Permalänk
Medlem

Har testat både 1920x1080p 144 Hz och 2560x1440p 60 Hz, och jag föredrar 1920x1080p 144 Hz.

1440p 144 Hz hade ju varit det optimala, men både skärmen och hårdvaran som krävs för att nyttja skärmen är lite väl dyrt för min smak.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Omogon jämförelse, jag kör super moddat Skyrim och det ser otroligt ut i 1440p men så fort du rör på dig så försvinner den känslan.

Tyckte den passade bra till hans kommentarer om tacos m.m?
Kör även väldigt moddat Skyrim jag med, det kanske är fel på din skärm om känslan försvinner eller så har du kanske drops? Sedan är detta inte bara en ren diskussion om FPS vs FPS, visst har du en gammal blek TN skärm med "60 hz" vs en ny "144 hz" så är det ju ingen som väljer den sämre.

Skrivet av versions:

skulle du välja ultra med 40 fps eller high med 60 fps? samma sak med 144hz-skärm fast med högre fps.

Det är inte vad han sedan vad är "samma sak med 144hz-skärm fast med högre fps"? du inser att vi inte bara FPS utan även andra saker?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Ännu en som föredrar mer yta över Hz. Sen är det väl också så att alla som stå och tjata hela tiden om att det ska vara 144Hz och mer altid bara säga att det "känns" att det ska vara bättre men har än så länge aldrig sätt några objektiva bevis på det. Så hur mycket av det är "placebo" och hur mycket verkligen gör nån nytta är öppet till interpretation.

Rätt svårt att presentera objektiva bevis för en subjektiv fråga, utan att lägga värdering i endera är det väl rätt lätt att förstå skillnaden på de två och sätter man sig vid en av varje och jämför kommer det subjektiva in. Har du koncentrationsförmåga som en lobotomerad amöba så är 144Hz antagligen ingenting som förändrar ditt liv, och det vanliga tugget med reaktionstid är lite fel ordval för ingen reagerar så snabbt att 16ms avgör ett beslut. Det handlar mer om visuell uppfattning av rörelser typ.

Jämnade flyt i extremt snabba rörelser gör, för vissa, att autonoma reaktioner och ett med tiden lite inlärd prediktion av rörelser underlättar och blir mer exakta när det är väldigt snabba ryck. På svenska blir det lite lättare att hålla koncentrationen obruten och precis när ingenting flimrar eller blinkar som det kan göra om det går väldigt fort på 60Hz helt enkelt. Gäller typ 30FPS och 60FPS-film också, även om interlacing av frames gör att grejer ser lite mer flytande ut än de väldigt skarpa frame-övergångarna som är i spelmotorer. Man ska också ha lite nykter inställning till hos vilka det verkligen har en teknisk fördel och inte. Vågar påstå att det är rätt få, men en rent visuell förändring kan göra stor skillnad för din inlevelse, motorik och uppfattning ändå även om det inte gör dig snabbare med AWP:n.

Personligen bryr jag mig inte ett dyft om 144Hz, inget av det där är viktigt för mig alls. Tyckte det såg coolt ut att muspekaren flöt bättre, resten sket jag i. Som jämförelse kan man fråga sig om jag verkligen spelar RPG:n bättre för att jag vill ha multisampling och bloom uppvridet så högt det bara går - antagligen inte, va? Men vem bryr sig. Det blir roligare för mig att spela. Kul = engagemang = energi = prestanda, typ.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.D:

Det är inte lika smooth ungerfär som att gå från 60hz till 30hz, det blir mer ryckigt

Kan du visa skillnaden? Tube klipp eller vad som helst.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Sitter idag på 2560*1440 144hz IPS. Säger så här jag skulle möjligtvis kunna gå tillbaka till 1080p men skulle aldrig gå under 144Hz och tn-panel igen.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Många faktorer. Vilka spel du vill spela är rätt avgörande. Själv körde jag en Eizo 23" MWA-panel i många år. 1080 och 60hz och med den bästa svärtan jag haft på en bildskärm, passade perfekt för min smak då jag spelar 90% Civilization och 10% RPG. Färgdjupet, svärtan och den mindre bildstorleken gjorde att jag inte brydde mig om upplösningen. Dessutom med lägre upplösning kan du trycka på mer bildutjämning, antialiasing osv med bibehållen prestanda.

MEN steget upp till 27" + då vill man ju ha 1440 i upplösning minst. med ett bra graffe så snurrar det i bra frames också. Problemet är ju att man märker alla skitpaneler mycket bättre upplever då jag. I mitt fall blev det en AOC 2770 IPS, 1440 och 60hz, är överlag nöjd med den men aldeles för mycket backlight bleed och dålig svärta. Kör min gamla 23" som film/serie-skärm vid sidan av och den kör ju över 27"'aren alla dagar i veckan

Ibland känner jag att det blir mycket eftersläpningar och en 120hz + skärm känns lockande, men om svärtan och färgåtergivning blir ännu sämre så går ju det bort direkt! jag kan säga det eftersom jag aldrig upplevt en "gamingskärm", hade jag lirat DOOM på en 165hz Asus kanske jag helt bytt åsikt. Tack och lov har jag inte det och känner mig nöjd med 60hz och bättre kvallité, de är dessutom ofta billigare.

Är själv sugen på Philips 32" som Sweclockers rescenserade för ett tag sen. Verkar ha bra svärta och färgåtergivning, storlek kontra upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Kan du visa skillnaden? Tube klipp eller vad som helst.

Det går ju inte riktigt att visa för du kan ju inte se 144fps för din skärm stödjer inte det men här är en video som visar hur det ser ut i slowmotion. Där ser man att bilden flyter på betydligt bättre med 144hz vs 60hz

https://www.youtube.com/watch?v=xgr9GW3jUuQ

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Kan du visa skillnaden? Tube klipp eller vad som helst.

Blir lite svårt för dig att uppfatta effekten av 144Hz i ett 60FPS-videoklipp. Funkar tyvärr inte.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Jag lämnar dessa två här, sen bör det inte vara så svårt att välja:
https://www.youtube.com/watch?v=Mb05a1tYzOk
https://www.youtube.com/watch?v=MEfiVXQGXk0

Personligen kör jag på 1440p i 144hz (Asus Rog Swift PG278Q), vilket såklart är att föredra men jag förstår också att det kostar en del pengar.
Jag skulle aldrig någonsin få för mig att sitta på 60hz igen oavsett upplösning, men det är ju högst personligt.

Permalänk
Medlem

lirar visserligen på 2560x1080 60hz, men haft två 144hz skärmar förr, vist det är stor skillnad men allt handlar om vad man är van vid kommit tillbaka till battlefield 4 nu lite och de går helt ok ska man lira CS är det nog dock rekommenderat o köra 144hz för där märkte jag väldigt stor skillnad på hur de gick

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Spelar man FPS/MOBA så finns det inte på världskartan att man går ifrån 120/144hz. Verkar vara många som inte har kört på dessa hz, känslan är så skön jämfört med t.ex. 60. Ni måste bara testa

Visa signatur

Progamer

Permalänk
Avstängd

Enkel fråga förhoppningsvis enkelt svar. Vad har vårt mänskliga öga för maxgräns när det gäller uppdatering?

Trams /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Enkel fråga förhoppningsvis enkelt svar. Vad har vårt mänskliga öga för maxgräns när det gäller uppdatering?

Det finns ingen gräns för hur många fps ett öga kan uppfatta, ju fler fps man har så får man en mjukare och mer smooth upplevelse. Det blir mjukare och inte så suddigt när man t.ex vänder sig snabbt eller något på skärmen rör sig snabbt.
Men skulle nog säga att allt över 200 fps ser likadant ut/ kan man inte skilja på

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Medlem

Suttit på 100hz+ sen 2005-2006 nu, och så fort jag sätter mig vid en "kontorsdator" eller annan 60hz skärm så får jag huvudvärk efter 5 minuter av bara pillande på webben/skrivbordet etc

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

144hz är så vitt jag vet ensån där sak man provar och sen aldrig kan vara utan, värsta drogen alltså.
Nej tack, jag stannar på 60hz. Satsar på ultrawide istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Så oavsett spel skulle du välja att maxa FPS på kostnad av utseende? Skit i om spelet är grafiskt vackert och designat för att vara det, får du inte dina ~150 FPS väljer du hellre att köra Doom2 i 4x4 pixlar och pumpa ut maxad FPS?

Snacka om att överdriva. Bara för att man drar ner settings till low/medium betyder inte det att spelet ser ut som skräp.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ta en 256x1440 som klarar 120-144hz så har du ju både och.

Frågan är väl bara om din plånbok kan ta smällen?, för de kostar...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Enkel fråga förhoppningsvis enkelt svar. Vad har vårt mänskliga öga för maxgräns när det gäller uppdatering?

Människans öga? Ingen.

Människans hjärna har däremot en begränsning, eftersom den behöver ett viss mängd information från ögonen för att kunna omvandla denna informationen till information som är användbar, en bild.
http://news.mit.edu/2014/in-the-blink-of-an-eye-0116

Citat:

The critical flicker fusion rate is defined as the rate at which human perception cannot distinguish modulated light from a stable field. This rate varies with intensity and contrast, with the fastest variation in luminance one can detect at 50–90 Hz

Davis, Hsieh & Lee (2015)

1000/13 = 76,92 fps.

Denna gräns är den man vill överskrida för att säkra att bilden upplevs så flytande som möjligt.
Enligt etablerad vetenskap, så är allt över 100 fps onödvändigt. Är detta den ultimata sanningen? Antagligen inte. Men det är sanningen till något annat är bevisat. Det betyder att det inte finns några vetenskapliga bevis på att 144 hz / fps skulle vara något bättre för en flytande bild än säg 90 fps / hz. Vi kan alltså inte bevisa att det är bättre. Men vi kan heller inte bevisa att det inte är bättre. Visst är det kul med vetenskap?

Sedan finns det lite argument (kan hitta artiklarna om det nu, ska edita in dom när jag kommer hem och har åtkomst till databaserna) som pekar mot att eftersom man har 2 ögon, så vill man ha dubbla "bilder", eftersom ögonen är individuella och kan ta emot individuel information, som sedan skickas till hjärnan. Hjärnan i sin tur tar informationen från båda ögonen och sätter ihop det till en bild. Eftersom ögonen ser 2 olika bilder som hjärnan sätter ihop för en reel uppfattning av världen (Även så stereoscopisk 3d funkar) så vill man säkra att ögonen är syncade.

76,92*2~154. Genom att mata ögonen med 144hz ser du alltså till att ögonen får så syncad information som möjligt, vilket kan ge känslan av att "rörelsen" på skärmen flyter på bättre.

Området kring optimal uppdateringsfrekvens på skärmar är nog för liten för att vi ska få någon påtaglig forskning på just det. De resultat som man kan derivera till denna frågeställning kommer ofta från forskning på t.ex Stridspiloters ögonreflexer, eller optimering av frekvensband för digitala instrument, vilket gör att resultaten på sin höjd kan ge oss starka indikationer på vad som gäller, men inte ge några definitiva svar.

Skrivet av KoveLeh:

Tror det har börjat komma skärmar som kan stödja både och, dvs hög upplösning + hög hz. men de är ganska pricey, så inget jag har. inte 100% säker på detta dock

Jag sitter själv på en x34A, 100 hz 3440x1440, och är fantastisk nöjd. Hade innan en 120hz skärm och kan inte påstå att jag faktisk märker någon smärre skillnad. Däremot märker jag stor skillnad från 60.

Själv kan jag dock varmt rekommendera att budgetera lite på en skärm, då de lite bättre skärmarna (förutom högre hz och upplösning) i nästan alla fall har påtagligt mycket bättre skärpa, färgåtergivning, vitbalans och sådant. Man ska inte stirra sig blind på hz och pixlar. Det finns 1080p/144hz skärmar för så billigt som 2500 kr och så dyrt som 7-10 000 kr, och således bör man ha i åtanke vad man är ute efter där också. Är vitbalans och färgåtergivning viktigt så måste man kolla vilken färgrymd skärmen har.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig gå ner till 60hz igen.
Sitter vid det då och då, men herregud, får spel varje gång.

Allt känns så sluggish.

Vill ha en prisvärd 1440p ips 144+ hz skärm dock.
8000:- och betala för skräp som g-sync som jag aldrig skulle använda känns onödigt och dyrt.
Sen är panelerna rena lotteriet om man får ett bra exemplar verkar det som. Då alla använder samma panel, vissa bra vissa skräp.

Ska de vara så svårt att ta fram en nyare 279Q typ med 1440p, ips, 144+hz för 5000:-
;O

Sen varför inte testa själv, ställ ner din egen skärm till 60hz, inte direkt svårt o prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Snacka om att överdriva. Bara för att man drar ner settings till low/medium betyder inte det att spelet ser ut som skräp.

Det är en hyperbol för att belysa en frågeställning baserat på vad personen innan skrev.

Och jo ofta i side by side så ser många spel mycket sämre ut på low/medium och här var frågan gällande just spel där t.ex. art design är en stor del av helheten i spelet och vad man egentligen byter ut/offrar för sina 144 FPS i spel där det inte direkt påverkar. Som jag nämnt tidigare är det inte bara FPS, inte heller bara upplösning, det kan vara stor skillnad på olika 1080p/1440p skärmar med "60 hz" baserat på massor av olika saker i skärmen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Spelar man spel som hearthstone eller civ etc så är upplösning viktigare. Men de spelen utgör en väldigt liten del av alla spel. Så fort det är grejer osm rör på sig som i FPS/RTS/RPG etc så är 120+ hz verkligen att föredra framför lite högre upplösning.

Har spelat många olika spel på hög nivå och vill påstå att alla som spelar seriösare än ultracasual kommer vara ytterst tacksamma att de valde 120+ hz istället för lite högre uppösning.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av S-OD:

***bort/mod***

Prova att sätta din skärm på 30 Hz. Flytta runt muspekaren några sekunder. Spela något spel om du vill (men då måste du försäkra dig om att spelet verkligen går i 30 Hz, för spel kan overridea Windows). Sätt tillbaka skärmen till 60 Hz. Där har du principen för skillnaden mellan 60 och 144 Hz.

Trams /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av grimboso:

1000/13 = 76,92 fps.

Denna gräns är den man vill överskrida för att säkra att bilden upplevs så flytande som möjligt.
Enligt etablerad vetenskap, så är allt över 100 fps onödvändigt. Är detta den ultimata sanningen? Antagligen inte. Men det är sanningen till något annat är bevisat. Det betyder att det inte finns några vetenskapliga bevis på att 144 hz / fps skulle vara något bättre för en flytande bild än säg 90 fps / hz. Vi kan alltså inte bevisa att det är bättre. Men vi kan heller inte bevisa att det inte är bättre. Visst är det kul med vetenskap?

Bara om man kan tolka vetenskapliga resultat. Den forskning du citerar, eller kanske framförallt din slutsats, är föga relevant i diskussionen om 144 vs 60 Hz.

Vi kan visst "bevisa" att 144 Hz är bättre än 90 Hz (i betydelsen att man märker tydlig skillnad). Sätter man sig framför en skärm av vardera slag kan man snabbt konstatera detta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Att man inte skulle se skillnad på 60 och 144Hz är rent hittepå, att omedelbart se skillnad mellan 120Hz och 144Hz är däremot lite knepigare, kliver man sen över 144 upp till 165 så blir den uppfattade skillnaden bara mindre och mindre. Speciellt efter som många lcd paneler helt enkelt inte hinner uppdatera snabbt nog för att hinna med 165Hz eller mer. När man får oled med 200Hz så kommer det bli enklare att se skillnad även i dom höga updateringarna.

Jag brukar köra de flesta spel på höga eller mycket höga inställningar och landar då ofta runt 100fps strecket vilket jag tycker funkar finfint med g-sync, man märker dock rätt snabbt när fpsen dalar under 100 så där ligger min minsta nivå för fps. Kan tillägga att jag har en Xbox one stående som ser allt mindre spelande sen jag böt skärm, att sätta sig framför osynkad 30fps eller mindre är inte roligt längre.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (meningslöst trams/tjafs)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Skulle aldrig gå ner till 60hz igen.
Sitter vid det då och då, men herregud, får spel varje gång.

Allt känns så sluggish.

Vill ha en prisvärd 1440p ips 144+ hz skärm dock.
8000:- och betala för skräp som g-sync som jag aldrig skulle använda känns onödigt och dyrt.
Sen är panelerna rena lotteriet om man får ett bra exemplar verkar det som. Då alla använder samma panel, vissa bra vissa skräp.

Ska de vara så svårt att ta fram en nyare 279Q typ med 1440p, ips, 144+hz för 5000:-
;O

Sen varför inte testa själv, ställ ner din egen skärm till 60hz, inte direkt svårt o prova

Har du ens testat G-sync? Det bästa som hänt på skärmfronten på evigheter? Skräp? Du använder alltså hellre V-sync på eller av istället?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Har du ens testat G-sync? Det bästa som hänt på skärmfronten på evigheter? Skräp? Du använder alltså hellre V-sync på eller av istället?

V-sync AV såklart, aldrig haft V-sync på, kommer ALDRIG ha.
Inputlag deluxe.

Sen nej jag avskyr G-sync, jag spelar inte spel där jag har nytta av det för det första, för det andra inputlag.
För det tredje ULMB > g-sync alla dagar.

Har absolut noll nytta av g-sync. Onödigt dyrt skräp för min del som jag inte vill betala för.

Permalänk
Medlem

Det är skitbilligt att vara nöjd med 1080p i 60hz. Rekommenderas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

V-sync AV såklart, aldrig haft V-sync på, kommer ALDRIG ha.
Inputlag deluxe.

Sen nej jag avskyr G-sync, jag spelar inte spel där jag har nytta av det för det första, för det andra inputlag.
För det tredje ULMB > g-sync alla dagar.

Har absolut noll nytta av g-sync. Onödigt dyrt skräp för min del som jag inte vill betala för.

Nu tror jag att du missat poängen med g-sync en smula, g-sync ger inte märkbart högre input lag (0-3ms extra mot vsync av) utan det ger dig helt enkelt maximal fps din hårdvara klarar i alla lägen utan screen tearing och judder. Man har defakto nytta av det i rätt många spel, speciellt om man kör utan vsync annars, den mängd judder och tearing du får då är inte att leka med. ULMB är som att ha en stroblampa direkt i ansiktet så hur man kan tycka det är bättre vet jag inte riktigt, kör du sedan vsync på ULMB så får du direkt inputlag och kör du utan vsync får du judder och tearing tillsammans med en stroblampa i nyllet... Visst det reducerar motion blur men jösses vilken huvudvärk det ger som bonus

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Gick från 120hz tillbaka till 60hz för ett antal år sen. Märkte inte direkt nån skillnad. Så köpte en 1440p IPS istället. Aldrig ångrat mig.

Visa signatur

Citera för svar!