HDMI kabel 10-20m med stöd för 4K+HDR sökes

Permalänk
Bildexpert 📺

@TappadBakom: Gränssnitten i TV-apparater som en blandning av det sämsta från allt, inklusive obegripliga och svårtolkade funktionsbeskrivningar. Och ju mer stuff tillverkarna envisas att stoppa i, desto rörigare blir det.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@TappadBakom: Gränssnitten i TV-apparater som en blandning av det sämsta från allt, inklusive obegripliga och svårtolkade funktionsbeskrivningar. Och ju mer stuff tillverkarna envisas att stoppa i, desto rörigare blir det.

Ja. Man kan ju tycka att en sådan inställning borde vara på från början och finnas i inställningar för bild. Nu var det under enhetsinställningar. Tack för hjälpen ännu en gång. Hade aldrig listat ut det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar ett köp denna om du vill att det ska bara funka. Det är väl ungefär samma fiberoptiska kabel som hemmabiobutiken numer säljer. Jag har haft mina 20m i över ett år utan ett enda problem hittills så för min del så anser jag att det är något dylikt man ska satsa på. Går att få i längder upp till 100m tror jag.

https://tmfsolutions.co.uk/product/ruipro-hybrid-fibre-optic-...

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jag rekommenderar ett köp denna om du vill att det ska bara funka. Det är väl ungefär samma fiberoptiska kabel som hemmabiobutiken numer säljer. Jag har haft mina 20m i över ett år utan ett enda problem hittills så för min del så anser jag att det är något dylikt man ska satsa på. Går att få i längder upp till 100m tror jag.

https://tmfsolutions.co.uk/product/ruipro-hybrid-fibre-optic-...

Det finns ju massor av dessa optiska HDMI-kablarna numera. Deltaco, Andersson, Goobay och andra "No-Name" har ju varianter för 6-700:- @ 15m.

Själv behöver jag en 12m och en 15m då jag möblerat om och kommer placera HTPC:n i rummet bredvid vardagsrummet och kommer då vara tvungen att köra en 12m till försteget och sedan är det 15m till projektorn från AV-försteget. Tidigare stod HTPC:n precis under försteget.

Hittade en tråd på AVSForum där det finns ett test på 15m-kablar och där Ruipro var en av två rekommenderade kablarna.

Men det vore ju trevligt att hitta något billigare som funkar bra som man dessutom kan köpa lokalt.

Frågan är om någon har testat någon av dessa billiga aktiva HDMI-kablar med bra resultat?

Ruipro kostar ju nästan lika mycket som Supras optiska HDMI-kablar, och då stödjer jag nog hellre ett svenskt företag för den lilla mellanskillnaden.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 10m HDMI Supra kabel för ett tag sedan som ska klara 18,6Gbps men missade att beskrivningen säger '4K 4:4:4 up to 6m' längst ned på sidan. Jag kan köra kabeln från mitt 2080Ti till TVn i 4K@60Hz med full samplingsnivå 4:4:4 eller RGB med 8bitars färgrymd inställt i Nividia kontrollpanelen, men ibland så blinkar TVn till och blir svart i någon sekund. Ena dagen händer det inte alls när jag spelar i soffan eller kollar på film, men nästa dag så blinkar det till varje halvtimma eller så. Aktiverar jag HDR i Windows så blir hela bilden grön. Kör jag däremot i 4K@60Hz med 4:2:0 som sampling så blinkar det inte till alls längre.

Då jag sitter mestadels i soffan med tangentbord och mus och surfar på youtube, twitch, kollar film, serier eller spelar spel som lämpar sig bra med handkontroll, så hade jag velat få full sampling på 4:4:4/RGB och kunna aktivera HDR om jag vill. Är jag helt körd med den kabel jag nyligen köpte? Jag besvarar säkert min egna fråga här, men hade varit bra att få det bekräftat av någon som är bättre än mig på sånt här.
Kanske @laxpudding eller någon annan riktigt kunnig på området har någon input?

Är mitt enda val för att få en 10m kabel med 4K@60Hz, 4:4:4 och HDR att slänga pengarna på en sån Supra AOC Optisk HDMI kabel? Finns det inget billigare alternativ förutom att ex möblera om hemma?

Permalänk
Medlem

Behöver tips på en 15m som klarar 4k@60 & med ethernet. Dock är mitt krav eller kanske ska säga önskemål att själva kabeln är av smalare variant för enklare dragning i lister. Har redan en 15m tjockis och den är allt annat än smidig för installation.

Finns det nån smalis som funkar i dagsläget på den här längden?

Typ som den här fast i 15m då https://www.komplett.se/product/955469/datorutrustning/kringutrustning/kablage/hdmi/belkin-ultra-high-speed-hdmi-cable-2m#

Permalänk
Bildexpert 📺

@Caper: Belkins "Ultra HDMI 2.1 48 Gbps" är ett fulspel från Belkin. Det finns inga garantier som någon kan bekräfta att kabeln håller vad den lovar i framtiden. Detta eftersom certifiering av Category 3-kablar (48 GBps Ultra High Speed) ännu inte har påbörjats.

Vill du ha 15 meter kabel som fungerar med 18 Gbps, det snabbaste som kan garanteras i dagsläget, är det en AOC-kabel som är den lämpligaste lösningen.

Permalänk
Medlem

Jag kör med supras aktiva hdmikablar, 2st 15m. De fungerar utmärkt, dock så hat jag ingen 4k-projektor så de stressas inte så hårt. Tror nog många av de billigare duger gott också, men lite försiktig får man kanske vara.

Ett läsvärt test av denna typ av kablar finns på AVSforum.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Innan jag köpte mig som så många andra en ny LG OLED tv så tänkte jag att "det kan väl inte vara så svårt att hitta en HDMI kabel som passar för ändamålet".

Sedan var man fast i träsket, 4k, 60Hz, hdr samt 10m kabel och det var då fan inte lätt att hitta en beprövad kabel för det inte.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Devil May Cry:

Sedan var man fast i träsket, 4k, 60Hz, hdr samt 10m kabel och det var då fan inte lätt att hitta en beprövad kabel för det inte.

En AOC-kabel, Active Optical Cable, är vad som rekommenderas när du ska ha långa längder och vill nå 18 Gbps. Passiva kablar eller aktivt/passivt elektriska kablar är mycket mer chansartat huruvida det fungerar eller inte.

Supras AOC-kablar är beprövade. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4875282
Jag har också testat FIBBR:s kablar: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4845406

Har också testat RUIPRO:s optiska HDMI-kablar med framgång. Verkar dock inte finnas svensk ÅF.

Vill man spara pengar finns ett mer digert utbud på exempelvis Amazon för betydligt mindre pengar. Kan vara värt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En AOC-kabel, Active Optical Cable, är vad som rekommenderas när du ska ha långa längder och vill nå 18 Gbps. Passiva kablar eller aktivt/passivt elektriska kablar är mycket mer chansartat huruvida det fungerar eller inte.

Supras AOC-kablar är beprövade. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4875282
Jag har också testat FIBBR:s kablar: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4845406

Har också testat RUIPRO:s optiska HDMI-kablar med framgång. Verkar dock inte finnas svensk ÅF.

Vill man spara pengar finns ett mer digert utbud på exempelvis Amazon för betydligt mindre pengar. Kan vara värt att testa.

Bra tips! Som du säger så tror jag dom flesta känner att det är omotiverat att lägga 2-3k för en kabel om det går att hitta en passiv för ändamålet. Det är främst på den passiva marknaden det verkar vara svårt att hitta beprövade kablar och de beprövade 2.1 kablar som finns verkar inte finnas i 10m.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Bildexpert 📺

@Devil May Cry: Du betalar egentligen för att säkra funktionen. En passiv kabel är i mycket högre grad summan av situationen. Större risk att du får en passiv kabel att fungera i en situation men inte en annan. En annan källa och kabeln kanske kan fungera bra. Men kanske inte den dag du byter TV eller grafikkort. AOC-kabeln bygger bort den problematiken.

Permalänk
Medlem

Har forskat lite kring bra kablar som är 10m och längre och beställde denna till slut:
https://www.amazon.co.uk/dp/B0719GCYFB/ref=pe_3187911_1893958...

"Hybrid fibre optic" kabel som verkar vara den bästa kabeln enligt AVS enorma analys och testning av kablar som är 10m och längre. Finns en del på YouTube också. Håller tummarna att detta gör susen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Bildexpert 📺

@Devil May Cry: RUIPro:s kabel är den jag skriver om en bit upp. Lite synd/oväntat att ingen svensk ÅF eller dist tar upp kabeln i sortimentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Devil May Cry: RUIPro:s kabel är den jag skriver om en bit upp. Lite synd/oväntat att ingen svensk ÅF eller dist tar upp kabeln i sortimentet.

Vet du varför min Yamaha v781 ses som en "repeater" i nvidia kontrollpanel, allt är passthrough och kör jag direkt i tvn är det inga problem. Tidigare har inte detta varit ett problem, men nu med 4k och HDR verkar det ställa till det.
Detta tror jag är orsaken till att jag inte ser ultra hd material på netflix via datorn med appen.

Men netflix i tvn går det bra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Bildexpert 📺

@Devil May Cry: Din förstärkare är en repeater så det är nog en rimlig information. Yamaha RX-V781 Verkar också vara tillräckligt modern för att kunna hantera HDR10, 4K och HDCP 2.2.

Kan vara att du behöver ställa in HDMI-anslutningen på TV:n att den ska köra Enhanced/UHD color etc för att handskakningen ska går rätt hela vägen från TV till grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Devil May Cry: Din förstärkare är en repeater så det är nog en rimlig information. Yamaha RX-V781 Verkar också vara tillräckligt modern för att kunna hantera HDR10, 4K och HDCP 2.2.

Kan vara att du behöver ställa in HDMI-anslutningen på TV:n att den ska köra Enhanced/UHD color etc för att handskakningen ska går rätt hela vägen från TV till grafikkort.

Det är inställt på på UHD color i tvn, HDR fungerar. Mest nyfiken på varför förstärkaren uppfattas som en repeater och att det potentiellt kan ge problem i netflix appen och andra media spelare. Trodde att den bara skickade vidare signalen till tvn om man körde passthrough.
Som sagt så har förstärkaren HDCP 2.2.

Kanske löser sig med nya kabeln.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Bildexpert 📺

@Devil May Cry: Med HDMI är et alltid instanser i en kedja. En hdmi-switch som fungerar som tänkt bör identifiera sig som en repeater och skickar vidare E-EDID-informationen som Sink (displayen) lämnar.

Men varför det inte fungerar i just ditt fall är en öppen fråga. Eller menar du att du allting fungerar? Och att du bara funderar på "repeater"-begreppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Devil May Cry: Med HDMI utan det är alltid instanser i en kedja. En hdmi-switch som fungerar som tänkt bör identifiera sig som en repeater och skickar vidare E-EDID-informationen som Sink (displayen) lämnar.

Men varför det inte fungerar i just ditt fall är en öppen fråga. Eller menar du att du allting fungerar? Och att du bara funderar på "repeater"-begreppet.

Har inte så mycket sätt att testa på för att specifikt lokalisera om det beror på HDCP 2.2 handskakningen, men Netflix appen i Windows 10 ger mig inte möjligheten att se 4k filmer trots att den inbyggda appen i Tvn gör det.

Och en av parametrarna är tydligen att om man inte uppfyller HDCP kraven så visas inte 4K materialet.

Kör jag direkt till tvn kan jag se 4K via Netflix.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Bildexpert 📺

@Devil May Cry: Kraven är rätt hårda för att få ut 4K och HDR via Netflix på datorn: https://help.netflix.com/en/node/23931

Blir antagligen känsligare när man dessutom adderar en förstärkare på det. Finns det någon särskilt anledning till att välja bort den inbyggda Netflix-appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Devil May Cry: Kraven är rätt hårda för att få ut 4K och HDR via Netflix på datorn: https://help.netflix.com/en/node/23931

Blir antagligen känsligare när man dessutom adderar en förstärkare på det. Finns det någon särskilt anledning till att välja bort den inbyggda Netflix-appen?

Kan alltså vara min processor som är boven med.

Philips hue sync är största anledningen. Den installeras på datorn och syncar musik, spel, film som spelas upp från datorn.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Devil May Cry:

Kan alltså vara min processor som är boven med.

Det ska vara en 7xxx eller nyare enligt Netflix-länken. Dock oklar om information säger att både GPU och CPU måste följa kraven eller om det endast gäller integrerad grafik med CPU-kraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kan alltså vara min processor som är boven med.

Philips hue sync är största anledningen. Den installeras på datorn och syncar musik, spel, film som spelas upp från datorn.

Denna killen fick det att fungera med samma processor:

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/6shkty/solved_netfli...

Citat:

...So, at the end of the day, simply enough, the only think who worked for me was to perform a clean installation of those drivers:

http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4522/~/gef...
You need to clean your drivers with DDU before:

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...
I tried to make a clean installation within the nvidia driver installer but it didn't work so don't skip the DDU step.

EDIT: some additional details:

You don't need a kaby lake processor, i have an i5 4670k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det ska vara en 7xxx eller nyare enligt Netflix-länken. Dock oklar om information säger att både GPU och CPU måste följa kraven eller om det endast gäller integrerad grafik med CPU-kraven.

Det man behöver är en hw-dekoder med stöd för Hevc main10@5.1 och PlayReady 3 drm, dvs intels iGPU från och med kaby lake, eller nvidia gpu:er från pascal och framåt. Man klarar sig alltså med ett nvidia kort med en äldre cpu.

Permalänk
Medlem

Fick hem RUIPro kabeln som tidigare diskuterats om i tråden igår.

Allting bara fungerade, 4k, HDR, RGB full 8bit så väl som 4.4.4. och allt där emellan. Första 10m kabeln som bara fungerar, enda som krävdes var att starta om förstärkaren. Rekommenderas starkt!

Köpte även netonnets: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/hdmi-kablar/ande...

Denna fungerade typ, gick bra men rätt som det är flimrade bilden eller andra konstigheter när HDR var på. Så njaa.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Bildexpert 📺

@Devil May Cry: Optiska HDMI-kablar är ett typexempl på cry once buy once-fenomenet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Devil May Cry: Optiska HDMI-kablar är ett typexempl på cry once buy once-fenomenet.

Kan inte annat än att instämma.
Tidigare var jag en av dem som inte riktigt trodde på kabel-hysterin, och skulle aldrig handla en för över 1k.

Och tidigare kanske det kunde flyga förbi men idag när 4k och HDR börjar nå ut allt mer så märker man hur viktigt det börjar bli med att få ut all utlovad bandbredd och långt ifrån alla kablar fixar det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag blir galen av all information som står på alla forum, därför frågar jag här, för lite mer klarhet.

Jag har köpt ny dator ( ryzen 5 3600, geforce 2070 super, massa ram osv). Har försökt med alla medel att spela ett 4k-filmklipp på tvn från pcn. För det första så ser det inte ut att vara 4k. Det är grumligt bild och ser till och med bättre ut på min 144hz 1080p datorskärm. Men det värsta ut av allt är att filmklippet blir hackigt och får lite ont i huvudet.

Det jag har testat:

Plex (alla inställningar på Max från både tv och Apple TV)

Hdmi från pc till lg oled 55b7(sämre än plex, däremot bättre bild men hackigt, laggigt...
Sladden är (tror jag) 10mb/s. Den är super fast, men två år gammal, rätt billig).

Har testat flera andra sätt, men till förgäves. Läst alla forum och sidor. Det enda jag tror kan vara felet är hdmi kabeln. Men varför funkar inte plex? Har 200mbit nedström och nätverkskabeln är insatt på båda håll. Kör även vlc och testat något annat jag inte kommer ihåg namnet på.

Har ej testat spela ännu, men huvudsaken är att jag kan spela 4k filmer från pc till tv först och främst. Vågar inte köpa någon film tills jag hittat felet...

Tack så jättemycket på förhand!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej! En fråga ang vilken kabel jag ska ha, Har köpt en Oledc9 65", Har för tillfället en gammal tjock blåsupra hdmi kabel 8meter från 2007, Med den får jag bild från datorn, fast det blir glitches på bilden ibland samt att nån gång var femte minut försvinner bilden samt ljudet i 1-2 sekunder.

Misstänker att det är kabeln som är för gammal, Kör alltså ut bild från mitt 1070TI Asus som har Gsync, Vilken kabel ska jag köpa för att få minst 60Hz i 4k samt så får den gärna stödja det här RGB 4 4 4 som folk pratar om men inget måste, Sen vore det bra om den kunde ge min C9 Gsync vilken endast displayport kablar stödjer?

Vill att sladden iaf är 8m gärna 10m om det finns.

Tack för ev svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Yoonasty: Din problem du beskriver har inte med HDMI-kabeln att göra utan beror på andra faktorer. Är kabeln dålig får du ingen bild alls – eller kraftiga störningar – när du försöker köra 4K-signal. En HDMI-kabel kan inte göra en video hackig eller suddig.

Så du finner svaren i hur du spelar upp 4K, programvaror, själva filen du försöker spela upp, datorn i övrigt.

Om du vill testa 4K och få ett hum om hur det ska se ut, vänd dig till mer säkra och bekräftade källor som Netflix med Ultra HD, Ultra HD Blu-ray från en Blu-rayspelare etc.