HDMI kabel 10-20m med stöd för 4K+HDR sökes

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Exakt vilken kabel (10m) av Deltaco klarar 600 pixelklocka?

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/hdmi-kablar/...

Med Netonnets bra öppetköp policy så är det ju bara att ta hem och testa själv

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Beställde denna förra veckan:
https://www.amazon.de/dp/B004XJCLA6/ref=pe_3044161_185740101_...

Har inte provat den än dock. Har fått bra recensioner.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Irdeto:

Exakt vilken kabel (10m) av Deltaco klarar 600 pixelklocka?

Alla Deltacos passiva 10 meter och kortare High Speed-klassade HDMI-kablar jag har träffat på senaste 1,5 åren har fungerat med 18 Gbps. I alla fall när jag testat dem med mätutrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla Deltacos passiva 10 meter och kortare High Speed-klassade HDMI-kablar jag har träffat på senaste 1,5 åren har fungerat med 18 Gbps. I alla fall när jag testat dem med mätutrustning.

Tack för svar. Kanske bäst att välja en butik som har öppet köp om det nu visar sig att den inte klara specen.

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte chansa på att beställa en Deltaco kabel utan att veta att den klarat ditt test med mätutrustning @Laxpudding. Kan du inte länka till en som är 10m som har klarat det. Eller skicka mig ett PM så vore jag tacksam.

Permalänk
Medlem

Ingen som kommenterat denna: https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/274770-fib...

Borde väl vara ett extremt säkert kort?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Ingen som kommenterat denna: https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/274770-fib...

Borde väl vara ett extremt säkert kort?

Jo den funkar garanterat, men 3 papp för 10m.
Funkar då Deltacos för en femhundring så...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Irdeto: Det är alltså Deltacos vanliga svarta 10 m High-speed jag mätt upp. Tror till och med de inte har dessa som High Speed utan standard-klassade. Men de jag har mätt på har fungerat.

Supras 10 m-kabel har också fungerat väl de gånger jag träffat på dem. Helt annan prisklass förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Irdeto: Det är alltså Deltacos vanliga svarta 10 m High-speed jag mätt upp. Tror till och med de inte har dessa som High Speed utan standard-klassade. Men de jag har mätt på har fungerat.

Supras 10 m-kabel har också fungerat väl de gånger jag träffat på dem. Helt annan prisklass förstås.

Dom har ju en hel del kablar. Men intressant att dom klarar 18gb enligt din mätning.
Så denna hade funkat eller?
https://new.webhallen.com/se/product/149058-Deltaco-Premium-H...
Så förvirrande när dom skriver "premium" och nästa mening 4.96 Gbit/s bandbredd??

Permalänk
Bildexpert 📺

@Irdeto: Deltaco ändrar sina kablar med tiden. Då hänger gamla produkttexter från gamla versioner av kabeln kvar i butikerna. Så ja, de bygger verkligen upp en förvirring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Irdeto: Deltaco ändrar sina kablar med tiden. Då hänger gamla produkttexter från gamla versioner av kabeln kvar i butikerna. Så ja, de bygger verkligen upp en förvirring.

Ja snurrigt värre faktiskt.
Men nu står det i texten till den kabeln "Du kan själv verifiera kabeln genom att scanna av QR koden i appen HDMI Premium Cable".
Visste inte ens att Deltaco var med i det "racet", i alla fall om man ser till deras prissättning.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Supra AOC (12m), en optisk kabel som ska klara allt.
Bara det att nu så handskakar inte min Epson projektor med Apple TV 4k?
Funkar om man drar ut Supras kabel. Det räcker alltså att den bara sitter i förstärkaren för att det inte funkar.
Kör med en Yamaha RX-V781, som har två Hdmi in.
Två projektorer, en Tw6700 och en X5900.
Ska få svar från Supra i veckan, men tänkte ifall någon kanske vet vad detta kan bero på?
Hade inga problem innan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Irdeto:

Köpte mig en Supra AOC (12m), en optisk kabel som ska klara allt.
Bara det att nu så handskakar inte min Epson projektor med Apple TV 4k?
Funkar om man drar ut Supras kabel. Det räcker alltså att den bara sitter i förstärkaren för att det inte funkar.
Kör med en Yamaha RX-V781, som har två Hdmi in.
Två projektorer, en Tw6700 och en X5900.
Ska få svar från Supra i veckan, men tänkte ifall någon kanske vet vad detta kan bero på?
Hade inga problem innan.

Det är nog nått som beror på hdcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog nått som beror på hdcp.

Det verkar som om Hdmi kontakten lagt av nu :/

Permalänk
Medlem

Mitt tips är Hdmi repeater eller kvm switch för längre dragningar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Om de håller vad de lovar så är kabeln ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Samma båt här. Blir nog till att vänta tills Nvidia rtx korten släpps i nästa månad, då kommer garanterat efterfrågan på 8k och hög-fps 4k hdmi kablar vara högre.
Standarden är ju redan klarlagd, men finns bara i 1,5m och 2m vilket är värdelöst egentligen eftersom ingen har användning för så kort kabel såvitt inte skärmen/TVn står direkt på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yuxor:

Samma båt här. Blir nog till att vänta tills Nvidia rtx korten släpps i nästa månad, då kommer garanterat efterfrågan på 8k och hög-fps 4k hdmi kablar vara högre.
Standarden är ju redan klarlagd, men finns bara i 1,5m och 2m vilket är värdelöst egentligen eftersom ingen har användning för så kort kabel såvitt inte skärmen/TVn står direkt på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja 8k blir spännande då det kommer att kräva kablage som klarar minst 100Gbit/s om man inte ska komprimera sönder signalen.
Anledningen till att det finns så få kablar som ens klarar det som används idag är att det är oerhört svårt att göra sådana kablar och ska de dessutom vara långa blir de dyra,
Frågan är om det ens går att använda kablage som vi gör idag, jag tror det är enklare och billigare att bygga in grafikkorten i displayen och bara överföra rådata för då klarar man sig med betydligt enklare kablage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Jag behöver en 10 meter lång hdmi. Jag ska mest kolla på 4k film, men det kommer även vara en xbox inkopplad. Men vad jag vet så finns det inga xbox spel som klarar 4k i 60fps.
HDMI:n ska gå till en benq w1700 så en budget 4k projektor. Det är bara bilden som ska gå igenom 10 meters kablen inte ljud.
Räcker det med 10.2Gbs bandbredd?
Nikabe som är länkad här i tråden sägs klara mellan 10.2-18 Gb/s duger den? eller kan man välja en billigare/dyrare?
På förstärkaren är det HDMI version 2.0b

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DAoG:

Räcker det med 10.2Gbs bandbredd?

Det beror på din projektorn och vilka signaler du skickar och den tar emot. 4K/60 Hz klarar sig på 10-bitar med 4:2:0-subsampling med ett krav på 11 Gbps. Kör du 8-bitar och skippar HDR får du igenom 4K/60 på 9 Gbps. Vill du köra 4K/60 med full färgupplösning krävs 18 Gbps.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det beror på din projektorn och vilka signaler du skickar och den tar emot. 4K/60 Hz klarar sig på 10-bitar med 4:2:0-subsampling med ett krav på 11 Gbps. Kör du 8-bitar och skippar HDR får du igenom 4K/60 på 9 Gbps. Vill du köra 4K/60 med full färgupplösning krävs 18 Gbps.

Jag kör med en kabel som ska klara 18GPS men kan ändå inte köra mer än 4.2.0 8bps om jag kör i 60Hz. Är det kabeln det är fel på eller gör jag något fel?

Denna kabeln i 10m

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TappadBakom:

Jag kör med en kabel som ska klara 18GPS men kan ändå inte köra mer än 4.2.0 8bps om jag kör i 60Hz. Är det kabeln det är fel på eller gör jag något fel?

Vad är det för projektor? Den kanske inte klarar med än de 300 MHz/9 gigabit som räcker till 4:2:0/8b/60 Hz. Eller så är det olika per ingång. Eller så är källan begränsad, till exempel en Intel-baserad GPU

Epsons nuvarande projektorer klarar till exempel endast 300 MHz över HDMI-porten vilket är ett problem för den som vill köra 4K/60 Hz.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vad är det för projektor? Den kanske inte klarar med än de 300 MHz/9 gigabit som räcker till 4:2:0/8b/60 Hz. Eller så är det olika per ingång. Eller så är källan begränsad, till exempel en Intel-baserad GPU

Epsons nuvarande projektorer klarar till exempel endast 300 MHz över HDMI-porten vilket är ett problem för den som vill köra 4K/60 Hz.

Det är inte en projektor. Det är en Samsung Q6F TV
Ska tillägga att jag har ett GTX 1070 grafikkort. Har testat allt snart. Kommer inte högre än 4.2.0 @60Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@TappadBakom: Du behöver aktivera "UHD color" eller motsvarande i TV:ns menyer få att nå en högre bandbredd.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@TappadBakom: Du behöver aktivera "UHD color" eller motsvarande i TV:ns menyer få att nå en högre bandbredd.

Menar du HDR+? Isåfall kan jag sätta på det endast ifall jag kör 50 eller 25Hz från datorn. Inga andra frekvenser fungerar, inte ens 30. Trots det så går det ändå inte få alternativet full dynamic i datorns inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Laxpudding: Hittade inställningen i en helt annan meny än bildinställningarna. Nu fungerar det som det ska. Du anar inte hur mycket tid jag lagt på detta. Började tro att det var nåt fel på grafikkortet. Tack så mycket.