[Omröstning] Har ditt socket 1155-moderkort gått sönder av ålder?

Permalänk
Avstängd

Köpte relativt tidigt 2600k med sabertooth och 1866xmp tuffar på som tåget än, inga fel. Kört den i 4.7 ghz. Med bättre kylning kanske den skulle palla lite till, men är uppe i 73-75 i hård belastning. Prisvärt med en så potent i7:a så länge

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arkebuzer:

Jag läste om folk som lyckats böja pins vid montering. För att undvika detta var jag EXTREMT försiktig. Men se på FAEN! första moderkortet fick ett par böjda pins och kasserades. Det var bara att köpa ett till och hoppas på det bästa... :S (hur ett par pins kan böjas mitt i sockeln när man försiktigt lägger ner CPUn kan jag inte förstå...)
Moderkortet håller än, men det är sista gången jag bygger en dator med en sockel med pins!

Jag har lekt lite med tanken att moderkortstillverkarna monterar en lättskadad sockel på moderkort som inte håller måttet, skickar ut i butik, någon stackars kund köper denna och pinnarna förstörs vid installation. Då moderkortstillverkarna avsäger sig all garanti vid skadade pinnar har de lyckats sälja en defekt produkt som de slipper garantiärenden på.

Nu fungerar det nog inte så, finns trots allt en del som lyckas böja tillbaks pinnarna och de tycks fungera hyffsat strax efteråt iallafall. Men ja, rent teoretiskt skulle det nog vara möjligt...

LGA 775 var inte så känslig som dagens Intel-socklar är. Problemen började med Lynnfield, var extremt vanligt att sockelns pinnar gick sönder när den kom och sedan dess har det tyvärr fortsatt.

Permalänk
Avstängd

@anon5930:

Har en q9550 som jag köpte begagnat, gör 4,2 ghz utan en pust och moderkortet lever än. Har haft en ca 3 moderkort under 22 års pc användande som gått sönder, dock inga cpu´n. Nåt abit läckte, sen kortslöt jag ett när jag skulle koppla in en skärm medans datorn var på och nåt till.

Permalänk
Medlem

Min ASUS P8 Z77-V LX (jäkla namn på dessa moderkorten) inköpt 2011 funkar hur bra som helst!

Visa signatur

Hej, :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Interna ljudkortet fungerar inte längre och en PCI-E 1X-slot fungerar inte sedan dag 1, men annars tuffar det såklart på finfint. Använder varken interna ljudkortet eller PCI-E-sloten, så det gör mig inget.

Folk som köpte en i5/i7 där omkring på den tiden 2011/2012 där någonstans gjorde fan sina livs bästa datorköp utan att veta om det, för grejerna fungerar ju finfint än idag, 6 år senare. Hade någon berättat för mig att de grejerna då fortfarande hade varit bland de bästa processorerna som finns idag så hade jag skrattat åt dem.

Sitter också på ett ASUS P8Z77-V Pro där analoga ljudutgångarna gett upp. Tror att den optiska utgången fortfarande fungerar dock. Löste problemet med ett ASUS Xonar DGX.

Skrivet av SWE_Bridgeman:

Jag hittade (!) ett Asus Z77-A med en i5-3570K bland elektronikskrotet på tippen när jag var där i höstas som råkade få följa med mig hem. Jag har ingen aning om varför det hamnade bland skräpet men det funkar skitbra; grabben kör Black Ops 3 och CS:GO flera timmar varje dag utan minsta problem och jag har klockat det till 4.5 GHz med en Be Quiet Pure Rock-kylare, 16 GB ram, ett Radeon HD 7950 och ett 600W PSU.

Haha, lucky bastard! Ingen med korpögon som såg dig norpa prylarna (eftersom man inte får ta saker från tippen)?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

hmm.. köpte ett 1155 mobo (Asus pb67 kanske det hette) våren 2011, detta gick sönder efter 2år tror jag, inbyggda ljudkortet gav upp. köpte ett MSI z77-mpower 2013 dom fortfarande håller. förra året bytte jag från en i32120T till en 3570k som är stark.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Tuffar på fortfarande efter 5 år utan problem! Kört 4,4Ghz tills förra våren, sedan byttes det till custom loop och körde på 4,6Ghz & för 3 månader tills nu 4,2Ghz på luft igen.
Ska byta lite saker på vattenkylningen innan man ger sig på den igen och kanske högre om man kan.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

köpte min sandy setup begagnat för tre år sedan. Moderkortet är ett msi p67a-g45 (b3) så det är ett första generations kort. Inte det bästa jag ägt men det fungerar som det ska.

tiden går fort.
Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

@Brainsplitter: Som det kan variera min 2600k gör 4.7 på luft med en noctua som är lika gammal som resten. Max temp 75, vågar man gå över det?

Permalänk
Medlem

Köpte något medelklass P67 Gigabyte moderkort direkt vid lansering, inget märkvärdigt det mest exklusiva var 2st USB 3.0 portar har jag för mig..

Kortet gav dock vika någon vecka innan garantin gick ut (SATA-kontroller problemet som sedan löstes med B3 Stepping)

Byte kortet rakt av mot nuvarande i sign med massa lullull och riggen tuffar på fortfarande trots den höga CPU-clocken..

Permalänk
Medlem

mitt P8z68 rullar än, enda som gjorts för något år sedan var att byta från 2500k till en 2600k. Bästa köpet någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mephiston:

@jonnti: Som det kan variera min 2600k gör 4.7 på luft med en noctua som är lika gammal som resten. Max temp 75, vågar man gå över det?

Det beror på några andra faktorer även, tex vcore, vrm temp mfl men ligger allt bra till kan du försöka gå lite högre.
Själv skulle jag legat kvar där du är idag då jag är försiktigare med temperaturen över lag, men det är inte dåligt alls att få 4,7!
Viktigaste anser jag är att kolla max temp med ett riktigt stress program, de temperaturer kommer man ändå inte upp i när man spelar. Så har du max 75C med Intel burn test ligger du säkert under 70 vid vanligt användande/spelande och har lite mer att kunna kräma ur den förhoppningsvis.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har lekt lite med tanken att moderkortstillverkarna monterar en lättskadad sockel på moderkort som inte håller måttet, skickar ut i butik, någon stackars kund köper denna och pinnarna förstörs vid installation. Då moderkortstillverkarna avsäger sig all garanti vid skadade pinnar har de lyckats sälja en defekt produkt som de slipper garantiärenden på.

Nu fungerar det nog inte så, finns trots allt en del som lyckas böja tillbaks pinnarna och de tycks fungera hyffsat strax efteråt iallafall. Men ja, rent teoretiskt skulle det nog vara möjligt...

LGA 775 var inte så känslig som dagens Intel-socklar är. Problemen började med Lynnfield, var extremt vanligt att sockelns pinnar gick sönder när den kom och sedan dess har det tyvärr fortsatt.

Se detta uttalandet från Inet:

Skrivet av Inet:

Det här är ett tyvärr ett stort problem för oss och vi hamnar i en väldigt olycklig situation för vi har ingen anledning till att misstro våra kunder men ingen tillverkare tar böjda pinnar på garanti då dom har extrem koll på detta innan det skeppas iväg. Vi får nästan dagligen in moderkort med böjda pinnar och om vi skulle stå för kostnaden för alla dessa (pga att ingen tillverkare ersätter oss då det inte är under garanti som sagt) är helt enkelt inte möjligt.

Vissa av dom större tillverkarna tar till och med ett högupplöst foto på varenda socket som går att spåra upp via serienumret. Inte ett enda av dom fallen där det var "helt säkert" att det var så från fabrik har det visat sig vara så. Det är något som vi egentligen kan bekräfta själva då vi har byggt över 25 000 maskiner (Taurus/Vox och specialbyggda till kunder) och har själva aldrig stött på ett enda moderkort med böjda pinnar från fabrik.

Vi gör dock så mycket vi kan för att dels informera kunder om hur viktigt det är att montera det rätt så vi skickar kostnadsfritt med en monteringsguide till moderkort som beställs av oss. När vi får in moderkort med böjda pinnar så har vi även i väldigt många fall lyckats böja tillbaka dessa och detta gör vi utan att ta ut avgifter eller frakt.

Nä, det är folk som är klantar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Svar fast jag inte har 1155, kör fortfarande på S775 och kan inte tänka mig att ett moderkort slits ut. Enligt min erfarenhet så går moderkort oftast i graven efter elfel i hus/lägenhet eller sbs.

S775 for the win

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk

Har ett gammalt MSI-moderkort med socket 1155 med i5-2400 som funkar utmärkt. Har dock funderat på att byta ut både moderkort och processor nu eftersom de börjar få ett antal år på nacken.
Har dock inga planer på att slänga det utan det ska då in i mitt gamla chassi och så ska det köpas RAM och byggas server/labb-burk

Men det får bli i höst/vinter.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk

Nej, men jag mitt bios har varit utan ett fungerande batteri ett tag och efter många ominstallationer och flyttar runt om i Sverige of EU så börjar konstiga mjukvara problem visa sig.

Permalänk
Medlem

Har nog 4-5 olika modeller från Asus som fortfarande funkar alldeles utmärkt!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

inte socket 1155 men jag har en gammal dator som användes flitigt av frugan och pojkarna tills den fick vila lite

beställdes 26 mars 09 - slutades att användas i april 2017.

planen är att den ska göras om till en hemmaserver för att pensionera en annan gammal burk

Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366

Intel® Core i7-920 Processor
Socket-LGA1366, Quad Core, 2.66Ghz, 8MB, 130W, QPI: 4,8GT/sec, Boxed w/fan,

6 gig ram

länk - paket komplett

lessen för Off topic.