Microsoft tvingar Intel och AMD att endast stödja Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns ju hur mycket som helst som är nytt, sen att inte alla använder det är en annan sak.

jag använder väldigt mycket i 10an som inte finns i 7an.

fönsterhanteringen är helt kalas, dra upp ett i hörnet för att få det på en kvarts skärmyta <3

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

vill och måste är två olika saker. Kan lova dig att alla utvecklare i vår kundkrets skulle jubla om enbart W10 stödjes idag för samtliga hårdvarukonfigurationer.

För att klargöra: Menade ur ett konsumentpersepktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

***bort/moderator***
eller var det en fortsättning på min metafor? om sistnämnda får gärna utveckla tack, lite svårt att veta vad som är vad på dom djupaste nivåerna i inception nämligen - även om jag isf uppskattar din djupdykning i metaforen i sig - ingenting fel på det!

Huh?
vet inte riktigt vad du menar

Om vi tar det som en metafor så är den inte så bra i detta fall, de som köper kommande kaby lake och ZEN (?) får väl informationen att det är windows 10 som stöds, inte så att någon butik kommer sälja datorer med dessa CPUs och windows 7 direkt.
när de släppte windows 7 m.m har de inte listat att det kommer ha stöd för en viss plattform eller CPU

det jag försöker säga är att personen som köper CPUn får helt enkelt acceptera att det är windows 10 som gäller och ingen tvingar dig att köpa CPUn, som i din metafor att någon tvingar ut någon

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Marticus:

fönsterhanteringen är helt kalas, dra upp ett i hörnet för att få det på en kvarts skärmyta <3

Ja? jag använder as ofta på min 4K med fönsterhantering.

Windowstanget + pilarna så flyttar man fönster. eller Auto arange icons.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I ett försök att få användare att omfamna Windows 10 får nästa generations processorer inte stöd för äldre versioner av operativsystemet, detta efter påtryckningar från Microsoft.

Läs hela artikeln här

Jag förstår vad det handlar om.

De vill att alla som har köpt Windows 8 eller Windows 8.1 skall utplånas. De skäms över den versionen.

Det är min teori för dagen. Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig inför ny information.

Fan vilket misslyckande Windows 8 och Windows 8.1 var.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inte ett enda företag vill utvecka för 7 år gammalt OS

Just företag är det som i min uppfattning sällan vill byta OS bara för att något kommit. Många företag vill att saker ska fungera till så låg IT-kostnad som möjligt. Regelbundet byta OS på tusentals datorer ligger inte i deras intresse.
Privatpersoner vill oftare ha det senaste.

Min arbetsplats bytte till från XP Windows 7 för strax över ett år sen och var ändå långt ifrån sist i branschen med det.
Med tanke på att just företag ofta nöjer sig med inbyggda grafikkort och andra funktioner är det underligt att tillverkarna slutar med det stödet.

Skrivet av tvelander:

Finns ju hur mycket som helst som är nytt, sen att inte alla använder det är en annan sak.

jag använder väldigt mycket i 10an som inte finns i 7an.

Att det finns mycket nytt betyder inte att det finns mycket som är bättre. Jag ser OS som något som ska vara rent och och göra det smidigt att köra andra program. Vet inte om Windows 10 tillfört något som jag har nytta av som inte 7 kunde göra lika bra (mer än eventuellt dx12 i framtiden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ja, Microsoft ligger ju på topp vad gäller att integrera mjukvara med hårdvara. Se bara vilken flopp det blev med DirectX 12. Vad är det som är så bra med Windows 10? Varför den masshysterin att alla ska ha det? Jag tror inte en sekund på att Microsoft bara vill ha ett operativsystem att fokusera på, det är garanterat ett tryck från annat håll.

Är så otroligt nöjd att jag lämnat Microsofts skräp och sitter här med min uppsättning Apple-produkter och inget behöver någonsin uppdateras dagarna i ända - det bara fungerar...dag efter dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför är DX12 en flopp? Bara för att du tycker det eller?

När det kommer till Apple prylar så är det ju dom användarna som uppdaterar mest. Kolla bara vad snabbt folk uppdaterar sina iPhones så fort det kommer en ny iOS version.

Känns som det bara är Windows användare som klagar när det kommer nytt, alla andra jublar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja, jag tror man fortfarande kan installera t.ex. Windows 3.11 på en modern PC. Däremot blir det förmodligen många frågetecken i motsvarande enhetshanterare då det saknas drivrutiner till allt?

MS Dos borde också gå köra igång..

kan ju vara så att du behöver dos för att kunna installera 3.11

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag tror inte en sekund på att Microsoft bara vill ha ett operativsystem att fokusera på

Varför inte? Tycker det är uppenbart att det alltid bör vara bättre att kunna fokusera på så få saker som möjligt, oavsett om det skulle vara datorer, programutveckling, snickeri, trädgårdsarbete eller vad som.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Det ger de som satt på 7an och 8an gratis uppgradering till 10an, ett nyare snabbare operativ, HELT GRATIS. och nu klagar ni på att de har dålig service? snacka om kunder...

Nja, helt gratis var det ju inte. Nyckeln man fick är låst till den specifika hårdvaran man hade vid uppgraderingstillfället (d.v.s. OEM, oavsett om Windows 7/8/8.1 nyckeln är retail eller OEM) - byter man moderkort nu i efterhand så måste man även köpa en ny licens! Kanske går att ringa Microsofts kundservice för att lösa problemet, men man har ju läst om de fallen då de helt enkelt vägrar göra det för att "OEM ska vara OEM".

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av mudde:

Just företag är det som i min uppfattning sällan vill byta OS bara för att något kommit. Många företag vill att saker ska fungera till så låg IT-kostnad som möjligt. Regelbundet byta OS på tusentals datorer ligger inte i deras intresse.
Privatpersoner vill oftare ha det senaste.

Min arbetsplats bytte till från XP Windows 7 för strax över ett år sen och var ändå långt ifrån sist i branschen med det.
Med tanke på att just företag ofta nöjer sig med inbyggda grafikkort och andra funktioner är det underligt att tillverkarna slutar med det stödet.

Att det finns mycket nytt betyder inte att det finns mycket som är bättre. Jag ser OS som något som ska vara rent och och göra det smidigt att köra andra program. Vet inte om Windows 10 tillfört något som jag har nytta av som inte 7 kunde göra lika bra (mer än eventuellt dx12 i framtiden).

"Just företag är det som i min uppfattning sällan vill byta OS bara för att något kommit. Många företag vill att saker ska fungera till så låg IT-kostnad som möjligt. Regelbundet byta OS på tusentals datorer ligger inte i deras intresse."

att byta senare är dyrare i längden.

Jobbar med just detta, att uppgradera direkt är lägre IT kostand.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det är dock ett till exempel på hur MS tvingar folk uppdatera. Finns inget som säger att DX12 inte skulle fungera på W7 annat än att MD vill att folk skaffar tian.

Men ska man resonera på så sätt kan man lika gärna ta det steget längre och gnälla över att Windows XP och Vista aldrig ens fick DX11 och tvingade folk gå upp till 7 om man ville ha det, men det var ingen som gnällde då, så varför gnälla nu? Windows 7 börjar ändå bli riktigt gammalt nu. Microsoft vill nog bli av med det och gå vidare på ett sätt, då måste man dra gränsen någonstans som man gjort med alla tidigare operativsystem.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Sammanfattningsvis, kan MS inte locka kvarvarande Windows 7 användare till Windows 10 så gör MS medvetet Windows 7 trasigt och tvingar dessa fly skeppet.

Vidrig strategi, bör vara olagligt att tvinga eller påtrycka andra aktörer att gynna enbart deras (MS) egna strategi. Går mot principen för fri marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nja, helt gratis var det ju inte. Nyckeln man fick är låst till den specifika hårdvaran man hade vid uppgraderingstillfället (d.v.s. OEM, oavsett om Windows 7/8/8.1 nyckeln är retail eller OEM) - byter man moderkort nu i efterhand så måste man även köpa en ny licens! Kanske går att ringa Microsofts kundservice för att lösa problemet, men man har ju läst om de fallen då de helt enkelt vägrar göra det för att "OEM ska vara OEM".

Nu är nyckeln låst till ditt Microsoft konto så bara du har samma konto funkar det på ny dator.

Permalänk
Medlem

Windows 10 kan bli ett ypperligt operativsystem om:
1 Bloat apps som edge, moln funktioner, antivirus, cortana och annat skit blir väljbara vid installationen
2 Tar bort all reklam från start menyn
3 Användaren själv får välja vad, hur och när han vill uppdatera programvaran
4 Ingen data om användaren samlas eller skickas till m$ om nu inte så önskas av kunden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

För att klargöra: Menade ur ett konsumentpersepktiv.

Ja jag står fast vid mitt resonemang. Gör allting enklare för konsumenter med. Särskillt när rolf, 60, ska in på elgiganten och köpa windows och det inte finns 8st olika att välja på.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viochee:

surt för de som inte vill gå över till windows 10, men samtidigt är det väl bra att de får mer tid och resurser på att optimera ett windows 10 istället för 4 olika (tex windows vista, windows 7, windows 8, windows 10)

Det ända de kommer ha mer tid för är att lägga in reklam och att spionera ännu mer på användarna. Det är bara början på inlåsningen med windows. Först tvinga mer och mer folk till Win10 och sedan sakta ändra API tills bara windows store stöds. Sedan sitter man som gatekeeper till hela windowsvärlden och hovar in 30%+ skatt på allt och alla.

Addera till det hela NSA/MS kärleken och det blir mer och mer klart att bara idioter använder mjukvara från MS då det är i princip samma som att betala någon för att spionera på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Nu är nyckeln låst till ditt Microsoft konto så bara du har samma konto funkar det på ny dator.

Så jag kan uppgradera hårdvara (moderkort, cpu) när jag har mitt Windows kopplat till outlook? Har en pro version, inte oem.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur många som vågar köra Windows 10 i någon form av mindre firma? För winbro's är ju bevisligen okej med dumheterna men Microsoft uppdaterar, ändrar, byter och har sig i Win 10 så det är skrämmande att köra det. Ändringar i inställningar och borttagande av meningslösa saker kör de tillbaka till default så fort de skjuter ut större uppdateringar. Win 10 är inte driftsäkert eftersom Microsoft vill ha total kontroll över det och vad konsumenterna gör/använder.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SolidReactor:

Sammanfattningsvis, kan MS inte locka kvarvarande Windows 7 användare till Windows 10 så gör MS medvetet Windows 7 trasigt och tvingar dessa fly skeppet.

Vidrig strategi, bör vara olagligt att tvinga eller påtrycka andra aktörer att gynna enbart deras (MS) egna strategi. Går mot principen för fri marknad.

De gjorde samma sak med Win2k till XP där de saboterade drivrutinen för HDDs till att hoppa ner ett steg vid varje boot tills man satt i PIO läge. Det är jobbigt att göra bättre OS speciellt då huvudfunktionen i ditt nya OS är att spionera på folk och slänga in massa reklam.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

"Just företag är det som i min uppfattning sällan vill byta OS bara för att något kommit. Många företag vill att saker ska fungera till så låg IT-kostnad som möjligt. Regelbundet byta OS på tusentals datorer ligger inte i deras intresse."

att byta senare är dyrare i längden.

Jobbar med just detta, att uppgradera direkt är lägre IT kostand.

Kan vara lite dyrare när ens data "läcker ut" till USA baserade konkurrenter. Men du kanske anser att det är så det ska vara. Måste betala MS och USA skatt om man ska vara en god hund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inte ett enda företag vill utvecka för 7 år gammalt OS

Du har fel.

I resten av världen utanför EU och USA ( Speciellt Afrika, Mellanöstern och Centralasien/Indien/Kina ) så är Windows 7 fortfarande ganska modernt och Win Xp vanligt.

Alla företag som har dessa miljarder användare som målgrupp VILL utveckla för Både Windows 7 och XP.

Hade de utvecklat saker som endast fungerade på Win 10 hade de nämligen haft nära nog 0 försäljning då nästan ingen där har det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Så jag kan uppgradera hårdvara (moderkort, cpu) när jag har mitt Windows kopplat till outlook? Har en pro version, inte oem.

Om du kollar ditt konto och det står att din nyckel är länkad till ditt konto så ska det vara så ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ja, Microsoft ligger ju på topp vad gäller att integrera mjukvara med hårdvara. Se bara vilken flopp det blev med DirectX 12. Vad är det som är så bra med Windows 10? Varför den masshysterin att alla ska ha det? Jag tror inte en sekund på att Microsoft bara vill ha ett operativsystem att fokusera på, det är garanterat ett tryck från annat håll.

Är så otroligt nöjd att jag lämnat Microsofts skräp och sitter här med min uppsättning Apple-produkter och inget behöver någonsin uppdateras dagarna i ända - det bara fungerar...dag efter dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant synpunkt då Apple jobbar precis så som Microsoft vill jobba, vilket du uppskattar hos Apple men avskyr när Microsoft gör det?

Testa själv att installera ett gammalt OSX på en ny Mac. Apple själva går alltid ut med att när ny hårdvara kommer ut till Mac så är det endast nya OSX versioner och frammåt som man kommer supporta.

Aka, om Intel kommer med en ny CPU till ny serie Mac som kräver nya drirutiner så kommer Apple och Intel inte göra drivrutiner för gamla OSX versioner.

Så grattis, du lyckades argumentera mot dig själv väldigt snabbt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ixos:

Du har fel.

I resten av världen utanför EU och USA ( Speciellt Afrika, Mellanöstern och Centralasien/Indien/Kina ) så är Windows 7 fortfarande ganska modernt och Win Xp vanligt.

Alla företag som har dessa miljarder användare som målgrupp VILL utveckla för Både Windows 7 och XP.

Hade de utvecklat saker som endast fungerade på Win 10 hade de nämligen haft nära nog 0 försäljning då nästan ingen där har det...

Ingen VILL utvecka för gammalt OS.... sen att dom måste är en annan sak.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Synd, tyckte zen såg lovande ut.
Får se om amd backar, annars är det väll inte sån panik heller, sitter fortfarande på 2500k och då kan jag ju uppgradera till nån 2011 cpu när jag känner att det behövs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Exakt min tanke Jag hoppas att det innebär att folk uppgraderar till Windows 10, eller åtminstonne slutar använda de äldre operativen. Man kan ju hämta popcorn och läsa alla "Nääääe nu jävlar går jag över till LINUX!!"-kommentarer... Men det kommer inte hända. Microsoft dominerar och även de mest gnälliga fogar sig efter dem så småningom. Larvigt att sitta kvar på gammal skit och bromsa utvecklingen "av ren princip" som många verkar göra.

Problemet med Windows 10 är att man ej kan spela gamla spel och speciellt inte DirectDraw spel vilket man kan med Windows 7. Windows 10 gränssnitt är också en salig blandning av Metro och det klassiska gränssnittet, det är som om MS inte kan bestämma sig för vilket som de ska köra med. Alla dumma Windows Store program som ligger bland alla andra program i programlistan och klottar ner och alla går inte att avinstallera.

Finns mer men orkar inte rabbla upp dem alla här. Är dock väldigt nöjd med Windows 10 som helthet förutom sakerna jag nämnt ovanför.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon114264:

Det är ganska tydligt att du inte kör äldre spel. Önskade det fanns en downvote för ditt dumma inlägg.

Kör spel från 1998 btw något annat?
Väldigt enkelt fixa gamla spel för att funka i windows 10.

Länka mig vilka spel du inte kan spela på windows 10

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du har fel.

I resten av världen utanför EU och USA ( Speciellt Afrika, Mellanöstern och Centralasien/Indien/Kina ) så är Windows 7 fortfarande ganska modernt och Win Xp vanligt.

Alla företag som har dessa miljarder användare som målgrupp VILL utveckla för Både Windows 7 och XP.

Hade de utvecklat saker som endast fungerade på Win 10 hade de nämligen haft nära nog 0 försäljning då nästan ingen där har det...

Windows 7 = Ja
Windows XP = Nej

XP är inte vanligt och där det råkar finnas kvar så är det för att just hårdvaran inte bytts ut och det är ingen vettig människa på ett IT område som skulle rekommendera en uppgradering av hårdvara på en XP maskin och sen behålla XP. Av uppkopplade datorer är det snart mindre än 1% som har XP.

Även om du skulle få igång XP på en modern CPU idag så har alla andra hårdvarutillverkare i världen redan slutat producera drivrutiner till Windows XP.

- AMD och nVidia på GPU gör inte XP drivrutiner längre
- RealTek och Intel släpper inga XP drivrutiner längre till sina nätverkschip
- Samma gäller samtliga tillverkare av skrivare

Kort sagt, resten av världen har övergett XP för länge sen så att slänga ut det från stödet i moderna CPU är bara sunt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Larvigt att sitta kvar på gammal skit och bromsa utvecklingen "av ren princip" som många verkar göra.

Hur fan bromsar någon som sitter med sin Win98/ME/Vista/7 dator utvecklingen.

Användare ska väl få köra med vad dom vill på sin dator.
Har maskiner på jobbet med XP integrated eller vad det nu heter..
så länge skiten fungerar så påverkar det inte dig iaf ^^