Permalänk
Medlem

Ser bara 8 av 16gb RAM.

Hej SC

Jag har lite störiga fel med min dator och jag lyckas inte komma till grunden med det. Är det någon som har varit med om samma fel?

När jag byggde datorn 2011 satte jag in 2 x 4Gb ram Corsair vengance 1600Mhz (CMZ8GX3M2A1600C9). Nått år senare satte jag in 2 x 4 Gb till av samma minnes moduler och har under flera år kört med totalt 16Gb (4x4). Men för några månader sen har datorn tappat bort 8Gb. Vet inte riktigt när det hände men nu är de borta och kommer inte tillbaka. Jag har uppgraderat BIOS, återställt alla BIOS inställningar till default, men inget verkar fungera.

Jag har därefter testat att köra stickorna separat och därefter kört memtest utan anmärkningar. Det konstiga är att jag ser de individuella (4x4gb) stickorna i bios men det står fortfarande att det totalt blir 8gb. I CPU-Z ser jag alla 16gb. (http://valid.x86.fr/qru0d0)

Jag har även ett annat att problem att ibland startar inte datorn när jag trycker på start. Kopplar man ur sladden så brukar den komma tillbaka efter nån minut och bootar då som vanligt alternativt med ett error i post screen som säger Overclocking Failed.

I övrigt har jag följande delar:
Processor: 2600K
MB: Asus Gene-Z IV
PSU: Corsair AX750
GPU: Asus GTX 780

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Låter som hela ditt moderkort är på väg att ge sig, min gissning.

Permalänk
Medlem

Hmm börjar luta mot det jag med, misstänker ändå nätagget.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Inaktiv

Du kör väl 64 bitars os ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phlopydisk:

Hmm börjar luta mot det jag med, misstänker ändå nätagget.

Har du möjlighet att byta nätagg? Uppstartsproblemen påminner något om de jag hade med mitt gamla HX520W på senare år. Fick trycka på startknappen två gånger för att den skulle kicka igång, fungerade utan problem efter byte.

Minnena bör felsökas mer, plocka ut stickor tills du hittar de som krånglar. Kan mycket väl vara moderkortet som håller på och tar slut, eller är det bara minnesmodulerna som är dåliga. Jag hoppas på det sistnämnda, moderkort i bra skick är inte direkt lätta att få tag i. :/

Skrivet av anon81912:

Du kör väl 64 bitars os ?

Det är knappast problemet i detta fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Det är knappast problemet i detta fall.

Oj, nä det var ju 4 gb som gräns där ;). Bra, då kan man utesluta något iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon81912:

Oj, nä det var ju 4 gb som gräns där ;). Bra, då kan man utesluta något iaf.

3,3GB någonting, allt RAM ska fortfarande vara synligt men inte användbart av Windows. Även om det finns, i mitt tycke, tveksamma workarounds. Men för längesedan jag behövde hålla på med det där och det bästa är om man kan använda ett 64-bitars OS.

Permalänk

@phlopydisk: Jag har precis samma problem med ett snarlikt system. Sedan någon månad tillbaka hittas bara 8 av 16 GB. Har tyvärr ingen lösning men ska följa tråden 😉

Permalänk
Medlem

Börjar fundera om det kan vara 2 olika fel, provade lite snabbt med ett annat nytt evga g3 nätaggregat. Får fortfarande fram 8gb men datorn starta direkt, men det gör den iofs ibland med gamla agget. Ska prova vidare i helgen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600