Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag vet, men men frågan som ställdes var hur man kunde slå samman dessa andelar om man utgår från 2+ hinkar

Ok då missförstod jag dig. Blev förvirrad av: "Detta kommer givetvis sakta glida ifrån denna balansering, och då får du balansera om". Har du slagit ihop hinkarna till en enda hos lysa så behöver man ju inte balansera om något. Iaf inte själv sas. Men du menade nog rent generellt antar jag. Då e vi på samma plan

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av adzer:

Det är bara ett medelvärde. (60+90)/2=75. dvs 75% aktier så har du slagit ihop dessa två hinkar.

Poängen är att du slipper flytta pengar mellan två konton vid balansering vilket kostar både tid och pengar(extra beskattning vid flytt mellan isk).

ps.
Givet då att man vill ha lika mycket pengar i bägge hinkarna. Om den ena skall vara större så får man väga om för det.

pps.
Vet inte om lysa tillåter skattefri flytt mellan konton. Det har jag ingen koll på.

Jo, tanken är väl att det ska vara olika mängder pengar i hinkarna. Mellanriskhinken ska väl vara typ 5 gånger storleken på ens bufferthink, och resten ska in i den passiva hinken.

Ska ta en funderare på detta och läsa på lite mer, tror jag, men tack för de snabba svaren

Skrivet av e1m1:

Matematik?

Har du ex.1.4 miljoner, 1 miljon som ska vara mellanrisk, 400k i passiv blir det 600+360kkr fond samt 400+40kkr ränta. 960/1400=~69%, 440/1400=~31%.

Detta kommer givetvis sakta glida ifrån denna balansering, och då får du balansera om (men det får du göra även ifall du har det på olika konton ifall du vill hålla 1 miljon på mellanriskkontot).

Edit: lade till procentandelar

Just det, matematik...
Man kanske tjänar på det trots allt om man nu beskattas dubbelt vid överföringar mellan två konton. Tycker dock det låter väldigt skumt, i alla fall om båda kontona är hos samma förvaltare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ok då missförstod jag dig. Blev förvirrad av: "Detta kommer givetvis sakta glida ifrån denna balansering, och då får du balansera om". Har du slagit ihop hinkarna till en enda hos lysa så behöver man ju inte balansera om något. Iaf inte själv sas. Men du menade nog rent generellt antar jag. Då e vi på samma plan

Jo, det behöver du visst, annars följer du inte hinkmodellen. Om vi utgår från samma fördelning som ovan (fyra hinkar, fast ignorerar buffert och lekhinken): Första miljonen är mellanhink som ska vara 60% fonder, 40% ränta, och därefter är det passiv hink med 90% fonder och 10% ränta.

Om du har en miljon när du börjar blir det 60/40 på Lysakontot. Några år senare har du 1.4miljoner (som i mitt exempel ovan), så ska du ha istället balansera om till 69/31. Troligtvis vill du dock balansera om oftare.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Varje huvudkonto på Lysa räknas som en isk, inte alla "portföljer" under, så att flytta pengar mellan dem kostar ingenting. Det finns funktion för att göra det direkt sedan 2018.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Callister:

Varje huvudkonto på Lysa räknas som en isk, inte alla "portföljer" under, så att flytta pengar mellan dem kostar ingenting. Det finns funktion för att göra det direkt sedan 2018.

Ah perfekt, tack för det!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jo, det behöver du visst, annars följer du inte hinkmodellen. Om vi utgår från samma fördelning som ovan (fyra hinkar, fast ignorerar buffert och lekhinken): Första miljonen är mellanhink som ska vara 60% fonder, 40% ränta, och därefter är det passiv hink med 90% fonder och 10% ränta.

Om du har en miljon när du börjar blir det 60/40 på Lysakontot. Några år senare har du 1.4miljoner (som i mitt exempel ovan), så ska du ha istället balansera om till 69/31. Troligtvis vill du dock balansera om oftare.

Ja om man skall följa den helt så har du helt rätt. Jag förenklade något felaktigt till att alla hinkarna var lika stora, men min poäng är att det inte behövs om man inte vill. Det är (enligt mig märk väl) ett något onödigt komplicerat sparanda. Hela poängen med lysa är ju att allt går per automatik tycker jag och att skaffa 3st olika portföljer som man skall balansera mellan anser inte jag behövs. Vill man dock så är det inte problem med att göra så på lysa så vitt jag vet. Du kan också ha en portfölj som du ändrar fördelningen på baserat på värde. Det finns alla möjligheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Just det, matematik...
Man kanske tjänar på det trots allt om man nu beskattas dubbelt vid överföringar mellan två konton. Tycker dock det låter väldigt skumt, i alla fall om båda kontona är hos samma förvaltare.

Det är en väldigt bra fråga, men min tolkning av följande text från skatteverket är iaf att eftersom det gäller per konto, borde även en flytt mellan två konton hos samma förvaltare räknas som en ny insättning.

"Lägg ihop tillgångarna på kontot vid ingången av varje kvartal tillsammans med summan av alla insättningar på kontot."

Edit: Tydligen fel enligt @Callister, hela Lysakontot är ett isk-konto

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja om man skall följa den helt så har du helt rätt. Jag förenklade något felaktigt till att alla hinkarna var lika stora, men min poäng är att det inte behövs om man inte vill. Det är (enligt mig märk väl) ett något onödigt komplicerat sparanda. Hela poängen med lysa är ju att allt går per automatik tycker jag och att skaffa 3st olika portföljer som man skall balansera mellan anser inte jag behövs. Vill man dock så är det inte problem med att göra så på lysa så vitt jag vet. Du kan också ha en portfölj som du ändrar fördelningen på baserat på värde. Det finns alla möjligheter

Jag håller med om att det är onödigt komplicerat och det är ingen modell jag följer själv, men jag vidhåller att man inte följer modellen om man inte gör det

Man kan ju lika väl köra hink-modellen utan Lysa också, med ett extra steg i att själv avgöra hur man ska splitta upp fonddelen och räntedelen internt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Funderar på att skifta över hela mitt sparande (inte direkt jättestort än så länge) till fyra hinkar-strategin som rikatillsammans förespråkar, med mellanrisk- och passiva-hinkarna i två olika lysa-konton, och enbart använda Avanza till "lekhinken".
Jag har inte hört något direkt negativt om strategin, så jag tänkte att jag frågar här.

Funderar även på om man bör tänka på något innan man flyttar större summor ut från ett investeringssparkonto? Beskattning och sånt, tänker jag främst på.

EDIT: Kanske skulle länka också:
https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/

Jag tror Lysa numera kan föra över pengar från bankers ISK utan beskattning. Men skatten är rätt låg ändå.

Permalänk

Det snackas om att börsen och alla företag är totalt övervärderade efter deras P/E-tal är skyhöga är det sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det snackas om att börsen och alla företag är totalt övervärderade efter deras P/E-tal är skyhöga är det sant?

P/E-värdena är skyhöga, inget snack om den saken. Att de är övervärderade är svårare att säga, i grunden kan det ju bara helt enkelt bero på att företag tjänar mindre sett till sitt värde nu än vad de gjort förr. Dvs. att tillväxten generellt har minskat rejält.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Om ni skulle köpa en fond och hålla den i 20-30år med månadsvis inköp vad hade ni satsat på då?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Om ni skulle köpa en fond och hålla den i 20-30år med månadsvis inköp vad hade ni satsat på då?

Lysa 100% aktiefond

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Om ni skulle köpa en fond och hålla den i 20-30år med månadsvis inköp vad hade ni satsat på då?

Tin ny teknik på savr

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Själv har jag gjort investerande till en självplågande process som får mig att antingen ligga sömnlös om nätterna eller trippa på moln. Tittar på mobilen var och varannan minut för att följa aktiekurserna och följer slaviskt discord-grupper och aktieforum. Det har helt enkelt blivit någon form av glorifierat spelberoende. Har hållit på så här i flera år. Tack och lov har jag lärt mig av de snedsteg jag gjort och blivit ganska tålmodig. Lägger alldeles för mycket av min dagliga energi på det här, men tycker samtidigt det är löjligt kul. Tyvärr mår man sämre när det går dåligt, än vad man mår bra när det går bra. I slutändan har jag tjänat bra med pengar så lär fortsätta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Själv har jag gjort investerande till en självplågande process som får mig att antingen ligga sömnlös om nätterna eller trippa på moln. Tittar på mobilen var och varannan minut för att följa aktiekurserna och följer slaviskt discord-grupper och aktieforum. Det har helt enkelt blivit någon form av glorifierat spelberoende. Har hållit på så här i flera år. Tack och lov har jag lärt mig av de snedsteg jag gjort och blivit ganska tålmodig. Lägger alldeles för mycket av min dagliga energi på det här, men tycker samtidigt det är löjligt kul. Tyvärr mår man sämre när det går dåligt, än vad man mår bra när det går bra. I slutändan har jag tjänat bra med pengar så lär fortsätta..

Det låter som att du tar alldeles för stor risk i förhållande till vad du känslomässigt klarar av. Finns det någon anledning till varför du inte bara sänker risknivån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Själv har jag gjort investerande till en självplågande process som får mig att antingen ligga sömnlös om nätterna eller trippa på moln. Tittar på mobilen var och varannan minut för att följa aktiekurserna och följer slaviskt discord-grupper och aktieforum. Det har helt enkelt blivit någon form av glorifierat spelberoende. Har hållit på så här i flera år. Tack och lov har jag lärt mig av de snedsteg jag gjort och blivit ganska tålmodig. Lägger alldeles för mycket av min dagliga energi på det här, men tycker samtidigt det är löjligt kul. Tyvärr mår man sämre när det går dåligt, än vad man mår bra när det går bra. I slutändan har jag tjänat bra med pengar så lär fortsätta..

Vill minnas att känslan vid nedgång är ca 3 gånger starkare för gemene man.
Hörde det på Nordnets podcast om jag minns rätt, och kände igenom mig i det

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Investeringsberoende triggar exakt samma centrum i hjärnan som spelberoende. Inte konstigt, plötsliga vinster och besvikelser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja verkligen inte något som passar eller är bra för alla. Stressen är sitta och stirra på mobilen hela tiden för att följa börsen var inget för mig personligen. Jag tror många skulle må bättre av att bara månadsspara i en fondrobot eller några indexfonder och sluta med swingtrading. Statistiken säger också att man förmodligen skulle få bättre avkastning på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja verkligen inte något som passar eller är bra för alla. Stressen är sitta och stirra på mobilen hela tiden för att följa börsen var inget för mig personligen. Jag tror många skulle må bättre av att bara månadsspara i en fondrobot eller några indexfonder och sluta med swingtrading. Statistiken säger också att man förmodligen skulle få bättre avkastning på det sättet.

Jag sitter och loggar in på min fond-robot dagligen för att se var den står just nu.. trots att det är pensionspengar som ej kommer röras förrän om 30-35 år :). På så sätt är fond-robot ingen lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Jag sitter och loggar in på min fond-robot dagligen för att se var den står just nu.. trots att det är pensionspengar som ej kommer röras förrän om 30-35 år :). På så sätt är fond-robot ingen lösning.

Ah. Nej det e klart att så länge det inte finns något tidlås på ens konto så kan man alltid noja över börsen. För mig personligen så var det iaf mycket mer avslappnade att sätta upp ett långtgående strategiskt månadssparande baserat på indexfonder jämfört med att handla med aktier.

Det viktiga för mig är att tänkta långsiktigt och tro på mina beslut. Inte hålla på och övervaka hela tiden (även om jag loggar in lite ibland) eller tveka och få panik vid nedgång. Tiden och tålamodet är ens vän när det gäller investeringar. Så ser jag det, men alla måste hitta det som fungerar bäst för dem såklart.

Permalänk
Medlem

Läste denna debattartikel på DI. Tänkvärt när det gäller indexfonder.
https://www.di.se/debatt/indexfonder-skadar-bolagen/

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Läste denna debattartikel på DI. Tänkvärt när det gäller indexfonder.
https://www.di.se/debatt/indexfonder-skadar-bolagen/

Mycket tänkvärt till och med. Har faktiskt aldrig reflekterat över detta och då sitter jag med i vart fall 70% av mitt sparande i indexfonder.

Permalänk
Skrivet av breakman:

Läste denna debattartikel på DI. Tänkvärt när det gäller indexfonder.
https://www.di.se/debatt/indexfonder-skadar-bolagen/

Det finns poänger i artikeln. Fast Lannebo gillar ju inte indexfonder eftersom dessa konkurrerar med deras aktivt förvaltade fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Själv har jag gjort investerande till en självplågande process som får mig att antingen ligga sömnlös om nätterna eller trippa på moln. Tittar på mobilen var och varannan minut för att följa aktiekurserna och följer slaviskt discord-grupper och aktieforum. Det har helt enkelt blivit någon form av glorifierat spelberoende. Har hållit på så här i flera år. Tack och lov har jag lärt mig av de snedsteg jag gjort och blivit ganska tålmodig. Lägger alldeles för mycket av min dagliga energi på det här, men tycker samtidigt det är löjligt kul. Tyvärr mår man sämre när det går dåligt, än vad man mår bra när det går bra. I slutändan har jag tjänat bra med pengar så lär fortsätta..

Jag var så själv när jag började investera större summor 2013/2014. Jag hade fonder sen innan men hade inte köpt dessa själv och upp- och nedgångarna tänkte jag inte så mycket på. Finanskrisen och eurokrisen gick mig obemärkt förbi.

Men sen förändrades det. Minns Rysslands annekteting av Krim tydligt när världsmarknaden gungade. Handelskrig, brexit, oljekrasch osv. Alltid något nytt att oroa sig för. Förutom fonder köpte jag lite förhoppningsaktier, tyvärr var det en dålig affär och det gav mig ångest. Kollade börsen hela tiden, kollade terminerna på morgonen, följde USA-börsen. Kunde ha en klump i magen när jag visste att börsen rasade.

Lösningen var att dels investera i en månadshandlad hedgefond - nu kunde jag ju sälja när som helst, så jag kunde släppa den känslan. Sen skalade jag ner beloppen i alla förhoppningsbolag. Från 10k til runt en tusenlapp styck. Satsade resten på fonder, hade lite räntefonder också för att det skulle bli stabilare.

Vet inte om detta är en lösning för dig

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nu händer det saker i Redsense Medical. För ett par år sedan började man undersöka möjligheterna till att vidareutveckla den optiska teknik man använder för att mäta blodläckage vid vennålsutdragning.

"Den nya teknologin är en vidareutveckling av Redsenses patenterade teknikplattform som används i bolagets blodläckagealarm för ökad patientsäkerhet vid hemodialys. Den möjliggör mer precis optisk mätning av flertalet olika fysiska och biologiska parametrar. Det finns ett intresse hos globala aktörer inom sårvård, och initiala diskussioner har inletts, vilket gör att Redsense väljer att nu delge denna information till marknaden."

https://news.cision.com/se/redsense/r/redsense-breddar-verksa...

https://news.cision.com/se/redsense/r/redsense-utvecklar-prot...

Nu har man beslutat sig för att köra vidare på detta. TIN Fonder, Handelsbanken Fonder, Swedbank Robur Microcap, Andra AP-fonden, OstVast Capital Management, Danske Invest och Aktia Asset Management köpte i en riktad emission 1 500 000 aktier i bolaget till kursen 48,5 kr. I samband med detta sålde den största ägaren Susanne Olausson ytterligare 1 500 000 aktier till dessa investerare, medan VD Patrik Byhmer köpte resterande 318 419 aktier för samma kurs. Varför den största ägaren har sålt alla sina aktier kan man fråga sig, men det blev en hyfsad förtjänst med tanke på den senaste tidens kursuppgång. Och det känns förtroendeingivande att man lyckats attrahera institutionella investerare att gå in med nära 150 mSEK i bolaget till en premie om cirka 1,3 procent.

Analysguiden står fast vid sin riktkurs på 100 kronor per aktie, exklusive sårvård.

https://news.cision.com/se/redsense-medical/r/analysguiden---...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Nu händer det saker i Redsense Medical. För ett par år sedan började man undersöka möjligheterna till att vidareutveckla den optiska teknik man använder för att mäta blodläckage vid vennålsutdragning.

"Den nya teknologin är en vidareutveckling av Redsenses patenterade teknikplattform som används i bolagets blodläckagealarm för ökad patientsäkerhet vid hemodialys. Den möjliggör mer precis optisk mätning av flertalet olika fysiska och biologiska parametrar. Det finns ett intresse hos globala aktörer inom sårvård, och initiala diskussioner har inletts, vilket gör att Redsense väljer att nu delge denna information till marknaden."

https://news.cision.com/se/redsense/r/redsense-breddar-verksa...

https://news.cision.com/se/redsense/r/redsense-utvecklar-prot...

Nu har man beslutat sig för att köra vidare på detta. TIN Fonder, Handelsbanken Fonder, Swedbank Robur Microcap, Andra AP-fonden, OstVast Capital Management, Danske Invest och Aktia Asset Management köpte i en riktad emission 1 500 000 aktier i bolaget till kursen 48,5 kr. I samband med detta sålde den största ägaren Susanne Olausson ytterligare 1 500 000 aktier till dessa investerare, medan VD Patrik Byhmer köpte resterande 318 419 aktier för samma kurs. Varför den största ägaren har sålt alla sina aktier kan man fråga sig, men det blev en hyfsad förtjänst med tanke på den senaste tidens kursuppgång. Och det känns förtroendeingivande att man lyckats attrahera institutionella investerare att gå in med nära 150 mSEK i bolaget till en premie om cirka 1,3 procent.

Analysguiden står fast vid sin riktkurs på 100 kronor per aktie, exklusive sårvård.

https://news.cision.com/se/redsense-medical/r/analysguiden---...

Intressant.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om nyemissionen i SAS? Jag är ny på att handla med aktier så ska helt ärligt säga att jag saknar kompetensen att göra ett välgrundat beslut på om jag ska sälja mina teckningsrätter eller köpa aktier för dem.

Just nu är varje teckningsrätt värd <40 öre styck vilket innebär att om jag säljer så gör jag det till brakförlust.

Om jag istället väljer att köpa aktier för dem så kan jag göra detta för 1,16 kr styck. Senaste veckan har SAS legat stabilt kring 3 kr styck, så vid en första anblick borde jag ta erbjudandet. Eller kommer aktien sjunka som en sten innan likviddagen (19 okt) inträffar??
Sedan läste jag något om att man inte var garanterad aktier för alla ens teckningsrätter, vilket innebär att jag kanske inte får en enda aktie och mina rätter förvandlas till monopolpengar?

Några goda råd kring vad jag borde göra?

Permalänk
Medlem

Tror ni det är lönt att hoppa på tåget med t.ex Bambuser, G5 Entertainment och Boozt eller är det för sent? De ligger i toppen i år på Avanzas lista men kanske har deras toppar redan nåtts? Jag får känslan av att det är lite sent påtänkt nu även om coronan fortsätter ett tag till.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Zidious G:

Tror ni det är lönt att hoppa på tåget med t.ex Bambuser, G5 Entertainment och Boozt eller är det för sent? De ligger i toppen i år på Avanzas lista men kanske har deras toppar redan nåtts? Jag får känslan av att det är lite sent påtänkt nu även om coronan fortsätter ett tag till.

Det enda bolaget jag tycker ser intressant ut just nu där är G5 entertainment som stängde starkt nära årshögsta i fredags. Boozt stängde svagt nu i fredags och RSI ligger högt så jag hade avvaktat då jag tror den kommer säljas ner mot botten av trendkanalen runt 155-156kr.
Bambuser har jag själv legat inne från februari tills innan rapport i Augusti och har inga planer på att gå in igen. Senast presenterade de ett samarbete från Samsung och det räckte inte för att hålla uppe kursen i mer än nån dag och det enda starka stödet man har idag ligger runt 6,5kr efter Carnegies storköp i somras.
Det kan vara läge att gå in där när de faktist tecknar ett avtal där de gör stor vinst men innan det tror jag kursen successivt kommer backa.

Jag tror du kan hitta fler intressanta bolag om du klickar i alla börser. Jag själv har legat inne i Lyko, som också är detaljhandel precis som Boozt. Fast Lyko har mycket mindre returer än alla bolag som säljer kläder då de främst säljer smink.

Mina favoritbolag är dock: Angler Gaming, Evolution Gaming, Aspire Global, Embracer och Zwipe. Särskilt Angler Gaming och Evolution Gaming rekommenderar jag inför deras rapporter närmaste månaden.