Ryzen 1000-serien (Zen) – Overclocks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalathegreat:

CPU: 1700
Moderkort: Prime x370-PRO
Kylare: Spire (stock)
Frekvens (all core): 3900MHz
Voltage: 1.325V
Temp(idle): 52
Temp(full load): 75 (100% CPU usage i Folding@Home)

Samma system. och samma spänning, men jag kommer inte högre än 3850Mhz. Orättvist

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Samma system. och samma spänning, men jag kommer inte högre än 3850Mhz. Orättvist

Dags att tweaka ramminnet då

Drog upp mitt 2133Mhz Hyperx -> 2666Mhz med lite slappare timings, gav en rejäl skjuss i syntetiska tester, och kanske lite mer fps i 1080p

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Tack, har inte kollat än men då är det inte helt omöjligt med andra ord.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalathegreat:

Dags att tweaka ramminnet då

Drog upp mitt 2133Mhz Hyperx -> 2666Mhz med lite slappare timings, gav en rejäl skjuss i syntetiska tester, och kanske lite mer fps i 1080p

Kommer tyvärr inte högre än 2400Mhz med mina Corsair Vengeance LPX just nu. Får hoppas på att 0505-bios lämnar betastadiet snart då flera som testat det har lyckats bättre med minnena. De ska gå att köra i 3000Mhz med de timings jag har nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har någon här läst någon annanstans om folk som fått upp 1700/1700x/1800x till 4.2GHz som 24/7 klock?

Min fixar nästan 4.2Ghz

Testar dock med annat moderkort nu så får se

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Min fixar nästan 4.2Ghz

http://i.imgur.com/mNFJV9F.jpg

Testar dock med annat moderkort nu så får se

Vågar du köra nästan 1.5 som vardagsklock?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tack, har inte kollat än men då är det inte helt omöjligt med andra ord.

Strömförsörjningen är ju i det närmaste bestialisk på både Asrock x370 Taichi och Fatal1ty Professional Gaming. Så helt förvånande är det inte att det var med ett Taichi som han lyckades nå 4,2GHz.

När jag kommer att köpa en Ryzen CPU blir det med ett Asrock kort, inget snack om saken.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kommer tyvärr inte högre än 2400Mhz med mina Corsair Vengeance LPX just nu. Får hoppas på att 0505-bios lämnar betastadiet snart då flera som testat det har lyckats bättre med minnena. De ska gå att köra i 3000Mhz med de timings jag har nu.

Jag har provat 0507 beta, med mina Corsair LPX 3000mhz blev det inte bättre.
Dom klarar max 2400Mhz på min bräda.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vågar du köra nästan 1.5 som vardagsklock?

4.1GHz är tyvärr min vardagsklock med denna 1700'an, men jag är generellt inte feg för att köra på vcore. Det har alltid fungerat så länge man inte kör uppemot orimliga mängder som ändå inte ger något. Min toppar ut i frekvens på 1.47v. Högre ger ingenting på min. En 1800X jag testade toppade med 1.5v men klarade inte mer än 4150Mhz oavsett.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Resultatet är ju sämre är vad folk fått på Sweclockers med lägre överclockning på CPU:n.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Resultatet är ju sämre är vad folk fått på Sweclockers med lägre överclockning på CPU:n.

Har inte gått igenom recensionen så pass noga så kan inte förklara det. Kanske beror på minneshastigheter eller andra variabler i konfigurationen?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har inte gått igenom recensionen så pass noga så kan inte förklara det. Kanske beror på minneshastigheter eller andra variabler i konfigurationen?

Fråga mig inte. Har ingen aning vad han ställde in i BIOS. Dock såg jag att han använde CPU-Z 1.78.1 istället för 1.78.3 och den senare ska vara bättre för Ryzen och Kaby Lake då den versionen fick support för nyare processorer, kan ju vara det

Edit:
Såg nu att 1.78.1 också hade support. Kanske det är optimeringar som gör 1.78.3 är snabbare

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

CPU: 1700
Moderkort: Asus Prime X370-PRO
Kylare: Corsair H110i
Frekvens (all core): 4004MHz
Voltage: 1.385V (enligt CPU-Z)
Temp(idle): 30C
Temp(full load): 62C (Körde bara stresstest i Cpu-z)

Datorn verkar stabil, körde en spelsession på ca 6 timmar efter OC med youtube och twitch igång samtidigt..

Någon hade tur i lotteriet. Inte illa pinkat för en 1700

Skrivet av Sisyfos:

Det är inget vidare stabilitetstest
Grejen med CPU-stabilitet är att den inte bara är beroende av last på CPU'n utan en massor andra variabler som jag själv inte förstår.

Hade till exempel en 5GHz OC på min 2700K ett tag som var stabil i flera timmar i Prime95 och andra program, tunga spel likaså och jag körde med den OC'n i typ en vecka fram tills att jag helt plötsligt fick en krasch i CS...

Skrivet av p_stman:

Du svarade själv på varför jag aldrig kör en massa olika stabilitetstester, det är inte till någon nytta. Datorn kan va stabil i alla möjliga stressprogram men sedan krascha i paint. Definitionen av stabil är för mig att datorn aldrig kraschar eller gör något oväntat när jag använder den som den är tänkt att användas.

dom andra variablerna bortsett från testande är för mig dagligt användande..

har aldrig under alla mina år som "entusiast i datorvärlden" stabilitetstestat en dator under flera dygn som vissa här verkar göra, det är för mig helt obegripligt hur man kan utsätta sin dator för sådan orealistisk stress under så lång tid, snacka om självdestruktivt.

Skrivet av Sisyfos:

Nja alltså, vad jag menar var snarare är att man kan anse en dator ganska "stabil" med stabilitets-tester, men då skall det ske länge.
Den OC jag har på CPU'n nu har jag till exempel haft utan en endaste krasch så vitt jag kan minnas under ungefär 4 års tid nu.
Sättet jag validerade min OC på var med över 24 timmars Prime95, 24 timmars OCCT samt flera timmars Intel Burn Test med Furmark igång för GPU'n samtidigt.

Så något säger ju i alla fall stabilitets-tester om stabiliteten, men man får ha tålamod

Håller med att allal 24-timmars tortyr mm är löjligt. Finns ingen poäng att köra dem så hårt, så länge. Även om du "hittar" ett fel, så lär du hitta detta med vanligt bruk också.

Dock är typ 30-60 min testande inte fel, då du behöver veta att den är stabil i 100% last också, med värmen specifikt så det gäller att testa med GPUn också för att få maximal chassi värme. Annars kan nästa spel (tom tex GTAV gjorde med många) ge dig BSOD för du inte ens testat det.

Efter det så är det spel av alla dess slag och olika applikationer som är bra test. Notera att om den "tvekar" nån gång så kan det också vara tecken på instabilitet där ECC i cache mm måste kicka in. Speciellt aplha/beta versioner av spel, som du kan testa på 2 maskiner (så det vet att det inte är spelet) är satans bra på att hitta fel.

Körde ett tag med spelet Pulsar. Minsta instabilitet och saken kraschade. Alla andra tester var stabila, men den.. poff. Lite mer spänning och en justering senare, och den var stabil där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Min fixar nästan 4.2Ghz

http://i.imgur.com/mNFJV9F.jpg

Testar dock med annat moderkort nu så får se

Whats cooking doc?
Oh.. just my CPU

Är dock go kisel du hittat, helt klart.

Permalänk
Medlem

Minnesöverklockning

Hej! Har sett lite spridda inlägg på forum och något enskilt test av detta på Ryzen och det ser ju lite ut som om det hjälper till ganska mycket i spelprestanda vid 1080p och 720p.

Någon med snabbt grafikkort och en setup som vill testa lite med default settings och med typ 3200 mhz minne i olika spel? Skulle vara hyperintressant om en så pass enkel grej kan göra gapet mellan Ryzen och 7700K betydligt mindre.

Permalänk
Medlem

CPU: Ryzen 7 1700
Moderkort: ASUS Crosshair VI Hero
Kylare: NH-D15
Frekvens (all core): 3950MHz
Voltage: 1.33V
Temp(idle): 48C
Temp(full load): 57C

Just nu iaf, testade 4.0GHz på 1.33V, NOPE.jpg.

Är dock nöjd att få ut 3.95GHz på under 1.35V så ska nog hålla mig här ett tag, se om jag testar 1.35V på 4.0GHz så hade det varit riktigt bra!

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Tss skitsnack, har aldrig nånsin kört en PRIME95 OCCT m.fl längre än 5min men så har man väl lite fingertops-känsla.
Håller helt med vad annan sa, man kör inte sin propp 100% i flera dygn, lika lite som att bänka sin trimmade bil i flera dygn.
Kan väl påpeka att ALLA bör läsa på sig lite om O.C å olika aspekter, du har inte bara volt å Mhz att tänka på.

PRIME95 kör inte mot hela CPU som innefattar ex:Nordbrygga, så en stabil P95 är inte densamma som stabil dator.

Har bara läst 4.1 än sålänge, hade hoppats få lite mer å studera när nu fler mobo kommit ut :/

Jasså? Så det är därför biltillverkare som ska ge garanti inte testkör sina motorer i flera dygn för att säkerställa livslängden? Det finns otroligt många variabler som påverkar en CPUs stabilitet, VRM, PSU, Kontakter, frekvensklockor o.s.v. det kan ibland ta dygn för ett moderkort att uppvisa sitt sämsta ögonblick när alla variabler är som sämst för att bibehålla stabil klock.
Med min nuvarande klock på 3,2Ghz och 1,225v kan jag köra stabilt 24/7, men sänker jag spänningen 0,025 volt så är den ej stabil och kraschar en till två gånger i månaden!
Samma sak gäller motorer där vibrationer kan skapa harmoniska störningar som skapar försnabbad materialutmattning! Motor kanske håller bra för att köra lätt, men mitt i allt när du drar ett tungt släp så tittar vevaxeln ut genom blocket! Dock svårare att stress testa en bilmotor utan en förmögenhet.

Och kära vänner, på engelska heter det mycket riktigt: (To increase the voltage). Men på svenska heter det faktiskt att öka spänningen! Man kan lika lite öka volten på en processor som man kan öka metern på sitt organ. Jag vet att många inte bryr sig, men det skär i en språkmedveten människas öron när det svenska språket gramatikaliskt förvanskas!

Shit, nu börjar datan att bli liksom helt frozen, time to öka millivolten så den keeps wörking vettu!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jasså? Så det är därför biltillverkare som ska ge garanti inte testkör sina motorer i flera dygn för att säkerställa livslängden? Det finns otroligt många variabler som påverkar en CPUs stabilitet, VRM, PSU, Kontakter, frekvensklockor o.s.v. det kan ibland ta dygn för ett moderkort att uppvisa sitt sämsta ögonblick när alla variabler är som sämst för att bibehålla stabil klock.
Med min nuvarande klock på 3,2Ghz och 1,225v kan jag köra stabilt 24/7, men sänker jag spänningen 0,025 volt så är den ej stabil och kraschar en till två gånger i månaden!
Samma sak gäller motorer där vibrationer kan skapa harmoniska störningar som skapar försnabbad materialutmattning! Motor kanske håller bra för att köra lätt, men mitt i allt när du drar ett tungt släp så tittar vevaxeln ut genom blocket! Dock svårare att stress testa en bilmotor utan en förmögenhet.

Och kära vänner, på engelska heter det mycket riktigt: (To increase the voltage). Men på svenska heter det faktiskt att öka spänningen! Man kan lika lite öka volten på en processor som man kan öka metern på sitt organ. Jag vet att många inte bryr sig, men det skär i en språkmedveten människas öron när det svenska språket gramatikaliskt förvanskas!

Shit, nu börjar datan att bli liksom helt frozen, time to öka millivolten så den keeps wörking vettu!

Tala för dig själv.. mitt organ ökar alltid i metertal. 😂😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jasså? Så det är därför biltillverkare som ska ge garanti inte testkör sina motorer i flera dygn för att säkerställa livslängden? Det finns otroligt många variabler som påverkar en CPUs stabilitet, VRM, PSU, Kontakter, frekvensklockor o.s.v. det kan ibland ta dygn för ett moderkort att uppvisa sitt sämsta ögonblick när alla variabler är som sämst för att bibehålla stabil klock.
Med min nuvarande klock på 3,2Ghz och 1,225v kan jag köra stabilt 24/7, men sänker jag spänningen 0,025 volt så är den ej stabil och kraschar en till två gånger i månaden!
Samma sak gäller motorer där vibrationer kan skapa harmoniska störningar som skapar försnabbad materialutmattning! Motor kanske håller bra för att köra lätt, men mitt i allt när du drar ett tungt släp så tittar vevaxeln ut genom blocket! Dock svårare att stress testa en bilmotor utan en förmögenhet.

Och kära vänner, på engelska heter det mycket riktigt: (To increase the voltage). Men på svenska heter det faktiskt att öka spänningen! Man kan lika lite öka volten på en processor som man kan öka metern på sitt organ. Jag vet att många inte bryr sig, men det skär i en språkmedveten människas öron när det svenska språket gramatikaliskt förvanskas!

Shit, nu börjar datan att bli liksom helt frozen, time to öka millivolten så den keeps wörking vettu!

Nu maker du ingen sense

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalathegreat:

CPU: 1700
Moderkort: Prime x370-PRO
Kylare: Spire (stock)
Frekvens (all core): 3900MHz
Voltage: 1.325V
Temp(idle): 52
Temp(full load): 75 (100% CPU usage i Folding@Home)

Testa prime95 om du vill ha RIKTIG hetta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Whats cooking doc?
Oh.. just my CPU

Är dock go kisel du hittat, helt klart.

Man hade hoppats på 4.2 men denna vägrar det på alla kärnor. Dock vill den över 4.2Ghz på alla kärnor med SMT avslaget, men ASUS kortet som jag vill köra på tillåter mig inte att inaktivera SMT. Testade med ASRock Taichi kortet men ASUS PRIME X370 är faktiskt det bättre utav dom enligt mig. Det ger betydligt bättre latens till RAM och klockade CPU något bättre trots Taichi's feta VRM/cond spec.

Skrivet av Ice Frontier:

Hej! Har sett lite spridda inlägg på forum och något enskilt test av detta på Ryzen och det ser ju lite ut som om det hjälper till ganska mycket i spelprestanda vid 1080p och 720p.

Någon med snabbt grafikkort och en setup som vill testa lite med default settings och med typ 3200 mhz minne i olika spel? Skulle vara hyperintressant om en så pass enkel grej kan göra gapet mellan Ryzen och 7700K betydligt mindre.

Det hjälper och det fina med snabbare RAM/högre divider är att data fabric i Zen synkas i samma frekvens. AMD ska släppa microcode till modekortstillverkarna snart som kommer tillåta dom att göra en bios med en högre divider på 3500MT/s. Låga timings är också att föredra. Jag har kört ner till CL12-12-12 i DDR3200 men det gav inget så jag kör numera alltid med CL14-14-14 i DDR3200. Ser fram emot DDR3500 med CL14-14-14 och ett fläskigt Vega

Ang gapet till 7700K i spel så har det minskat:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Man hade hoppats på 4.2 men denna vägrar det på alla kärnor. Dock vill den över 4.2Ghz på alla kärnor med SMT avslaget, men ASUS kortet som jag vill köra på tillåter mig inte att inaktivera SMT. Testade med ASRock Taichi kortet men ASUS PRIME X370 är faktiskt det bättre utav dom enligt mig. Det ger betydligt bättre latens till RAM och klockade CPU något bättre trots Taichi's feta VRM/cond spec.

Jag kämpar själv med Broadwell bugg med vissa moderkorts BIOS just nu, så jag förstår hur irriterande det kan vara när ett moderkort inte stöder en funktion som borde göras.

Om du nu ändå har en bra Ryzen CPU att testa med. Kan du göra ett test som jag har velat se sedan Ryzens CCX "problem" kom... nämligen speltest mellan alla kärnor på, vs Spelet låst till kärna 8-15 (dvs ett CCX kluster)? 1-3 olika spel, som just har bra stöd för många trådar, men "sämre" prestanda än den borde på Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag kämpar själv med Broadwell bugg med vissa moderkorts BIOS just nu, så jag förstår hur irriterande det kan vara när ett moderkort inte stöder en funktion som borde göras.

Om du nu ändå har en bra Ryzen CPU att testa med. Kan du göra ett test som jag har velat se sedan Ryzens CCX "problem" kom... nämligen speltest mellan alla kärnor på, vs Spelet låst till kärna 8-15 (dvs ett CCX kluster)? 1-3 olika spel, som just har bra stöd för många trådar, men "sämre" prestanda än den borde på Ryzen.

Ska se om jag orkar/får tid. Skickade iväg alla kraftigare grafikkort som jag hade på hyllan hemma så sitter med ett R290 tills Vega 10 kommer. Kanske dock kan göra lite tester i 720p eller nått men GPU lär fortfarande flaska en del. Zolkorn gjorde ett test med 1 CCX aktiv mot en Kaby Lake i samma frekvens (4GHz) och kom fram till väldigt bra resultat.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ska se om jag orkar/får tid. Skickade iväg alla kraftigare grafikkort som jag hade på hyllan hemma så sitter med ett R290 tills Vega 10 kommer. Kanske dock kan göra lite tester i 720p eller nått men GPU lär fortfarande flaska en del.

Lugnt. Är mest att jag ville se hur det faktiskt påverkar, då jag tror R5 1400 kommer bli en intressant CPU om den fungerar bättre med 1 CCX.

Skrivet av Enigma:

Zolkorn gjorde ett test med 1 CCX aktiv mot en Kaby Lake i samma frekvens (4GHz) och kom fram till väldigt bra resultat.

Nice, hade inte sett detta.
Snacka om intressanta resultat:

Plötsligt var det 7700k som var tvungen att OCas... Helt klart den effekten jag undrat över. Titta på vilken skillnad i tex BF1... Ryzens min FPS är nästan på väg mot 7700kn snitt FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

CPU: 1700
Moderkort: Prime x370-PRO
Kylare: Stock(spire)
Frekvens (all core): 3700
Voltage: 1.26250V
Temp(idle): 50-55
Temp(full load): 78-82

använder prime95. minnena vill inte gå högre än 2666mhz. om ett par uppdateringar så kanske jag kommer till 3200mhz.
volten skrev jag från bios som jag räknade ut genom ryzens exelenta OC program ryzen master...MEN. cpuz visar 1.330vcore nu under load medan ryzens egna program visar 1.18750. känns som svaret är någonstans runt där OC programmet ledde mig men skumt att det visar helt annorlunda nu när jag satt det i bios istället? OC programmetvisar även fel ram hastighet.
En skum sak med bios är att jag inte kan byta datum eller klockslag, sjukt irriterande. kan inte ändra när jag klickar där, inget händer, ingen ruta eller något kommer upp runt som det brukar. testat med piltangenterna och allt möjligt men den vägrar.
en sak till är att inget fel kommer upp i prime95 för att hela datorn tok crashar(svart skärm) så man får trycka på reset, kanske är OC programmet? är van vid att primes workers crashar först.

Lite buggigt men fullt fungerande och känner på mig att om ett par månader kommer det mesta vara utrett.

Skrivet av f1skarN:

CPU: 1700
Moderkort: Gigabyte AB350M Gaming 3
Kylare: Wraith Spire
Frekvens (alla kärnor): 3700mhz
Voltage: 1.200
Temp Idle: 29 till 30
Temp i Battlefield 1: 56
Temp load: 63-67

Tänkte höra med er om ni vet vad Dynamic Vcore SOC är för något? Värt att höja?

Skrivet av dalathegreat:

CPU: 1700
Moderkort: Prime x370-PRO
Kylare: Spire (stock)
Frekvens (all core): 3900MHz
Voltage: 1.325V
Temp(idle): 52
Temp(full load): 75 (100% CPU usage i Folding@Home)

Hur mycket låter stock kylaren som är med och hur hög fanspeed har ni på den?

Permalänk
Medlem

Här visar Tech City lite hur man överclockar manuellt om man inte vet vad alla funktioner är till för

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@Fatty: låter bios sköta den, eller om det är cpu'n kanske?

den låter förvånansvärt lite faktiskt, speciellt när man inte gör så mkt men även med max belastning så är den helt klart godkänd. förväntade mig något mkt värre vid hög temp/OC.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lugnt. Är mest att jag ville se hur det faktiskt påverkar, då jag tror R5 1400 kommer bli en intressant CPU om den fungerar bättre med 1 CCX.

Nice, hade inte sett detta.
Snacka om intressanta resultat:
https://i.imgur.com/qrvnKy1.jpg

Plötsligt var det 7700k som var tvungen att OCas... Helt klart den effekten jag undrat över. Titta på vilken skillnad i tex BF1... Ryzens min FPS är nästan på väg mot 7700kn snitt FPS.

Minns dock att det skulle vara fler test med, men visst såg det bra ut i många fall. Dock har AMD beslutat att alla quad och hexcore's ska bli 2+2 config samt 3+3config av någon anledning. Det hindrar dock inte användare från att se optimeringar i hur man styr trådar, eller göra det själv tills vidare. Ryzen har en ljus tid framför sig och presterar redan väldigt bra i princip allt, så det blir snabbt bara bättre och bättre, och AM4 plattformen är ju redo för Zen2 också

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Hur mycket låter stock kylaren som är med och hur hög fanspeed har ni på den?

Har den på standard setting, den kyler väldigt bra för en stockkylare och snygg är den med. Som jag sa så var max tempen 56 grader i bf1 vilket jag tycker är väldigt bra. Har testat att sätta fläkten på maxfart och det var först då jag började att höra den men det var inte speciellt högt. Med standard setting så är den väldigt tyst enligt mig.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf
@f1skarN
Låter bra. då låter det som om den håller ett tag tills jag skaffar andra saker : ) hoppades på att den var duglig nog att ha ett litet tag och det låter som om den är det ^^ kommer nog köra min i runt 3.7GHz beroende på vad min klarar av undertiden tills jag skaffar en annan, så den ej låter super mycket.