Permalänk
Medlem

Ryzen har löddad IHS!!!

Det verkar otroligt, men AMD verkar ha gjort ett kanon jobb på CPUn:
http://hexus.net/tech/news/cpu/103054-overclocker-der8auer-de...

Löddad IHS, guldplättering och skydd för kondensatorerna. Är ju som perfekt gjord för extrem kylning

Permalänk
Inaktiv

Huh, nice men där ser det ut som det är 2 cpuer i en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Huh, nice men där ser det ut som det är 2 cpuer i en.

Det är 2st 4 kärnors design, yep.

AMD har ju sagt att det är en modulär design de använder.

Permalänk
Medlem

Är inte så speciellt haj om detta, vad betyder detta och varför är lödd IHS jämfört med vad intel har bättre?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Förstår inte uppståndelsen. AMD hade fastlödd IHS på FX8350 (mfl) och Intel har fastlödd IHS på LGA2011 processorerna.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Är inte så speciellt haj om detta, vad betyder detta och varför är lödd IHS jämfört med vad intel har bättre?

Bättre värmeledningsförmåga med lödtenn istället för kylpasta, som Intel brukar köra med i konsument-cpu:erna (av varierande kvalité, ibland uppenbarligen usel, därav det vanligt förekommande "deliddandet").

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jeg tror jeg vil legge en tynn stripe med kjølepasta langs med disse to platene (på en vanlig 1800xprosessor), og ikke på tvers. Så jeg har kikket på bildene og vet at disse to platene ligger vertikalt til høyre for trianglet på prosessoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är 2st 4 kärnors design, yep.

AMD har ju sagt att det är en modulär design de använder.

När Intel satte ihop 2 stycke Core 2 Duo till en Core 2 Quad. Då var det nästan helgerån för det var ingen "äkta" quad....

Då var Phenom "the true quad-core"... trotts att den fick spö av Intels Dubbla Dual-Core....

Nu är det okej att limma ihop st Quad-Core och kalla för octa-core....

Allt för att vinkla och sälja....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Är inte så speciellt haj om detta, vad betyder detta och varför är lödd IHS jämfört med vad intel har bättre?

Intel -E CPUer är fortfarande löddad, men sedan Ivy-Bridge så har Intel ersatt detta med vanlig termiskpasta på konsument CPUer.

Skillnaden är att denna termiska pasta inte kan överföra tillräcklig mängd värme, så när du överklockar så får du extremt varm CPU, trots bra kylare för värmen kan inte gå från kärnan till IHS effektivt nog.

Detta är varför man på Haswell, Skylake osv ofta deliddar CPUerna för att kunna överklocka mer och få ner temperaturerna.
https://www.pcper.com/news/Processors/Photos-and-Tests-Skylak...
http://www.overclock.net/t/1568357/skylake-delidded
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1419764-resultat-delid-...
(bara som ex)

Men när du löddar den, så har du en metal-baserad brygga, som leder värme väldigt bra. Resultatet är att du kan pressa CPU betydligt mer och din kylare kommer kunna jobba mer effektivt, och du slipper delidda och riskera ta sönder din CPU.

Tydligen ska samtliga Ryzen ha detta, vilket gör att 4C8T och 6C12T versionerna kommer bli väldigt intressanta överklocknings leksaker.

Och de har redan med värsting kylning lyckats nå 5,2Ghz på en 8 core, 16 trådig CPU... vilket med så tidig design som Ryzen ändå är (första som släpps, vs Intel som polerat sin i flera år), så är det full möjligt att de gamla goda dagarna med köp en billig CPU och OCa den är tillbaka...

typo
Permalänk
Medlem

@Christley: Bättre värmeledningsförmåga, googla delid cpu så får du se lite tester Intel har som någon skrev så på 2011 socket, de hade även så på 115x upp till sandy bridge.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och de har redan med värsting kylning lyckats nå 5,2Ghz på en 8 core, 16 trådig CPU... vilket med så tidig design som Ryzen ändå är (första som släpps, vs Intel som polerat sin i flera år), så är det full möjligt att de gamla goda dagarna med köp en billig CPU och OCa den är tillbaka...

värsting som i flytande kväve?
Är det någon som testat ännu med vad tex noctua d15 eller h110i kan göra eller får vi vänta tills senare i eftermiddag?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

När Intel satte ihop 2 stycke Core 2 Duo till en Core 2 Quad. Då var det nästan helgerån för det var ingen "äkta" quad....

http://archive.techarp.com/article/AMD/Spider_Tech_Report/Spider_01.png

Då var Phenom "the true quad-core"... trotts att den fick spö av Intels Dubbla Dual-Core....

Nu är det okej att limma ihop st Quad-Core och kalla för octa-core....

Allt för att vinkla och sälja....

Som du sa, Core2Quad ägde i prestanda.. så vem bryr sig?
Men jag förstår din poäng. AMD har dock sagt detta från början... och de 16 core CPUerna som är planerade kommer ju vara 4 st "kärnor", så det borde inte vara en överraskning om man hängt med iaf.

Det som dock är helt klart fördel över Core2Quad är att allt är upplåst och överklockningsbart. Core2Quad fick du ju trimma FSB, vilket självklart gick, men bara till en viss nivå. Idag så har ju Intel låst dig till att köpa den dyraste CPUn, annars är du fast, så att få upplåsta CPUer genom hela 4C4T till 8C16T kommer verkligen röra om i grytan... speciellt när alla dessa paket har löddad IHS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

När Intel satte ihop 2 stycke Core 2 Duo till en Core 2 Quad. Då var det nästan helgerån för det var ingen "äkta" quad....

http://archive.techarp.com/article/AMD/Spider_Tech_Report/Spider_01.png

Då var Phenom "the true quad-core"... trotts att den fick spö av Intels Dubbla Dual-Core....

Nu är det okej att limma ihop st Quad-Core och kalla för octa-core....

Allt för att vinkla och sälja....

Kan också vara själva lödningen som är i två bitar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Förstår inte uppståndelsen. AMD hade fastlödd IHS på FX8350 (mfl) och Intel har fastlödd IHS på LGA2011 processorerna.

Om jag förstår det rätt så kommer du ha det på samtliga Ryzen, dvs allt från den billiga 1000kr CPUn, till 1800X... så du kan mao köpa en billigare CPU och faktiskt klocka upp den, istället för att behöva punga ut 4000kr+ för en i7a och du slipper risken med delidd.

Skrivet av Christley:

värsting som i flytande kväve?
Är det någon som testat ännu med vad tex noctua d15 eller h110i kan göra eller får vi vänta tills senare i eftermiddag?

Vi lär väl få vänta... jag har inte sett några än iaf.
Det kommer ju pga lödningen vara helt beroende på värmen dock och inte IHS iaf, så det återstår väl o se hur varmt det blir när 8 kärnor ska sträcka på musklerna.

Permalänk
Medlem

Läs tråden om Zen/Ryzen. Det har tagits upp där under de senaste två-tre sidorna.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1439433

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på "ordet" löddade?! låter lika sjukt som bytat...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Bara jag som reagerar på "ordet" löddade?! låter lika sjukt som bytat...

Jo, såg det själv nu när jag läste dem igen. Har ändrat hur jag skrev det
Vet den ska bryta till lött, lödd eller liknande. Detta ord är en av de mer komplexa att böja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Läs tråden om Zen/Ryzen. Det har tagits upp där under de senaste två-tre sidorna.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1439433

Min miss... jag orkade inte läsa igenom 150 sidor, och tappade den tråden för ett bra tag sedan då den blivit för lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Min miss... jag orkade inte läsa igenom 150 sidor, och tappade den tråden för ett bra tag sedan då den blivit för lång.

Ja, den är matig, minst sagt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är 2st 4 kärnors design, yep.

AMD har ju sagt att det är en modulär design de använder.

Fast jag tror den bara har ett kisel. Han säger något i videon om att det har att göra med hur de applicerat lödningen i två separata delar.

Detta var knappast oväntat, men ändå trevligt. Min Haswell hade vad som mest kan beskrivas som ett tjockt lager isoleringsmaterial mellan kislet och locket. Dessutom rejält med gummiklet som höll isär IHS och die och såg till att det var ett ordentligt mellanrum mellan dem. Knappast optimalt varför hammaren och städet åkte fram. Skönt med en CPU man inte behöver banka på som nån grottmänniska för att kylningen ska fungera.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

När Intel satte ihop 2 stycke Core 2 Duo till en Core 2 Quad. Då var det nästan helgerån för det var ingen "äkta" quad....

http://archive.techarp.com/article/AMD/Spider_Tech_Report/Spider_01.png

Då var Phenom "the true quad-core"... trotts att den fick spö av Intels Dubbla Dual-Core....

Nu är det okej att limma ihop st Quad-Core och kalla för octa-core....

Allt för att vinkla och sälja....

Bra du har listat ut vad marknadsföring är till för.
Intel körde föresten samma taktik för sina Pentium D
Men vem (Förutom några fanboys) bryr sig om hur processorn är skapad så länge den presterar, när man ska avgöra vad man ska köpa?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Intel har ett och annat att lära sig här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, såg det själv nu när jag läste dem igen. Har ändrat hur jag skrev det
Vet den ska bryta till lött, lödd eller liknande. Detta ord är en av de mer komplexa att böja

"Lödd" eller "Fastlödd" stämmer ja

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Då var Phenom "the true quad-core"... trotts att den fick spö av Intels Dubbla Dual-Core....
Nu är det okej att limma ihop st Quad-Core och kalla för octa-core....
Allt för att vinkla och sälja....

Ingen bryr sig så länge den presterar som den ska...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jmeistr:

Intel har ett och annat att lära sig här.

Om de behöver. De har ju bytt ut det mot kylpasta (sämre och billigare för Intel) eftersom de kan då konkurrensen har uteblivit. Nu kommer AMD med något som är bättre och billigare så vi får se om försäljningen tar fart eller om folk köper Intel ändå.

I sånt fall behöver de inte lära sig ett skit, utan kan fortsätta med kylpasta istället för att lödda sina lådor, så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Ingen bryr sig så länge den presterar som den ska...

Skickades från m.sweclockers.com

Dessutom är det "true" Octa-Core och inget ihoplimmat.
Det du ser är två stycken plattor av Indium på *ett* stycke kisel. Vore konstigt annars med tanke på att den har gemensam L3 cache m.m.

https://www.pcper.com/news/Processors/Delidded-Ryzen-7-1700-C...

Citat:

It seems that AMD is using two small pads of Indium solder along with some gold plating on the inside of the IHS to facilitate heat transfer and allow the solder to mate with the IHS.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Lite intressant läsning i ämnet: http://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/

Det verkar helt enkelt som att ytan hos Intels konsumentprocessorer är för lite för att få ett bra resultat med indium, E-serien har större yta vilket gör det till ett bättre alternativ. Nu hittar jag inga bekräftade siffror på ytan för en Ryzen, men är den inte stor nog så kan det kanske vara värt att se hur deras processorers värmeledningsförmåga utvecklas med tid. Framförallt när det kommer till modeller med färre kärnor och fastlödd IHS (Om de nu skulle köra olika kisel på 8c och 4c).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det verkar otroligt, men AMD verkar ha gjort ett kanon jobb på CPUn:
http://hexus.net/tech/news/cpu/103054-overclocker-der8auer-de...

Löddad IHS, guldplättering och skydd för kondensatorerna. Är ju som perfekt gjord för extrem kylning

Jag tar två!

Permalänk
Medlem

Att Intel använder 'tandkräm' är sedan länge känt.

Och vad är löddad?!

Ryzen har lödd IHS!