Microsoft tvingar Intel och AMD att endast stödja Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

@PalmiNio:
Åh fan de tänkte ja inte på...

Jaja nån annan får testa detta när väl zen släpps så får man ta ett beslut då.
Va helt inställd på bästa zen cpu'n när den väl släpps, så lite ledsen blev ja allt när ja läste artikeln.

Skulle det vara så att AMD eller Intel börjar ta bort instruktionsstöd på nya CPU som behövs för att driva gamla drivurtiner på gamla Operativsystem, ja då kommer det bli problem.

Men det är inget de gjort för vana innan och troligen inte för vana framöver.

Microsoft vill bara få mentaliteten hos deras användare att bli samma som hos Apple:

Ny hårdvara = ny mjukvara

Skillnaden är såklart att Apple kontrollerar båda stenhårt

Men du hör ingen köpa en modern Macbook idag och sen gnäller att den kommer med senaste OSX eller som tycker det är skandal att Apple inte stödjer downgrades

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä men skulle jag sluta utveckla och stödja det OS som finns så skulle jag va utan jobb.

Windows 10 slår windows 7 med hästlängder.

Jag går på fakta inte åhh "windows 10 suger blablba från alla okunnikga folk"

Jag ser fördelarna med att använda windows 10, gör dom andra inte det kör linux då eller något annat.

Något annat som... Windows 7?

Jag letar hejvilt efter anledningar att uppdatera till Windows 10 och har haft den här diskussionen gång på gång på gång även här på sweclockers, men varje gång så mynnar den ut i ingenting. Som jag påpekade i förra citatet av dig, det läggs väldigt mycket pengar och energi på att få folk att uppdatera, men väldigt lite på att ge folk anledningar att uppdatera. Jag lägger ändå ganska mycket tid på att leta anledningar och misslyckas med att hitta dem, hur skall då gemene man kunna hitta dem?

Jag menar till och med microsofts egna sida är skrattretande dålig, om jag så baserade på BARA den hade jag inte velat uppdatera. Om du ser fördelarna, vore det inte lättare att bara göra en kort och koncis jämförelse, en lista med alla fördelar som gör att windows 10 slår windows 7 med hästlängder? Eller ännu bättre länka en?

Permalänk
Medlem

Jag får fel med minnesinlagring då jag försöker köra win 3.1. Dumma MS.

Sen tycker jag nyheter är fel.
Om en gammal produkt inte lägger till ett nytt stöd för nya produkter, anser jag inte är samma sak som nu ska vi hindra nya produkter genom att förstöra.

Edit:

Skrivet av dblade:

Ja, jag tror man fortfarande kan installera t.ex. Windows 3.11 på en modern PC. Däremot blir det förmodligen många frågetecken i motsvarande enhetshanterare då det saknas drivrutiner till allt?

MS Dos borde också gå köra igång..

dos 6.22 funkar men har inte försökt fixa ems stödet(föredrar xms. Men 3.1 och 3.11 fick tupjuk i mineshanteringen då jag testade sist. tror inte det var himem.sys utan en annan fill, (något emm tror jag), som inte fattade hur den skulle hantera så mycket minna som finns i dagens datorer. Så virtualisering.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Ny hårdvara = ny mjukvara

Det strider lite mot att de dyrt och heligt hävdar att Windows 10 är den sista utgåvan nånsin. Det var väl så de försökte motivera påtvingade uppdateringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De flesta mac användaren vet väl inte vad en drivrutin är + att de har en väldigt liten del av marknaden vad gäller datorer, samt att detta är inget Apple forum, snarare det motsatta.

Själv kör jag främst Linux nu förtiden, tycker det fungerar mycket bättre när man jobbar med utveckling, särskilt bash är ju underbart.

Sant men hur många här inne har någonsin uppgraderat en drivrutin för en CPU?

Inte jag iaf, så för mig är det ett ickeproblem.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Desperatare företag än Microsoft är nog svårt att finna. Samt maktfullkomligt. Först kör de tvångsuppdateringar på folk (många är de som plötsligt funnit att deras dator nergraderas till Win10). Samt tvångsnerladdning av samma OS på folks hårddiskar.

Och ändå har väldigt många användare stått emot. MS är oerhört långt ifrån det mål de hade vad gäller antalet Win10-användare.

Och nu är de alltså i farten igen. Med tvång.

Herregud. Vi behöver Vulcan. Vi behöver fler bra alternativ till Windows. Ge MS en match så att de förstår att de skall lägga tid och kraft på att göra bra produkter istället för att skaffa sig hart nära Monopol och sedan utnyttja det till tvång.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av TheNoNa:

Något annat som... Windows 7?

Jag letar hejvilt efter anledningar att uppdatera till Windows 10 och har haft den här diskussionen gång på gång på gång även här på sweclockers, men varje gång så mynnar den ut i ingenting. Som jag påpekade i förra citatet av dig, det läggs väldigt mycket pengar och energi på att få folk att uppdatera, men väldigt lite på att ge folk anledningar att uppdatera. Jag lägger ändå ganska mycket tid på att leta anledningar och misslyckas med att hitta dem, hur skall då gemene man kunna hitta dem?

Jag menar till och med microsofts egna sida är skrattretande dålig, om jag så baserade på BARA den hade jag inte velat uppdatera. Om du ser fördelarna, vore det inte lättare att bara göra en kort och koncis jämförelse, en lista med alla fördelar som gör att windows 10 slår windows 7 med hästlängder? Eller ännu bättre länka en?

Finns redan på swec i windows 10 tråden.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Varför får dom inte göra det på nya saker?

Skit i att köpa det.

Windows 10 får nästa generations processorer inte stöd för äldre versioner av operativsystemet, detta efter påtryckningar från Microsoft.

Vem vill ha windows 7 på en 2017 CPU?
Det vill jag veta!

Det är väl ingen som stoppar dom från att utveckla nya saker?
Men varför ska dom stoppa nån från att utveckla drivrutiner till deras äldre saker?

Jag sitter själv på W10 så jag drabbas inte, men jag tycker det är en skärmande utveckling där MS tvångsuppdaterar datorer och nu tvingar Intel och AMD att inte ha stöd för äldre OS.
Vad har MS med det att göra? Det är bara Intel och AMD som ska bestämma vad dom vill att deras CPU:er ska stödja.

Skynet nästa?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jobbar med just detta, att uppgradera direkt är lägre IT kostand.

Det är väl en sanning med modifikation. T.ex så saknade w10 väldigt mycket i början när det handlar om GPO, SCCM och AD-träd, vilket gjorde att större företag, med kanske 20-25 000 användare inte direkt kunde uppgradera, för att det helt enkelt inte gick att managera så stora miljöer. Att vänta ett år tills det har mognat lite och att alla appar och program har uppdaterats kan vara klokt.

Program i klass med netBAS, ArcGIS och div. SCADA-program hade inte (och har fortfarande inte) uppgraderats för att funka i W10, vilket gör det omöjligt att uppgradera direkt, vilket gör att du antingen stannar kvar på W7, eller har delade miljöer. Pest eller kolera.

Detta är ju i och för sig en följd av att alla fortsätter utveckla för gamla OS. Om man hela tiden skulle kämpa för att dels uppgraderingar ska vara smidiga ur ett företagsperspektiv och att utvecklare ska vara snabbare med att patcha så skulle man slippa alla dessa lanseringssjukdommar. Alla skulle vinna på att man fokuserar på ett bra OS.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Det strider lite mot att de dyrt och heligt hävdar att Windows 10 är den sista utgåvan nånsin. Det var väl så de försökte motivera påtvingade uppdateringar?

Nja nu är du nog ute och cyklar.

Skillanden mellan Windows och OSX idag är att ett nytt Windows uppfattas som en ren installation som bör göras från grunden och nästan som att byta plattform.

OSX bygger hela upplevelsen på att varje ny version ska kännas som ett naturligt steg där de i en version addera, nästa tweakar och tredje ändrar lite på gränssnittet - men det är fortfarande OSX.

Det är så Microsoft vill få det, ett OS men med större uppgraderingar inom samma plattform.

Microsofts mål är helt klart att "stänga" plattformen mer och få mer kontroll över den likt Apple.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av grimboso:

Det är väl en sanning med modifikation. T.ex så saknade w10 väldigt mycket i början när det handlar om GPO, SCCM och AD-träd, vilket gjorde att större företag, med kanske 20-25 000 användare inte direkt kunde uppgradera, för att det helt enkelt inte gick att managera så stora miljöer. Att vänta ett år tills det har mognat lite och att alla appar och program har uppdaterats kan vara klokt.

Program i klass med netBAS, ArcGIS och div. SCADA-program hade inte (och har fortfarande inte) uppgraderats för att funka i W10, vilket gör det omöjligt att uppgradera direkt, vilket gör att du antingen stannar kvar på W7, eller har delade miljöer. Pest eller kolera.

Detta är ju i och för sig en följd av att alla fortsätter utveckla för gamla OS. Om man hela tiden skulle kämpa för att dels uppgraderingar ska vara smidiga ur ett företagsperspektiv och att utvecklare ska vara snabbare med att patcha så skulle man slippa alla dessa lanseringssjukdommar. Alla skulle vinna på att man fokuserar på ett bra OS.

Jo så klart sen jobbar jag inte på 20-25k företag och vi kör dubbla miljöer.

Ja det är ett helvete, men när man väl kommer igenom nu när windows 10 är helt klart och folk lärt sig vill ingen använda windows 7 (våra reserv datorer va windows 7 och folk grät när dom fick dom)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Låter bra. Finns ingen anledning att hålla på att dalta med alla w7/w8.1or. Fullt fokus på att få w10 till bästa os någonsin is a good thing.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Just företag är det som i min uppfattning sällan vill byta OS bara för att något kommit. Många företag vill att saker ska fungera till så låg IT-kostnad som möjligt. Regelbundet byta OS på tusentals datorer ligger inte i deras intresse.
Privatpersoner vill oftare ha det senaste.

Min arbetsplats bytte till från XP Windows 7 för strax över ett år sen och var ändå långt ifrån sist i branschen med det.
Med tanke på att just företag ofta nöjer sig med inbyggda grafikkort och andra funktioner är det underligt att tillverkarna slutar med det stödet.

Att det finns mycket nytt betyder inte att det finns mycket som är bättre. Jag ser OS som något som ska vara rent och och göra det smidigt att köra andra program. Vet inte om Windows 10 tillfört något som jag har nytta av som inte 7 kunde göra lika bra (mer än eventuellt dx12 i framtiden).

Använder samma företag även 20år gamla firmabilar/telefoner/datorer för att de nyare inte har någon funktionalitet som behövs?

Att organisationer inte hinner eller mäktar med ett uppgraderingsprojekt för att de samlat på sig så otroligt många "bra att ha"/"någon annan får ta beslut om avstängning"-system är inte samma som att man aktivt vill leva kvar i IT-stenåldern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Sant men hur många här inne har någonsin uppgraderat en drivrutin för en CPU?

Inte jag iaf, så för mig är det ett ickeproblem.

Jag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Använder samma företag även 20år gamla firmabilar/telefoner/datorer för att de nyare inte har någon funktionalitet som behövs?

Att organisationer inte hinner eller mäktar med ett uppgraderingsprojekt för att de samlat på sig så otroligt många "bra att ha"/"någon annan får ta beslut om avstängning"-system är inte samma som att man aktivt vill leva kvar i IT-stenåldern.

NMT? Och tidiga GSM med bättre antenner än idag.

Nu är det kankse 10 år sedan men NMT älskade några bekanta då de vandrade i fjällen. Och pappa lånade ut en gammal Ericson hotline till några seglare då de funkade mycket bätre på skön, pga gammal design.
https://www.dustinhome.se/aktivitet/tbt/201616-hotline/

De kan ju lycka till att få in w10 på de gamla skönheterna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Skrämmande utveckling.. undrar hur mycket dom får betala Intel och AMD för detta.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PalmiNio:

Intressant synpunkt då Apple jobbar precis så som Microsoft vill jobba, vilket du uppskattar hos Apple men avskyr när Microsoft gör det?

Testa själv att installera ett gammalt OSX på en ny Mac. Apple själva går alltid ut med att när ny hårdvara kommer ut till Mac så är det endast nya OSX versioner och frammåt som man kommer supporta.

Aka, om Intel kommer med en ny CPU till ny serie Mac som kräver nya drirutiner så kommer Apple och Intel inte göra drivrutiner för gamla OSX versioner.

Så grattis, du lyckades argumentera mot dig själv väldigt snabbt.

Senaste iOS/OSX har stöd för datorer och telefoner som snart är bra mycket äldre än Windows 7. Vad är din poäng?

Skickades från m.sweclockers.com

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns redan på swec i windows 10 tråden.

Kan inte du som förespråkar w10 så kraftigt säga det du tycker är det bästa med w10 då?
Vad är det jag går miste om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Nja nu är du nog ute och cyklar.

Skillanden mellan Windows och OSX idag är att ett nytt Windows uppfattas som en ren installation som bör göras från grunden och nästan som att byta plattform.

OSX bygger hela upplevelsen på att varje ny version ska kännas som ett naturligt steg där de i en version addera, nästa tweakar och tredje ändrar lite på gränssnittet - men det är fortfarande OSX.

Det är så Microsoft vill få det, ett OS men med större uppgraderingar inom samma plattform.

Microsofts mål är helt klart att "stänga" plattformen mer och få mer kontroll över den likt Apple.

Nu förstår jag nog inte, hur strider det du skriver mot det jag skriver?

Det jag säger är att enligt Microsofts vision kommer du om 10 generationer hårdvara fortfarande köra Windows 10. Detta till skillnad från hur det fungerat tidigare. Jag läser det du skriver om och om igen, men kan bara se hur vi säger samma sak. Anar att det mest är semantiska skillnader?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Senaste iOS/OSX har stöd för datorer och telefoner som snart är bra mycket äldre än Windows 7. Vad är din poäng?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och man kan ju installera Win 95 på en modern dator nu också..så vad är din poäng?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ur den aspekten håller jag verkligen med dig!
Bättre med 1 uppdaterat och säkert os än 4st icke up-to-date os.
Dock så är ju 10:an långt ifrån felfri och perfekt vilket troligtvis är anledningen att så många sitter kvar på framförallt 7:an som aldrig verkar försvinna om man säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

Enda anledningen till att folk sitter kvar på 7 är ju för att de tror microsoft ska stjäla och sälja deras identitet till aliens som vill kolonisera jorden

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Enda anledningen till att folk sitter kvar på 7 är ju för att de tror microsoft ska stjäla och sälja deras identitet till aliens som vill kolonisera jorden

Jo förvisso. Inte för att jag är den som förespråkar "spionage" men det skiljer sig inte nämnvärt från Apples och Googles system vad jag vet. Men så fort ordet Microsoft hamnar i samband så höjs rösterna av någon anledning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Testpilot
Skrivet av hansfilipelo:

Både macOS och GNU/Linux har bra mycket tekniskt djup - om det är det som åsyftas. Kan inte riktigt se att det är omöjligt att köra någon av de plattformarna utan allt hänger ju på personlig preferens och/eller synen på öppen vs stängd källkod.

Tycker kommentaren är omotiverad, försök gärna att inte starta ett flamewar

Linux är långt ifrån att kunna köras som OSX/Windows dock...

Inte nog med att det är betydligt svårare för en Svensson att navigera sig genom, utan skiter sig något så är det ytterst få service ställen som kan hantera Linux om man lämnar in datorn där.

Och nej, alla är inte Sweclockare med 10+ års erfarenhet av datorer som jobb eller hobby. Även om jag själv ser mig som en "power user" så tycker jag Linux är mer komplext än vad det behöver vara, speciellt med allt vad "sudo apt -get -update" innebär.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Senaste iOS/OSX har stöd för datorer och telefoner som snart är bra mycket äldre än Windows 7. Vad är din poäng?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan jag uppgradera min Iphone 3GS som släpptes samtidigt som Windows 7 till senaste IOS alltså?

@hACmAn NMT nätet är så vitt jag vet nersläckt även om frekvensbandet återanvänds av Net1.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av aqwedcxz:

Kan inte du som förespråkar w10 så kraftigt säga det du tycker är det bästa med w10 då?
Vad är det jag går miste om?

Snabbare uppstart/omstart, bättre minneshantering, bättre hantering av flera CPU kärnor, bättre stöd för ny hårdvara/mjukvara, DirectX12, bättre drivrutiner, Windows Universal Plugins/Apps mm.

För att nämna några saker

Bara för att Windows 7 inte kraschar på dig betyder inte det att saker inte kan bli bättre på annat håll, det är hur jag resonerar iaf. När Windows 10 blev gratis var det ett självklart val för mig, ångrar mig inte en sekund att jag tog dem där extra minuterna att "lära om mig" vissa saker så som UI navigation.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vem vill ha windows 7 på en 2017 CPU?
Det vill jag veta!

Jag har tänkt att uppgradera med Vega och Zen och köra på win7, sitter idag på 6700k, fury x, 950pro och allt fungerar till 100% prestandamässigt i win7.
Jag hade testat win10 i 2 veckor ett halvår efter officiell release och funnit en del problem med deras ui design som motarbetar mitt arbetssätt och konstiga buggar med startmenyn, kontrollpanelen och språkinställningarna som inte gick att lösa, detta innan AU.
Nu efter AU släppet har jag inte testat win10 och har inte tid för det heller.

Alternativt tänkt köra linux med win7 eller/och win10 i virtualiserad miljö (typ virtual box) för vissa program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Snabbare uppstart/omstart, bättre minneshantering, bättre hantering av flera CPU kärnor, bättre stöd för ny hårdvara/mjukvara, DirectX12, bättre drivrutiner, Windows Universal Plugins/Apps mm.

För att nämna några saker

Bara för att Windows 7 inte kraschar på dig betyder inte det att saker inte kan bli bättre på annat håll, det är hur jag resonerar iaf. När Windows 10 blev gratis var det ett självklart val för mig, ångrar mig inte en sekund att jag tog dem där extra minuterna att "lära om mig" vissa saker så som UI navigation.

Så endast prestanda, då?
Detta var jag faktisk medveten om, tänkte mer på ui och funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka idioter, ska de bestämma vilka kalsonger jag ska ha på mig också, funderar starkt på att skippa Windows helt i nästa burk, bara av princip!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

@tvelander:

och vad fan har microsoft med det o göra? Varför ska de stoppa sånna som vill utvckla drivrutiner till folk som har köpt och vill behålla win7 eller win 8???

Permalänk
Medlem

@henkiii
Så vitt jag vet också.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.