antal trådar, så gynnas mjukvaran av att köra på bara ett CCX, och när det i vissa fall är så mycket som tex BF1 men ca 105 vs 125 FPS (ca 20%) så är det rätt slående skillnad på bara denna lilla punkten.

Sen påverkas det naturligtvis olika på olika program, och troligen på olika körningar då det är slumpmässigt vilket CCX som får vad att göra... Sen att 12 trådar är mer nytta på en hel del ställen där de kan användas, är ju ingen tvekan.

Min tanke är inte att låsa hela CPUn på detta sätt, och förkasta dessa kärnor, utan mer att om mjukvaran optimeras att "tänka rätt" från början, så kan ju denna prestandan tas tillvara på utan något negativt. En enkel sak som att starta ett 4-trådigt spel med en körning till bara ett CCX, är ju något man kan tom göra med en genväg, tills det är löst. Utan att behöva stänga av resten av CPUn.

Lite så jag tänker också. De spel som kan använda 8+ trådar bättre vill ju helst använda just 8+ trådar, och även om man kan optimera även här så blir ju helt klart effekten större på spel med 2-4 trådar, som lätt kan jobba till 100% inom ett CCX.

Tycker att det är värt att testa och forska i iaf, för gratis prestanda med lite optimering är aldrig fel, oavsett om det är 1fps eller 20...

Grabbar är inte detta väldigt offtopic från vad tråden handlar om?Man ska ju helt bara lägga in sina resultat här. Passar inte era diskussioner bättre i den stora Zen tråden?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Grabbar är inte detta väldigt offtopic från vad tråden handlar om?Man ska ju helt bara lägga in sina resultat här. Passar inte era diskussioner bättre i den stora Zen tråden?

Hmm, nog en bra poäng, tänkte inte på den tråden då den är extremt lång redan. Och min tanke var ju just att OCa en 1400 och se vad den klarar

Permalänk
Medlem

När ni klockar, blir det fast värde i spänningen eller den ligger lågt och går upp vid last?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

När ni klockar, blir det fast värde i spänningen eller den ligger lågt och går upp vid last?

Du pratar om att köra offset överklockning och att ha alla strömsparfunktioner kvar?
Det är ju den bästa 24/7 klockningen.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Du pratar om att köra offset överklockning och att ha alla strömsparfunktioner kvar?
Det är ju den bästa 24/7 klockningen.

Men det besvarar inte min fråga. Är det så det klockas med Ryzen vanligtvis?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Men det besvarar inte min fråga. Är det så det klockas med Ryzen vanligtvis?

Jag har inte tillgång till sådan telemetri.
Men eftersom det är bästa sättet (mindre strömförbrukning) så bör det ju vara en sådan överklockning som de flesta eftersträvar

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Jag har inte tillgång till sådan telemetri.
Men eftersom det är bästa sättet (mindre strömförbrukning) så bör det ju vara en sådan överklockning som de flesta eftersträvar

Ja jo, men frågan är fortfarande inte besvarad

Nu får någon annan som vet ta över

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Osäker på vad du menar men om jag sätter 1.35 på min Asus bräda rapporteras det som 1.37 av både bios och CPU-Z. Vid belastning går den lägre. Använder LLC level 3.

Om du har auto på LLC eller en hög level så kan den ju höjas vid belastning.

Jag kör inga strömspar funktioner just nu då det inte rekommenderas av Asus för tillfället.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: Det är fast värde då.
Men den blir lägre vid belastning säger du. Det är Vdrop och det ska du se upp med så du inte får blåskärm vid belastning.
Alt att du faktiskt kan sänka spänningen om du får rätt på Vdrop.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Varför kollar du på 1280x720 benchmarks?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Varför kollar du på 1280x720 benchmarks?

Snark, när ska folk förstå vitsen med 720p-tester. De kör 720p för att CPUn ska blir en bottleneck, inte GPU. Hela syftet med det testet de gör är att se hur prestandan skalar med antalet aktiva kärnor.

Om du testar i 1440p så kommer troligtvis GPUn bli den svaga länken och du ser ingen skillnad mellan antalet CPU-kärnor..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Snark, när ska folk förstå vitsen med 720p-tester. De kör 720p för att CPUn ska blir en bottleneck, inte GPU. Hela syftet med det testet de gör är att se hur prestandan skalar med antalet aktiva kärnor.

Om du testar i 1440p så kommer troligtvis GPUn bli den svaga länken och du ser ingen skillnad mellan antalet CPU-kärnor..

Okej det låter väl rimligt, men blir det inte mer beräkningar även i CPUn om man kör högre inställningar? Säger inte att man måste köra 1440p, 1080p är ju ändå det som flest personer kör på. Där är det även nästan omöjligt för en 1080ti att flaska.

Ursäkta om det var en dum fråga.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: VDROP är ju tyvärr inget 100% går att undvika men man kan minska det med loadline calibration.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Varför kollar du på 1280x720 benchmarks?

Jag tittar på prestandaskalning av kärnor och hur fördelning av CCX-kluster påverkar. Det finns inte många tester tillgängliga, så man får ta vad man får.

Men jag skulle titta på 720p-test även generellt. "Varför då, ingen spelar väl i 720p?!" Enkelt, ett 720p-test visar upp hur många fps CPUn orkar mata i en viss spelmotor. Det säger alltså hur CPUn kommer bete sig den dag man stoppar i ett framtida grafikkort.
Exempelvis, skulle min CPU orka driva 144Hz med ett snabbare grafikkort än vad som finns tillgängligt nu? Kör man 1440p-tester på ett 1080 går det inte att avgöra.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Får man upp denna på 4,4GHz på alla cores utan vatten? Som 6900K, eller är det Intel som gäller?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Får man upp denna på 4,4GHz på alla cores utan vatten? Som 6900K, eller är det Intel som gäller?

4,2GHz verkar vara det högsta vi sett hittills.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

4,2GHz verkar vara det högsta vi sett hittills.

Okej, har inte hängt med, men varför inte högre? Finns det några reviews på nätet på 1800x som är grundliga utan spelprestanda som jag inte är intresserad av. Helst Linux. Hittar inget, eller jo, ett par tre klipp, men inget av värde.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K