Uppdatera bios på Asus STRX-GTX1070-8G-GAMING

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios på Asus STRX-GTX1070-8G-GAMING

Jag har varit in på Asus hemsida och dragit hem det nya bioset som skall hjälpa till mot Micron problemet.
Jag får hem en Zip-fil som jag sen packar upp till en fil som heter: 1070updatebios.exe

Men sen när jag försöker att köra igång denna så möts jag bara av en ruta som säger:
Get current VGA chip is 0

Jag har surfat runt på nätet och även kollat andra tillverkares hemsidor men hittar ingen information och ASUS har ju inte direkt dragit ut någon guide eller nått hur man ska göra.

Är det nått jag missat? Någon switch på grafikkortet som måste puttas rätt?

Permalänk
Medlem

Prova køra som administrator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@raQblad: Japp det blir samma lika även som det!

Permalänk
Medlem

Drog en fråga till ASUS på deras hemsida, får se om jag får något svar från dom.

Permalänk
Medlem

Prova pinga dom här inne också vet ja @ASUS_Troy

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Prova pinga dom här inne också vet ja @ASUS_Troy

Ooh tackar visste inte att dom hängde här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det nån som har testat att överklocka mer efter att ha kört denna på sitt 1070 8G Gaming (non-OC)?

Innan denna update så körde (kör) jag i GPU Tweak 2:
GPU boost clock: 1825
Memory: 8450
Power target: 112% (kan inte dra upp till 120% som jag kan med mitt 1080 i VR-datorn, nån som vet varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Är det nån som har testat att överklocka mer efter att ha kört denna på sitt 1070 8G Gaming (non-OC)?

Innan denna update så körde (kör) jag i GPU Tweak 2:
GPU boost clock: 1825
Memory: 8450
Power target: 112% (kan inte dra upp till 120% som jag kan med mitt 1080 i VR-datorn, nån som vet varför?

Fick du igenom denna update du?
Jag har just detta Non-OC.. Kanske ska testa att köra lite OC på det nu och se hur det beter sig efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Är det nån som har testat att överklocka mer efter att ha kört denna på sitt 1070 8G Gaming (non-OC)?

Innan denna update så körde (kör) jag i GPU Tweak 2:
GPU boost clock: 1825
Memory: 8450
Power target: 112% (kan inte dra upp till 120% som jag kan med mitt 1080 i VR-datorn, nån som vet varför?

Jag fick till 1861 + 9302 efter BIOS-uppdateringen. Innan hade jag i princip 0 att gå på.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Efter uppdatering verkar jag landa stabilt på 1900/9000. Då ligger klockan i faktisk hastighet över 2000mhz, vilket har varit ett mål med detta kort. Verkar som att uppdatering hjälper till en del iallafall.

EDIT: skruvade ner till 1890/8900 för att det sista stuttret skulle försvinna.

Permalänk
ASUS Nordic

@slusk:

Har du drivrutin och GPU Tweak II installerat? GPU Tweak II installerar en resurs som ibland behövs för att identifiera ditt kort om denna saknas på systemet.

Som tidigare nämnt måste du även högerklicka och köra som administratör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

@slusk:

Har du drivrutin och GPU Tweak II installerat? GPU Tweak II installerar en resurs som ibland behövs för att identifiera ditt kort om denna saknas på systemet.

Som tidigare nämnt måste du även högerklicka och köra som administratör.

Japp jag har nyaste nvidia inne och även gpu tweak II installerat men jag tror att det kan ha att göra nått med gpu tweak att göra. För så fort jag startar det och kollar under INFO så crashar live update så kan inte se om det finns några nya saker. Har dragit hem avinstallerings programmet från hemsidan och installerat om det men får samma iaf.

Kanske har nått med detta att göra?

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?88274-Strix-1070-OC...

Verkar inte vara ensam att ha detta problemet heller..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Efter uppdatering verkar jag landa stabilt på 1900/9000. Då ligger klockan i faktisk hastighet över 2000mhz, vilket har varit ett mål med detta kort. Verkar som att uppdatering hjälper till en del iallafall.

EDIT: skruvade ner till 1890/8900 för att det sista stuttret skulle försvinna.

Vad drar du upp voltage till i programmet? Jag kunde bara dra det från 0-100% vad säger det? Eller överklockar ni i något annat program?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@slusk: Jag har inte rört voltage faktiskt, men kan kan dubbelkolla ikväll. Jag har bara dragit upp power target till 112%. På mitt 1070-8G gaming kan jag inte dra den till 120% som jag kan med mitt 1080.

Nån som vet varför? Kanske är BIOS på 1070 non-OC spärrat på 112%.

Permalänk

@slusk Fick du rätt på detta? Köpte mig ett kort på Black Friday som visar samma fenomen när jag försöker flasha det. Antingen har jag missat något eller så är där något troll någonstans

Permalänk
Medlem

Live update kraschar för mig också direkt jag trycker på "info"

Permalänk
Skrivet av jmeistr:

Live update kraschar för mig också direkt jag trycker på "info"

Samma för mig..

Permalänk

Fann lösningen(för mig). Avinstallerade adaptern helt ifrån device manager och tog bort alla drivers. Körde 1070update.exe igen och då susade den förbi.

Fantastiskt

Permalänk
Medlem

@FNordgren: Får väl prova det, jag körde helt clean installation av drivarna med display driver uninstaller, men problemet kvarstod.

Permalänk
Skrivet av jmeistr:

@FNordgren: Får väl prova det, jag körde helt clean installation av drivarna med display driver uninstaller, men problemet kvarstod.

Okej. Jag installerade inte några drivers alls efter jag avinstallerade det, utan lät Windows dra in en Basic driver. Hoppas det löser sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@FNordgren: Det löste sig, jag snörde in det i min htpc och där var det inga som helst problem med att uppdatera. (Z87 system med Win 10)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@FNordgren: Det löste sig, jag snörde in det i min htpc och där var det inga som helst problem med att uppdatera. (Z87 system med Win 10)

nope efter att ha mailat en massa med deras support så hänvisade dom till RMA hos Inet vilket jag måste göra.
Vet inte om det har med detta att göra men kör jag min primära skärm på DVI och min sekundära på HDMI till DVi adapter så flimrar skärmarna som bara den.. Det funkar bra men så fort man börjar scrolla i webbläsaren så börjar allt flimra..

Så får bli RMA på mitt vilket suger rätt hårt!

Har du också testat att köra den som admin, stängt av antivirus och allt sånt?

Permalänk
Medlem

@slusk: Kommer inte ihåg riktigt allt jag provade. Men som sagt lyckades jag uppdatera bios, så problemet är löst för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

nope efter att ha mailat en massa med deras support så hänvisade dom till RMA hos Inet vilket jag måste göra.
Vet inte om det har med detta att göra men kör jag min primära skärm på DVI och min sekundära på HDMI till DVi adapter så flimrar skärmarna som bara den.. Det funkar bra men så fort man börjar scrolla i webbläsaren så börjar allt flimra..

Så får bli RMA på mitt vilket suger rätt hårt!

Har du också testat att köra den som admin, stängt av antivirus och allt sånt?

Hold up! Du måste extrahera .exe-filen också. Jag uppdaterade precis mitt bios, se mina bilder i denna tråd:

#16518536

Du ska nog använda en annan AS-fil dock, förmodligen AS05.

Du "disablear" 1070 i device manager innan du drar AS05-filen över nvflash, följer instruktionerna i prompten, sedan så "enablar" du kortet igen i device manager.

Endast din primära skärm fungerar under uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swing3r:

Hold up! Du måste extrahera .exe-filen också. Jag uppdaterade precis mitt bios, se mina bilder i denna tråd:

#16518536

Du ska nog använda en annan AS-fil dock, förmodligen AS05.

Du "disablear" 1070 i device manager innan du drar AS05-filen över nvflash, följer instruktionerna i prompten, sedan så "enablar" du kortet igen i device manager.

Endast din primära skärm fungerar under uppdateringen.

Haha men är dom snygga eller?
Alla andra tillverkar verkar ju ha ett program som gör detta åt en, detta ska man lyckas lista ut själv när dom inte ens kan skriva ut en jävla guide?
Sen att jag mailar med Asus-support och inte får några vettiga svar där heller..
Nu är ju frågan vafan man ska damma in för bios på mitt kort då..

Satt och kollade nu men vart inte klok på vilken option man skall välja.
Vad körde du på?
nvflash -r

nvflash -6 86.04.50.00.AS05.rom
Men då gnäller den på:
WARNING: Firmware image PCI Subsystem ID (1043.859F)
does not match adapter PCI Subsystem ID (1043.8598).

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Haha men är dom snygga eller?
Alla andra tillverkar verkar ju ha ett program som gör detta åt en, detta ska man lyckas lista ut själv när dom inte ens kan skriva ut en jävla guide?
Sen att jag mailar med Asus-support och inte får några vettiga svar där heller..
Nu är ju frågan vafan man ska damma in för bios på mitt kort då..

Satt och kollade nu men vart inte klok på vilken option man skall välja.
Vad körde du på?
nvflash -r

nvflash -6 86.04.50.00.AS05.rom
Men då gnäller den på:
WARNING: Firmware image PCI Subsystem ID (1043.859F)
does not match adapter PCI Subsystem ID (1043.8598).

Jag hade lite samma feeling. Men det verkar ju som att vissa burkar lyckas göra det genom att bara köra exe-filen.

Jag drag-droppade AS01 över nvflash och tryckte "y" ett par gånger. Är det exakt ett 8G du har? eller är det ett O8G?

Sorry, AS05 var visst för turbo ser det ut som. Om detta är exakt ditt kort så ser det ut som att det är AS07:
https://www.techpowerup.com/vgabios/185349/asus-gtx1070-8192-...

"GTX1070 VB Ver 86.04.26.00.AS07"

Edit: Jag blir inte riktigt klok på tabellen med ASUS-kort och FWs. Ser ut som att founders edt också kör AS01, misstänker att det bara är stock-klocks som skiljer men får inget bekräftat.. spara ner ditt nuvarande bios genom gpuz så kan du i varje fall flasha tillbaka om något går snett.

Edit 2: Ser nu att subsystem ID (Subsystem Id: 1043 8598) stämmer med ditt kort och AS07 på techpowerup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swing3r:

Jag hade lite samma feeling. Men det verkar ju som att vissa burkar lyckas göra det genom att bara köra exe-filen.

Jag drag-droppade AS01 över nvflash och tryckte "y" ett par gånger. Är det exakt ett 8G du har? eller är det ett O8G?

Sorry, AS05 var visst för turbo ser det ut som. Om detta är exakt ditt kort så ser det ut som att det är AS07:
https://www.techpowerup.com/vgabios/185349/asus-gtx1070-8192-...

"GTX1070 VB Ver 86.04.26.00.AS07"

Edit: Jag blir inte riktigt klok på tabellen med ASUS-kort och FWs. Ser ut som att founders edt också kör AS01, misstänker att det bara är stock-klocks som skiljer men får inget bekräftat.. spara ner ditt nuvarande bios genom gpuz så kan du i varje fall flasha tillbaka om något går snett.

Edit 2: Ser nu att subsystem ID (Subsystem Id: 1043 8598) stämmer med ditt kort och AS07 på techpowerup.

OOh tackar!
Nu har jag smackat in nya firmware iaf men en fråga hur är det lättast att kolla så minnen/gpu och boost blev rätt?
Antar att man får dra på ett GPU-stresstest och sen övervaka hastigheten i något program?

Har du något bra tips på dessa program så jag kan verifiera att ja fick in rätt bios osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

OOh tackar!
Nu har jag smackat in nya firmware iaf men en fråga hur är det lättast att kolla så minnen/gpu och boost blev rätt?
Antar att man får dra på ett GPU-stresstest och sen övervaka hastigheten i något program?

Har du något bra tips på dessa program så jag kan verifiera att ja fick in rätt bios osv?

Härligt att det fungerade.

Jag kör gpu-tweak som "föjde med" kortet. Annars funkar msi-afterburner också.

Jadu, med nvidias gpu-boost 3.0 så lär du övervaka hastigheterna i tex GPU-tweak-graferna för att se att kortet ligger kvar relativt stabilt på din önskade klock. Jag brukar ha det igång i bakgrunden och sedan tabba ner för att kolla Gpu core freq, gpu usage, gpu temp och så. Du vill ju gärna att gpu-usage ligger runt 99% vid stabilitetstest. Finns ju också OSD-program som kan plotta dessa data ovanpå dina spel/tester. Enklast kanske är valley-benchmark som skriver ut core-clock uppe i hörnet. Kör samma inställningar som i swecs test så kan du verifiera att du får "rätt" resultat i benchmarket.

Klocken kommer troligtvis inte vara samma som du ställer in dock. Jag har exempelvis satt en boost-frekvens på 1875 men kortet boostar ända upp till 2000mhz+ tack vare gpu-boost 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swing3r:

Hold up! Du måste extrahera .exe-filen också. Jag uppdaterade precis mitt bios, se mina bilder i denna tråd:

#16518536

Du ska nog använda en annan AS-fil dock, förmodligen AS05.

Du "disablear" 1070 i device manager innan du drar AS05-filen över nvflash, följer instruktionerna i prompten, sedan så "enablar" du kortet igen i device manager.

Endast din primära skärm fungerar under uppdateringen.

Jag körde bara EXE filen och den uppdaterade utan problem.

Permalänk

Körde precis in senaste bios jag med. Från att ha maxat 1900/8400 stabilt så kan jag nu köra 1940/8650 stabilt. Boostar till ca 2150 med gpu boost.