Någon som har testat Vimla?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det fungerar ute på landet med täckning? Bor i norra dalarna och dom med tre brukar klaga sig över täckningen här

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Microapple:

Någon som vet hur det fungerar ute på landet med täckning? Bor i norra dalarna och dom med tre brukar klaga sig över täckningen här

Om Telenor har täckning så fungerar vimla.
I Småland så hade jag bättre täckning med vimla än med Telia varför jag bytte till vimla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bor i Umeå har väl inte supertäckning men de fungerar. Ett stort minus är att jag direkt fick telefonsamtal från ghana, tahiti, okända länder vet inte om de säljer telefonnumrena till fan och hans moster? Har inte reggat telefonnumret jag fick någonstans.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Bor i Umeå har väl inte supertäckning men de fungerar. Ett stort minus är att jag direkt fick telefonsamtal från ghana, tahiti, okända länder vet inte om de säljer telefonnumrena till fan och hans moster? Har inte reggat telefonnumret jag fick någonstans.

Har haft Vimla i över ett år och har aldrig fått något telefonsamtal från någon i utlandet, väldigt märkligt

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

Nyfiken fråga, om än något off topic. Med 1 eller 2 GB I surf, hur klarar ni er på det? En annan klämmer det nästan per dag. Enligt telefonen så är jag redan uppe i 12gb sen 1a januari.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Tack för tipset om chatten, ska testa det nästa gång för deras mailkorrespondens är verkligen under all kritik. Gällande sms-betalning så brukar jag ofta använda det för att betala parkering eftersom många betalautomater verkar ha problem att läsa kort om chippet är det minsta slitet.

Jag använder det ibland även till andra tjänster som t.ex. 'vem äger fordonet?' som varit till stor hjälp när någon idiot använde min förhyrda parkeringsplats. Alternativet är att faxa (!) eller maila transportstyrelsen med ca en veckas svarstid eftersom de inte lämnar ut informationen över telefon.

Det var bara några exempel men poängen är att det är en ganska grundläggande funktion som så klart antas fungera oavsett operatör men Vimla har av någon anledning valt bort detta. Bara för att ni personligen inte använder tjänsterna betyder det inte att de är värdelösa, behovet och efterfrågan existerar uppenbarligen då allt fler aktörer ansluter sig till t.ex. WyWallet.

PS. Vimla har den typen av spärrar aktiverade per automatik, när du har använt upp dina samtal eller din surf måste du själv göra ett aktivt val för att 'fylla på'.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig fungerar sms parkering, visste inte ens om det inte skulle fungera. Men då kommer ju räkningen separat och inte på mobilräkningen i för sig, tror även jag använt vägverkets reg tjänst någon gång (osäker för det är ju viss kostnad per sms).

Men att säga det är kass bara för mywallet inte finns är ju ta i. Att säga till om att funktionen inte finns är ju bra.

Taggar som #mywallet #vimla #vimlamywallet #ärvimlabra fungerar betydligt bättre än ditt och andras inlägg skrev (är mer logiskt att folk söker just på mywallet och vimla, sen glöm inte "#" taggen):D

Sen verkar dom jobba på stöd https://forumet.vimla.se/topic/978/wywallet men wywallet dröjer tydligen (om det stämmer).

Edit mer info här https://support.vimla.se/articles/article/fungerar-betaltjans... ska finnas stöd för sms betalningar upp till 10kr i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Nyfiken fråga, om än något off topic. Med 1 eller 2 GB I surf, hur klarar ni er på det? En annan klämmer det nästan per dag. Enligt telefonen så är jag redan uppe i 12gb sen 1a januari.

För mig är det på detta sättet:
Wifi hemma 100/100, wifi på jobbet 100/100. Typ där jag befinner mig och använder telefonen, då blir det inte så mycket mobildata användning när wifi ändå går betydligt snabbare
Är jag någon annanstans så gör jag ofta något, typ tränar eller dricker öl och det behöver jag inte mobildata för att göra.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Slänger in en fråga här:
Är det en fast månadskostnad, eller kan man fylla på sitt abonnemang vid behov likt Halebop kontaktkort?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Nyfiken fråga, om än något off topic. Med 1 eller 2 GB I surf, hur klarar ni er på det? En annan klämmer det nästan per dag. Enligt telefonen så är jag redan uppe i 12gb sen 1a januari.

Har haft Vimla i ca. 2 år och har i skrivandets stund 48Gb data, 788 samtal och 10500 SMS kvar att använda i potten. Rör mig också mest inom WiFi-täckning tydligen.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Nyfiken fråga, om än något off topic. Med 1 eller 2 GB I surf, hur klarar ni er på det? En annan klämmer det nästan per dag. Enligt telefonen så är jag redan uppe i 12gb sen 1a januari.

Är nästan alltid i närheten av Wifi-nätverk (hemma, universitetet), men de få gånger jag går på äventyr så är det mest text som går på mobilsurfen. 1-2GB räcker långt och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Slänger in en fråga här:
Är det en fast månadskostnad, eller kan man fylla på sitt abonnemang vid behov likt Halebop kontaktkort?

Fast. Jag betalar 70:-/månad för 2 GB/60 samtal/600 SMS (då har jag tre tipsrabatter).

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Nyfiken fråga, om än något off topic. Med 1 eller 2 GB I surf, hur klarar ni er på det? En annan klämmer det nästan per dag. Enligt telefonen så är jag redan uppe i 12gb sen 1a januari.

Vimla har olika nivåer. Man bör välja den nivån som passar ens användarmönster

Många har idag wifi hemma och på jobbet. Det gör att man kan klara sig på min surfmängd än om man saknar wifi hemma och på jobbet och/eller förbrukar mkt surf när wifitäckning ej finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vimla har olika nivåer. Man bör välja den nivån som passar ens användarmönster

Många har idag wifi hemma och på jobbet. Det gör att man kan klara sig på min surfmängd än om man saknar wifi hemma och på jobbet och/eller förbrukar mkt surf när wifitäckning ej finns.

Precis! Jag kör på 3 GB per månad. Trodde först att det skulle bli magert, men det har vasat sig räcka med råge. Streamar i stort sätt oftast musik när jag är ute men eftersom det oftast finns WiFi här och där hinner mängden data aldrig ta slut.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Jag har haft Tre, Telia och Hallon tidigare och är helnöjde med Vimlas täckning. Rör mig både på landet och i städer. Aldrig några problem med att få kontakt med dem. De betaltjänster jag använder typ ringa och rösta eller bingolotto fungerar utmärkt.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Bra pris och mycket gratis surf

Bra pris och mycket gratis surf, kan varmt rekommendera vimla som operatör! trodde att det skulle vara sämre mottagning då jag haf telia i alla år men har faktiskt fått bättre mottagning bästa skillnad märker jag när jag är nere i skåne då är ju telia värdelöst har till och med varit mitt i boshen i värmland och bra mottagning där andra har varnat mig bättre täckning och mer surf för pengarna det är derför jag väljer vimla sedan det med tipsrappat är ju ren bonus den enda nackdelen är att det inte funkar ihop med wywallet och det inte går att ha extra sim till surfplatta/modem etc

*bort* /Mod

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkan2508:

Bra pris och mycket gratis surf

Bra pris och mycket gratis surf, kan varmt rekommendera vimla som operatör! trodde att det skulle vara sämre mottagning då jag haf telia i alla år men har faktiskt fått bättre mottagning bästa skillnad märker jag när jag är nere i skåne då är ju telia värdelöst har till och med varit mitt i boshen i värmland och bra mottagning där andra har varnat mig bättre täckning och mer surf för pengarna det är derför jag väljer vimla sedan det med tipsrappat är ju ren bonus den enda nackdelen är att det inte funkar ihop med wywallet och det inte går att ha extra sim till surfplatta/modem etc

*bort* /Mod

Mywallet ska fungera, men är begränsad https://support.vimla.se/articles/article/fungerar-betaltjans...

Går för övrigt i Telenors nät.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Bor i Umeå har väl inte supertäckning men de fungerar. Ett stort minus är att jag direkt fick telefonsamtal från ghana, tahiti, okända länder vet inte om de säljer telefonnumrena till fan och hans moster? Har inte reggat telefonnumret jag fick någonstans.

Bor också i Umeå och skaffade Vimla i juli 2017. Det fungerar också för mig utan anmärkning inom tätort. Arbetar i en "bunker" med ett flertal massiva betongväggar mellan telefon och mast men det fungerar ändå bra. Kan inte uttala mig om täckning utanför Umeå. Har till skillnad från dig inte fått skumma telefonsamtal från andra länder. Har 4 GB varianten och förbrukar ca 2 GB månad. Med startbonus har jag idag runt 43 GB data att förbruka. Smart att erbjuda initial förbrukningsdata. Känns som en förlust om man skulle få för sig att byta leverantör. Då nollställs allt. Kommer nog att köra med Vimla så länge inget banbrytande inträffar.

Permalänk
Medlem

Fick precis meddelande från Vimla att dom ska ändra mitt abonnemang, från 60 samtal/600 SMS i månaden till obegränsat ("fria") samtal/SMS men att det inte kommer kosta något extra.

Verkar ju nästan lite för bra för att vara sant med tanke på hur lite jag redan betalar för abonnemanget.
Någon som vet om det finns någon baktanke med detta?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Fick precis meddelande från Vimla att dom ska ändra mitt abonnemang, från 60 samtal/600 SMS i månaden till obegränsat ("fria") samtal/SMS men att det inte kommer kosta något extra.

Verkar ju nästan lite för bra för att vara sant med tanke på hur lite jag redan betalar för abonnemanget.
Någon som vet om det finns någon baktanke med detta?

Var väl sista punkten som var det negativa. Att man inte längre kommer kunna spara sina samtal, meddelanden och data i mer än 12 månader. Men hur som helst var det ju en positiv ökning. Jag tar ju hellre 4GB data och 60 samtal/600 SMS i månaden för 100kr än fria samtal och 2GB data.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

@addy1995: Varför är det negativt att inte kunna spara sina samtal & sms när det är obegränsat? Att spara data fattar jag såklart, men det ser det ut som att man kan göra även i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Fick precis meddelande från Vimla att dom ska ändra mitt abonnemang, från 60 samtal/600 SMS i månaden till obegränsat ("fria") samtal/SMS men att det inte kommer kosta något extra.

Verkar ju nästan lite för bra för att vara sant med tanke på hur lite jag redan betalar för abonnemanget.
Någon som vet om det finns någon baktanke med detta?

Varför är det otroligt?
Hallon har exakt samma ordinarie för 99kr månaden (vimla tar 100kr)
Tipsrabatterna är ju utanför och har inte med deras abonnemangspriser att göra.

Fördelen är ju att vimla så kan du välja 4gb och ha lägre samtal, sms för 100kr. Eller 2gb och fria samtal.

Jag personligen ringer inte mycket så lite mer data är ju bättre då ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Varför är det otroligt?

Är inte sårskillt insatt i telecommarknaden, det kändes helt enkelt "för bra för att vara sant".
Det var en ärlig fråga.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det står ju här att det är deras nya prislista
https://vimla.se/priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Slänger in en fråga här:
Är det en fast månadskostnad, eller kan man fylla på sitt abonnemang vid behov likt Halebop kontaktkort?

Fast månadskostnad. Går att köpa till 1 GB extra data för saftiga 45 spänn.

Ska vara enkelt att byta mellan datanivåer och samtal/meddelande i kontrollpanelen också, har dock inte provat detta.
Jag betalar 80:- (tipsat 2st) med 60/600(samtal/sms,mms) samt 2 GB/månad, nöjer mig med det än så länge.
Har 24.51 GB kvar, 449 samtal och 10597 SMS/MMS.
Surfar mest på WiFi och skriver oftast via Messenger till folk, så slösar inte så värst mycket.

Älskar tipsfunktionen, där man kan dela en länk så får både den som skickar länken samt den som tar emot den, 10 kr rabatt varenda månad tills någon avbryter sin abonnemang eller inte betalar. Och man ska även kunna tipsa hur många man vill, d.v.s. kan komma till 0 kr/mån i slutändan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

@addy1995: Varför är det negativt att inte kunna spara sina samtal & sms när det är obegränsat? Att spara data fattar jag såklart, men det ser det ut som att man kan göra även i fortsättningen.

Tänkte mer på om jag byter till abonnemanget med 4GB data och en begränsning på samtal/SMS. Ringer inte ens nära 60 samtal per månad idag så då kunde man ju lägga resterande på sin pott varje månad.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av addy1995:

Tänkte mer på om jag byter till abonnemanget med 4GB data och en begränsning på samtal/SMS. Ringer inte ens nära 60 samtal per månad idag så då kunde man ju lägga resterande på sin pott varje månad.

Begränsad mängd samtal/sms kommer väl inte finnas kvar alls?
Fritt fram med obegränsat för alla som jag förstått det och då blir potten för samtal/sms ganska överflödig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Begränsad mängd samtal/sms kommer väl inte finnas kvar alls?
Fritt fram med obegränsat för alla som jag förstått det och då blir potten för samtal/sms ganska överflödig

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det verkar bara försvinna på den lägsta nivån.

2 GB - Fria - 100 kr/mån
4 GB - 60 + 600 - 100 kr/mån
4 GB - Fria - 150 kr/mån
10 GB - 60 + 600 - 200 kr/mån
10 GB - Fria - 250 kr/mån
25 GB - 60 + 600 - 250 kr/mån

Detta gäller ju from igår.

Den enda som försvunnit är 2GB - 60 + 600, då det verkar som hela nivån "flyttats".

Personligen så tar jag också hellre 4GB och 60/600

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Begränsad mängd (60/600) kan väljas på alla datamängder som inte är 2,3 och 100 GB. Fria samtal/meddelanden däremot finns på alla datamängder (och är obligatoriskt på 2,3 och 100 GB).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Jo det verkar bara försvinna på den lägsta nivån.

2 GB - Fria - 100 kr/mån
4 GB - 60 + 600 - 100 kr/mån
4 GB - Fria - 150 kr/mån
10 GB - 60 + 600 - 200 kr/mån
10 GB - Fria - 250 kr/mån
25 GB - 60 + 600 - 250 kr/mån

Detta gäller ju from igår.

Den enda som försvunnit är 2GB - 60 + 600, då det verkar som hela nivån "flyttats".

Personligen så tar jag också hellre 4GB och 60/600

Skrivet av Cr0wN:

@Söderbäck: Begränsad mängd (60/600) kan väljas på alla datamängder som inte är 2,3 och 100 GB. Fria samtal/meddelanden däremot finns på alla datamängder (och är obligatoriskt på 2,3 och 100 GB).

Jaha! I see!
Tack tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kastroullen:

Jo det kommer finnas kvar. Kolla vimla.se/priser.

De kommer ändra så det "minsta' abonnemanget har obegränsat för 100kr. De har sedan ändrat så att nästa steg (4gb) också kostar 100, dock har de begränsad samtal/sms. Osv.

Ta en titt ovan ditt inlägg så ser du att detta redan är besvarat två gånger om och jag har svarat och tackat för info om detta redan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled